Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında Turançılıq
Azərbaycan
romantiklərinin yaradıcılığında türkün
keçmişinə baxış Turançılıq
ideyasının intişar tapmasına səbəb
olur.
Turançılıq elmi, siyasi və bədii
düşüncədə, demək olar ki, eyni vaxta paralel
olaraq gündəmə gətirilir. Xüsusilə, Avropada
panislamizm, pantürkizm və panturanizm ideyasına qarşı
formalaşan ictimai fikir türk mühitində bu mövzuya
marağın artmasına gətirib çıxarır. Turan sözü ictimai fikirdə oğuzları,
tatarları, qırğızları, özbəkləri,
yakutları və b. türkləri birləşdirən
ümumi ad olaraq görülürdü. Bu
ad altında bütün türkləri birləşdirmək
mümkündürmü? Dövrün
ictimai fikri və bədii düşüncəsi məhz bu
suala cavab axtarmağa çalışır və bu fikri
formalaşdırırdılar. Ə.Hüseynzadə,
Y.Akçura, Ə.Ağaoğlu, Z.Göyalp və b. məqalələrində
Turançılıq məfkurəsini
türkçülüyün yayılması
üçün ən yaxşı vasitə kimi
görürdü. Dünən türklər
üçün xəyali bir ad olan Turan adı türklərin
elmi və bədii düşüncəsində yenidən səslənməyə
başlayır. Bütün türk xalqlarını vahid
bir ideya - Turançılıq ətrafında birləşdirmək
çətin olsa da, türk xalqlarının maariflənməsi,
siyasi təşkilatlanması və bir məfkurə
halında özünü hiss etməsi üçün bu
ideya müəyyən formul rolunu oynayır. Bu proses I Cahan
savaşı dönəmində davamlı olmuşdur.
Turançılıq ideyasının bədii ədəbiyyatda
ilk nümunəsi kimi Ə.Hüseynzadənin "Sizlərsiniz
ey qövmi-macar, bizlərə ixvan, Əcdadımızın
müştərəkən mənşəyi Turan", - sətirləri
ilə başlayan qitəsi hesab edilir. 1892-ci ildə
yazılmış bu şeir o zaman dərc edilməsə də
türkçü dairələrdə geniş yayılmışdır.
Bu barədə müxtəlif vaxtlarda
Y.Akçura, Z.Göyalp kimi fikir adamları da məlumat
vermişlər. Maraqlıdır ki,
Ə.Hüseynzadə həmin şeiri 1904-cü ildə bir məqaləsinə
əlavə edərək Misirdə çıxan
"Türk" qəzetinə göndərsə də,
şeirin çapı burada da mümkün olmur. Bundan sonra Turan ifadəsi işlənməsə də,
M.Ə.Yurdaqulun türkçü şeirlərində bu
ideyanı əhatə edən Türküstan ifadəsi
işlənilmişdir. Onun "Ey türk,
oyan" (1893) şeirində çuvaşı, azərisi,
başqırdı, sartı, fini, kalmıkı eyni qanla
yoğuran "Ana vətən"ə üz tutur və
onların hamısının türk dili ilə
danışdığını bildirir və onların hər
birinin öz övladı olduğunu dilə gətirir.
Bu xalqların yaşadığı məkanı yurdu hesab edən
şair yazır:
Milyonlarca
o esir, o ateşli kalplerin,
Hepsi türklük aşkıyla tek kalp kimi çarpacak.
Yüz
milyon türk, eski, yeni Türküstan,
Bütün dünya ve istikbal hep senin.
(Yurdakul
M.E. Türk sazı, İstanbul, 1979, s. 22)
Turan sözünün poetik dərkinə Ə.Cənnətinin
"Fəxriyyə"sində rast gəlirik. Bu fəxriyyə
başqa sözlə "Turanlılarız..." adlanır.
Bu şeirdə şairin lirik düşüncələri
və romantik idealları ilə yanaşı, həm də
Turançılığın tarixi tərənnüm olunur.
Şair bu şeirində Turanlılar adı
altında birləşən türklərin keçmişinə
nəzər salırdı.
Nəzərə alsaq ki, bu dövrdə türklük
özünün ən çətin zamanlarını
yaşayırdı, onda Turançılığın
öyülməsi və tərənnüm edilməsini bir
dönüş kimi qəbul etmək olar. Doğrudan da,
elə olur; bu fəxriyyədən sonra Turançılıq
bədii düşüncədə sürətlə
yayılır. "Turanlılarız, sahibi-şənü
şərəfiz biz, Əslafımızın nayibi
xeyrül-xələfiz biz", - beytilə hər bənd boyu
təkrarlarda hər zülmə qatlaşan türklərin
yeni bir tarix yaşadığını anladırdı.
Türklərin düşdüyü bu vəziyyətlə qətiyyən
barışmaq istəməyən şair türklüyün
keçdiyi yolu tərənnüm edərək yenidən o
günlərin yaşanmasını tərənnüm edir:
Ey
zülmü-cəhalət, həzər et
göz yaşımızdan,
Dürr
olmalısan torpağımızdan, daşımızdan,
Bu yolda mədəd
bizlərə məsləkdaşımızdan,
Hürriyyət üçün vaz keçəriz
can-başımızdan.
Turanlılarız,
sahibi-şənü şərəfiz biz,
Əslafımızn nayibi xeyrül-xələfiz biz.
Cürət
bizə gəhvəradə adət verilibdür,
Məktəbdə
bizə dərsi-bəsalət verilibdür,
Ehrazi-zəfər,
töhfeyi-himmət verilibdür,
Əvvəlcə bizə müjdeyi-nüsrət
verilibdür.
Turanlılarız,
sahibi-şənü şərəfiz biz,
Əslafımızın nayibi xeyrül-xələfiz
biz.
(Cənnəti Ə. Vətən təranələri. Bakı, Nurlan, 2006)
Bundan sonra türk dünyasında səhnəyə
Z.Göyalp çıxır. Onun həm elmi-nəzəri
araşdırmaları, həm də poetik
yaradıcılığının ana xətlərindən
birini Turançılıq təşkil edirdi. "Türkçülüyün
əsasları" əsərində böyük fikir
adamı Turançılığı nəzəri cəhətdən
belə əsaslandırırdı: "Yüz milyon
türkün bir millət halında birləşməsi
türkçülər üçün ən qüvvətli
bir coşqunluq qaynağıdır. Turan məfkurəsi
olmasaydı, türkçülük bu qədər sürətlə
yayılmayacaqdı. Bununla bərabər, kim
bilir, bəlkə gələcəkdə Turan
ülgüsünün gerçəkləşməsi də
mümkün olacaqdır. Ülgü gələcəyin
yaradıcısıdır. Dünən
türklər üçün xəyali bir dövlət
bugün Türkiyədə bir həqiqət olmuşdur"
(Göyalp Z. Türkçülüyün əsasları.
B., 1991 s. 38).
Nəzəri cəhətdən Turanın gələcəyini
mümkün hesab edən şair "Turan" şeirində
türkçülük, turançılıq məfkurəsinin
poetik dərkini ifadə etmişdir. Şair
türklüyün keçmişini xatırlayaraq onun
keçib gəldiyi yolu "şanlı"
adlandırır, Atillanı, Oğuz xanı, Çingizi yad
edir, irqinin "uzaq və yaxın" zəfərlərini təqdir
edir.
Nabızlarımda
vuran duygular ki tarihin
Birer derin
sesidir, ben sahifelerde değil
Güzide,
şanlı, necip ırkımın uzak ve yakın
Bütün
zaferlerini kalbimin tanininde
Nabızlarımda okur, anlar, eylerim tebcil.
Sahifelerde
değil, çünkü Atilla, Cengiz
Zaferle
ırkımın tetviç eden bu
nasiyeler,
O tozlu
çerçevelerde, o iftira amiz
Muhit
içinde görünmekte kirli, şermende;
Fakat
şerefle numayan Sezar ve İskender!
Z.Göyalp
bu şeiri Gənc türklərin 1908-ci il
devrimindən sonra yazmışdır. Şeirin
yazılmasının başlıca səbəblərindən
biri bu zaman cəmiyyətdə gedən
osmanlıçılıq və islamçılıq
axınlarına qarşı türkçülük,
turançılıq ideologiyasını qoymaq və
formalaşdırmaqdan ibarət idi. Başqa bir şeirində
isə türk düşmənlərinə, bir qədər də
dəqiqləşdirsək, Qərbə səslənir, onun
tarixini öyrənməyi məsləhət görür və
Turançılığı tərənnüm edirdi:
Qərbin
dinlər səsini, Qərbə səslər dinlətir,
Qəlbini
də söylətir, qəlbini də inlətir:
Lakin əsla
unutmaz Oğuz xanın övladı,
Turan denən o yurdu, Turan denən o adı.
Ey
türklüyün düşmanı, kitablara göz gəzdir;
Fərabilər kimlərdir, Uluq bəylər kimlərdir?
(Ziya
Gökalp, Külliyyatı (hazırlayanı Fevziye Tansel),
I c.,
Ankara, 1977, s. 34)
Z.Göyalp Turançılığa bir neçə
ictimai-siyasi, mənəvi, ideoloji yönlərdən baxır
və onun əsaslarını elmi, poetik cəhətdən əsaslandırmağa
çalışırdı. Ona görə də
onun yaradıcılığında Turançılıq
heç də keçici olmur, dərindən işlənilir.
Turançılıq ideyası romantiklərdən ən
çox A.Şaiqin, H.Cavidin, Ə.Müznibin, gənc Cəfər
Cabbarlı, Umgülsüm və Əhməd Cavadın əsərlərində
tərənnüm və təbliğ edilirdi. H.Cavid "Hərb və fəlakət"
şeirində Turanın keçmiş şərəfli
tarixini xatırlayaraq yazırdı:
Bir
zamanlar şərəfli Turanın,
O cihani gəyuri
qavğanın
Qəhrəman,
bərgüzidə evladı,
Türklərin
anlı-şanlı əcdadı
Saldırıb
titrədirdi yer üzünü,
Hökm edər, dinlətirdi hər sözünü.
(Cavid H.
Əsərləri. 5 cilddə, I c., B., 2007, s. 64)
A.Şaiqin yaradıcılığında Turançılıq ideyası I Cahan savaşı və Cümhuriyyət illərində yazdığı şeir və poemalarda öz əksini tapır. "Arazdan Turana" poemasında Turançılıq təkcə tərənnüm olunmur, həm də keçmişi və bugünü özündə ehtiva edir. Bu poema ilk əsərdir ki, adında Turan sözü ilə yanaşı Araz sözü də işlənir ki, bu da Azərbaycanı Turan kimi dərk etmək fikrindən irəli gəlirdi. Hadisələr Araz, Kür çayları ilə Quzğun dəniz arasında baş verir. Turan dərdi Arazı danışdırır. Şair nağıllara qayıdır və "Qızıl alma" ideyasına müraciət edir. Çünki türk mifologiyasında bu obrazın ayrıca yeri vardır; bu obraz müqəddəslik rəmzi hesab olunur. Demək lazımdır ki, "Qızıl alma" obrazı Z.Göyalpın da yaradıcılığında işlənilir. Bu ad onu göstərir ki, A.Şaiq Z.Göyalpın Turançılıqla bağlı nəzəri və poetik düşüncələri ilə tanış olmuşdur. Bu cür yanaşma milli romantizmin əsas xüsusiyyətlərindəndir. Əsərin baş qəhrəmanı Dünya gözəli indi dardadır; onun dizinin üstünə Div başını qoymuş, onu əsir almışdır. Şair Dünya gözəli dedikdə vətəni nəzərdə tutur, vətən dedikdə isə Turanı. Dünya gözəlinin axıtdığı qanlı yaşlar vətənin yad əllərdə inlədiyini göstərir. Dünya gözəli onu azad edəcək igidi gözləyir:
İnlər: Yoxmu Turanda qurtaracaq ər bəni?
Nərdə o türk nişanlım, o qoç igid, qəhrəman?
Yolunu pək
gözlədim, yol ver ona, yaradan!
Yel atına binsin də, gəlsin bəni qurtarsın.
(Şaiq A. Arazdan Turana. B., 2004, s. 67)
Dünya gözəlinin bu dərdini anaya - Quzğun dənizə
çatdırırlar. Quzğun dəniz iki yavrudan - Kür və Arazdan bu dərdi dinləyir
və "dişi bir qaplan" kimi bundan qeyzlənərək
coşğun suları ilə Dünya gözəlini azad edir:
Basdı
Kürü, Arazı dalğaların selinə,
Birdən-birə köpürdü, daşdı Turan elinə.
O dağ
kibi yüksələn dalğaları yürüdü,
Yüz milyonluq Turanı başdan-başa
bürüdü.
Quzğun dənizin bu həmləsi Dünya gözəlinin
azad olması ilə nəticələnir. Azad olan Vətən
yenidən tarixi şöhrətinə qayıdır.
Ə.Müznib bir romantik kimi şeirlərində də
türkçülük, turançılıq, qədim
türk tayfalarını poetik tərənnümə cəlb
etmişdir.
O, Azərbaycanı Turan irqinin bir parçası
görmüş və onun keçmişinin şanlı,
şöhrətli olduğunu bildirmişdir:
Turan irqi
bu ölkədə boy atmış,
İgidliyin
sancağını ucaltmış,
Dünyaları
qeyrət ilə donatmış,
Qəhrəmanlar peykanıdır bu ölkə.
Mədənləri,
fironları qudurtdu,
İskəndəri
uzaq yerdən gətirtdi,
Nüşabəni,
Sədanları böyütdü,
Sərkərdələr qəmxarıdır bu ölkə.
Türklük, turançılıq onun
yaradıcılığında xalqı gələcəyə
aparan bir ideya kimi göstərilir, türklüyü səmalara
yüksələn bir əməl olaraq təsvir edir. Bir zamanlar "alyun yurdunun"
düşmən əlində qaldığını,
"yavrularının boynunu büküb
baxdığını" dilə gətirən şair
"çirkin diləkli", "alçaq məqsədli"
düşmənin istədiyini əldə edə bilmədiyini,
türklüyün qalib gəldiyini, "zülm atəşinin"
söndürüldüyünü bildirir. Türklük
yüksəldikcə onun başı səmalara dəyir, "ərş-əkbərə"
qalxır, ülvi diləklər həmişəlik olaraq
gerçəkləşir.
Türkçülüyün ən çətin anında
belə şair ona olan inamını itirmir, əksinə,
özünün inandığı bu yüksəlişə
oxucunu da inandırmağa çalışır:
Oldu cahanə
türk elinin qüvvəti sübut,
Kinli,
inadlı düşmənimiz eylər etiraf,
Dünya
üzündə türk eli bir eldi layəmut,
Etməz
zəif onları min hərb, min məsaf,
Dünya
olunca hökm edəcək türk uluqları,
Dünya durunca həp duracaq türk uruqları.
(Ağayev
İ. Əlabbas Müznib: həyatı,
yaradıcılığı, əsərlərindən
seçmələr. B., 2003, Yenə orada, s. 116)
Ə.Müznibin "Yuğ
qığılcımı", "Azərbaycan"
şeirlərində də turançılıq,
türkçülük ideyaları tərənnüm
olunurdu. "Azərbaycan" şeirində "çəlik
güllər bağçası" Azərbaycanı
Turanın bir parçası hesab edirdi.
Ə.Cavadın şeirlərində Turanın
keçmişi və bugünü tərənnüm edilirdi. Türkiyənin
istiqlal mübarizəsi apardığı bir dönəmdə
Turan coğrafiyasının bu qədər tərənnüm
edilməsi yalnız keçmişin idealizəsi deyildi, həm
də vaxtilə reallıq olan bir coğrafiyanı yeni nəslə
anlatmaq və onları mübarizəyə səsləməkdən
ibarət idi. "Türk ordusu"na
yazdığı şeirdə şanlı türk əsgərlərini
tərənnüm edirdi:
Ey
şanlı ölkənin şanlı ordusu,
Unutma
Qafqaza girdiyin günü!
Gəlirkən
qovmağa Turandan rusu,
Ayağını Qara dəniz öpdümü?
(Cavad Ə. Seçilmiş əsərlər.
Bakı, Şərq-Qərb, 2005, s. 143)
C.Cabbarlı Məhəmmədzadə Mirzə Balaya yazdığı "Turan ellərinə salam söyləyin", "Azərbaycan bayrağına" şeirlərində türk xalqlarının birliyini romantik şəkildə ifadə edirdi. "Azərbaycan bayrağına" şeirində Göy Moğoldan qalmış türk oğlunun istiqlal duyğularına Turan idealını da qatırdı:
Allah, əməllərim edib şu bayrağı intiqal,
Birər-birər
doğru olmuş, bir ad almış: istiqlal!
Yürəyimdə
bir dilək var, o da doğru kəsilsin,
O gün
olsun bir göy bayraq Turan üstə açılsın.
(Cabbarlı
C. Əsərləri. 4 cilddə, I c., Bakı, Şərq-Qərb,
2005, s. 64)
"Turan
ellərinə salam söyləyin"
şeirində isə Amal quşunu Şərqə
uçurur, Altun dağdan keçirir, Od yurdunun
yavrularının dilində Turan ellərinə salam göndərir:
İntizar
gözlərdən Xəzər doğuldu,
Həsrət ürəyimiz yanar dağ oldu.
Dillərimiz
Turan deyə yoruldu,
Turan ellərinə
salam söyləyin.
(Cabbarlı
C. Əsərləri. 4 cilddə, I c., Bakı, Şərq-Qərb,
2005, s. 64)
Cümhuriyyət dönəmində
turançılıq ideyası daha da artmış, gənclərdən
Əliyusif Rai, Umgülsüm və b.
yaradıcılığında mühüm yer tutmuşdur. Umgülsüm "Turan
düdüyü" şeirində bu böyük
coğrafiyaya gələn fəlakətləri anladır və
"Bir cahil yoxmudur çıxa gəmimiz, Ağlaşır
analar, duyan nerədə?", - deyə Turan gəmisini xilas
etməyin yolları aranır:
Məskənimiz
həp fəlakət bucağı,
Bəstərimiz
fırtınalar qucağı
Sönmüşmüdür
əcəb türkün ocağı
Anadolu nerde, Turan nerede?
(Umgülsüm. Əsərləri B., Letterpress, 2010, s. 55)
Lakin Cümhuriyyətin süqutundan sonra bu ideya
bədii düşüncədən çəkilmiş,
yalnız bəzi romantiklərin əsərlərində rəmzlər,
simvollar şəklində qalmışdır.
Timuçin
ƏFƏNDİYEV
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi,
professor
525-ci qəzet.- 2019.- 16 oktyabr.- S.10-11.