Mədəniyyət tariximizə dair dəyərli
tədqiqat əsəri
Ömrünün
40 ildən çoxunu elmə, Naxçıvan teatrının
yaranması və inkişafının tədqiqinə həsr
edən sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Əli Qəhrəmanov bu istiqamətdə 4 monoqrafiya, 2
kitab, 150-dən yuxarı elmi məqalənin müəllifidir.
Onun çapdan çıxan "Təbriz teatrı və
Böyükxan Naxçıvanski" adlı monoqrafiyası
da günümüzə qədər tam olaraq tədqiq edilməmiş
bir mövzunun elmi təsdiqi və ictimaiyyətə təqdimidir. Təbriz
teatrının yaranma tarixinin arxiv sənədləri əsasında
təsdiqi, buradakı aktyor və rejissor kollektivinin həyatı
və yaradıcılığına dair yeni elmi faktlar və
nəticələr onun əvəzsiz tədqiqatlarının
davamı kimi xüsusi elmi əhəmiyyət
daşıyır.
Bu gün
bəşər tarixinə öz qədim abidələri,
qayaüstü rəsmləri və yazı nümunələri
ilə qiymətli elmi yeniliklər verən qədim
Naxçıvan torpağının musiqi və teatr mədəniyyəti
də, bütöv Azərbaycanımızın bir
parçası olan bu qədim mədəniyyət mərkəzinin
milli mədəniyyət möhürü yerindədir.
Məhz
bu mədəniyyəti yaratmış qədim
Naxçıvanın teatr sənətkarlarının XIX əsrin
sonu və əsrimizin əvvəllərindəki qədim
dövrünü tədqiq edən müəllif, mədəniyyət
tarixini, onların teatr sənətinin inkişafındakı
rolunu, faktları təsdiq edən o dövrə aid fotoşəkilləri
aşkar edib monoqrafiyada ictimaiyyətə çatdırır.
Bütün bunlara nail olmaq üçün o dövr
teatrına aid Təbriz arxivləri, Tiflis teatrı sənədləri
və Naxçıvan diyarının qədim teatr tarixini əks
etdirən mənbə və arxiv sənədlərinin öyrənilməsi,
bu mühüm elmi əhəmiyyətə malik tarixi mədəniyyətin
üzə çıxarılması Əli Qəhrəmanovun
əsl vətəndaşlığının, milli təəssübkeşliyinin
təcəssümüdür. Məhz bu istiqamətdən
yazılmış monoqrafiya Naxçıvan diyarının Azərbaycan
musiqi və teatr mədəniyyətindəki əvəzsiz
yerinə dair yeni faktların üzə
çıxarılması baxımından qiymətli əsər
kimi xüsusi elmi əhəmiyyətə malikdir.
Bildiyimiz kimi, müstəqillik əldə etdiyimiz
hazırkı dövrdə bizə qısqanclıqla baxan bir
sıra dövlətlər, o cümlədən, ən qədim
mədəniyyətimizlə yanaşı, musiqi və teatr sənətimizə
də sahib çıxmağa çalışan ermənilər
bu istiqamətdə müəyyən hiylələrə əl
atır, bu ərazi mədəniyyətini, o cümlədən
də, teatr sənətini öz adlarına
çıxmağa cəhd edirlər. Lakin istər
Naxçıvan, istərsə də Təbriz arxiv sənədləri
onların bu hiylələrini tam olaraq təkzib edir. Müəllif tərəfindən bu mənbələrin
araşdırılmasından əldə edilən elmi faktlar,
bu sənətin inkişafında xüsusi xidməti olmuş
Böyükxan Naxçıvanskinin
yaradıcılığına dair xeyli sayda tarixi sənədlərin
aşkar edilməsi Əli Qəhrəmanovun ağır zəhməti
və tədqiqatçılıq peşəkarlığının
danılmaz göstəriciləridir.
Monoqrafiyanın
I-II fəsillərində Cənubi Azərbaycanın ədəbi-mədəni
mühitinə nəzər salınmış, Təbrizdə
teatr sənətinin formalaşması, bu mədəniyyətin
XIX əsrin 70-80-ci illərində "maarifpərvər"
Nəsrəddin şah tərəfindən önə çəkilərək
saray əyanları üçün teatr
tamaşalarının təşkili, onun tərəfindən
1850-ci ildə Avropa tərzində ilk teatr binasının
qoyulması tarixi faktlarla sübut edilib. Burada
Əli Qəhrəmanov Mirzə Fətəli Axundov
yaradıcılığının təsiri ilə
insanların əxlaqi tərbiyəsinin, feodal cəmiyyəti
eyiblərinin tənqidi yolla aradan qaldırmağın
dramaturgiya və teatra istinadən formalaşmasına dair xeyli
faktlar göstərir. O, 1909-1916-cı illər ərzində
Azərbaycanın görkəmli aktyorları Hüseyn Ərəblinski,
Sidqi Ruhulla, Abbas Mirzə Şərifzadənin rəhbərliyi
ilə Bakı teatr truppalarının dəfələrlə
Tehran, Təbriz, Rəşt, Qəzvin, İsfahan və digər
şəhərlərdə tamaşalar göstərdiyini də
faktlarla əsaslandırır.
Böyükxan Naxçıvanskinin bu istiqamətdəki
rolu və müasir teatrşünaslıqda xatırlanmayan
problem məsələlər də kitabda yer alır. Onların Cənubi
Azərbaycanda ilk peşəkar aktyor kadrlarının
hazırlanmasına, teatr dəstələrinin
yaradılmasına, xüsusi teatr binalarının tikilməsinə
köməklikləri də elmi baxımdan təsdiq edilir.
1909-cu ildə Sidqi Ruhulla və Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan", "Xəyalat",
Molyerin "Zorən təbib", Mirzə Fətəli
Axundovun "Hacı Qara", Üzeyir Hacıbəyovun
"Əsli və Kərəm", "Arşın mal
alan", "O olmasın, bu olsun" musiqili komediya və
operasının Azərbaycan dilində xalqa təqdimi və mədəniyyətimizə
təsiri də geniş araşdırılır.
Kitabın
III-IV fəsillərində Təbrizdə fəaliyyət
göstərən "Cəmiyyəti xeyriyyə",
"Firdovsi", "Təbriz", "Arin" və s.
teatr dəstələrinin rolu, onlara Şimal Azərbaycan teatr
mədəniyyətinin təsiri ilə "Şiri
Xurşid" səhnəsinə göstərilən
tamaşaların təqdimatı, Şimali və Cənubi Azərbaycan
mədəni əlaqələri təhlil edilir. Burada
formalaşan "Azərbaycan cəmiyyəti"nin fəaliyyəti, Təbriz Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrının yaranması, onun fəaliyyəti
kimi məsələlər yeni elmi faktlar ortaya
çıxarır.
Müəllif
təkcə o dövr teatr sənətinin Şimal və Cənub
Azərbaycanda qarşılıqlı inkişafını tədqiq
etməmiş, eyni zamanda, Mirzə Bağır Hacızadənin
Bakıda aktyorluq fəaliyyətinə başlamaqla 1928-1931-ci
illərdə Təbrizdə "Şiri Xurşid" səhnəsində
"Şeyx Sənan" faciəsində Şeyx Sənan
rolunun ifası faktlarını da ortaya
çıxarmışdır. Bununla bərabər, o, Rza
Vaizzadənin Təbriz teatrının tərəqqisi
üçün Azərbaycan dilində yazdığı
"Cəhalət qurbanı" pyesində öz mühitində
olan çatışmazlıqları qamçılaması, həmin
pyesin tamaşasında Molla Zülfəli rolunu ifa etməsi, Cəlil
Məmmədquluzadənin "Ölülər", Mirzə
Fətəli Axundovun "Hacı Qara" əsərlərinin
tamaşalarında Mir Seyfəddin Kirmanşahlının
İsgəndər, Heydər bəy rollarını
böyük ustalıqla ifa etməsi faktları da arxiv sənədləri
ilə təsdiq edilmişdir.
Monoqrafiyada
bu faktlarla yanaşı, Abdulla Abdullazadə Fərivər,
Cavad Şəfizadə, Böyük Məhəmmədi,
İrəc Əhmədzadə, Hilal Nasiri və b. sənətkarların
aktyor və rejissor sənətindəki yerləri, Təbriz Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrındakı fəaliyyətləri,
Böyükxan Naxçıvanskinin təşəbbüsü
ilə teatr tamaşalarında iştirakları geniş təhlil
olunub. Bütün bu faktlar müəllifin öz tədqiqatçılıq
bacarığının bariz nümunələri olmaqla, qədim
teatr sənətinə gətirdiyi elmi yeniliklərdir ki, bu əsər
gələcək tədqiqatçılar üçün əsl
mənbə ola bilər.
Monoqrafiyanın
V-VI fəsillərində Böyükxan Naxçıvanskinin
Təbriz teatrındakı fəaliyyətini də geniş
araşdıran Əli Qəhrəmanov ilk dəfə
Böyükxanın uşaqlığı, təhsili, dəftərxana
xidmətçisi, polis şöbəsinin pristavı kimi vəzifələrdə
işləməsi, xalqın dərd-sərinə yanması,
onlara hərtərəfli köməklik göstərməsi
kimi məsələlər də geniş təqdim olunub.
Böyükxanın Naxçıvan teatrının
inkişafındakı rolu, 1901-ci ildən aktyor, 1904-cü ildən
1915-ci ilin avqust ayınadək Naxçıvanda hazırlanan
tamaşalarda bir aktyor və rejissor kimi fəaliyyəti, teatr
tamaşalarında fəal iştirakı, tamaşaların təşkilinə
köməkliyi və digər fəaliyyət nümunələri
monoqrafiyada faktlarla sübut edilir. 1914-cü ildə onun
"Dağılan tifaq" faciəsində Nəcəf bəy,
"Kərbəlayı Güzəməli" məzhəkəsində
Molla Qara rolunu ifa etməsi, "Ağa Məhəmməd
şah Qacar", "Cəhalət", "Mən
ölmüşəm", "Leyli və Məcnun",
"O olmasın, bu olsun" və başqa əsərlərin
onun yaxından iştirakı ilə tamaşaya qoyulması,
Naxçıvanda tamaşaya qoyulan 21 əsərin rejissoru
olması, 9 tamaşada obraz yaratması yeni elmi faktlar kimi dəyərləndirilə
bilər.
Böyükxan
Naxçıvanskinin Təbrizdə yaşadığı illərdə
müxtəlif teatr cəmiyyətlərində fəaliyyəti,
tamaşalara rejissorluq etdiyi, ömrünün axırınadək
öz təşəbbüsü ilə yaradılan "Arin
Teatr Cəmiyyəti"ndə tamaşaya qoyulan əsərlər
onun quruluşunda həyat üzü görməsi və digər
məsələlərdə geniş təhlil olunur. Onun
1923-cü ildən 1940-cı ilə qədər həmin cəmiyyətdə
45 əsərə verdiyi quruluşların üzə
çıxarılması, müəllifi olduğu
"Hacıoğlu Yağbəstili" əsərinin
1943-cü ildə "İran" teatr dəstəsində Məhəmmədəli
Rəşdinin quruluşunda tamaşaya qoyulması kimi faktlarda
Azərbaycan teatr sənətinə gətirilən yeni elmi
faktlardır. Qeyd edək ki, monoqrafiyada
Böyükxanın rejissorluğu ilə tamaşaya qoyulan əsərlər,
əsərlərin müəllifi, oynanıldığı
tarix, məsul icraçı qrafik şəklində oxuculara təqdim
edilir ki, bu da müəllifin tədqiqatçılıq
peşəkarlığının bariz nümunəsidir.
Əli Qəhrəmanov nəşrə təqdim etdiyi bu monoqrafiyada daha bir tarixi gerçəkliyi ortaya qoyur. Monoqrafiyanın "Təbriz teatrının görkəmli dramaturq və sənətkarları" adlanan VII fəslində müəllif Cabbar Baxçaban, onun Qafqazda nəşr edilən türkcə dərgi və məcmuələrdə, o cümlədən, Tiflisdə, Bakıda, İrəvanda nəşr olunan "Tartan-partan", "Zənbur", "Kəlniyyət", "Məzəli", "Babayi Əmir", "Bəhlul", "Rəncbər", "Zəngi", "Qızıl Şəfəq" kimi dərgi və qəzetlərdə satirik şeirlər və ictimai-siyasi mövzuda məqalələrlə çıxışları geniş yer alır. Onun uşaqların haqları üçün, xüsusilə "Lallar və karlar"ın təlim-tərbiyəsi yolunda çalışması, ilk dəfə olaraq İranda "Dilsizlər və sağırlar" məktəbinin təməlini qoyması, şagirdlərin iştirakı ilə tamaşalar hazırlaması, tamaşalardan toplanılan vəsaitin yoxsul şagirdlərin mənfəətinə xərclənməsi, bu amal uğrunda mübarizəsi faktlarla öz təsdiqini tapır.
Bu fəsildə eyni zamanda, Mirzə Ağa Təbrizi, Mirzə ƏbdürrəhimTalıbov, Rza Quluzadə Şərqinin də həyatı, yaradıcılığı və onların yazdıqları əsərlərdə Şərq ictimai-siyasi problemlərinə dair fikirlər öz əksini tapır. Burada bu müəlliflərin, xeyirxah əməllərinin təbliği, bir dramaturq, aktyor kimi Təbriz teatrının inkişafı üçün fədakarlıqları, hazırlanan tamaşaların mükəmməlliyi, vətənə xidməti özlərinin müqəddəs vəzifəsi hesab etmələri kimi məsələlər də öz əksini tapıb.
Bütün bunların davamı kimi həmin fəsildə Mehdixan Şərifzadə, Məhəmmədəli Rəşdi, Abbasəli Əsədi, Ələsgər Rizvan, Mirzə Bağır Hacızadə, Rza Vaizzadə, Mir Seyfəddin Kir-manşahlı, Abdulla Abdullazadə Fərivər, Cavad Şəfizadə, Böyük Məhəmmədi, İrəc Əhmədzadə və Hilal Nasiri kimi görkəmli sənətkarların yaradıcılığı da öz geniş işıqlandırılıb. Göstərilən müəlliflərin aktyorluq və rejissorluq sənəti sahəsindəki fəaliyyətləri və milli təəssübkeşliklərinə dair tarixi faktlardan da monoqrafiyada ətraflı bəhs edilir. Bunların hər birinin Böyükxan Naxçıvanski ilə münasibəti və vətəndaşlıq mövqeləri də faktlarla əsaslandırılır. Monoqrafiyada onların hansı tamaşalarda hansı rolları oynaması, millətin qəflətdən oyanması üçün hansı əsərlərə müraciətlərinə də aydınlıq gətirilir. Xüsusi olaraq onların dramatik rollarda, realist səpkili psixoloji obrazlarda inamla çıxışları, ifadə vasitələrinin sadəliyi, təbiiliyi, cazibədarlığı və səmimiyyəti ilə xalq arasında böyük hörmət qazanma faktları geniş təhlil edilir. Bu aktyorların oynadığı tamaşaların quruluşçu rejissorları, əsasən də bu prosesdə Böyükxan Naxçıvanskinin quruluş verdiyi əsərlərin ideya mahiyyəti, muğam ifaçılığına uyğun gələn ürəyəyatımlı səslərin və güclü yumor bacarıqlı aktyorların uyğun əsərlərdə düzgün mövqedən ifaçılığı kimi amillər də faktlarla əsaslandırılır. Bu fəsildə yer alan rejissor və aktyorlardakı milli təəssübkeşlik, milli düşüncənin təhlili də monoqrafiyada geniş yer alır. Burada onların məktəblərdə şagirdlərdən ibarət həvəskar dəstələr yaratması və məktəbdə tamaşa göstərmək üçün səhnənin tikilməsinə təşəbbüs göstərmələri, bu fəaliyyət nəticəsində həmin həvəskar dəstələrin göstərdiyi tamaşalardan əldə olunan vəsaitin yoxsul şagirdlərin xeyrinə sərf olunması faktları da mənbələr əsasında, bəzən isə o dövrün fotoşəkilləri ilə tam olaraq təsdiq edilmişdir.
Bütün bu tarixi mədəniyyət nümunələrinin tədqiqi, 1912-ci ildən 1948-ci illərə qədər oynanılan əsərlərdən, arxiv sənədlərindən toplanan fotoşəkillər və digər faktlar isə, milli teatr tarixi ilə yanaşı, onun Təbriz teatrı ilə mədəni və milli bağlantılarının Azərbaycan teatr tarixi üçün xüsusi elmi əhəmiyyət daşıyan məsələlərdəndir. Sözügedən maraqlı faktlar, yeni fotoşəkillər, XIX-XX əsr Azərbaycan teatr mədəniyyətinin ümum Şərq mədəniyyətində hansı yeri tutduğunu tam olaraq sübut edir. Bu elmi nəticələri, geniş və əhatəli tədqiqatı nəzərə alaraq müəllifə möhkəm can sağlığı və gələcək elmi yaradıcılığında yeni-yeni uğurlar arzulayırıq.
Firudin RZAYEV
AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun Onomastika şöbəsinin
müdiri, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2019.- 11 sentyabr.- S.21.