Cavid ömrünün salnaməsi
Azərbaycan ədəbiyyatını Hüseyn Cavidsiz təsəvvür
etmək qeyri-mümkündür. Necə ki, bu ədəbiyyatı
Nizamisiz, Xaqanisiz, Nəsimisiz, Füzulisiz, Axundovsuz, Mirzə Cəlilsiz,
Sabirsiz, Cabbarlısız, Səməd Vurğunsuz təsəvvür
etmək olmaz. Heç Şərq ədəbiyyatını,
hətta dünya ədəbiyyatını da Cavidsiz
düşünmək mümkün deyil.
Cavid sənətinə və şəxsiyyətinə
böyük ehtiram bəsləyən, onun əsərlərinin
nəşri, təbliği və tədqiqi sahəsində
saysız işlər görən insanları da unutmaq olmaz. Abdulla Şaiq, Hənəfi
Zeynallı, Məmməd Cəfər, Əli Sultanlı, Qulam
Məmmədli, Abbas Zamanov, Yaşar Qarayev, Məsud
Əlioğlu, Rafael Hüseynov, Azər Turan, Əbülfəz
İbadoğlu, Zahid Əkbərov və əlbəttə,
şairin qızı Turan Cavid.
Cavidə böyük sevgisini təkcə həm sözdə,
həm də əməldə nümayiş etdirən bir Azərbaycan
ziyalısının da adını çəkmək istəyirəm. H.Cavidin Ev
Muzeyinin direktoru, filologiya elmləri doktoru, istedadlı ədəbiyyatşünas
Gülbəniz Babaxanlı neçə ildən bəri
zövq və fədakarlıqla Cavid irsinin nəşri, təbliği
və tədqiqi ilə məşğuldur.
Gülbəniz xanımın redakiorluğu və tərtibi
ilə son illərdə, mən deyərdim, Cavidin əsərlərinin
ən kamil beşcildliyi oxuculara çatdırılıb. Yenə də Gülbəniz
Babaxanlının və Aybəniz Əliyeva Kəngərlinin
birgə redaktorluğu ilə "Hüseyn Cavid: sənət
və sənət yolu" biblioqrafik nəşri
hazırlanıb. Nəhayət, ən sanballı bir iş:
bütöv bir əsr ərzində Hüseyn Cavid sənəti
və şəxsiyyəti haqqında yazılan məqalələr,
resenziyalar, xatirələr çoxcildlik
"Cavidşünaslıq" adlı toplularda əbədiləşir
(bundan əvvəl həmin toplular müxtəlif saylı cildlərdə
öz əksini tapmışdı).
"Cavidşünaslıq" kitablarının nəşri
bir neçə baxımdan əhəmiyyətlidir. Azərbaycan ədəbi
ictimaiyyəti və cavidsevərlər ilk dəfə olaraq
Cavid yaradıcılığının tənqiddə, ədəbiyyatşünaslıqda
necə əks olunduğunu bütün mənzərəsi ilə
görəcəklər. Cavid barəsində
söz açan elə müəlliflər olub ki, onlar ya
unudulublar, ya da məqalələrindən oxucuların xəbəri
yoxdur. Bəlkə elə bu kitabları nəşr
etdirməklə (bu proses indi də davam edir) Gülbəniz
xanım günlərin birində "Azərbaycan ədəbi
fikri və Hüseyn Cavid" monoqrafiyası barədə
düşünürmüş. İndi
iki hissədən ibarət həmin monoqrafiya
cavidşünasların stolüstü kitabına çevrilib
(2010 və 2017-ci illərdə çap edilib). Həm birinci, həm də ikinci kitabda Cavid
yaradıcılığının keçən əsrin
iyirminci illərindən başlayaraq Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
tədqiq olunması praktiki şəkildə öz ifadəsini
tapır. Burada müəyyən bölgülər təqdim
edilir: Hüseyn Cavidin ədəbi fəaliyyətinin ən
qızğın dövrlərinin-iyirminci-otuzuncu illərin
ictimai-siyasi və ədəbi mənzərəsi haqqında
geniş məlumat verilir. Həmin dövrdə
Cavidin dram əsərləri teatrların səhnələrində
oynanılır və Azərbaycan səhnəsinin şöhrətini
artırırdı. İyirminci illərdən
başlayaraq Hüseyn Cavidin Cavidin əsərləri ədəbi
tənqidin hədəfinə çevrilir, amma Cavid sənətinə
sosioloji, sinfi nöqteyi-nəzərdən qiymət verilir və
bu yazılarda vulqar sosiologizmin, proletkultçuluğun əlamətləri
qabarıq nəzərə çarpırdı. Bununla yanaşı, Cavidin əsərlərinə
münasibətdə obyektiv mövqeyi ilə seçilən məqalələr
də diqqəti cəlb edirdi Abdulla Şaiqin, Hənəfi
Zeynallının məqalələrində onun pyesləri
geniş təhlil olunur və bunun bədii cəhətdən
necə həll olunması öz əksini tapırdı.
Otuzuncu illərdə də Cavid
yaradıcılığına sinfi-siyasi, proletkultçuluq və
vulqar sosiologizm nöqteyi-nəzərindən yanaşma davam
edir. O, nə yazırsa, nədən yazırsa, dəxli
yoxdur, hər əsəri ilk növbədə, proletar ədəbiyyatının
arşını ilə ölçülürdü. Otuzuncu illəri Cavid
yaradıcılığının ən məhsuldar
dövrü hesab etmək olar. Bu illərdə Cavid
"Azər" poemasını bitirir, "Telli qız",
"Səyavuş", "Şəhla", "İblisin
intiqamı", "Xəyyam" dramlarını qələmə
alır. G.Babaxanlı otuzuncu illərdə ədəbi
tənqiddə Hüseyn Cavidə ikili münasibəti ifadə
edən məqalələrə müraciət edir. Bir tərəfdən
onun yeni yazmış olduğu "Knyaz" və "Səyavuş"
pyesləri qismən inqilabi ruhlu əsərlər hesab edilir və
Hüseyn Cavidin doğrudan da "dəyişildiyindən"
söz açılır, digər tərəfdən isə
o, hələ də suçlanır, ona "hey köhnə
şair, gözlərindən o köhnə gözlüyü
endir" kimi müraciətlər olunurdu. Məsələn,
İ.Cahangirov adlı bir müəllif heç cür
Hüseyn Cavidi dərk etmək istəmir, onu
türkçülük ideyalarına sadiq
qaldığını tənqid edirdi. Ümumiyyətlə,
Hüseyn Cavid yaradıcılığına marksist tənqidin
mövqeyindən yanaşılması adi hal almışdı
və bu da təbii idi. Və nəticədə, belə
bir müddəa ortaya çıxırdı: 1936-cı ildə
Mehdi Hüseyn yazmışdı ki: "Əcəba,
Hüseyn Cavid inqilab epoxasının sənətkarı hesab
oluna bilərmi? Daha doğrusu, Cavid bir sənətkar
olaraq, öz əsrinin irəlidə gedən, proqressiv, bizim
camaatımızın proqressinə yardım edə bilən sənətkarmıdır?
Bu suala aydın və qəti cavab veririk: Cavid bütün ədəbi
çəkisinə, böyük istedadına, geniş ədəbi
yaradıcılığına baxmayaraq, inqilab
epoxasının şairi deyildir".
Gülbəniz Babaxanlı
cavidşünaslığın bir elm kimi
formalaşmasını Hüseyn Cavidin
"qayıdışından" sonra
başlandığını qeyd edir və zənnimizcə,
burada həqiqəti ifadə edir. Çünki bəzi
istisnalar nəzərə alınmazsa, 20-30-cu illərdə
Hüseyn Cavid yaradıcılığı ilə
bağlı münasibətin daha çox qərəzli
olduğu meydana çıxır. Babaxanlı
qeyd edir ki, Cavid elə bir sənətkardır onun
yaradıcılılığının tədqiqi bir
çox problemləri də əhatə edir. Caviddən yazmaq XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
iki mühüm dövrünün-həm inqilabdan əvvəlki
dövrün, həm də 20-30-cu illərin mürəkkəb
və ziddiyyətli dövrünün mənzərəsindən
yazmaq deməkdir. Caviddən yazmaq XX əsr
Azərbaycan romantizminin ən gərəkli bir qanadından
söz açmaq deməkdir, çünki nə Cavid
yaradıcılığını romantizmsiz, nə də
romantizmi Cavidsiz düşünmək olmaz. G.Babaxanlı yazır ki, Cavidşünaslığın
bir elm kimi formalaşması 50-ci illərin sonlarından
başlansa da, əsasən 60-cı illərdə start
götürür və 90-cı illərə qədər
davam edir. İlk növbədə, Hüseyn Cavidin həyat
və yaradıcılığı ilə geniş oxucu
kütlələri tanış olur, sonra
Hüseyn Cavidin ayrı-ayrı əsərlərinin elmi təhlili
prosesi başlayır və nəhayət, Cavidin əsərlərinin
teatra qayıdışı təmin olunur. G.Babaxanlı
bu mərhələdə akademik Məmməd Cəfərin
"Hüseyn Cavid" monoqrafiyası üzərində
geniş dayanır. Qeyd edir ki, "Hüseyn Cavid"
monoqrafiyası sovet dövründə
yazılmışdı, ona görə də görkəmli ədəbiyyatşünas
bəzi ştamplardan xilas ola bilməmişdi.
Amma ümumilikdə, "Hüseyn Cavid"
monoqrafiyası cavidşünaslığın zəngin ədəbi
irsinin geniş oxucu kütlələrinə
çatdırılmasında fövqəladə bir rol
oynadı və Caviddən yazan tədqiqatçılar
üçün də bir mənbə rolunu oynadı.
G.Babaxanlı tanınmış ədəbiyyatşünaslardan
Əli Sultanlının, Qulam Məmmədlinin, Əkbər
Ağayevin, Cəfər Cəfərovun, Mehdi Məmmədovun,
Abbas Zamanovun, Yaşar Qarayevin, Məsud Əlioğlunun,
Əbülfəz İbadoğlunun, Zahid Əkbərovun,
İsa Həbibbəylinin, Timuçin Əfəndiyevin, Vəli
Osmanlının və başqalarının əsərləri
üzərində dayanır. Yaşar Qarayevin və
Məsud Əlioğlunun bir cavidşünas kimi
formalaşdığını, Mehdi Məmmədovun
böyük sənətkarın yaradıcılığı
ilə bağlı qiymətli mülahizələrinin təsirsiz
qalmadığını xüsusi qeyd edir. "Azərbaycan ədəbi fikri və Hüseyn
Cavid" monoqrafiyasının ikinci cildində
cavidşünaslığın daha konseptual problemləri
araşdırılır. Xüsusilə
Hüseyn Cavid romantizminin tədqiqində yeni mərhələnin
başlandığını Məmməd Cəfərin,
Yaşar Qarayevin və İsa Həbibbəylinin tədqiqatlarında
izləyir.
Hüseyn Cavid yaradıcılığında romantik qəhrəman problem də cavidşünasların diqqət mərkəzində olub. Xüsusilə, Məsud Əlioğlunun "Hüseyn Cavidin romantizmi" monoqrafiyası və Kamran Əliyevin tədqiqatlarında bu problem müəyyən dərəcədə öz elmi həllini tapır. Son olaraq bu problemi Kamran Əliyevin Azərbaycan romantizminə həsr etdiyi monoqrafiyalarında görürük. Onun "Azərbaycan romantizminin poetikası" monoqrafiyasında belə bir fəsil var: "Lirik qəhrəman". K.Əliyev Cavidin şeirlərində və pyeslərində əsas bir nöqtəyə toxunur: "Hüseyn Cavidin bir çox lirik şeirlərində, "Ana" pyesindən "Xəyyam"a qədər bütün dramlarında məhəbbət və sevgi süjetləri mühüm yer tutur. Lakin bu süjetlər hər əsərdə bir cürdür, bir formadadır" (yəni müxtəlifliyi ilə seçilir). K.Əliyev Cavidin dramaturgiyasında simvolik obrazlar haqqında əhəmiyyətli fikirlər söyləyir (gül, çiçək, çinar, sərv, bağça, xiyaban atributlarından söz açır). Hüseyn Cavid bütün yaradıcılığı boyu gözəllik və məhəbbəti tərənnüm etmiş, eşq fəlsəfəsini əsərlərində əbədi bir ideya kimi irəli sürmüşdür.
Həl
qulun cahanda bir pənahı var,
Hər əhli-halın
bir qibləgahı var,
Hər kəsin
bir eşqi, bir allahı var,
Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir.
Bu xüsusda Məsud Əlioğlunun və Yaşar
Qarayevin tədqiqatları oxucuya geniş informasiyalar
aşılayır.
Hər iki kitabda G.Babaxanlı "Cavid və teatr" fəsillərini
təqdim edir.
Deyək ki, bu mövzunun özü bir neçə
cildlik elmi əsərə sığışar. "Cavid teatrı" anlayışını ilk dəfə
görkəmli sənətşünas Cəfər Cəfərov
işlətmişdir. Onun özü də
bu anlayışın geniş şərhini vermiş, Cavid
teatrını Azərbaycan teatrının zirvəsi hesab
etmişdir. Daha sonralar Mehdi Məmmədov,
Yaşar Qarayev, Əkbər Ağayev kimi tədqiqatçılar
Cavid teatrının özəl xüsusiyyətlərindən
söz açmışlar. G.Babaxanlı
Hüseyn Cavidin əsərlərinin tamaşaya qoyulduğu illəri,
ayları nəzərimizə çatdırır.
İlk dəfə - 1918-ci il, 2 avqustda
Cavidin "Maral" faciəsi Krımda tamaşaya
qoyulmuşdur. Elə həmin il, oktyabr
ayında "İblis" əsəri Aşqabadda
oynanılıb. Azərbaycanda isə, 21 dekabr 1920-ci ildə
Dövlət teatrında "İlis" faciəsi
tamaşaya qoyulub və bundan sonra Azərbaycan
teatrlarının repertuarında Hüseyn Cavidin əsərləri
demək olar ki, Bakıda-Dövlət Teatrında birincilik
qazanmışdır. Sonra məlum repressiya illəri
buna mane olmuş, yalnız 1934-cü ildə "Səyavuş"
Dövlət Teatrında tamaşaya qoyulmuşdu. Cavid bəraət qazanandan sonra teatrlar yenidən onun
pyeslərinə müraciət etmişlər. 1956-cı
il, sentyabr ayında "Şeyx Sənan"
yeni quruluşda tamaşaya qoyulur.Cavidin pyesləri təkcə
Bakıda deyil, Lənkəranda, Naxçıvanda da
oynanılıb. Mehdi Məmmədovun quruluş
verdiyi "İblis" tamaşası isə Azərbaycan
teatrının böyük uğurlarından biri idi.
Gülbəniz Babaxanlının "Azərbaycan ədəbi
fikri və Hüseyn Cavid" toplularında ən maraqlı fəsil
Cavid haqqında xatirələri əks etdirir. Müəllif yazır ki,
Cavid haqqında ilk xatirənin müəllifinin kim
olduğunu müəyyənləşdirmək mümkün
deyil, lakin əldə olan materiallar kifayət qədərdir.
Əziz Şərifin "Keçmiş günlər"
memuarında Cavidin həyatı, şəxsiyyəti, ədəbi
mühiti, əsərlərinin Bakı və Tiflis
teatrlarında tamaşaya qoyulması və onun atası və
özüylə dostluğu barədə çoxlarına məlum
olmayan faktlarla, məlumatlarla qarşılaşırıq. Ən yaxın dostu Abdulla Şaiqin "Xatirələrim"
kitabında da Cavid şəxsiyyəti ilə bağlı
maraqlı fikirlər öz əksini tapır. Həmçinin,
Mircəlal müəllimin, Camo Cəbrayılbəylinin,
Mirmehdi Seyidzadənin, Mirzə İbrahimovun, Qulam Məmmədlinin,
Rəsul Rzanın, Mişkinaz Cavidin, Dilbər Axundzadənin,
Cavidin tələbələri olmuş Mehdi Məmmədovun,
Ədil İsgəndərovun xatirələri də bu
böyük şəxsiyyəti bizə hərtərəfli
tanıdır.
Gülbəniz Babaxanlının "Azərbaycan
ədəbi fikri və Hüseyn Cavid" adlı iki cildlik
monoqrafiyası müasir ədəbiyyatşünaslığın
yeni bir uğurudur. Amma onun əsas uğuru
"Cavidşünaslıq" toplularıdır. Növbəti
məqaləmizdə bu toplulardan ətraflı söz
açılacaq.
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 13 noyabr.- S.22.