Aşıq ədəbiyyatımızın
fədakar toplayıcısı və tədqiqatçısı
Ərtoğrol Cavid
irsində Azərbaycan aşıq poeziyasının
toplanması və tədqiqi işinin də xüsusi yeri var
Zəngin
ədəbi ənənələrə malik Azərbaycan ədəbiyyatı
materiallarının, o cümlədən, şifahi xalq sənəti,
aşıq yaradıcılığı irsinin toplanması
sahəsində misilsiz xidmətlər göstərmiş
görkəmli şəxsiyyətlər, zəhməti
keçən adamlar arasında böyük vətənsevər
şair Hüseyn Cavidin əziz-xələf övladı, bəstəkar,
alim Ərtoğrol Cavidin də adı var.
Onun vaxtilə gərgin zəhmət hesabına
topladığı materiallar ədəbi sərvətimizin
qorunub-saxlanması işinə mühüm töhfə,
araşdırılması üçün ciddi mənbədir. Gənc tədqiqatçının
toplayıcılıq fəaliyyəti dövrün mötəbər
və zəhmətkeş alimlərindən, Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatı bilicisi və
folklorşünaslıq elminin sütunlarından biri olan
Hümmət Əlizadə ilə birgə gerçəkləşib.
Qeyd edək ki, bəzi materialların əvvəlində
"Toplayanı Hümmət Əlizadə. Yazıya alanı Ərtoğrol Cavid" qeydləri
də bunu tam qətiyyətlə təsdiq edir.
Ərtoğrol
Cavid aşıq sənətinin korifeyləri olan Molla Cuma,
Aşıq Miskinli Vəli, Aşıq Musa, Aşıq Ələsgər,
Aşıq Ələsgərin qardaşı Aşıq Məhəmməd,
Ağdabanlı Qurban, Növrəs İman, Zodlu Abdulla,
Aşıq Musa, Abbas Tufarqanlı, Hüseyn Bozalqanlı,
Aşıq Əmrah, Aşıq Alı, o cümlədən,
bəzi el şairləri, aşıq sənətinə
yaxın yazan Molla Pənah Vaqif və Qasım bəy Zakir
haqqında materialların, çoxsaylı bədii nümunələrin
toplanması və yazıya köçürülməsində
yaxından iştirak edib. Ə.Cavidin
toplayıcılıq və nəşr işində bir
özünəməxsusluğu da onun bədii materiallara
münasibətdə dəqiqliyi və son dərəcə həssas
yanaşması idi. Ə.Cavidin fikrincə,
toplanan şeirlər "tematik və formal xüsusiyyətlərə
görə sistemlə düzülməlidir". Bu cür tələbi olduğuna görə də gənc
toplayıcı özü Molla Cumanın şeirlərini
"1. Gözəllər və gözəllik
haqqında; 2.
Başqa şeirlər; 3. Həcvlər"
bölgüsü əsasında tərtib edir və öyrənirdi.
Onun digər bir üstün tərəfi şeir şəkilləri
və ayrı-ayrı əsərlər haqqında məlumat
verməsindən, onun necə ərsəyə gəlməsi
haqda müəyyən fikirlər təqdim etməsindən
ibarətdir. Molla Cumanın tərcümeyi-halı ilə
bağlı olaraq Ə.Cavid bu məlumatı da verir ki, ona saz
götürüb aşıqlıq etməyi yasaq edən Molla
Məhəmmədi də həcv etmiş və bu vəsilə
ilə aşıqlıq sənətinə gəlmişdi.
Ərtoğrol
Cavidin toplama materialları arasında Molla Cumanın "Cəlalı
Məhəmməd və Tavat xanım", "Molla Cuma və
Aşıq Könlünün deyişməsi", "Sayat bəy
və Sayalı xanım (Molla Cuma) əfsanəsi" də
qiymətli nümunələr kimi özünə yer
tapır. Hər biri haqqında özünəməxsus
məlumat da verən Ə.Cavid verdiyi qısa, lakonik məlumatlarla
topladığı materiallara bir zənginlik qatır,
onları daha artıq bir dəyərə mindirir.
Ərtoğrol Cavid həm də mərhum
folklorşünas alim, xalq ədəbiyyatının məşhur
bilicisi və toplayıcısı Hümmət Əlizadənin
toplayıcılığı sayəsində əldə edilən
xeyli sayda qiymətli söz sərvətimizin bir hissəsi olan
Aşıq Miskinli Vəliyə aid materialların yazıya
köçürəni olub. Burada Aşıq
Miskinli Vəlinin gözəlləmələri, deyişmə
və bağlamaları, müxtəlif tipli şeirləri
özünə yer alıb. "Miskinli Vəlinin
şeirləri haqqında" izahlı mətn həsr edən
Ə.Cavid burada da bu prinsipi əldə rəhbər tutaraq
davam edir ki, "şeirlər çapa hazırlanarkən
redaktə edilərək kiçik səhvlər düzəldilməlidir".
Gənc tədqiqatçının bu sözləri də diqqətdən
yayınmır: "Əlizadə tərəfindən
toplanmış bu 32 parça Azərbaycan aşıqlıq
tarixindəki revolyusiyaya, tematik yeniliyə, müasir xalq ruhunu
öyrənməyə ən münasib əsərlərdəndir".
Doğrudan da, Ə.Cavidin izahında yer alan
məsələlər elmi cəhətdən səhih
olduğu kimi, onun məsuliyyətli və məlumatlı
olmasına da işıq tutur. Misraların qafiyə
sistemi və bölgüsü ilə bağlı aparılan və
təqdim edilən təhlillər göstərir ki, Ə.Cavid
bu təhlillər zamanı nə qədər məsuliyyət
nümayiş etdirmiş, ziyalı vicdanı ilə
davranmışdı. Həqiqətdə də,
materialların təhlili ilə bağlı verilən izahlarda
misraların bölgülərindəki artıq-əskikliklər
haqqındakı elmi şərhlər özünü
aydın nümayiş etdirir.
Gənc olmasına rəğmən, bu sahədəki fəaliyyətində
Ə.Cavidin nə qədər haqlı və elmi cəhətdən
düzgün olduğunu aydın müşahidə edə
bilirik. Külliyyatının aşıq sənətinə
həsr olunmuş ikinci kitabına, yəni 10-cu cildinə Ərtoğrol
Cavidin toplayıcılıq etdiyi və yazıya
alınmasında xidmət göstərdiyi (Burada görkəmli
folklorşünas Hümmət Əlizadənin və
materialların yazıya köçürülməsində
yaxından iştirak edən Hüseyn İskəndərovun da
adlarına rast gəlirik - R.Q.) digər çoxsaylı
aşıq sənəti ustadları yer almaqdadır.
Qeyd etdiyimiz kimi, Ə.Cavid toplanılan bədii
materiallara təhlili münasibətdə yumşaq
davranmır, bəzən ən sərt şəkildə təhlil
münasibəti göstərir və nöqsanların
bağışlanması yolunu tutmur, nöqsanlı nümunələrin
olduğu kimi deyil, təshih edilərək bədii yaddaşa
keçməsinə çalışır. Bu tədqiqatlardan bəhs edən
tərtibçi Gülbəniz Babaxanlı da haqlı olaraq
yazır: "İncə poetik duyumu, dərin yumor hissi, eyni
zamanda, tədqiq etdiyi materiala bəlkə də sərtlik dərəcəsinə
varan ciddi münasibəti Ə.Cavidə imkan vermişdir ki, nəzərdən
keçirdiyi poetik örnəkləri elə bir səviyyədə
qiymətləndirsin, həmin qiymət indi də öz
aktuallığını itirməsin". Doğrudan
da, tam yəqinliklə demək olar ki, Ərtoğrol Cavid
toplanılan folklor materiallarına, aşıq sənəti
nümunələrinə konkret münasibət və təhlildə
daha maraqlı və diqqətçəkici olur.
O, əsl
folklorşünas, ədəbiyyatşünas alim kimi
davranır, fikir və tezislər irəli sürür, konkret
yanaşma və təhlil istiqaməti müəyyənləşdirir
və elə bugünkü elmimiz üçün də əhəmiyyətli
olan məhz Ə.Cavidin materiallarla təhlilçi
davranış forması və elmi yanaşma metodu və ya
üsuludur. Məsələn, Ə.Cavid aşıq sənəti
nümunələrindən bəhs edərkən bildirir:
"1. Xalq yaradıcılığı iqtisadi-politik həyatdan
geri qalmır; 2. Materialı yazan adam bu
terminlərin izahını da soruşub qeyd etməlidir (məsələn,
"diltərpənməz", "dodaqdəyməz" -
R.Q.); 3. Hər şeirin nə münasibətlə
söylənildiyini dəxi qeyd etməli; 4. Bu parçaları tema xarakterinə görə ikiyə
bolmək olar; ...bioqrafiyasına aid olanlar və onun
yazdığı parçalar; 5. Bir
çox nağıllar var ki, böyük, maraqlı bir temaya,
hadisəyə malikdir, lakin oxucuda təsir buraxmır. Neçin? ...ifadə zəif ikən
nağıldakı hadisəni duyma da zəifləyir"; 6.
O, insan olaraq azad düşünür, onda demokratik elementlər
vardır; 7. ...kiçik hekayənin qiyməti
kiçik cümlələrdədir. Hər
kiçik cümlə geniş mənaya malikdir" və sairə.
Ə.Cavid özü də təhlili və tədqiqatları
zamanı bu tələblərə riayət edir və maraqlı
məlumatlar ortaya qoyur. Dədə Ələsgərin məşhur,
"Qaytarma" havası üstündə oxunan
"Baxtım" rədifli şeiri ilə bağlı
yazır: "Aşıq Ələsgərin mal-qarası
azardan qırılır. Ona görə də
cüt əkmək üçün Kəlbəcər rayonuna
gedib dostu Həsəndən bir öküz gətirir. Öküz yolda Ələsgərin qabağından
qaçır, atı yorğun olduğundan atdan
düşüb öküzün dalına düşür ki,
onu tutsun. Nəhayət, özü də
yorulur, geri qayıtmağa məcbur olur. Qayıdanbaş
atını da itirir. Dərdindən bir ağac dibində
oturub istəyir ki, bir qalyan çəksin, lakin əlini cibinə
saldıqda baxıb görür, qalyan-kisə də cibindən
yox olub, odur ki, sazı çıxarıb baxtının
yatmağına belə deyir:
"Ya
sevda tapıbsan, ya at alıbsan,
Hardasan, qəflətdən gəl, qoca baxtım.
Ya məndən
küsübsən, ya qocalıbsan,
Bu
sınıx gönlümü al, qoca baxtım..."
Söz yox, bu izah gənc tədqiqatçının
"Hər şeirin nə münasibətlə söylənildiyini
dəxi qeyd etməli" tezisinə uyğun müəllif tərəfindən
verilib ki, doğrudan da, belə məlumatlar çox əhəmiyyətlidir. Söz yox, belə
məlumatlar sənətkarların həyatının öyrənilməsinə
geniş stimul verir. Belə nümunələr
çoxdur bu materiallar arasında. Məsələn,
"El havası" üzərində oxunan "Kəsildi"
rədifli şeiri haqqında "Ələsgərin oğlu
Bəşirin əlində tüfəng açılıb
güllə Ələsgərin əmisi oğlu Rəhimi
öldürür. Ələsgər bu faciəli hadisəyə
belə deyir", "Aparır" rədifli "Müxəmməs"
haqqında "Kəlbəcər rayonunun Qılınclı kəndində
Aşıq Ələsgəri bir neçə devlətli
aldadıb oxudurlar. Ona boyun olduqları danaları verməkdən
vaz keçdikləri üçün Ələsgər bu həcvi
deyir", "Ovşarı" havasında oxunan, deyişmə şəklində
yazılan şeir haqqında "Aşıq Ələsgər
çar vaxtı - aclıq illərində bir zəmi becərir,
lakin içindən məhsul götürə bilmədiyi
üçün tarlada olan bir quru kötüyə dərdi
halını belə vəsf edir" və başqa bu kimi məlumatlarla
bəzi şeirlərin hansı münasibətlə deyilməsinə
aydınlıq gətirir.
Bu
materialların əhəmiyyətli məqamlarından biri
naxçıvanlı aşıqların - Dəllək Murad,
Aşıq Allahverdi, Naxçıvanlı Aşıq Əsmər,
Ululu Kərim, Güznüt kəndindən Aşıq Bədəl,
Allahverdi Naxçıvanlının (çox güman ki, bu sənətkar
toplayıcıların Aşıq Allahverdi kimi
tanıtdıqları eyni şəxsdir - R.Q.) də şeir
nümunələrindən verməsi və
yaradıcılıqlarından bəhs etməsi, onları
tanıtmasıdır. Bu məlumatlardan da
görünür ki, Naxçıvanda aşıq məktəbi
fəaliyyət göstərib.
Toplayıcılar
Allahverdiyev Fətulladan iki şeir də təqdim ediblər:
"Altı qız" və "Qaçaq Nəbi". Hər iki nümunə olduqca istedadla
yazılmış, bədii tələblərə yüksək
cavab verən mükəmməl nümunələr kimi diqqəti
cəlb edir. Burada təqdim edilən
nümunələr azsaylı olsa da, adları çəkilən
aşıqlar haqqında avtobioqrafik məlumat verilməsə
də, özlüyündə bu materiallar ciddi əhəmiyyət
daşıyır və Naxçıvan aşıq
mühitinin öyrənilməsi işinə töhfədir.
Beləliklə,
bu fikir yenidən öz təsdiqini tapır ki, Ərtoğrol
Cavid yaddaşlarda təkcə böyük Azərbaycan
şairi, mütəfəkkir Hüseyn Cavidin yadigarı olan
bir övlad kimi deyil, həm də xalqına dərin məhəbbətlə
bağlı, ona fəal xidmət göstərən, şeir,
sənət, musiqi, rəsm, folklor sahəsində ciddi nailiyyətlər
qazanmış şəxsiyyət,
istedadlı tədqiqatçı, alim, ədəbiyyat
toplayıcısı kimi də mühüm mövqe
qazanıb, əbədiyaşarlığa nail olub. Ə.Cavid vaxtilə "ruhun insanda təzahür
forması susmaqdır" müdrik fikrinə gəlmişdisə
də, müxtəlif sahələrdəki qızğın fəaliyyəti
və büruzə verdiyi nadir istedadı bu sükutu pozmuşdu.
"Yaşadığı qısa müddətdə onun ədəbi-bədii,
musiqi və boyakarlıq sənətinin inkişafındakı
rolunu, Azərbaycan xalq mahnıları və folklorunun
toplanması və tədqiqi sahəsindəki əvəzsiz
xidmətlərini" nəzərə alan
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi Sədrinin
imzaladığı 18 aprel 2019-cu il tarixli sərəncam da bu
görkəmli gənc istedadın şəxsiyyəti və fəaliyyətinə
göstərilən böyük ehtiram əlaməti olaraq
razılıq doğurur.
Ramiz QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2019.- 4 oktyabr.- S.12.