Vətəndən vətənə gedən
yol
Mənzər Niyarlının nəsri
məni saf dili, süjet xəttində baş verən hadisələrin adiliyi, oxucunu təəccübləndirmək və ya heyran
etmək istəyindən
uzaqlığı, nəhayət, təbiiliyi
ilə cəlb edir. Lap ilk hekayələrindən
başlayaraq bu günümüzədək sadaladığım
xüsusiyyətlər Mənzər
xanımın yaradıcılığının
aparıcı xəttidir.
Yazmağa başladığı ilk illərdə də belə
idi, əlli il keçəndən sonra da belədir,
amma bu o demək deyil ki, Mənzər xanımın yaradıcılığı
yerindəcə sayır,
yeni keyfiyyətlər
qazanıb inkişaf etmir. Bu, qətiyyən
belə deyil. Elə yazıçının
oxuculara təqdim etdiyi "Vətəndən
Vətənə" romanı
özünün mürəkkəb
strukturu, dramatik taleli personajların çoxluğu, müəllif
təhkiyyəsinin təlqin
etdiyi polifonik hisslərin bolluğu, tez-tez dəyişən, bəzən də oxucunu çaşdıran
hər zamanın özünəməxsus ovqatı
və müxtəlif məkanların dəqiq təsviri, personajların dialoqlarında özünü
qədərində göstərən
dialekt və şivə şirinliyi, dərin məzmunlu, ictimai çəkili həyat hadisələrinin
ustalıqla təqdim edilməsi, şübhəsiz,
yazıçı qələminin
ildən-ilə cilalanmasının,
yüksələn xətt
üzrə inkişaf
etməsinin göstəricisidir.
Mənzər xanımın yaradıcılığının
daha bir müsbət xüsusiyyəti
onun bütün əsərlərinə xas
olan yüksək dozalı yazıçı
səmimiyyətidir. Onun yazıçı məni
bütün əsərlərində
iştirak edir, heç
vaxt da oxucunu
aldatmır, necə var elə də
görünür: sadə,
həssas, müdrik, mehriban və mərhəmətli. Bütün bu
saydıqlarım Mənzər
xanımın hələ
ki sonuncu olan əsərində -
"Vətəndən vətənə"
romanında özünü
bütün tərəfləri
ilə parlaq şəkildə göstərir.
"Vətəndən Vətənə" taleyin
Araz vasitəsilə ikiyə böldüyü
iki vətən haqqındadır, şərti
desək iki Azərbaycan arasında qalmış böyük bir ailənin mürəkkəb peripetiyalarla
zəngin iztirablı taleyi haqqındadır.
Uzun illərdən sonra birinci vətəninə -
Cənubi Azərbaycana,
ata-ana yurduna qayıtmaq imkanı qazanan Həlimənin doğma yurda səyahət "macəraları"
romanın əsas süjet xəttini təşkil edir. Uzun illərin içdə, ürəkdə, xəyalda
yığılıb qalmış
vətən sevgisi, torpaq nisgili, qohum-əqraba xiffəti, vətən həsrəti,
bu dünyaya əlvida demiş yaxınların, simsarların
həsrət yükü
ilə yüklənmiş
qəhrəmanımız yola
düzəlir. Bu ağır səyahətə
tək-tənha yola düşən qadına əlli-altmış ilin başıbəlalı xatirələri,
yaddaşı və yaddaş ağrısı
yoldaşlıq edir.
Nəticədə onu nələrin
gözlədiyini, hansı
biganəliklərlə qarşılaşacağını,
hansı xəyal qırıqlığına uğrayacağını
bilmədən yolun ucundan tutub təkbaşına
vətənin görüşünə
gedir. Amma vətən konkret bir şey deyil,
bu mücərrəd anlayışı xırdalayanda
vətənin bir
məkandan, isti, doğma yuvadan, qohum-əqrabadan, ayrı-ayrı
adamlardan, nələrdən
və nələrdən
ibarət olduğu meydana çıxır. Bəlkə də Vətən anlamını
heç konkret nələrə isə,
lap elə bir az əvvəl
sadaladığım vahidlərə
bölmək, ayırmaq
lazım deyil, çünki çox vaxt xəyal qırıqlığı, təəssüf
hissi qaçılmaz olur. Necə ki, Mənzər xanımın qəhrəmanı
Həlimə belə bir "təhlükə"
ilə üzləşəcəyini
təxmin edir: "Ata
yurduma getmək, yaxınlarımı, doğmalarımı,
ən çoxu da bibimi görmək
arzusu həmişə
ürəyimi titrədib.
Bilirəm, ayrılıq illərinin
məsafəsi o qədər
böyükdür ki,
nənəm, mənim
ipək nənəm indiyə qalmaz, əmilərim də həmçinin".
Həlimə yanılmayıb, altmış
sinnini çoxdan keçib yaşa dolmuş qəhrəmanımız
həsrətində olduğu
qohumlarından yalnız
tamam qocalıb əldən düşmüş
sevimli bibisi ilə görüşə
bilir. Uzun illər həsrətində
olduğu bibi ilə görüş baş tutsa da, keçmiş hissləri dərinliyinə
kimi yenidən yaşamaq, xatirələrdə
kök salmış duyğuları yenidən canlandırmaq mümkünsüz.
Bəlkə elə ona görədir ki, "hər bir vüsalın sonunda
bir məyyusluq hissi var" deyənlər yanılmırlar.
Roman ilk mənada, həqiqətən,
iki vətən arasında qalmış böyük bir ailənin dramatik taleyi, sağ qalmaq və yaşamaq uğrunda
çabaları, qəm-kədər-intizar və iztirabları
üstündə köklənib, amma bir ailəninmi? Əslində, bu
bütöv bir
xalqın, millətin taleyidir. Özünü qüdrət sahibi bilənlərin iki
yerə böldüyü Vətənimizin
taleyidir. Bu
ayrılığın yaratdığı ağrı hissini belə bizə unutdurmağa
çalışdılar, amma qövr eləyən dərdin üstünü
nə qədər pərdələsən də, o sağalmayacaq. Necə ki, ikiyə bölünmüş vətən dərdi bu gün də
aktuallığını saxlayır, sadəcə bu dərdin üstündən romantika
pərdəsi çoxdan sürüşüb
düşmüş, şirin
dərdlə süslənmiş poeziyanın yerini
dünyanın real, acı mənzərəsi
tutmuşdur. Nə qədər ki, reallıq budur, biz o reallığa uyğun davranmalı olacaq,
"Vətəndən vətənə" romanının qəhrəmanı
kimi hərəkət edəcəyik:
"Doğulduğum yurd
yerindən ancaq bir ovuc torpaq götürə
bildim. Bu
torpağı qoruya-qoruya vətənimdən
vətənimə aparacaqdım".
Əli
ƏMİRLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 11 oktyabr.- S.12.