Bir ömürə beş ömür
sığışdıran Vurğun Əyyub
Vurğun Əyyubla nəinki qohumluğum, heç
simsarlığım da yoxdur. Bir kənddə,
heç eyni bölgədə də
doğulmamışıq. Doqquz yaş fərqimiz
olduğundan tələbəliyimiz də eyni illərə
düşməyib. Mən 1973-cü ildə
Azərbaycan Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsini
bitirib təyinatla Naxçıvana getdiyim günlərdə
Vurğun Əyyub tələbə kimi Azərbaycan Pedaqoji
İnstitutunun auditoriyasına daxil olub.
1987-ci ildə Bakıda "Çənlibel Elmi-Ədəbi
Birliyi" yaradılmışdı. Qısa müddətdə
sorağı Azərbaycanın hər yerinə
yayılmışdı. Bu birliyə
marağım həmin ilin payızında Vurğun bəylə
görüşməmizə səbəb oldu. Vurğun bəy mənim nəzərimdə bir sərkərdə
idi. Orduda olmamış, əlinə, bəlkə
də, heç zaman silah almamış bir sərkərdə.
Hələ 1960-cı illərdən çayxanalarda Azərbaycanın
taleyini müzakirə edənlərin sayı gündən-günə
artırdı.
Proqramsız, nizamnaməsiz fəaliyyət
göstərən gizli dərnəkləri KQB
aşkarlayıb zərərsizləşdirirdi. Fəal vətənsevərləri təqib edir,
sıxışdırır, hədələyir, bəzən
də mühakimə edirdi. Mühakimələr,
dindirmələr gizli aparılsa da, xəbəri
yayılırdı. Kiçik qrupların,
beşlik, yeddilik kimi fəaliyyət göstərənlərin
hamısını aşkarlamaq, dağıtmaq, üzvlərini
cəzalandırmaq heç də asan olmur. Bundan Moskva da xəbərsiz deyildi. Boş yerə
Azərbaycan SSRİ Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsinin
sədri Viktor Çebrikov Azərbaycan SSR Dövlət Təhlükəsizliyi
Komitəsinin sədri general Ziya Yusifzadəyə deməmişdi:
"Niyə sizin verdiyiniz məlumatlarda Azərbaycanda dissident
olduğu göstərilmir? Halbuki ölkəni
dissidentlər bürümüşdür. Siz tərəfdənsə hər şey hamar və
yaxşı göstərilir".
Vətənsevərlərin kiçik qruplarına Azərbaycanın
hər yerində rast gəlinirdi. Toylarda, yeyib-içmək məclislərində
söylənən şeirlər, deyilən sağlıqlar vətən,
millət, o tay-bu tay haqqındaydı. Asif Əfəndiyevin
təşkil etdiyi "Estetika klubu"na
(sonralar bu klubun fəalları Asif Atanın təşəbbüsü
ilə "Ocaq" təşkilatını yaratdılar)
toplaşanların sayı 300 nəfəri keçirdi. Bəzən bu toplantılarda oturmağa yer olmurdu,
adamlar saatlarla ayaq üstə çıxışları dinləyirdilər.
Burada fərqli fikirlər söylənilirdi. Elmdən, ədəbiyyatdan,
sənətdən danışılırdı. Siyasi mövzular gündəmə gətirilmirdi.
1987-ci il fevralın 17-də "Çənlibel
Elmi Ədəbi Birliyi"nin təsis konfransı
keçirilmişdi. Təşkilata sədr
Vurğun Əyyub seçilmişdi.
Təşkilatın proqramında elmi ədəbi
mövzular müzakirə ediləcəyi yazılsa da, tarixi və
siyasi mövzular üstünlük təşkil edirdi. Bəzən
siyasi mövzuda söhbət sərtləşirdi. Bu zaman toplantıya qatılanların bəziləri
nəinki müzakirələrdə iştirak etmir, qorxularından
salonu tərk edirdilər. Azərbaycan Dövlət Təhlükəsizliyi
Komitəsinin, Daxili İşlər Nazirliyinin, Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin və başqa
təşkilatların əməkdaşları da burada gedən
söhbətlərə həm maraq göstərir, həm də
narahatlıq keçirirdilər. Sonradan bilindi
ki, Azərbaycan Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsinin
əməkdaşları çıxış edənlərin
səslərini gizlicə yazır, aparıb idarələrində
dinləyərək müzakirə edirlərmiş. Birliyin fəallarına, xüsusən də onun rəhbəri
Vurğun Əyyuba qarşı təzyiqlər və təqiblər
başlamışdı.
Lakin Vurğun Əyyub təkcə rəsmi dairələrin
deyil, millətsevərlərin, özünü daha vətənsevər
sayanların təzyiqlərinə tab gətirirdi. Bacarıqlı bir sərkərdə
kimi çayxanalarda danışanları, gizli dərnəklərin,
beşliklərin, yeddiliklərin üzvlərini "Çənlibel
Elmi Ədəbi Birliyi"nin ətrafına
toplaya bilirdi. Beləcə, qısa müddətdə
bir vətənsevərlər ordusu yaranmışdı. Uzun zaman Rus-Sovet imperiyasına nifrət edənlər
üçün "Çənlibel" bir tribunaya
çevrilmişdi. Necə deyərlər,
kül altında gizlənmiş qor alova çevrilmişdi.
Beləcə, Azərbaycanı Milli Azadlıq hərəkatı
bürümüşdü.
"Çənlibel"ə toplaşanlar mübahisə
edə-edə, söylənənləri dinləyə-dinləyə
bir-birlərini tanıyır, fikirdaşları ilə yeni təşkilatlar
qururdular. Sonralar bu təşkilatların əksəriyyəti
Azərbaycan Xalq Cəbhəsi ətrafında birləşdi.
Vurğun Əyyub adamların "Çənlibel"dən
ayrılıb öz təşkilatlarını yaratmalarına
qısqanclıqla yanaşmır, onları durdurmağa
çalışmırdı. Təşkilatdan
ayrılanları da "xəyanətkar, KQB-nin adamı"
adlandırmırdı. Əksinə,
özü də Azərbaycan Xalq Cəbhəsinin təşəbbüs
mərkəzinin təsisçiləri sırasına
qoşulmuşdu. Necə deyərlər, az
bir zamanda xalq hərəkatının Vurğun Əyyub kimi
neçə-neçə sərkərdəsi
yetişmişdi. Onlar da öz arxalarınca
mübarizə meydanına yüzlərlə insan gətirmişdi.
"Azərnəşr"in kiçik salonuna
toplaşan 200-300 nəfərin arxasınca gələnlərin
sayı elə sürətlə artmışdı ki,
onları artıq heç bir salon tutmurdu. Xalq Hərəkatının
üzvləri və tərafdarları meydanlara
axışırdılar. O dövrün ən
böyük meydanı olan Lenin meydanına yüzminlərlə
insan toplaşmışdı.
Vurğun Əyyub tribunada görünməsə də,
təşkilati işlərdə fəallıq göstərirdi. Necə deyərlər,
mübarizənin öncüllərindən idi. Heç vaxt mübarizədən geri çəkilmədiyi
kimi, ətrafındakıları da xəyanətdə,
satqınlıqda suçlamırdı.
Vurğun bəy, deputat seçkilərində haqqı
tapdansa da, ruhdan düşmədi. Mübarizəsini davam
etdirdi. 1991-ci ildə Azərbaycanın
Suverenlik aktı qəbul olunanda Vurğun Əyyub deputatlar
sırasında olub müzakirələrdə iştirak edə
bilməsə də, sənədin hazırlanmasına
yardımçı oldu. Sənədi qəbul
etmək istəməyənlərə təzyiq məqsədilə
mitinqlər təşkil etdi, toplantılara qatıldı,
insanlara müstəqillik aktının mahiyyətini izah etdi.
Beləcə,
"Çənlibel"lə başlayan müzakirələr,
mübarizələr 5 ildən sonra Azərbaycanın suverenlik
aktının qəbulu ilə nəticələndi...
Vurğun bəy ömrünün qalan hissəsində
heç bir iş görməsə belə, 5 il
onun adının tariximizə yazılması üçün
bəs edərdi. Bu 5 ili şərəfli
bir insan ömrü saymaq olar.
Sonra onun başqa bir ömrü başladı.
Vurğun Əyyubu daha çox 1992-ci ildə yaradılan
Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət Komitəsinin
sədri kimi xatırlayırlar. Bu da səbəbsiz
deyil. İnsanlar maddiyata daha çox önəm
verir. Yaxşı yadımdadır, Dövlət
Tələbə Qəbulu Komitəsi yarananda onminlərlə
insan onun əleyhinə təbliğat aparırdı.
Bunlar ali və orta ixtisas məktəblərinin
müəllimləri, onların ailə üzvləri idi. Sadə
adamların bir çoxu da bu peşəkar təbliğatçıların
dediklərinə inanır, qəbul imtahanlarının
gecikdirilməsinə narahatlıqlarını bildirir, test
imtahanı ilə qəbulun obyektiv olacağına inanmırdılar.
Qarğış edirdilər. Deyirdilər ki, "bunlar bizim çörəyimizə
bais oldular, Allah onların ömrünü kəssin!"
Açıq-aşkar söyüş
söyür, təhqiramiz ifadələr işlədirdilər.
Bu da səbəbsiz deyildi. Yeni qurum
heç çoxlarının ağlına gəlmədiyi bir
metodla ali və orta ixtisas məktəblərindəki
rüşvətin qarşısını almışdı. Daha rəsmi toplantılarda qəbulun obyektliviyindən
uzun-uzad danışılmırdı. Çünki fakt
göz qabağında idi: TQDK sədri olan Vurğun Əyyubun
doğmaca bacısı ali məktəbə
qəbul olunmamışdı!
Həmin il ali məktəbə qəbul olunan tələbələr
müəllimlərin onlara qarşı necə aqressiv
davrandıqlarını yaxşı xatırlayırlar.
Vurğun Əyyub 1992-ci ildə TQDK-nın işini qurdu,
test üsulu ilə ilk imtahanın keçirilməsini təşkil
etdi. Buna görə də insanların yaddaşında
düzlük, doğruluq simvolu kimi qaldı. Amma onu unutdular ki, "Çənlibel"dən
başlayan hərəkat neçə-neçə
qeyri-hökümət təşkilatını
formalaşdırdı. Onlar Xalq Cəbhəsini
yaratdılar. Milli Azadlıq mübarizəsi
Azərbaycanın Müstəqillik Aktının qəbuluna,
yeni düşüncəli adamların hakimiyyətə gəlməsinə
şərait yaratdı. Bunlar olmasa, bu mərhələlər
keçilməsə, testlə qəbul da, beləcə ali və orta ixtisas məktəblərində
rüşvətin qarşısının alınması da
baş tutmazdı.
TQDK
yaranmasından 27 il keçdi. Ötən müddətdə orada
çalışanlar böyük işlər görüblər,
testlə qəbulu təkmilləşdiriblər.
Xalqın yaddaşında isə bu təşkilata 20 ildən
çox rəhbərlik edəndən çox bir il yarım bir müddətdə rəhbərlik
etmiş Vurğun Əyyub qaldı. Vurğun Əyyub bir
insanın ömrünü bir il yarıma
beləcə sığışdıra bildi: Təşkilatçılıq
bacarığı ilə, kollektiv üzvlərinə səmimi
münasibəti ilə, ədalətliliyi, doğruluğu,
düzgünlüyü ilə...
Müəllim
var, otuz il, əlli il işləyir. Fəxri
adlar, orden medallar, mükafatlar da alır... Vurğun
Əyyub da müəllim idi, lakin müəllimlik stajı da
çox olmadı. Eyni kollektivdə də
uzun müddət işləməyə imkanı olmadı.
Buna baxmayaraq, şərəfli bir müəllim
ömrü yaşadı. Onu yalnız
1977-1980-ci illərdə Sabirabad rayonunun Qalaqayın kəndində
dərs dediyi şagirdləri qürurla xatırlamadılar.
Ali məktəbi yenicə bitirib gəlmiş,
pedaqoji təcrübəsi olmayan gənc müəllimi
kollektiv də sevdi. Bu, səbəbsiz
deyildi. Vurğun bəy dərslərinə
məsuliyyətlə yanaşmaq, şagirdlərinə bilik
verməklə kifayətlənmirdi. Sabirabad
rayon Mədəniyyət evində teatr tamaşaları
hazırlayır, tamaşalarda həm aktyorluq edirdi, həm də
rejissorluq. Asif Atanı Sabirabada gətirir,
onunla görüş keçirirdi. Bütün
bunları milli şüuru oyatmaq, adamlarda vətənsevərlik
hissini coşdurmaq üçün edirdi.
Türkiyənin Qars şəhərindəki Qafqaz
Universitetində Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
fakültəsi vardı. Yeni qurulmuşdu. Lakin
səmərəli fəaliyyət göstərmirdi. Bağlanmaq təhlükəsi
qarşısındaydı. 2010-cu ildə
Vurğun Əyyub orada işə başlamaqla bir canlanma
yarandı. İşi qura bildi. Gənc kadrlar hazırladı. 2012-ci
ilin payızınadək işlədi. Amma
bu gün də həmin bölmə öz işini davam etdirir
və orada Vurğun Əyyubu hörmət və ehtiramla
xatırlayırlar.
Onun 2009-cu ildən Xəzər Universitetindəki fəaliyyəti
(arada Qarsda işləyib) isə başqa bir mövzudur. Bu barədə
onunla birgə işləyənlər, seçib işə dəvət
etdiyi müəllimlər, dərs dediyi tələbələr
zaman-zaman yazacaqlar.
Vurğun
Əyyub yeddi il kənd müəllimi
işlədikdən sonra aspiranturaya qəbul olunub. "Azərbaycan romantizminin bədii xüsusiyyətləri"
mövzusunda dissertasiya yazaraq müdafiə edib, filologiya elmləri
namizədi adını alıb. 1985-1992-ci illərdə
Nəsrəddin Tusi adına Azərbaycan
Pedaqoji İnstitutunda müəllim işləyib. Onun elmi fəaliyyəti elə də gözəçarpan
olmayıb. Çox az yazıb. Amma yazdıqlarına qürurla imza atıb. Elə alimlərimiz var ki, pedaqoji sahədə 30-40
işləyib, professor adı alıb, onlarla kitabı, yüzlərlə
məqaləsi çap olunub. Lakin onun
yazdıqları üç-beş ildən sonra öz dəyərini
itirib.
Vurğun Əyyub isə Sovet dövründə
yazdığı dissertasiyanı 2017-ci ildə "Azərbaycan
romantizmini araşdırarkən" adı ilə kitab kimi nəşr
etdirdi. Çünki yazdığı
aktuallığını itirməmişdi. Çap etdirdiyi elmi məqalələrini toplayıb
nəşr etdirsək, görəcəyik ki, bugün də
aktualdır.
Vurğun Əyyub 1992-ci ildə Xalq Cəbhəsindən
ayrılıb Müsavat Partiyasının Bərpa Mərkəzinin
üzvü oldu. Lakin nə Xalq Cəbhəsindən yaranan
partiyalara, nə də cəbhəçilərə
qarşı durmadı. 1997-ci ildən
Müsavat Partiyasının baş katibi seçildi. Təşkilatın
2001-ci ilin may ayının 6-da keçirilən Qurultayında
nizamnamədə edilən dəyişikliyə görə
katiblik vəzifəsi müavinliklə əvəz edildi. Beləcə, Vurğun Əyyub da Müsavat
başqanının birinci müavini oldu.
O, hər
zaman vəzifə borcunu şərəflə, ləyaqətlə
yerinə yetirdi. Lakin dünyanın qəbul etdiyi kimi siyasətçi
ola bilmədi. Qruplaşmalar yaratmadı, bu
gün dediyini sabah: "Dün
dündü, bu gün bugün", - deyə bilmədi. Necə
deyərlər düzlüyü, doğruluğu, bir az da sərtliyi onu yaradıcısı
olduğu təşkilatdan uzaqlaşdırdı. İşi nə qədər çox olsa da,
balıq susuz yaşaya bilmədiyi kimi, Vurğun Əyyub da
ictimai-siyasi fəaliyyətsiz yaşaya bilməzdi. Odur ki, fəaliyyətini 2014-cü ildən Azərbaycan
Demokratiya və Rifah Hərəkatında davam etdirdi. Yenə də rayon-rayon, kənd-kənd gəzərək
təşkilatın özəklərini yaratmağa
başladı.
Beləcə, Vurğun Əyyub 62 illik ömründə
şərəfli bir müəllim, bacarıqlı bir təşkilatçı,
mübariz bir ictimai-siyasi xadim, məntiqli bir alim ömrü
yaşadı.
Bir ömürdə beş ömürdə
görüləcək işləri gördü.
25-28.10.2019
Əli
ŞAMİL
ali-shamil@yahoo.com
525-ci qəzet.- 2019.- 6 noyabr.- S.18-19.