Elm - cəmiyyətin inkişafının
hərəkətverici qüvvəsi kimi
Elm mürəkkəb sosial sistemlər qrupuna daxil olmaqla
müxtəlif mənşəli elementlərin dialektik məcmuyunu
əks etdirir.
Buna görə də yəqin ki, elmin tədqiqi
də çoxaspektli olmalıdır.
Elm insanın təbiət, cəmiyyət və insan təfəkkürü
haqqında obyektiv, sistemli və əsaslandırılmış
biliklərin əldə edilməsinə, dəqiqləşdirilməsinə
və yayılmasına yönəlmiş fəaliyyət
növüdür. Bu fəaliyyətin əsasını elmi
faktların toplanması, onların daima yenilənməsi və
sistemləşdirilməsi, tənqidi analizi və bu əsasda
elmi biliklərin toplanmasıdır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, elmin üç əsas anlayışı
mövcuddur: elm bilik kimi, fəaliyyət kimi və sosial bir qurum kimi. Müasir elm bu üç məqamın üzvi
birliyidir. Burada fəaliyyət onun əsasını, bir
növ "maddə"sini təşkil edir, bilik sistem yaradan amildir, sosial
institut isə elm adamlarını birləşdirmək və
onların birgə fəaliyyətini təşkil etmək
yoludur. Başqa sözlə müasir elmi belə xarakterizə etmək olar: Dünyanı elmi fikir,
konsepsiya, nəzəriyyə şəklində əks etdirən
ictimai şüurun xüsusi bir forması, mənəvi
istehsalın bir qolu, idealları və normaları olan sosial
institut. Elm biliyə söykənir, obyektiv həqiqəti
axtarmağa, mahiyyəti dərk etməyə yeni bilik əldə
etməyə yönələrək adi təcrübə obyektləri
çərçivəsindən çıxaraq reallıq obyektləri ilə məşğul
olur. Müasir elm mədəni-ideoloji; metodik; tənzimləyici
təhsil; proqnoz; akseoloji; idarəetmə kimi funksiyaları
yerinə yetirir.
Hazırda
elmin cəmiyyətə təsiri prioritet xarakter
almışdır və biz hər yerdə, həm gündəlik
fəaliyyətimizdə, həm də
dünyagörüşümüzdə onun
inkişafının nəticələri ilə təmasda oluruq. Elm sosial proseslərin idarə edilməsinin müxtəlif
sahələrində mütəxəssis qiymətləndirmələrinin
və idarəetmə qərarlarının peşəkarlıqla
qəbul edilməsində aktiv tətbiqini taparaq əsas rol
oynayır. Elm
sosial inkişafın istiqamətinin daha dəqiq
vektorunun seçilməsinə təsir göstərir. Bu funksiyanı həyata
keçirən elm sosial gücə
çevrilir. Bu isə hələ XII əsrdə Nizami Gəncəvi
tərəfindən irəli sürülən "Qüvvət
elmdədir, başqa cür heç kəs, Heç kəsə
üstünlük eyləyə bilməz" və XVII əsrdə
F.Bekon tərəfindən təkrar olunan "bilik - qüvvədir"
həqiqətinin yeni inkişaf mərhələsində
"elm - ictimai qüvvədir" həqiqətinə keçməsinə əsas
verir.
Cəmiyyəti elmsiz idarə etmək mümkün deyil. Elm cəmiyyətin
sosial strukturunu dəyişir. Ən qədim
zamanlarda, bəşər tarixinin bütün dövrlərində
insan cəmiyyəti həmişə elmə
arxalanmışdır və onun nəticələrinin tətbiqi
ilə bəhrələnmişdir. Tarix boyu dəyişən
formasiyalarda elmi kəşflər nəticəsində
insan cəmiyyəti dünyanın qlobal fəlakət və
böhranlarından elmin sayəsində qurtulmuşdur. Elm bəşər övladının sağlam
inkişafını təmin etmişdir.
Çox qısa olaraq elmi kəşflərin tarixi yoluna
nəzər salsaq, ilk öncə qədim dövrlərdə
Şərqdə yeni elmi biliklər cücərməyə
başladığını deyə bilərik. Şərqin
idealı insanın mənəvi kamilliyə çatması, Qərbin
idealı isə insanın təbiət üzərində
hakim mövqe qazanmasıdır. Buna
uyğun olaraq, təbiət elmləri əsasən Qərbdə
inkişaf etmiş, Şərqdə isə hikmət və mənəviyyata
üstünlük verilmişdir. Orta əsrlərdə
bu proses müxtəlif sahəli biliklərlə zənginləşir.
Elmə humanitar sahə kimi baxılması da
orta əsr Şərq ənənələrinə məxsus
bir düşüncədir. O vaxt elm hikmətin,
müdrikliyin bir əlaməti, aspekti kimi başa
düşülürdü və çox vaxt dini
düşüncənin hüdudları daxilində nəzərdən
keçirilirdi. Orta əsrlərin xristian və islam
sxolastikaları da ilahiyyat çərçivəsində elm
və fəlsəfə yaratmaq təşəbbüsləri
idi.
Elmin yeni
mahiyyətdə və təşkilati formada sanki yenidən yaranması XVII əsrdən
başlayaraq həyata keçdi. O, ictimai istehsal prosesində
mühüm bir həlqəyə çevrilməklə
sonrakı bir sıra inqilabların: sənaye inqilabı,
elmi-texniki inqilab, informasiya inqilabı və s. təməlini
qoydu. XIX əsrdə
cəmiyyətin üzvləri təbiəti və onda gedən prosesləri dərk edir və
onlarda baş verən prosesləri tədqiq etmək tələbatı
yaranır. XX əsrdə elmin sürətli
inkişafı onun texnika və ictimai həyatın digər
sferaları ilə qarşılıqlı münasibətlərini
möhkəmlədir. Məhz XX əsrdə elmin
inkişafı maddi istehsalın, ictimai tarixi təcrübənin tələbatından
irəli gəlir və bu zaman elmin ictimai funksiyaları yaranır. Elmin ictimai funksiyaları
insanlara təbiət, cəmiyyət haqqında biliklər vermək,
bacarıqlar
yaratmaq, onlarda elmi dünyagörüşü
formalaşdırmaq, çeviklik aşılamaqdan ibarət
olub. İnsanın nəzəri və əməli fəaliyyətini
özündə cəmləşdirən elm hər
zaman cəmiyyətin
inkişafına, ictimai həyatına böyük təsir
göstərib.
Bu gün
sivilizasiyanın qlobal proseslərə malik olan yeni inkişaf mərhələsində
əlverişli intellektual mühitin yaradılması bəşəriyyətin
yaşamaq qabiliyyətinin mühafizəsi kimi qlobal problemə
çevrilir ki, bu da qlobal inkişafın perspektivlərinə
məsuliyyət daşıyan yüksək inkişaf etmiş
dövlətlərin
strategiyasının əsasına çevrilməlidir.
Elmi biliklərin mənimsənilməsini və
yayılmasını maksimum dərəcədə təmin edən,
uyğun intellektual mühitin yaradılması informasiya cəmiyyətinin
mövcud
olmasını tələb
edir. Müdriklər təsadüfən demirlər
ki, biliklərin ən vacibi nəyi bilmək lazım
olduğunu bilməkdir. Yəni hər bir
şəxs üçün, bütövlükdə xalq
üçün də ən vacib məsələlərdən
biri intellektual potensialın hansı istiqamətdə yönəldilməsi
və hansı sahələrdə mütəşəkkil
biliyə çevrilməsidir. Bilik
intellektual potensialın aktivləşmiş,
reallaşmış formasıdır. Biliyin özü isə
müvafiq həyat sahələrində, əməli fəaliyyət
prosesində gerçəkləşir. Cəmiyyətdə
toplanmış biliklərin bütün potensialı texnoloji,
sosial və ekoloji təhlükələrin aradan
qaldırılmasında istifadə oluna bilər. Əhalinin
təhsil və ixtisaslı mütəxəssislərinin
potensialının dəyişməsi sayəsində elm və
texnologiya yaranan təhdidlərin aradan qaldırılması
üçün bir vasitə ola bilər.
Elm insana təhsil vasitəsilə təsir edir. Elmin təhsilə
istiqamətli təsiri onun bütün komponentlərinin əhatə
etməklə strukturunu dəyişə bilir. Məlumdur ki, təhsilin inkişafı və onun
keyfiyyətcə təkmilləşdirilməsi birbaşa
olaraq, ölkənin sosial-iqtisadi inkişafına öz təsirini
göstərir. Belə ki, yalnız keyfiyyətli
təhsil səviyyəsi hər hansı bir ölkənin
davamlı inkişafına əlverişli zəmin yaradır.
Təhsilin səviyyəsinə görə
ölkələrarası fərqlərin aradan
qaldırılması, eyni zamanda, sosial-iqtisadi inkişafda
mövcud olan ərazi pozuntuların
"yumşalmasına" gətirib çıxaracaq. Nəticədə, geridə qalmış ölkələrdən,
inkişaf etmiş ölkələrə yönəlmiş və
daim artan miqrasiya axınlarının səngiməsini gözləmək
olar. Ümumiyyətlə, hər hansı
bir ölkənin sosial institutlarının gələcək
inkişafı elm - təhsil - istehsal üçlüyü
arasında əlaqə zəncirinin möhkəmliyi və
elastikliyindən çox asılıdır. Müasir dünya ölkələri təhsili
strateji üstün sahə elan edir və ölkələrinin
gələcək inkişafının təhsil sisteminin səviyyəsindən
asılı olduğunu etiraf edir.
Bu gün bir çox ölkələrin və
regionların inkişafı ictimai istehsalın strukturundakı
dəyişikliklərlə müşahidə olunur, xüsusi
halda sənaye cəmiyyətindən tədricən postsənaye
cəmiyyətinə keçid baş verir. İşləyən
əhalinin getdikcə daha çox hissəsi qeyri-maddi sektorda
çalışır. İstehlak fərdiləşir,
istehsalın tarazlılıq balansı aşağı
düşür, istehsalın kütləviliyinin itməsi
prosesi baş verir. İstehsalın
intellektuallaşdırılması artır, informasiya
resursları əsas istehsal amilinə çevrilir. Əlavə dəyər əsasən qeyri-maddi
sferada yaradılır. Bu zaman əmək
yeni cizgilər əldə edir, əməkdə
yaradıcılıq funksiyaları üstünlük təşkil
etməyə başlayır. Bütün
sahələr idarəetmə, maliyyə və kommersiya
innovasiyalarının axınlarını özündə
birləşdirərək elmtutumlu olmağa başlayır.
İşçilərin vərdişləri və
mütərəqqi texnologiyalar işçi qüvvəsinə
xərclərin azlığından və rəqabət
qabiliyyətliliyinin digər ənənəvi amillərindən
daha vacib amilə çevrilir. Ölkələrin
və regionların ənənəvi üstünlükləri
getdikcə öz əvvəlki əhəmiyyətini itirməyə
başlayır. Bütün bu meyllər
dünyanın demək olar ki, bütün ölkələrində
bu və ya digər dərəcədə özünü
büruzə verir. Qeyri-maddi istehsal iqtisadi
inkişafın paradiqmasına çevrilir ki, bu da ölkə
və regionların zənginlik dərəcəsini yenidən
qiymətləndirməyə məcbur edir. Ənənəvi olaraq ölkə və
regionların zənginliyi meşələr, faydalı
qazıntılar, torpaq, iqlim şəraiti, əsas fondlar, coğrafi
mövqe baxımından qiymətləndirilir. Dəyərin böyük hissəsinin
yaradıldığı sahə kimi qeyri-maddi istehsal
haqqındakı yeni təsəvvürlər ölkə və
regionların zənginliyinin qiymətləndirilməsi
meyarlarını dəyişdirir. Burada
birinci yerdə insan amili durur. İnsan
inkişafı o vaxt tam olar ki, səmərəli iqtisadiyyat,
sağlam təbii və əlverişli sosial mühit;
sağlam, uzun və yaradıcı ömür; bilik və
bacarıq kimi əsas amillər birlikdə
götürülsün. Dünyada bu
gün insan potensialını inkişafın mərkəzinə
qoymaq, bu prosesi insana doğru yönəltmək, mövcud
problemləri açmaq, həm də mənəvi dirçəlişə
yol açmaq əsas məqsəddir. Bu proses ancaq elmin
inkişafı ilə mümkündür. Elmi
bilik və ətrafımızdakı dünyanı dərk etmək
bəşəriyyətə iqtisadi, sosial və ətraf
mühitin aktual problemlərinin həlli yollarını
tapmağa və ətraf mühitə qayğı ilə
birlikdə davamlı inkişafı təmin etməyə imkan
verir. Heç bir ölkə davamlı inkişafa təklikdə nail ola bilməz.
Son
dövrlərdə ölkənin sosial-iqtisadi inkişaf
perspektivlərini ifadə etmək üçün məqsədlərin,
vasitələrin və fəaliyyət nəticələrinin
optimal əlaqələndirilməsi kimi xarakterizə olunan
"davamlı inkişaf" terminindən çox istifadə edilir. Başqa sözlə desək, davamlı inkişaf - ərazinin
potensialının dinamik olaraq artırılması, iqtisadi
agentlərin geniş təkrar istehsala motivləşdirilməsi,
rəqabət qabiliyyətliliyinin artırılması və
bu əsasda gələcək nəsillərin resurslarından
istifadə etməmək şərti ilə tədricən əhalinin
həyat səviyyəsinin yüksəldilməsi prosesidir.
Cəmiyyətin və ya dünya birliyinin
dayanıqlı inkişafı dedikdə isə kəskin
sarsıntılar və qəzalar (fəlakətlər) olmadan
sabit və gözlənilən inkişaf başa
düşülür.
Dayanıqlı inkişafa keçid - ilk növbədə
cəmiyyətdə yeni düşüncə tərzinin, yeni
şüurun formalaşdırılmasından ibarətdir ki,
bu çətin məsələnin həlli sosial-iqtisadi və
ekoloji transformasiya ilə birlikdə yeni mədəniyyətə
- sivilizasiyaya keçidi təmin edəcəkdir. Davamlı
inkişaf ideyalarının tətbiqi, sosial, iqtisadi və
ekoloji sferalarda olan problemlərin həllində elmin və təhsilin
önəmli rolu danılmazdır.
Müasir cəmiyyətdə elm insan fəaliyyətinin
bütün sahələrinə toxunur, ictimai həyata təsiri
sürətlə artır. Elm sosial mədəniyyətin bir
hissəsidir, elm mədəni fenomendir, öz istiqaməti
var, mənəvi istehsal sahəsində son dərəcə
mühüm yer tutur. Elmin inkişaf səviyyəsi
cəmiyyətin inkişaf səviyyəsini çox müəyyənləşdirir.
Buna görə elmin və texnikanın
inkişaf strategiyasına aid suallara ictimai mübahisədən
kənarda baxmaq olmaz.
Elm cəmiyyətin bir hissəsi
olmalıdır. Bu səbəbdən elm cəmiyətə
açıq olmalıdır. Artıq qeyd
etdiyim kimi XX əsrdə cəmiyyətin hərəkətverici
qüvvəsi elmi-texniki inqilab idisə, müasir mərhələdə
fəlsəfə və sosial-siyasi elmlərin
proqnozlaşdırma və optimal təşkilatlandırma
funksiyası daha önəmli rol oynayır. Bu isə ictimai elmlərin yüksək dərəcədə
mobilizasiyasını tələb edir. Ona
görə də, qarşıda duran mühüm vəzifələrdən
biri bütövlükdə cəmiyyətin, xalqın
elmi-intellektual potensialının toparlanmasına və məqsədəuyğun
surətdə yönəldilməsinə nail olmaqdır.
Bu baxımdan ölkəmizdə də elmin
inkişafı, iqtisadiyyatın və istehsal prosesinin elmi əsaslar
üzərində qurulması dövlət siyasətinin
prioritet istiqaməti kimi müəyyən edilir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2012-ci il 29 dekabr tarixli Fərmanı
ilə təsdiq edilmişdir "AZƏRBAYCAN 2020: GƏLƏCƏYƏ
BAXIŞ" inkişaf konsepsiyasında uzunmüddətli
davamlı iqtisadi inkişafı təmin etmək, "bilik
iqtisadiyyatı"nı formalaşdırmaq, elmtutumlu
texnologiya, məhsul (işlər, xidmətlər)
yaradılmasını sürətləndirmək məqsədi
ilə innovasiya fəaliyyətinin genişləndirilməsi əsas
hədəflərdən biri kimi
götürülmüşdür. Hazırda dövlət səviyyəsində
həyata keçirilən strategiyanın əsas prioritetlərindən
biri bilik
iqtisadiyyatının formalaşdırılması, təhsil,
elm və innovasiya arasında səmərəli əlaqələrin
yaradılmasıdır. Azərbaycanda son 10 ildə həyata
keçirilən siyasət nəticəsində sosial inkişaf göstəriciləri
əhəmiyyətli dərəcədə yüksəlmişdir.
Bu, möhtərəm Prezidentimizin cənab İlham Əliyev tərəfindən
ölkəmizdə elmin inkişafı, elmi-texniki
potensialın qorunub saxlanılması, modernləşdirilməsi,
elm və təhsil sahəsində yüksək ixtisaslı
kadrların hazırlanması, onlara daim qayğı göstərilməsi,
cəmiyyətdə alimlərin, elm və təhsil
işçilərinin nüfuzunun artırılması və
Azərbaycanda alınmış elmi nəticələrin xaricdə
tanıdılması sahəsində bir sıra mühüm qərarlar
qəbul edilib həyata keçirilməsi istiqamətində
görülən işlərin nəticəsidir. Elm və təhsilin inkişafına dövlət səviyyəsində
göstərilən bu qayğı, əslində, dövlətçiliyin
möhkəmləndirilməsi və xalqın milli-mədəni
tərəqqisinə və rifah halının yüksəldilməsinə
xidmət edən siyasətin tərkib hissəsi kimi qiymətləndirilməlidir.
Təsadüfi deyil ki, XXI əsr YUNESKO tərəfindən
elm və təhsil əsri adlandırılmışdır. Hələ 1999-cu ildə YUNESKO-nun
Budapeştdə təşkil etdiyi Elm üzrə
ümumdünya konfransında qəbul olunmuş "Elm və
elmi biliklərdən istifadəyə dair" Deklarasiyada
deyilir: "Biz hamımız eyni planetdə
yaşayırıq və biosferin hissələriyik... Dünyanın bütün elm adamları və millətləri
elmin bütün sahələrində əldə edilmiş
biliklərdən məsuliyyətlə istifadə etmək əzmində
olduqlarını bildirirlər. Elm
insanların ehtiyaclarına xidmət etməli və heç
vaxt onun ziyanına yönəlməməlidir". Deməli, əsas vəzifələrdən biri insan
intellekti sayəsində, amma onun həyatından kənarda
yaranmış elmi dəyərlərin oriyentasiyasına nəzarət
etməkdən ibarətdir. Bunun
üçün isə konkret həyatla mücərrəd elm
bir müstəvidə - eyni dəyərlər sistemində nəzərdən
keçirilməli, onların arasındakı uçurum ləğv
edilməlidir. Bu baxımdan Azərbaycanın davamlı
inkişafı naminə elm və təhsilin bir-birinə inteqrasiya olunmuş şəkildə,
müasir texnologiyaların, innovasiyaların tətbiq edilməsi
və cəmiyyətin
maraqlarının qorunması şərtilə inkişaf etdirilməsi əsas
prioritet məsələdir.
Prezident İlham Əliyevin sözləri ilə desək,
"müasir dünya sivilizasiyasının tərəqqisində
insan kapitalı və intellekt yeni keyfiyyət amili kimi həlledici
əhəmiyyət daşıyır. Hər bir dövləti
rifah və yüksəlişə aparan yol elm və
innovasiyalara əsaslanan inkişafdan keçir".
Afət MƏMMƏDOVA
BDU-nun
Magistratura və doktorantura şöbəsinin müdiri,
professor
525-ci qəzet.- 2019.- 9 noyabr.- S.14-15.