Tarix salnaməsində iz qoymuş novator alim
Tanınmış insanlar, görkəmli alimlər, qayğıkeş
müəllim-ziyalılar haqqında
fikir söyləmək,
onları oxuculara və elmi ictimaiyyətə
gərəyincə və
yetərincə təqdim
etmək olduqca çətin, son dərəcə
məsuliyyətli bir işdir. Çünki bu çətinlik
və məsuliyyət
həmin alimin elm sahəsində sanbalı,
elmə verdiyi töhfələri, insanlara,
Vətənə, millətə,
dövlətə, dövlətçiliyə
münasibəti ilə,
onun cəmiyyətdəki
nüfuzu ilə sıx bağlıdır.
Bu mənada, haqqında ürək sözlərimi
ifadə edəcəyim
tarix üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, ictimai-siyasi xadim Abutalıb Qasımov elmdə və təhsildə olduğu kimi, həyatda da 62 illik şərəfli bir ömür yolunu ləyaqətlə addımlamış alim-müəllim,
ziyalı kimi həm-karlarının, tələbələrinin,
yetirmələrinin, ictimaiyyətin
qəlbində özünə
məskən salmış
qayğıkeş müəllimlərimizdən
biri olmuşdur. Böyük məmnuniyyətlə Abutalıb
müəllim haqqında
qələmə aldığım
bu sətirlər ürəyimdə tələbəlik
illərindən (1991-1995) və
sonrakı fəaliyyətimiz
illərində yer almış ülvi insani hisslərimin təzahürüdür, tanınmış
təhsil işçisinə,
milli təhsil və tarixçi kimi tariximizin görkəmli tədqiqatçısına
olan hörmət və ehtiramın ifadəsidir.
Abutalıb müəllim anadan
olduğu, böyüyüb
başa çatdığı
Əlincəçayın sağ
sahilində, Zəngəzur
silsiləsinin yamacında
yerləşən Saltaq
kəndinin ünyetməz
dağları, durnagözlü
çayları, bulaqları
kimi əyilməz, dağ vüqarlı, saf ürəkli, həlim təbiətli, aydan arı, sudan duru xarakterli
bir insan, qayğıkeş müəllim,
dostluğa möhkəm,
az danışıb çox iş görən dərin təfəkkürlü alim
idi.
Mən Abutalıb
müəllimi həmişə
belə tanıdım. Hələ 1994-1995-ci illərdə Təhsil naziri işlədiyi dönəmlərdə təhsildə
aparılan islahat prosesləri, həyata keçirilən təhsil
layihələri ilə
bağlı hamının
diqqətini cəlb edən, dərin məzmunlu, ortaya sürdüyü aydın
ideyalı təklifləri
ilə dinləyiciləri
ovsunlayan Abutalıb müəllimdə müdriklik
keyfiyyəti var idi. Və onu da deməliyəm ki, bu üstün keyfiyyətlər yaşın
hüdudu ilə deyil, onun daxili
tərəfindən irəli
gəlirdi. Mən bu
keyfiyyəti onun Beynalxalq konfrans və simpoziumlardakı çıxışlarında, birgə iştirak etdiyimiz çoxsaylı elmi-praktik konfranslarda da dəfələrlə müşahidə etmişəm.
Son dərəcə səmimi,
genişürəkli, həmişə
axtarışda olan insan kimi tanıdığım
Abutalıb müəllim
istər elmdə, istər təhsil sistemində, istərsə
də həyatda çoxları üçün
əlçatmaz zirvələri
fəth etmiş xoşbəxt taleli ziyalılarımızdan, peşəkar
maarifçi pedaqoqlarımızdan
idi.
Müəllimlik sanki Abutalıb müəllimin boyuna biçilmişdi. Saflıq, təmizlik, təvazökarlıq,
xeyirxahlıq Abutalıb
müəllimi həmkarlarına,
tələbələrinə, bütövlükdə insanlara
sevdirən keyfiyyətlər
arasında aparıcı
yer tuturdu.
Görəsən, Abutalıb müəllimi başqa hansı personoloji modellərlə təsvir etmək olar? Şəxsiyyət modelləri ilə.
Onlardan biri xüsusilə əlamətdardır. Psixologiyada
bu modeldə şəxsiyyətin siptomlar
kompleksi belədir: ürəyiaçıqlıq, xeyirxahlıq, ekstroversiya, ünsiyyətlilik və nevrotizm. Qeyd etdik ki, Abutalıb müəllim ürəyiaçıq və
həm də xeyirxah bir insan
idi. Karl Yunqun sözləri ilə desək, insan xeyirxahdır, həm də insanlara böyük qayğı hissləri ilə yanaşır, onları həmişə
gülərüzlə qarşılayır.
Emosionallıq onun üçün
səciyyəvi idi.
Hamıya hörmət edir
və Karl Xorninin sözləri ilə desək, bu yolla əslində, özünə əbədiyyən
hörmət qazandırırdı.
Abutalıb müəllimin bir alim kimi tədqiqatlarında
Azərbaycanla bağlı
Naxçıvan tarixinin
müxtəlif problemləri
də geniş təhlil obyektinə çevrilmişdir. Müxtəlif beynəlxalq elmi konfrans və simpoziumlarda - Vaşinqtonda
(1998-ci il iyun,
ABŞ), Moskvada (1998-ci il
may, Rusiya), Tehranda
(1996-cı il iyun, İran), İğdırda
(1997-ci il oktyabr, Türkiyə), Vanda (1998-ci il
aprel, Türkiyə), Tbilisidə (1999-cu il iyun, Gürcüstan), Qarsda (1999-cu il dekabr, Türkiyə), İstanbulda (2000-ci il iyun, Türkiyə) məruzələrlə çıxış
etmiş, Azərbaycannın
tarixi həqiqətlərinin
bütün dünyaya
çatdırılmasında yorulmadan, usanmadan fəallıq göstərmişdir.
Göründüyü kimi, Abutalıb
müəllim öz ixtisası sahəsində
mühüm əhəmiyyət
kəsb edən işlər görmüş,
tarix salnaməsinə
öz xidmətləri
ilə seçilən
novator alim kimi daxil olmuşdur.
Abutalıb Qasımov Azərbaycanda
tarixşünaslığın təşəkkül və
inkişaf tendensiyasını
ona görə mükəmməl təqdim
edə bilmişdir ki, o, tədqiq etdiyi dövrün, ölkənin siyasi, iqtisadi, mədəni mənzərəsini nəzərə
almış, əvvəlcə
həmin şəraitdəki
elmi zəmini müəyyənləşdirmişdir. Nəzəri-metodoloji əsasları üzə
çıxardıqdan sonra
tarixşünaslıqdakı milli və bəşəri
təsir dairəsi, ziddiyyətlər aşkarlanmış,
tam və sistemli elmi inkişafın konseptual mahiyyətini açmışdır.
Abutalıb Qasımov həm milli, həm də Şərq və Qərb tarixinə bələd olduğundan, təhsil, təlim, tərbiyə sahəsində tarixi təcrübə və ideyaları bildiyindən, müasir problemlərin həllinə daha optimal yanaşırdı. Çünki O,
dialektikanı - tarixiliyi,
varisliyi, müasirliyi elmi şəkildə görə bilirdi. Ona görə də elmi əsaslı daha səmərəli fikirlər, ideyalar irəli sürə bilmiş, praktik əhəmiyyətli işlərin
öhdəsindən lazımınca
gələ bilmişdir.
Abutalıb müəllimin fəaliyyəti
çox geniş, çox istiqamətlidir.
Onun yaradıcılığını tədqiq etmək, araşdırmaq mənim profilimə uyğun deyil. Ancaq mən əminəm
ki, onun yaradıcılığını tədqiq edəcək, araşdıracaq bir ziya sahibi qollarını
çırmayıb ortaya
çıxacaqdır.
Abutalıb Qasımovun digər unudulmayacaq keyfiyyətlərindən
bir yanaşmanı da qeyd etmək
istərdim. O, əsl pedaqoq idi, tələbələrinə
öz övladı kimi qayğı göstərər, onlara fərdi yanaşar, hər bir tələbənin
nəinki dərs keyfiyyəti ilə maraqlanar, onların problemlərini, maddi və mənəvi vəziyyətlərini öyrənər
və mümkün olduqca onlara (bizlərə) hər cəhətdən yardım
etməyə, onları
qayğı ilə əhatə etməyə çalışırdı. Abutalıb
müəllim öz uşaqlıq və gənclik illərini, bu illərin çətinliklərini və
sevincini, təhsil aldığı məktəbin,
Naxçıvan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunun
(indiki Naxçıvan
Dövlət Universitetinin)
ona göstərdiyi qayğını, əmək
fəaliyyətinə başladığı
orta məktəbin,
aspirant olduğu AMEA-nın
Tarix İnstitutunun və sonradan əmək fəaliyyətini
davam etdirdiyi Naxçıvan Dövlət
Universitetinin, eləcə
də onun zəhmətsevərliyini, istedadını,
elmi xidmətlərini
daim yüksək qiymətləndirdiyini heç
bir zaman unutmamış və özü də bu ənənəni davam etdirərək, öz tələbələrini
qayğı ilə əhatə etmiş, istedadlı tələbələrin
inkişafı üçün,
onların elmi-tədqiqat
işlərinə cəlb
olunması üçün
əlindən gələni
əsirgəməmişdir. Abutalıb müəllim zamanında tutduğu vəzifədən
(2000-2005) asılı olmayaraq
cəmiyyətin hər
bir üzvü ilə çox səmimi olmuşdur, çünki insanları sevir, hamıya bacardığı qədər
yardım göstərməyə,
problemlərini onlarla birlikdə yaşamağa,
çətin gündə
onlara dəstək olmağa çalışmışdır.
Abutalıb Qasımov Onu
əhatə edən insanların sevincinə də, acısına da şərk olmağı bacarırdı,
çünki, O, əsl
insan idi.
Aqillər deyir ki, insan
zəhmətə qatlaşmaqla
hər bir arzusuna çata bilər. "Adam axtardığını
zəhmət qapısında
tapar", "Hər
kəs öz bəxtinin dəmirçisidir"
kimi aforistik ifadələr zəhmətkeş
insanların sanki fəaliyyət proqramıdır.
Bu gün, zəhmətkeş
insan, əsl insan dediyimiz Abutalıb Qasımov aramızda olmasa da, həyatda və elmdə qazandıqlarına gərgin
zəhmətin və çalışqanlığın hesabına nail olmuşdur.
Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent, ictimai-siyasi xadim Abutalıb Qasımov daim sevdiklərinin və sevildiklərinin qəlbində yaşayacaq
və var olacaqdır. Onun iz qoyduğu xeyir
görüş və xeyir əməllər unudulmazdır.
Kamal CAMALOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 2019.- 9 oktyabr.- S.23.