Nəyə və niyə inanmalı
Esse
Portuqaliyalı şair, rəssam,
yazar və filofos Fernando Pessoa "Narahatlığın
kitabı"nda yazırdı:
"Gənclərin çoxunun
tanrı inancını
itirdiyi və bunu zamanında atalarının tanrıya
inandığı kimi,
yəni səbəbini
bilmədən etdiyi bir dövrdə yaşayıram".
Pessoa bu cümləni
ötən əsrin otuzuncu ilində yazmışdı. Aradan səksən ildən
çox vaxt keçməsinə baxmayaraq,
deyə bilərəm
ki, o fikir sanki bugünümüzü
ifadə edir. İndi də tanrıya inananlar kimi, inanmayan insanlar da var və
bu, təbii haldır. Amma məsələ bu inanım və ya inancsızlığın
heç bir əsası, dayaq nöqtəsi, alt qatı olmadan baş verməsidir.
Fernando Pessoanın bu
fikrini oxuyanda özümə bir sual verdim; Nəyə
və niyə inanıram? "Niyə
inanmıram?" sualı
isə elə də vacib deyil.
Çünki nəyə və
niyə inanmaq onun da cavabını
özündə ehtiva
edir.
İnsan olaraq məsuliyyət hissinə sahib olduğumu bilirəm. Səhviylə düzüylə yaşadığım bu həyat mənimdir. Etdiklərimlə bərabər etmədiklərimə
görə də məsuliyyət daşıdığım
da bilirəm. Bu məsuliyyət təkcə öz həyatıma, özümə
görə deyil, eyni zamanda, dünyada
yaşayan tanıdığım
və tanımadığım,
bildiyim və bilmədiyim hər canlıya, hər nəsnəyə görədir.
Odur ki, tanrıya dair inancım yoxdur; etdiyim səhvə görə günahlandıracağım şeytanın,
nəyisə düz edəndə isə məni mükafatlandıracaq
tanrının varlığına
inanmaq yerinə, səhv və düz etdikdə özümə, ümumilikdə
canlılara hansı təsiri göstərdiyimə,
yaranan "kəpək
effektinin" zərərli
və ya zərərsiz olduğuna diqqət edirəm. Bir sözlə, məsuliyyətimi
dərk edirəm.
Bu, mənim azadlığımı
əlimdən alırmı?
Rahatlıqla "yox" deyə
bilərəm. Əgər stoaçıların
dediyi kimi, "azadlığımız boğazımızdakı
ipin uzunluğu qədərdir"sə, məsuliyyət
bu ipin elə
mənim öz əlimdə olması deməkdir.
Tanrı
adlı bir varlığın olduğuna
inanmayıb, insana, onun gücünə, böyüklüyünə inanan
insanlardan da deyiləm. İnsana inanmaq dedikdə,
əlbəttə ki, güvən mənasını
nəzərdə tutmuram.
Buradakı inanmaq insanı
tanrı adlı varlığın yerinə
qoymaqdır. Fernando Pessoanın
da dediyi kimi: "Tanrıya inanmıram, amma heyvan sürüsünə
də inana bilməzdim". Heyvanla eyni kökdən gələn,
xislətində dağıdıcılıq
olan, sevgini, vicdanı bu xislətini dizginləmək,
daha doğrusu, ört-basdır etmək üçün yaradan, sülhü belə qanlı müharibələrdən,
öldürmək istəyini
tətmin etdikdən sonra əldə edən insana inana bilməzdim. Bunun digər bir səbəbi də bu sadaladığım cəhətləri ona kiminsə və ya nəyinsə verdiyini deməsi və məsuliyyəti üzərindən atması
üçün tanrı
adlı varlığı
yaratmasıdır. Özü ilə
üzləşə bilməyən,
daim özündən
qaçan, bu qaçışları başqa
insanlarda sığınmaqla
edən, yəni bir növ yenidən
özünə qayıdan,
əvvəlini bulanıq
da olsa xatırlayan,
amma gələcəyindən
tamamilə xəbəri
olmayan insana inanmaq ağılsızca atılmış addım
olardı.
Üzərinə sadəcə daşıya
bilmədiyimiz məsuliyyətimizi
yüklədiyimiz tanrı
adlı varlığa
və bioloji anlayışdan başqa heç bir mahiyyəti olmayan insana inanmadıqdan sonra nəyə inanacağımı düşünərkən
qəribə bir şey tapdım: Niyə də düşünməyə inanmayım?
Bəs düşünmək nədir?
Düşünmək haqqında bir çox filofos danışıb. Onun nəliyi, necəliyi
haqqında fikir bildirib və təbii ki, o fikrə gəlməzdən
əvvəl isə düşünmək haqqında
düşünüb.
Fikirləşə bilərsiniz ki, insan dedikdə ağla ilk "düşünə
bilən varlıq"
gəlir, elə isə deməli, dolayı yolla da olsa insana
inanıram. Amma burada məsələ
düşünmək fəaliyyətinin
insan kontekstindən çıxarılıb ayrıca
dəyərləndirilməsidir. Yəni Dekart "düşünürəmsə,
varam" deyirdi, deməli, insanı insan edən, var olduğunu sübut edəcək tək şey düşünməkdir. İnsan ondan
asılıdır, o, insandan
yox.
Düşünmək bizə, həyatımıza
(gələcəyimizə və
bu günümüzə)
istiqamət verən fəaliyyətdir. Düşünmək dünyanı dərk
etməyimizə, nəsnələrin
məğzini anlamağımıza
şərait yaradır.
Nəyin
səhv, nəyin doğru olduğunu düşünərək anladığımız
kimi, elə düşünərəkdə yaradırıq. Blez Paskalın da dediyi kimi: "Heç nə özlüyündə pis
və ya yaxşı deyil. Bir şeyin yaxşı və ya pis
olması onun haqqında nəcə düşündüyümüzdən asılıdır".
Keçmişdə düşünmək ilə
duyğular (ehtiras da deyə bilərik)
daim üz-üzə gətirilirdi. Duyğular təhlükəli hesab edildiyi halda, düşünmək
tək çıxış
yolu, xilas kimi dəyərləndirilirdi.
Duyğular düşünməyə maneə kimi qəbul edilirdi. Ona görədir ki, Bertran Rassel "Tənha səyyahın xəyalları" kitabında
"İldırımdan sürətli
olan duyğu ruhumu doldurur, amma məni aydınlatmaq yerinə sarsır və yox edir. Düşünmək üçün soyuqqanlı olmalıyam"
deyirdi.
Sualın "niyə inanıram" hissəsinə gəldikdə
isə düşünməkdə
məsuliyyət hissi kimi mənə azadlığımı yaşadan,
azad olduğumu sübut edən fəaliyyətdir. Eyni zamanda, düşünmək
dolayı yolla məsuliyyət hissini, onu daşımağı öyrədir. Yazının əvvəlində sadaladığım
mənfi cəhətləri
gizlətmək yerinə
yaranma səbəblərini
dərk etməyə,
onlardan kortəbii şəkildə qurtulmaq yerinə isə (bu insanı daha çox insanlıqdan çıxarır)
onlarla birlikdə şüurlu şəkildə
yaşamağa şərait
yaradır.
Düşünmək haqqında danışarkən
unutmamalıyıq ki,
o insan təbiətinə
yaddır, yəni doğuşdan gələn
bir şey deyil. Zamanla öyrənilən (həm də çətinliklə) və
öyrənildikdən sonra
tərgidilməyən bir
şeydir. Onu bir dəfə "dadmaqla"
ömür boyu bu daddan həzz
almaq mümkündür.
Mən düşünməyə inanıram. Fernando Pessoanında dediyi kimi: "Əgər ürək
düşünə bilsəydi, döyünməkdən vaz keçərdi".
Taleh
EMİNOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.- 19 oktyabr.- S.18.