İmadəddin Nəsimi məqamının
bu günü
Və Ya Hələbin
Baş İnşaat Mühəndisi Əbdülrəhman
Əl-Jasserin Məqaləsinin İzi İlə
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əiyevin
söz dühalarımızdan İmadəddin Nəsiminin 650
illik yubileyinin qeyd edilməsi ilə bağlı 15 noyabr 2018-ci
il və 2019-cu ilin ölkəmizdə “Nəsimi ili” elan
olunması haqqında 11 yanvar 2019-cu il tarixli Sərəncamları,
təbii olaraq, zəngin poeziyası və faciəvi həyat
sonluğu ilə yaddaşlarda iz salmış İmadəddin
Nəsiminin əbədiyyətə qovuşduğu, ədalətsiz
müharibənin od-alovları içərisində olan Suriya
torpaqlarındakı, Hələb şəhərindəki məqamının
mövcud vəziyyəti ilə bağlı düşüncələrə
də işıq salmaq zərurəti yaradır.
Bəs
bütün dövrlər üçün “mülki-cahan”, “həqqə
məkan”, “şərhü bəyan” Nəsimimiz, beləcə
“cahanə”, “kövnü məkana” sığmaz şairimizin
indi Hələbdəki məqamı necədir?
Bu sual və ona müxtəlif cavablar yubiley təntənəsinə
qədər də - 2011-ci ildə Suriyada müharibə
başlayandan gündəmdəydi. Dünya
virtuallaşıb. İnformasiyalar sərhəd
tanımır. Bizim mediada çoxluq qərib
şairimizin məqamının müharibəyə,
döyüşlərə sinə gərməsini
arzulayıb, bu məzmunda məlumatları yaysa da, həqiqət
və dəqiq informasiya məqsədli media bunun əksini
bildirirdi. Hələbdə olanlar, orada Nəsiminin
məqamının yerləşdiyi ərazini tanıyanlar, əlbəttə
ki, məsələyə “həqqi əyan” ağlı ilə
qiymət verirdilər. Çünki döyüşlər
Hələbin əsas ana yolunun üstündə gedirdisə və
daha təsirlisi, Qaladan şəhərə, yaxud şəhərdən
Hələbin Türkiyə - Kilis qapısına doğru olan
səmti terrorçular tutmuşdularsa, burada ən gözəl,
görünən bir nöqtədə yerləşən
İmadəddin Nəsimi məqamı necə zərər
görməyə bilərdi?
Hələbdə ünümüz çatan, “o tərəflərə”-
Mədinə bazarına, Zəkəriyyə peyğəmbər
məscidinə və sairə həsrət qalmiş, o tarixi
yerlərin gülləbaran edildiyini yaxşı bilən
insanlar da bunu şifahi bildirirdilər. Lakin Hələbdən
bir yazı əhli, bir səlahiyyət sahibi bu haqda məlumat
vermirdi.
Təxminən
iki il əvvəl həmin ərazi milləti,
dili, rəngi belə yad-gəlmə olan
işğalçılardan təmizləndi. Dağıdılmış
tarixi abidələr və bütünlükdə mədəniyyət
şəhəri Hələb bərpa olunmağa başladı.
Bu zaman ara-sıra sosial şəbəkədə
- facebookda Azərbaycan şairi Nəsiminin də təkyəsinin
zərər çəkdiyi qeyd olundu. Bu
qeydlərin ardınca da nəsimişünaslığa
iddialı şəxslərin əsassız təkzibləri,
onlara inanan bəzi saytların fakta söykənməyən
yanlış məlumat yaymaları müşahidə edildi.
Heç kim özünə və bunu
yayanlara sual vermədi ki, “gedib gözünlə görmüsən?”
Əlbəttə, ölkəmizdə həqiqət
şairi İmadəddin Nəsiminin 650 illik yubileyi tədbirləri
istiqamətində şairi uyuduğu torpaqda ziyarət etmək
ən mühüm işlərdən biri olardı. Bu
mümkün olmadıqda məzarı ilə
maraqlanmağın, hardasa onun “yaralarına” məlhəm
olmağa çalışmağın bir yolu kimi mən
neçə aylar ərəb dilli, xüsusilə də Suriya
mətbuatını izlədim. Məqam və vəziyyətinə
aid dəqiq-dürüst rəsmi məlumat olmasa da internet
mediasında Nəsiminin ərəb dünyasının
yaddaşında bu gün də yaşadığını təsdiqləyən
düşüncələrin ifadə olunduğu, məsələn,
“Nəsiminin türbəsi əcnəbilər və yoxsullar
üçün bir sığınacaqdır” (كية ضريح "النسيمي" ملجأ الغرباء والفقراء), “İyirminci əsrin əvvəlləri
Hələb qalası kəsişməsində Nəsiminin məzarı ”(ضريح النسيمي دوار قلعة حلب مطلع القرن العشرين), “Əli Emad Əddin əl
Nəsimi” (علي
عماد الدين النسيمي—), “İmadəddin əl Nəsimi.
Şair və üç mədəniyyət” (“عماد الدین نسیمي.. شاعر وثلاث حضارات), “Hələbdə bir
şair .... yaşayır!” (شاعر يُسلخ في حلب.. حياً!), «Şairlərin şerlərindən seçmələr: Imad əl din əl Nəsimi
(1369-1418)( “عبارات من قصائد الشاعر الفيلسوف عماد الدين النسيمي1369-1418)” , “Böyük Azərbaycan
şairi İmadəddin Nəsimi İli (2019.. عام الشاعر الأذري عماد الدين نسيمي)” , “Nəsimi əl
Bağdadi – ilahi sevginin şəhidi”( نسيمي البغدادي شهيد العشق الالهي), “Nəsimi kimdir? (İmadəddin
Seyyid Nəsimi) şeirləri və əsərləri...”,
habelə Hələbdə və ümumiyyətlə ərəb
ədəbiyyatı və elmi sahəsində İmadəddin
Nəsimi adı gələndə ilk yada düşən
müəllif Əbdülfəttah Rəvvas Qələçinin
(daha dəqiq desək, Qalaji) Nəsimiyə
həsr olunmuş “Şair İmadəddin Nəsimi” kitabı
haqqında ərəb alimi Feysal Kratçın “Şer sənətinin
emosionallıq və ruhi həyəcan təcrübəsinin
sirri ilə Nəsimi şeirlərindəki unikallıq
arasındakı harmoniya. Şair Nasimi insan ve
sehrindən heyrətləndi” yazısı kimi ondan çox məqalə
ilə qarşılaşdım. Bu yazılar haqqında
“Respublika” qəzetinin 10-18 avqust tarixli saylarında “Nəsimi və
Nəsimi İlinin çağdaş ərəb dilli tədqiqatlarda
əks-sədası”na həsr olunmuş 3 səhifəlik tədqiqatım,
həmçinin “Ədəbiyyat qəzeti”ndə (24 avqust 2019)
“Suriya alimi Əbdulfəttah Rəvvas Qələçi və
İmadəddin Nəsimi irsi” adlı məqaləm çap
edildi.
İmadəddin
Nəsiminin çağdaş ərəbdilli mənbələrinin
yazarlarını, xüsusən də dahi şairin ərəb
dünyasında ən məşhur tədqiqatçısı
Əbdülfəttah Rəvvas Qələçini indi
bütün dünyanın bir böyük mağar kimi
toplandığı Facebook sosial şəbəkəsində
axtararkən bir sıra Suriya-Hələb ziyalıları, o
şəhərin rəsmi qurumları, o cümlədən, Hələb
şəhərinin baş inşaat mühəndisi - bu şəhərin
bir çox qəsəbələrinin, tikililərinin qurucusu,
hazırda Səudiyyə Ərəbstanında, Ər Riyad
şəhərində layihə rəhbəri olaraq
çalışan Əbdülrəhman əl-Jasserlə
yazışmalar apardım. O mənə imkan daxilində
Söz dahimiz İmadəddin Nəsiminin məqamını
ziyarət edib, onun bugünki vəziyyəti haqqında məlumat
verəcəyinə, məni 81 yaşlı, Suriyada müharibə
başlarkən, alovlar evini əhatələyərkən vətəni
tərk etməmiş, bütün ərəbdili Nəsimi tədqiqatçılarından
üstün hesab etdiyi Əbdülfəttah Rəvvas Qələçi
ilə əlaqələndirəcəyinə söz verdi. Əbdülrəhman əl-Jasserlə öz səhifəsində
minlərlə insanın diqqət ayırdığı Hələb
tarixi abidələrindən, mədəniyyət mərkəzlərindən
fotolar, məlumatlar paylaşdıqca ara-sıra rəylərimlə
onun yadına mənə vermiş olduğu vədi
xatırladırdım. Bir paylaşmasındakı fotonun
altında “Avropada yollar Romaya, Hələbdə şeirə
aparır”- yazmış Əbdülrəhman əl-Jasserə
mən “Hələbdə şeir də Nəsimiyə
aparır...” rəyimi ünvanladıqda, o, “fotolarının Nəsimi
məqamından 5000 metr irəliyə aid olduğunu, oralarda
müharibənin yaratdığı dağıntılar səbəbindən
o tərəfə getməyin çox çətinləşdiyini
və “təəssüf ki, “Nəsiminin məqamı da zərər
çəkib” cavabını yazdı. Ancaq bu istəyimi yerinə
yetirəcəyinə təkrar söz verdi.
Nəhayət,
mənim, ərəb dilini bilməyə-bilməyə, çətinliklə
google tərcümə sistemi vasitəsi ilə Əbdülrəhman
əl-Jasserlə yazışmalarım nəticə verdi və Hələbin tanınmış
ziyalılarından olan, şəhərin baş inşaat
mühəndisi mənə bu gün minlərlə izləyicinin
maraqla oxuduğu “Təsəvvüf şairi İmadəddin Nəsimi”
(الشاعر الصوفي عماد الدين النسيمي) məqaləsini yolladı.
Məqaləni təqdim etməzdən öncə
Əbdülrəhman əl-Jasserin yazısındakı Nəsimi
məqamı və əsərinə müraciət etmiş
olduğu ərəb alim və yazıçısı
Əbdülfəttah Rəvvas Qələçi haqqında
lakonik şərhimi diqqətə çatdırmaq istəyirəm.
Əvvəlcə Əbdülfəttah Rəvvas Qələçi
haqqında.
O, 1938-ci ildə Hələbdə doğulub, orada ilk təhsılini
alıb, Dəməşqdə universitet bitirib, uzun müddət
Sənət Universitetində dərs deyib, Ərəb
Yazıçılar Biriyinin üzvü, Suriyanın
tanınmış alim- yazıçılarındandır.
Onun “İslam estetikasına giriş”, “Hələb - dünən
və bu gün”, “Sirli teatr”, “Canlı operetta” elmi əsərləri,
həmçinin “Quşların uçuşu” romanı, “Dəlilik
fantaziyası” “Ayaqqabı təmirçisi”, “Turist və
qatar", "Gözəl ana" kimi çox sayda pyesləri
və başqa əllidən çox əsəri
sırasında Azərbaycan mühacir mütəfəkkirləri
haqqında – “İmadəddin əl-Nəsimi”, “Hələbin
yaqutu - İmadəddin Nəsimi – həyatı, poeziyası, fəlsəfi
görüşləri”, “Rumiyə gedən yol” (pyeslər),
“Əl-Sührəvərdi - hikmət sahibi” kitabları
xüsusilə seçilir (http://altibrah.ae/author/2395 ).
Yeri gəlmişkən
qeyd etmək istəyirəm ki, Əbdülfəttah Rəvvas
Qələçi facebook səhifəsində “Rumiyə gedən
yol” kitabındakı, Nəsimiyə həsr olunmuş pyes
haqqında bunları yazıb: “Birinci pyes - yolu görən
(Rumiyə gedən yol nəzərdə tutulur) sufi şair,
hicri 820-ci, miladi 1417-ci ildə Məmlüklərin hakimiyyəti
zamanı diri-diri soyulmuş, sonra parça-parça edilib səpələnmiş
Nəsiminin məzarı Hələbdə, Qalanın
önündədir. Onun ölümünün dəhşəti
bu gün Suriyada insanların gözü qarşısında cərəyan
edən zorakılıqlara, - ölümlərə,
alçaldılmalara bənzəyir”
(https://www.facebook.com/536434216413989/photos/a.536910109699733/615532368504173/?type=3&theaterه).
Azərbaycan elmi ictimaiyyətinə görkəmli ərəb
alimi Əbdulfattah Rəvvas Qələçi haqqında ilk dəfə
akademik Bəkir Nəbiyev məlumat vermişdir. B.Nəbiyev bu məqalənin
müəllifinin 2005-ci ildə Nəsimi sevgisi ilə
yaratdığı “Nəsimi” Suriya-Azərbaycan Dostluq Cəmiyyəti”
İctimai Birliyinin mətbu orqanı “Cahan+” qəzetinə “Nəsimi
kəlamının işığında” (“Cahan+” qəzeti,
11 dekabr 2009-cu il) məqaləsini təqdim etmiş və bu məqalədə
şairi ərəb dünyasında əbədiləşdirən
Qələci və kitabı haqqında məlumat vermişdi. 2009-cu ildə isə həmin məqaləni bir qədər
genişləndirməklə “Nəsimi kəlamının
işığında” adlı kitab çap etdirmişdi.
Bu kitab, fəlsəfə doktoru Səadət
Şıxıyevanın bildirdiyinə görə, ölkəmizdə
yalnız ondadır. Əlbəttə, yaxşı olardı ki, 2 ilə
yaxın bir müddətdə Nəsimi “tədbirləri”
sırasında bu qiymətli əsər haqqında -
kitabdakı şərh və təhlillərin mənbəyi,
yeniliklər barədə
ölkə ədəbi və elmi ictimaiyyətinə məlumat
veriləydi. Ümid etmək istərdik ki, “Nəsimi ili”
yekunlaşana qədər kitabın dilimizə tərcümə
edilməsi reallaşar və biz bu qiymətli əsərlə
tanış olarıq. Təəssüf
ki, Qələçinin bu kitabının üz
qabığı internet səhifələrində oxunmaz
hadadır. Cildin iç səhifəsi isə akademik Bəkir
Nəbiyevin “Nəsimi kəlamının
işığında” kitabında verilib və biz burada onu təqdim
edirik.
İkincisi,
xüsusilə qeyd etmək istərdim ki, Əbdülrəhman
əl-Jasserin çəkdiyi şəkillər mənim ərəbdilli
çağdaş tədqiqatlarda Nəsimi irsinin təhliləri
mövzusunu araşdırarkən və eləcə də hələbli
insanlardan Nəsimi məqamı fotolarını istəyərkən
əldə etdiyim şəkillərin, demək olar ki,
çoxundan fərqli və yenidirlər. Həmçinin
peşəkar mütəxəssis olan Əbdülrəhman əl-Jasser
onların elmi şərhini həm Ərəb
Ensiklopediyasına, həm də Əbdülfəttah Rəvvas
Qələçi tədqiqatlarına əsaslanmaqla müfəssəl
və dolğun şəkildə verərək ərəb
memarlığının müharibədə nə qədər
sarsılmış olsa da, öz tarixi gözəlliyini
qoruduğunu nümayiş etdirir.
Bir məsələni də diqqətə
çatdırmaq istərdim. Belə ki, Əbdülrəhman əl-Jasserlə
bir neçə ay davam edən
yazışmalarımızın son nəticəsi - bu məqalənin
ərsəyə gəldiyi gün mən ona “Hələbdə
düşmənlərin dağıtdığı Zəkəriyyə
peyğəmbərin məscidində, Nəsiminin “təkyəsi”ndə
bərpa işlərinin” getdiyini bildirdikdə, o mənim məlumatımın
bir az yanlış olduğunu dedi və əlavə etdi ki, “Həzrət
Zəkəriyyə və Böyük Ümeyya” məscidlərinin
bərpasına başlanıb, İmadəddin Nəsiminin məqamına
gəlincə, hələlik bu, görünmür, yəqin
ki, ona da növbə çatacaqdır”. Bu məlumat,
təbii ki, YUNESKO tərəfindən qəbul edilmiş qərarın,
Nəsiminin 650 illik yubileyinin bütün dünyada əks-səda
doğurmasının təntənəsini yaşayan bir azərbaycanlı
olaraq məni həm kövrəltdi, həm
düşündürdü. Həmsöhbətim elə
bil ürəyimi oxuyubmuş kimi “Azərbaycan bərpa işlərini
öz üzərinə götürəcəkmi?( هل
سوف ترمم آذربيجان جامع النسيمي ؟)” - sualını
verdi. Cavabım “Bu haqda heç bir məlumatım
yoxdur”, - oldu. Amma Əbdülrəhman əl-Jasserin bu bir
cümləlik sualından sonra vacib işi çıxması
ilə bağlı söhbətə ara verməsi fikrimi
yarım əsr əvvəllərə gedib çıxan
Suriya-Azərbaycan əlaqələrinə,
xalqımızın Ulu öndəri Heydər Əliyevin
Suriyaya səfəri zamanı Nəsimi məqamını ziyarət
etməsi, bu məqamın abadlaşdırılması kimi
müsbət ruhlu hadisələrə apardı. Azərbaycanla Suriya arasındakı əlaqələrin
tarixi İpək yolu üzərindən başlayıb. Bu əlaqələrdə Azərbaycanın
Ümummilli lideri Heydər Əliyevin həmin ölkəyə
1972-ci ildə rəsmi səfər etməsi, Suriya Ərəb
Respublikasının prezidenti Hafiz Əsədlə
görüşləri möhkəm bünövrə olub.
Həmçinin Hafiz Əsəd 1984-cü ildə
SSRİ-yə səfəri zamanı Azərbaycana gəlmiş,
əlaqələr daha da güclənmişdi. Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən
sonra Suriya ilə əlaqələr 1992-ci ilin 28 mart tarixindən
başlayır. 11 aprel 1997-ci ildən isə
iki ölkə arasında əməkdaşlıq yüksək
rəsmi səviyyə qazanır. Bundan
sonra Ulu öndər Heydər Əliyev Dəməşq şəhərində
Azərbaycan səfirliyinin açılması haqqında qərar
qəbul edir. Həmin ilin 9 dekabr tarixində Tehranda 8-ci
İslam Sammitində Heydər Əliyevlə Hafiz Əsədin
görüşləri olmuş, Azərbaycan prezidenti Suriya
liderinə davam edən Dağlıq Qarabağ münaqişəsi,
bu istiqamətdə atılan addımlar haqqında məlumat
vermişdi.
2008-ci il may ayının 16-da Dəməşq şəhərində
Azərbaycan səfirliyinin fəaliyyətə başlaması
iki ölkə arasında əlaqələrin güclənməsində
həlledici addıma çevrilmişdi. Suriyanın
hazırkı prezidenti Bəşər Əsəd 2009-cu ildə
Azərbaycana rəsmi səfərə gəlmiş, ölkəmizin
rəhbərliyilə görüşmüş, hökumətlər
arasında müxtəlif sahələri əhatə edən
14 bənddən ibarət Saziş imzalanmışdı.
Bu istiqamətdə mədəniyyət əlaqələri
də əsaslı yer tuturdu. Belə ki, 2009-cu ilin 17-20 noyabr
tarixində Suriyanın Hələb şəhərində Azərbaycanın
dahi şairi İmadəddin Nəsiminin həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş müştərək
elmi konfrans keçirilmiş, Nəsiminin bu şəhərdə
olan məzarının restavrasiyası və həmin ərazinin
yenidən qurulması haqqında ümumi razılaşma qəbul
edilmişdi.
Bu haqda Azərbaycan mətbuatı, eləcə də ərəb rəsmi mediası geniş yazılar vermişdi. Azərbaycanın Suriyada səfiri olmuş Mahir Əliyevin modern.az saytına verdiyi “Azərbaycanın Suriyadakı ilk səfiri: “Suriya müftisi Nəsiminin qətlinə görə xalqımızdan üzr istədi” müsahibədə də ciddi məlumatlar vardır. Səfir müxbirin “Bəs qəbrin yenidən bərpasının mümkünlüyü barədə hansı nəticə hasil olundu? - sualını cavablandırarkən deyir: “Qədim şəhər qoruğunun rəisi ilə danışdıq və o, orada daşı daş üstünə qoymaq ixtiyarlarının olmadığını bildirdi. “Bunun üçün mütləq YUNESKO ilə razılığa gəlinməlidir” dedi. Çünki qəbirin yerləşdiyi ərazi YUNESKO-nun maddi-mədəniyyət irsinə daxil edilib. Ərazi tarixi abidə kimi qorunur. Ancaq onların razılığı ilə bu məsələyə baxmaq olardı. Bu zaman biz təkliflərimizi bildirdik. Çəkdiyimiz şəkilləri Bakıya göndərdik. Biz şəkillərdə hər yeri ayrı-ayrılıqda dəqiqliyinə qədər təsvir etmişdik... Yerli - suriyalı arxitektorlar məsələni öz aralarında müzakirə etdilər. Təxminən belə bir plan cızıldı. Məqbərəni dəyişdirmək olar, ancaq çox hündürə qaldırmaq olmaz. Çünki məqbərənin YUNESKO tərəfindən qəbul edilmiş ölçüləri var. Memarlıq abidələrini ortaya incəsənət əsərləri kimi çıxartmaq olmaz. Azərbaycan Mədəniyyət Nazirliyinin Aparat rəhbəri Fikrət Babayev administrativ qrupun rəhbəri idi. Bir az keçəndən sonra cənab Prezidentin məsələ ilə bağlı sərəncam imzaladığı və qəbrin bərpası üçün maliyyə vəsaiti ayrıldığı xəbəri verildi” ( https://modern.az/az/news/198722 ).
Əbdülrəhman əl-Jasserlə sonrakı danışıqlarımızda mən ona İmadəddin Nəsimi məqamını Azərbaycanın bərpa etməsi məsələsini məqaləsində vurğulamasını təklif etdim. Ancaq məsələnin siyasi mahiyyətini nəzərə alıb, dərhal geri şəkildim. Ortaq qərarımız belə oldu ki, “biz siyasətə” qarışmayaq...
İndi, Suriya ərəb Respublikasında müharibə alovlarının hələ də səngimədiyi, təbii olaraq, ölkənin iqtisadi vəziyyətinin ağır olduğuğu bir vaxtda səfir Mahir Əliyevin vurğuladığı fikirlər - “...Qəbirin yerləşdiyi ərazi YUNESKO-nun maddi-mədəniyyət irsinə daxil edilib. Ərazi tarixi abidə kimi qorunur. Ancaq onların razılığı ilə bu məsələyə baxmaq olardı”- çox aktual səslənir.
Fikrimizcə, YUNESKO, eləcə də milli-mənəvi dəyərlərimizə, xalqımızın yetirdiyi dahilərə daim xüsusi diqqət ayıran, onların unudulmaması üçün tarixi işlər həyata keçirən Azərbaycan Respublikasının əlaqədar qurumları Suriyada, Hələbdə torpaqlarında uyuyan qərib dahimizin müharibədən zərər çəkmiş məqamının bərpası işləri ilə də bağlı mühüm addımlar ata bilər. Bu İmadəddin Nəsiminin YUNESKO xətti ilə qeyd edilən 650 illik yubileyinə ən layiqli töhfələrdən olardı.
Beləliklə, söz dahimiz İmadəddin Nəsimi məqamının bu günündən bəhs edən “Təsəvvüf şairi İmadəddin Nəsimi” məqaləsini və şairin müharibədən zərər görmüş məqbərəsinin hazırkı vəziyyətini əks etdirən şəkilləri təqdim edirəm.
Əbdülrəhman ƏL-JASSER
Təsəvvüf şairi İmad əd-din ən-Nəsimi
2019-cu ilin iyul ayında Hələb Qalasının dairəsinin qarşısındakı köhnə pasport binasından başlamaqla iki döngəni keçdim. Son müharibənin dağıtdığı əl-Zəravi məktəbi və Sultan hamamına doğru, sola döndüm. Məqamı, məzarı görmək üçün bir neçə addım da davam etdim və İmad əd-din ən-Nəsimi məqamının, demək olar ki, məhv edildiyini görüb təəccübləndim. Binadan onun bünövrəsi, arxasındakı dalan qapısı, bir bağça və dağıntılar altından görünən , sənədləşdirdiyim sarı daş parçası qalıb.
İmad əd-din ən-Nəsimi kimdir?
* O, azərbaycanlı və ya türkmən sufi şairi və mütfəkkiridir.
* Türk və fars dillərində şeirləri vardır.
* Məktəb kimi məşhur olan Fadlallah Naimi Astarabadi doktrinasının davamçısı olduğu deyilir.
* Nəsimi 1370-ci ildə Şamaxıda və ya Bağdadın ətəklərində meh-nəsim kimi doğuldu.
* Ölüm yeri - Hələb, 1417.
* Ölümün səbəbi: qətl. Küfr və bidətdə günahlandırıldıqdan sonra Hələb qalasının ətrafında edam edildi.
*
Şeirlərinin dilləri: Standard ərəb, Azərbaycan və
fars.
* Məqbərənin
yeri: Qala tərəfdən Farafranın girişində.
* Nəsimi
şair kimi insandan və sözün cazibəsindən
ilhamlandı.
Nəsimi Türkiyə və İranın da
böyük şairlərindən sayılır.
Zaviyə
əl-Nəsimi sufi icmasının bir
çox qəbirlərini özündə cəmləşdirən
və İmad əd-din ən-Nəsiminin qalıqlarına
basdırılmış bir məscid idi.
1504-cü ildə Sultan (Qansuh əl-Ghuri) tərəfindən
təmir edilmiş, Osmanlı dönəmində qubernator
(Mustafa Paşa) 1821-ci ildə onu yeniləmiş və həyat
yoldaşını bu məsciddə basdırmışdı.
Nəsimianin məqamı Hələb şəhərində
əhəmiyyətli bir rol oynadı və təkyə kimi qəbul
edildi. Bu məqam
Nəsimini rəhbər götürənlərin
hamısını gördü, yoxsullara, yoldan keçənlərə
qucaq açdı, onları yedizdirdi, geyindirdi...
***
Bunlar
sizin üçün bir neçə mənbədən cəmləşdirdiyim
yazıların başlıqlarıdır və mistik şair,
filosof Nəsiminin həyatı haqqında daha çox məlumat
əldə etmək istəyənlər yazıçı və
tədqiqatçı Hələbli Əbdülfəttah Rəvas
Qələcinin “İmad əd-din Nəsimi” adlı kitabına
müraciət edə bilərlər.
***
Əbdülfəttah Qələci bu əsərində ən-Nəsiminin
hicri 771/1370-ci ildə Şamaxı şəhərində
doğulduğunu və buna görə Şirvani
adlandırıldığını yazmışdır. O, şairin poeziya və fəlsəfi
görüşlərini, Hələbdə
yaşadığı dövrü araşdırmış, təsəvvüf
fəlsəfəsi ilə din arasında çarpışan və
"faciəli sona" çatan şairin orijinal Azərbaycan
dilində tam bir külliyatı – nəhəng Divanı
olduğunu göstərmişdir.
O bir
kosmik Şairdir
Ən-Nəsimi türbəsi Zaviyət ən-Nəsimi
kimi tanınan bir dalanda, Hələbdəki əl-Farara məhəlləsində,
qəbristanlıq tərəfə və şimalda, “Hammam əl-Sultan”
yaxınlığında, İsmaili məktəbinin qərbində
yerləşir.
* Bir təhlil
və şərhə görə, o, dünyanın dahi
şairi yüksəkliyinə qalxan, bizi şeirin sehrinə
aparan, öz dünyası olan insandır. Öz
əqidəsinə sadiqdir. Azadlığı və ən
ali məqsədi uğrunda mübarizə
aparır. Həyatın dəyərinin həqiqət
olduğunu deyir:
"İnsanın siması həqiqətdir. Bu, insanı dərk
etməyə imkan verən cəhətdir". Beləliklə, insan - gücün özü, yolu və
sonu, aşiq və pərəstişkar odur. Sultan, hakim, gözəllik, heyran, eşq, aşiq bir
varlıqda birləşib".
Onun
poeziyasında iki aspekt diqqəti cəlb edir: emosionallıq və
ruhi həyəcan, bunların harmoniyası bu şeiriyyətin
unikal sirli nəğməsidir. İmad əd-din
Nəsimi fəlsəfə, astronomiya, məntiq, riyaziyyat və
təbiət elmləri üzrə kamilləşmişdi.
Ərəbcə, farsca dili axıcı idi.
Üç dildə yazmış və ədəbi
yaradıcılıqda öz dili olaraq Azəricə
yazmağı bacarmış, minlərlə beytlik əsərlər
yaratmışdır. Nəsiminin fars
dilində olan divanı təxminən beş min beytdir. Ərəbçə şeirləri cüzidir.
Ola bilər ki, itmiş və ya
dağılmışdır”.
Köç
və işgəncə
Ən-Nəsimi Hürufiliyi qəbul edin və onun əsas
simalarından biri olun. Buna görə də Təbriz və
Bağdada gedərək orada bir müddət qalıb. O,
öz müəllimi – “gözlərini dünyaya açan”
Fadlallah ən-Nəiminin qızı ilə evlənib. Bakını 1396-cı ildə müəllimi Nəiminin
ölümündən sonra tərk edib. Ona
hörmət edən Rum diyarının şairləri Nəsiminin
ətrafında toplaşıblar və ilahi şeirlərinin,
nitqlərinin cazibəsinə qapılaraq təsəvvüf
elmini irəli aparıblar.
Daha sonra o, Təbrizə və Bağdada gedib, bir müddət orada qalıb. “Düşüncələrini yaymağa başladıqda alimlər bunu İslama qarşı bir çıxış kimi qarşılayıb və ona etiraz ediblər. Osmanlı səlahiyyət sahibləri tərəfindən təqib edilib, həbs olunub, işgəncələrə məruz qalıb. Bundan sonra Hələbə doğru yola çıxıb. 1401-ci ildə əmir Teymurun Suriyadan ayrılmasından sonra Hələbə gəlib. Bu onu fərəhləndirib. Mürşid və müridlərlə tanış olub. Düşüncələrini bölüşüb. Şeirlərini oxuyub. Onun azad fikirlərini getdikcə daha geniş meydanlarda paylaşması bəzi dindarlar tərəfindən gündəmə gətirilib, ancaq xəbərdarlqlara rəğmən, çıxışlarını davam etdirib, dinləyicilərini qəbul etməkdən qalmayıb. Şagidlərindən birinin müəlliminin şeirlərini Hələbdəki bir bazarda söylədiyi haqda rəvayət var. O gənc həbs olunub və mühakiməsi zamanı müəlliminin təhlükəsizliyi üçün saçını uzadıb, ölüm cəzasına məhkum edilib. Ancaq Nəsimi öz şeiri ilə dərhal əcəli özünə döndərib və bir qrup elm adamının iştirak etdiyi Ədalət Məclisinə gətirilib. Hələb hakimi Yəsbak əl-Yusufinin qatıldığı və Nəsiminin yalan, ateizm və itaətsizlikdə günahlandırıldığı məhkəmədə hakimlər ölüm cəzasını qəbul etməyiblər. Sultanın valisi: “Onu öldürtmürəm, Sultanın qərarını gözləyəcəyəm” - deyir.
Qurum hakimlərin fikirlərini əks etdirən qərarı pozan hökm göndərmişdi. Alimlərin Qahirədəki sultana Nəsiminin dərisinin soyulması və cisminin doğranması ilə edamı, nəşinin 7 gün Hələbdə nümayiş etdirilməsi barədə müraciətinə cavab gəlir. Ancaq müxalifləri Nəsimini təqsirləndirmək üçün qanuni bir əsas tapa bilmirlər. Sükut çökür. Nəsimi iki dəfə kəlmeyi-şəhadətini deyir”.
Edam günü
Həmin gün qeyri-adi bir gün idi. Hər tərəfdən
insan seli meydana axışır. Nəsimi son dəfə
dərindən nəfəs alır və ecazkar səsi Hələb
Qalasının divarlarına hopur. Dünyanın
ən məşhur şairi və filosoflarından biri beləcə
əbədiyyətə qovuşur.
Humanizm və mistik Şerin Bayrağı
1973-cü ildə YUNESKO və azərbaycanlılar dünya şöhrətli şair və mütəfəkkir İmadəddin Nəsiminin 600 illiyini qeyd etdi.
TƏDQİQATIN MƏNBƏYİ:
Əbdulfəttah Rəvvas Qələçinin kitabı;
Ərəb Vikipediyası;
Hələb Fotolar Muzeyi;
Məqalədən mənim - müəllif Əbdürrəhman əl-Jasserin razılığı ilə istiadə oluna bilər.
Məqalədəki fotolar 2019-cu ilin iyul ayında çəkilmişdir.
Şərhli fotolar Google və Facebookdandır.
05 sentyabr 2019-cu il.
https://www.facebook.com/abdulrahman.jasser.75/posts/496830767797662
Xatirə
QULİYEVA
Fəlsəfə
elmləri doktoru, “Nəsimi” Suriya- Azərbaycan Dostluq Cəmiyyəti”
İctimai Birliyinin təsisçisi və sədri
525-ci qəzet.- 2019.- 11 sentyabr.- S.16-17.