Fuadın Cəbrayıl dastanı
..." Fuad dünyası" kitabı ilk növbədə
ona görə xüsusi maraq doğurur ki, onun ideyası bir ailənin
haqlı olaraq öz qəhrəman övlad ilə fəxr
duyması miqyasından çox-çox kənara
çıxıb kifayət qədər dərin mənəvi-ictimai
məzmun kəsb edir.
Orta məktəb müəllimlərinin, tələbə
dostlarının, cəbhə yoldaşlarının xatirələrindən
məlum olur ki, Fuad yaddaşlarda istedadlı şagird,
çalışqan tələbə və mübariz, vətənpərvər
döyüşçü kimi qalıb. Cəmisi on doqquz il ömür sürmüş bu gəncin
özünəməxsus mənəvi aləmindən (və
şəxsiyyətindən!) gələcək nəsillərə
biz də onun çoxcəhətli
yaradıcılığıdır ki, buraya şeirləri,
gündəlikləri, rəsm əsərləri daxildir.
Və mən
Qərib müəllimlə tamamilə razıyam ki,
"kitabı oxuyacaq hər bir yeniyetmə və gənc burada
onlara örnək, nümunə ola biləcək,
onların həyat yolunu işıqlandıra biləcək əsrarəngiz
bir aləmin özəllikləri ilə tanış olacaq.
Bu - həyatı
dərindən dərk edən, doğmalarını,
dostlarını, xalqını, vətənini, bəlkə də,
bütün bəşəriyyəti ilahi məhəbbətlə
sevən kamil bir insanın özü üçün müəyyənləşdirdiyi
bir taledir.
Bu - sakit,
ağır təbiətli, bir az da xəyalpərvər
olan bir gəncin zirvəyə gedən şərəfli həyat
yoludur.
Bu - həqiqət
axtarışında olan, zəmanənin eybəcərlikləri
ilə barışmayan, az yaşında el- oba qeyrəti, millət
dərdi çəkən, son məqamda cihada
üstünlük verən bir Vətən oğlunun yanaraq nur
saçmasıdır..."
Fuad
Əsədov 1972-ci ildə Cəbrayıl rayonunun Quycaq kəndində
doğulmuş, orta məktəbi bitirdikdən sonra təhsilini
Azərbaycan İnşaat Mühəndisləri İnstitutunun
memarlıq fakültəsində davam etdirmiş, üçüncü
kursda ikən Cəbrayıla qayıdaraq yerli müdafiə
batalyonuna yazılmış, 1992-ci ildə erməni
işğalçılarına qarşı döyüşdə
qəhrəmancasına həlak olmuşdur.
Fuadın
gündəliklərində, yəqin ki, heç zaman öz təsirini
itirməyəcək (və ən yeni tariximizin yalnız həyəcanlarını
yox, fəlsəfəsini də zaman-zaman daha yaxşı dərk
etməyə yardımçı olacaq) təsirli sətirlər
az deyil:
"Məni arada bir dəfə instituta
çağırdılar. Batalyondan arayış
alıb getdim. Məni bir az institutda
incitdilər. Amma yenə qayıtdım batalyona.
Bəli, bu, müharibə idi. Amansız müharibə... Bu müharibənin dəhşətlərini görməyən,
hiss etməyənlərə müharibə zarafat gəlir.
Mayın
8-də Şuşa ermənilər tərəfindən
alınmışdı. Biz də Bakı yolunda post qurub silah
yoxlayırdıq. Laçından,
Şuşadan yük maşınları, köç gedirdi.
Arvad, uşaq, qoca yük maşınlarının
üstündə, küləyin, yağışın
altında, üzlərində nifrət qarışıq dəhşət..."
Məsələ burasındadır ki, həmin sətirləri
peşəkar hərbçi yox, cəbhəyə,
el-obasını qorumağa ürəyinin hökmü ilə,
müxtəlif maneələri aşaraq getmiş könüllü
döyüşçü yazır. Və davam edir:
"Heç bir ürək dözməzdi bu səhnəyə. Mənim də
ürəyim dözmədi, validol sərinliyi gəldi köməyə.
Dişim bağırsağımı kəsirdi... Bilmirdim millətimə necə kömək edim, birdən
az qalırdım üz tutub qaçam Laçına,
Şuşaya tərəf".
Fuad şeir yazmağa bu qanlı-qadalı günlərdən
xeyli əvvəl - 80-ci illərin ortalarında başlayıb. Hər nə qədər
yeniyetməlik emosiyalarının məhsulu olsa da, həmin
şeirlərdə aydın seçilən peşəkarlıq
maneraları az deyil:
Atasına
oxşayır,
Qıvrım-qıvrım saçı.
Sözə-zada
baxmayır,
Qaraçıdır, qaraçı.
Deyirlər:
"Dur, çay gətir",
Deyir:
"Fudu gətirsin".
Deyirlər:
"Yemək gətir",
Deyir:
"Allah yetirsin".
... Ana
işə buyurur,
Deyir:
"Qalsın sabaha".
Pianinoya
cumur,
Heç nə eşitmir daha.
Bu şeir ilk növbədə ona görə təbii, səmimi
və təsirlidir ki, həyatın yeniyetmə şairə
doğma olan naturasından gəlir. Burada qərara gəlmək
çətindir ki, natura şeiri yaradır, ya şeir
naturanı, ancaq bir məsələ aydındır ki,
onların arasındakı münasibət həm kifayət qədər
yaradıcı həm də estetikdir.
Fuadın
ilk gənclik illərində qələmə
aldığı "Cəbrayıl haqqında
düşüncələr"i var ki, bulaq kimi axan, mənsur
şeir ladındakı bu düşüncələri onun Cəbrayıl
dastanının başlanğıcı sayıla bilər:
"Cəbrayıl! Mələk xislətli,
mələk qədər gözəl. Mələk qədər
təmiz, mələk qədər günahlardan uzaq diyar!
Qartal qayası - qartal duruşunun, qartal cəsarətinin,
qartal qürurunun, qartal uzaqgörənliyinin - qaya möhkəmliyi,
qaya əzəməti, qaya mətanəti ilə vəhdəti,
qovuşması.
Çinar kəhrizi - çinar vüqarının,
çinar kövrəkliyinin, çinar kölgəsi
qalınlığının - kəhriz suyunun bolluğu ilə,
saflığı ilə, sərinliyi ilə birləşdiyi məkan.
... Xudafərin - həsrətliləri vüsala
çatdıran, uzağı yaxın edən,
küsülüləri barışdıran, tarixlərin
şahidi körpü.
... Hacı
Qaraman - inam, iman yeri, tarixi müqəddəsliyi yaşadan,
insanları mənəvi təmizliyə, saflığa
çatdıran ocaq.
... Cəbrayılı mən cüssəcə
böyük olmayan, görkəmcə yığcam, zahirən
gözəl, mənəviyyatca zəngin insanlara bənzədirəm.
Mən Cəbrayılı sevirəm. Axı həm də o, mənim vətənimdir".
Bu sətirlərin
müəllifinin yaşı yoxdur, bu sətirləri onun
müəllifinə nə əvvəli, nə də sonu olan
İstedad diktə edib... Və bu İstedad "Qartal
qayasından, Çinar kəhrizindən, Xudafərin
körpüsündən, Hacı Qaraman ocağından gəlir...
"Qurban
təpəsi, "Əzizləmə", "Burda hər
addımda mənim izim var"ı Fuad tələbəlik illərində
qələmə alıb, ancaq bu şeirlərdə
uşaqlıq, yeniyetməlik illərinin xatirələri
çox hərarətlidir...
Sən
pirsən, ocaqsan, ibadətgahsan,
Vətən
sevənlərçün ziyarətgahsan,
Həm
qala, istehkam, iqamətgahsan,
Ey mətin,
vüqarlı Qurban təpəsi!
Cəbrayıl
diyarlı Qurban təpəsi!
Ancaq o da
aydın hiss edilir ki, təhlükə Vətənin bir
addımlığındadır, xalq isə nəinki feilən,
mənən, ruhən də tərksilah edilib. Və ümid
Allaha qalıb:
Qoru ətrafını
sardan, amandır,
ALLAH hifz
eləsin dardan, amandır,
Olma
yağılara qurban, amandır,
Ey mətin,
vüqarlı Qurban təpəsi!
Qartallı,
çinarlı Qurban təpəsi!
Sonrakı
bənd isə yalnız vətənpərvər, cəsarətli
bir gəncin son dərəcədə səmimi hisslərinin
ifadəsi deyil, eyni zamanda şair öncədən görməsidir:
Düşmən
hazırlaşır hücum etməyə,
Barı əməyimiz
hədər getməyə,
FUAD da
hazırdı qurban getməyə
Yolunda, əsrarlı
Qurban təpəsi!
Ey mətin,
vüqarlı Qurban təpəsi!
"Əzizlərimə",
əslində, ailə-nəsil şeiridir, lakin bu
yaşantılarda mütəvaze bir qürur, fəxarət,
hörmət-ehtiramla yanaşı, bütün bu hisslərin
içərisində "gizlənmiş" mənəvi məsuliyyət,
hətta aydın sezilən yeniyetmə mənəmliyi var.
Əgər
bir xalq qarşıdakı təhlükəni öz gənc nəslinin
timsalında bütün əzaları ilə irəlicədən
duyursa, həmin təhlükənin törətdiyi faciələr
nə qədər dözülməz olsa da, o xalqı
çökdürmək heç bir dağıdıcı
qüvvəyə müyəssər ola
bilməz.
Və "Burda hər addımda mənim izim var" da
doğma el-obaya - doğulub boya-başa çatdığı
Quycaq kəndinə sonsuz övlad məhəbbətinin təzahürüdür. Özü də konkret
detallar, etnoqrafik təfərrüat və təfsilatlarla...
Şeir belə bitir:
Doğmadır
bu kəndin hər bir bucağı,
Zəmisi, xırmanı, piri, ocağı.
Doğmadır
bu kəndin yalı, yamacı,
Çəməni, tarlası, kolu, ağacı.
Burda hər
addımda mənim izim var,
Gördüyün hər səhnə qəlbimdə
yaşar.
Fuadın "Çinar oxşamaları", "Səngər"i,
"Dağdağan"ı onun Cəbrayıl
dastanını davam etdirir. Və hər
üç şeirdə etnoqrafik olduğu qədər də
canlı, müasir və həyəcanlandırıcı
obrazlar çoxdur.
Sultan
çinar, xan çinar,
Göylərə qalxan çinar.
Asimandan
boylanıb
Dünyaya
baxan çinar
- misraları ilə başlayan "Çinar
oxşamaları" janrın təbiətinə uyğun həzin
hissləri bir-birinin ardınca çəkir:
Ay
çinar, uca çinar,
Əsrdən qoca çinar.
Uzanıb
budaqların
Boynumu quca çinar.
Və gənc
şair öz duyğularını yüzillərin şeir
texnikasında da çox rahat, yüzillərin söz adamı
kimi əks etdirir:
Əndamı
bəyaz çinar,
Gözəlsən bu yaz, çinar.
Bədnəzəri
qabaqla
Ver nəzir-niyaz çinar.
"Dağdağan"
da "bir cavan dağdağan ağacına oxşamaq" istəyən
gəncin dağdağan "xislət"li arzuları əksini
tapır:
İnsanların
xeyrinə-şərinə yarayaydım,
Körpə
uşaqları bəd nəzərdən qoruyaydım,
Yananda
onun kimi sidq-ürəklə yanaydım,
Eşqimin
istisiylə qəlbləri dolanaydım,
Tavana mil,
dama dirək olaydım...
Fuadın Cəbrayıl dastanı "Səngər"
şeirilə etnoqrafik-psixoloji həzinlikdən
uzaqlaşır. Və şeirin sərt intonasiyası xəbər verir
ki, qarşıda qanlı döyüşlər var:
Bu səngər
məbəddir, pirdir, ocaqdır,
Bu səngər tarixə qovuşacaqdır.
Bu səngər
bir parça Vətən torpağı,
Bu səngər düşmənə sipər, göz
dağı.
Niyə doğmalaşıb bir parça torpaq?
Elə bil evimdi, yuvamdı mənim.
Elə bil suyumdu, havamdı mənim.
Dadıma
bir fikir yetişir bu dəm:
Bir parça torpaqdan yarandı Adəm.
Lap
aşıb-daşsa da var-dövlətimiz,
Bir parça torpaqdır son qismətimiz.
Mənim
də payıma düşüb bu səngər -
Hamımız
bu ruhda köklənsək əgər,
Yurda tamah
salmaz hər yoldan ötən,
Basılmaz
Vətən, basılmaz Vətən!
Gənc şairin çox böyük ümid etdiyi qələbədən
öncə isə Şuşanın işğalı xəbəri
gəlir. Və
bu sarsıdıcı xəbər ona aşağıdakı
acı misraları yazdırır:
İlahi,
nə yaman bərkmiş üzümüz,
Bu nə dəhşətdir, gördü
gözümüz?
Oddan
kül törəyər demiş atalar,
Biz külə çevrildik, söndü
közümüz.
Mərdlər
qurban getdi HAQQ savaşında,
Namərdlər çoxaldı ocaq başında.
Onlardan
törəyən keçəl həmzələr
Çanaqtək çatladı xalqın başında.
... Deyirlər,
Babəkik, Koroğluyuq biz.
Deyirlər, atəşik, qor oğluyuq biz.
Şuşanı
düşmənə verən biziksə,
Gorbagor oğluyuq, gor oğluyuq biz.
Bu,
pessimizmə qapılmaq, əlini hər şeydən üzmək
deyil, "oğuz igidi"nin
hayqırtısıdır, mənəvi güc toplaması,
düşmən üzərinə əli yalın yeriməsidir.
Və bu elə bir etnik arxetipdir ki, hər an
oyana bilər.
"Komandirə
məktub", heç şübhəsiz, Cəbrayıl
dastanının kuliminasiyasıdır:
Qulaq qa, əzizim,
yaşım azsa da,
Bu,
yaşca böyüyə etirazsa da,
Mənim də sözüm var bu gün deməyə.
... Bil, mənim
yaşımda Xətai şahdı,
İskəndər sərkərdə, Nadir
padşahdı.
Koroğlu
bu yaşda çıxdı meydana,
Teymur
"Gəlləm" dedi bütün cahana.
... Sus mənə
qulaq as, dinlə diqqətlə,
Qəlbim silahlanıb kinlə, nifrətlə.
Düşmən
üstün gəlsə, qorxu törənsə,
İnan
nifrət dolu od püskürərəm.
Patronum
qurtarsa, gücüm tükənsə,
Dişim, dırnağımla cəngə girərəm.
Vətən torpağını müdafiə arxetipi (yaddaşı!) İskəndəri (o, yunan olsa da, qədim türklərə öz qəhrəmanları qədər doğma olmuşdur), Teymuru, Koroğlunu, Nadiri yada salır, yüz igidin qanı bir igidin damarlarında qaynayır... Və Cəbrayıl dastanının müəllifi eyni zamanda, onun qəhrəmanına çevrilir.
Fuadın "Qarğış"ı, əslində, lirik-intim ricət olmalı idi, ancaq dastanın xarakterindən irəli gələrək bu ricət öz ideya- estetik təyinatını dəyişdirib sərt ictimai məzmun kəsb edir:
Görüşünə gəlmişəm əsgər paltarında,
Əsgər yerişiylə, sakit, aramla,
Daha cəsarətlə, daha inamla.
Artıq utanmıram, artıq qorxmuram,
İndi tərəddüd də uzaqdır mənə.
Başqa təmənnam yox, heç nə ummuram,
Ümidsiz gəlmişəm tək bircə damla
... İstərəm deyəsən arxayın vuruş,
Mənim məhəbbətim dayağın olar,
... Bumu xeyir-duan, bumu təsəllin?
Başa
düş, bu yolda ölüm var, qan var,
Özüyçün
son güllə saxlayan kəsə,
Dodağı
ümidçün çatlayan kəsə
Bir damla ümidi qıymamaq olar?
... Sənəsə
ürəkdən bir QARĞIŞIM var:
Mənimlə,
"kiminlə", onu bilmirəm,
Xoşbəxt
ol, xoşbəxt ol, xoşbəxt ol yenə!..
Bununla belə, Vətən uğrunda döyüşə
gedən əsgərin həmişə mənəvi dayağa
ehtiyacı var - bu dayaq həm ailədən, həm
dost-yoldaşlar mühitindən, həm də gəncliyin ruhi
aləminin bilavasitə bağlı olduğu sevgi-məhəbbətdən
gəlir. Və Fuadın sevgi-məhəbbəti nə qədər
ümidsiz olsa da, şeirdə giley-güzar motivləri nə
qədər qabarıq təsir bağışlasa da,
dastanın ümumi ideyası baxımından həmin
ümidsizlik və giley-güzar yalnız epizodik səciyyə
daşıyır. O zaman ki Vətənin taleyi həll
olunur, bütün rəngarəngliyi (və intim
çalarları!) ilə insan taleyi hansı müzakirənin
predmeti ola bilər ki?..
Fuad Əsədov bu dünyaya bir Cəbrayıl
dastanı yaratmağa gəlmişdi. Və bu dastanı
yalnız bədii söz istedadı ilə deyil, bütün tərcümeyi-halı
(və taleyi!) ilə yaratdı.
Nizami CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2019.- 26 oktyabr.-
S.18.