Səbahət Şahin: "Kitablarım ədalət
axtarışından yaranıb"
Türkiyəli ədib
Azərbaycana gəlişini "həyatda təsadüf yoxdur,
zərurət var" fikrinin daha bir sübutu kimi qiymətləndirir
Səbahət Şahin Türkiyənin
tanınmış qələm adamlarındandır. Adını
daha çox "Qanadsız mələklər" romanı
ilə tanıdıb. Özü bu
kitabına "ədəbiyyat aləminə salamım"
deyir. Roman əsrimizin bəlası olan xərçəng
xəstəliyi qurbanlarına ithaf olunub.
Yazıçı tamamilə gerçək həyat
hekayələri üzərində qurulmuş əsərin gəlirlərini
də xərçəng xəstələrinə
bağışlayıb. Sonrakı kitabı "Orion"da isə
illərlə yazdığı şeirləri toplanıb.
Onun şeirlərini və haqqında bu bilgiləri
oxuyarkən hələ özünü tanımırdım.
Tanışlığımız isə bir
müddət öncə Bakıda baş tutdu. Bir neçə günlük paytaxtımızın
qonağı olan bu gülərüz, səmimi, xoş
söhbət xanımın gözlərinin dərinliyində
gizlənmiş kədər o duyğusal əsərlərin əksi
idi sanki. Ancaq onda məni həyəcanlandıran
əsas özəllik ədəbiyyata, şeirə, sənətə
olan sonsuz sevgisiylə bərabər, fərqli
baxışı idi. Nəyi nəzərdə
tutduğum müsahibədə daha yaxşı
anlaşılacaq. Öncə isə qonaqlarımıza
verdiyimiz ənənəvi sualla başladıq: Azərbaycanı
necə tanıdınız?
- Bu, Azərbaycana
ilk gəlişimdir. Çox təəssüf
ki, bura gələnə qədər Azərbaycanla
bağlı çox da məlumatlı olduğumu deyə bilmərəm.
Tarix və coğrafiya dərslərində öyrəndiklərim
qədərdi, bəlkə bir az artıq. Eyni millətin fərqli iki dövlətiyik, fəqət
Azərbaycanın Türk yurdu oluğu həqiqətini
bütün türklər bilir. Bu torpaqlara
gəlmək mənim üçün çox ecazkar bir
hissdir. Aid olmaq hissinin nə qədər dəyərli
olduğunu öyrənmiş oldum. Xarici
ölkəyə getdiyiniz zaman sizə aid olmayan dil, tarixi gen və
bir yığın yad üz qarşılayır sizi. Azərbaycanda bu cür yadlığı, qəribliyi
hiss etmədim. Ən azından demək
olar ki, hər kəs türkcə bilir. Ədəbiyyatını,
mədəniyyətini çox da yaxşı bilmirdim. Amma öyrəndiklərim və gördüklərim
qədəriylə ölkənizdə ədəbiyyata, sənətçiyə
verilən dəyər məni çox təəccübləndirdi.
Dövlətinizin sənətçisinə
sahib çıxmağı mənə çox təsir etdi.
Hətta onların əbədi uyuduqları yer
belə bir məzardan, qəbiristanlıqdan daha çox muzeyi
xatırladır. Gəldiyimdən bəri
hər kəsə danışa-danışa bitirə bilmədiyim
möhtəşəm bir hadisədir.
Ölkənizdə 30 sentyabr-4 oktyabr arasında
keçirilən "LİFFT 2019" Beynəlxalq Ədəbiyyat
Festivalının dəvətlisi olaraq gəldim. Bu sayədə
dünyanın müxtəlif ölkələrindən bir
çox yazarla da tanışlıq fürsəti qazandım.
Bunun da festivalın məqsədlərindən
biri olduğunu rahatlıqla deyə bilərəm. Heydər
Əliyev Mədəniyyət Mərkəzinin möhtəşəm
binasında keçirilən bu festivaldan da əlavə, ev sahibi olan Azərbaycan sənət
adamlarının fədakar əməkləri də diqqət
çəkirdi. Məsələn, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyində bu gün bizim də dilimizdən
düşməyən sözlərin sahibinin oğluyla tanış olmaq şərəfinə nail
oldum. Ədəbiyyata nəsillər boyu xidmət
edən bir ailənin dəyərli üzvü olan Anarın əlindən
imzalı kitabını almaq mənim üçün
böyük bir qürur oldu. Yazıçı Seyran Səxavət,
məşhur dedektiv yazarı Çingiz Abdullayev, Varis bəy,
İLESAM Azərbaycan təmsilçisi, gözəl şair Xəyal
Rza və başqaları. Xəyal bəy həm
də gözəl sənətçidir. Eləcə
də qəzetinizin dəyərli baş redaktoru Rəşad Məcid.
Kübarlığı bir yana,
yazıçı, şair və jurnalist kimi də Azərbaycanda
hər kəsin könlündə taxt qurduğu bəllidir.
Yüksək insani keyfiyyətlərini ölkənizdə
qonaq olduğumuz müddətdə göstərdiyi mükəmməl
ev sahibliyi ilə də taclandırdı. Bütün bunlara görə ona qədər təşəkkür
etsəm, azdır.
Bu ziyarətin yaradıcılığıma təsirinə
gəldikdə, elə buradakı günlərimdə
başladı deyə bilərəm. Xəzər dənizinin
ortasında yerləşən Nargin adası və İLESAM
başqanı, hörmətli Məhmət Nuri
Barmaqsızın anlatdıqlarından kiçik bir hekayə də
yarandı Bakıda. Bundan əlavə,
sanki üfüqdə bizi ortaq tariximizdən bəslənəcəyim
bir roman gözləyir kimi bir hiss də var içimdə.
Məncə, mənim Azərbaycan səfərim
"həyatda təsadüf yoxdur, zərurət
vardır" fikrinə daha bir sübut idi. Bu mənada bu səfərə vəsilə olan
başqanım Məhmət Nuri Barmaqsıza təşəkkür
edirəm. Dörd yüz milyonluq türkü sənətlə,
ədəbiyyatla, mədəniyyətlə görüşdürmək
üçün gecəsini gündüzünə qataraq fədakarcasına
çalışan bu insanı ən səmimi
duyğularımla təbrik edirəm!
- Vaxtilə
hüquqşünaslığa böyük
marağınız olub, hətta o fakültədə
oxumağı xəyal etmisiniz. Nəydi sizdəki
bu hüquq sevgisi?
- İçimdəki ədalət duyğusu deyək. Uşaqlığımdan
bəri haqsızlıqlara qarşı kəskin duruşum
olub. Harda bir əzilən görsəm, ilk
müdafiəçisi mən olardım. Sonrakı
illərdə ətrafımın məsləhəti və təşviqiylə
hüquq fakültəsinə girmək istəmişdim. Müxtəlif səbəblərdən bu həyata
keçməsə də, yazıçılıq yolumda bənzərini
elədiyimi düşünürəm. Məncə,
kitablarım ədalət axtarışından yaranıb.
-
Yazıçılığı peşə olaraq qəbul etmək
nə qədər doğrudur, sizcə?
- Yazıçılığı peşə olaraq qəbul etməmək nə qədər doğrudur, öncə onu anlamağa çalışaq, məncə. Yazıçılıq bir peşədirmi? Birlikdə qərar verək. Yazıçılıq iş vaxtı qaydaları olan, daimilik və məsuliyyət istəyən və bəli, mənə görə bir peşədir. Çünki əmək, sədaqət və alın təri tələb edir. Yuxusuz, yorğun gecələrdə işləməli olduğunuz vaxtları, bəzən masa arxasında bir sətir belə yaza bilmədən keçirtdiyiniz saatları tələb edir. Yazıçılıqda normal iş həyatının bütün tələblərini və daha da çoxunu yerinə yetirirsiniz. Dövlət məmuru səhər səkkizdən altıya kimi işləyirsə, yazıçılıqda iş vaxtı on beş-on altı saata qədər arta bilər. Yaxşı bir yazıçı olmaq üçün daim oxumalı və araşdırma aparmalısınız. Bir mövzuda fikir əldə etmək üçün yüzlərlə, hətta minlərlə səhifə oxumaq lazım ola gələr. Üstəlik, buna bəhanə tapmaq şansınız da yoxdur. Yazıçılar istəklərinə görə istirahət edə bilmirlər, xəstə olduqları təqdirdə bu gün işə getməyəcəm kimi bəhanələri yoxdur. Bir də bu işi məcburiyyətdən edə bilməzsən, sevərək və eşqlə etdiyin bir iş olmalıdır. Məncə, bunun hələ də peşə olub-olmaması mübahisəsi yazıdan pulun qazanılıb qazanılmaması və sabit bir gəlirin olmamağı ilə bağlıdır. Dediyim kimi, bu, sevgi ilə görülən bir işdir, hamımız bilirik ki, sevgi və səbrin sonda qazancı da olur. Beləliklə, yazıçılıq bir peşədir...
- Şeir, yoxsa roman?
- Bu suala
heç düşünmədən, roman deyə cavab verirəm.
Təbii ki, roman yazmaq ilk seçimim olduğu
üçün. Ədəbiyyat elə
bir dəryadır ki, qələmi əlinizə alır və
dərinliklərə baş vurursunuz. Yazdıqlarınız
bəzən şeir olur, bəzən hekayə, bəzən də
esse. Aradakı tək fərq hansında nə
qədər qalmağınızdır. Şeir
yazmağı sevirəm, lakin ustadlarımın önündə
sayğıyla əyilərək. Deyəsən,
mən romanda qərarlaşdım.
- Kimdir
qanadsız mələklər?
- Anam və
bacım, xərçəngin amansız üzüylə
mübarizədəykən bir də sistemin
insafsızlıqlarıyla tanış olan
iki adi insan. Mənim canlarım. Eyni taleyin qurbanı olmuş iki gözəl
qadın. Və onların gedərkən
arxalarında buraxdıqları ortaq bir həyat hekayəsi.
Oxuyarkən həyatdakı kimliyinizlə
bağlı daim özünüzü
sorğulayacaqsınız. Övlad olmaq
düşüncəsindən peşə seçməyə
qədər bir çox mövzuda fərqlilik
yaşayacağınız bir kitabdır "Qanadsız mələklər".
Sizin özünüzə "insanlıq yolunda
əsil məsələ nədir?" deyə
soruşmağınıza səbəb olacaq, şəxsinizdə
verdiyiniz cavablar, cəmiyyətdə tapa bilməyəcəyiniz
gerçəklərlə üzləşdirəcək.
Bu romanı yazdım, çünki varlıqları
adi, yaşadıqları qeyri-adi bu iki insanın həyata
qarşı duruşu hər kəs tərəfindən
oxunmalıydı.
Haşiyə:
Səbahət xanım haqqında araşdırmalarımda
sevdiyi və oxuduğu yazıçıların
siyahısına da rast gəlmişdim. Maraqlananlar
üçün deyə bilərəm ki, olduqca zəngin və
çox maraqlı bir siyahıdır. Bir-birinə zidd
olan yazıçılar, üslublar da az
deyil. Və onu da qeyd edim ki, Səbahət
xanımla mütaliə söhbətlərində səmimiliyi
daha çox diqqətimi çəkdi. Çünki
adətən, yazıçılar, ya da mütaliə həvəskarları
ən çox klassiklərin, ya da ən məşhur müəlliflərin,
əsərlərin adlarını çəkirlər. Səbahət
xanımın isə siyahısında müasiri olan türkiyəli
yazıçılar da az deyil. Bu da müsahibimin komplekssizliyindən və səmimiyyətindən
xəbər verir. Siyahısındakı fərqliliyi isə
özündən soruşmamaq olmazdı:
-
Sevdiyiniz yazıçılar arasında Maksim Qorki də var,
Umberto Eko da. Sizi bir müəllifdə
özünə çəkən başlıca özəllik
nədir?
-
Yazıçının xəyal dünyasına girməyi
çox sevirəm. Və o dünyada səhifələrin
sayı qədər qaldıqca bəzən müəllifin
yaratdığı qəhrəmanlardan biri, bəzən də
kənardan baxan bir göz oluram. Hər
yazıçı bunun üçün fərqli priyomlar
işlədir. Hekayələrinin içərisinə
çəkə bildikləri oxucu sonradan onların daimi
oxucusuna çevrilir. Mən Maksim Qorkiylə 12
yaşımda rəhmətlik bacım "Çörəyimi
qazanarkən" adlı romanını oxuyarkən tanış oldum. Deyəsən,
hələ o yaşda bu yazıçının
kitablarında özüm üçün bir yer
tapmışdım. Umberto Ekoya gələndə, 22
yaşında Torino Universitetindən doktorluq dərəcəsi
alan bu yazıçıyla, sonrakı
zamanlarda tanış oldum. İtalyan elm adamı, Torino
Universitetində dərs deyib, RAİ-nin (İtalya Radio və
Televiziya Qurumu) mədəniyyət redaktoru olaraq
çalışıb və sair... İki fərqli
dövr, iki fərqli yazıçı. Bayaq
"yazıçılıq bir peşədirmi" deyə
soruşduğunuzda cavab olaraq, bir yazıçının
olmazsa olmazlarından birinin çox fərqli uclardan
insanları oxumalı olmağından bəhs etmişdim.
Məncə, bu iki yazıçı bu
mövzudakı düşüncələrimi dəstəkləyir.
-
Türkiyə xaricində, məsələn, Azərbaycanda
insanlar sizi niyə oxumalıdırlar?
-
Özümdən bəhs etməzdən öncə,
kiçik bir məlumatı diqqətinizə çatdırmaq
istəyirəm. Türkiyədə hər gün beş roman çap edilir. Bu,
görünməmiş bir ədəbiyyat emalıdır.
İldə 41 min 239 kitab edir. Bunların 45 faizini ədəbiyyat əsərləri
təşkil edir. Mən bir yurdsevərəm.
Yurdsevərlik ölkənin hörmətinin
artmağına, ətraf dünyadakı imicinin
yaxşılaşmağına verəcəyimiz qatqıyla
bağlıdır. Və bu da yaratmaqla
olur. Mən oxuyan, yazan və yaradan bir
yazıçı olaraq ölkəmi təmsil etmək
üçün xarici ölkələrdə oxunan bir müəllif
olmağı çox istəyərəm. O ki qaldı Azərbaycana,
axı bura öz yurdumuzdur, deməli, ən əvvəl də
öz yurdumun insanları məni tanımalıdır. Təbii ki, Türkiyə xaricində. Bunlar mənim həqiqətlərimdir. Qələmim insanlarınızın ürəyinə
toxunmağı bacaracaqsa, sizin həqiqətləriniz də
olacaq.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 19 oktyabr.- S.15.