İlk sistemli dövrləşdirmə
konsepsiyası
Muxtar KAZIMOĞLU
Bu yazıda akademik İsa Həbibbəylinin bir ictimai
xadim, elm təşkilatçısı və ədəbiyyatşünas-alim
kimi yaradıcılıq faktları ilə zəngin olan, gərgin
və genişmiqyaslı fəaliyyətinin əhəmiyyətli
bir səhifəsindən söz açmağı nəzərdə
tuturam.
İsa Həbibbəylinin
gərgin və genişmiqyaslı fəaliyyəti haqda
ümumi təsəvvür yaransın deyə xatırladım
ki, millət vəkili İsa Həbibbəyli Milli Məclisin
Elm və təhsil komitəsinin sədridir, akademik İsa Həbibbəyli
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti,
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
direktorudur. İsa Həbibbəylinin necə
qaynar təbiət və nə qədər böyük məsuliyyət
sahibi olduğunu bilənlər bu insanın gün ərzində
hansı əzmkarlığa qatlaşdığını təsəvvür
etməkdə yəqin ki, çətinlik çəkməzlər.
Bu əzmkarlığın hesabınadır ki,
İsa Həbibbəyli zəkası qeyd etdiyim fəaliyyət
sahələrinin hər birində öz bəhrəsini eyni dərəcədə
verə bilir.
Ədəbiyyatşünaslıq
sahəsindəki ardıcıl, sistemli və məhsuldar fəaliyyətindən
danışsam, İsa Həbibbəylinin son vaxtlar yazıb
çap etdirdiyi, konseptual səciyyə daşıyan "Azərbaycan
ədəbiyyatı: dövrləşdirmə konsepsiyası və
inkişaf mərhələləri" monoqrafiyasını
xüsusi qeyd etməliyəm. Çünki bu tədqiqat
əsəri ədəbiyyat nəzəriyyəsi, ədəbiyyat
tarixçiliyi və ədəbi tənqid istiqamətlərini
üzvi şəkildə birləşdirən İsa Həbibbəyli
yaradıcılığının sıradan bir faktı yox,
bu vaxta qədərki neçə-neçə elmi məqalədən
və neçə-neçə sanballı monoqrafiyadan
keçib gələn uğurlu bir nəticəsidir. Belə
bir elmi uğura gətirib çıxaran amillər
sırasında İsa Həbibbəylinin bədii mətnlə
üz-üzə qalmaq, mətnin görünən və
görünməyən tərəflərini üzə
çıxarmaq, mətn müəllifinin ədəbi prosesdəki
yerini müəyyənləşdirmək və ənənələrə
hansı tellərlə bağlanmasını nişan
vermək sahəsindəki xidmətləri, heç
şübhəsiz, mühüm roy oynayır. Mətnə,
ədəbi hadisəyə münasibətdə diqqəti
xüsusi olaraq cəlb edən cəhət ondan ibarətdir ki,
İsa Həbibbəyli klassik və çağdaş ədəbiyyatımızın
müxtəlif üslublu nümayəndələrindən
özünəməxsus bir üslubda - İsa Həbibbəyli
üslubunda bəhs edir. "Üslub
insanın özüdür" kəlamını yada
salıb İsa Həbibbəyli üslubundan İsa Həbibbəyli
xarakterinin ifadə forması kimi danışmaq lazım gəlir.
Professor Yusif Seyidov dərin rəğbət hissi ilə
haqqında ayrıca monoqrafiya yazdığı İsa Həbibbəylinin
xarakterindəki belə bir cəhəti xüsusi olaraq
vurğulayır: "Ümumən, hər bir tədqiqatçı
üçün vacib keyfiyyətdir ki, həyatda, insanlarda
işıqlı cəhətləri görə bilsin, mənfiliklər
üzərində müsbətin gücünü və qələbəsini
görsün və göstərə bilsin. İsa
Həbibbəylinin bütün yaradıcılığı
bu amal üzərində qurulubdur".
Hər hansı bir sənətkardan, hər hansı bir ədəbi
hadisədən bəhs edərkən İsa Həbibbəylinin
bir ədəbiyyatşünas kimi üslubu məhz
"müsbətin gücü"nü göstərmək
üstündə köklənir. Müsbəti və
işıqlı cəhətləri daha qabarıq şəkildə
göstərmək amalı İsa Həbibbəyli
üslubunda idealın öz plana çıxarılması ilə
qırılmaz surətdə bağlı olur. Ayrı-ayrı sənətkarlardan,
bütövlükdə ədəbiyyatımızın
ümumi istiqamətlərindən danışarkən İsa
Həbibbəylinin təhlil hədəfləri
sırasında milli ideallar birinci sırada dayanır. Məsələn,
Azərbaycan ədəbiyyatını öz oxucusuna İsa Həbibbəyli
bu tərzdə təqdim edir: "Azərbaycan xalqının
milli-mənəvi dəyərləri, adət-ənənəsi,
mənəviyyatı, mübarizəsi və idealları bu ədəbiyyatın
ana xəttini, əsas qayəsini təşkil edir. Bu -
böyük ənənələri olan, Azərbaycan
xalqının milli varlığını əks etdirən və
onu dünyaya təqdim edən ədəbiyyatdır. Bu - Azərbaycan
xalqının özünəməxsusluğunun ədəbi
kimliyidir. Bu - ümummmilli idealları əsrdən-əsrə
yaşadan və inkişaf etdirən böyük ədəbiyyatdır.
Bu - Azərbaycançılıq
idealının ədəbi manifestidir".
İsa Həbibbəyli üslubunda idealı ön plana
çəkmək ədəbiyyatdakı idealları
xatırlatmaqla məhdudlaşmır və ədəbi
faktları qiymətləndirməyin tərzində də
özünü göstərir. İsa Həbibbəylinin
nəzərində "Kitabi-Dədə Qorqud" dünya
epos sənətinin şah əsəridir. İsa
Həbibbəylinin nəzərində dünya ədəbiyyatında
"İsgəndərnamə" mövzusunda ən mükəmməl
bədii əsəri dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri
Nizami Gəncəvi yaratmışdır. İdealı
ön plana çıxarmaq İsa Həbibbəyli üslubuna
poetik ahəngdarlıq gətirir və bu, obrazlı-analitik
mühakimələrlə danışmaq şəklində
özünü büruzə verir: "Molla Pənah Vaqif Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikrində Məhəmməd Füzulidən
sonrakı, Mirzə Fətəli Axundzadədən əvvəlki
böyük ədəbiyyatın fərqli zirvəsidir... "Durnalar" şeiri mahiyyət etibarilə
realizmi Azərbaycan ədəbiyyatına gətirən durna
qatarı idi". Başqa misal: "Danabaş kəndinin
əhvalatları" ilk addımlarını atan Azərbaycan
tənqidi realizminin möhtəşəm müqəddiməsidir.
Cəlil Məmmədquluzadənin məşhur
"Poçt qutusu" hekayəsi milli tənqidi-realist ədəbiyyatın
mükəmməl proqramıdır. "Poçt
qutusu" hekayəsi ilə Azərbaycan realist tənqidi-satirik
ədəbiyyat xəzinəsinin sehrli qutusu oxucuların
üzünə açılmışdır. "Poçt qutusu" yeni epoxada, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatında tənqidi realizmin
paroludur". İstər klassik ədəbiyyatdan,
istərsə də çağdaş
yazıçılarımızın
yaradıcılığından söhbət açarkən
İsa Həbibbəyli obrazlı tezis-mühakimələrə
ətraflı elmi təhlillərdən sonra gəlib
çıxır. Yuxarıda xatırlatdığım
özünəməxsus qənaətlərin - "Dədə
Qorqud", Nizami, Vaqif və Mirzə Cəlillə
bağlı obrazlı-analitik fikirlərin hər biri müxtəlif
dəlil və sübutlara əsaslanan dərin elmi təhlil
süzgəcindən keçib gəlir. Obrazlı-analitik
ifadə tərzinin İsa Həbibbəyli nümunəsi əsərdən-əsərə
təkmilləşib yeni-yeni çalarlar qazanır.
İlk
elmi araşdırmalarını XX əsrin əvvəllərindəki
ədəbiyyatımızın iki möhtəşəm cərəyanına
- romantizm və tənqidi realizmə həsr edən və bu
araşdırmaların nəticəsi olaraq "Romantik
lirikanın imkanları", "Cəlil Məmədquluzadə:
mühiti və müasirləri" adlı monoqrafiyalar ortaya
qoyan İsa Həbibbəyli elmi fəaliyyətinin ilk
vaxtlarından etibarən çağdaş ədəbi prosesi
daim diqqət mərkəzində saxlayıb, bu günün ədəbiyyatında
özünü göstərən aparıcı təmayülləri
ədəbi tənqid müstəvisində təhlil-təqdir
predmetinə çevirib. İsa Həbibbəylinin Məmmədhüseyn
Şəhriyar, Məmməd Araz, Çingiz Aytmatov, Sabir
Rüstəmxanlı, Rəşad Məcid haqqında
kitabları, Anar, Nəriman Həsənzadə, Elçin,
Yusif və Vaqif Səmədoğlular, Kamal Abdulla, Zəlimxan
Yaqub, İsa İsmayılzadə, Nurəngiz Gün, Rüstəm
Behrudi, Yunus Oğuz, Əjdər Ol, Səyyad Aran və b.
yazıçılar haqqında məqalələri onun
görkəmli ədəbiyyatşünas-tənqidçi kimi
fəaliyyətinin səciyyəvi göstəriciləridir.
Ədəbi
prosesi ardıcıl və sistemli izləməyin, ədəbi
prosesdə müşahidə olunan məzmun, forma və
üslub axtarışlarını vaxtaşırı ədəbi
tənqid müstəvisində saf-çürük etməyin
nəticəsidir ki, 2016-cı ildə İsa Həbibbəylinin
həmmüəllifliyi və elmi redaktorluğu ilə 2 cilddən,
1880 səhifədən ibarət "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" adlı kitab
ərsəyə gəlib çap olundu. Nəzəri
məqalələr, icmallar və portet oçerkləri əsasında
yazılmış bu kitabda İsa Həbibbəyli qələmindən
çıxan yazılar yönverici, istiqamətləndirici
funksiya daşıyır. Bu funksiya İsa
Həbibbəyli tərəfindən yazılan nəzəri
bölmələrdə özünü daha qabarıq şəkildə
göstərir. Həmin bölmələr
ayrı-ayrı mövzuların və janrların
dinamikasını, yazıçıların forma axtarışlarını
izləməyə, ədəbi təmayülləri və cərəyanları
aşkar etməyə, müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatının mərhələləri
arasındakı hərəkət fərqini üzə
çıxarmağa yaxından kömək edir. Mürəkkəbliyi ilə seçilən bir
dövrün ədəbiyyatı haqda ümumi təsəvvür
yaratmaqla, bu dövr ədəbiyyatının əsas
konturlarını cızıb oxucuya təqdim etməklə nəzəri
yazılar kitabın vahid bir orqanizmə çevrilməsində
mühüm rol oynayır.
Kitabın vahid orqanizmə çevrilməsinin başqa
mühüm şərti çağdaş ədəbiyyatın
özünü vahid orqanizm kimi görmək və məhz bu
şəkildə təqdim edə bilməkdir. İsa Həbibbəyli
yaradıcılığı üçün səciyyəvi
olan müsbətin gücünü və işıqlı tərəflərini
qabarıq şəkildə ifadə etmək amalı bu məqamda
da öz təsirini göstərir. Həmin təsirin
hesabınadır ki, vətəni vəsf etmək və cəmiyyətdəki
nöqsanları tənqid etmək üsullarının eyni məsləkə
bağlı olmasını iki mühüm istiqamət kimi
sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında da görən
İsa Həbibbəyli bu dövrün şeir, nəsr və
dramaturgiyasına ümumi nəzər salarkən ədəbi
irs və varislik məsələsinin ən həssas bir
nöqtəsinə toxunmuş olur. Nöqtənin
həssaslığı ondadır ki, sovet quruluşunu inkar edən
ədəbiyyat bu quruluşu vəsf edən ədəbiyyatla
eyni bir müstəvidə araşdırılmalı, ortaq məxrəc
başqa bir yerdə yox, məhz inkarla təsdiq arasında
axtarılmalıdır. Digər məsələlərdə
olduğu kimi, bu həssas məsələdə də İsa
Həbibbəyli bütöv ədəbiyyat konsepsiyasına əsaslanaraq
ədəbiyyatın bir mərhələsini o biri mərhələsinə,
bir nümayəndəsini başqa bir nümayəndəsinə
qarşı qoymaq meylindən uzaq olur. Bütün mərhələləri
və fərqli-fərqli təmayülləri ilə eyni bir ədəbiyyat
- vahid Azərbaycan ədəbiyyatı! Məsələyə
bu cür yanaşmağın nəticəsidir ki, sovet Azərbaycanını
vəsf edən Səməd Vurğunla Azərbaycanda sovet
sisteminin dağılması prosesində öz qələmi ilə
iştirak edən şairlər (məsələn, Bəxtiyar
Vahabzadə, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk, Sabir
Rüstəmxanlı) arasında üzvi varislik əlaqəsini
görmək və göstərmək mümkün olur.
İsa Həbibbəylinin bilavasitə təşəbbüsü,
həmmüəllifliyi və elmi redaktorluğu ilə
çap olunan "Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı"
ikicildliyi "Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri" əsərinin
ortaya çıxmasına, söz yox ki, əsaslı təsir
göstərdi. Digər müəlliflərlə birlikdə ədəbiyyatımızın
müasir mərhələsi haqda dolğun elmi-nəzəri təsəvvür
yaradan İsa Həbibbəyli ədəbiyyatın dövrləşdirilməsi
kimi son dərəcə aktual bir problem ətrafındakı
neçə illik araşdırmalarını, nəhayət
ki, keçən il yekunlaşdırdı və Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
tarixində ilk sistemli dövrləşdirmə konsepsiyasını
ortaya qoydu.
İrs və
varislik məsələsinə son dərəcə həssaslıqla
yanaşan İsa Həbibbəyli sistemli dövrləşdirmə
konsepsiyasını işləyib hazırlayarkən bu sahədə
özünəqədərki səmərəli elmi fikir və
mülahizələrin iki əsas mənbəyi üzərində
dayanır: a) müxtəlif vaxtlarda yazılmış ədəbiyyat
tarixi kitabları; b) ədəbiyyatın dövrləşdirilməsi
ilə bağlı elmi-nəzəri əsərlər. İlk
sırada qeyd edilən mənbə müxtəlif təzkirələri,
Abbasqulu ağa Bakıxanovun "Gülüstani-İrəm"
əsərindəki bir bölməni, Firidun bəy
Köçərlinin "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi materialları" kitabını, Abdulla Sur,
İsmayıl Hikmət, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Əmin Abid, Salman Mümtaz, Fuad Köprülü, Bəkir
Çobanzadə, Həmid Araslı, Feyzulla Qasımzadə, Cəfər
Xəndan, Mir Cəlal Paşayev, Firidun Hüseynov, Əlyar Səfərli,
Xəlil Yusifli, Bədirxan Əhmədov, Yaqub Babayev, Təyyar
Salamoğlu və başqa müəlliflər, həmçinin,
müəlliflər kollektivi tərəfindən
yazılmış ədəbiyyat tarixlərini əhatə
edir. Müxtəlif vaxtlarda müxtəlif müəlliflərin
qələmindən çıxan ədəbiyyat tarixlərində
ədəbiyyatın hansı şəkildə və hansı
prinsiplər əsasında təqdim edilməsi, təbii ki,
dövrləşdirmə məsələsinə münasibətin
əyani göstəricisidir. İsa Həbibbəyli nəzərdən
keçirdiyi ədəbiyyat tarixlərində coğrafi,
tarixi, ideoloji yanaşma, həmçinin, ədəbi cərəyanlar
üzrə təsnifat kimi mühüm istiqamətlərin əsas
yer tutduğuna diqqəti yönəldir, ədəbiyyatı həmin
prinsiplər üzrə təqdim etməyin
üstünlükləri ilə yanaşı, bəzi zəif
cəhətlərini də diqqətdən kənarda
saxlamır. Akademik nəşrlərə və ali
məktəb dərsliklərinə daha çox diqqət yetirən
İsa Həbibbəyli belə hesab edir ki, "XX əsrin
böyük dövrü ərzində (1928-1980-ci illərdə)
Azərbaycanda meydana çıxmış akademik nəşrlərdə
və ali məktəb dərsliklərində dövrləşdirmə
sahəsində olan müxtəliflik, pərakəndəlik, sərbəstlik
və fərqli yanaşmalar bu sahədə vahid elmi
konsepsiyanın olmamasının göstəricisidir".
Dövrləşdirmə konsepsiyasının
hazırlanmasında özünəqədərki nəzəri
araşdırmaları ikinci mühüm mənbə sayan
İsa Həbibbəyli belə araşdırmaların XX əsrin
90-cı illərində daha çox meydana
çıxmasına təbii hal kimi baxır. Məsələ
burasındadır ki, xalqın tarixi kimi ədəbiyyatın
da tarixini obyektiv şəkildə yazmaq milli düşüncənin
sərbəstliyindən və ölkənin istiqlaliyyət
qazanmasından xeyli dərəcədə asılıdır.
XX əsrin 90-cı illərində ədəbiyyatın
dövrləşdirmə problemi ətrafında müzakirələrin
intensivləşməsi Azərbaycanın siyasi müstəqillik
qazanması ilə birbaşa bağlıdır. Yaşar
Qarayev, Şirindil Alışanlı, Nizaməddin Şəmsizadə,
Nazıf Qəhrəmanlı, Nizami Cəfərov və
başqa ədəbiyyatşünasların dövrləşmə
ilə bağlı nəzəri araşdırmaları məhz
müstəqillik dövründə ortaya çıxıb. Sovet dövründə ədəbiyyatın dövrləşdirilməsi
sahəsində hansı əyintilərə yol verilməsini
üzə çıxarmaq da məhz dövlət müstəqilliyinin
əldə edilməsindən sonra mümkün olub.
Əyintilərin ümumi mahiyyətini İsa Həbibbəyli
belə izah edir: "Sovet ədəbiyyatşünaslıq
elmində Zamana obyektiv elmi münasibət deyil, siyasi-ideoloji
yanaşmalar əsas kimi qəbul olunduğu üçün ədəbiyyat
və dövran münasibətləri dəyərləndirilərkən
gerçəklikdən çox hakim sinfin prinsiplərinə
üstünlük verilmişdir. Elmi fikirdə
Zaman faktoru ictimai-tarixi reallıqlarına görə yox,
ideoloji cəhətdən diqqət mərkəzinə çəkilmişdir.
Bu da Azərbaycan ədəbiyyatının, o
cümlədən də, keçmiş sovet cəmiyyətində
təmsil olunan digər xalqların ədəbiyyatının
tarixi inkişaf yolunun əsl mahiyyətinin şərh edilməsində
və dövrləşdirilməsində, əsasən,
ideoloji amillərə istinad olunmasını şərtləndirmişdir.
Bundan başqa, sovet ideologiyasındakı tarixi
keçmişin unutdurulması, xalqların yalnız
bolşevizm dövründən sonra əsl inkişafa
çatması ideyasının geniş təbliğ
olunması çoxəsrlik ədəbiyyat tarixinin elmi cəhətdən
dövrləşdirilməsi məsələsini arxa plana
keçirmişdir".
Sovet dövründə ədəbiyyatın dövrləşdirilməsi
formasiyalar nəzəriyyəsinə daha çox əsaslanırdı
və bu nəzəriyyəyə görə, ədəbiyyat
tarixi qədim dövr (ibtidai icma dövrü və ilkin feodal
dövlətlərinin yarandığı dövr), orta əsrlər
dövrü (feodalizmin inkişaf etdiyi dövr) və müasir
dövr (kapitalist münasibətlərinin yaranıb
formalaşdığı dövr) mərhələləri
üzrə öyrənilirdi. Qərb ölkələrinin
inkişaf tarixinə əsaslanan formasiyalar nəzəriyyəsi
Şərq xalqlarının, o cümlədən, Azərbaycan
xalqının keçib gəldiyi tarixi prosesləri
doğru-düzgün əks etdirmirdi. Belə
olduğu halda ədəbiyyatın dövrləşdirilməsinə
formasiyalar nəzəriyyəsinin yalnız müəyyən qədər
yardımçı olmasından danışmaq olar. Ədəbiyyat tarixində baş verən və ədəbiyyatın
daxili qanunauyğunluqlarından irəli gələn dəyişmə
və yeniləşmələrin formasiyalar nəzəriyyəsi
ilə izah edilməsi isə, söz yox ki, mümkün olmayan
bir işdir. Cəmiyyətdəki və ədəbiyyatdakı
qanunauyğunluqları əhatə edə bilməyən
formasiyalar nəzəriyyəsi bu gün müstəqillik
dövrünün prinsiplərinə, xüsusən də milli
məfkurə tələblərinə cavab vermirsə, bu, ədəbiyyatın
dövrləşdirilməsi ilə bağlı sistemli elmi
konsepsiyanı işləyib hazırlamağı zərurətə
çevirən əsas amillərdən biridir. Başqa bir amil ədəbiyyat tarixinin sovet
dövründə müəyyən edilmiş mərhələlərindən
bügünkü akademik nəşrlər və dərsliklərdə
istifadə edilməsi, dövrləşdirmə meyarlarında
pərakəndəliyin olmasıdır. Bütün
bu kimi amilləri və dünyada gedən ədəbi-tarixi
prosesləri nəzərə almaq, dövlət müstəqilliyi
ideallarının işığında Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi üzrə dövrləşdirmənin vahid sistemini
yaratmaq mühüm ədəbiyyatşünaslıq vəzifəsi
kimi qarşıya çıxır. İsa Həbibbəylinin
"Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri" əsəri
həmin vəzifənin yerinə yetirilməsində tarixi bir
addımdır.
Ədəbiyyat tarixinin yenidən dövrləşdirilməsində
istinad ediləsi ümumi prinsiplərin müəyyənləşdirilməsi
ən vacib məsələlərdəndir. İsa Həbibbəyli həmin
prinsipləri belə müəyyənləşdirir: 1. Azərbaycançılıq
məfkurəsi; 2. sivilizasiya faktoru; 3. ədəbi-tarixi
prosesin reallıqları; 4. Azərbaycanda ədəbi cərəyanlar.
Azərbaycan
ədəbiyyatını ümümşərq, xüsusən
də ümumtürk kontekstində götürməyi diqqət
mərkəzində saxlayan, ədəbiyyatımızın
tarixi inkişaf istiqamətlərindən bəhs edərkən
həmin konteksti ciddi şəkildə nəzərə alan İsa Həbibbəyli üçün Azərbaycan
məfkurəsi dövrləşdirmənin təməl
prinsipidir. Maraqlıdır ki, İsa Həbibbəyli Azərbaycan
məfkurəsini Azərbaycan milləti, Azərbaycan dili
istilahlarının meydana çıxdığı və
möhkəmləndiyi XIX-XX əsrlər ədəbiyyatı
ilə məhdudlaşdırmır və "səbki-Azərbaycan"
üslubunun orta əsrlər Şərq ədəbiyyatında
özünəməxsus bir üslub kimi fərqlənməsinə,
həmçinin, XVII-XVIII əsrlər ədəbiyyatımızda
Azərbaycan coğrafiyasının millətə məxsus məkan
kimi təsvir edilməsinə xüsusu diqqət yetirir. Sivilizasiya faktoru dedikdə İsa Həbibbəyli,
ilk növbədə, türk və ərəb-islam
sivilizasiyasını nəzərdə tutur. Müəllifin
fikrincə, türk tanrıçılıq sistemi islam dünyagörüşü ilə
qaynayıb-qarışıb və din faktoru ədəbiyyatın
formalaşmasında mühüm rol oynayıb.
İsa Həbibbəyli belə hesab edir ki, "İslam
təlimindəki mənəvi bütövlük və humanizm
ideyaları, maarifçiliyə böyük dəyər verilməsi
yazıçıların dünyagörüşünün
inkişafında mühüm yer tutmaqla bərabər, həm
də onların bədii yaradıcılığında elmi cəhətdən
əsaslandırılmış milli və bəşəri
idealların xüsusi önəm daşımasına meydan
açmışdır". Əlbəttə, Azərbaycan
ədəbiyyatında, xüsusən bu ədəbiyyatın
XIX-XX əsrlər mərhələsində dini fanatizmə
etiraz motivi geniş yer tutub. Bu motiv əsasında
yazılmış "Kəmalüddövlə məktubları"
və "Ölülər" kimi kəskin ruhlu əsərlər
ədəbiyyatımızın bənzərsiz nümunələridir.
Amma bu kimi ədəbi faktlar məsələyə birtərəfli
yanaşıb ədəbiyyatmız tarixində mühüm
rol oynamış islam faktorunu inkar etməyə
əsas vermir. Din faktoruna birtərəfli yanaşmağın
nəticəsidir ki, sovet dövründə Xaqani, Nizami, Nəsimi,
Füzuli yaradıcılığının Quran motivləri,
islam mifologiyası ilə qırılmaz
surətdə bağlı olan poetik sistemini ortaya qoya bilən
sanballı elmi əsər yaranmadı. Odur ki, ədəbiyyatın
yenidən dövrləşdirilməsi məsələsində
İsa Həbibbəylinin din faktorunu xüsusi nəzərə
alması tamamilə təbiidir.
Hüseyn
Cavid, Məhəmməd Hadi, Abbas Səhhət və Abdulla
Şaiq lirikasından namizədlik, Cəlil Məmmədquluzadə,
onun Mirzə Ələkbər Sabir, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Məmməd Səid Ordubadi, Əli Nəzmi,
Əliqulu Qəmküsar, Mirzəli Möcüz və
başqa müasirləri və məsləkdaşları ilə
əlaqələrindən, onların bədii-publisist
yaradıcılığından doktorluq dissertasiyası yazan,
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatındakı
müxtəlif təmayülləri ardıcıl olaraq izləyən
və bu sahədə nüfuzlu ədəbiyyatşünas-tənqidçi
sözünü deyən İsa Həbibbəyli
üçün ədəbi cərəyan mühüm əhəmiyyət
daşıyan, ədəbiyyatın ümumi inkişafına əsaslı
təsir göstərən faktorlar sırasındadır. Ədəbi cərəyanı dövrləşdirmənin
əsas prinsipləri sırasına daxil edərkən İsa
Həbibbəyli cərəyan anlayışını daha
geniş bir çərçivədə təqdim edir.
Onun qənaətinə görə, maarifçi realizm, tənqidi
realizm, romantizm, sosialist realizmi, modernizm, postmodernizm, dekadentizm,
magik realizm ədəbi cərəyanları ilə
yanaşı, klassik ədəbiyyatımızda dərin iz
buraxmış əxilik, sufizm, hürufizm kimi ədəbi-fəlsəfi
cərəyanlar da dövrləşdirmə konsepsiyasında
öz yerini tutmalıdır.
Erkən realizm, modernizm, neorealizm, postmodernizm, magik realizm,
dekadentizmdən ədəbi cərəyan səviyyəsində
ilk dəfə əsaslı şəkildə söz açan
İsa Həbibbəyli ədəbiyyatımızda mövcud
olmuş ədəbi cərəyanlara dair də yeni
baxış meydana qoyur. Bu, çoxəsrlik ədəbiyyat tarixinin dövrləşdirilməsində
ədəbi cərəyanlar faktorundan əsas prinsiplərin
biri kimi bəhs etməkdən başqa, həm də ilk dəfə
olaraq Azərbaycan ədəbi-ictimai fikrindəki bütün ədəbi
cərəyanları ayrı-ayrılıqda, həm də
bütöv halda, kompleks şəkildə tədqiq edib, hər
birinin özünəməxsusluqlarını göstərməklə
bərabər, elmi-nəzəri cəhətdən ümumiləşdirilməsi
kimi mühüm bir vəzifənin yerinə yetirilməsi deməkdir.
Bu vaxta qədər Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
yalnız romantizm, realzim və sentimentalizmdən ədəbi cərəyan
səviyyəsində elmi əsərlər
yazıldığını nəzərə alsaq, İsa Həbibbəylinin
apardığı işin çevrəsi, miqyası və əhəmiyyəti
aydın olar.
Bu mənada
"Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri"
monoqrafiyası həm də Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ədəbi cərəyanlar haqqında müstəqillik
dövründə yaranmış ilk ümumiləşdirilmiş
elmi-nəzəri əsər kimi yeni və əhəmiyyətlidir.
Akademik İsa Həbibbəyli bu tədqiqatı
ilə özünü həm də ciddi bir ədəbi cərəyanşünas
alim kimi də təqdim edir.
Heç şübhəsiz, Azərbaycan ədəbiyyatı
özünün tarixi inkişaf yolunu ümümşərq və
ümumdünya ədəbi prosesi ilə qarşılıqlı
əlaqə şəraitində keçib gəlib. Ümumşərq
və ümumdünya ədəbi prosesində baş verən
dəyişmə və yeniləşmələr bu və ya
digər dərəcədə Azərbaycan ədəbiyyatında
da əks-səda tapıb. Bununla bərabər,
Azərbaycan ədəbiyyatının tarix boyu özünəməxsus
reallıqları da olub. Bu reallıqlar
İsa Həbibbəylinin sözləri ilə desək, ədəbiyyatın
təbii məntiqindən, daxili təkamülündən
doğan sənət idealları ilə xalqın müxtəlif
dövrlərdəki ümummilli ideallarının dialektik əlaqəsinə
əsaslanır.
İsa Həbibbəylinin dövrləşdirmə
konsepsiyasında ümumi prinsiplərdən biri kimi nəzərdə
tutulan ədəbi-tarixi prosesin reallıqları faktorunun
vacibliyi ondadır ki, həmin faktor kənardan (Şərqdən
və Qərbdən) gəlməyən və yalnız ədəbiyyatın
öz daxili təkamülü hesabına ortaya çıxan
inkişaf istiqamətlərini üzə çıxarmağa
yaxından kömək edir.
İsa Həbibbəyli
Azərbaycançılıq məfkurəsi, sivilizasiya
faktoru, ədəbi cərəyanlar, ədəbi - tarixi
prosesin reallıqları kimi prinsiplərdən
çıxış edərək və ilk dəfə olaraq
Azərbaycan ədəbiyyatının tarixi inkişafında
10 əsas mərhələnin olması qənaətinə gəlir:
1. Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı. Etnosdan eposadək (ən qədim dövrlərdən
VII əsrə qədər); 2. Azərbaycan
yazılı ədəbiyyatının ortaq
başlanğıc dövrü (VII-X əsrlər); 3. İntibah dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
(XI-XII əsrlər); 4. Orta əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatı (XIII-XVI əsrlər); 5. Azərbaycan ədəbiyyatında erkən realizm
dövrü (XVII-XVIII əsrlər); 6. Azərbaycan
ədəbiyyatında maarifçi realizm dövrü (XIX əsr);
7. Azərbaycan ədəbiyyatında tənqidi
realizm və romantizm epoxası (XIX əsrin doxsanıncı illərindən
Azərbaycanda sovet hakimiyyətinədək); 8. Azərbaycan ədəbiyyatında sosialist realizmi
dövrü (1920-1960-cı illər); 9. Milli-mənəvi
özünüdərk və istiqlal mərhələsi.
Modernizm (1960-1980-ci illər); 10. Müstəqillik dövrü çoxmetodlu Azərbaycan
ədəbiyyatı (1991-ci ildən).
Özünəqədərki
dövrləşdirmə təcrübəsini qədirşünasılıqla
nəzərə alan İsa Həbibbəylinin
bu bölgüsündə kifayət qədər fərqli
yanaşma məqamı vardır. Fərqli məqamlardan
biri ilk tarixi mərhələnin müəyyənləşməsində
özünü göstərir. Bunu İsa
Həbibbəyli təsnifatına qədərki bölgülərlə
müqayisədə daha aydın görmək olur.
Məlumdur
ki, akademik nəşrlərdə və ali
məktəb dərsliklərində qədim dövr adı
altında, əsasən, XIII əsrə qədərki
yazılı ədəbiyyatımız təqdim edilib və qədim
dövr bölməsinin lap əvvəlində şifahi xalq ədəbiyyatına
da ümumi şəkildə yer verilib. İsa Həbibbəylinin
fərqli yanaşması qədim dövrü
başdan-başa mifologiya və şifahi xalq ədəbiyyatı
ilə əlaqələndirməsindədir. Bu cür yanaşma, xüsusən də mifologiyadan
ümümtürk mifoloji sistemi kimi bəhs etmə ədəbiyyatımızın
boy atıb yüksəldiyi əsas kökün və
qaynağın hərtərəfli araşdırma predmetinə
çevrilməsində mühüm rol oynayır. Mərhələnin adında etnos və epos sözlərinin
yanaşı işlədilməsi heç də təsadüfi
səciyyə daşımır. Konsepsiya müəllifi
həmin sözləri başlığa çıxarmaqla
türk mifologiyasının və türk eposunun (konkret olaraq
"Dədə Qorqud"un) hər
şeydən əvvəl, soykök və əcdad haqda
süjetlər üzərində qurulmasını əldə
əsas tutur və bununla ədəbiyyat tarixinin ikinci mərhələsi
üçün ciddi elmi zəmin yaratmış olur. Ümumtürk mifologiyasından, arxaik folklordan, parlaq
bir nümunəsi "Dədə Qorqud" eposu olan klassik
folklordan geniş şəkildə bəhs etməklə
konsepsiya müəllifi Azərbaycan yazılı ədəbiyyatının
ortaq başlanğıc dövrünə möhkəm özüllü
körpü atır. Birinci bölmədə mifoloji
sistem, arxaik və klassik folklor üzrə izlənilən
ümümtürk ortaqlığı, ikinci bölmədə
yazılı ədəbi örnəklər üzrə nəzərdən
keçirilir, VII-VIII əsrlərdə yaranan Orxon-Yenisey kitabələri
ümumtürk ədəbiyyatının, o cümlədən,
Azərbaycan ədəbiyyatının ortaq abidəsi hesab
edilir.
İkinci
mərhələdən bəhs edilərkən ədəbiyyatımızın
başqa dillərdə yaranan nümunələrinə də
konsepsiyanın ümumi prinsipləri baxımından
aydınlıq gətirilir: "Ədəbiyyat
tarixçiliyində yazılı ədəbiyyatın başlanması
mənasında yalnız ana dilində yaranan ədəbiyyat
faktorunun əsas kimi qəbul edilməsi dünya elmi fikrində
öz isbatını tapmış obyektiv məntiqə
uyğun gəlmir. Belə ki, Avropa
xalqlarının bir çoxunun qədim elmi və ədəbi
irsinin latın dilində, əksər Asiya xalqlarının ədəbiyyatının
isə ərəb və fars dillərində yaranıb
inkişaf etməsi heç də həmin ölkələrin
milli ədəbiyyatının olmaması kimi başa
düşülmür". Firidun bəy
Köçərli, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
İsmayıl Hikmət və Fuad Köprülünün
vaxtilə ədəbiyyat tarixini anadilli poeziyadan (Məhəmməd
Füzulidən, İmadəddin Nəsimidən, İzəddin
Həsənoğludan və ya Qazi Bürhanəddindən)
başlaması, sovet dövründə ümümtürk
kontekstinin kök və qaynaq kimi nəzərə
alınmaması dil məsələsinə bir daha
qayıtmağı zərurətə çevirir.
Orxon-Yenisey
kitabələrinin ortaq türk dilində qələmə
alınmasını və ümumtürk, o cümlədən,
Azərbaycan ədəbiyyatı örnəkləri
sırasına daxil olmasını xüsusi vurğulayan
İsa Həbibbəyli ərəbdilli Azərbaycan "məvalı"
ədəbiyyatını, alban şeir nümunəsi və
"Avesta"nı da ortaq başlanğıc faktorları
sırasına daxil edir.
Azərbaycan ədəbiyyatında Xaqani Şirvani və
Nizami Gəncəvinin yaşayıb-yaratdığı
dövrün intibah dövrü sayılması ədəbiyyatşünaslıqda
sovet dönəmindən mövcud olan elmi mövqedir. Bu mövqeyə
münasibətdə İsa Həbibbəylinin fərqli
yanaşması Azərbaycan intibahının Avropa intibahı
ilə heç də eyniyyət təşkil etməməsinə
diqqəti yönəltməkdədir. İsa Həbibbəyli,
hər şeydən əvvəl, dil məsələsinə
diqqəti yönəldir: "İntibah mədəniyyətinin
yaranması üçün zəruri olan inteqrasiya proseslərinin
genişlənməsi baxımından bədii əsərlərin
və elmi traktatların ərəb-fars dillərində
yazılması və yayılması da mühüm faktor idi. Azərbaycan şairlərinin fars dilində əsərlər
yazması Şərq miqyasında mövcud olan ədəbi ənənədən
gəlirdi". Bəs Avropa intibahında
dil baxımından vəziyyət necə idi?
Doğrudur, "Avropa renessansını əhatə edən
ölkələrin də bir çoxunda ədəbiyyat ana
dilində yox, bir vaxtlar ümumi ünsiyyət vasitəsi olan latın dilində, ya da yaşadığı
coğrafiyadakı hakim xalqın dilində
yaradılmışdır". Amma bu fikri irəli sürərkən
İsa Həbibbəyli qətiyyən inkar etmir ki, Avropa
intibahının aparıcı nümayəndələri
(Dante, Şekspir, Rable, Servantes...) öz əsərlərini
ana dilində yazdıqları halda, Xaqani və Nizami öz əsərlərini
fars dilində yazıb. İsa Həbibbəyli Azərbaycan
intibahı ilə Avropa intibahı arasında başqa
mühüm fərqi ədəbi metod məsələsində
görür: "Avropada intibah hadisəsi kimi meydana
çıxmış realizmi Azərbaycanda klassik romantik ədəbiyyat
əvəz etmişdir.
Realizm Qərb mədəniyyəti və ədəbiyyatının
inkişafı üçün hansı miqyasda meydan
açmışdırsa, romantik bədii metod da Şərq ədəbiyyatı
və Azərbaycan poeziyası üçün hər cəhətdən
ondan da geniş magistrallara çıxmağa şərait
yaratmışdır".
İntibahın Şərq və Qərb tipləri
arasında müqayisələr aparılması, fərqli cəhətlərin
üzə çıxarılması son nəticədə hər
iki mədəniyyət hadisəsini birləşdirən ortaq
nöqtənin tapılmasına xidmət edir. Belə bir
nöqtə Xaqani, Nizami, Məhsəti, Dante, Şekspir, Rable,
Servantes kimi söz ustadlarının insan qüdrətini əks
etdirən ölməz əsərlər yaratmasıdır.
Mənsub olduğu xalqın mənəvi aləmi
ilə qırılmaz surətdə bağlı olub dünya
miqyaslı əsərlər yaratmaq İsa Həbibbəylinin
nəzərində istər Şərq, istərsə də Qərb
intibahının ən mühüm göstəricisidir.
Konkret tarixi mərhələdə elmin, şəhərlərin
və tranzit əlaqələrin xüsusi inkişafı da
Avropa və Asiya coğrafiyalarında, o cümlədən, Azərbaycanda
intibah hadisəsinin ortaq prinsipləri kimi təqdim olunur. Bundan başqa, indiyədək Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
yalnız XII əsrdən intibah hadisəsi kimi bəhs edildiyi
halda, İsa Həbibbəylinin bu dövrü XI-XII əsrlər
kimi çevrələməsi də dövrləşmə
baxımından fərqlidir.
Orta əsrlər ədəbiyyatının mübahisəli
məsələlərindən biri XVII-XVIII əsrlərin bu
dövrə aid edilib-edilməməsi üstündədir. Son
vaxtların elmi dövrləşdirilməsində XVII-XVIII əsrlərin
ayrıca mərhələ kimi fərqləndirilməsini təqdir
edən İsa Həbibbəyli məsələyə Məhəmməd
Füzuli ətrafındakı məşhur mübahisə
vasitəsilə aydınlıq gətirir. Mirzə Fətəli
Axundzadənin müxtəlif yozumlara səbəb olan
"Füzuli şair deyil, nazimi-ustaddır" fikrinə
İsa Həbibbəyli XIII-XVI əsrlər ədəbiyyatı
ilə XVII-XVIII əsrlər ədəbiyyatı
arasındakı əsaslı keyfiyyət fərqi
baxımından qiymət verir: "Ədəbiyyat Məhəmməd
Füzuli olmağın imkansızlığından Molla Pənah
ola bilməyin mümkünlüyünə
doğru addımlar atmağa məhkum idi. Çünki
hətta klassik romantik şeirin ustadı olan Füzuli də,
Mirzə Fətəli Axundzadənin sözləri ilə desək,
qarşıdan gələn yeni realist şeir üçün
"nazim" idi. Son illərin təqdiqatlarında
(İsa Həbibbəylinin öz tədqiqatları nəzərdə
tutulur - M.K.) Mirzə Fətəlinin
Füzuliyə münasibətdə işlətdiyi
"nazimi-ustad" məsələsinə yenidən
baxılmış və belə bir qənaətə gəlinmişdir
ki, Məhəmməd Füzuli klassik romantik şeirin
ustadı, yeni realist ədəbiyyatın nazimidir". Bu o deməkdir ki, orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının
ən əzəmətli zirvəsi olan Məhəmməd
Füzuli şeiri XVII-XVIII əsrlərin erkən realizm
adlı mərhələsində müəyyən qədər
qərib təsiri bağışlayır. Odur ki, romantik metoddan realist metoda doğru dəyişmənin
başladığı XVII əsri və həmin dəyişmənin
qabarıq özünü göstərdiyi XVIII əsri birlikdə
xüsusi inkişaf mərhələsi kimi götürmək
məntiqəuyğun və zəruridir.
Beləliklə, İsa Həbibbəylinin tədqiqatlarında
Azərbaycan ədəbiyyatında orta əsrlər mərhələsi
bu vaxta qədər qeyd olunduğu (xüsusən formasiyalar nəzəriyyəsinə
əsasən göstərildiyi) kimi XIII-XVIII əsrləri
deyil, XIII-XVI əsrləri əhatə edən bir dövr kimi
müəyyənləşdirilib. Əvəzində
XVII-XVIII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının
erkən realizm dövrü kimi səciyyələndirilib.
Qeyd edilib ki, orta əsrlər dövrü
üçün romantik poeziya, erkən realizm dövrü
üçün isə realizm faktoru aparıcı mövqe
tutub. İsa Həbibbəyli
konsepsiyasında XVII əsr erkən realizmin hazırlıq
dövrü, XVIII əsr isə erkən realizm mərhələsi
kimi müəyyənləşdirilib.
Mirzə Fətəli Axundzadənin tənqidi realizm
nümayəndəsi sayıldığı vaxtlarda belə
Abbasqulu ağa Bakıxanov və Mirzə Şəfi Vazeh tərəddüdsüz-filansız
maarifçi realist sənətkarlar hesab edilib. Azərbaycan
realizminin inkişaf mərhələləri barədə Yaşar
Qarayev konsepsiyası ortaya çıxandan sonra Mirzə Fətəli
Axundzadənin də maarifçi realist olması ilə
bağlı tərəddüdlərə son qoyulub. Bu, öz yerində. Amma XIX əsrin
maarifçi realistləri ilə bağlı bəzi
qaranlıq məqamlar qalmaqda davam edir. Məsələn,
belə bir məqama diqqət yetirək: Abbasqulu ağa
Bakıxanovu və Mirzə Şəfi Vazehi eynilə Mirzə
Fətəli Axundzadə kimi sırf realist sənətkarlar
saymaq doğrudurmu? Tədqirəlayiq haldır ki, ədəbiyyatımızın
digər mərhələlərində olduğu kimi, XIX əsr
mərhələsində də elmi həllini gözləyən
bu cür məsələlər İsa Həbibbəylinin diqqətindən
yayınmır: "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində maarifçi realizm dövrü olsa da, bu mərhələnin
realist olmayan ədəbiyyatında da maarifçilik
ideyaları öz əksini tapmışdır... XIX əsrin
romantik-realist istiqamətdə yaranmış lirikasında -
Mirzə Şəfi Vazehin, Bahar Şirvaninin, Xurşidbanu Natəvanın,
Mir Möhsün Nəvvabın, Abdulla bəy Asinin, Fəqir
Ordubadinin lirik şeirlərində maarifçi ədəbiyyatı
düşündürən gerilik və tərəqqi məsələlərinə
aydın münasibət ifadə olunmuş, müəyyən
çağırışlar səslənmişdir". İsa Həbibbəylinin sözünə qüvvət
olaraq xatırladaq ki, XIX əsrin ikinci yarısında Mirzə
Şəfi Vazehi Avropada məşhurlaşdıran onun realist
üslublu şeirləri yox, romantik üslublu şeirləri
olub. Mirzə Şəfi Vazehin, həmçinin,
yuxarıda adı çəkilən sənətkarların
yaradıcılığında romantik üslubun
mövcudluğuna işarə edilməsi onu göstərir ki,
İsa Həbibbəyli XIX əsr maarifçi realizmini
heç də yekcins ədəbi metod yox,
çoxçalarlı, çoxşaxəli ədəbi metod
hesab edir və elmi təhlilləri məhz o yöndə
aparır.
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatında
tənqidi realizm və romantizm qoşa addımlayan iki müstəqil
cərəyan kimi ortaya çıxır. Mollanəsrəddinçilərin
və füyuzatçıların adı ilə bağlı
olan bu ədəbi cərəyanlar 1920-ci ildən
formalaşmağa başlayan Azərbaycan sovet ədəbiyyatına
öz təsirini göstərir. Tənqidi
realizmin və romantizmin sovet dövründə də
az-çox yaşayıb fəaliyyət göstərən
nümayəndələri (xüsusən Cəlil Məmmədquluzadə
və Hüseyn Cavid) 1920-ci ildən əvvəl
yazdığı əsərlərlə yanaşı, həm
də sovet dövründə yazdığı əsərlərlə
(məsələn, "Dəli
yığıncağı, "Topal Teymur" kimi mövcud
siyasi sistemə zidd olan pyeslərlə) ədəbi prosesdə
dərin iz buraxırlar. Ədəbiyyatda dünən və bu
gün əlaqələrinin
qırılmazlığını sovet dövrünə
münasibətdə də ciddi şəkildə nəzərə
almağın nəticəsidir ki, İsa Həbibbəyli
bu dövrün ədəbiyyatını iki istiqamətdə
öyrənməyi daha məqsədəuyğun sayır: 1.
sovet ideologiyası əsasında yaranmış Azərbaycan ədəbiyyatı;
2. sovet dövründə yaranan, lakin Azərbaycan
gerçəkliyini əks etdirməyə üstünlük
verən Azərbaycan ədəbiyyatı. İkinci istiqamətə
aid olan sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı,
İsa Həbibbəylinin fikrincə, "kökləri
etibarilə XX əsrin əvvəllərinin ədəbiyyatı,
inkişaf perspektivlərinə görə isə gələcək
müstəqillik dövrü ədəbiyyatı ilə səsləşir".
Milli ədəbi ənənəyə sadiq
qalıb müstəqillik dövrü üçün zəmin
yaratmaq əlamətlərini İsa Həbibbəyli
altmışıncı illərdən sonrakı ədəbiyyatda
daha çox müşahidə edir və təsadüfi deyil
ki, 1960-1980-ci illər ədəbiyyatını "milli-mənəvi
özünüdərk və istiqlal ədəbiyyatı"
adlandırır.
Akademik İsa Həbibbəyli sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun formalaşdırılması məsələsinə müstəqillik dövrünün yaratdığı imkanların işığında yenidən nəzər salır, həm keçmiş Sovetlər İttifaqı miqyasında, həm də Azərbaycan masştabında sosialist realizmi modelinin ətrafında aparılan axtarışların aydın elmi mənzərəsini "Xruşşov mülayimləşməsindən" sonra sosialist realizminin mövqeyinin sınması, tədricən arxa plana keçməsi, yəni bu metodun bütün sovet dövrü boyu əsas və ya vahid yaradıcılıq metodu ola bilməməsi qənaətini irəli sürür. O, inandırıcı dəlillərlə əsaslandırır ki, Azərbaycan "əllinciləri" özlərindən əvvəlki ideologiyaya üz tutmağa məcbur edilmiş 20-30-cu illərin yazıçılarından "altmışıncılara" keçid üçün "ara nəsil" funksiyasını yerinə yetiriblər. Azərbaycan "əllinciləri" ədəbi nəslini "ara nəsil" adlandırmaq yeni olmaqla bərabər, həm də "altmışıncılar" nəslinin meydana çıxmasını əsaslandırmaq üçün kifayət qədər əhəmiyyətlidir. Tədqiqat əsərində Azərbaycan "altmışıncıları"ndan "sosialist tənqidi realistləri" və ya modernizm cərəyanının yaradıcıları qismində söz açılması da ədəbiyyatşünaslıq elmimizdə ilk addım kimi qiymətləndirilə bilər.
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının dövrləşdirilməsində ən həssas məsələlərdən biri Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının inkişaf istiqamətlərini doğru-dürüst müəyyənləşdirmək, mərhələlərin adında həmin inkişaf istiqamətlətini ehtiva etməkdir. Əsrin əvvəllərində Cənub və Şimal ədəbi prosesləri arasında özünü göstərən oxşarlıq (məsələn, Mirzəli Möcüz, Bayraməli Abbaszadə, Cabbar Əsgərzadə, Məmmədəli Manafzadənin tənqidi realizmi, Səid Səlmasinin isə romantizmi təmsil etməsi kimi cərəyanlararası paralellik) əsrin sonrakı onilliklərində heç də qabarıq hiss olunmur. Şimalda "sosialist realizmi" dövrü adını daşıyan 1920-1960-cı illəri, heç şübhəsiz, Cənubda həmin adla səciyyələndirmək özünü doğrultmur.
Tutalım, Azərbaycan gerçəkliyini
sosialist realizmi prinsipləri əsasında ifadə etməli
olan Səməd Vurğuna yanaşdığmız meyarlarla
sosialist realizmi prinsiplərindən uzaq olan Məmmədhüseyn
Şəhriyara yanaşmaq qeyri-mümkündür. Belə bir çətinlik mühacirət ədəbiyyatının
da dövrlər və mərhələlər üzrə təsnif
edilməsində meydana çıxır. İsa Həbibbəyli
çətinlikdən çıxış yolunu hər mərhələ
daxilində Cənubi Azərbaycan və mühacirət ədəbiyyatından
ayrıca danışıb müqayisələr aparmaqda
görür: "XIX əsrdən etibarən Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatının yaranması və sonrakı
dövrlər üzrə inkişafı hər mərhələnin
daxilində ayrıca qeyd olunur. Eyni zamanda, Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatı da XX əsrin ictimai-siyasi
reallığı kimi, dövrləşdirmənin uyğun mərhələlərində
öz əksini tapır". Bundan başqa, Azərbaycan
sovet ədəbiyyatında olduğu kimi, XX əsr Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatında da ortaq problemlərin olması, milli
kimlik və ana dili uğrunda mübarizə məsələlərinin
həmin dövr Azərbaycan ədəbiyyatının hər
iki qolunda - Şimalda və Cənubda ön mövqeyə
çıxarılması paralel ortaqlıq kimi səciyyələndirilir.
Akademik İsa Həbibbəylinin "Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə konsepsiyası və inkişaf mərhələləri" monoqrafiyasında irəli sürdüyü dövrləşmə modeli müstəqillik dövründə ölkə miqyasında ədəbiyyat tarixlərinin yaradılmasında, dərsliklərin hazırlanmasında nəzərə alınması vacib olan konseptual metodoloji modeldir. Həm ideoloji, həm də elmi-nəzəri baxımdan problemə münasibətdə geniş dünyagörüş və aydın elmi mövqe ilə yanaşı, ictimai rəy də mühüm şərtlərdən biridir. Bunu nəzərə alan İsa Həbibbəylidövrləşdirmə konsepsiyasının əsas müddəalarını, ədəbiyyatın konkret tarixi inkişaf və təkamül proseslərinə dair müəyyənləşdirdiyi mərhələlərə aid mülahizə və təkliflərini Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyətinin, Humanitar Elmlər Bölməsinin iclaslarında, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun elmi şurasında, hətta Qazaxıstanın paytaxtı Nur-Sultan şəhərində fəaliyyət göstərən Beynəlxalq Türk Akademiyasında türk dünyası ölkələrinin Ədəbiyyat İnstitutları direktorlarının iştirakı ilə keçirilmiş seminarda geniş müzakirələrə çıxarıb, mütəxəssislərin fərqli münasibətlərini öyrənərək konsepsiyasını daha da təkmilləşdirib.
Neçə illik gərgin elmi axtarışların nəticəsi kimi ərsəyə gələn, yalnız İsa Həbibbəyli yaradıcılığının yox, bütövlükdə Azərbaycan humanitariyasının ciddi bir uğuru sayıla bilən "Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə konsepsiyası və inkişaf mərhələləri" monoqrafiyası bu gün öz elmi-təcrübi səmərəsini verməkdədir. İsa Həbibbəylinin dövrləşdirmə konsepsiyası əsasında çap olunması planlaşdırılan 10 cildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"nin 1-ci cildi artıq oxucuların ixtiyarına verilib və növbəti cildlər öz nəşrini gözləyir. 1-ci cild kimi sonrakı cildlərin də hər birində İsa Həbibbəylinin bir konsepsiya müəllifi kimi, icmallar, oçerklər müəllifi kimi, elmi redaktor kimi iştirakı şəksiz-şübhəsizdir. Demək, görülən işlər nə qədər çoxdursa, görüləcək işlər də az deyildir. Bütün bunlara görə akademik İsa Həbibbəylinin çoxillik elmi axtarışlarının məhsulu olan "Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə konsepsiyası və inkişaf mərhələləri" monoqrafiyasını mühüm nəzəri və təcrübi əhəmiyyət daşıyan ciddi elmi hadisə adlandırmaq olar. Qeyd etmək lazımdır ki, çoxcildlik Azərbaycan ədəbiyyatı tarixlərini nəzərə almasaq, indiyədək Azərbaycan ədəbiyyatının çoxəsrlik bütün dövrlərini, əsas proseslərini, görkəmli yaradıcılarını ədəbi cərəyanlarla əlaqəli şəkildə tədqiq edib ümumiləşdirən ikinci bir bu tipli monoqrafik tədqiqat əsəri yazılıb nəşr edilməyib. İsa Həbibbəyli bu çətin və məsuliyyətli vəzifəni həyata keçirmək üçün var qüvvə ilə çalışaraq, mühüm bir elmi nəticə əldə edib. Əsərdəki müəyyən məqamlar mübahisə doğursa belə, bütövlükdə görülən işin böyük miqyası bu işin əhəmiyyətini qətiyyən azaltmır.
Akademik İsa Həbibbəyli 70 yaşını belə bir şəraitdə qarşılayır: arxada - milli maraqlar naminə görülən böyük işlər, irəlidə - azərbaycançılıq, müstəqil dövlətçilik və elm naminə görüləcək işlər. Şübhə yoxdur ki, arxada qalmış onilliklər kimi, irəlidəki onilliklərdə də akademik İsa Həbibbəyli gecəni gündüzə qatıb yeni-yeni yaradıcılıq uğurları ilə öz sözünü deyəcəkdir.
525-ci qəzet
2019.- 7 sentyabr.- S.10;14.