100 yaşlı Universitetin sonsuz cazibəsi
Yaxud
"Güzgü"Dən Boylanan Həyati Hekayə
Sənədli-bioqrafik nəsrin yeni nümunələrindən
biri olan, Həmayil Əhmədqızının qələmə
aldığı "Güzgü" hekayəsi bir çox
cəhətilə diqqət çəkir. Bu hekayədəki qəhrəmanımızın
1 əsrlik tarixi var. Niyə məhz qəhrəmanımız
dedim?
Düşünürəm
ki, müəllifin həyat hekayəsinin məqamlarının
əksini tapdığı bu əsərin elə bir qəhrəmanı
da var ki, o, 20 ildən artıqdır ki, mənim, hətta əminliklə
deyərdim ki, çoxlarının sevərək seçdiyi,
dəyər verdiyi, sevimli qəhrəmandır. Deyirsiniz
"Güzgü"nü qəhrəmana çevirən,
görəsən, nədir? Məsələ
bundadır ki, o, adi güzgü deyil. O, elə bir məkana
məxsusdur ki, müqəddəsliyi, əzəməti,
doğmalığı və cazibəsi daim duyulur. Hekayədə
əsas məkan 1919-cu il sentyabr ayının 1-də təsis
edilən, ölkədə və xaricdə elmi, mədəni,
kütləvi tədbirlərlə yanaşı, 12 iyun tarixində
UNESCO-nun Parisdəki Baş qərargahında 100 illik yubileyi
beynəlxalq səviyyədə qeyd edilən, növbəti tədris
ilində də yubileyi möhtəşəm şəkildə
keçiriləcək Bakı Dövlət Universitetidir. Tədbirlər sırasına "BDU xatirələrdə"
adlı müsabiqə də daxildir ki, hekayəni bədii təxəyyüldən
bir qədər azad edib, sənədli-bioqrafik məqamları
saxlamaqla müsabiqəyə təqdim etmək olar.
İlk növbədə, onu qeyd edim ki, hekayənin
adı uğurlu seçilmişdir. O, həyatı əks etdirən elə
bir güzgüdür ki, qarşısında dayanan insan
baxışlarının dərinliyində keçmişinə
dönə bilir. Hekayədə onun vasitəsilə
müəllifin yaxın və uzaq keçmişini səhifələmiş
oluruq. Nəql edilənlər müxtəlif
zamanlarda yaşanan duyğuların vəhdəti təəssüratı
yaradır. Hadisələrin ekspozisiya və
finalı oğlunun doktorluq müdafiəsi günü
keçirdiyi duyğuların təqdimi - əvvəlcə həyəcan,
sonda müdafiənin uğurlu keçdiyini öyrənib
böyük sevinc hissi yaşaması ilə yadda qalır.
Universitetin həyətinə daxil olması,
güzgü qarşısında keçirdiyi zavyazkadan finala qədər
olan hissə onun universitetimizə bağlı
yaşanmış həyat hekayəsidir.
Nəqletmə zamanı müəllifin oxucuya
ismarıcları diqqət çəkir. O, haqlı olaraq elmi
insanın ən vəfalı, sadiq dostu kimi dəyərləndirir:
"Elm, bilik nə vəzifədir, nə sərvət. Bu
gün səndə, sabah başqasında
olsun. Elm sənin illərlə çəkdiyin
zəhmətinin, düşüncələrinin məhsuludur.
Onu heç kəs səndən ala bilməz".
Atasının oğluna nəsihəti də bu qəbildəndir:
"Bilik, savadınla yanaşı, haqsızlıqla
mübarizə aparmaq üçün poladdan gücün, dəmirdən
səbrin olmalıdır".
Hekayədə hadisələr Əsmərin dilindən nəql
edilir. Hisslərin kövrəkliyi bəzi məqamlarda xəyal
təsəvvürü də yaradır. O, müdafiədən
bir xəbər çıxmadığından
nigarançılığına son qoymaq üçün
universitetə yollanır.
Burada
yalnız yaşananlar xatırlanmır, müəllif həyətinə
daxil olan andan universitetin sehrinə, güzgüsünun cazibəsinə
dalıb özünü məhz tələbə kimi hiss edir:
"Sanki gözə görünməz bir qüvvə məni
məndən alıb yeni mən yaradırdı. Bunu nə anlatmaq, nə yazmaq mümkündür.
Bu hissi ancaq yaşayan bilər. Bir anda insan
qırx, əlli il daxilən cavanlaşa
bilərmiş! Varlığımı qəribə xoş
hiss bürüyürdü. Bu hiss, nəyə gəlmişdim,
niyə gəlmişdim, bir anda hər şeyi başımdan
silib atdı. Mən universitetin tələbəsi
idim".
Sevinclə universitetin həyətinə döşənmiş
daş səkiyə baxarkən bir zaman bu səki ilə
addımladığı dikdaban ayaqqabılarının həsrətində
olduğunu duyur. O, eşitmək istədiyi səsi dəyişdirən
hazırda geydiyi "yerüzü" ayaqqabılara təəccüblə
baxıb məyus olsa da, varlığını bürüyən
qəribə, xoş hisslərin təsiri altında tələbələrə
qoşulur, dərsə gecikməmək üçün tələsir,
qapıçının "Axı, səni nə müəllimlər,
nə də tələbələr sırasına daxil edə
bilirəm" söyləməsi belə onu
qapıldığı sehrli aləmdən ayıra bilmir, cəld
davranıb içəri keçir. İlk andaca foyedəki
güzgü diqqətini cəlb edir, fasilə vaxtı
olduğundan qarşısında tələbələrin
qaynaşması onda maraqlı bir təəssürat
yaradır: "Sanki güzgü ilə dərsləri
qurtaranlar sağollaşır, dərsləri başlayanlar isə
salamlaşırdı". "Güzgünün
önündə xeyli oğlan və qız
toplanmışdı. Oğlanlar güzgünün
qarşısında ötəri baxıb keçsə də,
qızların sığal-tumarı uzun çəkirdi" məqamını
çox müşahidə etmişik və bu sətirləri
oxuyanda həmin an gözlərimiz
qarşısında canlanır.
Əsmər güzgünün bir küncündə
dayansa da, özünü görə bilmir. Tələbələrin
"Xala, bir az yana çəkil, bibi, o tərəfə
dur, xanım, imkan ver" müraciətləri onu oradan
uzaqlaşdırır, təəccüblə
düşünür ki, xalanın, bibinin bu gənclərin
arasında, güzgü qarşısında nə işi var?
Nəhayət, dərs başlayanda yenidən güzgüyə
yaxınlaşır: "Güzgünün
qarşısında MƏNdən başqa heç kəs yox
idi. Xəyal dünyamın MƏNini görmək
üçün ürəyim tir-tir əsirdi. İşıq saçan gözləri, kürəkləri
döyəcləyən gur qara saçları, həyat
eşqi ilə dolu nazlı, cilvəli qızı görməyə
can atırdım". Güzgüyə diqqətlə
baxdıqda reallıqla üzləşib heyrətlənir,
güzgüdəkinin özü olduğunu qəbul etmək
istəmir: "Güzgünün qarşısında məndən
başqa heç kəs yox idi. Bəs, güzgüdən mənə
baxan kim idi?! Yaşlı bir
qadın gözlərini qırpmadan mənə baxırdı.
Həyatın zərbəsinə sinə gərmiş,
gözləri solğun, göz kənarları
qırış-qırış, üzündə kələ-kötür
şırımlar açılmış, bəyaz
saçları sığalsız, tumarsız".
Bu məqam
xalq şairi Fikrət Qocanın "Hünərin var, bala
böyüt" şeirində söylədiyi fikirləri
xatırladır:
Hünərin
var, bala böyüt,
Dərd-sərini
vecə alma.
Hünərin
var, bala böyüt,
O
böyüsün, sən qocalma.
Burada da illər öz işini görür. O, güzgüdən baxan
qadının varlığını alt-üst etdiyini bildirir:
"Bir anda sabun köpüyünə bənzər sevincim, nəşəm
dağılıb məhv oldu. Güzgüdəki
yaşlı qadın mənə baxırdı təəccüblü,
istehzalı baxışları ilə. İki
mən arasında qalmışdım. Biri
xəyal, digəri real dünyamın məni".
Özü ilə dialoqu - keçmişi və bu
gününün müqayisəsi belə onun hazırkı məqamından
ayrılmaq istədiyini göstərir. Varlığına hakim kəsilən
mən real dünyasının MƏNini heç cür qəbul
etmək istəməsə də, xəyal
dünyasının məninin məğlub olduğunu,
Universitetin həyətinə daxil olanda
varlığını bürüyən qəribə xoş
hissin onu tərk etdiyini, yaşadığı sevinc, nəşə,
gənclik eşqinin bir anda məhv olduğunu bildirir. Güzgüyə baxdığına peşman olur.
Zamanın onu gəncliyini, gözəlliyini əlindən alan üzü qırışlı,
yaşlı bir qadına çevirdiyi gerçəyi ilə
barışıb kövrəlir. Güzgünü
hər şeyin günahkarı hesab edib ondan uzaqlaşır.
Əksər dərsləri keçdikləri 202 saylı
auditoriyada heç kəs olmadığından içəri
keçib həmişə oturduğu II sıradakı yerində
oturub tələbəlik illəri, müəllimləri, tələbə
yoldaşları, Universitetdə oxuyarkən dövrü mətbuatda
yazılarının çap olunduğu, məzun olduqdan sonra
redaksiyada işə düzəldiyinin ona bəxş etdiyi
sevinc dolu anları xatırlayır: "Xoşbəxt idim,
sevdiyim işdə çalışırdım. Yazılarım ictimaiyyət tərəfindən
müsbət qarşılanırdı. Şöhrət
qanadlarına alıb məni yavaş-yavaş yerdən
yüksəkliyə qaldırırdı. Mən
qalxdıqca ailəmdən, övladlarımdan
uzaqlaşırdım. Sevgimin, istəyimin
dəhnəsini tamamilə açıb yazdığım
yazılarıma verirdim. Ailəmdə bir
robot kimi idim. Evin, ailənin bütün
işlərinin öhdəsindən gəlirdim, ancaq hissiz,
duyğusuz, sevgisiz".
O,
insanın iki yoldaşı - ömrünün sonuna qədər
ailəsi və uzun illər həyatını zənginləşdirən,
ona güc, enerji verən işi olduğunu, çox zaman onlar
arasında gedən gah gizli, gah aşkar mübarizənin sonda
müharibəyə çevrildiyini bildirir: "Sən iki
yoldaşından birini seçməyə məcbur olursan. Mənim yol yoldaşlarım nə mübarizə
apardılar, nə müharibə. Bəs,
niyə müəllimlərimin dönə-dönə
tapşırdıqları qələm əlimdə
deyildi?!" Səbəbini
keçmişini xatırlayaraq tapır. Yoldaşı
ezamiyyətdə olanda xəstələnən oğlunu həkimə
aparmağı qərarlaşdırsa da, redaktorun
M.Müşfiqin yubiley səhifəsini hazırlamağı
tapşırması onu iki yol arasına qoyur: "Bir tərəfdə
xəstə övladım, o biri yanda ən çox sevdiyim sənətkar.
Daxilimdən bir qüvvə məni redaksiyaya
çəkirdi".
Oğlunu qonşusu Nabat xalaya tapşırıb, tələsik
redaksiyaya gedib səhifəni hazırlayır, evə gəldikdə
binanın qarşısında təcili tibbi yardım
maşınını görüb böyük təlaş
keçirib huşunu itirir. Ayılanda gözlərini
xəstəxanada açır, Nabat xala uşağın
sağ olduğunu deyəndə sevinir, reanimasiya
otağının qarşısına gəlsə də, onu
içəri buraxmırlar. Həkimin
vaxtında müraciət edilmədiyindən uşağın
vəziyyətinin çox ağır olduğunu, zəruri tədbirlər
görsələr də, "Ümid Allaha qalıb", - söyləməsi
onu məhv edir, gecə-gündüz Allaha yalvarır, bəd xəbər
alacağından qorxur: "Düşüncəm, hissim,
duyğularım sanki donmuşdu. Varlığımı
iki hiss idarə edirdi: qorxu və təlaş. Qorxurdum, Allah eləməmiş
uşağın başına bir iş gəlsə,
övladlarını canından artıq sevən atasına nə
cavab verəcəm?! Bəs,
özüm-özümə?"
On gün
sonra həkimlər ümidverici xəbərlə onu müjdələyir:
"Bu müjdə mənim üçün sanki günəş
şüası idi. On gündə dondurulmuş
sevincimi, nəşəmi, duyğularımın donunu
açıb əritməyə başladı. Övladım ikinci dəfə dünyaya gəldi".
Yaşananlar
onu büsbütün dəyişir:
"Düşünürdüm mənim gördüyüm
işləri yaxşı-yaman başqaları da görə
bilər. Bəs, mənim analıq vəzifəmi, analıq
borcumu kim yerinə yetirər?! Şöhrət qanadlarım sınıb yerlə-yeksan
olmuşdu. Dünyada övladımdan
başqa heç nə düşünmürdüm".
Xəstəxanadan
çıxanda yaşlı həkim ona müqəddəs ana
adının hər qadına qismət olmadığı, bu
adı qazanmaq üçün həyatını təhlükə
qarşısında qoyub, canından keçməyə
hazır olan qadınlarımızla bərabər, onun müqəddəsliyini,
ucalığını, dəyərini dərk etməyən
anaların da olduğunu bildirib onu töhmət edir: "Bu on
gündə nələr çəkdiyini görüb bir insan
kimi ürəyimi ağrıdırdı, ancaq bir həkim kimi
bu sözləri deyə bilmərəm. Yadında yaxşı
saxla, bir var yaradandan gələn bəla, bir də var
özümüzün diqqətsizliyimizdən,
qayğısızlığımızdan, səhlənkarlığımızdan
yaranan bəla! Yaxşı-yaxşı
düşün, uşağın bu ağır vəziyyətə
düşməsinin günahkarı kimdir?"
Həkimin kəskin mövqeyi onun tamamlanmış,
yarımçıq yazılarını, qələmini
yandırması ilə nəticələnir. Hiss edir ki, yanan
yazıları ilə bərabər, qəlbi
də alovlanır: "Bu, mənim arzularımın, istəyimin
alovu idi. Qeyri-ixtiyari gözlərimdən
süzülən yaş damlası yanıb külə dönən
arzularımın üstünə səpələnirdi.
İllər keçsə də, hiss edirdim bu külün
altında kiçicik bir köz oğrun-oğrun hey közərirdi.
Bilmirəm, bu köz od vurduğum
arzularımın, yoxsa qələmimin közü idi!"
O, işdən
çıxıb vaxtını ailəsinə sərf etsə
də, gecələr neçə-neçə mövzunun
beyninə hücum çəkdiyini də etiraf edir: "Beynim
sanki döyüş meydanına çevrilirdi. Bəzilərini
məğlub etsəm də, bəzilərinə məğlub
olurdum. Məcbur olub beynimin vərəqlərinə
köçürürdüm. Hazır olan
yazılar qəfəsə salınmış quş kimi
çırpınır, beynimdə qərar tutmaq istəmirdi".
Bu hekayə də onun belə məqamda məzmunumu yaxın rəfiqələrinə danışdığı, onların çox bəyəndiyi, müəllifini soruşduqda, unutduğunu bildirdiyi yazılardan biridir. Hekayənin finalında müəllif oğlunun müdafiəsinin uğurlu keçdiyini eşidib fərəhlənir, onu reallıqla üzləşdirən güzgüyə yenidən baxıb fərqli duyğular yaşayır: "Güzgüdən mənə üzündə güllər açılmş bir ana boylanırdı. Bəxtəvər, xoşbəxt bir ana. Üzündə nə şırımları vardı, nə qırışları. Fərəhlə, iftixarla mən ona gülümsəyirdim, o mənə!"
Bunu müəllifin oxucuya növbəti ismarıcı kimi qəbul etmək olar. Yəni insan xoşbəxt olanda çətinliklərə asanlıqla sinə gərir, onu vahimələndirən reallığı belə daha sakit şəkildə qəbul edir, hətta bu onun səadətini kölgələməkdə aciz olur!
Müəllif adları fərqli şəkildə təqdim etdiyi həyat hekayəsinin nəqli zamanı məkana, hadisələrə sadiq qalmışdır. Güzgü qarşısında, o, yalnız portretini yaratmayıb, daxili aləmini də əks etdirib. Əsərin dili obrazlılığı ilə də diqqət çəkir: "Vaxt yavaş-yavaş əriyib su kimi axırdı", "Həkimin bu sərt, kəskin sözləri iti xəncər kimi ürəyimə saplandı", "Hazır olan yazılar qəfəsə salınmış quş kimi çırpınır, beynimdə qərar tutmaq istəmirdi" ifadələrində müfəssəl təşbeh, "Neçə-neçə mövzular beynimə hücum çəkirdi" ifadəsində metafor və s.
Hekayədə ekspozisiyasından başlayaraq final da daxil olmaqla yaşananları eyni hərflə başlayan, ilk hecası eyni olan kəlmələrlə ifadə etmək mümkündür:
Təşəbbüs - oğlunun müdafiəsinin necə keçdiyini öyrənmək üçün Universitetə getməyə qərar verməsi
Təəccüb - güzgüdəki MƏNini gördükdə; qapıçının ona münasibətində
Tərəddüd - güzgüdəki MƏNi ilə xəyalındakı MƏNin müqayisəsi zamanı
Tələskənlik - redaktorun tapşırığını icra etdiyi ərəfədə
Təlaş - oğlunun vəziyyətinin ağır olduğunu öyrəndikdə
Təəssüf - ailəsinə laqeyd münasibətində
Təşəkkür - oğlu sağalanda
Təsəlli - müdafiənin uğurla başa çatdığını öyrəndikdə.
Hekayənin əsas ideyası müəllifin sənətlə yanaşı, ailəyə də böyük dəyər verilməsinin mütləq olduğunu vurğulamaqdır. O, seçim qarşısında qaldıqda fədakarlıq edib ailəsini seçir. "Güzgü" hekayəsi Xalq şairi Ramiz Rövşənin "Qədrimi bilmədi bu adam mənim" şeiri ilə yaxından səsləşir. Belə ki, şeirdə də qəhrəman həyatının bir məqamında elə bir səhvə yol verir ki, qəlbinin aynasına boylananda güzgünün, yəni özünün məhv olmasını istəyir:
Al məni, ver məni, özgələrə ver.
Sınıq aynalara, güzgülərə ver,
Bölünüm, yüz tikə, min tikə olum
Bu adam üzümə baxa bilməsin.
Məni
aynaların qırıqlarından
Toplaya bilməsin, yığa bilməsin.
Əsmər də bu duyğuları yaşayır,
özünü günahkar bilir, övladı naminə
doğma məkandan, sənətə dair arzularından vaz
keçməli olur. O arzular ki, qəlbində közərir, bəzən onu
isitsə də, onlardan vaz keçdiyi üçün
üşüdür. Müəllif səadətini
övladının uğurunda tapır, illər sonra məhz
yazmaya bilməyəndə olanları kağıza
köçürür və bunu yalnız özü, sənət
naminə deyil, bəşər naminə edir. Oxuyub nəticə çıxarsınlar, hər
şeyi zamanında dəyərləndirsinlər ki, qəlbin
aynasına boylananda onu parçalamaq deyil, sevinc və xoşbəxtlik
duyğusu yaşaya bilsinlər.
Hekayədə duyulan kövrəklik isə onun
sübutudur ki, müəllif ona səadət bəxş edən
məkandan və peşəsindən uzaqlaşsa da, onlara,
xüsusən Universitetə sevgisi azalmamış, onu qəlbində
yaşatmışdır. O Universitet ki,
güzgüsünün sehrində keçmişə
boylanıb xatirələr ümmanında özünü tapa
bilir. Bu hekayə onun 1 əsr öncə sentyabrın 1-də
yaranan Universitetimizə olan sevgisinin təzahürü, həsrətin
ifadəsi, həyatında var olmasına təşəkkürüdür!
İlahə SİYAVUŞQIZI
Bakı Dövlət Universitetinin dissertantı
525-ci qəzet.- 2019.- 6 sentyabr.- S.10-11.