Yeni təqvim
Novella
Yalın başından kənd göründü.
Dağın ətəyinə səvərən bu kəndi
görəndə, Cəfərqulunun qanı qaynadı, ürəyi
doğma yurda həsrət və məhəbbətlə
döyündü.
Amma kənd görünən kimi o əhvalat, yeddi ilin
boyat əhvalatı yaddaşının yeddi qatından
çıxmağa, onun xəyalında
ağır-ağır gərnəşməyə
başladı.
Ah, o bədayaq toy axşamı!.. - Bununla da Cəfərqulunun həsrətli ürək
çırpıntıları öləziyib
qanqaralığına döndü.
Yeddi il bundan öncə Cəfərqulu kəndin
bütün sakinləri kimi (söz vaxtına çəkər)
təxminən elə bu zaman toy məclisində, oğlan evindəki
toy məclisində oturmuşdu. Amma öz aramızdı, Allah
kəssin elə oturmağı...
Bir gün oncə axşam qız evindəki mağarda
qoyun ətindən, yağlı quyruqdan həddindən
artıq yediyindən idi, yoxsa başqa bir səbəbdən
idi, bilmirdi, qarnı yaman bururdu. Bir sözlə, həmin
mağardan sonra içi cinlər oynaşan mağaraya
çevrilmişdi.
Məclisdə oturan Cəfərqulu canını
dişinə tutub qarnı partlayacağı anı dağ
kişilərinə yaraşan sükutlu təmkinlə
gözləyirdi. İş burasındadır ki, qalxıb bir yana da
çıxa bilmirdi, səmtsiz yerdə oturmuşdu: Arxa tərəfi
evin divarı, sağ-solu toy əhli, ağsaqqal kişilər,
önü isə üstü yenə də qoyun ətindən
hazırlanmış xörəklərlə, səliqə ilə
qatlanmış fətirlə dolu süfrə, süfrə
arxasında, yəni onunla üzbəüz kəndli qız-gəlini
və ağbirçəklər əyləşmişdilər.
Odur ki, xain qarnının bəlasına düşən
Cəfərqulu özünü çıxılmaz vəziyyətdə,
daha doğrusu, qalın mühasirədə hiss edirdi. İçindəki
tüpünü səssiz buraxmağa da bel bağlaya bilmirdi,
hiss edirdi ki, qarnını şar kimi
dolduran hava bir himə bənddir, bir balaca özünü
boş tutub yol verdinsə, ta qabağını ala bilməzsən,
zırıltı ilə boşalacaqdır. Buna
görə özünü bərk sıxıb, aciz-aciz həndəvərinə
boylanaraq yuvasından partlayıb çıxacaq gözlərini
ətrafdakıların üzlərində gəzdirə-gəzdirə
bir çıxış yolu axtarırdı. İndi o yan, bu yanda oturan dinc kənd sakinləri,
yaxşı tanıyıb bildiyi bu adamlar onun gözünə
düşmən donunda görünürdülər. Elə bil bu zalım uşaqları Cəfərqulunu
doğrudan da mühasirəyə alıb, heç kəsə
aidiyyatı olmayan, şəxsi olduğu qədər məxfi,
məxfi olduğu qədər şəxsi işini rahat
görməyə qoymurdular. Onun
dözümünü sınaqdan keçirib, el-oba içincə
abrını töküb rüsvay eləmək istəyirdilər.
Əfsənavi el igidləri kimi darda qalan Cəfərqulunun
hərəsi bir qan çanağına dönən gözləri
qəflətən gəlin olan otağa keçən təzə
bəyə sataşdı. Onu qapının ağzında duran
qız yengəsi içəri ötürdü: Yəni gir, gərdəyin
arxasına keç. Bəy də girdi gərdəyin
arxasına.
Toy süfrəsi həyətda
açıldığından Cəfərqulu bunun
hamısını uzaqdan gördü və içəridə
nəyin baş verəcəyini çox asanlıqla təsəvvürünə
gətirdi.
İki il bundan öncə özü də beləcə
yengənin yedəyinə getmiş və bundan çox da məmnun
qalsa belə, hər şey qaydasında olmadığından
kəndə hay-küy salmadan kor-peşman gəlini bir gün
sonra atası evinə qaytarmışdı.
Necə deyərlər, başına gələn
başmaqçı olar. Bildi, hər şey qaydasında olsa, bəy
çıxıb məclisdəkiləri muştulamaq,
aldığı qızın üzağlığı barədə
kəndə car çəkmək məqsədi ilə el adəti
üzrə eyvandan, toy əhlinin başının
üstündən tüfəng atacaq, konfet tökəcəkdir.
Cəfərqulunun ürəyində ümid
işığı yandı. Bir azdan
şalvarını düymələyər-düymələməz
gəlinotağından əlitüfəngli çıxacaq bəy
onun xəyalının uzaq guşəsində mayak kimi
işıldadı.
Qarnındakı
tufanın dəliqanlılığına hələ də
tab gətirən Cəfərqulu beləcə ümidini təzəbəyin
tüfənginə, daha dəqiq, o tüfəngin səsinə
bağladı.
Belə qərara gəldi ki, təzəbəy
çıxanda, gözü bəyin əlindəki tüfəngin
tətiyində olsun, bəy tətiyi çəkəndə,
tüfəngin gurultusu və məclis əhlinin sevincli
uğultusu bir-birinə qarışan anda qarnındakı
çovğuna geniş yol versin, gücənsin, onu birnəfəsə
eşiyə təpsin.
Əgər
belə olarsa, yəni tüfəng səsi, sevinən mərəkənin
uğultusu və çıxan çovğunun gurultusu
üst-üstə düşsə, üçüncü səsi,
yəni qarnındakı tufanın nəriltisini heç kəs
öncəki iki səsdən ayıra bilməz, əksinə,
bu səs o səsə səs verər, ümumi şənlik səsinə
qarışar.
Artıq çıxış yolunu tapan Cəfərqulu
son gücünü toplayıb bərələn gözlərini
bəy girən otağa tuşladı.
İndi təkcə
içəridə hər şeyin qaydasında olmasını
arzulayır, yerə-göyə yalvarırdı ki... Onun
ürəyindən gələn sözlərlə desək,
ah, bircə qız bakirə çıxsın!..
Belə olmasa, neynəyəcək? Onda bu
yeganə ümid işığı da sönəcəkdir...
Sözsüz ki, hər şey qaydasında olmasa, bəy
tüfəngi atmayacaq və Cəfərqulu üçün əlverişli
olan o şərait yaranmayacaq. Bax, onda kim bilir,
bu gərginlik aradan necə götürüləcək, nə
ilə nəticələnəcəkdir?
Cəfərqulu
beləcə həm toyda, həm də götür-qoyda
gözünü ümid qapısına, yəni bu an bəy gəlini yoxladığı otağın
qapısına zilləyib ürəyində yaradana
yalvarırdı ki, ah, bircə hər şey qaydasında
olsun, ah bircə...
- Ya
gözəgörünməz kişi, sən məni el
içində rüsvay olmağa qoyma!..
Qoy, içəridə hər şey qaydasında olsun! Sən
məni biabır eləmə, ümidim sənədir! Sənin
ətəyindən tutmuşam, ya əlimi kəs, ya ətəyini,
ya da səxavətini məndən əsirgəmə, elə
et ki, gəlinin hər şeyi qaydasında olsun!..
Əgər bu mümkün deyilsə, onda bəndəni bu
mühasirədən qurtar, ona bir yol aç!..
Sanki
göylərdə zavallı Cəfərqulunun səsini
eşitdi, elə bu an qapı açıldı, sevincdən
üzü azca pörtmüş, hələ də
töfşəyərək nəfəsini dərindən alan bəy böyük zəfərdən
qayıdan ərlər kimi Cəfərqulu üçün
ümid qapısına çevrilən qapıdan əlitüfəngli
çıxdı.
Təzəbəy qalib döyüşçüyə
xas olan məğrur baxışlarını toy əhlinin
üstündən sürüşdürüb tüfəngi
göyə qaldırdı.
Bütün
bu baş verənlərlə və el-obanı tüfənglə
müjdələmə adəti ilə hamıdan çox
maraqlı olan Cəfərqulu əllərini oturduğu uzun kətilin
üstünə dayayıb "start" vəziyyətində
durmuş kimi, əmrə müntəzir şəkil aldı. Eyni
zamanda, bu ara bircə an da olsun,
gözünü tətiyə dirənən barmaqdan çəkmədi.
Ürəyinin dərinliyində isə gəlindən yerdən
göyə qədər razı idi: Halal olsun kişinin
qızına, hamının üzünü ağ
elədi...
Bəy
bir gözünü qıyıb tüfəngi daha da yuxarı
qaldırdı, barmağını tətiyə bir az da sıxdı. Sözsüz
ki, hamı üçün sezilməz olan bu hərəkətlərin
heç biri Cəfərqulunun gözündən
yayınmadı.
Bəy
tüfəngin tətiyini çəkdi...
Bütün gümanların əksinə olaraq tətik
boğuq səslə "çırt" elədi.
Amma Cəfərqulunun içində özünə yol
tapan tufanın gurultusu məclisi silkələdi. Cəfərqulunun
bayaqdan bel bağladığı tüfəngin
"çırt"ı bu gurultunun içində
itib-batdı, eşidilməz oldu.
Bir an içində bəy də, gəlin də,
açılmayan tüfəng də yaddan çıxdı. Hamı dönüb heyrətdən
böyüyən gözlərini şar
kimi boşalan Cəfərqulunun üzünə zillədi. Məclis əhli təəccübündən nəfəsini
içinə çəkib bir müddət gülə də
bilmədi. Sonra bir qəhqəhə, bir
hırıltı qopdu, gəl ki görəsən.
Cəfərqulu elə bildi, tüfəng nədi, bu boyda
məclis pulemyotları onun üstünə tuşlayıb qəhqəhə
çəkən ağızlarından atəş açaraq
onun ləyaqətini gülləbaran edir.
O,
dinib-danışmadan yerindən durdu. Qarşıdakı
stolun üstündən atıldı və başını
aşağı salıb gülüşə qərq olmuş
məclisi tərk etdi.
Uzun
müddət gülüş səsləri onun kürəyini
döyəclədi...
Şiddətli
dağ əxlaqı üstdə köklənmiş Cəfərqulu
beləcə gedə-gedə hiss etdi ki, daha bu kənddə
qalammaz, iki kişi içinə
çıxıb el-oba arasında görünə bilməz...
... Və
beləcə düz yeddi il, yeddi ay, yeddi
gün, yeddi gecə yol getdi. Nağıllarda deyilmişkən,
az getdi, üz getdi, dərə-təpə
dümdüz getdi... O gülüşlər kölgə kimi
dalınca süründü və sürünə-sürünə
də onun arxasını, izini qamçıladı,
gündüzlər o gurultulu çovğun səsi rahat
buraxmadı, gecələr tətiyin boğuq
çırtıltısı yuxusuna girdi, onu səksəkəli
oyatdı, bu çırtıltıdan sonra baş verənlərin
təkrarlanması ilə xoflandırdı, yerindən sərsəm
durub yenə getdi, getdi...
Harada olmadı, haranı görmədi, amma heç yerdə
bənd tutub yurd sala bilmədi. Dağ ətəyindəki kənd
onu çatı ilə özünə elə
bağlamışdı ki, yeddi il uzansa belə,
üzülmədi, əksinə, dartıb geri çəkdi.
Bəli, yeddi illik ayrılıqdan sonra Cəfərqulu qəribliyə
tab gətirə bilmədi, arxasınca çözələn
həsrət kəndirini qarış-qarış,
addım-addım yığışdırmaq qərarına gəldi.
Yuxusuz gecələrdən
və uzun götür-qoylardan sonra özünü
inandırdı ki, yeddi il bundan öncə
toyda baş verən o, biabır olsa da, əhəmiyyətsiz
hadisə indi heç kəsin yadında olmaz. Camaat öz
işində-gücündə, xalqın başı gündəlik
qayğılara garışıb... Toydakı o
mənasız səs kimin nəyinə gərəkdir? İndi onu çoxdan unutmuş olarlar. Bəlkə
də orada Cəfərqulunun həsrətini çəkənlər
də var...
O bəd
hadisə heç kəsin yadında deyilsə, onda Cəfərqulu
öz doğma kəndinə qayıdıb, bu həsrətə
son qoya bilər.
Beləcə Cəfərqulu qərarını qətiləşdirib
kəndə sarı üz tutdu.
İndi yalın başından kənd görünəndə,
ürəyi çırpına-çırpına yenə
özünü inandırdı ki, o toy axşamını
çoxdan unutmuş olarlar. Bu boyda camaatın
işi tükənməyib ha, elə bir şeyi
xatıraya-xatırlaya dursun. Hələ Cəfərqulunun
özünü tanısalar, yaxşıdır.
Belə fikirlərlə də kəndin
ayağındakı bulaq başına çatdı.
Bulağın yanında üç kiçikyaşlı uşaq oynayır, palçıqdan evciklər, körpücüklər düzəldirdilər.
Cəfərqulu uşaqlara diqqətlə baxdı, amma heç birini tanıya bilmədi, kənddə yadında qalanlara da oxşadammadı.
- Adın nədi, a bala? - uşaqların nisbətən böyüyündən soruşdu.
Palçıq yoğura-yoğura Cəfərqulunun üzünə baxan sarışın oğlan laqeyidcəsinə dilləndi:
- Natiq.
- Kimin oğlusan?
- Qəmbərin.
Cəfərqulu Qəmbəri xatırladı. Hə, az-maz oxşayır, deyə fikirləşdi.
- Neçə yaşındasan?
- Bilmirəm, - deyə uşaq çiyinlərini çəkdi və onun üzünə mırıq dişləri ilə irişdi.
- Bəs kim bilir?
- Anam deyir ki, toyda Cəfərqulunun başına iş gəldiyi il doğulmuşam... - uşaq bunu deyib əlindəki palçığı yoğurmağı davam etdirdi.
Cəfərqulunun içində nəsə üzüldü, rəngi saraldı, nəfəsi daraldı. Əlbəttə, uşaqlar bunu hiss etmədilər. Sonra o, köks ötürüb kəndə və kəndin körpələrinə acı təbəssümlə baxdı. Ətrafa nifrətlə boylanıb, gəldiyi yolla geriyə üz tutdu.
Yalın başında ayaq
saxladı. Dönüb Cəfərqulunun gəldiyindən,
sonra bulaq başından dübarə geri
qayıtmağından qəti xəbəri olmayan, dağ ətəyinə
səvərən kəndə bir daha çimçişərək
baxdı və yalın o başında gözdən itdi.
İmir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 28 may.- S.22.