Azərbaycan səhnəsində ucalan
Notr-Dam
Paris
Notr-Dam kilsəsi... Fransızların tarixə, aşiqlərin
isə eşqə meydan oxuduqları abidə... İki əsr
öncə bir fransız yazıçının qələminə
qədər hər kəs ona tarixin şahidi, xristianlıq
dininin məbədgahı kimi baxırdısa, o
yazıçı bu tikilini bir kilsə olmaqdan
çıxarıb həqiqi eşqin şahidi kimi
insanların qəlbinə, yaddaşına həkk etdi...
Viktor
Hüqo adı ilə birlikdə tanıdıq Paris Notr-Dam kilsəsini...
Görməzə, bilməzə, öncə
onun məşhur romanından sevdik, pərəstiş etdik.
Təkcə romanın iki əsr yaşı
vardısa, gör bu abidə nə tarixlərə, nə
böyük hadisələrə, müharibələrə
şahidlik etmişdi. Tanrının evi əsrlərdir
divarlarında İsa nəfəsini, Məryəm sevgisini,
Tanrı müqəddəsliyini və nəhayət, Hüqo əzəmətini
hifz edirdi...
Ta bu ilin
aprel ayına kimi...
Aprelin 15-i səhəri dünya insanının
üzünə dəhşətli bəd xəbərlə
açıldı. Nə yazıq ki, əsrlərin
yadigarı Notr-Dam yanırdı. İnsanların
gözləri önündə bir tarix və bir sevgi əfsanəsi
məhv olurdu. Fransızlar və şəhərin
qonaqları bu bədbəxt hadisəni çarəsizcə
izləyirdilər. Bu möhtəşəm
abidənin simvolikasını anlayan hər kəsin
gözyaşlarından başqa heç nəyə
gücü çatmırdı. Nə edək
ki, göz yaşları o müthiş alovu söndürməyə
yetmədi və Notr-Dam bu yanğından çox böyük
zərərlər aldı. Fransız
tarixinin çox əsrlik şahidinin mühüm hissəsi atəşlərin
qoynunda bir ovuc külə çevrildi.
Bu gün o məşum hadisəni xatırlamağıma
səbəbkar noyabrın 14-də Akademik Musiqili Teatrın səhnəsində
izlədiyim yeni tamaşa idi. Həmin gün teatr
özünün ən yeni tamaşasını izləyicilərin
ixtiyarına buraxırdı. Böyük fransız
yazıçısı, Utopik realizmin ən nüfuzlu
nümayəndələrindən biri Viktor Hüqonun "Paris
Notr-Dam kilsəsi" romanının motivləri əsasında
librettosu Samir Qulamova məxsus olan "Paris Notr-Dama ithaf"
tamaşasının premyerası keçirilirdi.
Dünyaca
məşhur əsərin səhnə həllinə keçməzdən
öncə deyək ki, Azərbaycan Dövlət Akademik
Musiqili Teatrının 110-cu mövsümünün ilk
premyerası olan tamaşanın quruluşçu rejissoru Samir
Qulamov, ideya müəllifi və bədii rəhbəri Əməkdar
incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Əliqismət Lalayevə
məxsusdur.
Tamaşa bəşəriyyətin ən nadir tarixi
memarlıq incisi, Avropanın əzəmətli
simvollarından biri Paris Notr - Dam kilsəsində baş
vermiş və bayaq haqqında
danışdığımız yanğın hadisəsinə
ithaf olunub.
Fransız yazıçısı Viktor Hüqo "Paris
Notr-Dam kilsəsi" romanını 1831-ci ildə qələmə
alıb. Qotik və romantizm janrlarında olan əsər
Fransız ədəbiyyatında tarixi roman janrının zirvəsi
hesab olunur.
Məşhur əsər "Paris Notr-Dam kilsəsi"
və "Notr Damlı Qozbel" adları ilə
dünyanın ən tanınmış teatrlarının səhnəsində
dəfələrlə səhnələşdirlib, 1905-ci ildə
isə romanın ilk kino variantı
ekranlaşdırılıb.
Rejissor Samir Qulamovun da yaradıcılığında
"Paris Notr-Dam kilsəsi" əsərinə müraciəti
ilk deyil. Belə
ki, rejissor ilk dəfə 13 il əvvəl
Akademik Milli Dram Teatrı üçün romanı səhnələşdirib.
Rejissorun 13 ildən sonra əsərə yenidən və
fərqli yozumda müraciət etməsinin başlıca səbəbi
də həmin yanğın hadisəsidir.
Tamaşa elə Notr-Damın tarixi, Hüqonun bu abidəyə
qatdığı yeni nəfəs və həmin bədbəxt
hadisə haqqında hazırlanmış video çarxla
başlayır.
Səhnə
əsərində "Notre-Dame de Paris" müziklına
görə Ginnesin "Rekordlar" kitabına düşən
Riçard Konçiantenin və dünyaşöhrətli bəstəkarların
- Rixard Ştraus, Tomaso Albinoni, Jorj Bize, Samuel Barberin əsərlərindən
istifadə edilib.
Əsər başlar-başlamaz iki saat ərzində
böyük bir kollektivin zəhmətini, əməyini izləyəcəyimiz
aydın idi artıq. Səhnələr bir-birini əvəz
edir, aktyorlar onlara verilən rolların öhdəsindən ən
uğurlu şəkildə gəlmək üçün var
qüvvələrini ortaya qoyurdular.
Qeyd edək
ki, möhtəşəm əsərin quruluşçu
dirijoru və orkestrləşdirmənin müəllifi Əməkdar
incəsənət xadimi Fəxrəddin Atayev,
quruluşçu baletmeysterləri Əməkdar artistlər -
Zakir və Yelena Ağayevlər, xormeysteri, Əməkdar artist
Vaqif Məstanov, quruluşçu rəssamı, gənc rəssam
Vüsal Rəhim, musiqi mətnlərinin müəllifi Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibi, şair İlqar Fəhmi,
dirijoru Səməd Süleymanlı, konsertmeysteri Kamil Həsənov,
rejissor assistentləri Sevinc Məmmədova və Əmrah
Dadaşovdur.
Səhnə
əsərində rolları Xalq artisti Pərviz Məmmədrzayev,
Əməkdar artistlər - Nadir Xasıyev, Səidə Şərifəliyeva,
aktyorlar - Mehriban Zalıyeva, Aydan Həsənova, Əmrah
Dadaşov, Nicat Əli, İbrahim Əlizadə, Emin
Zeynallı, Hidayət Əliyev, Elxan İsmayılov, Hüseyn
Əlili, Əliməmməd Novruzov, Səmədzadə
Xasıyev, Şaban Cəfərov, Telnaz Hüseynova, Murad
Əliyev, Fərid Rzayev, Eleanora Mehdiyeva, Zaur Əliyev, Əli
Kərimov və başqaları ifa edirdilər.
Əsərin sujeti yəqin ki, çoxlarına
aydındır. Parisin, Fransanın möhtəşəm tarixi abidəsi
olan Notr-Damda kilsə zəngini çalan qozbel, eybəcər
Kvazimodayla qaraçı gözəli, rəqqasə
Esmeraldanın səmimi, saf, ülvi eşqi həmin gün
yenidən qarşımızda idi və biz uğurlu rejissor həlli,
səliqəli libretto və peşəkar aktyor ifası sayəsində
bu eşqin ölməzliyinə bir daha göz yaşı
tökürdük.
Xalq artisti Pərviz Məmmədrzayevin ifasında
keşiş obrazı sanki aktyorun canına, qanına, ruhuna
işləmişdi. Keşişin gah Tanrı
qanunlarını əlində bayraq edib
hökmranlığını yeritməsi, gah bir
qadının eşqi ilə bu qanunları elə ilk növbədə
özünün pozması, gah da səcdə etdiyi
Tanrını eşqinə, eşqini isə nəfsinə
qurban verməsi tamaşaçını haldan-hala
salırdı. Bilmirdin kilsə
qapısına atılmış bir eybəcər körpəyə
illərlə atalıq etmiş bu müqəddəs ataya
acıyasan, mərhəmət göstərəsən, yoxsa
öz günahını suçsuz bir qızın
üstünə atacaq qədər olan qəddarlığına
nifrət edəsən.
Eləcə də, Xalq artistinin gözəl mahnı
ifaları yaratdığı obrazı daha rəngarəng,
canlı və möhtəşəm edirdi.
Aktyor Nicat Həbibovun Kvazimodası ilk başda həqiqətən
də insanda vahimə oyandırırdı. Tamaşanı
amfiteatrdan izləməyimizə baxmayaraq, o qrim, bədheybət
görünüş uzaqdan olsa belə, xof yarada bilirdi. Bu baxımdan öncə, qrim ustasını, geyim rəssamını
təbrik eləmək lazımdır. Amma
təbii ki, uğurlu aktyor oyunu yoxdursa, nə möhtəşəm
qrimlər, nə geyimlər istənilən effekti verəcək.
Burada isə Nicatın mükəmməl aktyor
oyununu xüsusi qeyd etmək lazımdır. İnsan onun Kvazimodasına gülür,
acıyır, qorxur, ağrıyır və nəhayət, təəssüf
qarışıq sevir. Notrdamlı qozbel
bizə yad obraz deyildi, heç onun həyatı da sirr deyildi.
Amma aktyor illərdir
tanıdığımız, öncə səhifələrdən,
sonra filmdən görüb sevdiyimiz obrazı özünəxas
şəkildə təqdim etdi. O, göstərdi ki,
Kvazimoda heç də yazıq eybəcər, qorxunc bədheybət,
gülünc təlxək deyil. Kvazimoda
güzgülərdən qorxan, özünün xarici
görünüşündən utanan, özünə
baxmaqdan qaçan həssas bir insandır. Bəli,
Kvazimoda ilk növbədə insandır. Hətta
əli, ayağı düz, təhsilli, mənsəb sahibi
çox adamdan daha artıq insan. Çünki
onun kövrək duyğuları, sevən qəlbi, mərhəmətli
ürəyi var. O, zəif, çolaq canıyla Esmeraldaya
hücum edənlərə qorxusuzca qarşı
çıxır, qızı onların əlindən
alır. Amma eyni zamanda o, onu edama
sürükləyən, ölümün qoynuna itələyən
və sonda öldürən keşişi də anlayır,
onun halına da göz yaşı tökür.
Aydan Həsənovanın Esmeraldası gözəlliyi, zərifliyi,
incəliyi ilə insanı heyrətdə qoyurdu. Əlbəttə,
bütün bunlara uğurlu aktyor ifası da əlavə idi.
O, şıltaq, sevgi dolu, zərif Esmeraldanı elə olduğu
kimi tamaşaçıya çatdırdı və sevdirdi. Aktrisanın rəqsləri, ifa etdiyi mahnılar onu
gah rəqqasə, gah müğənni kimi bizə təqdim
edirdi. Həqiqətdə isə elə
bütün bu sahələrin uğurlu sintezi sevimli
Esmeraldanı yaradan başlıca vasitə idi.
Bu
ifanın fonunda biz inanırdıq ki, Esmeralda gözəlliyinin
fərqində olan, kişilərin ona vurğunluğundan həzz
alan bir qaraçı rəqqasəsidir. Amma eyni zamanda ona da inanırdıq ki, bütün
bunlar onu xoşbəxt etməyə yetmir. Çünki
Esmeralda həm də kövrək ürəyə sahib, səmimi
eşq axtarışında olan, qorunmağa möhtac bir
qadındır.
Eləcə də Emin Zeynallının Qrequarı,
Əliməmməd Novruzovun Təlxəyi və digər
aktyorların rolları uzun müddət
tamaşaçının hafizəsində özünün ən
gözəl yerini hifz etmək gücündə idi.
Tamaşanı maraqlı və göstərişli edən
bir başqa amil də orkestr idi. Belə ki, möhtəşəm
əsərin quruluşçu dirijoru və orkestrləşdirmənin
müəllifi Əməkdar incəsənət xadimi Fəxrəddin
Atayev və orkestrin ifası həqiqətən böyük
alqışlara layiq idi. Hər dəfə dəyişən
musiqi, enib-qalxan tempi bir az da vurğulu edir,
tamaşaçını XIX əsrin və əsrlərin ən
ecazkar sevgi əfsanəsinin içərisinə
salırdı.
Tamaşanın ikinci premyerası dünən baş tutdu. Və bu ay daha iki dəfə oynanılmağı gözlənilir. Gözəl rejissor işindən, göstərişli səhnə əsərindən və peşəkar aktyor oyunundan həzz almaq istəyən hər kəs gec olmadan Akademik Musiqili Teatrın yolunu tutsun. İnanırıq ki, bu qədim sevgi əhvalatı sizi də duyğular fırtınasına salacaq. O fırtınadan qurtulmaq isə hər kəsin öz əlindədir.
İlk tamaşadan ilk yazını yazmaq əslində,
çox məsuliyyətli işdir. Çünki gələcəkdə
əsər daha da bişəcək, rollar daha yaxşı
oturacaq, səhnə aktyoruna, aktyor səhnəsinə
alışacaq. Amma ilk dəfədən bu qədər təqdir
almaq da hər əsərə qismət olmur. Bu münasibətlə
yaradıcı kollektivi ürəkdən təbrik edir,
uğurlar arzulayırıq. İnanırıq ki, "Paris
Notr-Dama ithaf" tamaşası
teatrın repertuarındakı ən baxımlı əsərlərdən
birinə çevriləcək!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 16 noyabr.- S.24.