Var olmaq
üçün düşünək
I yazı
Cogito,
ergo sum - Düşünürəmsə, deməli, varam.
Rene Dekart
Son vaxtlar tələbələrlə tez-tez
görüşmək qismət olur. Gənclərin
düşüncə tərzini, özünüifadə
qabiliyyətini müşahidə eləmək mənə
çox şey öyrədir. Bir tərəfdən
gəncliyi Sovet dönəmində keçən valideynlərimin,
digər tərəfdən keçid dövrünün
bütün ziddiyyətlərini yaşayan özümün və
nəhayət, müstəqil Azərbaycanın bütün
imkanlarından yararlana bilən bugünkü tələbələrin
düşüncələri arasında müqayisə
apardım. Əslində, məqsədim
düşüncələr arasında paralel aparmaq deyil,
yaşanan problemlərə göstərilən münasibətləri
təhlil etmək idi. Məncə, məhz
problemin həlli yollarını düzgün istiqamətdə
axtarmaq, yaranmış "tıxacdan" çıxıb
inkişafa davam etmək bacarığı düşünməyin,
deməli, var olmağın bir göstəricisidir. Gəldiyim nəticələr çox maraqlı
oldu.
Təfəkkürün
iki qatı
Azərbaycan
70 il ərzində Sovet İttifaqı tərkibində
olanda bəlli bir ideologiya çərçivəsində
yaşayıb inkişaf edirdi. Rəsmi
araşdırmalar, əsərlər bu təfəkkürün
inikası, eyni zamanda, gələcək nəslin
formalaşması üçün bələdçi olurdu.
Klassik irs, orta əsr filosofları da bu
standarta uyğun tədqiq edilir, qayçılanıb
"yamana bilirdi". Bu, düşüncələrin
görünən, qəbul edilən üst qatı idi və həqiqətən
dərin bir təfəkkür, geniş
dünyagörüşü tələb edirdi: inanmaq və
inandırmaq üçün. Bununla paralel olaraq,
düşüncənin alt qatında da gizli bir proses gedirdi -
şairlərin, yazıçıların
yaradıcılığında, folklorda, milli musiqidə, xalq
oyunları, bayramlarda, mərasimlərdə milli dəyərlər,
milli ruh yaşayır və buna səbəb millətin
identikliyi qorunurdu. Burada üst qata xidmət edən
əsərlərlə yanaşı, bütün təqiblərə
baxmayaraq, sətiraltı olaraq millətin tarixini və
varlığını qoruyan fikirlər də səsləndirilirdi,
fəaliyyət də göstərilirdi. Məsələn,
XX əsrin yetmişinci illərində ilk dəfə Ulu
Öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə
İmadəddin Nəsiminin Azərbaycanda yubileyi qeyd ediləndə
məhz hər iki təfəkkür aktivləşmişdi.
Bir tərəfdən, şairin insanı tərənnüm
edən yaradıcılığı, üsyankar şəxsiyyəti
Sovet ideologiyasına uyğun araşdırılır, təqdirəlayiq
işlər görülürdü. Digər tərəfdən,
əsrlər boyu az qala unudulmaqda olan bir
dahi azərbaycanlı şair təkrar xalqa ən yüksək
səviyyədə təqdim edilir və bununla xalqın tarixi,
ədəbi irsi zənginləşdirilir, milli ruh daha da sabitləşirdi.
Belə hallarda, bir növ üst qabıq saf
nüvənin qorunmasına xidmət edirdi. Yeri gəlmişkən, onu da mütləq qeyd etmək
lazımdır ki, təfəkkürün hər iki
qatının aktiv olması Sovet İmperiyasının tərkibində
olan hər xalqa qismət olmayıb.
Müvafiq olaraq üst qatda yaranan hər hansı problem,
fikir dolaşıqlığı hakim partiya tərəfindən
təyin edilmiş standart üsullarla həll olunurdu - komsomol,
partiya, həmkarlar iclasları vasitəsilə, töhmətlər
və tərifnamələrlə. Alt qatda gedən proseslər
də bəlli, illərin sınağından keçmiş ənənəvi
yollarla həll olunurdu - ağsaqqal-qarasaqqal məsləhəti,
adət-ənənə. Əhəmiyyətli
bir məqamdır ki, üst qatdan fərqli olaraq alt qatın
qanunları yazılmasa da, elə o qədər ciddiyyətlə
riayət olunurdu. Başqa sözlə desək,
hər iki təfəkkür qatında bir fikir iyerarxiyası
vardı və hər kəs özündən üst fikrə
hörmət və itaət göstərirdi - məcbur, ya
könüllü.
Postsovet dövrü bir çox yeni şey gətirməklə
yanaşı, həm də standart ideoloji çərçivələri
dağıtdı. Dövlət sərhədləri ilə bərabər,
düşüncələrdəki məhdudiyyətlər də
ortadan götürüldü. Nəticədə
yalnız içdən çölə deyil, həm də çöldən
içəri gedən axınlara şərait yarandı.
Nəzərə alsaq ki, Sovet
İttifaqının sərhədlərindən kənarda gedən
proseslər daha zəngin, daha rəngarəng idi, ikinci istiqamətdə
gedən axın daha sürətli və daha güclü oldu.
Nəticədə müasir azərbaycanlı
(bütün postsovet ölkələrində olduğu kimi)
böyük bir ideyalar xaosunun ortasına düşdü.
Beləliklə, tək məhdud ideologiya
çoxsaylı naməlum cərəyanlarla əvəz olundu.
Onların ən böyük
üstünlüyü azad - Qərb təfəkkürünün
məhsulu olub hər kəsə də azad düşünmə
imkanı verməsi idi. İlk zamanlar bunun
nə dərəcədə həqiqətə uyğun
olub-olmaması heç kimdə şübhə
yaratmırdı. Proses bununla kifayətlənmədi. Gələn yeni ideyalar seli adət-ənənə,
milli mentaliteti də köhnəliyin qalığı kimi silib
süpürməyə başladı. Başqa
sözlə desək, təfəkkürlərin yalnız
üst qatı deyil, alt qatı - milli təfəkkür də
hücuma, hətta dağıntıya məruz qaldı. Nəticədə ümumi axınla gələn
populyar ideyalar gənclər üçün etibarlı "bələdçiyə"
çevrildilər və onları ... pərən-pərən
saldılar. Bu səbəbdən gənclərin hər
hansı dini sektalara üzv olması, terror qruplaşmalara
qoşulması, ailələrin qurulmasının və
dağılmasının az qala oyuna çevrilməsi, milli dəyərlərinin
dəyərsizləşməsi, milli ruha yad olan keyfiyyətlərin
məcburi şəkildə cəmiyyətə "peyvənd"
edilməsi "müasirlik", "azad düşüncə"
kimi qəbul edilməyə başladı. Qəribədir
ki, insanlar, xüsusilə gənclər sanki öz
düşüncələrini xarici ideyalara "kirayə
verirdilər". Bütün bunlar
insanları mahiyyətini anlaya bilmədikləri yeni problemlərlə
üz-üzə qoyurdu. Vəziyyətin ən
dramatik tərəfi onda idi ki, insanlar problemin özünü
yaşasalar da, onun əsl mahiyyətini görə bilmirdilər
və bu, onun həllini ya mümkünsüz edirdi, ya da
yanlış yol tutulurdu. Məsələn, ali məktəb bitirmiş gənclər iş
yeri tapmırdılar. Məhz yeni şəraitə uyğun
ixtisaslar yaratmaq yerinə ali təhsilə
hörmət itdi, biznesin "çəkisi artdı". Nəticədə
ali təhsili formal addım kimi təsdiq edən
yalançı diplomlar "istehsalçısı" olan
universitetlər, kolleclər yarandı və ali təhsil biznesə
çevrildi.
Təfəkkürlərin belə bir xaos halında, belə
bir məsuliyyətli məqamda fəlsəfənin, yəni gənclərə
düşünməyi, problemlərinin həllini məntiqli
şəkildə axtarmağı öyrətməli olan,
onlara həqiqətin yolunu göstərməli olan fənnin tədrisində
böyük yanlışlığa yol verildi. Əvvəlcə,
ilk addım kimi, marksizm-leninizm düşmən ideologiya kimi qəti
şəkildə inkar edildi. Ancaq incə bir məqam nəzərdən
qaçırıldı: dərsliklərdən onlar yalnız
termin kimi çıxarıldı, yaxud bu termin gündəmə
uyğun bir sözlə əvəz edildi. Bir daha xüsusilə
vurğulayım, silinən yalnız termin oldu! Mətnlər,
üsullar, münasibətlər isə dəyişməz
qaldı. Burada əhəmiyyətli bir məqam unuduldu:
yolu, baxışı bütün dünyaya
açılmış Azərbaycan gəncinə yenə də
bəlli çərçivədə yazılmış dərslikdən
fəlsəfə öyrətməyə davam etdilər! Nə qədər ağır olsa da, etiraf etməliyik
ki, gənclər tədris olunan bu fəlsəfəyə sadəcə
gülürdülər, qiymət xətrinə nə isə əzbərləyirdilər.
Düzdür, ayrı-ayrı müəlliflər
çox dəyərli fəlsəfi əsərlər
yazırdılar, ancaq onlar dərslik deyildi və çox vaxt
tələbələrə çatmadan kölgədə
qalırdı. Bu səbəbdən, Qərbdən
gələn güclü axının təsiri ilə ikinci
addımı gənclər özləri atdılar -
böyük sevgiylə, təşnəylə Qərb fəlsəfəsini
və filosofları öyrənməyə başladılar.
Niyə məhz Qərb? Çünki
aparılan təbliğatlarda demokratiyanın,
azadlığın oradan gəldiyi vurğulanırdı.
Birinci addımdan sonra bu, qaranlıqda ani
parıltı effekti yaratdı. Düşünməyə
meylli gənclər, təbii ki, məhdud çərçivədən
çıxmaq üçün o parıltıya yönəldilər.
Burada müsbət nəticələrlə yanaşı,
işıqdan gözləri qamaşanların büdrəmələri
də oldu: Qərbdə artıq yaranmış, bəzən hətta
uğursuzluqla bitmiş cərəyanlar Azərbaycanda Qərb
təfəkkürünün uğuru kimi təbliğ edilməyə
başladı. Düşüncənin alt və
üst qatları qarışdı, bir-birinə zidd hala gətirildi.
Nəticədə çox təhlükəli,
gücünü hələ də itirməyən haqsız
bir rəy formalaşdı: Azərbaycanda fəlsəfə
yoxdur! Nə olubsa, keçmişdə qalıb... Yenə Dekarta istinad etsək, belə
çıxırdı ki, var olmaq üçün
keçmiş fəlsəfə üzərində təkrar-təkrar
düşünməliydik. Müasirlik üçün
isə Qərb düşüncəsi var...
Respublikada vəziyyət tədricən sabitləşdikcə,
düşüncələrdə durulma halı baş verdikcə
problemlər də daha aydın görülməyə
başladı.
Ən vacibi isə düşüncələrin
alt qatı gizlilikdən üzə çıxarıldı,
daha dəqiq desək, özünü bərpa etdi. Milli ruh, milli dəyərlər və onların hikməti
açıq təbliğ edilməyə başladı. Bu, bir tərəfdən, böyük bir
düşüncə potensialının üzə
çıxması, digər tərəfdən isə xaricdən
gələn ideya axınını saf-çürük etmək
qabiliyyətinin formalaşması demək idi. Bu, sadə bir addım deyildi. Xatırladım
ki, yaradıcılığının erkən vaxtlarında
alman filosofu Nitsşe dahi alman bəstəkarı Vaqnerdən
ilhamlanaraq belə hesab edirdi ki, miflər və əfsanələr
millətin ruhunu ehtiva edir və ondan doğulan möhtəşəm
alman musiqisi - "Baxdan Bethovenə, Bethovendən Vaqnerə gedən
günəş qaçışı" elə həmin
millətin ruhunu oyadacaq bir qüvvədir. Başqa
sözlə desək, filosof milli ruhun oyanması, inkişaf etməsi
üçün xalq yaradıcılığının rolunu
böyük qiymətləndirirdi. Deməli,
təfəkkürün alt qatının özünü bərpası
və yüksək səviyyədə təbliğ edilməsi
həmin millətin düşünmə qabiliyyətini
formalaşdıra biləcək ən güclü vasitədir.
Yəni baza, təməl sağlam və sabit
olarsa, onun üzərində qurulacaq tikili də
uzunömürlü və möhtəşəm olar.
Fəlsəfə bizə necə lazımdır?
Hazırda Azərbaycanda hər hansı konkret fəlsəfi
cərəyanın varlığı haqqında
danışmaq çox çətindir. Ali məktəblərdə
fəlsəfə ümumi şəkildə, seçmə fənn
kimi tədris edilir və təbii ki, Azərbaycan fəlsəfəsi
çox dar çərçivədə tədris edilir.
Əslində, bunu tədris yox, informasiya verilməsi
adlandırsaq, daha dəqiq olar. Düzdür, müstəqil
şəkildə tədqiqat institutlarında, yaxud fərdi
qaydada fenomenologiya, hermenevtika, ekzistensializm, etika, tarixin fəlsəfəsi,
yaxud buddizm, təsəvvüf, hətta marksizm də yenidən
öyrənilir, dinşünaslığa meyl sürətlə
artır, əsərlər tərcümə edilir, təhlillər
verilir, yeni fəlsəfə dərslikləri yazılır,
ancaq Azərbaycanda hər hansı bir fəlsəfi cərəyan
əsaslı şəkildə kök salmayıb və fəlsəfi
məktəb yoxdur. Yəni gənclərin təfəkkürü
fəlsəfi mənada müəyyən çərçivəyə
salınmır və istiqamətləndirilmir. Sovet dövrünün acı təcrübəsini
bilənlər bunu müsbət qarşılaya bilər.
Lakin bu da danılmaz faktdır ki, fəlsəfi
məktəb təfəkkürün müəyyən istiqamətdə
davamlı inkişaf etməsinin təminatıdır. Düşünmək istəyən şəxsin bələdçiyə,
məktəbə mütləq ehtiyacı var. Eyni zamanda,
müəyyən fəlsəfi ideyanın oturuşması, fəlsəfi
ənənənin formalaşması üçün məktəb
yaranmalı, davamçılar yetişməlidir. Keçmiş, indi və gələcək
arasında ideya körpüsü qurulmalıdır. Təsadüfi
deyil ki, məhz bu axtarışda olan gənclər bu gün
"ciddi fəlsəfi təhsil" almaq, hansı isə məktəbə
"aid olmaq" üçün xarici ölkəyə
üz tutmağa üstünlük verirlər. Deməli,
Azərbaycanda təfəkkürün üst qatı hələ
də pərakəndə haldadır və bu hal gəncləri
həssaslaşdırır, saf nüvəni də qorumasız
qoyur və bununla onlarda öz millətinə qarşı
inamsızlıq yaradır.
Düzdür, təfəkkürün alt qatı, daha dəqiq
desək, təməli sürətlə sabitləşməkdə
və özünü təsdiq etməkdədir. İşin müsbət tərəfi
ondadır ki, milli ruhun və milli dəyərlərin
qorunması, təbliği məhz dövlətin prioritet
istiqaməti kimi qəbul edilməklə bu axının daha da
dərinləşməsinə və genişlənməsinə
şərait yaradır. Onu da mütləq vurğulayaq ki, bu
iş yalnız ölkə daxilində deyil, beynəlxalq səviyyədə
aparılır. Bununla Azərbaycanın
böyük bir hikmət xəzinəsinə malik olduğu
nümayiş etdirilir və tarixən dünya fəlsəfəsinə
orijinal fəlsəfələr bəxş edən bir
xalqın bu gün də var olduğunu təsdiq edir. Bəli,
bir xalqın düşünmək qabiliyyəti varsa, deməli,
var və olacaq! Belə nəticə
çıxartmaq olar ki, təməl sabitləşib
aydınlaşdıqca, üst qata olan tələb daha da dəqiqləşir,
hətta sərtləşir. Başqa
sözlə desək, möhkəm postament özünə
müvafiq bir abidə istəyir. Buna isə xarici fəlsəfi
məktəblərin davamçısı kimi yetişməklə
nail olmaq mümkün deyil.
Dediklərimizin fonunda müasir azərbaycanlının portretinə bir daha baxaq: artıq bəlli çərçivə arasında düşünməyən, istəsə də dünyada gedən proseslərdən kənarda qala bilməyən, sabit, çoxəsrlik bir təmələ sahib olsa da, təəssüf ki, çox vaxt onu fəlsəfə kimi qəbul etməyən bir insan. Təbii ki, onun problemləri də artıq bəlli çərçivə arasında yaranan və elə həmin miqyasda da həll oluna bilən problem deyil. Əslində, bütün dünyada insanların problemləri qalxan xətt boyunca inkişaf edir. Belə olan halda, məntiqli olaraq bu problemlərin həlli də düşünülür. Fəlsəfə də bunu düşünür və təklif edir ki, məsələyə elə bir yanaşma olmalı, problem elə həll edilməlidir ki, çərçivəsiz bir məkanda bütün xarici təsirlərin, axınların mərkəzində dursa da, insan öz sabit kökü üzərində durduğuna, öz potensialına inansın. Başqa sözlə desək, fəlsəfə yenə də inanmalı və inandırmalıdır. Bunun üçün isə ilk növbədə düşünməyi, mövcud vəziyyətin mahiyyətini dərk etmək lazımdır.
Təqdim etdiyimiz məqalə əslində, bir girişdir. Biz müasir Azərbaycanda fəlsəfəni, daha dəqiq desək, gənclərin düşünmə qabiliyyətini və imkanlarını aydınlaşdırmaq üçün mövcud mənzərəni qısa şəkildə təhlil etməyə çalışdıq. Təbii ki, yalnız bir neçə açar məqama toxuna bildik. Əslində, qoyulan məsələlərdən hər biri daha dərin araşdırma tələb edir. Buna da növbəti yazımızda toxunarıq.
Könül
BÜNYADZADƏ
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 23 oktyabr.- S.15.