Elmimizin inkişafını dar çərçivəyə
salmayaq
"525-ci
qəzet"də (24 avqust 2019- cu il. №-116
(5327) savadına və şəxsiyyətinə dərin
hörmət bəslədiyim professor Aida Qasımovanın
"Humanitar dissertasiyalarda "humanistlik": kodlaşdırmadan
üzgörənliyədək" adlı çox maraqlı
məqaləsini oxudum.
Məqalədən
hiss olunur ki, həmkarım Aida xanım elmimizin, xüsusilə
də humanitar sahənin gələcəyinə biganə
deyildir. Bu yazıya görə hörmətli
Aida xanıma böyük təşəkkürlər
düşür. Aida xanım cəsarətlə elmimizə
mane olan problemlərin üzərinə gedir və ürək
yanğısı ilə bildirir ki, respublikamızda kifayət
qədər sanballı bir qurum olan Ali Attestasiya
Komissiyasında (AAK) struktur dəyişikliklərinin
müzakirəsi vacibdir; yalnız bundan sonra müvafiq qərar
verilməliykən, heç bir diskussiya və müzakirə
olmadan, "yuxarıların tövsiyəsi və
razılığı ilə" struktur və məzmun dəyişiklikləri
aparıldı.
Bütövlükdə Aida xanımın təkliflərilə
razılaşıram, çünki yalnız həqiqi
islahatlar kadr hazırlığı prosesini bir-iki nəfərin
inhisarından qurtara bilər, AAK-ın işini müasir tələblərə
cavab verən səviyyədə qurmağa imkan verər. Amma eyni
zamanda, bəzi mülahizələrimi elmi ictimaiyyətə
çatdırmaq istərdim.
İlk
növbədə qeyd edim ki, Almaniyanın Zigen Universiteti məni
Müdafiə Şurasının üzvü kimi iyunun 27-30-da
bütün xərcləri dəvətçi tərəfin
ödəməsi şərtilə dəvət etmişdi və
orada german dilləri üzrə 3 saat ərzində keçən
müdafiədən sonra 4 nəfərin üzvü olduğu
Müdafiə Şurası iddiaçıya fəlsəfə
doktorluğu verməyi qərara aldı. Bu, kommissiya
üzvlərinin açıq səsverməsilə baş
tutdu. Bunu ona görə xatırlatdım
ki, bizdə bu sahədə çox şey
yarımçıqdır. Heç o
müdafiədə iddiaçının çap elətdirdiyi
məqalələrdən söhbət belə getmədi.
İddiaçı 45 dəqiqə ərzində
dissertasiyasının əsas müddəaları ilə
komissiya üzvlərini tanış etdi, sonra iddiaçıya
təxminən 30 dəqiqə ərzində suallar verildi,
axırda da iddiaçının dissertasiyası haqqında
iki opponent, mən və elmi rəhbər öz mənfi və
müsbət fikirlərini bildirdilər. Sonda
dissertantın əsərlə bağlı
çıxışı və rəyçilərin fikirləri
komissiya sədri tərəfindən ümumiləşdirildi və
hansı qiymətin verilməsi səsə qoyuldu,
iddiaçıya qiymət elan olundu və bildirildi ki, əsər
yalnız komissiyada söylənən iradların düzəlməsindən
sonra universitet maliyyə xərclərini ödəməklə
çap oluna bilər.
Bizdə isə Phd haqqında qərar verildi, amma prosedur əvvəlki,
ya da cüzi dəyişikliklərlə saxlanıldı. Guya
aparıcı təşkilatı ləğv eləməklə
işlər düzələcək? İnanmıram! Doktorant və dissertantların problemləri bununla
düzəlməyəcək. Problemin
aradan qaldırılmasını necə təssəvvür
edirəm? İstəyirəm bu barədə
bir qədər ətraflı danışam.
Hörmətli
Aida xanım düz qeyd edir ki, ölkəmizdə elmi dərəcə
və adların verilməsi sahəsində xeyli iş
görülür ki, bunlar da elmi potensialın və layiqli elmi
adların verilməsində irəliyə atılmış
mühüm addımlardır. Bəzən elmi işlərin
müdafiəsində elmi iş qalır bir qıraqda,
doktorantın və dissertantın elmi rəhbərilə məsələni
çürütməyə çalışırlar. Hətta bəzən deyilir ki, mənim səninlə
heç bir problemim yoxdur, mənim işim sənin rəhbərinlədir.
Əslində, bu, alimə yaraşmayan xasiyyətdir.
Fikrimizcə, dissertantın və doktorantın
elmi əsəri və müdafiədə
çıxışı qiymətləndirmədə və
səsvermədə yeganə kriteriya olmalıdır.
İndi keçirəm Aida xanımın
qaldırdığı digər məsələlərə. Ən çox
mübahisə doğuran məsələ dissertasiyada
kodlaşma qaydaları ilə bağlıdır. Doğrudan da, hazırkı sistem
iddiaçının əl-qolunu bağlayır, alimin manevr
etmək imkanları məhdudlaşır, oxucuya isə imkan
vermir ki, əsəri oxuyanda səhifəaltı qeydlərə
və çıxarışlara diqqət yetirsin. Səhifəaltı çıxarışlar daha
çevik hərəkət etməyə şərait
yaradır, əsəri oxuyan zaman vaxt itkisinə yer qalmır,
burada elmlikdən çox texniki məsələ mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Bilmirsən ədəbiyyat
siyahısında verilmiş mənbəyi axtarasan, yoxsa elmi dəyəri
olan fikri tutasan. Əlbəttə, əsl
mütəxəssis söhbətin nədən getdiyini o saat
tutur, amma belələri azdır axı. Çox
təəssüf ki, bizdə xaricə meyl güclüdür.
Üç dəfə Beynəlxalq Fonetika Elmləri Konqresində
və bir o qədər də Ümumdünya Alman Dili Müəllimlərinin
qurultayındakı məruzələrimdə mən xarici
ölkə alimlərini tənqid etmişəm, bizdə isə
həmin alimlərin tərtib etdikləri dərslikləri od
qiymətinə alıb tələbələrin istifadəsinə
verirdilər. Etiraz eləyəndə, deyirdilər
ki, xaricdə çıxıb. Heç sovet
imperiyası dövründə dildən və dilçilikdən
əsərlərin mərkəzdə çap olunmasına
nail ola bilmədilər. Sətiraltı
çıxarışlar, fikrimizcə, daha münasibdir,
dissertasiyanın sonunda isə yeni nəşrləri və
yaddan çıxmış mənbələri vermək olar.
Aida xanım düz qeyd eləyir ki, dissertasiyaların
müdafiə olunduğu şuralar əsərləri öz
saytlarında yerləşdirməlidirlər, bütün
maraqlı dairələr bu əsərlərdən xəbərdar
olmalıdır. Bu, plagiatın da qarşısını
alar, həm də dissertasiya şuralarının məsuliyyətini
artırar. AAK, fikrimizcə, texniki məsələlərlə
məşğul olmalıdır. Necə
olur ki, mütəxəssislərin toplaşdığı
Müdafiə Şurası iddiaçıya yekdilliklə dərəcə
verməyi qərara alır, AAK isə məsələni
uzadır. AAK bunu həll etmək
üçün müəyyən addımlar atır, ancaq yenə
son sözü özündə saxlayır.
Dissertasiyaların səviyyələrini mütəxəssislərin
toplaşdığı kafedralar müəyyənləşdirməlidir. İndi qəribə
bir tendensiya yaranıb, yerindən qalxan özünü german
dilləri mütəxəssisi hesab edir. Dil üzrə
bakalavr və magistr mərhələsini bitirmiş adam necə germanist ola bilər axı?! Vaxtilə
germanist olmaq üçün Moskva,
Leninqrad universitetlərində, Berlində, Londonda oxumaq tələb
olunurdu. İndi ingiliscə bir-iki kəlmə deyən
özünü germanist hesab edir. Dissertasiyalara verilən rəylər də, mənfi-müsbət
olmasından asılı olmayaraq, universitetin saytında
çap olunmalıdır. Bəyənmədiyimiz
sovet dövründə opponent rəyini 10 gün əvvəldən
iddiaçıya təqdim edirdi. İndi isə
rəyləri yazan da, cavabları hazırlayan da ya opponent olur,
ya da rəhbər.
Məni ən çox narahat edən məsələlərdən
biri mütaliənin olmamasıdır. İxtisas
imtahanlarının səviyyəsi artırılmalı,
tanışlıq və tapşırılma aradan
çıxmalıdır. Bir yerə bir
neçə namizəd verilməlidir.
Dissertasiyanın keyfiyyətinə birinci cavabdeh kafedralar
və bölmələr olmalıdır. Dissertasiyası
təsdiqlənməyən kafedra və ya bölmə ciddi tənqid
olunmalıdır, hətta onlara rəhbərlik etmək yasaq
olmalıdır.
Biz Aida xanımla son üç ildə Filologiya elmləri üzrə Koordinasiya Şurasının üzvü olmuşuq. Əksər hallarda elə mövzular təklif olunurdu ki, adam mat qalırdı. Yadıma düşür, mən doktorluq dissertasiyasının seçimindən qabaq dünyanın məşhur alimlərilə müzakirə eləyəndən sonra onu təsdiq etdirməyə özümdə cəsarət tapmışdım. İndi isə mütəxəssis fikrinə əhəmiyyət vermirlər. Əksərən kimsə mövzunun adını təklif edir, müzakirəsiz-filansız gəlir Şuraya. Şurada bir azca etiraz eşidiləndə, aləm qarışır bir-birinə. Biz aktual olmayan mövzuları qəbul eləmirdik. Təklif edirdik ki, mövzunu bir az xırdalasınlar, onda da başlanırdı əzbərlənmiş, savadsız izahlar, yersiz hücumlar. Bu yolla elmimizi inkişaf etdirmək qeyri-mümkündür.
Məqalələrin həcmi haqqında ayrıca danışmaq lazımdır. Məsələ həcmdə deyil, məzmundadır. Ancaq dissertasiyanın və məqalələrin həcminə konkret limit qoymaq da elmi buxovlamaq deməkdir. Ümumi şəkildə həcm qeyd oluna bilər. Amma konkret elm sahələri həcmi aşa da bilər, ondan az da olar. Hər halda keyfiyyət həcmlə ölçülmür. Dissertasiya və məqalələrdə kəmiyyət yox, keyfiyyət həlledici olmalıdır.
O ki qaldı nüfuzlu jurnallarda məqalə çap etdirmək məsələsinə, burada da fərqli yanaşma lazımdır. Yadımdadır, ötən əsrin 80-ci illərində ozamankı AAK-ın sədri, mərhum alimimiz A.Mirzəcanzadə belə bir fikir irəli sürmüşdü ki, qoy alimlərimizi dünya tanısın, ona görə onların nüfuzlu jurnallarda çap olunmasını arzu edirdi. Ancaq sonralar məlum oldu ki, bu kriteriya kasıb-kusubun yolunu elmə bağlayır. Məlumdur ki, o jurnalların çoxu məqalələri pulla çap edirlər. Bu gün Azərbaycan alimi nə qədər maaş alır ki, ondan yığsın, xaricdə məqalə çap elətdirsin. Alman alimləri son on ildə nüfuzlu jurnallarda çap olunan məqalələrə istinad məsələsini tədqiq ediblər. Məlum olub ki, həmin jurnallarda çap olunan məqalələrə istinad yox dərəcəsindədir. Ancaq sahə jurnallarında çap olunan məqalələrə istinad həddindən çoxdur. Maraqlı burasıdır ki, o nüfuzlu jurnallarda çap olunan alimləri heç ölkəmizdə tanıyan yoxdur.
Aida xanım çox düzgün qeyd edir ki, bugünkü elmdə beynəlxalq səviyyədə qəbul edilmiş transliterasiyasız keçinmək olmaz. Bircə misal deyim. Müasir dilçiliyin atası sayılan N.Xomski ingilis orfoqrafiyasında "Ch" -lə yazıldığı üçün onu şəxsən tanımayanlar ona Çomski deyə müraciət edirlər. Ancaq o, özü-özünü Xomski kimi təqdim edir.
Tamamilə doğrudur ki, elmdə oğurluq qəti şəkildə rədd edilməlidir, oğurluq edənlərin havadarları nə qədər pullu və imkanlı olsalar da, onlara qarşı kəskin mübarizə aparılmalıdır. Oğru alimlərə cəmiyyətimizdə yer olmamalıdır. Onsuz da ictimaiyyət kimin kim olduğunu yaxşı bilir. Ancaq onlara havadarlıq edəndə bu, adama toxunur. Özünə hörmət eləyən alim oğurluğa rəvac verməməlidir. Bunun üçün vicdan təmiz olmalıdır. Plagiat proqramları bir ölkənin dili üçün nəzərdə tutulubsa, o, başqa ölkə üçün yaramaz. Plagiatı ən yaxşı halda mütəxəssis görə bilər. Elmdə oğurluğun qarşısını almaq üçün tədqiqatlarda eksperimentə böyük yer ayırmaq lazımdır. Eksperiment mövzuya daha əhatəli girməyə şərait yaradar. Birbaşa mövzunun şərhindən və açılmasından başlamaq lazımdır. Elmi yenilik də eksperiment sahəsində daha yığcam ifadə oluna bilər.
Asan yollarla müdafiənin qabağını almaq üçün mövzunun seçimində prinsipiallıq göstərmək lazımdır. Elmdən uzaq adamları yerində oturda biləcək prinsipial kadrlara bu gün böyük ehtiyac vardır. Universitetlərdə kafedraların başında sahənin görkəmli mütəxəssisi oturmalıdır, çünki gənc kadrların hazırlanması onların fəaliyyətindən asılıdır. Adicə rəy yazmağı bacarmayan adamın kafedra və dekanlığa rəhbər gətirilməsi yolverilməzdir.
Sonda bir daha vurğulamaq istərdik ki, gərək
müasir gəncliyimiz oxumaqdan yorulmasın, daim
axtarışda olsun, bir şeyə nail olmaq üçün
asan yollar axtarmasın. Onda həyat maraqlı və cazibədar
olar.
Fəxrəddin
VEYSƏLLİ
Filologiya
elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 11 sentyabr.- S.18.