Köhnə dərdlərin təzə təqdimatı
Və ya yuxularınızı
qarışdırmayın
"Yuxumda
bir qəbir gördüm,
qazılmamışdı
Yuxumda bir
şeir gördüm,
yazılmamışdı".
Vaqif Səmədoğlu
Cəfər
Cabbarlı qələminin qüdrəti
İctimai-iqtisadi formasiyaların burulğanları,
müvəqqəti eyforiyaların dalğası zaman-zaman
klassik sərvətimizi haq-nahaq gözdən salmaq cəhdinə
yönəldisə də, qranit özüllü söz abidələri
"yel qayadan nə aparar" həqiqətinin
işığında əzəmətini daha da
artırdı.
Qısa, amma mənəvi-ruhi qidası, zəka
işığı ilə neçə-neçə ömrə
bərabər faydalı həyat yaşamış
böyük Cəfər Cabbarlı el hikmətini, mifoloji
qatdan gələn xalq düşüncəsini, mifik fəlsəfəni
bəşəri dəyərlərlə birləşdirib. Onun qəhrəmanları müsbəti, mənfisiynən
güclüdürlər. Obrazları
mükəmməl struktura malikdir, hər birinin tarixi, ətrafa
münasibəti, ab-havası, yeriş-duruş tərzi,
tipologiyası var. Personajların bioloji natamamlığı
belə havada qalmır, mənəvi dünyasının məntiqi
ilə uyuşur.
...Və
nəhəng söz ustasının yazdığı
"Solğun çiçəklər" 103 ildən sonra
rejissor Elşən Zeynallını öz ahənrübası
ilə çəkdi.
Qaranlığın
iri planı və rejissorun "qısası"
Elşən Zeynallının yozumunda varlı malikanə
arxa plana atılıb. Hadisənin, daha doğrusu, faciənin səbəbi
kimi. Nəticə isə göz qabağında: avansəhnədə.
Hər şey məgər bu məlun mal-mülkə hərislikdən
başlamadımı? Faciəni yaradan səbəb haqqında
arayışdan çıxarışdır
baxdıqlarımız, gördüklərimiz.
Və bu evin qapısı ancaq şər qüvvələrə
açılır. Bura qaranlığın, zülmətin məkanıdır,
məkrlərin hazırlanıb süfrəyə gətirildiyi
əbləhliklər mətbəxidir. Xislətlərin
çirkab dozasının ölçüldüyü,
aşağı faiz göstərdikdə, yetərincəyə
qədər doldurulacağı bazadır.
Balkon çarəsizlərin, zavallıların
yuxarıdan aşağı seyr edilib qəhqəhə çəkildiyi
müşahidə qülləsidir. Bu, yalnız Bəhramda
istisnadır; o dilemma əzintisində vicdan əzabı
çəkir. Fəqət, içərinin
zülməti onun zillətlərə qarşı
açılmaq, yumşalmaq istəyən qəlbinə
qaramatlıq çökdürür.
Ekspozisiya açıldıqca malikanənin mənəvi
planı daha da uzaqlaşır. Çünki bir azdan
bu məkan xarabaya çevriləcək.
Elə
rejissor da bunu hayqırmaq istəyir: "Dəyərmi? Bundan ötrümü heysiyyatınızı, şərəfinizi
çeynəyir, bir-birinizin qanını içirsiniz?"
Elşən televiziyadan, kino istehsalatından gəlib
teatra. Bu sferanın şüuraltı vərdişi,
yanaşma forması, özünüifadə metodikası
açıq-aydın sezilir. Amma
özünü doğruldur da. Quruluşçu
rejissor ilk növbədə aktyorların oyun tərzində
kino estetikasını ala bilib. Gərgin
situasiyalar, konfliktli epizodlar, ölüm səhnələri bir
kameranın obyektivindən izlənilən və nəfəs dərmədən
çəkilən iri və orta planların dəqiqliklə əvəzlənməsi
ilə təqdim olunur. Bəzi məqamlarda
rapid effektləri həyacanları, emosional təsiri daha da
artırır. Gəliş və pərdələr
arası ayırmalar, ekranın qaraya gedib yenidən
açılması da məlum stilistikanın təzahürüdür.
Tamaşada işıq oyunundan xəsisliklə istifadə
olunub. Çünki burada işıq rejissor traktovkasına
xidmət edən komponent statusundan daha çox obrazların
xislətlərinə yönəlik rəng çalarına
uyğundur.
Elşən Zeynallı Cəfər Cabbarlının
orijinal əsərində qəbahət sayılmayacaq və
etik çərçivəni aşmayacaq dərəcədə
bəzi dəyişikliklər edib. Əslində, dəyişiklik
də saymaq olmaz, ədəbi materialın rejissor əlində
ovxalanmış normal halıdır. Pyesdən
fərqlı olaraq, tamaşada demək olar ki, hər kəs
ölür. Mülk viranə qalır.
Rejissor müəllifin də ürəyini
ağrıtmış mövzudan, onun qələminə əzab
verən qəhrəmanlardan qısas alır,
üsyanını şüara çevirir: "Saxta məhəbbət,
hiylə təməli üstündə qurulan səadət evi
dağılmağa məhkumdur. Başqasının
ahı üzərinə xoşbəxtlik baş tuta bilməz".
Səhnədəki ölüm epizodlarının texniki
həllinin mükəmməlliyindən özgə, həm də
bu ölümlər və elə ölümdən betər
yoxolmalar, əşxasdan çıxmalar rəmzi-riyazi dəqiqliyə
hesablanıb.
Gülnisə qazamata salınır, nəfsinin
qaramatlığı ilə böyütdüyü qaranlıq
onu udur. Pəri Bəhram tərəfindən boğulur, avansəhnədə,
tamaşaçının nifrət ekranında, ayaqlar
altında cəsədi qalır. Bəhram
da sevgisini qurban verdiyi malikanə divarı ilə sevgi xatirələri
arasında, məchul keçiddə, diriliklə
ölümün sərhədində öldüsü,
qaldısı məlum olmayan bir heç kimi
sürünür. Fəqət, Sara ilə
Əbdülün ölüm məkanları tam fərqlidi.
Onların heysiyyatı ayaqlar altında tapdansa
da, ömürlərinin son akkordları ucalıqda vurulur.
Şər obrazların başı üstündə əbədiyyət
tablosuna, insanı duyğular palitrasına rəng qatırlar.
Bədii tərtibatda, dekorasiyada pillələrə dayaq
olaq kiçikhəcmli meydança həm də rejissor
traktovkasında katarsis hücrəsidir.
Sirinsimiş
dərd ağacı - Əbdül
Yox, əsla məni "əsas obrazlar qalıb, niyə
məhz Əbdül" sualı ilə qınamağa tələsməyin.
Saranın yeganə pasibanı Əbdül əmi rejissor
versiyasında təhkiyəçidir. Bütün dövrlər
üçün səciyyəvi ola biləcək
kədərli məhəbbət hekayətini ürəyinin
qanı ilə daşa-divara yazır. Yazır
ki, sərvəti, şöhrəti saf eşqdən
üstün tutanlara ibrət olsun. Amma dərdi
bitmir və özü iki saat boyunca dönüb dərd
ağacı olur - sirinsimiş dərd ağacı. Dərd
ağacının yükünü daşımaq, təhkiyənin
əzabına qatlaşmaq bir yana, onu
tamaşaçıya çatdırmaq əməkdar artist
İzaməddin Bağırovun oyun tərzində çox təbii,
inandırıcı boyalarla verilir. Adətən
oynadığı rollarda aqressiv, dəlisov cizgiləri, ya da
lirik-psixoloji komediya, bəzən də sarkastik oyun tərzi ilə
yadda qalan İzaməddin Bağırov "Solğun
çiçəklər"də tam fərqli oyun
nümayiş etdirdi. Əbdülün
iztirab və sarsıntılarını aktyorun səs tembri tamamlayır.
Onun səsi sitəmin, dərdin-ələmin notudur, qəhərin
iniltisidir, kədərdən qovrulan, bişib-yanan ürəyin
çırtıltısıdır, zaman dəyirmanının
pərlərinin səsidir.
Əbdül zaman simvoludur, həm gerçəkliyə
obyektiv baxış bucağıdır, amansız
dalğaların qayadan qoparıb qoynuna aldığı nakam
tale daşıdır. Həm də bu qovğanın içindən
macal tapıb insanlara xəbərdarlıq mesajı göndərir.
Bu missiyaları İzaməddin dürüst rənglərlə
təqdim etməyi bacarır.Və sonda əlçatmaz,
ünyetməz ümidlərdən özünü asır.
Zaman öz içində əriyir, özü
öz girdabında qəhr olur.
Qətiyyətsizlik
sindromu
Cəfər Cabbarlının qəhrəmanları
çeşidli xarakterləri ilə seçilirlər. Bəhram da
ziddiyyətli obrazdır. Onun qətiyyətsizlik
sindromu Əməkdar artist Cəlal Məmmədovun oyun
manerasında orijinal priyomlarla təqdim olunur. Dramatik çalarları ilə yetərincə
uğurlar qazanmış Cəlal Bəhramın mənəvi
deqradasiya xəritəsini apaydın cıza bilir, xislətin
anatomiyasını ustalıqla göstərir. Xeyirlə Şərin mübarizə
dalğasının təbəddülatlar qayasına
çırpıb içini zədələdiyi Bəhram
karıxmış vəziyyətdədir. Sevgi-şöhrət,
saf məhəbbət-sərvət qütblərinin
barışmazlığı onu dar ağacına sarı itələyir.
Bir tərəfdən ürəyini
sarmış, vücudunu çulğalamış sevgi atəşi,
digər ucda beyni qarışdıran, zehniyyəti qamaşdıran,
ayaqları uçuruma doğru dartan var-dövlət hərisliyi.
Məhəbbət bağçasında gül
dərərkən Bəhramın boynuna atılan məkr kəməndi.
Ürəyin, yoxsa beynin hökmü? Amma birdən daxildəki hərislik toxumunun cücərtisi
və köklü dəyişmə. Xarakterin,
düşüncə formasının çevrilişi. Qətiyyətsizlik sindromunun halbahal etdiyi zavallı
aşıq. Fəqət, gərəkən
təbibə deyil, mənfi enerjisi, zahiri parıltısı ilə
ani rahatlıq bəxş edən Şeytana satılma. Bu boyda enerji, fiziki və psixoloji hazırlıq tələb
edən xarakteri rəng, rəng hasilə gətirmək, cizgilərini
aydınlatmaq aktyordan çox böyük ustadlıq tələb
edir. Nə xoş ki, Cəlal obrazın
tamlığı üçün bütün
imkanlarını realizə edib.
Ölümü
gözəlləşdirən Sara
Şan-şöhrətdən uzaq, xoşniyyətli, dəli
bir sevginin əsiri olan məsum Sara tamaşa boyu valideynlərinə,
yəni əslində, özünə məxsus malikanəyə
girə bilmir.
Qapı və pəncərələr onun
üzünə bağlıdır. Hər şeyi əlindən
alınmış, yalnız sevgilisi ilə nəfəs alan Sara sıxıntılar girdabında əzab
çəkir, zillətlər aşırımında təntiyir.
Ən böyük zərbə isə Bəhramın
xəyanətidir.
Gənc aktrisa Şəhla Məmmədovanın
Sarası bu sarsıntıları bütün
ölçü-biçimi ilə yaşayır. Aktrisa taleyi
dumanda azmış mələk misallı məsum qızın
mükəmməl portretini yarada bilib. Bütün
cizgiləri ilə. Sara-Şəhla Məmmədova
göz yaşları ilə qəlbinin közünü
soyudur, eşq atəşində qovrulduqca ölüb-dirilir,
çıxış yolları axtarır, Bəhramı təhlükəli
yoldan uzaqlaşdırmağa çalışır,
ruzigarın qara yelindən qaçmaq istəyir. Təəssüf ki, qismətdən yaxasını
qurtara bilmir.
Şəhla Saranın ölüm səhnəsinə yetərincə
mənəvi-psixoloji güc qoyub. Boğazını deşib zorla
keçən iniltilər təkcə pyes variantındakı xəstəliyin
nəticəsi deyil, aktrisa həm də Saranın bivec, vəfasız
dünyada qəbul etdiyi hər şeyi, havanı belə, geri
qaytarma simvoluna çevirir. Pilləkənlərlə
qalxdıqca bioloji məqamın ruhi duruma təslim
paktını, ölümün gözəlləşəcək
fəlsəfi-estetik akta çevrilməsini görürük.
Son dəfə meydançada əllərini
qaldırıb ruhunu bədənindən sıyırır,
göylərə pərvazlandırıb quru bədənini
fani dünyada qoyur. Son dəfə göz yaşlarını
buludlara qatır ki, indən belə kirlənmiş sevgiləri
yuyub arıtsın. Son dəfə Günəşə
eşqinin atəşini hədiyyə edir ki, Bəhramın içində şaxtaya
düşmüş hücrənin buzunu əritsin.
Son dəfə göyün üzünə məhəbbət
dolu baxışlarının həsrətindən
"sevgi" kəlməsini yazmaq istəyir ki, əhdinə
vəfa qılmayanlar başlarını qaldırıb
yuxarı baxanda utansınlar. Ruhla bədənin
dartışmasını yeni jestlər, maraqlı ifadə
vasitələri ilə çatdıran Şəhla Məmmədova
zavallı bir taleyin bütün ağırlıq
yükünün vizual mündəricəsini monitora
çıxarır.
Tamah qulu
- Gülnisə
Gülnisə həyatın dibində olarkən
işıq axtarmaq əvəzinə əlini şeytana
uzadıb, kömək diləyib. Gün-güzəran dərdindən
qurtarıb, amma sonrakı proseslərdə istər-istəməz
məlunun diktəsinə boyun əyib. Əvvəlcə
evin xanımını, sonra kişini zəhərləyib,
malı-mülkü ələ keçirib, sonra da sevgi
dastanını vərəq-vərəq, boy-boy yandırıb
külə döndərir. Və pərdə-pərdə,
epizod-epizod quduzlaşır, ruhunu büsbütün iblisə
satır.
Əməkdar artist Sədaqət Nuriyevanın çevik
plastikasında, emosional ifadə tərzində Gülnisə
obrazı yeni və maraqlı səhnə taleyi yaşadı. Sədaqət
xanım Gülnisə üçün xarakterik detallar
seçib, onun yerişinə, duruşuna, ədasına,
riyakarlığına, tamahına, hirsinə-hikkəsinə,
hökmranlıq təşnəsinə tipik jestlər əlavə
edib. Əbdül zamanın rəmzi,
nağılçıdırsa, Gülnisə tam əksinədir.
Zamanı öz mənfəətinə görə
əymək, nağılı pozmaq istəyən,
tamahının quluna çevrilən, şər-xatadır.
Adətən, oyun tərzində psixologizmə əsaslanan
Sədaqət Nuriyeva Gülnisənin xarakterinin, xislətinin
dolğun təqdimatı üçün çoxqatlı,
polifonik oyun maneraları seçir və onları tədricən,
hissə-hissə obraza əlavə edir. Nəticədə
teatr salnaməmizin Gülnisə səhifəsi fərqli təqdimat
qazandı.
İşığa
tamarzı hikkə yiyəsi
Pəri -
iç dünyası işığa tamarzı qalmış
hikkə rəmzidir. Qaranlığın bətnindən
gəlib, işıq gözlərini qamaşdırır,
şeytanın izindən özgə iz tanımır. Əyriliklər təşnəsidir, doğrular səmasında
qanadları ütülən əcinnədir. Fəqət, nazlı, qəmzəli, işvəli əcinnə.
Şeytan yuvasında bəslənmiş,
dondan-dona girən, kamına çatmaq üçün hər
hiyləyə əl atan əcinnə. Səadətin təkcə
zor düsturunu
tanıyan şeytan. Silahı
yalnız hikkə olan, başqasının səadətinə
göz dikən iddialı bir qız. Gənc, amma
perspektivli, aktrisa, müxtəlif xarakterli, təzadlı
obrazlar yaratmağa qadir olduğunu isbatlayan İlahə Səfərova
Pərinin paxıllığa, rəzilliyə çevrilən
həsəd hissini, hiylə və məkr
texnologiyasını, qəddarlıq radiusunu
tamaşaçıya məharətlə çatdırır.
İşığa tamarzı hikkə yiyəsi sonda da cəzasını
alır. Bəhram tərəfindən boğularaq
öldürülür. Elə ölüm
səhnəsində də İlahə təbii oyun
nümayiş etdirir.
Musiqi tərtibatı
Premyeradan dərhal sonra - yəni həmin axşam sosial şəbəkədə Sumqayıt Regional Mədəniyyət İdarəsi mətbuat xidmətinin rəhbəri Sevinc Bəhmənlinin rəyini oxudum. Tamaşadan böyük zövq aldığını, quruluşun və aktyor oyunlarının mükəmməl olduğunu bildirən Sevinc xanım musiqi tərtibatı ilə bağlı narazılığını gizlətmirdi. Bir gün sonra teatrdan xoş təəssüratla ayrıldığını yazan yazıçı, şair-kulturoloq Günel Eyvazlı da eyni iradı söylədi. İradların məğzində musiqilərin Türkiyənin məşhur seriallarından götürüldüyü dayanırdı.
Demirəm ki, Sevinc xanım və Günel
xanım haqsızdırlar. Amma pardon, xanımlar, sizinlə həmfikir deyiləm. Niyə? Biz klassikanı texnoloji ilə nəfəs
alan, rep, rok dinləyən, seriallar izləyən
müasir gəncliyə təbliğ etmək istəyirik. Amma təfəkkürlərin kəskin fərq
qovşağında bu cəhd fiaskoya uğraya bilər. Demək, müəyyən qarşılıqlı
güzəştlər olmalıdır. Nə
qədər təəssüf hissi doğursa da, bu
günün gəncləri içərisində Cəfər
Cabbarlı kimi nəhəngi tanımayanlar var. Məhz belələrinin
marağını çəkmək üçün hələlik
çəkici musiqilərdən bəhrələnmək, zənnimcə
məqbuldur.
Proloq-epiloq
xronometrajında zaman donması və ya sürrealist yanaşma
"Dünya
- təcəssümləşmiş iradə,
Həyat
- uzun yuxugörmədir"
Şopenhauer
Proloqda xoşbəxt cütlük rəqs edir, şəkil
çəkdirir, bəxtiyar məqamlar yaşayır. Arxada
başdaşı və ya tarixə dönmüş çərçivəli
şəkil statusunda Saranın atası, Gülnisə və Pəri
var. Bir də epiloqda eyni mizan - bir fərqlə. İşıq rəssamının barmağı
pulta gedəndə Bəhram yuxudan, yaxud kliniki ölümdən
ayrılmış kimi qalxır, ətrafı gözdən
keçirir, Saranı görür, ona qovuşur və rəqsi
davam etdirir. Proloqla epiloq arasındakı bu
bağlantı rejissorun klassika üzərində sürrealist
variasiyasıdır. Sevənlərə bir mesaj
ötürür quruluşçu rejissor.
Bu hadisə bəlkə heç baş verməyib və
ya baş verəcəklərdir. Hətta daha çox
kabus dolu bir yuxuydu, Bəhramın sevgi sınağıydı.
Ya Allahım, təhkiyəçi
Əbdülün qorxulu yuxusuydu, suya danışıb getdi.
Nə fərqi var? Tamaşaçı
necə düşünür, elə də qəbul etsin.
O biri
personajlar başdaşına çevrildi, əbədi məhəbbətin
nağılı isə nəsillərin yaddaşına hopur.
Və bir də rejissor sevən gənclərə üz tutur:
"Bu, sənin də yuxun ola bilər, əgər
ömür tərəzinin tamah gözü ağır gələrsə.
Ona görə də ruhunuzu kirləndirməyin,
sevginizi maddiyyat çirkabına bulaşdırmayın. Bulaşdırmayın ki, yuxunuz
qarışmasın".
Final
üçün düşünüləsi təklif
Günel Eyvazlı tamaşa ilə bağlı rəyində
final üçün bir təklif vermişdi. Məncə,
düşünməyə dəyər. Bir
halda telekino estetikasından çox səliqəli şəkildə
istifadə olunub. Onda Saranın məktubunun
oxunması fonunda qalan hadisələr kinoxronika kimi göstərilə
bilər. Əlbəttə, epiloqa toxunmamaq
şərti ilə. Təbii ki, bu
uğurlu işə səmimiyyətlə yanaşmadan
doğan bir təklifdir, doqma kimi qəbul edilə bilməz.
Və...
Heç kim dana bilməz...
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının repertuar xəzinəsinə
növbəti dəyərli bir tamaşa əlavə olundu.
Yaradıcı heyətə, Elşən Zeynallıya
növbəti uğurlar arzulayıram. Dəvət olunan
rejissorun əldə etdiyi nəticə elə baş rejissorun
və direktorun uğurudur. Bu baxımdan
teatrın direktoru, Əməkdar artist Mübariz Həmidovu və
baş rejissor, Xalq artisti Firudin Məhərrəmovu təbrik
edirəm.
Hafiz İMAMNƏZƏRLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 9 oktyabr.- S.20-21.