Sahmansız
kainatın şairi
Rəvan CAVİD
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
təşəbbüsü ilə "Qanun" nəşriyyatı tərəfindən
Əli Kərimin məşhur şeirləri
yenidən, "Metronun
yaylı qapıları"
adı ilə nəşr olundu.
Nəşrin tərtibçisi və ön sözün müəllifi AYB-nin katibi Rəşad Məcid, redaktoru isə Yusif Rzayevdir. Bu yazı da Əli Kərimi son zamanlar yenidən, həm də əhatəli oxumağıma
səbəb olan həmin kitabın təsirilə yazıldı...
... O, əlli il
əvvəl içində
dolaşan sonuncu nəğmələri də
köçürüb getdi.
Şeirlərində dərin-dərin həsrətini
çəkdiyi Ayın,
Günəşin yanına. Onun yaradıcılığı
kiminləsə etdiyi,
edəcəyi söhbəti
xatırlatdı. Danışır, danışır, susur, yenidən danışır,
ancaq hamı kimi yox. Cümlələr ağzından şeir
olub tökülüb
elə bil. Həmsöhbətim Əli Kərim
oldu. Sevgisini, həsrətini, gördüklərini,
eşitdiklərini, hiss etdiklərini
dünyanın şeir
dilində danışıb
bitirdi. Otuz səkkiz illik
şair ömrünün
tez-tez rastlanmayan çox qatlı, çox mərhələli
yaradıcılıq yolu
Yerdən başladı
Aya qədər, Ayda da gəzdi,
gəzdi planetləri,
yol aldı Günəşə tərəf.
Əli Kərim daha otuz səkkiz
il yaşasaydı...
Amma yox, yaşaya bilməzdi. Onun nəğmələrini duyan adamlar artıq
bu dünyalı deyildilər. O, başqa
şeylərdən danışırdı,
adamlar başqa cür dinləyirdi.
Əli Kərim
Azərbaycan ədəbiyyatında
şeirə hadisə,
əhvalat gətirən,
onu öz ənənəvi qəliblərindən
çıxarıb yeni
üslub verən,
forma eksperimentləri edən
ilk şairlərdəndir. Şeirlərində təbiət mənzərələrini
təsvir etməkdən
doymayan nə çox şairimiz var. Realizmin natürmort üslublu bənzətmələri
ilə öz fikirlərini ifadə etməyə çalışan
əksər sovet şairlərimizdən fərqli
olaraq Əli Kərim öz intellektindən istifadə
edə bilirdi. Elmi terminlərə, o dövr
üçün neologizm
hesab edilə biləcək sözlərə,
ifadələrə bədii
əhval qatmaq onda alınırdı.
Yaradıcılığının ilkin dövrlərində
qələmə aldığı
klassik üslublu şeirlərdə belə
öz intonasiyası, öz səsi var idi. Bu, şair üçün
nə qədər önəmlidirsə, Əli
Kərim poeziyamızda
o qədər önəmli
yer tutdu.
Onun haqqında
uzun-uzadı tərif yazmaq istəmirəm. Bir azdan
əlavə edəcəyim
şeirlər sizə
kimdən danışdığımı
aydın edəcək.
Müşahidə bacarığı istedadı
ilə düz mütənasibdir. Yazdığı mövzuların rəngarəngliyi
bunu kifayət qədər sübut edir.
Şəhərlidir. Şeirləri Bakı küləkləri
ilə sovrulmuş, binaların tinində üşümüş, asfalt
yollarda piyada gəzmiş kimidir. Kənd melanxoliyasından arınmış.
Öz dövrünün
digər şairlərindən
bir başqa fərqi də onda idi ki,
xatırlaya bilirdi.
Bədii konteksdə özünü
keçmişə, keçmişini
özünə qatmağı
bacarır. Şeirlərindəki keçmiş zaman
indiki zamanın estetik ağırlığı
və ağrılı
xatirələri ilə
doludur.
Əli Kərim
böyük müstəvidə
sevə bilir. Nədi o böyük
müstəvi dediyim bəzəkli söz?
Mistik bir abu-hava sezilir.
"Həsrətin araya atdı dağ, dərə..."
Adamın içinə vahimə düşür. Düşünə bilirsiniz bu böyüklükdə ayrılığı?!
Ancaq şair üçün təkliyin
bədəli daha amansızdı:
Qayıt,
yerinə qoy Ayı, Günəşi,
Qayıt, sahmana sal bu
kainatı.
Bunu nəzərdə
tuturdum. Məişət səviyyəsindən dünyəvi, fəza səviyyəsinə qədər
öz hisslərini ucalda və onun ağırlığını
şeirə gətirə
bildi Əli Kərim.
"Fraqmentlər", "Bir gecəlik Kür olmuşam",
"Muğamı dinləyirəm"
və bu kimi şeirləri başdan ayağa fikir axını, modern düşüncə selidir. Bəzən
əlaqəsiz cümlələr,
qafiyə xətrinə
istifadə olunan sözlər, məişət
yorğunluğu sezilsə
də, bədii təxəyyülün ən
həqiqi tərəfindən
keçib gələn
şeirləri də yazmışdı o. Ancaq həm də bu cür sıradan
görünən həyat
hekayələrinə, kiçik
müşhidələrə şair kimi anlam vermək istedadında idi.
"Metronun yaylı qapıları" şeirini
oxuyuruq:
Adam var, bu qapıları
açar,
Bir az
saxlayar, deyər:
"Birdən,
Arxadan gələnə
dəyər".
Bəzən
heç dönüb
baxmaz da
Heç
özü bilməz də
Kimdir: dostdur,
yoxsa düşmən.
Qapını yavaş-yavaş
buraxar əlindən.
Eləsi
də olur ki,
Tələsik özünü içəri
soxur,
Elə bil
Heç
arxada adam
yoxdur.
Kimliyi yazılmayıb ki,
insanların alnına.
Qapılar
Açılır, örtülür,
Gah sürətlə,
gah asta;
Gah bu geniş dünyaya,
gah da yerin altına.
Məni bu şeirdəki fəlsəfi
qatdan daha çox müşahidənin təsviri heyrətləndirdi.
Qapı bir az
gec örtülsün
deyə əllərimizlə güc gəlməyimiz,
özümüzü içəri
atmağımız, qolları qanırmağımız, arxadan gələnlərin kimliyinə fikir vermədən onlara yer eləməyimiz və qapıların
bağlanması. Bu, artıq prozadı.
Əli Kərim şeirə proza qata bilmişdi. O, şeirdə əhvalat
danışa, hekayə qura bilirdi.
Bu, vacib
məqam idi o dövr üçün. Çağdaş nəsrin konturları bəlli
olurdu. Roman sənəti öz hegemonluğunu qazanmışdı. Xüsusən
bizim ölkədə isə hekayə və
povest ənənəsi getdikcə öz təməlini atırdı. Hələ
o zamanlar 60-cılar nəsli
yenicə üzə çıxırdı. Bütün
qərbdə şeir nəsr
epoxasının estetik detalına çevrilirdi. Şeiri xilas etmək üçün
"poem-proza" yarandı. Şeirdə
hekayəçilik. Əgər Azərbaycan ədəbiyyatında
Qərb şeirində olduğu kimi bir "poem-proza" məktəbi varsa,
onun yaradıcılarından,
sütunlarından biri kimi
hökmən Əli Kərimin adını çəkməliyik.
"Coğrafiya müəllimin şəhadət barmağı haqqında ballada". Bu, Əli Kərimin kitabdakı müharibə motivli şeirlərindən biridir. "Şəhadət barmağı" və "ballada" ifadələri bəs edir ki, şairin yaratdığı atmosferə düşəsən. Sözün metafizik xüsusiyyətlərinə bələd şairdir. Canlıdır. Qorxudur. Sevdirir. Kin yaradır. Ağladır. Onun bütün yaradıcılığı boyunca nə qədər müxtəlif mərhələlər varsa, bir o qədər də fərqli intonasiya, fərqi qəliblər var.
Nə vaxt görüşmüşük?
Harda? Nə zaman?
Doğrusu, elə bil yadımdan çıxıb.
Təbəssüm səhəri doğdu üzündən,
Dayandın ehmalca əlimi sıxıb.
Öz obrazlarını
tanıyır, onları fiziki olaraq təsvir edə bilir.
Xarakterlərini birbaşa dilə gətirir.
Atasına yazdığı şeir bütün mahiyyəti ilə ata
obrazlarını özündə cəmləyən bircə
cümlə ilə ifadə olunur:
O, sərt idi!
Adamları yaxşı tanımaq həyatın ən çətin tapşırığıdı. Əli Kərim bu tapşırığı çoxdan həll etmişdi. Həyatda tanımadım, amma şeirləri bunu deyir.
525-ci qəzet 2019.- 7 sentyabr.-
S.17.