Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında türkçülük
XX əsr Azərbaycan romantiklərinin
qidalandıqları iki mənbədən biri Türkiyə
idi; buradan gələn romantik mənbənin əsas
qaynaqlarından biri isə türkçülük
görüşləri idi.
Sovet tənqidçi və ədəbiyyatşünaslarının
romantikləri iki yerə; mütərəqqi və mürtəcelərə
bölməsinin əsas səbəbi də onların
yaradıcılığındakı millətçilik,
türkçülük və islamçılıq
ideyalarının geniş yer tutması idi. Bu
dövrü Azərbaycan bədii düşüncəsində
millilik və türkçülük mərhələsi
olaraq qiymətləndirsək, o zaman mövcud ədəbiyyatşünaslığın
münasibətini aydın görmək olar.
Türkiyədən gələn
türkçülük özünü bir neçə
formada göstərirdi; dil, vətən, millət
ideyasının poetik dərki. M.Ə.Yurdaqul, T.Fikrət, N.Kamal,
M.Ə.Rəcaizadə kimi şairlərin
yaradıcılığında artıq
türkçülük görüşləri ifadə
olunmağa və getdikcə yayılmağa
başlamışdır. Ədəbi
türkçülüyün ideya qaynaqları isə daha
çox ictimai fikrə söykənirdi. Belə
ki, XIX əsrin sonlarında Türkiyədə baş verən
ictimai-siyasi proseslər millət, dil, vətən problemini
önə çıxardı. Cəmaləddin
Əfqaninin (1838-1897) mütərəqqi düşüncəsi,
millət və dil birliyi ideyaları ədəbi prosesə də
öz təsirini göstərirdi. Osmanlıda
yaşadığı illərdə milli vətənpərvərlik
hisslərinin aşılanması, milli oyanışın
formalaşmasında türk şairlərinə, eləcə
də Azərbaycan ədəbi mühitinə təsiri
olmuşdur. Ə.Ağaoğlu,
Ə.Hüseynzadə, M.Ə.Rəsulzadə, C.Məmmədquluzadə
və b. yaradıcılığında C.Əfqaninin fikir və
ideya izlərini görmək mümkündür. İnsanları bir-birinə bağlayan faktorlardan ilk
olaraq dil birliyini əsas götürür və müsəlmanların
milli mədəni müxtəlifliyini önə
sürürdü. O, dini və milli birliyi vətəni
sevmək və onun üçün çalışmağa
yönəldən iki əsasa bağlayırdı. Bu cür yanaşma müsəlman aləmini
özünə yenidən baxmağa, dil, vətən, millət
amilinə yönəltmək üçün ən
yaxşı vasitələrdən biri olur. Onun milli vəhdət fəlsəfəsinin əsasını
da məhz dil birliyi təşkil edirdi, dil birliyi milli birliyin əsası
kimi götürülürdü. C.Əfqani
yazırdı: "Əgər dil birliyi olmasa, milli vəhdətin
həqiqi mahiyyəti və həyat gücü ola
bilməz. Dil birliyi insanlar arasında çox
mühüm əhəmiyyət kəsb edən əsas əlaqə
vasitəsidir. O, müxtəlif məzhəbə qulluq edən
tayfaları, müxtəlif arzularla yaşayan qəbilələri
vahid bir millət bayrağı altına səsləyən,
onların gücünü-qüvvəsini birləşdirib
bir məqsədə doğru yönəldən, ictimai
qüsurları birlikdə dəf etməyə, milli çətinlikləri
birlikdə aradan qaldırmağa çağıran,
ümumxalq səadətinə nail olmaq, müsibət və bədbəxtliklərdən
nicat yolları arayıb tapmaq üçün hamını
yekdil, həmrəy olmağa dəvət edən, gözəl
yaşayışdan ibarət təzə həyata
qovuşduran, vətəndaşlarının əyinlərinə
istiqlal paltarı geydirən əsas vasitədir" (Əfqani
C. (1997), Milli vəhdət fəlsəfəsi və dil
birliyinin həqiqi mahiyyəti// Qurbanov Ş. Cəmaləddin
Əfqani və türk dünyası, Bakı, 1997, s. 187). "Millətdən kənarda səadət
yoxdur", - deyən C.Əfqaninin təlimində dil yalnız
əlaqə vasitəsi olmaqdan çıxaraq daha əhatəli,
geniş, sosial-siyasi məna qazanır və milli vəhdət
fəlsəfəsinə yeni çalar verir.
C.Əfqaninin bu fikirlərinin gənc türklərin və
türk ədəbiyyatının inkişafı və
formalaşmasında böyük təsiri olmuşdur. Xüsusilə,
Azərbaycan romantiklərinə ən çox təsir edən
Məmməd Əmin Yurdaqulun onunla görüşləri,
söhbətlərindən sonra əsərlərinin dilinin,
ifadə tərzinin və mövzusunun dəyişməsi bu təsiri
aydın göstərir. M.Ə.Yurdaqul C.Əfqani ilə
münasibətlərini bu şəkildə ifadə
etmişdir: "Məni o yoğurmuşdur. Əgər
ruhların sonsuzluğu və ölməzliyi varsa, deyərdim
ki, o, vücudunun ətlərini, sümüklərini torpaqlara
buraxmışsa, ruhunu da mənə ərmağan etmişdir.
Cəmaləddinin ruhu məndə
yaşayır" (Akçura Y. Türkçülük.
İstanbul, 1990, s. 110).
Onun çap etdirdiyi "Türkcə şeirlər"
kitabında toplanan şeirlərin hamısı heca vəznində
yazılmaqla yanaşı, vətən, millət haqqında
idi. Bu
şeirlər sonralar Türkiyə və Azərbaycan
mühitində milli marş kimi səslənmiş və
özündən sonrakı ədəbiyyata təsir göstərmişdir.
"Cəngə gedərkən" şeiri o zaman
bütün türk dünyasını dolaşmış və
yeni bir ab-hava yaratmışdır:
Mən
bir türkəm, dinim, cinsim uludur;
Sinəm, özüm atəş ilə doludur.
İnsan
olan vətəninin quludur -
Türk övladı evdə durmaz, gedərəm.
...Bu
topraqlar əcdadımın ocağı,
Evim, köyüm həp bu yerin bucağı.
İştə
vətən, iştə Tanrı qucağı -
Ata yurdum övlad pozmaz, gedərəm. (Yurdakul M.E.
Türkce Şiirler. İstanbul, Çağrı
Yayın, 2007, s. 29)
M.Ə.Yurdaqulun şeirləri XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan mətbuatında və yeni hazırlanan dərsliklərdə
də yer almışdır. Vətənçilik,
türkçülük, milli hiss və düşüncənin
poeziyaya ayaq açmasında onun "Türkcə şeirlər"
kitabı yeni bir mərhələ başlatmışdır.
Bu mərhələyə XIX əsrin 90-cı
illərində İstanbulda yaşayan böyük
türkçü Ə.Hüseynzadə
başçılıq etmişdir. Onun
"Sizlərsiniz ey qövmi-macar bizlərə ixvan" sətri
ilə başlayan məşhur şeiri
türkçülük və turançılıq
ideyasının poetik əksi olmuşdur. Bir qədər
sonra yazdığı "Arslan ağzı" şeirində
də türklüyü təbliğ edir, türk oğluna vətənin
dar günündə onu darda qoymamağı
aşılayırdı:
Vətənimiz
bizim islam torpağı,
Torpağımız
bizim Arslan yatağı,
Müharibə
bizə bir əyləncədir,
Ölüm saçan toplar əl oyuncağı.
Əbədiyyən
yaşar türkün bayrağı!
Ölümdən qaçarmı vətən
uşağı?!
Üstü
də, altı da birdir torpağın!
Yer,
gök, dəniz bütün Tanrı qucağı!
(Hüseynzadə Ə.Seçilmiş əsərləri. 2
cilddə, II c., Bakı, 2007, s. 19)
Həm romantizmin nəzəri əsaslarının
hazırlanması, həm dünya romantiklərinin əsərlərinin
tərcüməsi, həm də redaktoru olduğu mətbuat
orqanları vasitəsilə Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında türkçülük, vətənçilik
ideyalarını yaymışdır. Böyük türk düşünəri
Z.Göyalp özünün
"Türkçülüyün əsasları"
kitabında Ə.Hüseynzadəni ilk türkçülər
sırasına aid edərək yazırdı:
"...Hüseynzadə Əli bəy Rusiyadakı milliyyət
cərəyanlarının təsirilə türkçü
olmuşdur. Bilxassə hələ kollecdə
(Tiflisdə oxuduğu kollec nəzərdə tutulur - T.Ə.)
ikən gürcü gənclərindən son dərəcə
milliyyətpərvər olan bir yoldaşı ona milliyyət
eşqini aşılamışdı" (Ziya Gökalp,
Türkçülüyün esasları. Kültür
Bakanlığı, 1990, s.5).
Ə.Hüseynzadə Bakıya dönərkən
artıq bir romantik türkçü olaraq böyük bir
yaradıcılıq yolu keçmişdi. "Həyat"
qəzeti və "Füyuzat" dərgisi onun romantizmi və
türkçülüyü təbliği üçün
mühüm rol oynayır. "Həyat"
qəzetini "cəmiyyət və millət"
üçün çıxardığını bəyan
edir və axıradək bu prinsipə sadiq qalır. Elə ilk məqaləsi "Qəzetimizin məsləki"
baş redaktor yazısında "Türkün hər yerdə
tərəqqi və təkamül ilə məsud
olmasını arzu eyləriz", - deyə bu "tərəqqi
və təkamlü"ün konturlarını müəyyənləşdirməyə
çalışırdı. Bunun içərisində
C.Əfqaninin bəyan etdiyi "dil birliyi" ideyası da var
idi. O yazırdı: "Ülum və maarif əksəriyyət
beynində intişar etmək
üçün lazımdır ki, millətin öz ana dili məlum
və maarif təhsilinə alət olsun. Təbiri axərlə
lazımdır ki, millət öz dilinin qədrini bilsin və
onun tərəqqi və təkamülünə
çalışsın... Türk lisanı bu xüsusda
mütəhəddid şəraiti mətlubeyi-camedir"
("Həyat" qəzeti, ¹1) .
Ə.Hüseynzadə "Həyat" qəzetinin səhifələrində
sıx-sıx dil problemini qaldırır və türklüyə
xidmət nümunəsi göstərirdi. "Türklər
kimdir və kimlərdən ibarətdir" silsilə məqalələrində
türk xalqının keçmişi və bugünü
haqqında elmi, maarifçi, siyasi
dünyagörüşünü ortaya qoymuş və
türklüyü bir irq kimi qələmə vermişdir.
"Füyuzat" dərgisində isə
türklük daha çox bədii aspektdən öz əksini
tapırdı. Romantizmin görkəmli
nümayəndələri H.Cavid, M.Hadi, A.Şaiq, Ə.Cənnəti,
Ə.Kamal və b. şeirlərində türklük
düşüncəsini ifadə edirdi. Onlar
Ə.Hüseynzadənin qoyduğu cizgi ilə gedərək əsərlərində
türkülük duyğusunu yaşatmağa
çalışırdılar. Ə.Hüseynzadənin
dil konsepti yaradıcılığa yeni başlayan M.Hadi və
H.Cavidin poetik dilinin özəyini təşkil edirdi. M.Hadi "Füyuzat"ın ilk sayından
başlayaraq ortaq türkcədə millət, vətən,
hürriyyət, türkçülük mövzusunda şeirlərini
dərc etdirirdi. "Füyuzat" dərgisinin ilk
sayında dərc etdirdiyi "Fünun və maarif"
şeirində yazırdı:
Biz ol ərbabi-himmət
milləti-islamiyanız kim,
Bizim əcdadi-alimiz cahangirani-dövrandır.
Fəzayi-ərşi
rüfətdə uçan şahinləriz biz kim,
Şikaristanimiz Əndəlisu Hindu, Çin, Turandır.
Edin dər
yad, millət dövri-alül ali-islami,
Şu ədvari-təməddün
bizlər üçün ən böyük şandır
("Füyuzat",
1906, ¹1, s. 4).
M.Hadinin yaradıcılığında türkçülük
mövzusu şairin Türkiyəyə getməsindən və
orada qalmasından sonra intensiv xarakter alır. Əgər əvvəlki
şeirlərində daha çox "aləmi-islam",
"milləti-islam" ifadələrini işlədirdisə,
bundan sonra türk adını işlətməklə
qalmır, həm də türklüyün şanını,
şöhrətini tərənnüm etməyə
başlayır. "Türkün nəğməsi", "Zəfəri-nahiyəyə
doğru", "Əsgərlərimizə-könüllülərimizə",
Məfkureyi-aliyəmiz" və s. şeirlərində
türklərin türklük və vətən uğrunda
apardığı mübarizəni "Türkün
tökülən qanları bihudə gedərmi, Diqqətlə
düşün, yoxsa bu qan həpsi hədərmi?" - deyə
təqdir və tərənnüm edirdi. Cümhuriyyət
dönəmində yazdığı "Əsgərlərimizə-könüllülərimizə"
45 beytlik məşhur şeirində türklük və
dövlətçilik məfkurəsi ifadə olunur. "Məfkureyi-aliyəmiz" şeirində isə
türk aləmində parlayan cümhuriyyətimizin sakinlərini
Millət və Vətən uğrunda mübarizəyə səsləyirdi.
"Zəfəri-nahiyəyə doğru" şeirində əsgərləri
vətən uğrunda, türklük və islam
uğrunda döyüş meydanına səsləyirdi:
Mərd
olan əsgərliyi təqdir edər əzyan ilə,
Əsgər olmaq bir fərzdir hər möminə Quran
ilə.
Əsgər
olmaq bir şərəfdir, türk üçün, islam üçün,
Əsgəriyyətlə yaşat millət həyatı
şan ilə.
... Daima
türk oğlu hifz etmişdir öz namusunu,
Əldəki süysu-şücaət, dildəki iman ilə.
Qorxmayız
düşməndən əsla, dönsə dünya atəşə,
Hər zamanda etmişiz qovğa qövi-cahan ilə (Ordu
marşları, B., 1919, s. 6).
Romantiklərdən A.Səhhətin
yaradıcılığında türklük,
türkçülük həm də vətən
mövzusunda davam etdirilir.
Avropa mədəniyyətinə aludəçiliyin, bəzən
isə təqlidçiliyin olduğu bir zamanda şair millət,
türklük təəssübünü gizlətmir,
"dahiyi-əzim" adlandırdığı
Ə.Hüseynzadənin türklük duyğusunu
aşılayırdı. "Müsəlman ürəfaları" şeirində
Qərbi yamsılayanları "Türk dilini sevməyir, nə
"Həqiqət" nə də "Günəş"
oxuyur, Yalandan Homer, Kant, Marks, Bualo deyir", - deyə onları
tənqid edirdi. Başqa bir şeirində bu fikrini inkişaf etdirərək
yazırdı:
Türklük,
islamlıq iddiası ilə,
Öz dilin bilmək istəyən yoxdur.
Əcnəbi
ruhunun havasilə,
Vətənin, millətin sevən yoxdur. (Səhhət A. Əsərləri,
2 cilddə, I c., B., Azərnəşr, 1975, s. 125)
Romantiklərdən H.Cavidin
yaradıcılığında türkçülük daha
geniş konseptdə ifadə olunur. Həm poetik dili, həm
mövzu və problematikasında türk, türklük
ideyası, onun keçmişi, bugünü və gələcəyi
başlıca yer tutur. Onun dili, mövzuları
ilə yanaşı, obrazları da türk dünyasını
təmsil edirdi. M.H.Türkəqul şair haqqında
xaricdə yazdığı ilk monoqrafiyasında belə bir
doğru qənaətə gəlirdi ki: "Hüseyn Cavidin
işlətdiyi türkcə olduqca dadlı və işlənmiş,
gözəl bir türkcədir. Şimali və
Cənubi Azərbaycan, Türkiyə, Türküstan və s.
türk ellərində tək bir münəvvər (ziyalı
- T.Ə.) bukumaz ki, Cavidi oxusun, onu anlamasın və onun
türkcəsindən zövq almasın" (Türkəqul M.
Azərbaycan türk şairi Hüseyn Cavid. B., 2002, s.
64). Doğrudan da, H.Cavidin bu dövrdə işlətdiyi
dil yalnız İstanbul ləhcəsilə məhdudlaşmır,
ümumi ortaq dilin konturlarını cızırdı. O,
yaradıcılığının ilk illərində
yazdığı "Hərb və fəlakət" (Anadolu
hərbzədələrinə yardım münasibətilə),
"Kars və Oltu ətrafında səbəbsiz olaraq
alçaqcasına qətl və yəğma edilən məzlumlar
için", "Çoban türküsü", "Bilməm
kimə" və s. şeirlərində türk və
türklük ruhunu təsvir
edir. "Hərb və fəlakət" (Anadolu hərbzədələrinə
yardım münasibətilə) şeirində
türklüyün keçmişinə gedən şair indi
onun qarşısında duran hərbin gətirdiyi fəlakətləri
təsvir edərək yazır:
... Bunu gördükdə qonşu dövlətlər,
Məmləkətlər, zavallı millətlər
Həp boyun bükdü, türkə yalvardı,
Mərhəmət gördü... canı qurtardı.
Sonra lakin bu mərhəmət, bu aman,
İştə
tarix!.. Türkə verdi
ziyan.
Qavrulub əski
sızlayan yaralar,
Fışqırıb durdu odlu qumbaralar. (Cavid H. Əsərləri.
5 cilddə, I c., B., 2007, s. 65)
Türkçülük,
türklük ideyaları A.Şaiqin də
yaradıcılığından qırmızı xətlə
keçir; o, türk oğlunu birliyə səsləyir,
"Birləşəlim, türk oğlu, bu yol millət
yoludur", - deyə vətənini, dövlətini
qorumağa çağırır. Onun
özünün tərtib etdiyi "Türk çələngi"
kitabında türklüyə aid şeirləri
toplanmışdı. "Yeni ay doğarkən"
şeirində türkçülüyün bədii salnaməsini
yaratmaq istəmiş, türk qiyafəsində alicənab
qadın oğlu Yavuzu təsvir etmişdir. Əsərdə türk dünyasının yeddi
dövləti yeddi ülkər simvolu ilə obrazlaşır.
V.Osmanlı A.Şaiqin bu şeirini türklük mövzusunda
yazdığı ən yaxşı şeirlərdən biri
kimi təhlil edərək yazır: "Romantik qəhrəmanın
belə halda "bən istərəm yeddi ülkər
qovuşsun bir-birinə", - istəyi şairin
özünün yeddi Türk dövlətinin birləşməyi
istəyidir. Romantik qəhrəmanın yeddi
ülkərin birləşib günəş kimi işıq
saçması şairin yeddi türk dövlətinin,
bütünlükdə Türklərin birləşib
nurlanması arzusudur" (Osmanlı V. Azərbaycan romantizmi.
Bədii-estetik problemlər. II c., Bakı,
Elm, 2014, s. 110).
Romantiklərdən Ə.Müznib, Ə.Cənnəti,
S.Mənsur, Ə.Kamal, Ə.Səbur və b.
yaradıcılığında da türklük və
türkçülük ideyası şeirlərin ana xəttini
təşkil etmişdir. Ə.Müznibin "Azərbaycan", "Qazi Ənvər
paşa", "Öyüd", "Əməlpərvəranə
bir xatirə", "Yuğ qığılcımı"
və s. şeirlərində türkçülük, vətən,
millət anlayışları poetik-romantik təsvir obyekti
olur. "Əməlpərvəranə bir xatirə"
şeirində türklüyün nişanəsini yüksək
qiymətləndirir və ən ali diləklərini
ifadə edirdi:
Ey
türklüyün nişanəsi, yüksəl səmalərə
Yüksəl,
səninlə yüksələcəkdir əməllərim,
Yüksəl,
başın təmas eləsin ərşi-əkbərə,
Yüksəl,
hüzuri-həqqə irişsin əməllərim,
Zira nəbiyi-məqsədimin
Cəbrəlisən,
Ülvi diləklərinlə əbədi bir dəlilsən.
Ey
türkliyin bu ölkədə yüksək minarəsi,
Ey heykəli-mövbüdü
Allahü əkbərin,
Şərqin
səmayi-izdə parlaq sitarəsi,
Çirkin
əsərini əzmək üçün vəhşi bərbərin
Girdi hilal
şəklinə ruhi-Süyüm bikə
Etdi
başında min parça, min tikə (Ağayev İ.
Əlabbas Müznib: həyatı,
yaradıcılığı, əsərlərindən
seçmələr. B., 2003, s. 115)
Demək lazımdır ki, Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında türklük,
türkçülük ideyaları əsrin dörddə biri
qədər yol keçmişdir. 1920-ci ildə
bolşeviklərin Azərbaycanı işğalından sonra
belə bu ideya C.Cabbarlı, Umgülsüm, Ə.Cavad
poeziyasında simvollarla özünə poetik yol tapa
bilmişdir. Açıq şəkildə
isə türkçülük ideyası mövzu və
problematika baxımından H.Cavidin "Peyğəmbər",
"Topal Teymur" və b. dram və faciələrində
öz əksini tapmışdır. "Topal
Teymur" əsərində Teymur türk tarixinin gələcəyini
düşünən bir obraz olaraq verilir.
Cümhuriyyətin qurulması ilə romantiklərin
yaradıcılığında türkçülük motivləri
artmışdır. Ə.Cavad, C.Cabbarlı, Umgülsüm,
Əli Yusif və b. yaradıcılığında türk,
türkün tarixi və bugünü təsvir obyekti
olmuşdur. Yaradıcılığında türk və
türkçülük mövzularını tərənnüm
edən Ə.Cavad "Çırpınırdı qara dəniz"
şeirində dalğalanan Türk bayrağı ilə fəxr
edərək Anadolu və Osmanlı türklərinə
sevgisini izhar edirdi:
Çırpınırdı
Qara dəniz
Baxıb
Türkün bayrağına!
"Ah!..." deyərdim,
heç ölməzdim,
Düşə bilsəm ayağına .
Ayrı düşmüş dost elindən,
İllər var ki, çarpar sinən!..
Vəfalıdır gəldi, gedən,
Yol ver Türkün bayrağına!
İncilər tök, gəl yoluna,
Sırmalar səp sağ, soluna!
Fırtınalar
dursun yana,
Salam
Türkün bayrağına! (Cavad Ə.
Seçilmiş əsərlər. Bakı, Şərq-Qərb,
2005, s. 124)
Şairin "Mən bulmuşam", "Ey əsgər", "İngilis", "Türk ordusuna", "Şəhidlərə", "Dərdim", "Türk bayrağına", "Yürü, yürü batan günün üzünə" və s. onlarla şeirlərində türk düşüncəsi tərənnüm edilir, türk ordusunun azadlıq mübarizəsi təqdir edilirdi. "Yürü, yürü batan günün üzünə" şeirində yazırdı:
Ey Türk, bana sevda çiçək bu şeylər,
Göydə
hilal, yerdə sənin sancağın!
Durnalarla
göndərdiyim salami
Yetirdimi, sana ninen torpağı?!
Yürü,
yürü batan günün izinə!
Gülümsəyir
doğan Günəş yüzünə! (Cavad
Ə. Seçilmiş əsərlər. Bakı, Şərq-Qərb,
2005, s. 127)
Gənc Umgülsümün şeirlərində
türk, türklük həyatın özündən
doğurdu. Azərbaycan Cümhuriyyəti yarandıqdan sonra
türklük bir qədər də artmış, türk dili
dövlət dili olmuş, türk ordusu Bakıya gələrək
paytaxtı erməni-daşnak-bolşevik əsarətindən
azad etmişdi. Umgülsüm "Ey türk oğlu"
şeirində türk yurdunda dalğalanan bayrağın şəninə
romantik düşüncələrini bildirir, türkün həssas
qəlbini alqışlayırdı:
Ey türk, sən ey qəhrəman, yigit oğlu Turanın!
Şanlı, yüksək babanın öyüdünü unutma,
Sən də yürü o yolu.
Yürü, əvət özünü heç şeydən qorxutma;
Yürü, əvət bir daha təməddünün, ürfanın
Ülvi duyğular versin Türkün həssas qəlbinə
Hörmət, izzət aldırsın böyük Turan
elinə. (Umgülsüm. Əsərləri B.,
Letterpress, 2010, s. 58)
Milli hərəkat dövründə Azərbaycan
romantiklərinin ən çox söykəndiyi
türkçülük şüuru, ideyası əsas
xüsusiyyətlərindən biri kimi ona zənginlik gətirir
və dünya romantizmindən fərqləndirirdi.
Timuçin
ƏFƏNDİYEV
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi,
professor
525-ci qəzet.- 2019.- 4 oktyabr.- S.6-7.