Quyunun dibindəki şeytan
VƏ
YAXUD YAŞAYAN ÖLÜ MƏTNLƏR
esse
Uşaq vaxtı həyətimizdəki
quyunun yanında saatlarla çömbəlib
alatoran dərinliyə
baxırdım. Bunu hər gün
dərsdən gələn
kimi həvəslə
ritual kimi icra eləyirdim. Anam quyunun
dibində şeytanın
olduğunu, ora çox baxanda adamın sinəsindən yapışıb dartdığını
deyirdi.
Etiraf edim ki, bu gün
bu mənə nə qədər gülməli gəlsə
də, hələ də bir o qədər
qorxunc hiss yaradır. Şeytan, onun
əlləri, quyunun dibi. Əlbəttə, anama da uşaq vaxtı belə demişdilər.
O da bilirdi ki, uşaqları quyunun yanından çəkmək üçün
məhz bu cür əhvalatlar danışmaq lazımdı.
Böyüdükcə quyunun yanından
içinə baxmadan keçdim. Hər keçəndə də ayağımın ucuyla ilə kiçik bir daş dığırlayırdım.
Və gözləyirdim ki, daş suya düşüb
səs çıxarsın.
Həmin
səsi eşidənə
kimi yerişimi yavaşıdırdım. Hərdən
itələdiyim daşlar
su nasosuna tuş gəlirdi, suyun yox, nasosun
xoşagəlməz səsini
eşidirdim. Kefim pozulurdu.
Bir gün atam motorun
xarab olmağından,
su çəkən borunun ucuna xırda
daşların yığılmağından
şikayətləndi. Həmin günlərdə nənəm
quyunun dibindəki şeytanın hirsləndiyindən
danışırdı. Sən demə, mənim atdığım daşlar
suya yox, şeytana dəyirmiş.
Mən böyüdüm,
nənəm dünyasını
dəyişdi, anamı
başqa qayğılar
düşündürdü. Heç
kim bir
də mənə quyuda məskən salmış şeytandan danışmadı, onunla qorxutmadı. Mən isə hər
dəfə həyətdəki
quyunu görəndə
şeytanı, onun əllərini və necə hirsləndiyini düşündüm. Miflərlə,
nağıllarla (daha məlumatlı şəkildə)
tanış olandan sonra, dini kitabları,
rəvayətləri, hədisləri
oxuduqca nənəmin danışdığı, anamın
məni qorumaq üçün istifadə
etdiyi "yalanları"
beynimin tozlu küncündən gün
işığı düşən
tərəfə çəkdim.
Məsələn, mənim quyuya
ayağımla daş
dığırlamağım bir mənada müsəlmanların Həccdə
şeytanı daşlamağına
bənzəyirdi. Şeytanın əsəbləşib su nasosunu xarab etməsi isə Həccdə kiminsə ölməsinə oxşayırdı.
Nənəmin bu əhvalatları
niyə uydurduğu məlum idi; öncə qızını,
sonra nəvələrini
qoruyurdu, şeytanla onları qorxudurdu. Bəs xalq niyə bunları uydurmuşdu?
Kimi qorxutmaq üçün?
Hər halda torpaqlarını yağmalamağa gələn
qara donlu kafirləri şeytanla qorxutmayacaqdılar.
Şumerlərin mədəniyyətini və məişətini araşdıranda bununla bağlı bir nüans oxuyuruq. Ki, əslində, adamların oddan sonra etdikləri ən böyük kəşf qorxu olub. Onlara hücum edən heyvanlara Şər qüvvə, onları xilas edən oda Xeyir deyiblər və bu odu tutan, ondan silah hazırlayan qəhrəman olub. Sonra bu qəhrəmanlar kahinlər, sonra baş kahinlər, nəhayət, peyğəmbərlər adlanıb. Beləcə, günümüzdəki inanc sistemi və alqoritmi yaranıb. Kimsə və ya nəsə olmalıdır, biz ondan qorxmalıyıq, sonra başqa birisi və ya nəsə bizi bu qorxudan xilas etməlidir. Nənəmin danışdığı nağılda quyunun dibindəki şeytanı heç nə simvollaşdırmasa da, peyğəmbərləri nənəmin özü oynayırdı. Yəni o mənə xəbərdarlıq edir, mən də şeytanın yanından-yörəsindən çəkilirəm. Belə bir ssenari. Yəni bu cür miflər (və ya dini hekayətlər), əslində, bir toplumun nümayəndələrini qorumaq, eyni cinahda saxlamaq üçün idi. Məşhur rejissor Məcid Məcidinin "Məhəmməd: Allahın elçisi" filmində yəhudilər Abdullahın yeni doğulmuş körpəsindən xəbər tutmaq üçün ərəblərin yanına gəlir və onların necə vəhşi bir cəmiyyət qurduğunu müşahidə eləyirlər. Gələn kəşfiyyatçılardan biri digərinə sual verir:
"Allahın peyğəmbəri bu qövmdən gələcək?"
Verilən cavab bizim söhbətimizin ana fikrini ifadə edir:
"Yox, bu qövm
üçün gələcək..."
Təkcə son səmavi din haqqında deyilmiş fikir deyil bu. Bütün zamanlarda inanc eyni bir kütləni
mühafizə etmək
üçün var oldu. Günümüzdə bu, sadəcə
mənim kimi xatırlamaqdan və maraqlanmaqdan ötəyə
keçmir. Bu gün cəmiyyətlər
mifdən sənət
kimi istifadə etməyi və onu kulta çevirməməyi
bacarırlar. Ancaq bu və ya başqa
formada miflər və digər adı ilə sonrakı dövrlərdə
dini mətnlər özünü hələ
də yaşada bilir. Bu mətnlər
elastikdi. Su kimidirlər. Töküldükləri qabın formasını asanlıqla ala bilirlər.
Şifahi ədəbiyyatda nağıl, dastan janrında, sonrakı dövrlərdə bütün
qitələrdə şeir
(musiqi) janrında, günümüzdə isə
nəhəng forma olan
romanda özünü
sağ saxlamağı
bacardı. O miflər
haqqındakı düşüncələr
dəyişdi, əlbəttə.
Məsələn, uşaq
vaxtı mənə həqiqi görünən
quyunun dibindəki şeytan bu gün mənə çox yaxşı xammal ola
bilir. Mən yenə ona inanıram. Fərqli müstəvidə. Hələ də quyunun dibində bir şeytanın olduğuna,
çox baxsam, əlləri ilə sinəmdən yapışıb
məni quyuya salacağına inanmaq istəyirəm. Çünki
hərəkətin özündə
və süjetində
xüsusi enerji var. Hansı ki bu
enerjini biz bədii dilin ən ali səviyyəsində
hiss edirik. Bütün
böyük yazıçıların
beş yüz
səhifəlik kitablarında
elə bir cümlə var ki, bütün kitab sadəcə o cümlənin enerjisində
yazılıb. Mənbə odur.
Mənsəb yenə odur.
Bax həmin cümlələr
nənəmin danışdığı
o əhvalatlardandır.
Məsələnin maraqlı tərəfi bu obrazları uyduranların hansı təfəkkürə sahib olduqlarıdır. Yazının kəşfindən daha qabaq var idi, dindən daha əvvəl. Şumer mətnləri, o coğrafiyadan tapılan yüzlərlə daş kitabə və salnamələr Yerin yaranışı haqqında mülahizələri konkretləşdirir. İnsanların fərqli materiklərdə eyni hekayələri danışması olduqca maraqlıdır. Amerika mifləri bir qədər sadə dillə insanın və yerin yaranışı izah edir. Bu izah Yunq hipotezinə daha yaxındır. Dünya okeanın ortasında bir adadır. Mifə görə, bu ada okean tısbağasının qınında yarandı. Yəni sadəcə bir ərazi olub. Sonrakı proseslər parçalanmaya gətirib çıxarıb.
Bilmədən, mövzudan bir qədər uzaqlaşdım, ancaq əsas fikir olduğu kimi qalır. Miflər günümüzdə öz aktuallığını saxlaya bilir. Bu gün yazılan romanlar, çəkilən filmlər, seriallar, elmi kəşflərin hər biri təməl mətnlərə dayanır. Bizdən daha öncə deyilmiş, təsəvvür edilmiş şeyləri kəşf edirik. Ondan yeni nəsə düzəltməyə çalışırıq. Uşaq vaxtı nənəmin haqqında danışdığı əsəbiləşdirdiyim şeytanın Paqanini üçün ilham mənbəyi bir allah olduğunu öyrənəndə mən də bu şeytandan özüm üçün bir nəsnə hazırlamağı həmişə fikirləşmişəm. İndi də.
Yaşayan ölü
mətnlərdi bu miflər. Onların üzərində
proses dayanıb. Heç bir inkişaf yoxdu. Kimsə Zevs haqqında
yeni bir nağıl uydurmayacaq.
Uydursa da, yenə Zevsə
bənzəyəcək. Təkrar,
period. Yeni nəsillər isə
bu ölü mətnləri mətbəxlərində
duz, şəkər kimi əl çatan
yerə qoyacaq.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.- 2019.- 19 oktyabr.- S.18.