Bəşər sivilizasiyasının
inkişafında multikulturalizmin
rolu
Bəşəriyyətin sosial-mədəni inkişaf
tarixinə nəzər
saldıqda müxtəlif
zamanlarda və ayrı-ayrı coğrafi məkanlarda fərqli sivilizasiyaların mövcudluğunun,
tənəzzül etmələrinin
və ya dominant mədəniyyətlər tərəfindən
udulmasının şahidi
oluruq.
Müasir dövrdə cəmiyyətin
siyasi, sosial-iqtisadi və mədəni inkişafının ən
yüksək səviyyəsi
kimi anlaşılan
"Sivilizasiya" sözü
tarixi mənbələrdə
ilk dəfə qədim
romalılar tərəfindən
işlədilib. Bu terminlə
onlar, özlərinin inkişaf səviyyəsinə
görə barbarların
primitiv səviyyəsini
və yaşayış
tərzini üstələyən
şəhər həyat
tərzini ifadə edirdilər. "Sivilizasiya"
sözünün kökü
latın mənşəlidir, "civilis"
- vətəndaşlıq, şəhər əhalisi,
vətəndaşlar, cəmiyyət
mənasını ifadə
edir. Bu söz
Avropa elmi və ədəbiyyatının
istifadəsinə XVIII əsrdə
daxil olub.
Müxtəlif xalq və ya
ölkələr sivilizasiya
mərhələsini fərqli
zamanlarda qət edir. Qədim Misir və Şumer
sivilizasiyalarının tarixi
daha erkən dövrlərə təsadüf
edirsə, Mərkəzi
Afrika, Cənubi-Amerikanın
və Cənub-Şərqi
Asiyanın bəzi yerli qəbilələri hələ də sivilizasiya mərhələsinə
qədəm qoymayıb.
Mədəniyyət prosesi bəzən
onun ayrı-ayrı sahələrinin geriləməsi,
hətta tənəzzülü
ilə müşayiət
oluna bilir. Bunun klassik nümunəsi
kimi, Hindistanda harappa və
Yunanıstanda krito-miken
yazı sisteminin itməsi ilə müşayiət olunan qədim sivilizasiyaların
tənəzzülünü misal göstərmək olar. Sivilizasiyaların tənəzzülünün qarşısının alınması
mədəni varisliyin
qorunması, multikulturalizm
ideologiyasının təbliğ
olunması ilə mümkündür. "Multikulturalizm" bir termin kimi ilk dəfə ötən əsrin 70-ci illərindən
işlədilməyə başladılmışdır
və latıncadan tərcümədə "çoxmədəniyyətlilik"
mənasını verir.
Bu söz elmi
ədəbiyyata təxminən
XX əsrin 60-70-ci illərində
daxil olsa da. Multikultural vəziyyətlər - etnik,
irqi, dini və mədəni müxtəlifliklər dünya
tarixində yeni bir hadisə deyil. Antik dövrdən bəri
Yaxın Şərqdə
və Aralıq dənizi sahillərində,
çoxsaylı mədəniyyətlər
mövcud olub. Makedoniyalı İskəndərin dövründə yunan dilli şəhər elitaları müxtəlif
dillərə, dinlərə
və mədəni ənənələrə malik
Misir, Orta Asiyaya və ya Şimali Hindistana aid olan qruplar üzərində öz dominantlığını
saxlayırdı. Roma fəthləri də bu nümunəni əhəmiyyətli dərəcədə
dəyişməmişdi. İslamla birlikdə hakim qrupların
dini və dili dəyişdi, mədəni mozaikaya yeni çalarlar əlavə olundu. Antik dövrlərdən bəri
fomalaşan sivilizasiyaların
mədəni, dini və iqtisadi baxımdan ölkələr
üzərində əhəmiyyətli
rolu olub. Orta əsrlərdə meydana gələn və bəşəriyyətin
inkişafına böyük
və həlledici təsir göstərən
cərəyanlar və
hərəkatlar: intibah,
reformasiya və maarifçilik bəşər
mədəniyyətinin daha
da inkişaf etdirilməsinə, yeni məzmun və mahiyyət kəsb etməsinə qiymətli töhfələr verdi. Mədəniyyətin əldə etdiyi
bu nailiyyətlər orta əsrlərdə və XVIII-XIX əsrlərdə
formalaşan multikulturalizm
fəlsəfi-siyasi konsepsiyasının
baza prinsiplərinə
daxil olub, onun məzmununu daha da zənginləşdirib,
elmi-nəzəri əsaslarının
formalaşmasına mühüm
təsir göstərib.
Müasir multikultural vəziyyətlər
əvvəlkilərindən bir çox xüsusiyyətləri ilə
fərqlənir. Böyük coğrafi kəşflər
dönəmindən başlayan
qloballaşma prosesi sürətlə reallaşmağa
başladı, 20-ci əsrdə
isə müasir informasiya və texnologiya vasitələri ilə bu proses
daha da sürətləndi.
Hazırda uzaq ölkələrdə
yaşayan insanlar hava yolları ilə rahat hərəkət edərək
və turistlərlə
təmaslar qurmaqla yeni həyat tərzlərini kəşf
edirlər. Ölkələrarası miqrasiyalar zamanı çox sayda xarici qruplar inkişaf etmiş və ya inkişaf
etməkdə olan ölkələrin böyük
şəhərlərində məskunlaşırlar. Yeni telekommunikasiya
vasitələri onlara
ölkələri ilə
əlaqə saxlamaq imkanı verir ki, bu da
miqrantlara uzaq xarici ölkələrdə
olsalar belə öz mədəniyyətlərini
yaşatmaq, davam etdirmək şansını
yaratmış olur.
Keçən əsrin 80-ci illərində
Amerikanın tanınmış
sosioloqlarından olan
Samuel Hantinqton qeyd edirdi ki, sivilizasiyalar
çoxdur və onların birgə mövcud olması yolu tapılmalıdır. Əks halda "sivilizasiyaların
toqquşması qaçılmazdır", gələcəkdə
baş verən münaqişələrdə əsas
amil kimi mədəni müxtəliflik
əsas yer tutacaq. XX əsrin
sonu və XXI əsrin əvvəlləri
doğrudan da sivilizasiyaların gərgin
mübarizəsinin şahidi
oldu. Bu bir
reallıqdır ki, günümüzdə dünyada,
hətta demokratiyanın
beşiyi sayılan Avropa ölkələrində
imiqrasiya əleyhinə
səslənən fikirlərin
artması ilə multikulturalizmdən uzaqlaşmaq,
millətçilik, irqçilik,
diskriminasiya və şovinizm siyasətini həyata keçirmək meylləri çox müşahidə olunmaqdadır.
Dünyada multikulturalizm, sivilizasiyalararası
münasibətlər böhran
dövrünü yaşayır.
Yaxın Şərq ölkələrində müharibələrin
tüğyan etməsi,
on minlərlə insanın
həlak olması, bir sıra hallarda
kənardan, əsas etibarilə Qərbdən olan müdaxilələrin
sabitlik yaratmaq əvəzinə, insani faciələrin miqyasının
artmasına səbəb
olması deyiləni təsdiq edən çoxsaylı faktların
kiçik bir qismidir. Buradan belə bir nəticə çıxarmaq
olur ki, bəşəri birliyə,
müasir qlobal problemlərin həllinə
bəşəriyyətin yaratmış
olduğu ideyalar, konsepsiyalar içərisində
insanlığa məxsus
ən humanist anlayış
olan multikulturalizm ideyalarının təbliği
ilə mümkündür.
Multikulturalizm prosesində
milli mədəniyyətlərin
mənfi cəhətləri
təkmilləşir və
milli mədəniyyətlər
daxili stereotiplərdən
təmizlənir, mədəniyyətləri
təmsil edən etnoslar vahid mərkəzdə toplana bilir, ölkələrdə
tolerantlıq, mədəni
sabitlik və regional sabitlik formalaşır, etnik azlıqların qabiliyyətlərindən və
bacarıqlarından istifadə
etməyə münasib
şərait yaranır,
intellektual potensialla yanaşı, ədəbiyyatın
zənginləşməsi də
gerçəkləşir, həmçinin, xalqlar bir-birindən qarşılıqlı
anlaşma şəraitində
yaşayırlar və
müxtəlif xalqların
bir-biri ilə nikaha girməsi nəticəsində yeni nəsil meydana gəlir. Bu baxımdan
multikulturalizmin bəşər
sivilizasiyasının inkişafında
rolu müstəsna əhəmiyyət kəsb
edir.
2001-ci ilin 2 noyabr tarixində
qəbul olunmuş
YUNESKO-nun "Mədəni müxtəliflik haqqında
ümumdünya Bəyannaməsi"nin "Mədəni müxtəliflik, bəşəriyyətin
ümumi irsi" adlı 1-ci maddəsində
deyilir: "Mübadilənin,
innovasiyanın və yaradıcılığın mənbəyi
olan mədəni müxtəliflik təbiət
üçün biomüxtəlifliyin
zəruri olduğu kimi bəşəriyyət
üçün zəruridir.
Buna görə də mədəni müxtəliflik bəşəriyyətin
ümumi irsidir və o, indiki və gələcək nəsillərin rifahı naminə tanınmalı və təsdiq olunmalıdır". Cəmiyyətdəki
etnik-mədəni müxtəlifliklərin
qorunmasına yüksək
önəm verən Ümummilli lider Heydər Əliyev qeyd edirdi: "Dövlət, ölkə nə qədər çox xalqı birləşdirsə, bir o
qədər zəngin
olur, çünki onların hər biri ümumdünya mədəniyyətinə və
sivilizasiyasına öz
töhfəsini verir".
Məhz buna görədir ki, son 20 ildə Azərbaycan həmişə
mədəniyyətlərin və dinlərin dialoqunun, tolerantlığın
tərəfdarı kimi
çıxış edir.
Ölkəmizdə min illərdir yanaşı
yaşayan sivilizasiya təmsilçilərinin çoxmədəniyyətli
həyat tərzində
heç bir böhran müşahidə
olunmayıb. Azərbaycanın bu sahədəki təcrübəsi aparıcı
beynəlxalq təşkilatlar
və beynəlxalq birlik tərəfindən yüksək qiymətləndirilir.
Multikulturalizm siyasəti Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev tərəfindən bu gün uğurla davam etdirilir. Ölkə başçısı müxtəlif
tədbirlərdə, iri
miqyaslı beynəlxalq
toplantılarda çıxışları
zamanı, multikulturalizm
məsələsinə mütləq
olaraq yer ayırır və bunun vacibliyini vurğulayır. 2014-cü ilin 15 may tarixində dövlət başçısının
qərarı ilə Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin
yaradılması, 2016-cı ilin ölkəmizdə - “Multikulturalizm ili” elan edilməsi və həmin ilin 25-27 aprelində BMT-nin qərarı ilə BMT Sivilizasiyalar Alyansının VII Qlobal forumunun Bakıda keçirilməsi, forumda dünyanın 140 ölkəsindən
1500-dən artıq görkəmli
alimlərin, dövlət
və ictimai xadimlərin, BMT-nin aparıcı təşkilatlarının
iştirakı, həmçinin,
Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının Baş
Assambleyasından sonra
dünya dövlətlərinin
təmsil olunduğu ən böyük siyasi təsisat olan, Qoşulmama Hərəkatının XVIII Zirvə
Görüşünün bu yaxınlarda Bakı şəhərində
keçirilməsi dediklərimizə
parlaq nümunə olmaqla yanaşı, həm də ölkəmiz tərəfindən
aparılan bu siyasətin bəşəriyyətin
işıqlı gələcəyinə
xidmətinin bariz sübutudur və bu mənada xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir.
Ramin AĞAYEV
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının
2-ci kurs tələbəsi
525-ci qəzet.- 2019.- 22 noyabr.- S.7.