Türk dünyasının mədəniyyət
paytaxtından teatr təəssüratı
Beynəlxalq Türk mədəniyyəti Təşkilatı "Türksoy"un türk dünyasının mədəniyyət paytaxtı elan etdiyi Qırğıstanın Oş şəhərində keçirilən teatr festivalı əsl sənət bayramı kimi illər boyu yaddaşlarda qalmağa layiqdir.
Ən
azı, ona görə ki, qırğız səhnə sənətinin
parlaq siması olan Jamal Seyidaxmatovanın şərəfinə
təşkil edilməklə bir sıra türkdilli
xalqların teatr sənətinin ən görkəmli nümayəndələri
böyük olmayan, amma özünəməxsus mehribanlıq
dolu auraya sahib olan bu şəhərə ilk dəfə
toplaşmışdılar. Hər kəsə bəlli
olanı təkrar etmək bir qədər sadə
görünsə də, həqiqət bundan ibarətdir ki, istənilən
festival görülən işlərin, əldə edilən
yaradıcılıq nəticələrinin həmkarlarla
bölüşmək, görmək və göstərmək
təşəbbüslərinin təqdimatı
üçün əlverişli imkan məqamıdır.
Burada tarixindən və təcrübəsindən,
şöhrətindən, yaxud səhnədə ilk
addımlarını atmasından asılı olmayaraq, hər
bir yaradıcı kollektiv iştirak etmək fürsəti
qazanır. Bu zaman sənət
axtarışları, estetik meyarlar, bədii oriyentirlər,
mövqelər bəlli bir şəkildə özünü
büruzə verir. Yeni olanı öyrənmək,
müqayisələrlə yanlış baxışları
müəyyən etmək, görüb-götürmək,
yaradıcılıq "mən"ini ortaya qoyub təsdiqləmək,
ayrı-ayrı ölkələrdə yaşayan, hələm-hələm
görə bilmədiyin həmkarlarınla təmas qurmaq, fikir
mübadiləsi etmək, perspektivli əməkdaşlıq
layihələrini nəzərdən keçirmək kimi
imkanlar hər bir teatr üçün məhz festival
şəraitində mümkün olur.
Odur ki, Oş şəhərində keçirilən
festivalda müxtəlif ölkələrin, müxtəlif
teatrların, biri digərindən fərqlənən
üslubların, ifa tərzlərinin bir araya gəlməsi hər
birinin özünəməxsus perfomans səyləri bəzi
problemlərə diqqət çəkdi. Bu baxımdan
festivalın proqramına daxil edilmiş tamaşaların
adlarının özü diqqət çəkirdi. Məsələn, Qırğızıstan
teatrlarını təmsil edən "Xanuma", "Kral
Lir", "Daşqın" tamaşaları festivalda elə
ilk gündəcə ciddi marağa səbəb oldu. Sonrakı günlərdə tamaşaçılara
təqdim edilən "Zəriflik", "Cəmilə",
"Dəniz sahilində qaçan it", "Əsrə bərabər
gün" tamaşaları da diqqətdən kənarda
qalmadı, geniş müzakirə obyektinə çevrildi.
Bu məqamda bir məsələni qeyd etmək
yerinə düşər ki, festivalın təşkilati
işində yol verilən tələskənlik, təqdim edilən
səhnə işləri ilə bağlı səriştəsiz
seçim işi onun ümumi mənzərəsinə xələl
gətirirdi. Belə ki, Türkiyənin,
Qazaxıstanın, Azərbaycanın, Özbəkistanın və
Tacikistanın da teatr kollektivlərinin iştirak etdiyi festivala
təqdim edilən tamaşaların böyük qisminin (7
tamaşa) qırğız teatrına mənsub olması və
həmin kollektivlərin yaradıcılıq və ifa səviyyələrinin
birinin digərindən açıq-aşkar fərqlənməsi,
bütövlükdə festivalın bədii-meyar şərtlərinə
öz təsirini göstərirdi.
Belə
ki, burada iştirak edən kollektivlərin bir qisminin yaradıcılıq
işlərinin səviyyəsi onların barəsində ciddi
fikir söyləməyə, analitik mövqe bildirməyə
imkan vermirdi, çünki bəzi hallarda dövlət
teatrları olmalarına baxmayaraq, təqdim edilən
tamaşaların, dramaturji material və ifa tərzi hər
hansı fikri, sözü söylənməz hala gətirirdi. Bəzən isə zəngin ədəbi
materialın sadəlövh səhnə təqdimatı,
peşəkarlıqdan uzaq tərtibat və oyun tərzi təəccüb
doğururdu. Məsələn, Ç.Aytmatovun
"Qırmızı yaylıqlı qovağım mənim"
əsəri əsasında X.Bukeyeva adına
Qərbi Qazaxıstan Vilayət Dram Teatrının
hazırladığı tamaşa bu baxımdan misal ola bilər.
Belə ki, ədəbi əsərin səhnə
materialına çevrilməsində buraxılan nöqsanlar,
fraqmentarlıq, heç bir səhnə arqumentasiyası olmayan
oyun şərtləri tamaşanın bədii bütöv
olmasını mümkünsüz etmişdi. Quruluşçu rejissor yaxşı bələd
olduğu bu ədəbi əsəri səhnə dilində səsləndirməyi
bacarmamışdı. Nəticədə bədii
rejissor təxəyyülündən məhrum olan bir
tamaşa aktyorların kifayət qədər emosional oyunu ilə
belə yalnız təəssüf hissi doğururdu.
Eyni
sözləri Özbəkistanın Namanqan Dövlət
Musiqili Dram Teatrının "Əmir Teymur"
tamaşası haqqında da söyləmək olar. Kifayət qədər təmtəraqlı bədii tərtibatı,
ağır dekorasiyası, musiqisi, obrazlı səhnə
elementləri ilə yüklənmiş tamaşada aktyor oyunu
ötən əsrin ifaçılıq üslubu təsiri
bağışlayırdı. Müəllifin,
yaxud rejissorun xətasıdırsa, Əmir Teymurun əzəməti
yalnız zər-zibalı geyimi və dopdolu sözləri ilə
məhdudlaşırdı. Tamaşanın janrı,
konflikti, ali məqsədi bəlli
olmadığı üçün quruluşçu rejissorun
ideya-bədii niyyəti anlaşılmırdı. Onun dili danışmırdı, çünki
müntəxabat həqiqətinə görə, səhnə
mizanı rejissorun dilidirsə, bu tamaşada aktyorlar səhnədə,
sadəcə, fiziki yerdəyişmə işini
görürdülər. Yeri gəlmişkən,
tərtibat həllində bir detal diqqət çəkirdi.
Pərdə açılan kimi müxtəlif dekor elementləri
ilə bərabər Azərbaycan Akademik Milli Dram
Teatrının eyniadlı tamaşasında
gördüyümüz səhnənin önündəki sol tərəfdə
qoyulmuş şahmat taxtası və fiqurların
kombinasiyasının yer alması bizə qəribə
göründü.
Özbək
teatrının sözügedən tamaşasının təmtəraqlı
tərtibat həllindən fərqli olaraq, Tacikistan
paytaxtının Lahuti adına Akademik
Dövlət Dram Teatrının "Firdovsi"
tamaşası funksional tərtibat həlli ilə
seçilirdi. Doğrudur, bu tamaşada da
dramaturji mətn oyun dinamikasını üstələyirdi,
amma hadisələrin mərkəzində məhz mütəfəkkir
şairin həyat tarixçəsi qərar tutduğu
üçün burada sözün hakimliyi müəyyən qədər
məntiqli görünürdü. Söz yox ki, bu, şərti
olaraq qəbul edilə bilər, çünki dramatik sənətin
estetikasında zəncirvari hadisələr və əməl xətti
başlıca teatral səhnə prinsipi kimi
götürüldüyü üçün sözün
dominantlığı baş verənlərin dinamikasına,
aktyor oyununun temporitminə yalnız mane ola
bilər. Və "Firdovsi" tamaşası məhz
bu səbəbdən ətalətli, bəzən
darıxdırıcı təsir
bağışlayırdı.
Özünün
bir sıra uğurlu tamaşaları ilə tanınan rejissor
Sultan Usmanov nədənsə bu işində məlumat
xarakterli qısa səhnələrə daha çox yer verir,
onların arasındakı əlaqəni, məntiqi bədii
körpüləri yaratmağı lazım bilmir, sadəcə,
işıqları qapatmaqla tamaşaçını səhnədən
səhnəyə baxmağa yönəldir. Başqa sözlə
desək, "sənətkar-zaman-hakimiyyət"
üçbucağındakı təzadların dramatizmini
çatdırmağa səy göstərən, bunu sadə və
obrazlı, həm də aktyor oyunu üçün əlverişli
tərtibat elementləri ilə zənginləşdirməyi
bacaran rejissor tamaşanın ideya-estetik ahəngdarlığına
nail ola bilməmişdi.
Bu baxımdan, yəni səhnə işinin bədii
bütöv kimi təqdimatı olan "Zəriflik"
tamaşası ayrıca qeyd edilə bilər.
Qırğızıstanın Ç.Aytmatov adına
Dövlət Rus Dram Teatrının bu tamaşası bir
sıra xüsusiyyətləri ilə maraq doğurur. Rejissor N.Abdulqədirovun quruluşu və yozumu birmənalı
deyil. O, bir məkanda, qatarda baş verən hadisələri,
insan xislətinin müxtəlif vəziyyətlərdəki təzahür
cəhətlərini teatral vasitələrlə ifadə etməklə
ifaçı aktyorları sanki təxribata çəkir. Sevgi, nəvaziş, zəriflik həsrətli
Nataşa rejissorun yozum səyləri ilə arzu, cəhd və
illüziyaların dağılması ovqatını səhnədən
səhnəyə əvəzləməklə gerçəkliyin
acı həqiqətlərini yaşamalı olur. Hadisələrin gedişində
çılpaqlığı ilə üzə çıxan
teatral eybəcərliyə rejissorun ironiyası
ağrılı təəssürat oyadır. Tamaşanın istər eklektik janr təqdimatında,
istər aktyor oyununda bəzən ölçü hissinin
itirilməsi, istərsə də ayrı-ayrı bədii səhnə
parçalarının rejissor həllində müəyyən
pintilik diqqət çəksə də, bir küll halında
"Zəriflik" tamaşası uğurlu səhnə
işi sayıla bilər.
Türkiyənin İstanbul Dövlət Teatrının
"Bir nəfəs" tamaşası da uğurlu təqdimatlar
sırasında yer alır. Bu başdan onu qeyd etmək vacibdir
ki, ümumtürk ədəbi abidəsi olan "Kitabi Dədəm
Qorqud" eposuna maraq Azərbaycanda onun 1300 illiyi qeyd ediləndən
sonra vüsət almağa başlamışdır. Yəni bu tarixdən başlayaraq eposla bağlı
onlarla tədqiqat əsəri yazılmış, elmi-kütləvi,
həmçinin, bədii filmlər çəkilmiş, təsviri
və musiqi əsərləri ərsəyə gəlmiş,
onun ayrı-ayrı boyları əsasında orijinal pyeslər
səhnə təcəssümü tapmışdır.
Bundan başqa, 2013-cü ildə "Türksoy" Beynəlxalq
Mədəniyyət Təşkilatının layihəsinin tətbiqi
ilə "Kitabi-Dədəm Qorqud"un on iki boyu əsasında
türkdilli dövlətlərin teatrlarında müxtəlif tamaşalar
hazırlanmışdır və həmin işlərin bu
günümüzdə də uğurla davam etdirilməsi
İstanbul teatrının tamaşası ilə bir daha öz
təsdiqini tapır.
Maraqlıdır
ki, İstanbul teatrının "Kitabi-Dədəm Qorqud"
dastanının üç boyunu bir süjet daxilində birləşdirərək
hazırlanan "Bir nəfəs" tamaşasının
quruluşçu rejissoru özü də bilmədən
intuitiv olaraq öz estetik axtarışları ilə Azərbaycandakı
"Yuğ" teatrının estetikası ilə
üst-üstə düşən bir işi ərsəyə
gətirmişdir. Tamaşada xanlar xanı xan
Bayandırın Oğuz bəylərini bir araya toplaması ilə
başlayan oyunun bədii konflikti sonrakı hadisələr
boyunca mürəkkəb səhnə vəziyyətlərinin
yaranmasını labüdləşdirir.
Sadə səhnə tərtibatı və əlbisələrlə
süslənmiş səhnədə gördüyümüz
dörd iştirakçının ifası ilə dastanın
epik məzmununun teatral-oyun ekvivalentinin axtarılması səyləri
bütövlükdə uğurla nəticələnmişdir. Burada müxtəlif
hadisələr daxilində fərqli obrazların səhnə
həyatının ifasını yerinə yetirən
aktyorların plastik-xoreoqrafik oyunu ilə bərabər, eyni
zamanda yeri gəldikcə, ayrı-ayrı musiqi alətlərində
müşayiətçi musiqi ifa etmələri də yerində
və uyarlı idi. Bu tamaşada kölgə
oyunu prinsipindən tutmuş arxetipik obrazlar sisteminin öyrənilməsi
və tətbiqi rejissorun, eləcə də aktyor heyətinin
görüləcək işə məsuliyyətlə
yanaşmasını təsdiq etməklə bərabər, nəticə
etibarilə uğurun təmin edilməsini, ən əsası
seyrçi auditoriyası tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmasını şərtləndirir.
Festivalda Azərbaycan teatrını "Mən öləndə
ağlama" tamaşası ilə Gənc
Tamaşaçılar Teatrı təmsil edirdi. Tanınmış
gənc yazıçı Pərvinin əsəri əsasında
hazırlanan bu monotamaşanın əsas ideya-estetik ifa
yükünü aktrisa öz üzərinə çəkirdi
və bu başdan onu qeyd edək ki, bu işi xüsusi
bacarıqla təqdim edə bilirdi.
Səhnədə oyun üçün nəzərdə
tutulan ən vacib tərtibat vasitələri qoyulmuş, beləliklə,
hər şey ifaçının oyunu üçün əlverişli
olmağa uyğunlaşdırılmışdı. Belə ki, əslində,
çarpayıdan başqa heç nəyə ehtiyac görməyən
rejissor səhnə oyununu əsasən onun ətrafında
qurmaqla sanki tamaşaçının diqqətini nəzarətdə
saxlamağa çalışırdı. Bu
zaman səhnədə obrazın ayrı-ayrı həyat
epizodlarını xatırlayıb, onları təsvir etməyə
cəhd edən aktrisa "təklif edilmiş şərait"ə
uyğun oyun tərzi göstərirdi. Burada
müəllifin və quruluşçu rejissorun ideya və təcəssüm
şərtləri içərisində teatral imkanlardan, eləcə
də ifaçılıq vasitələrindən istifadə səyləri,
aktrisanın orqanik özünüifadə imkanlarının
uğurlu nümayişi təqdir edilə bilər. Amma
bu da var ki, bütövlükdə həmin monotamaşanın
dinamikasındakı yerindəsaymanın, mizanlarda təkrarlığın,
oyun şərtləri arasında rabitəsizliyin onun ahəngdarlığına
mane olduğunu bildirməyi və yaradıcı heyətin
bu cəhətə diqqət yetirməsini vacib hesab edirik.
Festivalda
maraq doğuran səhnə işlərindən biri də,
heç şübhəsiz, S.Muxanov adına
Cənubi Qazaxıstan Vilayəti Musiqili Dram Teatrının
"Qaragöz" tamaşası idi. Görkəmli qazax
yazarı Muxtar Auezovun eyniadlı əsəri əsasında
hazırlanan bu tamaşa sound drama janrında təqdim edilib, məhəbbət
haqqında rəvayət şəklində yozulurdu.
Tamaşanın
quruluşçu rejissoru, hələ kifayət qədər
tanınmayan Fərhad Moldaqalı boş səhnə məkanında,
asketik forma elementlərilə, ifaçıların bədii səhnə
varolmaları, onların plastik bədii ifadə tərzi sayəsində
öz konsepsiyasını realizə edə bilmişdi. Rejissorun qrafik mizanlarla "söylədikləri"
anlaşıqlı olmaqla bərabər yetərincə
emosional təsirə malik idi.
Demək lazımdır ki, M.Auezovun həmin əsərinin
çoxsaylı səhnə təcəssümü olsa da, bu
tamaşa özünün orijinal yozum və quruluş prinsipləri,
ideya-estetik energetikası etibarilə fərqli, həm də
yeni baxış nümunəsi sayıla bilər. Burada aktyor oyununun ansambl
xarakteri, əsərdə olsa da, tamaşada baş və ikinci
dərəcəli obrazlar bölgüsünün yoxluğu
diqqət çəkir, ifaçıların səs, ritm,
jest, mimika kimi özünüifadə elementlərindən
yerində və ustalıqla istifadə etmək
bacarığı, bədii səhnə obrazlarının
qarşılıqlı münasibətlərində cilalanan səhnə
konflikti rejissorun ustalığı ilə ali məqsədə
yönəldilir və bu zaman eybəcərliklə gözəllik,
rəzilliklə ləyaqət kimi estetik kateqoriyalar konseptual bədii
təcəssüm şərtində təzahür
tapırdı.
Maraqlıdır
ki, Qazaxıstanın Nur Sultan şəhərinin
"Jastar" və Qırğızıstanın Bişkek
şəhərindəki T.Abdumomunov adına Akademik Milli Dram
Teatrları eyni ədəbi materialın Ç.Aytmatovun "Əsrə bərabər
gün" romanı əsasında hazırlanan tamaşaları
təqdim etdilər.
Böyük
yaradıcılıq ənənələrinə malik olan
Bişkek (Qırğızıstan) teatrı "Əsrə
bərabər gün" əsərinin ümumi ideyası və
ədəbi-bədii ruhuna daha yaxın olan epik xüsusiyyətə
riayətlə, müəyyən mənada, ənənəvi
monumental tamaşa təqdim edib, dövrün bəlalarının
dramatizminin miqyasını göstərməyə
çalışmışdı.
Quruluşçu rejissor Nazım Mendebayirov həmvətənləri
Ç.Aytmatovun əsərindəki verdiyi ilk baxışda
görünməyən eyhamlarının belə
altını cızmağa, yaşanan mürəkkəb hadisələrin
içində vurnuxan insanların taleyüklü məsələlərinin
nümunəsində sadə bildiyimizin mürəkkəb
qatlarını açıb göstərməyə cəhd
etmişdi. Teatrın aparıcı aktyorlarının iştirak
etdiyi bu tamaşa istər yığcam, istər kütləvi
səhnələrin quruluş səpkisində
özünün konkret estetik hədəfi, intellektual oriyentiri
baxımdan xüsusi əhəmiyyət kəsb edirdi.
Öz sənət
tarixi etibarilə cavan teatr kollektivləri sırasında olan
Nur Sultan şəhərinin "Jastar" (Qazaxıstan)
teatrının "Əsrə bərabər..." adı ilə
təqdim etdiyi tamaşa isə yuxarıda bəhs etdiyimiz
tamaşadan bir sıra xüsusiyyətləri ilə fərqlənirdi.
Belə ki, "Jastar" teatrının
tamaşası kamera xarakterli olmaqla (burada əvvəlki
tamaşadan fərqli olaraq kütləvi səhnələr yox
idi) buradakı hadisələr və səhnə obrazları
kinematoqrafsayağı iri planda verilir, ideya mətləbləri
yozum şərtilə ümumiləşdirmələrə
yönəldilirdi. Tamaşanın tərtibat
həllindəki məkan genişliyi, bədii
obrazlılıq, işıq-kölgə prinsipi aktyor
ifasının məntiq çalarlarının, fikir
sayrışmalarının lakonik cizgilərini
aşkarlamağa imkan verir. Tamaşa boyu, müqəddəs
sayılanın toxunulmazlığını qorumağın bəşəri
missiya olduğu fikrinin altını cızan rejissorun
müşahidə edilən irili-xırdalı bədii
tapıntıları səhnə-səhnə təkmilləşərək
ali məqsədə istiqamətlənir,
seyrçi auditoriyasını öz təlqin cazibəsində
saxlaya bilirdi.
Oş festivalında iştirak edən başqa teatr kollektivlərinin səhnə işləri içərisində də maraq doğuranları var idi. Amma onların bir qisminin aşkar sənət böhranı yaşadıqları üçün açıq qapını döyəcləmək istəməyib, üstündən sükutla keçirik. Həmin tamaşaların müzakirəsi zamanı sırf peşəkarlıq problemləri olan kollektivlərə nöqsanlar və qüsurlar barədə festivalın münsiflər heyəti tərəfindən fikir bildirildi, konstruktiv tövsiyələr verildi.
Qırğızıstanın Mədəniyyət Nazirliyinin və Beynəlxalq türk mədəniyyəti təşkilatı "Türksoy"un dəstəyilə keçirilən teatr festivalı səhnə sənətinin çağdaş dövrdəki yaradıcılıq mənzərəsinin nümayişi olmaqla bərabər eyni zamanda, milli özünüdərkin estetik ifadəsi kimi böyük əhəmiyyət kəsb edən mədəniyyət hadisəsinə çevrildi.
Yazımızın əvvəlində
qeyd etdiyimiz kimi, istənilən festivalın keçirilməsi
həmkarların sənət uğurları, əldə etdikləri
yaradıcılıq nəticələri ilə
tanışlıq, qarşılıqlı bəhrələnmə,
professional baxışların və mövqelərin
mübadiləsi və s. kimi xeyirxah niyyətlərdən
qaynaqlanır. Bu, bəhs etdiyimiz Oş festivalının da
başlıca məramı idi.
İsrafil
İSRAFİLOV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 27 noyabr.- S.20;21.