Səməd Vurğun və Səmədoğlular
Məti Osmanoğlunun təfsirində
Ədəbiyyatşünas Məti Osmanoğlunun
"Ocaq yeri" kitabı Səməd Vurğun ocağına
həsr olunub.
Müəllifin də qeyd etdiyi kimi, Səməd
Vurğun və oğulları Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində fərqli yer tuturlar və kitabın
üstünlüyü ondadır ki, müəllif bu fərqliliyi
tam miqyası ilə müəyyənləşdirə, təqdim
edə bilmişdir.
Kitabın Səməd Vurğuna həsr olunmuş
bölməsi "Komsomol poeması": təhkiyə, müəllif
və oxucu" adlanır.
M.Osmanoğlu
bu əsərə müraciətinin səbəbini, məqalənin
məqsədini belə göstərir: "Bizim qeydlərimizin
yaranmasında başlıca səbəblərdən biri əsəri
zamandan-zamana daşıyan poetik
sistemin, həmin sistemin bir hissəsi
olan təhkiyədə müəllif obrazının
iştirakının təhlilidir"...
Bu
yanaşma tək ədəbiyyat tarixi baxımından deyil, həm
də nəzəriyyə baxımından dəyərlidir.
Çünki müəllif "Komsomol poeması"nı tam fərqli
rakursdan təqdim edə bilmişdir. Məqalədə müəllif
istər XX əsrin,
istərsə də XXI əsrin söz
adamının əsərə münasibətini təhlil
süzgəcindən keçirir. XX əsrdə bu poema sovet
quruluşunu tərənnüm edən əsər kimi qəbul
olunurdusa, XXI əsrdə ona
antisovet əsəri kimi yanaşılır. Məqalədə
göstərilir ki, "Səməd Vurğunun
sağlığında şairin "Komsomol poeması"
sinfi mübarizəni, kəndin kollektivləşməsini,
kolxoz quruculuğunu, komsomol hərəkatını tərənnüm
edən əsər kimi təbliğ edilirdi". Sonra
müəllif Mir Cəlalın şairin ölmündən 4
il sonra yazılmış "Yeni şeirimizin
manifesti" adlı irihəcmli
məqaləsinə istinad edir və göstərir ki, Mir Cəlal
da "Komsomol poeması"nı sovet siyasi və ictimai
sisteminin tərəfində olan, onu müdafiə edən bir əsər
kimi qiymətləndirib...
Qoyduğu
məsələlərin şərhində güclü sistemliliyə əsaslanan, təsvir,
təhlilləri bir-biri ilə qırılmaz əlaqədə
olub və bir-birini tamamlayan M.Osmanoğlu göstərir ki,
1960-cı illərin sonunda "Komsomol"un
qarşısında daha bir perspektiv açıldı - əsər
tamaşaçı ilə "kino dilində", ancaq fərqli mətləblərdən
danışdı. "Yeddi oğul istərəm" filminin
dünyaya gəlişi Azərbaycan
kinosunun son dərəcədə maraqlı hadisəsi olmaqla yanaşı, S.Vurğun
yaradıcılığının dərk və təqdim
olunmasına da yeni bir yanaşma gətirdi".
Müəllif
XXI əsrin nüfuzlu söz adamının - Ramiz Rövşənin
"Komsomol poeması"na münasibətinə istinad edərək
əsər haqqında müasir zamanın düşüncəsini
önə gətirir. Ramiz Rövşən yazır:
"Əslində, o dövrün ən antisovet əsərini
nə Müşfiq, nə Cavid, nə də Əhməd Cavad, məhz Səməd
Vurğun yazmışdı və
bu, məşhur "Komsomol poeması" idi... Bircə
şeyi deyim ki, "Komsomol poeması"nın qiyməti təkcə onun
antisovetliyində deyil, bu əsər Füzulinin "Leyli və
Məcnun"undan sonra
yazılı ədəbiyyatımızda ən gözəl
sevgi poemasıdır. Bu əsərin bir cüt qəhrəmanı
- Cəlalla Humay isə milli poeziyamızda Leyliylə Məcnundan
sonra ən məşhur bir cüt nakam sevgili
obrazıdır. Belə xoşbəxtlik isə, hər böyük
şairin bəxtinə düşmür". Bu
fikirlər sərrast deyilməklə yanaşı, ədəbiyyatşünaslıq
üçün də yeni yanaşma təklif edir.
Müəllifin
"Komsomol poeması"na həsr etdiyi əksər
başlıqların adı göstərir ki, məqalədə qoyulan məsələlər
ədəbiyyat nəzəriyyəsinin aktual
mövzularıdır. Məsələn, məqalənin
maraqlı bölümlərindən biri "Janrın
yaddaşı" adlanır. Müəllif çox
doğru olaraq göstərir ki, "Bədii
yaradıcılıqda sözün şüuraltı hərəkətini tənzimləyən
daha bir mühüm amil də əsərin janrıdır. Yəni janrın poetik tələbləri
yaradıcı insanı özünün belə dərk etmədiyi
bir qüvvənin hökmü altında janrın qanunları
ilə hesablaşmağa, həmin qanunları yerinə yetirməyə vadar edir".
Janr baxımından
yanaşmada S.Vurğun əsəri mənzum roman kimi
yazmışdır. Bu da şairin
qarşısına çətinliklər qoymuşdur. Və bu cəhət
M.Osmanoğlunun diqqətindən yayınmır. O yazır: "Həyatın epik mənzərəsinin
nəzmlə verilməsi mətnin
lirik düşüncə ilə epik düşüncə
arasında tərəddüdlərinə səbəb
olurdu".
Məqalədə
"Komsomol
poeması" müxtəlif kontekstlərdən təqdim
olunmuşdur. Maraq
doğuran başlıqlardan biri "Estetik sistemin
transformasiyanın tarixi" adlanır. Burada müəllif
"Komsomol poeması"nın estetik sistemini Puşkinin
"Yevgeni Onegin"
poemasının estetik sistemi ilə müqayisə etmişdir. Müəllifin
qənaətinə görə, hər ikisi mənzum roman olan
bu əsərləri janr və janrın yaddaşı
baxımından eyni müstəvidə təhlil etmək
üçün daha ciddi əsaslar mövcuddur. Müəllif bunu S.Vurğunun öz sözləri ilə
təsdiqləyir. S.Vurğun yazırdı: "Yevgeni
Onegin"in tərcüməsi üzərində işin mənə
nə verdiyini yalnız sonralar bütünlüklə başa
düşdüm. Bu əsər bir şair kimi sonralar mənim
qarşımda "Komsomol", "Vaqif", "Xanlar" kimi əsərlərimdə
həyata keçirdiyim fikirlərimdə geniş bədii
imkanlar açdı. "Onegin"i tərcümə edərkən
mən inandım ki, mənzum şəkildə də xalq həyatını
bütün rəngarəngliyi ilə inikas etdirən
geniş epik, realist əsərlər yazmaq
mümkündür".
"Ocaq yeri" kitabının ikinci bölməsi
"Biz gəldi-gedərik... sən yaşa, Yusif Səmədoğlu"
adlanır. Məqalənin adı S.Vurğunun "Komsomol
poeması"ndakı "Biz gəldi-gedərik, sən
yaşa, dünya" misrasından götürülüb.
Bu yazı, fikrimcə, Məti Osmanoğlunun tərcümeyi-halının
tərkib hissəsidir.
Məqalədə Y.Səmədoğlunun "Qətl
günü", yarımçıq qalmış "Deyilənlər
gəldi başa"
romanı, "Yeddi oğul istərəm"in meydana gəlməsi şəraiti
və s. haqqında maraqlı məlumatlar
vardır. Müəllif tamamilə doğru olaraq bu fikirdədir
ki, "Ədəbiyyat tarixində
hər yazıçıdan Yusif
Səmədoğlunun əsərləri sayda əsər
qalsa, biz çox zəngin olarıq". M.Osmanoğlu ədəbiyyatımızın
ən maraqlı şəxsiyyətlərindən
hesab etdiyi Yusif Səmədoğlunu
yaxşı tanıdığından onun haqqında əsaslı
və orijinal fikirlər söyləyə bilmişdir: "Yusifin bütün
əsərlərində onun öz obrazını görmək
mümkündür. Bu
mənada, Yusif Səmədoğlu
yaradıcılığı ilə şəxsiyyəti tam
üst-üstə düşən yazıçı idi".
Müəllifin
maraqlı mülahizələrindən biri də diqqəti S.Vurğunun
poeziyası ilə Y.Səmədoğlunun nəsrini
bağlayan amillərə yönəltməsidir.
Kitabda
Vaqif Səmədoğluya həsr olunmuş iki məqalə -
"Sözsüz nəğmə" ,
"Onun şair taleyini şeiri yazdı" verilmişdir.
"Sözsüz
nəğmə" 2002-ci ildə, yəni V.Səmədoğlunun
sağlığında yazılmışdır.
M.Osmanoğlunun bu məqaləsi Vaqif Səmədoğlu
haqqında yazılmış orijinal məqalələrdəndir. Çünki müəllif şairin poeziyasının
dərinliklərinə baş vura bilir. Yazını
oxuyanda bir daha əmin olursan ki, Vaqif Səmədoğlunun
yaratdığı obrazları ənənəvi model,
üsullarla dərk etmək çox çətindir:
"Vaqif Səmədoğlunun şeirlərinin birmənalı
qavranılması və yozumu
mümkün deyil. Bu, onun şeirlərinin
təbiətindən irəli gəlir. Vaqifin şeirləri
asanlıqla tutula bilməyən anım,
assosiativ təsir genişliyinə
görə əlamətdardır. Klassik musiqinin sözlə dərki və
izahı çətin olduğu
kimi, Vaqif Səmədoğlunun şeirlərinin də sözlə dərk və şərh
olunması olduqca mürəkkəb
və çətindir".
V.Səmədoğlunun
obrazlar aləmi - ayrılıq, ölüm, azadlıq, tənhalıq...
onun yaradıcılığında spesifiklik yaradır.
M.Osmanoğlu bu cəhətə xüsusi diqqəti çəkmişdir:
"V.Səmədoğlunun əksər şeirləri təkcə
oxucu ilə yox, həm də şairin özü ilə,
öz dünyasında yaratdığı obrazlarla -
ölümlə,
ayrılıqla, azadlıqla ünsiyyətdir, daxili
mükalimədir".
V.Səmədoğlunun
yaradıcılığında Allaha müraciətlərin,
Allahla ünsiyyətin xüsusi yeri var. Məqalə müəllifinin
qənaətinə görə, Vaqifin
yaradıcılığında "Allah bizim inam və etiqad
etdiyimiz varlıqdan fərqli bir obrazdır. Vaqifin
tapındığı, dərdləşdiyi Allah onun
özünün yaratdığı bədii obrazdır.
V.Səmədoğlu şeirlərində bizim etiqad etdiyimiz,
dinimizin bizə tanıtdığı ulu qüvvə ilə deyil, özünün
yaratmış olduğu Allahla danışır".
Vaqif Səmədoğlunun
yaradıcılığında insan mühüm yer tutur. Çünki Vaqif insanın (insanlığın!)
şairidir. "V.Səmədoğlu poeziyası öz təbiətinə
görə, "təmiz ədəbiyyat"dır,
"siyasi lirika"ya sığmır" deyən müəllif
Vaqif yaradıcılığında insan konseptinə diqqəti çəkməklə
qalmamış, həm də
onun ağrının şairi olmasını vurğulayır: "Vaqif Səmədoğlu
bölünmənin, birləşmənin
yox, ağrının şairidir. O, dövlətin,
torpağın, bayrağın yox, insanın şairidir. Vaqif Səmədoğlu dinin, inamın, əqidənin,
ideyanın, ideologiyanın deyil, yenə məhz insanın
şairidir".
"Onun
şair taleyini şeiri yazdı" məqaləsi kitabın ən təsirli hissəsidir.
Bu məqalədə müəllif Vaqif Səmədoğlunun
qeyri-adi məzarüstü
abidəsindən danışır. Bildiyimiz kimi, Vaqif Səmədoğlunun
məzarının
üstündə nə başdaşı, nə də
heykəl var. Yerə döşənmiş
qara mərmərdən birinin üzərinə şairin
"Mən burdayam, İlahi" müraciəti
yazılıb.
Məzarıma
Nə
baş daşı qoyun,
nə
heykəl.
Bir
cüt ayaqqabı qoyun,
ayağıyalın
geyib
getsin...
Bu misraları Vaqif Səmədoğlu hələ gəncliyində
yazmışdır. M.Osmanoğlunun dediyi kimi, çox nadir hallarda şeir
şairin taleyini yazır, şairin iqbalına, qədərinə,
yazısına çevrilir...
Vaqif yaradıcılığında ölüm başlıca motivdir. Məti Osmanoğlu göstərir ki, "Vaqif yaradıcılığında ölüm zamanın sərhədidir. Şairin poetik təqdimatında ölüm insanın yaşadığı həyatla həyatın bitdiyi an arasında təmas nöqtəsidir. Vaqifin poeziyasının ruhu isə həmin təmas nöqtəsinin həyat tərəfindədir"...
Məti Osmanoğlunun "Ocaq
yeri" kitabı indi cismən dünyada olmayan
S.Vurğun, Y.Səmədoğlu
və V.Səmədoğlu haqqında bu qənaəti
yaradır ki, əsl sənət sönməz ocaqdır: sonra gələn nəsillərə
işıq və istilik ötürür.
Qismət
CƏFƏROV
BDU-nun
magistrantı
525-ci
qəzet.- 2019.- 2 noyabr.- S.19.