Təhsil dünyaya açılan pəncərədir
Beynəlxalq Sülh Federasiyasının
(UFP) Albaniyada təşkil
etdiyi beynəlxalq konfransında dediklərim
Təhsil hər bir cəmiyyətdə
həyat fəaliyyətinin
ən mühüm sahələrindən biridir. Bir növ
cəmiyyətin inkişaf
səviyyəsini müəyyənləşdirən
ən vacib amil və göstəricidir.
Keyfiyyətli təhsil sistemi
olmayan cəmiyyət,
toplum asta addımlarla tənəzzülə
doğru istiqamətlənir,
uçuruma yuvarlanır.
"Qüvvət elmdədir" dedikdə fiziki güc deyil, birlikdə qazanılan ümumi biliklər sayəsində
formalaşmış qüvvə
nəzərdə tutulur.
Odur ki, bizim hər
birimiz üzvü olduğumuz cəmiyyətin
inkişafına, güclənməsinə
öz töhfəmizi
verə bilərik və verməliyik. Elm sayəsində nəinki cəmiyyətdə
öz yerimizi tutur, həm də fərdi biliyimizi, savadımızı,
eyni zamanda, ümumilikdə yaşadığımız
cəmiyyətin ümumi
inkişaf səviyyəsini
nümayiş etdiririk.
Son nəticədə bütün bunlar birlikdə cəmiyyətin
və ümumilikdə
bəşəriyyətin tərəqqisində
müsbət təsir
göstərir. Bu, danılmaz həqiqətdir.
Heç şübhəsiz ki, müasir dünya bugünkü yüksək
texnologiyalar səviyyəsinə
məhz elm sayəsində
yüksəlmişdir. Təhsil insan
inkişafının ən
mühüm tərkib
hissələrindən biridir.
Cəmiyyətin inkişafını şərtləndirən bütün
amilləri tərəziyə
qoysaq, təbii ki, ən ağır
gələn təhsil
olacaqdır. İnsan inkişafı
baxımından təhsil
prosesi insanın imkanlarını əhəmiyyətli
dərəcədə genişləndirir.
Təhsilin səviyyəsi
insanların həyat fəaliyyətinin müxtəlif
cəhətlərinə, məsələn,
sağlamlığına, siyasi
fəaliyyətinə, musiqi
qavrayışına, sosial
bağlılığına, intizamlılığına və
s. təsir göstərir.
Təhsil ev
təsərrüfatlarının idarə olunmasında, uşaqların tərbiyəsində,
onların qidalanmasının
təşkilində və
sağlamlığının təmin edilməsində yeni bilik və
texnologiyaların istifadə
edilməsinə geniş
şərait yaradır.
Bir sözlə, təhsilsiz cəmiyyətin xoşbəxt
gələcəyi ciddi
şübhə altındadır.
Zaman sürətlə ötür,
lakin dahi şairimiz Nizami Gəncəvinin səkkiz əsr əvvəl dediyi "Qüvvət elmdədir, başqa cür heç kəs heç kəsə üstünlük
eyləyə bilməz"
fikri bu günə kimi öz aktuallığını
qoruyub saxlayır.
Təhsil bizə təkcə sistemli biliklər əldə etməyimizə
yardımçı olmur,
həm də ümumilikdə sosiumun mütəmadi inkişafına,
onun dayanıqlı olmasına təkan verir. Dövlət təhsil sistemini
öz axarına buraxsa, həmin cəmiyyət əqli cəhətdən səfalət
cığırına yuvarlanar
və mənəvi tənəzzülə uğrayar.
Bu baxımdan təhsilin təşkili və səviyyəsi dövlətdən daha çox asılıdır.
Dediyimiz bu fikirləri isbatlamaq üçün xəritəni açıb
bir neçə dövləti nəzərdən
keçirmək kifayətdir. Bu gün Afrikada, Latın Amerikasında hələ də ibtidai icma dövründəki
kimi mağaralarda yaşayan qəbilələr
qalmaqdadır. Onlar
hələ də yəhudilik, xristinalıq,
islam, buddizm
kimi müqəddəs
dinlərin, mənəvi-əxlaqi
dəyərlərin, müasir
texnologiyanın varlığından
xəbərsizdirlər. Bəlkə də
həmin insanların bu dinlərdən xəbərləri olsaydı,
onlar elmin və təhsilin nə demək olduğunu dərk edərdilər. Axı bütün
müqəddəs dinlər
bəşər övladını
elm öyrənməyə, savadlı olmağa çağırır. Müsəlmanların
belə bir deyimi var: "Elm Çində də olsa, arxasınca gedin". İslamın yarandığı və yayıldığı
regionla Çin arasında qət edilməsi çox çətin olan böyük məsafə olduğu üçün
o vaxtdan bu fikir elmə yüksək dəyər vermək mənasında işlədilir. Elmli olmaq
istəyənin qarşını
heç bir maneə kəsə bilməz. Amma təəssüf ki, müasir insanın Kosmosa ayaq açdığı
bir dövrdə hələ də dünya sivilizasiyasından,
mədəniyyətindən, dinlərdən bixəbər
toplumlar var. Bəşəriyyət
üçün bu utancverici halı aradan qaldırmaq üçün bütün
dünya ictimaiyyəti
narahat olmalı, səyləri birləşdirməlidir.
Dövrümüzdə planet əhalisinin, demək olar ki, yarısı yazıb-oxumaq bilmir, savadsızdır. Bu, təkcə onların yaşadıqları cəmiyyətin
deyil, ümumilikdə
bəşəriyyətin inkişafını
ləngidir. Bu hal daha çox
vaxtilə uzun illər boyunca böyük imperiyaların
koloniyası olmuş ölkələrdə müşahidə
olunur. O zaman savadsızlıq, elmsizlik bu xalqları idarə etmək baxımından olduqca sərfəli idi. Həmin insanlar öz haqlarını bilmədikləri
üçün bir qarın çörəyə
görə gecə-gündüz
qul kimi çalışır, başqa
heç nə tələb etmirdilər.
XX əsrin ikinci
yarısında Yəməndə
işlədiyim dövrdə
özüm bu mənzərənin canlı
şahidi olmuşam.
Müstəmləkəlikdən yenicə (1967-ci
il) azad
olmuş bir ölkədə azadlıq
uğrunda inqilab hərəkatına rəhbərlik
edən cəmi 10-12 savadlı insan tapmaq mümkün idi. Təsəvvür edin ki, o zaman Cənubi Yəmən ordusuna komandanlıq edən şəxs yazmağı və oxumağı bacarmırdı. Amma müstəqil
dövlətin ordusuna
rəhbərlik edir, üstəlik, qonşu ölkələrlə sərhəddə
döyüş əməliyyatları
da aparırdı.
O zaman həmin ölkəni qarış-qarış
gəzmiş, bir çox regionlarda nəinki orta, heç ibtidai məktəbin də olmadığını öz
gözlərimlə görmüşdüm.
Belə bir ölkənin vətəndaşlarının gələcəklə bağlı
heç bir arzuları, ideyaları yox idi. Onlar həyatın mənasını,
nə üçün
yaşadıqlarını belə
dərk etmirdilər.
Günləri qoyun-keçi otarmaqla
keçirdirdilər. Bir çox
qəbilələrdə ailə-məişət
münaqişələrini də qəbilə başçısı şəxsən
özü həll edirdi. Bütün bunlar 132 il
ölkədə yürüdülən
müstəmləkəçilik siyasətinin (Cənubi Yəmən Böyük Britaniyanın müstəmləkəsi
olub) və əlbəttə ki, dünyanın bəzi regionlarında hazırkı
neokolonializm siyasətinin
də əsasını
bu meyar təşkil edir. Ən qəribəsi isə odur ki, artıq
uzun müddətdir ki, sivilizasiyalı dövlətlərdən, xüsusən
də Qərbdən alınan hərbi yardım vasitəsilə hakimiyyət uğrunda qızğın mübarizənin
getdiyi butun ölkələrdə də
savadsızlıq hələ
də bir nömrəli problem olmaqda
davam edir. Görünür, bu hal əvvəlki status-kvonu qoruyub saxlamaqda
maraqlı olan qüvvələrə sərf
edir...
Savadsızlıq, elmsizlik
vətəndaş qarşıdurmasında və beynəlxalq terrorçularla toqquşmalarda
həlak olan yüz
minlərlə insanın həyatı deməkdir.
Əfqanıstan, İraq, Liviya,
Suriya göz
önündədir. Əhalisi savadsız olan
dövlət inkişaf edə bilməz.
Xalqın inkişafını şərtləndirən əsas
amil məhz təhsildir. Savadı olmayan insan inkişaf
yoluna qədəm basa,
ümumbəşəri dəyərlərin
axtarışına çıxa, dünya
sivilizasiyasına qoşula bilməz. Bu halda həmin vəzifələri
təhsili yüksək səviyyədə olan,
elmi-texniki tərəqqi dövrünü
yaşayan dövlətlərin vətəndaşları
yerinə yetirəcək. Təhsil dünyaya
açılan pəncərədir. Elm yolunda büdrəmək qətiyyən
yolverilməzdir. Geri qaldınsa, səni mütləq dəstədən
uzaqlaşdıracaqlar. 25 ildən artıqdır Beynəlxalq Təhsil
Fondu ilə əlaqəsi olan
və bu mühüm qurumun təşkilatçılarını
yaxından tanıyan biri kimi
insanlarda inkişafın əsas sütunu olan təhsilinin
vacibliyinə əminlik yaratmaq üçün nə qədər gücün tələb olunduğunu
çox yaxşı bilirəm. Təhsil
məqsədyönümlü təlim və tərbiyə prosesidir. Bu proses dövlətin müəyyənləşdirdiyi
sistem əsasında aparılır. Təbii
ki, dövlət ümumi
və xüsusi təhsilin səviyyəsini
istehsalatın tələbini, elm, texnika və mədəniyyətin real vəziyyətini, ictimai
münasibətləri nəzərə alaraq
təyin edir. Unutmayaq ki,
müasirləşən cəmiyyətlərdə bilik ən böyük kapital sayılır və iqtisadiyyatın əsas
resursuna çevrilir. İntellektual səviyyənin üstünlük
təşkil etdiyi cəmiyyət
insanların ictimai fəaliyyətinə və
sosial məsuliyyətinə də yeni tələblər irəli sürür
və beləliklə, "təhsilli insan"
anlayışı da yeni
məna kəsb edir. Təhsil hər bir ölkənin insan
inkişafı və dövlətin gələcəyi üçün vacibdir. Biz artıq
elə bir sürətlə dəyişən
dövrdə yaşayırıq ki, təhsil
sahəsində atılan addımlar müasir
tələblərlə deyil, gələcəyin
perspektivləri üzərində köklənməli və kəmiyyətə
deyil, keyfiyyətə yönlənməlidir.
Rafiq
ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2019.- 2 noyabr.- S.11.