Sərhədsiz teatr sənəti
Dünyanın çoxsaylı teatr mütəxəssisləri
içərisində nəzəriyyəçilər və
bilavasitə praktik səhnə sənəti sahəsində
çalışanların da olduğu bilicilər XXI əsrin
postdramatik teatr dövrü olduğu qənaətlərini
getdikcə daha ucadan səsləndirirlər.
Maraqlıdır ki, artıq postdramatik teatr haqqında qənaətlər
də ictimai-mədəni fikir müstəvisində yer
almaqdadır.
Bu qənaətlərin elmi-nəzəri və təcrübi
arqumentasiyası daha çox Avropa milli-mədəni identifikasiyasının
problemləri ilə şərtlənir. Bu
zaman dünyamızın bütün "cəbhə
boyu" istər siyasi-iqtisadi, istər coğrafi-ekoloji, istər
sosial-mədəni, istərsə də ideoloji-ictimai dəyişikliklərə
məruz qaldığı faktı önə çəkilir.
Bəşəriyyətin ideya-mənəvi dəyərlər
sisteminə öz sığalını çəkən
qloballaşma siyasəti dünyabaxışların nəzər
trayektoriyasını tam dəyişməyə nail olmasa da,
ictimai rəyin böhran halına salınması, total
savadsızlıq meyllərinin cücərməsi, incəsənətin,
o cümlədən, teatrın öz "ənənəvi"
orbitindən uzaqlaşması qaçılmaz olmuşdur.
Avropanın digər ölkələrindən fərqli
olaraq, təkcə İngiltərə teatrı
özünün tarixi ənənəsinə sadiq qalaraq
dramaturgiyaya başlıca yer ayırır. Burada
bütün janrlara, o cümlədən, psixoloji dramdan
tutmuş poetik rəvayətlərə, fəlsəfi-mistik
süjetli səhnə ədəbiyyatı ilə bərabər,
qara komediyalara da teatr səhnəsinin öz
qapılarını açması müşahidə edilir.
Bu gün
ingilis teatrının Mark Ravenhill, Dennis Kelli, Tim Krauç,
Keril Çerçil, Leo Batler kimi xadimləri pyes yazır,
yeri gəldikcə, onlara quruluş verir, hətta bəzən
həmin tamaşalarda aktyor kimi səhnəyə
çıxırlar. Bu baxımdan T.Krauç quruluş verdiyi
"Yoldakı palıd ağacı" pyesində baş
rolun ifaçısı kimi, M.Ravenhill də yazdığı
"Ərzaq" adlı pyesində ilk dəfə aktyor
qismində səhnəyə çıxmışdır. Yəni həmin yaradıcı şəxslər
yaşadıqları mədəni gerçəklikdə
universal teatr fəaliyyəti rejimində
çalışırlar.
Müasir
ingilis dramaturgiyasında və teatrında getdikcə daha
artıq diqqəti cəlb edən "yeni dram" müəlliflərinin
yaradıcılığına tənqidin münasibəti birmənalı
olmasa da, onların yeni teatr fəlsəfəsinin və praktik
səhnə işlərinin elmi-estetik dəyər məzmununa
təsiri inkaredilməzdir.
Aparılan
araşdırmalara görə, dünya teatr prosesinin
başlıca qayğısı olan ideya və bədii forma
axtarışlarından usanmayan rejissura öz
yaradıcılıq "mən"ini bəyan etmək
üçün müxtəlif miqyaslı cəhdlər edir və
bu zaman xüsusən Avropa səhnələrinin estetik
prioriteti sayılan milli özünəməxsusluğun
çağdaş vəziyyəti problemi kifayət qədər
geniş miqyasda araşdırılır. Və
bu araşdırmaların nəzəri müstəvidə
deyil, birbaşa səhnə sənətinini ifadə vasitələri
əsasında aparılması və cəmiyyətin
psixixomental ovqatına əhəmiyyətli təsir göstərir.
Məhz həmin səhnə
axtarışları prosesində ictimai şüurun böhran
vəziyyətinin nəticəsi olaraq əxlaqi-mənəvi dəyərlərin,
o cümlədən, saxta vətənpərvərlik,
riyakarlıq kimi xüsusiyyətlərin artması, milli mənliyin
deformasiyaya uğraması faktları müşahidə edilir.
Bu baxımdan alman teatrlarının fəaliyyəti
nümunəsində bəzi məqamlar maraqlı
görünür. Belə ki, Kristofer Martaler, Tomas
Ostermayer, Frank Kastorf və başqaları rejissorların
estetik baxışlarında və konkret səhnə işlərində
təəccüb doğuran, eyni zamanda, mübahisəyə təhrik
edən yetərincə ciddi sənət iddiaları
mövcuddur.
XX əsr İtaliya teatrının dünyada tanınan
uğurları çox zaman C.Strellerin və L.Ronkoninin
tamaşaları nümunəsində
götürülürdü. Daha çox Milanın
"Pikkolo" teatrının səhnəsində qoyulan
tamaşalar ifaçıya səhnə sənətində
aparılan rejissor axtarışlarının bədii təfəkkür
və ifadə imkanları sayəsində inkişaf perspektivləri
barədə ən nikbin qənaətləri təsdiqləyir,
hətta bir qədər irəli gedib demək olar ki, o, Avropa
teatrının sonrakı fəaliyyət həyatına həlledici
təsirini proqnozlaşdırmağa imkan verirdi.
XXI əsrin dünyasında baş verən görünməmiş
elmi, sosial, mədəni inqilablar nəticəsində dünən
ən yeni kimi qəbul edilənin göz qabağında necə
köhnəldiyini sübut yox, sanki dövrün ultimatumu kimi qəbul
etmək zərurəti artıq müzakirə edilmir. Məhz bu əsrdə
İtaliya teatr yüksəkliyində Romeo Kastelluçi
görünməyə başladı. Onun
sənətə gəlişi barədə qeydlərimizi
sonraya saxlayıb, ondan başlayaq ki, bu rejissorun bəyan etdiyi
teatr estetikası trivial ideya və təcəssüm
formasını bəyənən teatral
tamaşaçını yalnız məyus edə bilər.
Çünki R.Kastelluçinin açıq-aşkar
sərt və bədbin olan teatr fəlsəfəsində
surrealistik estetika başlıca mövqedə olub, dünya və
varlıq haqqında indiyədək mövcud olan təsəvvürlərin
qorxunc modelləşdirilməsinə əsaslanır. Onun ayrı-ayrı illərdə təqdim etdiyi
"Genezis" və "Cəhənnəm" tamaşaları
bəşər sivilizasiyasının Qabil və Habil
dövründən ta bu günə qədər məruz
qaldığı irili-xırdalı təlatümləri,
sağlam düşüncənin qəbul edə bilməyəcəyi
paradoksal gerçəkliyi, təhtəlşüurun gizli
stixiyasının bədii inikası kimi maraq oyadır. R.Kastelluççinin rejissor estetikası yuxu və
reallıq vəziyyətinin təzahürü kimi bəzən
bədii ifadəlilik ölçülərinə
sığmır.
Fransa
teatrının yeni söz və fikir adamı kimi tanınan
J.Pomra isə özünün "sosial teatr" konsepti ilə
səhnədə bəlli sənət nəzəriyyələrinin
postulatlarına az qala meydan oxuyur. Əslində, bu rejissorun
yaradıcılığında V.Meyerholdun, Y.Qrotovskinin,
R.Uilsonun sənət estetikasından əlamətlər,
xüsusiyyətlər, estetik işartılar görmək
olur. Özünün etiraf etdiyi kimi, onun
teatrı digər sənətlərin (sənət təcrübələrinin
- İ.İ.) təsiri altında formalaşır.
J.Pomranın səhnə işlərində plastika, jest, səs,
ritm başlıca mövqe tutsa da, mətnə sanki ikinci dərəcəli
yer verilir və bu zaman oyun ahəngdarlığında əməl,
həm "danışır", həm də "indi",
"burada", zaman və məkan bədii səhnə sərtliyində
təzahür tapır. Onun "Bu uşaq", həmçinin,
"Alverçilər" tamaşaları,
R.Kastelluççinin "Cəhənnəm"
tamaşası kimi Avinyon festivalını riqqətə gətirsə
də, rejissor mütəvazi şəkildə sənətin
ibtidaisində olduğunu, onun ali
riyaziyyatına üz tutub inteqral estetik düşüncəyə
cəhd etdiyini bildirir. Tamaşalarının estetik
dünyagörüş bazasında bəzən Kafka, bəzən
Kanyu, hətta Konfutsi ideyalarının yer aldığı
J.Pomra dünyanın klassik mənzərəsinin
pozulduğunu, mənaların alt-üst olduğunu,
meyarların itirildiyini kreativ estetik bəyannamə kimi təqdim
edir.
Bu rejissorun teatr görüşlərində drama
münasibət, onun struktur xüsusiyyətlərindən təkcə
hadisələr xəttinə istinad diqqəti çəkir. J.Pomranın
teatrı onun fəlsəfi düşüncələrinin səhnə
ölçülərinə sığınıb həmin
çərçivəyə dünya məsələlərini
də yerləşdirmək cəhdi, bəşəriyyətin
həyatı, illüziyaları və aqibəti haqqında
öz auditoriyası ilə bölüşmək təmənnası
kimi olduqca mənalıdır.
Çağdaş dünyanın teatr seqmentində
müşahidə edilən dekonstruksiya meylləri (əslində,
bu, meyl yox, baş verən faktdır - İ.İ.), həmin
dekonstruksiyanın təşəbbüskarları və müəllifləri
olan teatr xadimləri çağdaş bədii
yaradıcılıq ərazisində fəaliyyət göstərən
rejissor sənətinə münasibətdə yetərincə
güzəştsiz və tələbkar mövqe
tutmaqdadırlar. Maraqlıdır ki, məsələyə
aşıq-aşkar radikal münasibətlərini gizlətməyənlərin
əksəriyyətini elə rejissorlar təşkil edir.
Onların qənaətinə görə, XX əsr
ənənəvi rejissuranın son fəaliyyət
dövrüdür. Əlbəttə, həmin
mövqeyi ifadə edən mülahizələrdə həqiqətəbənzər
düşüncə işartıları görmək və
onlardan bəzilərinə diqqət yetirmək olar. Amma həmin mülahizələrdə polemikaya
çəkmək təxribatı da
açıq-aşkardır. Yəni
polemika üçün səbəb yaranırsa, təbii
olaraq, opponent öz-özünə yaranır. Ötən XX əsrin ənənəvi
rejissuranın sonu olduğu təkcə deklarativ şəkildə
bəyan edilirsə bu, ən azı şübhələrə
yol açır, müxtəlif suallar doğurur. Məsələn, miqyas və coğrafiya nəzərə
alınmadan rejissuranı ənənəvi elan etmək
haqqı kimə məxsusdur? Yaxud
açıq-aşkar tələskən iddia ilə fikirləri
çaşdırmaq kimə lazımdır? Və bu cəhdlərdə ciddilik varmı?
Doğrudur, XXI əsr ötən əsrdən daha
mürəkkəb olmaqla bəşər
sivilizasiyasının yeni təkamül mərhələsidir. Tamamilə təbiidir
ki, yaşadığımız bu yeni əsrdə siyasi,
iqtisadi, ekoloji, mədəni, sosial, elmi, dini proseslərin indiyədək
görünməmiş bəzi hallarda dialektik, bəzi hallarda
isə süni rəqabətə səbəb olması
müşahidə edilir. Amma bu da təkzibedilməzdir
ki, bütün mürəkkəbliyi ilə bərabər həmin
proseslər yer adamının bədii, intellektual,
yaradıcılıq potensialını nəinki azaltmır, əksinə,
ikiqat vüsətlə onu qanadlandırır. Bu, istər elmi, istər bədii
yaradıcılıq sferasında tamamilə yeni məna
qatlarına nüfuz edir. Başqa məsələdir ki,
kvant nəzəriyyəsi, yaxud qonşu qalaktikanın öyrənilməsi,
parapsixologiyanın, bəşər övladının əvvəllər
üzərində düşünmədiyi digər sahələrin
bu gün tamamilə fərqli prizmadan baxılıb tədqiq
edildiyi kimi, teatr sənətinin hegemonluq iddiasını gizlətmədən
çaparaq estetik uğurlara iştahı olan rejissura prinsipcə
əvvəlkindən fərqli dünyagörüşə və
metoda üstünlük verir.
XXI əsrin rejissurası özünün klassik anlamda
qavranılması ilə barışmaq fikrindən uzaqdır. Belə ki,
yeni dövrün rejissurası bədii-reflektiv
düşüncənin diametral fərqli ideoloji-estetik ifadə
arsenalını nümayiş etdirməklə, aktyorla işi
yox, tamaşası ilə dialoqu nəzərdə tutan sənət
oyunu imkanları yaratmağa meyillidir. Çağdaş
dövrün rejissurası hər hansı müəllifin xidmətçisi,
bəlli ədəbi mətnin səhnə
icraçısı olmaqdan imtina edir. Bu
rejissuranın qənaətinə görə, teatr hər
tamaşası ilə cəmiyyəti narahat edən suallara
cavablar verməməli, özü cəmiyyət
qarşısında suallar qoymalıdır. Məhz postdramatik teatrın rejissurası
yaradıcılıq baxışı etibarilə yeni fəlsəfəyə,
bir sənət sahəsi olaraq, yeni varolmaya, sənət və
keyfiyyət baxımdan yeni özünüifadə imkanları
umduğu materikə sıçrayış etməkdə qərarlıdır.
Bunun konkret ifadə təzahürləri niyyət
və meyl həddini çoxdan adlayıb və həmin
rejissura XX əsrin özünürealizənin forma və məqsəd
cazibəsindən qurtularaq tamamilə yeni qravitasiya qanunları
ilə şərtlənən fəaliyyət sferasında
olmaqdan məmnun görünür. Bu zaman bir vaxtlar
rejissorun klassik mənada professionallıq xüsusiyyəti hesab
edilən aktyorla yaradıcılıq işi,
dramaturqsayağı mətn üzərində iş,
tamaşanın yozumu, sinkretikliyinə münasib təşkili
və s. qabiliyyətlər gərəksizləşir. Odur ki, bu günün teatr lideri ənənəvi qəlibləri
dağıdıb, indiyədək görünməmiş
kreativ enerji sahibi, innovasiyalar müəllifi kimi xüsusi dəyər
və mövqe qazanmaqdadır. O, öz universal bədii
qanunverici təfəkkürü ilə sürətlə dəyişən
dövrümüzün istehsalat ifadəsi ilə desək,
yaradıcılıq fabriki kimi fəaliyyətinin etibarlı təminatçısı,
səhnə sənətinin bədii-estetik
kateqoriyalarının tətbiqinin qarantıdır.
Hans
Lemanın ərsəyə gətirdiyi postdramatik teatr
haqqındakı tədqiqatlarından və gəldiyi nəticələrin
müxtəlif coğrafiyalarda yayılmasından təxminən
iyirmi il sonrakı ictimai-estetik reallıqda
postpostdramatik teatr əlamətləri müşahidə edilməkdədir.
Həmin prosesi tədqiq edən nəzəriyyəçilər
və onun daha da alovlanmasının kürəkləyən
praktik teatr xadimləri prinsipcə yeni ideyalı estetik fəzanın
formalaşmasını təmin etmiş olurlar. Burada diqqətçəkən və mühüm
sayılacaq məqam budur ki, yuxarıda qeyd etdiyimiz prosesin
öncülləri teatrın sosial-fəlsəfi mahiyyətini
dəyişməklə onun üslub, ifadə, bədiilik
şərtlərini, təsir müxanizmini də dəyişməkdə
israrlı görünürlər. Digər az əhəmiyyətli olmayan məqam isə
budur ki, çağdaş teatr dəbini diktə edən
rejissorların demək olar ki, heç biri bu sahədə
xüsusi təhsilə malik olmayanlardır. Belə ki, Robert
Uilson ixtisas təhsilinə görə rəssam, Anatoli Vasilyev
kimyaçı, Kristofer Marteller musiqiçi, Frank Kastorf
teatrşünas, Roman Kastelluççi səhnəqraf, Mark
Ravenhill filoloq, Yan Fabr rəssam, Tom Krauç dramaturq, Kirill
Serebrennikov fizikdir. Bu siyahını uzatmaq da olar
və qeyd edilən faktlar rejissorluğun bir sənət sahəsi
olaraq öz yaradıcılıq "mən"ini bəyan
etmək üçün hər kəsə açıq
olduğu qənaəti yaradır. Bəs əslində
necədir?
Hələ
XX əsrdə Mixail Çexovun, Vsesolod Meyerholdun, Antoni Artonun,
Piter Brukun, Yeji Qrotovskinin, Anatoli Vasilyevin, Filip Jantinin, Nikolay
Fomenkonun, Lev Dodinin, Robert Uilsonun, Teodoros Terzopulosun, Valeri
Fokinin, Kiril Serebrennikovun (saymaqla bitməyən - İ.İ.) və
b. başlayan müxtəlif tədqiqatların predmetinə, tənqidi
baxışların toqquşmasına səbəb olan səhnə
axtarışları teatrın XXI əsrdə müşahidə
etdiyimiz bugünkü başgicəlləndirən təzahürlərini
labüdləşdirmişdir. Və fakt olaraq
haqqında tez-tez danışılan, bəzən çətin
anlaşılan, yuxarıda qeyd etdiyimiz mənzərədə
bəlli olan budur ki, çağdaş dövrün teatr liderlərinin
fəaliyyəti nəticəsində Avropa teatrının bədii-estetik
relyefi və oriyentiri radikal olaraq dəyişməyə məruz
qalır.
Avropa teatr məkanında çağdaş dövrümüzün teatr gerçəkliyi ilə bərabər onun futurustik perspektivlərini cızan sənətçilər bəzi hallarda biri digəri ilə estetik dünyagörüş və üslub baxımdan müxtəlif yolayrıcında görünsələr də, radikal düşüncə modeli sərgiləməklə yeni teatr fəlsəfəsi yaradıcıları kimi qəbul edilirlər. Belə ki, dövrün təkamül prosesində bu gün bədii mədəniyyətin təkanverici statusda görünməsi, onun özünü fundamental funksiyada bəyan etməsi kimsədən təsdiq gözləməyən konkret faktdır. Anlayışların, dəyərlərin, meyarların sosiumda müşahidə edilən heyrətamiz devalvasiyası, ötən əsrdə bəşəriyyətin yaşadığı məlum müharibələr də daxil müxtəlif miqyaslı kataklizmlərdən təbiidir ki, izsiz keçə bilməzdi və keçmədi də.
XXI əsrə adlayan bəşəriyyət
bütün digər həyat əhəmiyyətli məsələlərlə
yanaşı, yeni dəyərlər sistemi yaratmaq,
çağdaş reallıqda yaşamaq hüququ olan bədii
yaradıcılıq modeli axtarışına çıxmaq,
hər hansı tapıntını yoxlamaq və ən
yaxşı variantı seçmək, ortaya qoymaq və
ardıcıl təbliğ etmək yolundadır. Bu yolu gedən
teatr sənəti estetik dünyagörüşünü
radikallaşdırmaqla ötən əsrdəki konseptlərdən
diametral fərqli subyektiv özünüifadəyə əsaslanan
yaradıcılıq seqmentini seçməli oldu. Bu zaman teatr yeni humanitar dəyərlər
axtarışı ilə əvvəlki verbal
dünyagörüşünü, qeyri-verbal
dünyagörüşə dəyişmək seçimi
qarşısında qaldı. Və bu gün dünya səhnələrində,
o cümlədən, Avropa teatrında müşahidə edilən
(bəzən çətin həzm edilən
- İ.İ), bu sənətin bəlli ifadə
miqyaslarını, oyun vasitələrini və şərtlərini
kökündən dəyişdirən müxtəlif səviyyəli
yaradıcılıq ixtiraları getdikcə daha böyük sənət
ərazilərini öz estetik təsiri altına salır.
Bu halda teatr sənətinin sabahı şübhələr və
gümanlarla dolu suallar yaradır və bu sahə
üçün cavabdehlik məsuliyyəti daşıyanlar
mümkün cavablar üzərində baş
sındırmaqda davam edirlər. Doğrudan, görəsən,
XXI əsrə qədər salamat gəlib çıxan teatr sənətinin
sabahı necə olacaq? Bu gün həmin sual hər kəsə
verilə bilər, elə mənim özümə də... Mənə
qalırsa, cavabı qeyri-müəyyən olsa da,
qısadır; yəni bilmirəm, yaşayarıq, görərik.
Əsas odur ki, çalışmaqdan usanmayıb yolumuza davam
edək.
İsrafil
İSRAFİLOV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 6 noyabr.- S.20-21.