Rasim Balayevin improvizasiyaları
... Təsəvvür
edin, Azərbaycan kinosunu Nəsimi,
Babək, Bamsı Beyrək kimi monumental obrazla rövnəqləndirmiş,
tamaşaçıların yaddaşında böyük,
yenilməz şəxsiyyətlərin mahir ekran təfsirçisi
kimi özünə layiqli yer qazanmış və şöhrətinin
zirvəsində dayanıb bu ucalığa uyuşan daha
sanballı obrazlar gözləyən Rasim Balayevə bir gün
belə bir məzmunda təklif gəlir: "Bu filmdə
yaradacağınız nazir
köməkçisi obrazı "lal" obrazdır,
heç bir replikası filanı yoxdur. Ekranda cəmi 2 dəfə
görünəcək
və hər dəfə də boğazını
qarqara eləmək üçün nazirə su gətirəcək,
sonra onun ağız-burnunu ağ dəsmalla qurulayıb kabineti
tərk edəcək... Ən uzağı bir dəqiqəlik
ekran görüntüləri... Vəssalam".
Bu təklifi
verən rejissor, heç şübhəsiz ki, cəsarətli
adam olub, çünki meydanı çox pərt
vəziyyətdə tərk edə, üstəlik, bir-iki tənəli,
acı söz də eşidə bilərdi. Amma çəkildiyi
bütün filmlərdə yaradıcılıq qələbəsi
qazanan Rasim Balayev buna imkan vermədi, bu qəribə
situasiyanı da qalib görkəmində tərk elədi - Nəsimi,
Babək, Bamsı Beyrək... zirvəsindən qulbeçə
nazir köməkçisi səviyyəsinə enməkdə
heç bir qəbahət görmədi, əslində, bunu o
zirvəyə əbəs yerə
qalxmadığının sübutu üçün bir
şans kimi dəyərləndirib təklifi qəbul etdi ki,
yeni bir sənət möcüzəsi yaratsın. Yalnız cəsarətinə
yox, həm də bacarığına, istedadına güvənənlər, sənətin
marağını, yaratmaq yanğısını hər
şeydən, hətta öz imicinin parıltısından
üstün tutanlar belə riskə gedə bilərlər. Əslində, "risk" sözü də burda
yerinə düşmür. Risk
yaxşı nəticələnəcəyi ümidi ilə təhlükəli
bir işə girişməkdir; yəni nəticə
yaxşı olmaya da bilər. Amma Rasim
Balayev bu təklifə razılıq verəndə, bayaq dediyim
o ucalıqdan miskin bir varlığın dayandığı məkana
enəndə nə xəncərinin qaşının
düşəcəyindən ehtiyatlandı, nə də bu
addımın uğursuz alına biləcəyindən. Çünki ortada alihəzrət fakt var idi - onun
böyük istedadı və yüksək peşəkarlığı.
Məhz bu amillər ona imkan verdi ki, bir daha sübut etsin: ekranda heç ağzını
açmadan da, gərgin, dramatik vəziyyətlərin
iştirakçısı olmadan da bircə dəqiqəlik
zaman hüdudunda bütöv bir
ömrün dramatizmini, çəkisini (indiki halda çəkisizliyini
desək, daha doğru olar) və bundan sonra yaşanacaq illərin
puçluğunu bir zərgər
dəqiqliyi, rəssam qüdrəti ilə əks etdirmək
olar və aktyorluq məharətinin ölçü meyarı
da belə "sözsüz" qəhrəmanları yaratmaq,
ictimai-estetik rəyin predmetinə çevirmək
bacarığındadır.
Məncə, Vaqif Mustafayev bu rola Rasim müəllimi dəvət
edəndə məhz bu məntiqdən çıxış
etmişdi.
Rasim
müəllimin yaratdığı həmin kiçik
şedevri "Yaramaz" filmini görənlərin yadına
salır, görməyənlər üçün isə təsvir
edirəm - kabinetin qapısı
açılır, Rüstəm Zal kimi cüssəli, Yusif
kimi yaraşıqlı bir oğlan əlində içərisinə
bayaq qeyd etdiyim əşyalar qoyulmuş məcməyi ilə
içəri daxil olur, əzablı bir missiyanı əbədi
daşımağa məhkum olunmuş Sazif kimi irəli yeriyir və stəkanı
nazirə uzatmaq, sonra onun
ağız-burnunu qurulamaq
"şərəfinə" nail olduqdan sonra məcməyini
götürüb kabineti tərk edir. Vəssəlam.
Bu rolu yəqin
ki, aktyorluq sənətindən az-maz başı çıxan
hansısa bir diletant, yaxud sir-sifətindən
miskinlik yağan qeyri-peşəkar da oynaya bilərdi. Amma bir
"amma" ilə... Onda biz bu cüssənin, bu zahiri
yaraşığın arxasındakı eybəcər
ömür dramını, bütöv bir taleyin
puçluğunu Rasim müəllimin təqdim etdiyi səviyyədə
duyacaqdıqmı? Düşünürəm
ki, yox. Rasim Balayev gözlərinin ifadələri,
yerişinin qəribə ləngəri və sükutun dili ilə bu
cavan, yaraşıqlı oğlanın faciəvi aqibətini,
iyrənc bir ömür yaşadığını dərk
etsə də, bu oyunu sonadək
oynamağa məhkum olduğunu
anlamağına rəğmən çarəsizliyini
bircə dəqiqənin içində sözsüz,
danışıqsız göstərməyi bacardı.
Bu, cüzi imkan, dar macal çərçivəsində
də özünü göstərən böyük sənətkarlıqdır,
əsl sənət nümunəsidir.
İtaliya
kinosunun klassiklərindən olan
M. Antunioninin aktyor oyununun mahiyyəti barədə
çox maraqlı (və həm də çox gözlənilməz)
fikirləri var. O deyir ki, aktyor ona tapşırılan rola
münasibətdə heç vaxt filosofluq etməməli,
özünü dərin ağıl yiyəsi, obrazı
yaradana qədər nəzəri planda onun intellektual təfsirçisi
kimi göstərməyə çalışmamalıdır. Aktyorun vəzifəsi rolun ondan tələb etdiklərini
yerinə yetirməkdir. Onun "bəlkə bunu belə
etsəm, yaxşı olar", yaxud "bunu niyə belə
etməliyəm ki?" kimi suallar üzərində baş sındırması
işin ancaq zərərinə işləyəcək.
Əlbəttə, bu fikirlər dünya kinosunda
iz salmış sənətkarın öz kino fəlsəfəsindən
çıxış edərək irəli sürdüyü
postulatlardır və onunla mübahisə etmək də olar.
Amma məncə, bu fikirlərdə belə bir
maraqlı məqam da var ki, aktyor bütünlüklə
obrazın (böyük, ya kiçik - fərqi yoxdur)
içində əriməyi, özünün bütün
şübhələri, tərəddüdləri ilə
birlikdə bir növ yoxa çıxmağı
bacarmalıdır. Əgər o, bunu
bacarsa, obrazın öz bədii-estetik məntiqi hər
şeyi yoluna qoyacaq, əlavə suallara. "bəlkələrə" də ehtiyac
qalmayacaq. Fikirləşirəm ki, Rasim Balayev Azərbaycan aktyorları
içərisində bu sirrə dərindən vaqif olan ən
ustad aktyorlardan biridir və onun müxtəlif xislətlərə
malik obrazları (hətta kiçik, epizodik obrazları) eyni
ustalıqla yaratması da məhz bunun nəticəsidir.
Mən Rasim Balayevin ömür verdiyi ikinci dərəcəli,
"qeyri-möhtəşəm" daha iki obraz haqqında da
danışmaq istəyirəm.
"Həm
ziyarət, həm ticarət" filmi ekranlara çıxanda
tamaşaçılar sevimli
aktyoru yenə də vərdiş
etmədikləri bir qiyafədə -
fırıldaqçı, dələduz Davud rolunda gördülər. Bu dəfə də
onun qəhrəmanı zamanın fövqündə dayanan
möhtəşəm şəxsiyyət deyildi, Musafa kimi sadəlövhləri
müflis edən dələduz idi və maraqlıdır ki,
R.Balayev Davudun xislətini elə onun özünün
aktyorluğu fonunda açırdı. Taftalogiya kimi
görünsə də, deyirəm: Rasim Balayev öz aktyorluq məharəti
hesabına Davudun da aktyorluğunu oynayırdı və üstəlik,
elə oynayırdı ki, nəinki Mustafa, elə Mustafa ilə eyni yuvanın
quşu olan tamaşaçılar da az qalırdı
"xeyirxah", "alicənab" adam rolunu oynayan bu dələduzun
toruna düşsünlər. Amma qəribədir, filmin sonunda
Mustafaya göndərdiyi elektrik burğusunun qutusuna qoyduğu məktubda Davud
öz aktyorluğunun necə deyərlər, fəlsəfəsini
də şərh etməyə imkan tapdı və bununla da
obraza yeni çalarlar əlavə olundu.
Köhnə
estetik meyarlarla dəyərləndirsək, Davud vızıltısı ürək
bulandıran milçək sayağı bir tipdir. Amma belələrini
halal, təmiz süfrə başından birdəfəlik
uzaqlaşdırmaq üçün onları yaxşı
tanımq, əməllərinin texnologiyasını bilmək vacibdir.
Rasim müəllimin Davudu da məhz bu zərurətin təsdiqinə xidmət edirdi.
Anarın
ssenarisi əsasında R. Ocaqovun
çəkdiyi "Otel otağı" filmində isə
R.Balayev öz yaradıcılığında əsaslı bir
inqilab etdi, komik-dramatik oyun üslubunda yaratdığı Sədyar
müəllim obrazının timsalında kinomuza yeni bir qəhrəman
gətirdi.
Keçid dövrü adlandırdığımız
90-cı illərin kataklizmlər burulğanının yetirməsi
olan Sədyar müəllimə kimliyi dərhal, asanlıqla
duyulan obraz kimi baxmaq olmaz. Vaxtilə mən bu
obraz haqqında yazmışam və indi fikirləşirəm
ki, o vaxt yazdıqlarım bu obrazın mahiyyətinə aparan
yolda tamaşaçılara yetərincə bələdçilik
etmək gücündə deyil. Ona görə
indiki fürsətdən yararlanıb bu maraqlı obrazı
oxuculara daha yaxından tanıtmaq istəyirəm.
Sədyar müəllimin bir obraz kimi yeniliyi ondadır ki, onun xarakteri bir yox, iki fərqli keyfiyyətdən maya tutub, iki fərqli dünyanın sintezindən yaranıb. O, istənilən vəziyyətə reaksiya verməyi, ona uyğunlaşmağı, necə deyərlər, dəyirmanın gözündən da sağ çıxmağı bacarır, kef çəkməyə, İstanbulda veyillənən rus xanımlarla əylənməyə də vaxt tapır və bütün bunlar ilk baxışda Sədyar müəllimə müəyyən mənada qeyri-ciddi, yüngülməcaz adam görkəmi verir. Rasim müəllim obrazın xarakterindəki bu qatı o vaxta qədər yaratdığı heç bir obrazda müşahidə etmədiyimiz bir müstəvidə yumorun, gülüş məntiqinin hakim kəsildiyi oyun tərzi ilə əyaniləşdirir, təbii və inandırıcı cizgilərlə qəhrəmanının portretinin üzdə olan konturlarını cızır. Lakin iş bununla bitsəydi, bu obraz haqqında heç danışmağa da dəyməzdi. Aktyor obrazın xislətini formalaşdıran ikinci mayanın da tərkibini dəqiqliklə analiz edir və sonra bu analizin nəticələrini bayaq haqqında danışdığım keyfiyyətlərə sintez edərək Sədyar müəllimi bütöv şəkildə ortaya qoyur və məhz aktyorun bu məharəti hesabına onun qəhrəmanı zairən əhlikef, qeyri-ciddi adam təsiri bağışlasa da, əslində, çoxlarında olmayan mühüm bir keyfiyyətə - yaxşı insanları görmək, dəyərləndirmək, qorumaq, onlara kömək etmək xüsusiyyətlərinə malik şəxs kimi yenidən doğulur. Bütün süjet boyu Kərim müəllimi sağdan, da, soldan da endirilən zərbələrdən qoruyanda, onu qismətini oğurlamaq istəyənlərə sinə gərəndə, dostuna yalnız maddi yox, həm də mənəvi kömək olanda Sədiyar müəllim heç bir təmənna güdmür, bunları vicdanının, insanlıq borcunun diktəsi ilə edir.
Əgər qeyri-ciddilik budursa, onu inkar etmək yox, alqışlamaq lazımdır!
Məgər öz haqqını almayan Kərim kimilərin faciəsi, erkən ölümlərinin səbəbi cəmiyyətin Sədyar müəllim kimi adamlar sarıdan məruz qaldığı qıtlıq sindromu deyilmi?!
Filmdə maraqlı bir epizod var: Sədiyar müəllim İstanbulda oteldə Nataşa adlı rus qadınla şərab içib əyləndiyi məqamda Kərim müəllim otağa daxil olur. Sədyar dərhal onu süfrəyə dəvət edir, sağlığına badə də qaldırır. Məclisdə artıq adam olduğunu başa düşən Kərim müəllim otağı tərk edən kimi Sədiyar öz "ovunun" - Nataşanın "Deyirlər ki, o, böyük alimdir" replikasına belə reaksiya verir: "Elə mən özüm də böyük aliməm də".
Soruşla
bilər: "Nə var burda, adi epizoddur da". Amma baxın,
Rasim Balayev bu adi epizodda gözlərinin sayrışması,
üzünün cizgiləri, səsinin ahəngi ilə necə
improvizələr edir və epizodu adilikdən
çıxarıb onu tamaşaçılara dolğun
informasiya ötürən enerji
ilə necə yükləyir.
Obrazın üst qatındakı məntiqə görə,
o, öz rəqibini ona rəğbət bəsləyən Nataşanın nəzərindəki
yüksəklikdən dərhal vurub salmalı, oraya
özünü qaldırmalı, Kərim müəllimin
imicini dağıtmalı idi. Amma o, əyləncə məclisinin
belə bir "məsuliyyətli" məqamında da öz
missiyasını unutmur, özünü Nataşanın gözündə Kərimi
aşağılamaq yox, özünü ona tay tutmaq, ona
yaraşdırmaq yolu ilə yüksəlməyə
üstünlük verir, hətta heç bir şahid
olmadığı situasiyada da Kərimin haqqına şərik
çıxmaq istəmir, onun şərəfini uca tutur.
... Rasim məllimin aktyorluq məharətinin bütün
spektrlərini bir yazıda analiz etmək
müşküldür, mümkünsüzdür. Mənsə bu
yazıda sükutla dialoqa girməyi, sükutun səsini
çatdırmağı, monoloqunu söyləməyi bəlkə
də hamıdan yaxşı bacaran ustad aktyorun sənət kəhkəşanından
seçdiyim üç kiçik ulduzun Ramiz Rövşən
demişkən, tozunu silib bərq vuran
işığını azadlığa çıxarmaq istədim.
Bimirəm, alındı, ya yox?
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 28 may.- S.18.