Trampa qarşı etimadsızlıq
mexanizmi
ABŞ prezidentinin
çevriliş adlandırdığı impiçment
prosedurunun görünməyən məqamları
Artıq bir müddətdir, ABŞ Prezidenti Donald Trampa
qarşı etimadsızlıq mexanizmi işə
düşüb. ABŞ Konqresinin
Nümayəndələr Palatası Demokratlar
Partiyasının başladığı təhqiqatı
palatanın komissiyalarında müzakirə edərək
müsbət rəy aldıqdan sonra müzakirəyə
çıxarıb və səsçoxluğu ilə
impiçment prosedurunun işə salınması barədə
qərar qəbul edib. Artıq bununla
bağlı ABŞ Senatında dinləmələr
başlandığı bildirilir.
Prezident Donald Tramp Konqresdə impiçment prosedurunun
işə salınmasını çevriliş
adlandırıb. Bu barədə şәxsi internet sәhifәsindә
münasibətini açıqlayan Prezident Tramp mövzu ilә bağlı
detalları öyrəndikcə baş verənlərin
impiçment deyil, çevriliş olduğunu irəli
sürüb.
Tanınmış hüquqşünas, baş ədliyyə
müşaviri Adil Minbaşı ilə söhbətimiz də
elə bu məsələlər ətrafındadır.
- ABŞ Konqresində impiçment prosedurunun işə
salınmasından sonrakı gedişinin necə olacagı,
gözlənilən nəticələr barədə mən
yalnız öz subyektiv mülahizələrimi, təhlillərimə
görə gəldiyim qənaətləri sizinlə
bölüşə bilərəm.
Formal
olaraq Respublikaçılar Partiyasının impiçment
prosedurunu işə salmasına ABŞ Prezidenti Donald
Trampın bu il iyul ayın 25-də Ukrayna
Prezidenti Vladimir Zelenski ilə telefon danışığı
səbəb olub. Konqresin Nümayəndələr
Palatasının gəldiyi nəticəyə görə,
Donald Tramp prezident kimi səlahiyyətlərindən şəxsi
məqsədləri üçün sui-istifadə edərək
Ukrayna prezidentinə təzyiq göstərib, növbəti
prezident seçkilərində rəqibi olacaq Cozef Baydeni
sıradan çıxarmaq üçün onun oğlu Xanter
haqqında cinayət tədqiqatı başlanmasına təhrik
edib. İddiaya görə, Tramp bununla xarici
dövlətin ABŞ-dakı prezident seçkilərinə
müdaxiləsinə cəhd göstərib. Burada məsələnin iki vacib - siyasi və
hüquqi tərəfi mövcuddur. Nümayəndələr
Palatasının hazırkı qiymətləndirməsində
siyasi motivlər dominant olsa da, gedişatda hüquqi qiymətləndirmə
önə çıxacaq və nəticəyə daha ciddi təsir
göstərəcək. Ona görə də
təhlil hər iki istiqamətdə aparılmalıdır.
İmpiçment prosedurunun işə salınmasına qədər
yaranmış siyasi situasiyanı və tərəflər
arasında qarşıdurmaya səbəb olan məsələnin
mahiyyətini açmasaq, cavabların bir çoxu qaranlıq
qala bilər. Ona görə də yaxşı
olar ki, öncə siyasi təhlildən başlayaq.
Sona
çatmaqda olan 2019-cu ildə dünyanın bir çox ölkələrində
- Fransa, İspaniya, Argentina,
Çili, Boliviya, Livan, İraq, Ekvador və Venesuelada dövlət
başçılarına qarşı kütləvi
narazılıqların baş verdiyini nəzərə alsaq və
ABŞ prezidentinə qarşı etimadsızlıq məsələsinin
də həmin hadısələrdən biri kimi qiymətləndirsək,
bu, sıradan bir hadisə kimi görünə bilərdi. Amma
mahiyyətinə görə qiymətləndirsək, görərik
ki, bu məsələ ciddi şəkildə fərqli və nəticələrinə
görə qlobal təsir gücünə malikdir.
- Mahiyyətinə
və nəticəsinə görə fərqli deyərkən
nəyi nəzərdə tutursunuz?
- Bayaq
sadaladığımız bu dövlətlərdə kütləvi
iğtişaşlarla ifadə olunan etimadsızlıq sosial,
iqtisadi və hüquqi problemlərdən qaynaqlanan ölkədaxili
məsələlərdir, onların nəticələrinin bir
ölkə daxilindən kənara çıxa biləcək qədər
qlobal təsir gücü yoxdur. ABŞ-a gəlincə, bu
ölkədəki statistik göstəriciləri nəzərdən
keçirsək, görərik ki, iqtisadi inkişaf, sosial təminat,
işsizliyin azalması və digər sahələrdə
göstəricilər Barak Obama və xüsusilə Corc
Buş dövründəki göstəricilərdən xeyli dərəcədə
yüksəkdir. Ən azından ölkədə
bu səbəblərdən yaranan narazılıq kütləvi
deyil. Onda sual yaranır: bəs, nədən Tramp hakimiyyətə
gələndən siyasi elitanın ona qarşı etirazları
səngimir və indi də bu impiçment məsələsi
nəyə görə ortaya çıxıb?
Sirr deyil ki, ABŞ siyasi səhnəsinin kluarlarında,
daha doğrusu, səhnənin görünməyən tərəfində
Trampı siyasi cəhətdən sıradan çıxarmaq və
hakimiyyətdən uzaqlaşdırmaq uğrunda savaş gedir. Cavab çox sadədir:
Trampın dünyanın dəngəsini dəyişmək istəyən
gizli güclərin istəklərinə tabe olmaması və
onların planlarına qarşı hərəkət etməsidir.
Ona görə də bu məsələnin necə həll ediləcəyi
təkcə ABŞ üçün yox, gələcək
proseslərə ciddi
təsir baxımından bütün dünya
üçün qlobal xarakter daşıyır. Məsələnin
məhz indi - növbəti seçkilərə bir ildən də
az qaldığı vaxtda kulminasiya nöqtəsinə
çatdırılması isə Trampın növbəti
müddətə prezident seçilməsinə mane olmaq məqsədi
güdür.
- Bəs,
bu güclər kimlərdir?
- Trampa
qarşı rəsmi savaş açan tərəf kimi səhnədə
Demokratlar Partiyası görünsə də, onun arxasında
ümumi leksikonda “dərin dövlət” termini ilə ifadə
edilən, Amerika
üçün isə, mənim nəzərimcə,
“qanunsuz gizli paralel dövlət” deyilməsi doğru olan
çox nəhəng gücün geniş şəbəkəsi
dayanır.
-
Maraqlıdır, “dərin dövlət” demək olar,
bütün hallarda qanunsuz fəaliyyət göstərən gizli təşkilatlar
haqqında işlənir. Amma siz Amerika
üçün nədənsə fərqli məna
daşıyan fərqli ifadə işlədirsiniz.
-
Mövzudan uzaqlaşmamaq üçün “dərin dövlət”
ənənələrinin tarixinə girmədən qısaca
onu deyim ki, bu anlayış müasir siyasi tarixə Osmanlı
imperiyasından miras qalıb. Dövlətçiliyə
təhlükə yaradan şəxs və qurumlarla qanuni əsaslarla,
hüquqi müstəvidə mübarizə effektsiz və mümkünsüz
olduqda dövlət xüsusi xidmət orqanları, polis,
jandarma və sair güclərindən təşkil olunmuş
gizli fəaliyyət göstərən qurum yaradır.
Onlar bütün şəbəkələrdə fəaliyyət
göstərə bilmək üçün qətl, silah və
narkotik alverindən tutmuş terrora qədər hər cür
qanunsuz fəaliyyətlə məşğul ola
bilir və dövlət tərəfindən himayə edilirlər.
Amma bütün bu qanunsuz fəaliyyətlərinə
baxmayaraq, onların da ali bir məqsədi
olur - dövlətin problemlərini həll etmək, ona xidmət
göstərmək. Amerikada isə
bu güclər qlobalistlər olduğu üçün
onların ali məqsədləri dünya
hegemonluğuna sahiblənməkdir. Həm də
onların əhatə dairəsi təkcə Amerika ilə məhdudlaşmır.
Ona görə də onların maraqları
Amerika xalqının və dövlətinin maraqları ilə
üst-üstə düşməyə bilir. Fəaliyyət göstərdikləri dövlətlər,
o cümlədən də qüdrətli dövlət olaraq
ABŞ onlar üçün sadəcə bir fəaliyyət və
istinad vasitəsidir. Bu, mənim şəxsi
yanaşmamdır. Amma əgər əksəriyyətin
qəbul etdiyi “dərin dövlət” termini daha diləyatandırsa,
biz də ondan istifadə edək. İndiki halda məsələnin
mövzuya aid olan məqamı onların necə
adlandırılması deyil, bu güclərin maraqları ilə
rəsmi ABŞ administrasiyasını təmsil edən Donald
Trampın fəaliyyətinin ziddiyyət təşkil etməsidir.
Fikrimizi
bir az da konkretləşdirək. Dünyanın nəhəng bank-maliyyə sistemlərini,
hərbi sənaye kompleksini, energetika resurslarını əllərində
cəmləşdirmiş oliqarxlar özlərinin
hazırlayıb vəzifələrə yerləşdirdikləri
və ya təsir-təzyiq yolu ilə ələ
aldıqları kadrlar vasitəsilə təkcə Amerikada
deyil, dünyanın əksər ölkələrində istədikləri
qərarların qəbulunu reallaşdıracaq siyasi hakimiyyətə
malikdilər. Amerikanı dünya
jandarmı roluna sürükləməklə törədilən
müharibələr onlara böyük sərvət və
güc qazandırır. Hazırkı vəziyyətdə
Suriyada baş verənlərə, bu istiqamətdə gedən
proseslərə nəzər salmaqla, Trampa əks qütbdə
dayanan qüvvələr və onların gücləri barədə
təsəvvür yaratmaq olar.
- Burada
söhbət, yəqin ki, xırda maraq toqquşmalarından
gedə bilməz. Ehtimal ki, narazılığın əsas səbəbi
dünya ictimaiyyətinə də bəlli olan, türklərin
“Orta Doğu projesi” dediyi, Amerikanın Yaxın və Orta Şərq
layihəsinin Suriyada dalana dirənməsi və Trampın
ABŞ hərbi qüvvələrini Suriyadan
çıxarması ilə bağlıdır. Bu,
təkcə Amerikada deyil, Avropa dövlətlərində də
böyük narazılığa səbəb olub.
- Layihənin
müəllifi barədə fikirləriniz yanlışdır.
Sizin də, bir çox nüfuzlu ekspert və
siyasətçilərin də “Amerikanın “Orta Doğu
projesi” dediyi bu layihənin əsl müəllifi ABŞ deyil.
Zaman-zaman edilmiş xırda əlavə və dəyişiklikləri
nəzərə almasaq, mahiyyəti dəyişməmiş
bu layihənin 100 ildən çox yaşı var. Onun müəllifləri
isə İngiltərə, Fransa və Çar
Rusiyasıdır. Sonradan kiçik pay bölgüsünə
İtaliya və Yunanıstanı da daxil ediblər. Layihənin məqsədi Osmanlı
imperiyasını parçalamaq, Ərəb ölkələrinin
enerji resurslarını istismar edə bilmək
üçün onları İngiltərə və
Fransanın müstəmləkəsinə çevirmək
olub. O zamanlar enerji resurslarına ehtiyacı olmayan
Rusiyanın isə maraqları Qara dəniz hövzəsi daxil
olmaqla İstanbula qədər ərazilərə sahib
çıxmaq idi. Sözdə və gizli sənədləşdirmələrdə
bununla razılaşan İngiltərə və Fransa əslində,
Rusiyanı öz tərəflərinə çəkib
Osmanlıya qarşı güc kimi istifadə etdikdən sonra
onu oyundan çıxarmağı planlaşdırırdı
və belə də oldu. Birinci dünya
müharibəsinin sonunda dağılan dörd imperiyadan ikisi
Osmanlı və Rusiya imperiyaları oldu. Dünyanın 3
qitəsinə, 20,5 milyon kvadratkilometr əraziyə
hökmranlıq edən Osmanlı imperiyası uzun bir tarixi
dövr üçün dünya siyasətində söz demək
gücünü itirən, ərazicə əvvəlkindən
dəfələrlə kiçik Türkiyə Respublikasına
çevrildi (Türkiyə indi-indi özündə güc
tapır). Rusiya isə Sovet İttifaqı
formasında yenidən imperiya gücünü bərpa etdi və
yenidən layihənin aktiv oyunçusu sırasına
qayıtdı. ABŞ isə tədricən
güclü dövlətə çevrildikcə bu iddia ortaya
çıxdı. SSRİ
dağıldıqdan sonra təkqütblü dünyanın
yeganə hegemon dövləti olaraq bu layihəni təkbaşına
icra etmək, istədiyi müttəfiqini seçmək və
cüzi pay verib-verməyəcəyini qərarlaşdıracaq
gücə malik yeganə oyunçu oldu. Tramp bu layihədən
imtina edə bilməz, bu, Amerika dövlətinin
iqtisadi-siyasi maraqlarına zidd çıxmaq olar və hakimiyyətin
itirilməsi ilə nəticələnə bilər.
SSRİ-nin
nüfuzu artmağa başlayandan və İkinci dünya
müharibəsində tam qələbəsindən sonra layihə
təxminən 60 il onun təzyiqi ilə “yumşaq güc” tətbiq
olunmaqla reallaşdırılmaqda davam edib. Təxminən son
20 il ərzində, gizli hazırlıqlardan sonra 2002-ci ildə
ata Corc Buşun “ABŞ öz sərhədlərindən kənardakı
hadisələrə də müdaxilə edəcək” tezisi
ilə bu prosesə yenidən “start” verdiyi, əsrin əvvəlində
Fransa və İngiltərənin tətbiq etdiyi amansız,
dağıdıcı “sərt güc” metodunun tətbiqinə
başlanıldı.
Bir dövlətin öz maraqlarını başqa bir
dövlətdə reallaşdırmaq cəhdi normal,
güclü dövlətlərin isə bunu sərt və bəzən
zorakılıqla eməsi isə, acı da olsa, reallıqdır. Ancaq bunun da bəşəri
dəyərlərən söykənən bir həddi,
ölçüsü olmalıdır. Barbarların
Avropaya qəsbkar hücumlarını vəhşiliyin ən
ağır forması kimi lənətləyən “mədəni”
və “humanist” Avropa dövlətləri eyni əməlləri
sadəcə, üz qabığını gizlətməklə
elə amansız və fitnəkar formada həyata keçirir
ki, sağlam ağla və məntiqə də
sığmır. İngiltərə və
Fransanın əsrin əvvəlində törətdikləri əməllərin
tarixinə baxmadan bu gün Yaxın və Orta Şərqdə
törədilən əməllərin, tətbiq edilən
üsulların xüsusiyyətlərini açmaq çətin
olur. Bu gün artıq dünyanın çox nüfuzlu
mütəxəssislərinin, hüquq
araşdırmaçılarının və siyasətçilərin
ortaya qoyduğu ciddi faktlara baxmayaraq, sağlam məntiqə
istinad edən əksər insanlar inanmaq istəmir ki, Amerika
beynəlxalq hüququn üzərindən adlayıb Ərəb
ölkələrini işğal etmək üçün həmin
ölkələrdə terror təşkilatları yarada və
Nyu-Yorkdakı “Əkiz qüllə”ləri məhv edə bilər.
Bu barədə artıq daha geniş
danışılmağa başlanıb. Problemlərin
içərisində olan və onun
ağırlıqlarını yaşayan Türkiyə müttəfiqi
ABŞ-la münasibətləri qorumaq xatirinə nə qədər
diplomatik dözüm göstərsə də, sonunda Prezidenti
Rəcəb Tayyib Ərdoğan bu faktları dünyaya car
çəkmək məcburiyyətində qaldı. Həm də bu təhlükəli faktları
artıq təkcə Ərdoğan və ayrı-ayrı
müstəqil siyasətçilər dilə gətirmir.
Vəziyyət o həddə çatıb ki, hətta
ABŞ Prezidentinin rəsmi sözçüsü də
açıq məlumat yaydı ki, “dərin dövlət”
Amerikanın demokratik təsisatlarıını
dağıtmağa çalışır. “Amerikanın
vicdanı” adlandırılan Pastor Bill Qrin ölümündən
əvvəl “Foxs News” telekanalında Amerika xüsusi xidmət
orqanlarının Donald Trampa qarşı xüsusi plan
hazırladığıını xalqa elan etdi.
- Amma
dünya ictimaiyyəti, xüsusilə Amerikanın
özündə insanlar bunun əksinə
inandırılır deyə, onlar deyilənləri fakt kimi qəbul
etmirlər. ABŞ və Türkiyə prezidentlərinin
görüşündə Ərdoğan da çox
faktları görüş iştrakçılarının və
mətbuat nümayəndələrinin nəzərinə
çatdırdı. Görək nəticəsi
necə olacaq. Yəqin yaşlı nəsl
xatırlayar, Vyetnamla müharibənin mahiyyəti
amerikalılara aydın olduqda müharibə məhz ictimaiyyətin
təzyiqi ilə dayandırıldı. Əgər
əsl həqiqətlər amerikalılara bəlli olsa,
çox şey dəyişə bilər.
- Bilirik
ki, Qərb ideologiya maşını faktları təhrif etməyin,
onlarla manipulyasiya aparmağın mahir ustasıdır və əlində
kütləvi hipnoz yaratmaq gücündə olan böyük və
güclü media var. Amma qarşı - zərərçəkən
tərəf də
bu tarixi həqiqətlərin ictimaiyyətə çatdırılması
istiqamətində ideoloji fəaliyyətini aparmalıdır.
- Qeyd
etdiniz ki, əməllər bəzən o dərəcədə
ustalıqla həyata keçirilir ki, sağlam məntiq bunu qəbul
etmir. Buna misal olaraq ABŞ-ın Ərəb
ölkələrinə qoşun yeridə bilmək
üçün həmin ölkələrdə terror təşkilatları
yaratması və öz ərazisində insanların məhvi
ilə nəticələnən aksiya təşkil etməsinin
mümkünlüyü çoxlarına inandırıcı
görünmür.
- Siyasi
mübarizə metodları içərisində bunlar o qədər çirkin
metodlardır ki, əslində, özünü mədəni,
demokratik sayan heç bir dövlət bunların tətbiqini rəva
bilməməlidir. Halbuki bunlar, dediyim kimi, həmin
dövlətlərin tarixən tətbiq etdikləri ənənəvi
metodlardır. Gəlin mən sizə eyni məkanda,
eyni məqsədlə törədilmiş əmllərin eyni
səbəbini və eyni tarixi örnəkləini göstərim.
Layihənin
yaranmasının səbəbi yəqin ki, hamıya bəllidir:
daxili yanma mühərrikinin kəşfi ilə əl əməyinə
və buxar maşınına söykənən sənayeləşmə
dövrünün
bitməsindən aydın oldu ki, dövlətlərin
gələcəyi karbohidrogen enerjisi ilə
çalışan sənayeləşmənin təmin edilməsindən
asılıdır. Həmin vaxt bu enerjinin əsas
mənbəyinin Osmanlı imperiyasının tabeliyindəki
Ərəbistan olduğu aşkar edilmişdi. Buna sahib olmaq üçün yuxarıda qeyd etdiyimiz
ssenari hazırlandı və işə salındı.
- Adil
müəllim, yeri gəlmişkən xatırladaq ki, qondarma
erməni soyqırımının tarixi də bu hadisələrdən
başlayır.
- İngilislər ərəblərə saxta vədlər
verib onları silahlandırdığı kimi Çar
Rusiyası da öz müttəfiqləri ilə birlikdə
eyni ssenari üzrə Van, Qars və sair torpaqları vəd etməklə
erməniləri silahlandırdılar və Türkiyənin
daxilində vətəndaş müharibəsi təşkil
etdilər. Günümüzdə Türkiyəyə
qarşı təzyiq vasitəsi kimi istifadə olunan qondarma
erməni soyqırımının da bəhanəsi vətəndaş
qırğının qarşısını almaq
üçün ermənilərin köçürülməsi
oldu.
İngilislərlə fransızların tətbiq etdiyi
siyasətə qayıdaq. Bir tərəfdən Şam xristian
missionerləri Osmanlı əsarətindən azad Xilafəti bərpa edəcəkləri
vədi ilə ərəbləri ümumi mübarizəyə
qaldırdılar. Digər tərəfdən isə
İngiltərə və Fransa mübarizənin dolaşıq
və davamlı olması üçün onları müstəqil
dövlətlər kimi tanıyacaqlarını vəd etdilər.
Oxuculara aydın olsun deyə qeyd edim ki, Ərəb Xilafəti
dövründə və Xilafətin Osmanlıya keçdiyi
16-cı əsrdən sonra da ərəblər indi
tanıdığımız İraq, Suriya, Liviya və s. ayrı-ayrı
dövlətlər statusunda mövcud deyildi. Bütün
tayfa və əşirətlərin İslam dini mənsubiyətinə
görə birləşdiyi Xilafətin vahid təbbələri
idi. İngiltərə və Fransa əraziləri öz
aralarında necə böləcəklərinə uyğun
onların etnik, məzhəb və s. fərqliliklərinə
görə qruplaşdıraraq indiki dövlətlərin sərhədlərini
müəyyənləşdirdilər. Bu
bölgü həm də ona görə lazım idi ki, gələcəkdə
bu dövlətləri də bir-birinə vuruşdurmaqla
hökmranlıqlarının davamlı olmasını təmin
edə bilsinlər. Necə ki, indi
vuruşdururlar. Baxın, bir tərəfdən Şərif
Hüseyn və onun başçılıq etdiyi qruplar Xilafətin
Osmanlı əsarətindən xilas edilməsi, digər qruplar
isə müstəqil ərəb dövlətlərinin
qurulması uğrunda silahlandırılıb mübarizəyə
qaldırıldığı bir vaxtda Təşkilatçı
dövlətlər 1915-16-cı illərdə “Sayks-Piko” və
“Sevr sülhü” gizli
razılaşmaları ilə ərazilərin
bölünməsini təmin etdilər. 1920-ci ildə isə
Millətlər Liqasının Əsasnaməsinə əvvəlcədən
daxil etdikləri belə bir müddəaya əsaslandılar
ki, mədəni cəhətdən inkişaf etməmiş və
müstəqil dövlətciliq qabliyyəti olmayan xalqlara “mədəni
dövlətlər”dən qəyyum təyin olunmalıdır.
Əsasnamənin 22-ci maddəsinə “istinad
olunaraq” İngiltərə və Fransa əvvəlcədən
böldükləri ərazi-dövlətlərə “Qəyyum”
təyin olunmaqlarla hakimiyətlərini hüquqi cəhətdən
də təsbit etdilər.
İndi gəlin tarixi ssenarini müqayisə edək.
100 il
bundan əvvəl Şərif Hüseyn və tarixçi
olmadığım üçün adlarını bilmədiyim
şəxslər və qruplar silahlandırılırdı,
indi - Abdullah Ocalan, Bin Laden, Bəkir Al Bağdadi, dəstələri
isə - Al Kaida, Al Nusra, PKK və sair!
100 il əvvəl müstəqil Ərəb xilafəti
və müstəqil ərəb dövlətləri vədi
ilə maliyyələşdirir və
silahlandırırdılar - indi müstəqil islam dövləti
və müstəqil kürd dövləti vədi ilə!
Nə 100
il əvvəl, nə də indi ssenari
müəlliflərini ərəblərin, kürdlərin
xoşbəxtliyi və gələcəyi qətiyyən
maraqlandırmır. Öz maraqları üçün
qurulmuş oyunlar idi, elə olaraq da qalır!
Yerinə düşər ki, ssenarilərdəki eynilik təşkil
edən bir məqamı da xüsusilə qeyd edək. Yaxşı olar ki, bu
faktlardan həm də
aldadılıb silahlı qırğınlara cəlb
edilmiş tərəflər də nəticə
çıxarsınlar. Türkiyənin “Sülh çeşməsi”
əməliyyatlarını aparmasına şərait yaratmaq
üçün ABŞ hərbi qüvvələrini Suriyadan
çıxaranda bir ifadə çox işlənməyə
başlandı: “Donald Tramp kürdləri satdı”. 100 il əvvəl isə deyildi ki: “İngiltərə
və Fransa ərəbləri satdı”, “Çar Rusiyası
da “erməniləri satdı”.
-
Maraqlıdır, niyə Amerika satdı yox, Tramp satdı deyirlər?
- Özləri
bilirlər ki, onların “patronları” Amerika dövlətidir. Hazırda həmin güclərin maliyyələşməsi,
hərbi təlim və hazırlıqların keçirilməsi,
silah-sursatla təmin edilməsində digər dövlətlər
- həmin coğrafiyanın bölünməsindən pay
qoparmağa cəhd göstərən İngiltərə,
Fransa və bölgə dövlətlərinin zəif,
parçalanmış vəziyyətdə qalmasına
çalışan İsrail də iştirak edir. İndi bu dövlətlərin hər biri Tramp
administrasiyasından əvvəl “dərin dövlətin” təzyiqi
ilə ABŞ-ın reallaşdırmağa
başladığı planın dəyişdirilməsinə
qarşıdırlar. Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, yalnız Tramp bu metoddan imtina edir. Ona görə də Amerika yox, “Tramp satdı” deyirlər.
-
Amerikanın özündə ayrı-ayrı siyasətçilərin
rəylərində, mətbuat orqanlarında, televiziya
kanallarında gedən materiallarda Donald Tramp barəsində
yayılan mənfi fikirlərə baxmayaraq, deyirsiniz ki, o,
amansız, sərt güc tətbiq olunmasına
qarşıdır. Yəni Tramp o dərəcə
humanist adamdır ki, bu qədər böyük riskləri
gözə alaraq Yaxın və Orta Şərqdə
silahlı güc tətbiq olunmasına qarşı
çıxır, yoxsa dediyimiz o layihədən,
ümümiyyətlə, imtina edir?
- Məsələ Trampın humanist və ya qeyri-humanist
olmasında deyil. Mahiyyətcə nə “sərt güc”
metodunun tətbiqi, nə də layihənin əvvəlki təşkilatçılarının
layihədə qalması Amerikanın indiki maraqlarına
uyğun deyil. Bayaq dediyim kimi, Tramp bu layihədən
imtina edə bilməz. Burada söhbət
metodların və şəriklərin dəyişməsindən
gedir. Şəxsi təhlillərimdən
irəli gələn bəzi fikirlərimin mübahisə
doğura biləcəyini də nəzərə alıram.
Ancaq müşahidə edirəm ki, indiki ABŞ
administrasiyası geosiyasi kursunu əsaslı şəkildə
dəyişmək istiqaməti götürüb. Bunun səbəbi
hazırda tətbiq olunan və sözdə yumşaq səslənən
“sərt güc” metodunun arxasında böyük coğrafiyada
uzun illərdir davam edən qanlı müharibələr,
dağıdılmış ölkələr, şəhərlər,
evlər, yüzminlərlə
insan təlafatı, əsrin ən böyük qaçqın
köçü, bütün dövlətlərin rahatlığını
əlindən almış terror dəstələri və
terror qorxusu dayanır. Bu, bütün dünyada
Amerikanın nüfuzuna zərbə vurmaqla bərabər, həm
də ona artıq trilyonla ölçülən böyük
xərclər hesabına başa gəlir. Qazanan
isə həmin o gizli güclərdir. Bunlar, ABŞ-ın maraqlarına
zidd olan və onu siyasətini dəyişməyə məcbur
edən açıq səbəblərdən biridir. Digər səbəb isə odur ki, dünyada qüvvələr
balansının dəyişməsi ilə əlaqədar bəzi
dövlətlərin və güclərin zərurilik faktoru da
dəyişib. Mübahisəli qəbul
edilsə də, zənnimcə, ABŞ-ın geosiyasi
maraqları üçün Avropanın bütövlükdə
əhəmiyyəti minimuma enib. Bu, digər
faktorla yanaşı, əsasən artıq mövcud olmayan
SSRİ-nin Avropada genişlənmək təhlükəsinin
aradan qalxması ilə əlaqədardır. ABŞ Avropanın
bütün yükünü və xərclərini
üzərindən atmağı planlaşdırır. Mənim
qənaətimə görə, hətta İngiltərənin Avropa
İttifaqından çıxmaq istəməsi də bu
planın tərkib hissəsidir. Avropada yalnız
İngiltərə ilə quracağı siyasi, hərbi,
iqtisadi əməkdaşlıq ABŞ-ı qane edir və onu
eyni münasibətləri bütün Avropaya tətbiq etmək
məcburiyyətindən də qurtarır. Hətta hesab edirəm ki, hazırkı mərhələdə
Amerikaya güclü Avropa lazım deyil.
- Sizin fərqli,
amma dəqiq proqnozlarınızın əvvəllər də
şahidi olmuşuq. ABŞ-la İran münasibətlərinin
ən gərgin vaxtında, hətta ABŞ Prezidenti Donald
Trampın İrana qoşun yeridəcəyinin an məsələsi
olduğunu elan etdiyi bir ərəfədə siz İranın
ABŞ “dərin dövləti” ilə gizli
danışıqlar apardığını və müharibənin
olmayacağını demişdiniz. Bu fikriniz
qeyri-inandırıcı təsir bağışlasa da, bir
neçə ay sonra İsrail agentliyi Ayatulla Xameyinin nəvəsinin
rəhbərliyi ilə, bu günlərdə isə
İranın Energetika Təşkilatının rəhbəri
Əli Əkbər Salehinin başçılığı ilə ABŞ-la gizli danışıqlar
apardığı barədə məlumatlar üzə
çıxdı. İndiki proqnozunuz da çox iddialı
proqnozdur...
-
Bildiyiniz kimi, Rusiya və Türkiyənin Suriyada
apardığı hərbi əməliyyatlara, onların
Suriyada nəzarəti ələ götürməsinə
ABŞ nəinki loyal yanaşdı, hətta Türkiyənin hərbi
əməliyatlar aparmasına mane olmamaq üçün hərbi
qüvvələrini Suriyadan çıxarmaqla ona şərait
yaratdı. Fransanın təşəbbüsü,
Avropa dövlətlərinin dəstəyi ilə Türkiyəni
Suriyadan çıxmağa məcbur edəcək
sanksiyaların tətbiqi məqsədi ilə
çağrılan BMT Baş Assambleyasında ABŞ-ın da
veto qoyması ucbatından qərar qəbul etmək
mümkün olmadı. Amerikanın özündən və
Avropadan olan bütün təzyiqlərə baxmayaraq, Donald
Trampın Türkiyəyə sanksiyalar tətbiq
olunmasını əngəlləməsi və Türkiyə
Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğanı yüksək səviyyədə
qəbul etməsi bu görüşün baş tutmasına
çalışan bütün qüvvələri məyus
etdi. Bu istiqamətdə davam edən digər
siyasi prosesləri də şərh etmək olar. Fransa Prezidenti Makronun son həyacanlı
çıxışları Avropanın artıq öz
başına çarə qılmaq çabaları kimi dəyərləndirilməlidir.
Bütün bunlar Avropaya olan münasibətin nə
dərəcədə dəyişdiyini aydın göstərir.
Ancaq niyə dəyişdiyini və bu gedişin
nəyə hədəfləndiyini düşünəndə
bugün üçün qeyri-real görünən yeganə
bir cavab ağla gəlir. ABŞ yeni -
biopolyar - üçqütblü dünya düzənini
formalaşdırmağı planlaşdırır. Bu gün təkcə dünyanın təkqütblü
- bir hegemon güc tərəfindən idarə olunmasından əziyyət
çəkən dövlət başçıları, onun
siyasi dairələri deyil, bir çox tanınmış bitərəf
siyasətçilər də təkqütblü idarəçiliyin
doğru olmadığını, onun ağır nəticələr
yaradacağını əsaslandıraraq biopolyar idarəçiliyə
dönüşə üstünlük verirlər. Burada sohbət hazırda ABŞ-ın belə bir
reallığı qəbul edib- etməməsindən gedir.
D.Trampın BMT Baş Assambleyasındakı
çıxışındakı bəzi ifadələri
müsbət eyham kimi də yozmaq olar, ancaq bu məsələdə
faktlardan çox məntiqə söykənmək daha
doğru nəticəyə aparar. Mən bunun Amerika
üçün qaçılmaz olduğunu 10 il
əvvəlki müsahibələrimin birində qeyd etmişəm.
Hətta ABŞ-ın o vaxtkı
administrasiyasının öz müttəfiqi olan Türkiyəni
zəif və itaətkar dövlət kimi saxlamaq cəhdini tənqid
edərək demişdim ki, ABŞ-a güclü, hətta bir qədər
də millətçi Türkiyə lazım olacaq.
İndi isə belə deyərdim: ABŞ belə bir düzəni
artıq planlaşdırır, ya da mütləq
planlaşdırmalıdır. Türklərin ifadə etdikləri
kimi, “Bu iş ya olmalıdır, ya da... mütləq
olmalıdır”. Çünki bunun alternativi yoxdur! Görünən odur ki, Donald Trampın
formalaşdırdığı hazırkı ABŞ
administrasiyası da artıq Z.Bjezinskini modelinin işə
yaramadığının, təkqütblü dünyanın
ağırlığını daşımağın, bunun
saxlanılmasının mümkünsüz olacağının
fərqindədir. Dünya yeni düzənə
hamilədir.
İndiki durumda Çin faktoru yeni geosiyasi reallıqlar
diktə edir.
Çin hələlik siyasi iddialarını
ciddi formada ortaya qoymaq istəməyərək, lazımi
potensial toplamağa hədəflənib. Yaxın
onillikdə bu ölkənin elmi-texniki, iqtisadi və hərbi
sahədə ABŞ-a çatacağı və hətta onu
ötüb keçəcəyi də gözləniləndir.
Hətta siyasi müttəfiqlərsiz belə
Çinin hegemon dövlətə çevriləcəyi
qaçılmaz görünür.
- Sizcə,
ABŞ-ın
böyüməkdə olan Çinlə bir blokda
birləşib daha güclü formada təkqütblü
hegemonluğu saxlaması daha məntiqli deyilmi?
- Amerikanın Çinlə bir siyasi-iqtisadi blokda birləşməsi
onun maraqlarına uyğun deyil. Çin təkcə
insan faktoruna görə onu assimlyasiyaya uğradıb öz
içərisində əridə bilər. Rusiya-Çin blokunun da qarşısını
alınmalıdır. Bu blok nəinki
Amerikanın hegemonluğunu bitirmiş olar, onun
üçün daha ağır nəticələr yarada bilər.
Problemin yeganə ağıllı və məntiqi
görünən həlli Çinə qarşı
güclü blok dövlətlərinin
yaradılması, həmin bloku üçüncü güc mərkəzi
kimi formalaşdırıb onunla birgə əməkdaşlıq
etməkdır.
- Sizcə,
yeni yaranacaq blokda hansı dövlətlərin olacağı
gözləniləndir?
- Hesab
edirəm ki, blokun Rusiya və Türkiyə birliyinin
bazasında qurulması vacibdir, necə deyərlər,
“olmazsa-olmaz”ıdır: Rusiyanın müttəfiqləri
olaraq bir çox slavyan dövlətləri (Avropa dövlətlərinin
də alternativ seçimi qalmayacaq). Türkiyənin
müttəfiqləri olaraq bütün türk dövlətləri
(hələlik rəsmən türk dövləti olmayan
İranın da alternativ seçimi çətin olacaq).
- Adil
müəllim, söhbərimiz olduqca maraqlı gedir, necə
deyərlər, söz-sözü gətirir. Mövzuya
qayıtmazdan əvvəl daha bir sual:
axı, dünyanın təkqütblü idarəçiliyinin
yaxşı cəhətlərinin olmasını da əsaslandıran
və bunun tərəfdarı olan siyasətçilər də
çoxdur. Siz yalnız indiki tarixi vəziyyətə
görə, yoxsa, ümumiyyətlə, təkqütblü
idarəçiliyin əleyhinəsiniz?
- Xeyr, əleyhinə
deyiləm, əksinə, tərəfdarıyam, ancaq dünya
dövlətlərini oliqarxiyanın idarə etdiyi indiki zamanda
bu, tədricən dünyanı hüquq və
azadlıqların olmadığı, qanunların işləmədiyi
böyük bir həbsxana kalonuna çevirə bilər. Keçmiş SSRİ-nin bərpasını nəzərdə
tutmuram, ancaq 50-100 ildən tez olmayaraq baş verəcəyinə
əmin olduğum kapitalist istehsal münəsibətlərinin
ləğvindən sonra dünyanın təkqütblü mərkəzdən
(bu, bir dövlət olmayacaq) idarə olunmasının zəruri
və effektli olacağı fikrindəyəm.
-
Mövzumuzun əsasını təşkil edən
impiçment məsələsini hüquqi müstəvidə
təhlil etmədik.
-
Yuxarıda impiçmentın siyasi motivlərinin əsas səbəblərindən
birini aydınlaşdırdıq. Hesab edirəm
ki, Nümayəndələr Palatası beynəlxalq səviyyədə
ABŞ-nın nüfuzuna və onun dövlətçilik ənənələrinə
ciddi zərbə vuran və hüquqi əsası olmayan qərar
qəbul edib.
Qeyd etdiyimiz kimi, impiçmentə Donald Trampın Vladimir
Zelenski ilə telefon danışığı səbəb
olub. Telefon danışığının stenoqrafik mətni
təxminən bir ay bundan əvvəl çap olunmuşdu, bu
günlərdə təkrar mətbuatda yayımlanıb.
Doğrudur, mətn təhlükəsizlik
orqanlarının süzgəcindən keçirilərək
yayımlanıb və danışığın
orijinalında gizli saxlanılmış hissələrin
olub-olmadığı heç kimə bəlli deyil. Hər halda Palata komissiyalarının müzakirəsinə
çıxarılmış hesab olunan və yayılan hər
iki mətn arasında heç bir fərq yoxdur. Nümayəndələr Palatası ittihamı onunla
əsaslandırıb ki, Tramp vəzifə səlahiyyətlərindən
və ona göstərilən ictimai etimaddan şəxsi məqsədləri
üçün sui-istifadə edib. Guya
danışıqların məqsədi Ukrayna prezidentinə təzyiq
etməklə onu növbəti prezident seçkilərində
Trampın əsas rəqibi olacaq Co Baydeni ləkələmək
üçün oğlu Xanter Bayden haqqında cinayət təhqiqatı
başlatmağa sövq etməsi olub. Danışıqların
məzmunundan belə bir nəticənin
çıxdığı isə aşağıdakı
faktlarla əsaslandırılıb.
Birincisi, təzyiqin təsir mexanizminin işləməsi
üçün Ukraynaya göstərilməli olan yardımlar
əvvəlcə dayandırılıb və Tramp bu
yardımları artıracağını vəd etməklə
Zelenskini tələbinin icrasına stimullaşdırıb. Bu, doğru
deyil. Ona görə ki, Ukraynanı Rusiyadan
qoparmaq üçün bütün Qərb dövlətləri
əvvəlcədən Ukraynaya hər cür yardımları
göstərəcəklərini və bunu genişləndirəcəklərini
vəd etmişdilər. ABŞ-ın bu yardımları
artıracağını vəd etməsi özünün siyasi
maraqlarına uyğun və təbii qəbul
olunmalıdır. Məlumatlara görə,
Amerika tərəfdən vəd olunan yardım hələ
Zelenskinin hakimiyyətə gəlməsindən əvvəl, məhz
Co Baydenin tələbi ilə dayandırılmışdı.
O, Petro Poroşenkonu təhdid etmişdi ki, respublika prokuroru
Viktor Şokini vəzifəsindən azad etməsə, Ukraynaya
yardım göstərilməyəcək.
İkincisi,
danışıq zamanı Tramp Ukraynanın
firavanlığı və demokratiyanın inkişafı
üçün korrupsiyaya qarşı ciddi mübarizə
aparmağı tövsiyə edir və eyni zamanda əlavə
edir ki, Co Baydenin oğlu ilə əlaqəli olan cinayət
işinin istintaqının dayandırılması səbəbini
obyektiv aydınlaşdırsın. Bu məsələ
ilə əlaqədar Robert Culyanı və Baş prokuror
Uliyam Barrın onunla əlaqə saxlayacağını deməsində
şübhəli yozula bilən məqam yalnız gümana əsaslana
bilər. Hüquqi qiymətləndirmədə
isə istinad olunacaq heç bir əsas yoxdur. Tramp hələ
hakimiyyətə gəlməzdən əvvəl hər iki
ölkənin kütləvi informasiya vasitələrində
geniş xəbərlər yayılmışdı ki, ABŞ
vitse-prezidenti səviyyəsində Ukrayna hakimiyyətinə təzyiqlər
göstərilir ki, Baş prokuroru vəzifədən
uzaqlaşdırılsın. ABŞ Baş prokuroru Uillyamla əlaqə
saxlaması yeni seçilmiş gənc Ukrayna prezidentinin əvvəlki təzyiqlərdən
çəkinməməsi üçün atılan addım
kimi də dəyərləndirmək olar. Danışıqlarda
hər iki tərəf ən azından hüquqi cəhətdən
irad tutulması mümkün olmayan, diplomatik və
ölçü-biçili danışırlar.
Qarşılıqlı ifadələrdə “həqiqi vəziyyətin
necə olmasını bilmək istəyirəm”, “istintaqın
açıq və şəffaf aparılmasına nail
olsunlar”, “istintaqın məqsədi insan şərəfinin
qorunması olacaq” və sairə ifadələr başqa qənaətə
gəlməyə əsas vermir.
Nəhayət, üçüncüsü, Co Baydenin gələcək
prezident seçkilərində rəqib olduğu
üçün hədəf götürülməsi
iddiası da absurddur. Əvvəla, bu, gələcək zamanda
baş verəcəyi güman edilən xəyali faktdır.
Qərbin zorla Rusiyadan ayırdığı
Ukraynanın ciddi enerji problemlərinin olması faktdır və
ABŞ bunu həll etməlidir. Energetika naziri Rik Perrinin
bildirdiyi kimi, Ukrayna ilə əməkdaşlıq edən
ABŞ-a məlumdur ki, Ukraynanın enerji
sektorunda böyük korrupsiya şəbəkəsi var və
bu, görüləcək işlərə böyük zərbə
vura bilər. Bayden və oğlunun bu kriminal məsələdə
adının hallanması Trampın hakimiyyətindən əvvəl
mövcud olsa da, aydınlaşdırılmalı və həlli
zəruri olan məsələdir. Vəziyyət
Donald Trampa bu məsələni aydınlaşdırmağa
(indi məlum olur ki, məhz nazir Rik Perrinin xahişi ilə)
tam haqq verdiyi kimi, “gələcəkdə prezidentliyə namizəd
olacaq” Co Baydenə də qətiyyən toxunulmazlıq statusu
vermir. Əsl araşdırılmalı
olan, ancaq Konqresin görmək istəmədiyinə görə
yan keçdiyi məsələ budur.
Gəlin
prezidentlərin danışıqlarından xeyli əvvəl
Ukrayna enerji sektorunda yaranmış
kriminal vəziyyət haqdakı məlumatları, həm
də sıradan məlumatsız şəxslərin deyil,
ayrı-ayrı vaxtlarda Ukraynanın Baş prokuroru olmuş
Şokin, Lusenko, Ryaboşapka, ABŞ Energetika naziri Perri kimi digər
mötəbər şəxslərdən gələn bilgiləri
ümumiləşdirək. Co Baydenin ABŞ
vitse-prezidenti, eyni zamanda, Ukrayna ilə bağlı problemlərin
həllində səlahiyyətli şəxs olduğu zamanda
onun oğlu Xanter Bayden Ukraynada qazçıxarma və enerji
sahəsində güclü bir şirkətin - “Burisima”
holdinqin idarə heyətinin üzvü olur. Özü
aylıq 140 min ABŞ dolları alır, eyni zamanda, ona mənsub
olduğu ehtimal edilən “Rosemont Seneca Partners” şirkətinə
də hər ay səbəbi bəlli olmayan 160 min dollar
keçirilir. Bunları kiçik məsələlər
hesab etmək olar. Ancaq Ukraynada energetika sahəsində
güclü bir oliqarx qrupun böyük korrupsiya əməliyyatları
haqqında məlumatlar yayılır. Bu
işdə amerikalı oliqarxların, o cümlədən,
“Burisima” holdinqin də adı hallanır. Baş
prokuror V.Şokin cinayət işi başlayır və
prezident P.Paraşenkonun təkidlərinə baxmayaraq,
istintaqı sona çatdırmağa çalışır.
Ancaq o, vəzifəsindən istefa verməyə
məcbur olur. V.Şokinin dediyinə
görə, prezident ona bildirib ki, əgər onu vəzifədən
götürməsə, Co Bayden Ukraynaya yardımları
dayandıracaq. Prokuror Y.Lusenko bildirir ki, ABŞ səfiri
(keçmiş səfir) Mari Yovanoviç mənə
siyahı - yəni şəxslərin ad-soyadını verdi ki, heç bir haldan asılı olmayaraq bu
adamlar toxunulmazdır. Şokin vəzifəsindən
istefa verəndən sonra cinayət işinin istintaqı dayandırılır.
Bu barədə mətbuatda son vaxtlar daha
geniş məlumatlar yayımlanıb. Son məlumatlardan
ən maraqlısı yeni prokuror Ruslan Ryaboşapkanın məlumatıdır.
O bildirib ki, istintaqı təzələnmiş cinayət
işindəki 15 cinayət hadisəsində X.Baydenin
iştirakı güman edilir. Bu faktların
hansı nə dərəcədə doğrudur, yalandır,
indidən qiymət vermək çətindir. Ancaq məsələyə qərəzsiz, obyektiv və
ən əsası, hüquqi prizmadan yanaşsaq, bu cinayət
işinin istintaqı tamamlanmadan Trampın telefon
danışığına hüquqi qiymət vermək
doğru deyil.
Gələcəkdə hansı faktlar,
hansı ittihamlar ortaya çıxacaq bilmirəm, ancaq hesab
edirəm ki, hazırkı ittiham üzrə Senat Nümayəndələr
Palatasının qərarını təsdiq etməyəcək.
Yəni impiçment qəbul olunmayacaq.
- Dediniz
ki, Nümayəndələr Palatası həm də ABŞ
dövlətçilik ənənələrinə
böyük zərbə vuran qərar qəbul edib. Yəni ABŞ tarixində dördüncü hadisə
sayılacaq impiçmentə görə, yoxsa, bu, ayrı səbəbdir?
- Xeyr,
impiçmentə görə deyil, istinad olunmuş fakta
görə. ABŞ qanunvericiliyinə görə,
Prezident təkcə fiziki olaraq qorunmur, onun fəaliyyəti ilə
bağlı məlumatlar da məxfilik qrifi altındadır və
onun danışıqları (şəxsi təhlükəsizliyinin
təminatı istisna olmaqla) dinlənilə bilməz. Prezident hətta dövlət sirrinin
yayılmasına görə, cinayətin subyekti deyil. O,
dövlətin siyasətini yürüdərkən hansı
halda, hansı həddə dövlət sirri sayılan məlumatları
aça bilmək səlahiyyətinə sahibdir. Reallıq tələb
edir ki, ABŞ-ın
cari və gələcək siyasətinin
reallaşdırılması üçün o öncədən
lazımi dövlət başçıları və
nüfuzlu siyasi liderlərlə şəxsi söhbətlər
aparsın, onları işbirliyinə cəlb etsin və tələb
olunan istiqamətə yönəltsin. Hətta
yeri gələndə qanunda nəzərdə tutulmayan üsul
və vasitələrdən də istifadə olunur. Buna ən
yaxşı nümunə kimi məşhur Karib krizisi
zamanı Con Kennedi ilə Nikita Xruşovun intensiv
danışıqları misal ola bilər. Belə
danışıqlar zamanı hətta blef, şantaj, ərazi,
ölkə, hərbi-siyasi səlahiyyətlər barədə
təkliflər, vədlər də dövriyyəyə girə
bilir. Bunlar heç vaxt açılmaz və
danışılmaz. Bu deyilənlər
böyüklü-kiçikli bütün dövlət
başçılarının əməl etdiyi
yazılmamış, ancaq əməl edilməli olan bir tabudur.
Bunlar olmadan nə dövlətlər, nə də
dövlət başçıları arasında
qarşılıqlı inam və etibarı qalmaz. ABŞ kimi dünyanın hegemon bir dövlətinin
başçısının telefon
danışıqlarını açıb ortaya tökmək
biabırçılıqdır. Burada “dərin
dövlət” üzə çıxmadı, bunu
Demokratların əli ilə həyata keçirdilər.
Onlar da kin və eqolarının əsiri olub bu
pis ənənənin əsasını qoydular.
- Adil
müəllim, bütün cavablarınızda Trampa haqq
qazandıracaq rəğbət hiss olunur. Ümumiyyətlə,
siyasi mövqeyinizdə bu rəğbəti gizlətmirsiniz.
Hətta bu yaxınlarda “Azərbaycan” qəzetinin
30 illik yubileyindəki çıxışınızda da
demokratik ictimaiyyəti Donald Trampın müdafiəsinə səslədiniz.
- Hər şeyin yaxşı və pisliyini onun oxşarı ilə müqayisədə bilmək olar. Sualınıza Trampın düşməni sayılan Bəşər Əsədin bir fikri ilə cavab vermək istəyirəm. O dedi ki, Tramp ABŞ prezidentləri arasında ən yaxşısıdır. O, heç olmasa, nə istədiyini açıq deyir. Bu da qarşılıqlı iqtisadi faydalı olduqda biz də bu yolda çalışa bilərik. B.Əsəd başqa bir müsahibəsində Trampın şəffaf siyasət yürütməsi ilə bağlı deyir ki, terrorla mübarizə vədinə əməl etsə, onunla əməkdaşlıq edə bilərik. Mən B.Əsədin çıxışından aylar öncə demişəm ki, D.Tramp ABŞ-ın Yaxın və Orta Şərqdə maraqlarıını güc tətbiq etmədən, yəni siyasi-iqtisadi blokada, sanksiya, iqtisadi ekspansiya və sairə yumşaq müdaxilə ilə həll etməyə çalışır. O, Amerikanı qanlı müharibələrdən geri çəkmək istəyir. Trampın seçki öncəsi platforması ilə onun ABŞ Prezidenti kimi BMT Baş Assambleyasındakı çıxışında bütün xalqların və dövlətlərin hüquqlarına hörmət ifadə edən tezislərində mahiyyətcə fərq yoxdur. Onun haqqında qara piar ovçuları əksər halda bunu qabardırlar ki, qeyri-ciddi adamdır - hədə gəlir, amma hücum eləmir, vəd verir, yerinə yetirmir və s. Nəzərə almaq lazımdır ki, o, təkcə dünyanın bir çox oliqarxları, siyasətçiləri ilə deyil, hətta dövlətləri ilə qarşı-qarşıyadır. Hamısını birdən yıxıb keçmək olmur. Bəzən vaxt udmaq, geri çəkilmək, hətta böyük məqsədə çatmaq üçün müəyyən planlardan imtina etmək də lazım gəlir. Belə çətin vəziyyətdə də onun fəaliyyəti mümkün qədər müharibənin dayandırılmasına yönəlib. Mən ümid edirəm ki, başına bir fəlakət gətirməsələr, o, yeni müddətə də prezident seçiləcək və zaman-zaman daha böyük nəticələr ortaya çıxacaq. Əgər seçilməzsə, bax, o zaman öz planlarının icrasından 4 il geri düşmüş “dərin dövlət” bütün cəbhə boyu hücuma keçəcək və onda bilinəcək ki, pis necə olur!..
525-ci qəzet.- 2019.- 27 noyabr.- S.10;11.