Pərdə arxasında
Bir qayda olaraq, tamaşa adlanan mədəniyyət
aktının fasiləsi, şərti olaraq, bayaqdan diqqəti
çəkən oyunun müvəqqəti dayanması kimi qəbul
edilir. Amma bu, ilk baxışda belədir.
Yəni pərdə örtülsə də, onun
arxasındakı həyat fasiləsiz davam edir. Belə ki, aktyorların bir
qismi öz qrim otaqlarında xəyallara qapılır, digər
qismi teatrın ən sevimli guşəsi olan bufetə
yığışır, başqa bir qismi isə ailə-məişət
məsələlərini telefonla araşdırmağa cəhd
edir, yaxud səhnə arxasında çalışan texniki heyət
bu və ya digər çatışmazlıqlara öz
iradlarını bildirir və s. Texniki heyətə gəlincə,
o, heç nəyə məhəl qoymadan öz işini
görür. Bu zaman dekorasiya dəyişdirilir,
butaforçu və rekvizitçilər səhnəni bəzəyir,
səhnə fəhlələri arxa plana asılanları
düzəldir, yeri gəldikcə, çəkiclərini
işə salıb, bərkitmə işi görürlər.
Səhnəarxası teatr həyatının bəlkə
də ən canlı və təsirli hissəsidir. Çünki
burada bədiilikdən uzaq olsa da, dialoqlar daha konkret, daha
dürüst və ünvanlıdır. Burada
fərdlərin iyerarxiyası aşkar və dəqiqdir. Burada sözlər müəlliflərin öz dilindən
qrimsiz və bəzəksiz, uyğunsuz mizanlara ehtiyac olmadan səslənir.
Əgər tamaşa teatrın bədii həyatını
əks etdirirdisə, fasilə onun real həyatının
konkret görüntüsü idi. Buradakı həyat qəribə
gəlsə də, daha maraqlı, daha ciddi olurdu. Çünki aktyorun uydurub oynadığı həyatı
səhnədə, gerçək həyatı isə məhz
səhnə arxasında yaşanırdı. Və bu həyat fasilə zamanı daha təbii
olurdu.
Səhnə arxasında müşahidə edilən
intriqalar, dedi-qodular, anlaşılmazlıqlar bədiilikdən
və dramaturji ustalıqdan uzaq olsa da, maraqsız da olmurdu. Tərəf-müqabillər
teatrdakı mövqeləri və istedad səviyyələri
etibarilə fərqli olduqları kimi, çəkişmələrin
səviyyəsi, elə təsir gücü də müxtəlif
olurdu. Bəzən adi dedi-qodu böyük
münaqişələrə çevrilir, teatın rəhbərliyi
səviyyəsində müzakirə edilir, tərəflərə
"ittihamnamə" oxunurdu. Bu zaman məzəmmət
edilənlər də olurdu, teatra əlvida demək məcburiyyətində
qalanlar da.
Səhnəarxası həyatda yaşama hüququ aktyorun
rol almaq (yaxşı olar ki, baş rol), beləliklə, fəal
repertuarda möhkəmlənmək mübarizəsidir. Bu zaman nəyin həlledici
olduğunu iddia etmək çətindir: istedadın, yoxsa bəxtin?
Birincisi zəruri, ikincisi həlledici amildir.
Çoxsaylı təcrübələr və
müşahidələr belə qənaətə gətirir
ki, üçüncü, dördüncü, hətta
beşinci amillər də mövcuddur. Və
bu mənada ədalətsizliklər gerçəklikdə
olduğu kimi, səhnəarxası həyatda da mövcuddur.
Burada qapalı və məchul qalmaq
mümkün deyil. Hər kəsin
paxırı açılır, əsl dəyəri müəyyən
edilir.
Təəssüf ki, səhnədə alqışlar
qazanan sənətkarların səhnəarxası
mükafatı çox zaman tənələr, böhtanlar
olur. Acınacaqlı olsa da, bir zamanlar həbs edilən,
sürgünə göndərilən, güllələnən
sənət adamları səhnədəki
yaradıcılıqlarına görə deyil, səhnəarxası
həyatlarına görə güdaza getmişlər. Bəli, o zamankı fasilə rahatlıq da gətirə
bilərdi, təhlükə də.
O
"qanlı-qadalı" illər geridə qalandan sonralar belə
həmin ağır dövrün xofu çoxlarının
canında yaşamaqda idi. Yeni nəslin
xatırlamadığı o illərin adamları hər
sözü yüz ölçüb biçər, hər kəsin
yanında fikir deməyə cəsarət etməz,
ağrısız başına dəsmal bağlamasın deyə,
ən sadə sözlərə belə, uzaqbaşı xəfif
təbəssümlə baş yırğalardılar.
Teatrın növbəti nəsil dəyişikliyindən
sonrakı dövrü yaradıcılıq fəaliyyəti
baxımdan tamamilə fərqli mühitin yaranması ilə əlamətdar
olsa da, cürbəcür umu-küsülərdən,
söz-söhbətlərdən korluq çəkmirdi. Bu dövrdə
də sənət adamları arasında sevgi macəraları,
xəyanətlər, evlənib boşanmalar, içki məclisləri,
yaradıcılıq işləri ilə əlaqədar
qısqanclıqlar, rəhbərliyə şeytanlıqlar və
şikayətlər istənilən qədər olurdu.
Amma hamının məlumatlı olduğu bu kimi əhvalatları,
hətta bir-birinə barışmaz mövqe göstərənlər
belə şişirtmir, alicənab susqunluqla yaşayır və
tezliklə də xeyirxah sənət adamlarının səyi
ilə unudub, bağışlayırdılar. Həmin əhvalatlar
nəinki teatrın bufet əhlinin müzakirəsinə
çıxarılmır, əksinə, buradakı məzəli
zarafatların, gündəlik yaradıcılıq həyatının
lətifəsayağı hadisələrinin şux ovatı
içərisində əriyib yox olurdu. Və teatr
ictimaiyyəti bir yana, hətta texniki
işçilər belə çox zaman həmin işlərdən
xəbərsiz qalırdılar. Bunu şərtləndirən
səbəblər az deyildi.
Başlıca səbəb bu idi ki, Adil İsgəndərovun
qurduğu fəaliyyət rejimi və yaradıcılıq
intizamı məslək münasibətlərini,
bütövlükdə isə teatr həyatını tənzimləyirdi. Teatrdaxili
iyerarxiya prinsiplərinin pozulmaz qaydaları işləyirdi.
Yuxarı təşkilatların ona hərtərəfli
dəstək verməsi öz yerində, amma teatr sənətçilərinin
məsuliyyət hissi, professional təəssübkeşliyi,
yaradıcılıq sevgisi də öz işini
görürdü. Bu dövrün
teatrının istinad etdiyi o zamankı sovet teatrında bərqərar
olan K.S.Stanislavskinin "teatr etikası" prinsipləri onun səhnəarxası
həyatı üçün də mühüm
sayılırdı.
Teatr yaradıcılıq rəqabətini
qaçılmaz edən hər bir istedadlı şəxsin
sınaq meydanıdır. Və burada müxtəlif şəkildə
təzahür edən ədalətsiz tənələrdən
tutmuş, qibtədən paxıllığa qədər yol alan suçlamaların yaranması
üçün ən münbit şərait mövcuddur. Amma qeyd edilən dövrün sənət
adamları şəxsi ləyaqət hissini, alicənablığını,
qürurunu, özünün sənətinə,
çalışdığı teatra sevgisini və sonsuz
ehtiramını teatrdaxili işlərində və gündəlik
məişət həyatında məsuliyyətini aydın dərk
edən yaradıcı şəxsiyyətlər idi. Əlbəttə, onlar da hamı kimi
irili-xırdalı şəxsi və güzəran
sıxıntıları, yaradıcılıq problemləri ilə
əlləşir, məişət qayğıları ilə
üz-üzə idilər. Müharibə
görmüş, aclıq və məhrumiyyət illəri
yaşamış bu adamlar sonralar güzəran
yaxşılaşdıqca yollarını azmamış, fəxri
adların kölgəsinə sığınıb "mənəm,
mənəmlik" iddiasına düşməmiş, mütəvazi
və qürurlu həyat, sadə olmayan sənət
ömrü yaşamış, sənətkar adının
ucuzlaşmasına imkan verməmişlər.
Bəli, həmin teatr, sənət əfsanələrinin
yaşadığı və bu günün fəxr etdiyimiz
teatr tarixini yaradanların teatrı idi. Və bu
teatrın aktyor bufeti dedi-qoduların, yaramaz intriqaların yeri
deyildi. Heç qarabasma yuxuda da görüb təsəvvür
etmək olmazdı ki, Barat xanım, Hökumə xanım,
Ələsgər Ələkbərov, yaxud Mehdi Məmmədov
televiziyada, radioda, qəzetdə bir-birini nədəsə
suçlasın və ya hərzə-hərzə iddialarla həmkarının
qarasına xoşagəlməz söz söyləsin. Çünki onların şəxsi ləyaqət
hissi və yaradıcılıq iqtidarlığı yüksək
sənət amalının ahəngdarlığı ilə mənalı
idi. Aydın məsələdir ki, heyrətamiz
fitri istedadları, sənətinə fədakar və zəhmətkeş
münasibətləri, alicənab və təvazökar təbiətləri
onları tamaşa zalının hündür səhnə
yüksəkliyindən daha çox teatr ictimaiyyətinin
gözündə qat-qat ucaltmışdı. Odur ki, bu sayaq müqtədir sənətkarların
çalışdığı teatrın ictimai nüfuzu
artdıqca, təbii olaraq, sənətin,
yaradıcılığın qüdsallığı hadisəsi
baş verir, səhnə mədəniyyətinin estetik bərəkəti
artırdı.
O zamanlar,
gözündən tük qaçmayan senzurası,
acımasız ideoloji basqıları, konyuktur
tapşırıqları ilə bərabər, sovet dövlətinin
müəyyən "qayğıları" da var idi. Sovet
dövrünün səhnə xadimlərinə o zamankı
"qayğılar"ının içərisində fəxri
adları, iclasların rəyasət heyətlərində
yeri, deputatlığı, hətta "Artistlər evi"
adlanan ayrıca binanın inşasını və sair
irili-xırdalı imtiyazları da xatırlamaq olar. Amma bunlar bir artistin o biri üzərində
böyüməsi deyil, hər kəsin fərdi uğur
faktı olaraq qalır, fəxri adlar müdafiə qalxanına
çevrilmir, xəstəhal hikkələrə, cəzasızlığa,
yersiz güzəştlərə, intizamsızlığa,
sığortalanmaya əsas olmurdu.
Zaman təbii olaraq, irəliləyir, teatrda nəsil dəyişməsi
baş verir, böyük fədakarlıqların, fitri
istedadların və zəhmətlərin bahasına
yaranmış sənət mozaikası dağılır, milli
teatr barokkosu yavaş-yavaş xatirəyə çevrilirdi. Sanki müxtəlif
səbəblərlə teatrdan ayrılan, yaxud
dünyasını dəyişən hər sənətkar bir
zamanlar kollektiv səylə yaradılan həmin o möhtəşəm
sənət mozaikasından haqq etdiyi öz
parçasını da özüylə bərabər
aparırdı. Beləliklə, teatr sənətini təşkil
edən bütün komponentlərin təmsilçiləri -
dramaturq, aktyor, rejissor və tamaşaçı nəsli yerini
dialektik olaraq özündən sonra gələn nəslə
qoyub getdi və...
Və
teatr, mərhum dostum Vaqif İbrahimoğlu demişkən, elə
"epoxaya düşdü" ki, onun etik qaydaları yeni
baxışlara söykənən meyarların təsiri
altında ideya-mənəvi dəyərlərə münasibəti
tədricən büsbütün dəyişdi və cəmiyyətin
barometri olan teatrın həm yaradıcılıq, həm də
səhnəarxası həyatı dəyişməli oldu.
Bir
zamanlar az qala qüdsal sayılan sənət
meyarları bəsitləşdirildi, səhnə
ifasının arxaik oyun üslubundan imtina edərkən
başqa bir fəsada yol açıldı. Belə ki, əsl
sənətin bayağılaşması, yaradıcılıq
məharətinin ucalıq həddinin aşağı
salınması, hər kəsin adlaya biləcəyi səviyyəyə
endirilməsi baş verdi. Bu
illərdə "kustarçılıq" (C.Cəfərov)
səviyyəsində olan dramaturgiyanın, peşə (sənətkarlıq
yox) qabiliyyəti olan aktyor fərdlərinin (müxtəlif
yollarla) müqavimətsiz teatra daxil olması ilə əyalət
düşüncəsi səhnəyə ayaq açdı.
Vəzifəlilərin telefon zəngləri və
tapşırıqları, cəmiyyətin ordenli-medallı
nüfuz sahiblərinin "xahiş"ləri
qarşısında davam gətirməyən teatrın məbəd
konseptinin daşı daş üstündə qalmadı. Bu, yeni, tamamilə fərqli tələblər əsasında
fəaliyyət göstərmək reallığı
yaratdı. Cəmiyyət həyatı dəyişib təkmilləşmək
səylərində olsa da, teatrdan az bir
şeylər tələb olunurdu. Və çox
keçmədi ki, guya "böyük ideoloji-mədəni vəzifələr"
tapşırılan teatr, əslində, ictimai iaşəsayağı
xidmət sahəsi funksiyasını yerinə yetirməli oldu.
Ən qəribə və acınacaqlısı
bu idi ki, teatr özünün bu halından məmnun idi.
Çünki zahiri vəziyyət sabit
görünürdü. Yəni dövlət
dotasiyası ilə fəaliyyəti təmin edilən teatra
pyeslər gəlir, onların əsasında hazırlanan
tamaşalar göstərilir, təyin edilmiş planlar
doldurulur, sənət adamlarına fəxri adlar verilir, sosial məsələlər
həll edilir, güzəran da qaydasında davam edirdi. Zahiri şərtlər yerli-yataqlı olduğu halda,
görülən işlərin necəliyi, proseslərin nəticə
etibarilə teatrı hansı ünvana aparacağı kimsə
üçün maraqlı deyildi. Ən əsası
isə, tamaşaçıların bilavasitə səhnədə
şahidi olduğu bədii ifadə gerçəkliyi ilə səhnəarxası
həyatın mənəvi saflığı arasındakı
məsafə getdikcə yox olurdu. Çünki
səhnə həyatında bayağılıq, mövzu
darlığı, ifadakı səviyyə endikcə, səhnəarxası
həyatda dedi-qodu, paxıllıq, açıq düşmənçiliyə
çevrilən rəqabət, xüsusi imtiyazlardan
qaynaqlandı. İddialar baş
qaldırır, teatrdaxili sənət etikasının ən
sadə prinsipləri əhəmiyyətini itirirdi.
Sanki zaman irəlilədikcə, bir vaxtlar yüksək dəyərlərin
ucalığına zamin olan sənət meyarlarını
amansızlıqla ayaqları altına alır, teatrın
möcüzə həyatının astarını
üzünə çevirirdi. Bəli, sanki zaman özü
teatrın möhtəşəmliyinə, sənət
adamlarının sirli aləm insanları olduqlarına
inandırdığı tamaşaçılarına onun
bütün digər əmək müəssisələrindən
fərqlənməyən, daxilində min bir əyər-əskiyi
olan, aktyorlarının böyük sənət naminə yox,
məvacib üçün
çalışdıqlarını dörd bir yana car çəkməyə,
mübhəm sirlərini faş etməyə çalışırdı.
Ötən əsrin 60-cı illərində teatra gələn və müəyyən mərhələdə onun mədəni-estetik dayaqlarını sarsılmadan qorumağa çalışan nəslin ardınca, 80-ci illərin səhnəsində növbəti nəsil görünməyə başladı. Teatrın yeniləşmə meylləri dalğasında yeni rəhbərlik, yeni repertuar, yeni teatrdaxili qaydalar fəaliyyət göstərirdi. Və bu dövrdə inzibati basqılar altında bükülən yaradıcılıq təşəbbüsləri əvvəlki "kommunizm qurucusunun əxlaq kodeksi"ndən bir qədər fərqli, yəni "qələbə çalmış sosializm" şüarına müvafiq repertuar yaratmaq əzmində ikən teatrdaxili həyatdakı sənət etikası sadəcə anlayış olaraq qalmaqda idi. Belə ki, bəzilərinin ərköyünlüyü, infantil şıltaqlığı, bir başqalarının yaradıcılıq məqamlarında müəllif mətnini ixtisar, yaxud ona əlavələr etməsi, istədikləri vaxt tamaşanın hər hansı parçasını oynamaması, bəzi hallarda məşqlərə, yaxud tamaşalara gecikmələr, səhnəyə içkili çıxmalar teatr rəhbərliyi tərəfindən çox zaman yüngül cəzalar şəklində bağışlanırdı. Ən betəri, bütün bunlar teatra böyük ümidlərlə gələn cavan nəslin gözləri qarşısında baş verirdi. Odur ki, bu zaman nəsillərarası sənət bəhrələnmələri barədə nəinki danışmaq, düşünməyin özü belə çətin idi. Bəli, sənət həyatının illərlə davam edən bu sayaq aşınmaları təkcə səhnədə deyil, teatrın səhnəarxası həyatında da özünü büruzə verirdi.
Ötən əsrin 90-cı illərinin
sərt olayları, dövlət müstəqilliyinin ilk illərinin
cəmiyyət həyatındakı çaşqınlıq və
sınaq mərhələsi, dövlət quruculuğu və
demokratik prinsiplərin bərqərar edilməsi prosesləri
başqa sənət sahələri kimi teatr
üçün də izsiz keçmədi. İnzibati
konyuktur basqılardan qurtulan teatr, fəaliyyət həyatında
yaradılan sərbəst seçimi dəyərləndirməkdə,
ideya-bədii istiqamətini müəyyənləşdirməkdə
açıq-aşkar tərəddüd halı yaşadı.
Məhz bu dövrdə ortabab pyeslərin, yalnız müəyyən dərəcədə peşə
vərdişlərinə malik olan bəzi aktyorların qəbulu
nəticəsində teatrın sanki əyalət təfəkkürünə
hesablanan repertuar mündəricəsi, ifaçılıq səviyyəsi,
sənət məsələləri ilə edilən möhtəkirlik
və əsassız güzəştlərdən törənən
vəziyyət teatrı deqradasiyaya məruz qoydu. Maraqlıdır ki, teatr tənqidinin passivliyi səbəbindən
meydanı boş görüb, irəliyə atılan
çoxsaylı sayt yazarları reytinq həşirində
teatrdaxili məsələləri ictimailəşdirmək,
qızardılmış xəbərlərlə
"obıvatel təfəkkürü"nü (İ.Əfəndiyev)
qidalandırmaq işinə qoşuldular. Bu zaman
teatrın içində və çölündə
yaradıcılıq, sənət, bədii axtarış
mövzuları deyil, şəxsi və peşə məsələlərinin
anlaşılmazlıqları daha maraqlı hesab edildi. Bu mövzular teatrların bufetlərində də,
ayrı-ayrı saytlarda da, hətta televiziya kanallarının
şou proqramlarında da eyni iştahla müzakirələrə
çıxarıldı. Praktik teatr həyatının
yaradıcılıq məsələlərini deyil, guya
oxucular üçün daha maraqlı hesab etdikləri səhnəarxası
əhvalatları, yəni kimin məşqdə
mübahisə edib, təzyiqinin artdığını, roldan
imtina etdiyini, kimin kimi təhqir etdiyini, kimə töhmət
verildiyini, kimin alimenti gecikdirdiyini yerli-yataqlı yazan
"diktafon əhli" "teatrdan verilən xəbərə
görə" adı ilə "sapı özümüzdən
olan baltalar"ın xidmətindən istifadə edirdilər.
Öz məslək ağacını baltalayan həmin
nadan "sayt aşiqləri" hansı rəzalətə
qol qoyduqlarını anlamırdılar. Anlamırdılar ki,
ömürlərini sərf etdikləri sənət işini bərbad
edir, su içdikləri quyunu murdarlayırlar. Beləliklə,
nadanlıqdan qaynaqlanan dedi-qodular böyük sənət məsələlərini
üstələmiş oldu. Və teatrın səhnəarxası
həyatının çamurla fışqıran
bağırtıları onun estetik möcüzə yaratmaq
missiyasının səsini batırdı. Yəni dünən
sayt səhifələrində, yaxud teleekranlarda məslək
şərəfini unudub, təfəkkür
cılızlığı ilə həmkarına qarşı
təhqiramiz hərəkətlər edən, iftiralar söyləyən
sənətçinin ertəsi günü səhnədə
saf məhəbbətdən, mərdlikdən, ləyaqətdən
bəhs etməsi tamaşaçı auditoruyasında əks
reaksiya doğurdu. Bu, sənətin səmimiyyətinə,
qüdsallığına edilən xəyanətin gözlənilən
nəticəsi idi.
İsrafil
İSRAFİLOV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 13 noyabr.- S.20-21.