Bakı Dövlət Universiteti müharibədən
sonrakı illərdə (1945-1959-cu illər)
BDU-100
1941-1945-ci
illərdə universitet müharibə dövrünün
qanunları ilə yaşamasına baxmayaraq, çətinliklə
olsa da, elmi potensialının bir hissəsini qoruyub saxladı.
Elə bu
səbəbdən də müharibədən sonrakı
dövrdə universitetin elmi və tədris həyatında böyük
canlanma yarandı, təşəbbüskarlıq artdı. O
dövrdə müharibənin törətdiyi ağır fəsadları
aradan qaldırmaq, elmi və pedaqoji kadr
hazırlığının
keyfiyyətini yüksəltmək, aspiranturaya istedadlı gəncləri cəlb
etmək, elmi dərəcəlilərin sayını
artırmaq, yeni fakültə və ixtisaslar açmaq, elmi və
tədris laboratoriyalarını
yeni avadanlıqlarla təchiz etmək, ümumiyyətlə,
universitetin infrastrukturunu yeniləmək qarşıda duran əsas
vəzifələrdən biri idi. Universitet kollektivi
böyük ruh yüksəkliyi və əzmkarlıqla həmin vəzifələrin
yerinə yetirilməsi istiqamətində fəaliyyətə
başladı. Qısa bir dövrdə universitet
sürətli inkişaf yolu keçdi, ölkədə ən
güclü elmi mərkəzə, pedaqoji potensialın cəmləşdiyi
tədris ocağına çevrildi. Həmin dövrdə
universitetə nüfuzlu təhsil və elm təşkilatçıları
olan akademik Abdulla Qarayevin
(1944-1950), professor Cəfər Xəndan Hacıyevin (1950-1954),
akademik Yusif Məmmədəliyevin (1954-1958), akademik Şəfayət
Mehdiyevin (1958-1965) rəhbərlik etmələri ona yeni
inkişaf stimulları gətirdi. Bütün
bunlara baxmayaraq, müharibədən sonrakı ilk illərdə
bəzi çətinliklər hələ də qalmaqda idi.
1945-1950-ci illərdə universitet iki növbədə
işləyirdi. Dərs otaqları,
inventarlar, laboratoriya avadanlıqları
çatışmırdı. Ştatda
olan müəllimlərin sayında da problemlər qalmaqda idi.
Elmlər doktorlarının, elmlər namizədlərinin,
professorların və dosentlərin çatışmaması
xüsusilə kəskin hiss olunurdu. 1945/46-cı
tədris ilində ştat cədvəli üzrə universitetdə
52 professor, 137 dosent olmalı idi. Faktiki
olaraq, 30 professor 119 dosent işləyirdi. 1949/50-ci
tədris ilində 39 professor, 124 dosent var idi. Ona görə də kafedralara rəhbərlik etmək
və mühazirələr oxumaq bəzi hallarda baş müəllimlərə,
hətta müəllimlərə
tapşırılırdı. Həmin illərdə
universitetin 53 kafedrasına 3 Azərbaycan EA-nın həqiqi
üzvü (Abdulla Qarayev, Mirəli Qaşqay, Yusif Məmmədəliyev),
3 müxbir üzvü (İsmayıl Hüseynov, Aleksandr
Makovelski, Məmmədağa Şirəliyev), 14 professor, 27
dosent, 6 baş müəllim başçılıq edirdi. Müvafiq dərslik və dərs vəsaitlərinin
olmaması Azərbaycan dilində tədrisi xeyli çətinləşdirirdi.
Tədris planlarının, onlara müvafiq olaraq tədris
proqramlarının tez-tez dəyişdirilməsi tədris
prosesinin ahəngini
pozur və mürəkkəbləşdirirdi.
1945/46-cı
tədris ilində universitetdə 8 fakültə fəaliyyət
göstərirdi: Filologiya fakültəsi (tərkibində
filologiya, jurnalistika və sənətşünaslıq
bölmələri fəaliyyət göstərirdi); Tarix
fakültəsi (tərkibində tarix və fəlsəfə
bölmələri fəaliyyət göstərirdi); Şərqşünaslıq
fakültəsi (tərkibində İran və türk bölmələri
fəaliyyət göstərirdi); Geologiya-coğrafiya fakültəsi
(tərkibində geologiya, coğrafiya və geofizika bölmələri
fəaliyyət göstərirdi); Hüquq fakültəsi;
Fizika-riyaziyyat fakültəsi (tərkibində fizika, riyaziyyat
və mexanika bölmələri fəaliyyət göstərirdi);
Kimya fakültəsi; Biologiya fakültəsi.
Həmin illərdə məşğələlər
SSRİ XKS yanında Ümumittifaq Ali Məktəb İşləri
Komitəsinin təsdiq etdiyi tədris planına əsasən
keçirilirdi. Həmin tədris planlarına rus bölməsində
Azərbaycan dili, Azərbaycan bölməsində rus dili,
Filologiya fakültəsində Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi, Tarix fakültəsində Azərbaycan tarixi fənləri
daxil edilmişdi. 1947-ci ilin yanvarında Hüquq,
Filologiya,Tarix və Geologiya-coğrafiya
fakültələri üçün yeni tədris planları
təsdiq edildi. Əvvəllər təhsil müddəti 4 il olan bu fakültələr 5 illik təhsil
müddətinə keçirildilər. 1947/48-ci
tədris ilində Filologiya fakültəsinin nəzdində
kitabxanaçılıq şöbəsi fəaliyyətə
başladı. 1962-ci ildə
kitabxanaşünaslıq şöbəsi müstəqil
fakültəyə çevrildi. Fakültənin
yaranmasında və sonrakı inkişafında tarix elmləri
doktoru, professor Abuzər Xələfovun
böyük xidmətləri olmuşdur.
1948-ci
ilin noyabrın 16-da AK(b)P MK bürosu universitetin rektoru, professor
Abdulla Qarayevin məruzəsini dinləyib universitetin işini
yaxşılaşdırmaq tədbirləri haqqında qərar
qəbul etdi. Qərar universitet Elmi
Şurasının geniş iclasında müzakirə
olunmuş və müfəssəl qətnamə qəbul
olunmuşdu. Rektor özünün 1949-cu il
yanvar tarixli xüsusi əmrində siyasi-tərbiyə və
elmi-tədqiqat işini yaxşılaşdırmağa dair
göstəriş verdi və onların icra müddətlərini
müəyyən edib, yerinə yetirilməsinə məsul
şəxsləri təyin etdi. 1948/49-cu tədris
ilində yeni kabinetlər və laboratoriyalar yaradıldı.
Bunlar rus dili, paleontologiya, kriminalistika kabinetləri,
çökmə süxurlar, rentgenostruktur analizi
laboratoriyaları və üzvi sintez üzrə xüsusi
laboratoriya idi.
1951-ci ildə
AK(b)P MK "Respublikanın ali məktəblərində
ictimai elmlərin tədrisi vəziyyəti və onu
yaxşılaşdırmaq haqqında" qərar qəbul
etdi. Həmin illərdə universitet
qarşısında duran ümdə vəzifə tədris
prosesini təkmilləşdirməkdən, tələbələrin
elmi, peşə və ideya-siyasi hazırlığını
daha yüksək səviyyəyə qaldırmaqdan ibarət
idi. Bu vəzifənin həyata
keçirilməsi tədrisin elmi və ideya-siyasi səviyyəsinin
yüksəldilməsi ilə bağlı idi. Mövcud
müəllim heyətinin ixtisasının
artırılmasına, elmlər doktorlarının və namizədlərinin
hazırlanmasına xüsusi əhəmiyyət verilirdi. Tədris işlərinin səviyyəsini yüksəltmək
məqsədilə universitetdə 1949-cu ildə Tədris-metodiki
şura yaradıldı. Bu şura
universitetdə tədris-metodik işin təkmilləşdirilməsində
mühüm rol oynayırdı. Şuranın
sədri, tədris işləri üzrə prorektor, dosent
Maqsud Cavadov idi. Şuranın tərkibinə
fakültə dekanları, kafedra müdirləri, görkəmli
mütəxəssislər, professor və dosentlər daxil
edilmişdi. Tədris-metodik şuranın 6 bölməsi
var idi: filologiya elmləri, tarix-fəlsəfə elmləri,
hüquq və iqtisad elmləri, fizika-riyaziyyat elmləri, təbiyyat
elmləri, hərbi-bədən tərbiyəsi elmləri.
Metodik
iş fakültə və kafedralarda aparılırdı. Aparılan tədris-metodiki işlər Tədris-metodiki
şura ilə əlaqələndirilirdi. Tədris-metodiki
şuranın tövsiyəsi ilə universitetdə
"Açıq mühazirələrin" keçirilməsinə
başlanıldı. Mühazirələrdən
sonra onun geniş təhlili keçirilir, üstün və
nöqsanlı cəhətləri qeyd edilir, müəllimin
işinə qiymət verilirdi. Universitetdə ilk
açıq mühazirə 1949-cu il
martın 29-da Fizika-riyaziyyat fakültəsinin II kursunda Həndəsə
kafedrasının müdiri, dosent Maqsud Cavadov tərəfindən
oxunmuşdu. İkinci mühazirəni 1949-cu il
aprelin 5-də Biologiya fakültəsinin III kursunda professor
Abdulla Qarayev oxumuşdu. Həmin tədris ilində
12 açıq mühazirə keçirilmişdi. Təcrübə göstərdi ki,
"Açıq mühazirə"lərin keçirilməsi
tədrisin keyfiyyətinə nəzarətin ən səmərəli
formalarından biridir. Bu ənənə indi də universitetlərimizin
bəzilərində yaşayır. Qarşılıqlı dərsdinləmə
adı ilə keçirilən belə mühazirələr
öyrətmək, öyrənmək və fikir mübadiləsi
aparmaq baxımından səmərəli forma olmaqla
yanaşı, həm də ali təhsilin
keyfiyyətinə müsbət təsir göstərir.
40-cı illərin ikinci yarısında universitetdə
aparılmış genişmiqyaslı işlərin nəticəsində
Azərbaycan dilində yeni dərslik və dərs vəsaitləri
yarandı.
Professor Abdulla Qarayevin "Hissiyyat orqanlarının
fiziologiyası", Həbib Məmmədbəylinin
"Sinxron cədvəllər", Həsən Dadaşovun
"Siyasi iqtisad kursu", Əli Sultanlının "Antik
dövrdə estetika və ədəbiyyatşünaslıq",
Maqsud Cavadovun "Vektor hesabı və onun analitik həndəsədə
tətbiqi", Azərinin "Fars dili müntəxəbatı"
və "Fars dili" dərsliyi belə kitablardandır.
1949-cu ildə
akademik Zahid Xəlilovun "Funksional analizin əsasları",
Maqsud Cavadovun "Vektor hesabı", M.Əhmədlinin
"Keyfiyyətli kimyəvi analiz", Mehdi İrəvanskinin
"Qədim dünya tarixi" kitabları çap olundu.
1950-ci ildə Məmməd bəy Əfəndiyevin
"Diferensial tənliklər", Abdulla Qarayevin "Mərkəzi
sinir sisteminin fiziologiyası", Cəfər Xəndan
Hacıyevin "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
dərslik və dərs vəsaitləri nəşr olundu. Rus dilindən Azərbaycan dilinə xeyli dərslik və
dərs vəsaiti tərcümə edildi.
Müharibədən sonrakı illərdə ictimai elmlərin
tədrisinin əsaslı şəkildə
yaxşılaşdırılması, tələbələrin
ideya-siyasi tərbiyəsində onların rolunun
artırılması xüsusilə aktual bir vəzifəyə
çevrildi.
İctimai kafedralar arasında Fəlsəfə ən
nüfuzlu kafedra idi. Həmin kafedraya
müxtəlif illərdə elm aləmində böyük
nüfuz sahibi olan professorlar Heydər Hüseynov, Aleksandr
Makovelski, Mehbalı Qasımov rəhbərlik etmişdir.
Müharibədən sonrakı ilk illərdə
universitetdə Hüquq təhsilinin təşkilində də
ciddi problemlər var idi. 1946-cı il mayın 23-də
respublika ədliyyə naziri Respublika Nazirlər Sovetinin Sədrinə
yazdığı məktubda qeyd edirdi ki, universitetin Hüquq
fakültəsinin hazırladığı kadrlardan məhkəmə
və istintaq işində istifadə etmək mümkün
deyil. ADU-nun Hüquq fakültəsinin 27 müəllimi
arasında bir nəfər də olsun elmlər doktoru, professor
yox idi, yalnız 5 dosent, hüquq elmləri namizədi var idi.
Bu da təbii ki, kadr hazırlığına mənfi
təsir göstərirdi.
1950-ci ildə universitetin rektoru vəzifəsinə
professor Cəfər Xəndan Zeynal oğlu Hacıyev təyin
edildi.
Universitetin rektoru SSRİ ali təhsil
nazirinə yazdığı 1951-ci il 10 mart tarixli məktubunda
yazırdı ki, son illər ərzində Hüquq fakültəsində
əsaslı müsbət dəyişikliklər baş
vermiş, ötən beş il ərzində fakültənin
tələbə, müəllim və aspirant kontingenti xeyli
artmışdır. Fakültənin iki dosenti
doktorluq dissertasiyası, səkkiz müəllimi isə namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmişdi. Fakültədə
üç professor (Q.D.Cəfərov, İ.M.Datiyev, Vahid Qəhrəmanov),
9 nəfər hüquq elmləri namizədi (Əziz Əsədov,
B.P.Hüseynov, B.X.Haşımzadə, K.M.Məmmədov, K.Məmmədov,
Ş.D.Mirzəyev, F.Ş.Şabanov və b.), 9 baş müəllim,
10 müəllim və 17 aspirant çalışır. Rektor xahiş edirdi ki, hüquq fakültəsində
dissertasiya müdafiəsi şurasının təşkil
edilməsinə və ona mülki və cinayət hüququ
ixtisasları üzrə namizədlik dissertasiyasının
müdafiəsi hüququ verilməsinə razılıq
bildirsin. Rektorun bu xahişi yerinə
yetirilmişdi. 50-ci illərin
ortalarından başlayaraq Hüquq fakültəsi universitetin
qabaqcıl fakültələrindən birinə çevrilmişdi.
Fakültə müəllimllərinin və məzunlarının
respublikanın elmi-ictimai həyatındakı fəaliyyəti
xeyli artmışdı. Fakültənin alimlərindən
professor Vahid Qəhrəmanov, dosentlər Murtuz Ələsgərov,
Əziz Əsədov, Tofiq Qafarov, İşa Məmmədov,
Qasım Manayev, Cəfər Mövsümov, Məmməd Xələfov,
Lidiya Şuster və başqaları mülki, cinayət,
mülki-prosessual və cinayət-prosessual məcəllələrinin,
habelə digər vacib hüquqi aktların, dövlət sənədlərinin
layihələrinin hazırlanmasında fəal iştirak
edirdilər.
1950-ci
ilin oktyabrında ali məktəblərdə
"Tarix fənlərinin tədrisini
yaxşılaşdırmaq" haqqında respublika
tarixçilərinin iştirakı ilə keçirilmiş
müşavirə bu sahədə elmi-tədqiqat işlərinin
səviyyəsinin yüksəldilməsinə, tədrisin
keyfiyyətinin, ilk növbədə Azərbaycan tarixinin tədrisinin
yaxşılaşdırılmasına səbəb oldu.
Universitet Elmi şurasının 1950-ci il
dekabrın 21-də keçirilmiş iclasında fakültənin
dekanı dosent Əlövsət Quliyevin bu istiqamətdə
qarşıda duran vəzifələr haqqında məruzəsi
geniş müzakirə edilmişdi.
Həmin illərdə Şərqşünaslıq
fakültəsinin işinə də xüsusi diqqət
yetirilirdi. Fakültədəki vəziyyət respublika rəhbərliyinin
razılığı ilə yaradılmış komissiya tərəfindən
hərtərəfli araşdırılmış, aşkar
olunmuş nöqsanların qısa müddətdə aradan
qaldırılması üçün tədbirlər planı
hazırlanıb rektorluğa təqdim edilmişdi.
Universitet rəhbərliyinin fakültənin işini
yaxşılaşdırmaq istiqamətində həyata
keçirdiyi tədbirlər tezliklə öz nəticələrini
verdi. Elmi dərəcəsi
olmayan fakültə dekanı və 4 nəfər əvəzçi
müəllim işdən azad edildi, elmlər namizədi
R.Rüstəmov fakültənin dekanı vəzifəsinə
təyin edildi.
Universitetə tələbə qəbuluna ciddi fikir
verilirdi. 1945/46-cı tədris ilində universitetə 742 nəfər
qəbul edilmişdi, onların 142 nəfəri müharibə
iştirakçısı idi. Universitet həmin il məşğələlərə 2044 tələbə
ilə başlamışdı. Beş il
(1946-1950) ərzində universitetə 3397 nəfər qəbul
edilmiş, 1515 tələbə bitirmişdi. Tələbələrin
sayı ilbəil artırdı. 1949/50-ci tədris
ilində 3155 nəfər tələbə adını
qazanmışdı.
Həmin
illərdə ADU-da üç fakültədən ibarət
qiyabi şöbə fəaliyyət göstərirdi: Filologiya
və Şərq fakültəsi; Tarix fakültəsi;
Fizika-riyaziyyat fakültəsi. Həmin fakültələrdə
təhsil alan qiyabiçi tələbələr
arasında Gürcüstanda, Ermənistanda, Özbəkistanda,
Türkmənistanda, Dağıstan və başqa respublikalarda
yaşayan azərbaycanlılar və digər millətlərin
nümayəndələri də var idi. Qiyabi
şöbənin fakültələrinə əyani
şöbənin kafedraları xidmət göstərirdi.
Qiyabi şöbənin fəaliyyəti də
rektorluğun diqqət mərkəzində idi.1948-ci ilin
mayın 19-da rektorluğun iclasında qiyabi şöbə
üzrə prorektor, dosent C.Qasımovun məruzəsi və
şöbənin işini yoxlamış dosent H.Məmmədov,
Səidə İmanzadə, C.İbrahimovdan ibarət
komissiyanın əlavə məruzəsi dinlənilmişdi.
1950-ci illərdə
universitetin maddi-texniki və tədris bazasının möhkəmləndirilməsi
sahəsində mühüm dəyişikliklər baş verdi. Belə ki, 1952/53-cü tədris
ilində Hüquq fakültəsinə bina verildi. Həmin vaxta qədər Hüquq fakültəsi
orta məktəb binasında yerləşirdi və fakültədə
dərslər ancaq axşamlar, məktəbdə dərslər
qurtarandan sonra başlanırdı. Bu hadisə
fakültə kollektivinin böyük sevincinə səbəb
oldu. 1952-ci ildə ADU-da və
Ümumittifaq Qiyabi Hüquq İnstitutunun Bakı filialında
hüquq təhsilinin təşkili vəziyyəti
yoxlanıldı. Komissiya öz qərarında göstərirdi
ki, adı çəkilən müəssisələrdə
çox vaxt ideya-nəzəri səviyyəsi aşağı
olan mühazirələr oxunur, son illərdə ali təhsilli hüquqşünas
buraxılışının sayı xeyli aşağı
düşmüş, hüquqşünasların praktika ilə
kifayət qədər əlaqəsi yoxdur. Bu sahədə
elmlər doktoru və elmlər namizədlərinin
hazırlanması vəziyyətini komissiya yarıtmaz hesab
etmişdi. Nəticədə Bakı
filialının fəaliyyəti dayandırıldı, onun 900
nəfərdən ibarət tələbələri
universitetin Hüquq fakültəsinə
köçürüldülər. Komissiya eyni zamanda,
universitetin rektoru Şəfayət Mehdiyevə və prorektor
Abdulla Ələkbərova tapşırdı ki, hüquq
fakültəsi tələbələrinin məhkəmə və
polis orqanlarında, prokurorluqda, vəkillik idarələrində,
yerli sovetlərdə gələcək işləri nəzərə
alınaraq, ölkədə hüquq mədəniyyətinin
yüksəldilməsi, eləcə də əhali arasında
hüquqi biliklərin təbliğinə diqqəti
artırsınlar.
SSRİ
Ali və Orta İxtisas Təhsili Nazirliyinin "Dövlət
universitetlərində riyaziyyatçı kadrların
hazırlanmasını yaxşılaşdırmaq tədbirləri
haqqında" 1952-ci il 11 yanvar tarixli əmri
bu istiqamətə yönəldilmiş yeni tədbirlərin
hazırlanmasının əsasını qoydu. Universitetə riyaziyyat ixtisası
üzrə qəbul olunanların sayı 25-dən 50-ə
çatdırıldı, aspiranturaya qəbul da
artırıldı, ən yaxşı riyaziyyatçılar
SSRİ Elmlər Akademiyasının və Moskva Dövlət
Universitetinin doktoranturasına ezam olundular.
1954-1958-ci illərdə universitetin rektoru vəzifəsində
dünya şöhrətli kimyaçı alim, akademik Yusif
Heydər oğlu Məmmədəliyev işləmişdir. 1954/55-ci tədris
ilində Geologiya-coğrafiya və Biologiya fakültələrinin
istifadə etdikləri tədris otaqların sayı
artırıldı. 50-ci illərin
ortalarında universitetin istifadəsində dörd bina var idi.
Bütün bunlara baxmayaraq, bina məsələsi
ciddi problem olaraq qarşıda dururdu. Əyani şöbəsində
3200 tələbə, qiyabi şöbəsində 2000 tələbə
təhsil alan respublikanın ilk ali təhsil müəssisəsi
olan universitet 600 tələbənin təhsili
üçün nəzərdə tutulmuş keçmiş
realnı məktəbin binasında (İqtisad Universitetinin əsas
binası - M.M.)
yerləşirdi. Həmin dövrdə
universitet üçün yeni bina tikilməsi dövlət
planına daxil edilsə də, bu qərarın icrası uzun
illər ləngidi.
50-ci illərin axırlarında universitetdə
iqtisadçı kadrların hazırlanmasına
başlanıldı. 1959-cu ildə Azərbaycan Xalq Təsərrüfatı
İnstitutunun bağlanması ilə əlaqədar olaraq universitetdə
İqtisadiyyat və Əmtəəşünaslıq
fakültələri yaradıldı. Universitetdə
elmi dərəcəsi və elmi adı olanların sayı
xeyli artdı. Əvvəllər Moskva
Dövlət Universitetinə, SSRİ Elmlər
Akademiyasının elmi tədqiqat institutlarına və
müttəfiq respublikaların elmi mərkəzlərinə
göndərilən doktorantlar 50-ci illərin birinci
yarısında tədqiqatlarını başa
çatdırıb vətənə qayıtdılar.
Onlardan Vahid Qəhrəmanov hüquq, Muxtar Hüseynzadə
dilçilik, Mehbalı Qasımov fəlsəfə, Qasım
Gül coğrafiya, Mübariz Əlizadə, Feyzulla Qasımzadə
və Məmməd Arif Dadaşzadə filologiya, Qədir
Sultanov geologiya, Zahir Xəlilov, Əşrəf Hüseynov,
İbrahim İbrahimov, Maqsud Cavadov riyaziyyat sahəsində
doktorluq dissertasiyası müdafiə edib elmlər
doktorları oldular.
Həmin illərdə bir çox azərbaycanlı
aspirantlar Moskvada, Leninqradda (indiki Sankt-Peterburq), SSRİ-nin digər
şəhərlərində və universitetin özündə
müvəffəqiyyətlə namizədlik
dissertasiyalarını müdafiə edib professor-müəllim
heyəti sıralarına daxil oldular. Onlardan Abdulla Muxtarov, Yühənnəs
Seyidov və Bürhan Kərimov nəzəri fizika, Məcid
Hüseynzadə və Yusif Əmənzadə nəzəri
mexanika, Qoşqar Əhmədov, Əmir Həbibzadə, Rəşid
Məmmədov, Rüstəm Sultanov, Bəylər Ağayev, Həşim
Ağayev, Tahir Abdullayev, Əli Cəfərov riyaziyyat, Cəfər
Mövsümov, Qasım Manayev, Murtuz Ələsgərov, Məmməd
Xələfov hüquq, Firudin Köçərli fəlsəfə,
Yusif Seyidov filologiya, Cəlal Həsənov, M.Abdullayeva,
Şamil Əhmədov kimya, S.Səmədov, H.İsrafilov
geologiya-coğrafiya, Sadıq Hüseynov siyasi iqtisad, Ələsgər
Məmmədov yaxın şərq dilləri ixtisasları
üzrə namizədlik dissertasiyaları müdafiə etdilər.
Müharibədən sonra ilk dəfə 1951-ci ildə
Fizika-riyaziyyat və Geoloji-coğrafiya fakültələrində
tələbə sıralarına qəbul zamanı müsabiqə
tətbiq olundu. Əvvəlki illərdə həmin fakültələrə
ərizə verənlərin sayı az
olduğundan başqa fakültələrdə müsabiqədən
keçə bilməyən abituriyentləri planı yerinə
yetirmək məcburiyyətində qalaraq həmin fakültələrə
qəbul edirdilər. 1953/54-cü tədris ilində
bütün fakültələrdə, xüsusilə
Fizika-riyaziyyat, Biologiya, Geologiya-coğrafiya fakültələrində
müsabiqə oldu. Həmin dərs ilində
690 yerə 2333 nəfər ərizə vermişdi.
Ölkədə müəllim kadrlarına olan ehtiyac
universiteti qarşısında yeni tələblər
qoymuşdu. Rəsmi
dövlət qərarlarlarında orta məktəb müəllimləri
hazırlamaq universitetin əsas vəzifəsi hesab olunurdu. ADU
öz məzunlarının böyük əksəriyyətini
Azərbaycan Maarif Nazirliyinin sərəncamına göndərirdi.
Məsələn, 1955/56-cı tədris ilində
universitet məzunlarının 78-80 faizi Maarif Nazirliyinin sərəncamına
göndərilmişdi. Bu amil nəzərə
alınaraq, universitetdə müəllim hazırlayan fakültələrə
qəbul artırılırdı. Müəllim
hazırlığını həyata keçirən
fakültələrin tədris plan və proqramlarında
müəyyən dəyişiklik edildi. Yeni
proqramlarda nəzəri və ümumi elmi fənlər
gücləndirilmiş, ixtisas fənləri sayca
azaldılmışdı. Yeni tədris
planları hazırlanarkən tələbələrin tədris
yükünün azaldılması qarşıya məqsəd
kimi qoyulmuşdu. Əgər əvvəllki
tədris planlarında tələbələrin həftəlik
tədris yükü 40-42 saat təşkil edirdisə, yeni tədris
planında tələbələrin həftəlik tədris
yükü 40 saatı keçmirdi. 1956/57-ci
tədris ilində tədris prosesinin təşkilində ciddi
dəyişiklik edildi. Birgə mühazirələrin
aparılmasına icazə verildi, bir sıra kursların təkrar
edilməsi aradan qaldırıldı, proqram materialının
bir hissəsinin tələbələr tərəfindən
müstəqil öyrənilməsi
planlaşdırıldı. Bu da, təbii
ki, tədris yüklərinin azalmasına səbəb oldu.
Aşağı kurs tələbələrini həftəlik
tədris yükü 36, yuxarı kurs tələbələrinin
tədris yükü isə 24-30 saatadək azaldıldı.
Pedaqogika, psixologiya, ayrı-ayrı fənlərin
tədrisi metodikasına diqqət artırıldı. Universitet tələbələrinin Bakı şəhərinin
qabaqcıl məktəblərində pedaqoji təcrübə
keçmələri üçün şərait
yaradıldı. Tələbələrin
pedaqoji təcrübəsinin pedaqoji-psixoloji problemləri ilə
bağlı araşırmalar aparıldı.
Həmin
illərdə tarix və coğrafiya müəllimlərinin hazırlanması
işində paralelizmi aradan qaldırmaq məqsədilə
V.İ.Lenin adına Azərbaycan Pedaqoji
İnstitutunun Coğrafiya fakültəsi universitetə birləşdirildi.
1955/56-cı
tədris ilində universitetdə tam ştatda 290 nəfər
müəllim çalışırdı, onlardan 21-i professor,
133-ü dosent, 84-ü baş müəllim, 31-i müəllim,
21-i isə assistent idi. Sonrakı illərdə
professor-müəllim heyəti həm kəmiyyət, həm də
keyfiyyətcə artmaqda davam etdi.
1956-cı ilin əvvəlində SSRİ Ali Təhsil
Nazirliyinin komissiyası universitetin işini yoxladı. Komissiya öz işinin nəticələri
barədə universitetin Elmi şurasının geniş
iclasında məlumat verdi. Komissiyanın
arayışında qeyd edilirdi ki, Azərbaycan Dövlət
Universiteti Sovet hakimiyyəti illərində ölkənin ən
böyük universitetlərindən birinə çevrilmişdir.
Hazırda 8 fakültədə 3009 tələbə təhsil
alır, universitetdə 325 nəfər professor və müəllim
fəaliyyət göstərir. Komissiya müvəffəqiyyətləri
göstərməklə yanaşı, bir sıra nöqsanlara
da diqqəti cəlb etdi. Komissiya qeyd edirdi
ki, humanitar kafedraların çoxunda məşğələlərin
ayrı-ayrı növləri, ixtisas kursları, ixtisas
seminarları, kurs işi və diplom işi haqqında
aydın təsəvvür yoxdur. Mühazirələrin
assistentlər və müəllimlər tərəfindən
oxunmasını komissiya qeyri-normal hesab etdi, çünki bu, ali məktəb nizamnaməsinə zidd idi. Universitet Nizamnaməsində aydın şəkildə
qeyd edilirdi ki, mühazirələri professor və dosentlər
oxuyur. Komissiya üzvləri universitetdə
dosentlərin sayının həddən artıq olduğunu
qeyd edirdilər. Müəllilmlərin əksəriyyəti
dosent idilər. Komissiya öz arayışında qeyd
edirdi ki, dosent ali məktəbdə
görkəmli simadır, sabahın professorudur, bu ad gərgin əmək
və ciddi elmi fəaliyyətlə qazanılmalıdır,
aspiranturanı bitirib, bir illik stajı olanların
hamısına dosent elmi adı vermək, dosentlərə qarşı
inamsızlıq yaradır.
Komissiya qiyabi şöbənin işini qeyri-qənaətbəxş
qiymətləndirmişdi. Arayışda qeyd
edilirdi ki, dərsliklər və fənlərin əksəriyyəti
üzrə hətta proqramlar olmadığı halda keyfiyyətli
tədrisdən söhbət gedə bilməz. Komissiya universitet nəşriyyatının işini
də qeyri-qənaətbəxş hesab etdi. Komissiya
göstərdi ki, bir çox müəllimlər
dissertasiyaları uzun müddətə (10-15 il)
hazırlayırlar və hazır dissertasiyaların müdafiəsini
çox gecikdirirlər. Komissiya fakültə
dekanlarına müəyyən hüquqlar verilməsi məsələsini
də irəli sürdü. Arayışda
qeyd edilirdi ki, dekanların heç bir hüququ yoxdur, dekan
qrupda hətta qrup nümayəndəsini də təyin edə
bilmir.
Azərbaycanda bir sıra sahələr üzrə elmi məktəblərin yaranmasında universitet mühüm rol oynamışdır. Azərbaycan EA-nın həqiqi üzvləri, fizika-riyaziyyat elmləri doktorları Zahid Xəlilov, Əşrəf Hüseynov, İbrahim İbrahimov, Məcid Rəsulov, müxbir üzvləri Maqsud Cavadov, Qoşqar Əhmədov və başqaları riyaziyyat sahəsində elmi məktəblərin baniləri olmuşlar.
Respublikanın ilk kimyaçı alimi Sadıq Hüseynovdan başlanan elmi estafet sonrakı illərdə uğurla davam etdirildi. 40-cı illərin sonu, 50-ci illərin əvvəllərində akademiklər Yusif Məmmədəliyev, Əli Quliyev, Həbib Şahtaxtinski, Murtuza Nağıyev və Soltan Mehdiyev kimi görkəmli alimlərin kəşfləri və elmi tədqiqatları yeni kimya elmi məktəblərinin yaranması ilə nəticələndi.
Azərbaycanda geologiya elminin inkişafında ADU əməkdaşlarının böyük payı vardır. 1943-cü ildən fəaliyyətə başlayan Geologiya fakültəsi respublikamız üçün çoxsaylı yüksək ixtisaslı geoloq, geofizik, hidrogeoloq, dağ-mədən mühəndisləri yetişdirmişdir. Bu məzunların arasında böyük elmi məktəblər yaratmış akademiklər Şəfayət Mehdiyev, Musa Əliyev, Mirəli Qaşqay, Ədhəm Şıxəlibəyli, Əzəl Sultanov və b. böyük alimlərin adı vardır.
Respublikada fizika elmi sahəsində baş verən əsaslı dəyişikliklər nəticəsində universitetdə 1958-ci ildə müstəqil Fizika fakültəsi yaradıldı. İlk vaxtlar fakültədə 300 tələbə oxuyurdu.1956-cı ildə dosent Mamed Abdullayevin "Fizika məsələləri" kitabı çapdan çıxdı. Fakültədə yeni dərsliklərin yaradılması ilə bərabər rus dilindən tərcüməsi ilə də məşğul olurdular. Bu sahədə professor Abdulla Muxtarov, dosentlər Mamed Abdullayev və Mehdi Əliyev, Kəriş Köçərli, Məmmədəli Haşımzadə, Əlicavad Cavadov və başqaları daha fəal işləyirdilər.
50-ci illərin ikinci yarısında milli dildə dərslik və dərs vəsaitinin hazırlanması işi qaydaya düşməyə başladı. 30-40-cı illərdə dərsliklərin rus dilindən tərcüməsinə üstünlük verildiyi halda, 50-ci illərdə bu tendensiya tamamilə dəyişdi. Ayrı-ayrı elm sahələri üzrə nüfuzlu alimlər nəslinin yetişməsi milli dildə dərslik yaradıcılığına güclü təsir göstərdi. Universitetdə elmi-tədqiqat işlərinin genişlənməsi nəticəsində elmin müxtəlif istiqamətlərində kəşflər etməyə, yeni nəsil dərslik və dərs vəsaitləri hazırlamağa imkan verirdi. Kitabların sayı artdıqca elmi səviyyəsi də yüksəlirdi. Bunların arasında Maqsud Cavadovun "Determinantlar nəzəriyyəsi", "Vektor hesabı", Əşrəf Hüseynovun "İnteqral tənliklər" və "Çoxluqlar nəzəriyyəsinin əsasları", Məmməd Mustafayevin "Diferensial həndəsə", Cəlal Qasımovun "Ali riyaziyyat kursu", Bəhram Mirzəyev və Abdulla Muxtarovun "Fizikaya dair praktikum", Məmmədəli Haşımzadənin "Astronomiya", Qasım Gülün "Azərbaycan SSR-in fiziki coğrafiyası", P.H.Məmmədovun "Kəşfiyyat işinin əsasları", Tahir Abdullayevin "Diferensial hesabına dair məsələ və misallar", A.İ.Cabbarov və M.S.Rzayevin "Ümumi kimya texnologiyası", H.Səlimxanovun "Minerallar və onların lehim borucuğu vasitəsilə müəyyən edilməsi", Əli Sultanlının "Antik ədəbiyyat tarixi", Həmid Araslının "XVII-XVIII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi", Cəfər Xəndan Hacıyevin "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının müntəxəbatı", Feyzulla Qasımzadənin "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi", Yusif Ziya Şirvaninin "Osmanlı türk dilinə dair müntəxəbat", Ələsgər Məmmədovun "Ərəb dili", Vahid Qəhrəmanovun "Sovet cinayət hüququ", Əziz Əsədovun "Mülki hüquq", "Ailə hüququ", Abuzər Xələfovun "Kitabxana fondlarının təşkilinin bəzi məsələləri" dərslik və dərs vəsaitlərini göstərmək olar.
Bu dərsliklər sonrakı dövrlərdə
universitet alimlərinin elmi-nəzəri və praktik dəyərliliyi
ilə seçilən daha mükəmməl dərslik və
dərs vəsaiti yazmaları üçün ilkin mənbə
və dəyərli məxəz oldu.
Misir
MƏRDANOV
AMEA
Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun direktoru, fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 12 oktyabr.- S.10-11.