Görkəmli akademikin
publisistikası
Məmməd Cəfər Cəfərov-110
Azərbaycan
elmi fikri və ictimaiyyəti akademik Məmməd Cəfər
Cəfərovu görkəmli elm xadimi, böyük ədəbiyyatşünas
alim kimi qəbul etmişdir.
O, sözün əsl mənasında Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmi tarixində elmi məktəb yaratmış azsaylı görkəmli alimlərdən
biridir. Bu görkəmli
alimin bir çox elmi-nəzəri əsərləri əbədi
olaraq Azərbaycanın
elm tarixinə, necə
deyərlər, elmimizin
qızıl fonduna daxil olmuşdur.
"Mirzə Fətəli
Axundzadənin ədəbi
tənqidi görüşləri"
mövzusunda yazıb uğurla müdafiə etdiyi namizədlik dissertasiyası Azərbaycanda
ədəbi tənqidin
tarixinə və nəzəriyyəsinə həsr
edilmiş ən yaxşı monoqrafik tədqiqatlardan biri hesab edilir. "Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm" monoqrafiyası
ölkəmizdə ədəbi
cərəyanlar haqında
yüksək elmi-nəzəri
səviyyədə yazılmış
ən sanballı tədqiqat əsəri kimi qəbul olunur.
"Nizaminin fikir
dünyası" kitabı
nizamişünaslığın şah əsərlərindən
biri olan mükəmməl bir monoqrafiyadır.
Məmməd Cəfər Cəfərovun
"Füzuli düşünür"
silsiləsi Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elminin dünya füzulişünaslığına təqdim etdiyi mühüm elmi əhəmiyyətə malik
olan orijinal tədqiqat əsəridir. Geniş elmi-nəzəri
təhlilləri ilə
seçilən məqalələri
Azərbaycan ədəbi
tənqidinin və milli ədəbiyyat nəzəriyyəsinin ən
aktual problemlərinə
həsr olunmuş sanballı elmi əsərlər kimi çox hallarda örnək olaraq göstərilir. Akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun
"XIX əsr rus ədəbiyyatı" adlı
3 cildlik dərsliyi nəinki Azərbaycanda, hətta Rusiyada ədəbiyyatın bu qızıl dövrünə
həsr edilmiş ən yaxşı əsərlər sırasında
yüksək qiymətləndirilir.
Bir sözlə, akademik Məmməd Cəfər Cəfərov universal təfəkkürə
və çoxcəhətli
elmi fəaliyyətə
malik Azərbaycan elmində görkəmli alim-mütəfəkkirdir.
Son illərdə üzə
çıxardığımız dram və nəsr əsərləri, şeir
yaradıcılığı və publisistikası akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun
görkəmli elm adamı
olmaqla bərabər, həm də böyük yazıçı
olduğunu da əyani şəkildə
nümayiş etdirir. Şəxsi arxivindən
və dövrü mətbuatdan aşkar etdiyimiz bədii əsərlərilə Məmməd
Cəfər müəllim
parlaq bədii istedada malik böyük bir yazıçı istedadında
olduğunu isbat etmişdir. Gənclik
illərində yazdığı
şeirlər və Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutuna həsr edilmiş "Bir mənzum məktuba cavab" poeması göstərir ki, əgər elm yolunu deyil, şeir yolunu tutsaydı, Məmməd Cəfər Cəfərov müasir Azərbaycan poeziyasının
əsas yaradıcılarından
biri səviyyəsinə
yüksələ bilərmiş.
Məmməd Cəfər Cəfərovun
"Xatirələr" memuarı
öz müəllifinin
keşməkeşli taleyinin
fonunda XX əsrin birinci yarısında Naxçıvan dövrünə
ad sanballı bir roman,
keçən yüzilliyin
30-40-cı illəri haqqında
isə qiymətli sənədli povest təsiri bağışlayan
yeni tipli mükəmməl bədii
nəsr nümunəsidir.
Bu əsəri ilə bədii nəsrdə də orijinallıq nümunəsi
göstərən Məmməd
Cəfər Cəfərov
həyata, dövrə,
insanlara tolstoyvari münasibəti ilə səciyyələn yazıçı
kimi çıxış
edir. Onun "Əntiqə adamlar" kitabına toplanılmış
kiçik satirik hekayələr ədəbiyyatımızda
bu janr sahəsində
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə
- "Molla Nəsrəddin"
ənənələrinin davamı
kimi səslənsə
də, mövzuları
və bədii forması baxımından
bir çox özünəməxsus xüsusiyyətlərə
malik olan orijinal sənət nümunəsidir.
Məmməd Cəfər Cəfərov
Azərbaycan dramaturgiyasının
da qiymətli, yeni və əhəmiyyətli
nümunələrini yaratmağa
müvəffəq olmuşdur. Onun 1965-ci ildə
yazdığı "Get dolangilən,
xainsən hələ"
tragikomediyası heç
tərəddüd etmədən
demək olar ki, ədəbiyyatımızda
bu janrın ən mükəmməl örnəklərindən biri
sayılmağa layiqdir.
Böyük demokrat ədib
Cəlil Məmmədquluzadənin
həyatı və mübarizəsinə və
məsləkdaşlarının çoxcəhətli fəaliyyətinə
həsr olunmuş bu dram əsərində
XX əsrin əvvəllərinin
maarifçilik hərəkatının
və milli azadlıq mübarizəsinin
ən vacib məqamları əks etdirilib ümumiləşdirilmişdir.
Məmməd Cəfər Cəfərovun
dram əsərləri xarakterlər
dramı olub, yazıldığı dövrlərin
ictimai-siyasi və ədəbi-mədəni koloritini
realist şəkildə əks
etdirir.
Son vaxtlarda akademik
Məmməd Cəfər
Cəfərovun publisistika
ilə də məşğul olmasına
dair materiallar əldə edilmişdir. Onun XX əsrin
40-cı illərində və
sonrakı dövrlərdə
yazdığı publisistika
nümunələrində daha
çox Böyük Vətən müharibəsi
dövrünün hadisələri
və insanlarından bəhs edilmişdir.
Məmməd Cəfər
Cəfərovun 1944-cü ildə
"Vətən uğrunda"
jurnalında çap edilmiş "Vətən
qəhrəmanı" adlı
publisist yazısı Böyük Vətən müharibəsi cəbhələrində
göstərdiyi qəhrəmanlığa
görə igid Azərbaycan oğlu Həzi Aslanova Sovet İttifaqı Qəhrəmanı adına
verilməsilə əlaqədar
qələmə alınmış
təsirli bir oçerkdir. Bu, Həzi
Aslanovun sağlığında
ona həsr olunmuş maraqlı və cəlbedici publisist əsərdir.
Məmməd Cəfər Cəfərovun
Azərbaycanın qəhrəman
oğlu Həzi Aslanov haqqında yazdığı "Vətən
qəhrəmanı" oçerki
bədii publisistikamızın
ən yaxşı nümunələrindən biridir.
Oçerkdə Böyük Vətən
müharibəsi dövründə
arxa və ön cəbhəsində
baş vermiş hadisələrin yüksək
bədii-publisistik üslubda
təqdim olunmasından
əlavə, birbaşa
yazıçı təxəyyülündən
gələn məqamlar
da özünə münasib yer almışdır. "Vətən qəhrəmanı"
oçerki, eyni zamanda, Böyük Vətən müharibəsi
dövrünün gedişatını
əks etdirən mükəmməl publisistika
nümunəsidir. "Vətən qəhrəmanı"
- oçerk janrının
yüksək tələblərinə
tamamilə cavab verir.
Məmməd Cəfər Cəfərov
Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Həzi
Aslanovun Böyük Vətən müharibəsi
cəbhələrində qəhrəmancasına
həlak olması haqqında yazdığı
"Generalın tabutu
önündə" məqaləsində
("Ədəbiyyat qəzeti",
3 fevral 1945-ci il) böyük Azərbaycan oğluna xalqımızın hüznü
və məhəbbətini
təsirli bədii-publisistik
üslubda ifadə etmişdir.
"Bəşəriyyətin ən
qorxulu düşmənləri"
adlı publisist məqaləsində Məmməd
Cəfər Cəfərov
faşizmin mahiyyətinin
nə demək olduğunu dərindən açıb göstərməklə
bir sırada, həm də Hitler siyasətinin təkcə müharibə apardığı
SSRİ üçün deyil,
geniş mənada Avropa xalqları üçün də böyük bir təhlükə olduğu
elmi cəhətdən
əsaslandırılmışdır:
"Faşizm cəlladlarının
məqsədi bir ovuc german aristokratiyasının
bütün dünya üzərində və bütün xalqlar üzərində ağalığını
təmin etmək xülyası ilə bəşəriyyəti məhv
etməkdir.
Bütün xalqlara, bütün
bəşəriyyətə qarşı müharibə
şüarı faşistlərin
əsas proqramasını
təşkil edir.
... Faşizm - müharibə, qarət, talançılıq deməkdir. Faşizm-bəşəriyyətə əsarət, köləlik, aclıq, ölüm və səfalət gətirən görünməmiş bir bəla, bir cuma azarıdır. Faşizm bütün proqressiv bəşəriyyətin ən qorxulu düşmənidir. Bütün mədəni bəşəriyyət bu həqiqəti çox gözəl dərk edə bildiyinə görədir ki, öz milli istiqlaliyyətini, öz milli mədəniyyətini sevən, öz siyasi azadlığını əziz tutan dünyanın bütün xalqları faşizmə qəti ölüm zərbəsi endirməyə qalxan sovet xalqı ilə gündən-günə daha sıx surətdə birləşir".
Müharibə mövzusunda yazılmış "Qələbə bizimdir", "Səlib yürüşü" baş tutmadı", "Üçüncü imperiyanın səbəbləri" (1941), "Almaniya geriyə, Almaniya, çəkil" (1942), "Xalqların birləşmiş iradəsi" (1945) məqalələri də Məmməd Cəfər Cəfərovun qələmindən çıxmış mükəmməl publisistika örnəkləridir. Bu məqalələr Məmməd Cəfər müəllimin publisistikasının özünəməxsus xüsusiyyətləri haqqında söz deməyə əsas verir.
Elmi və bədii əsərlərində mümkün olduqca sovet hakimiyyətinin siyasətindən uzaqda dayanmağa çalışmış Məmməd Cəfər Cəfərovun publisistikasında siyasi-ideoloji məqamlara sıx şəkildə rast gəlmək mümkündür. Həm Hitler Almaniyasında gedən prosesləri şərh edərkən, həm də Avropa ölkələrində və Rusiyada baş verən hadisələrə qiymət verərkən, Azərbaycanda arxa cəbhə hadisələrindən danışarkən Məmməd Cəfər Cəfərov ədəbiyyatçı-ideoloq kimi çıxış edir. Bu, hər şeydən əvvəl, Böyük Vətən müharibəsi dövründə "hər kəs cəbhə üçün, hər şey cəbhə üçün" siyasətinin ölkənin hər bir vətəndaşı üçün vahid amala çevrilməsi ilə əlaqədar idi. İkincisi isə Böyük Vətən müharibəsi dövründə Həzi Aslanovun tank qoşunları komandanı kimi mübarizəsindən bəhs edilərkən siyasətdən kənarda qalmaq müharibə dövrü hadisələrini, proseslərini tam mənası ilə açıb göstərməyə mane ola bilərdi. Üçüncüsü, diqqət edilərsə, Məmməd Cəfər Cəfərov müharibə dövrün publisistikasında sovet ideologiyasını təbliğ etməyərək, müxtəlif hadisələrin fonunda mövcud siyasəti şərh etmişdir. Onun faşizm haqqındakı fikir və mülahizələri də ciddi elmi-publisist təhlillərdən ibarətdir.
Qeyd edildiyi kimi, Məmməd Cəfər Cəfərovun publisistikasında bədiilik faktoru qabarıq müşahidə olunur.
Müəllifin publisist dili obrazlı, təhkiyəsi bədii əsərlərində olduğu kimi müəyyən dərəcədə nağılvaridir.
Publisist əsərlərində o, yeri gəldikcə xalq ədəbiyyatı nümunələrindən yaradıcı şəkildə istifadə etmişdir.
Ümumiyyətlə, Məmməd Cəfər Cəfərovun publisistikası elm yönlü publisistikadır. Onun publisist əsərlərində məlumatlar, zəruri tarixi faktlar, hətta elmi təhlillər də özünə yer tapmışdır. Mükəmməl publisistika nümunəsi olan "Vətən qəhrəmanı" oçerkində bədii-publisistika aparıcı olsa da, burada müharibə dövrünə aid müəyyən elmi yanaşmalara da rast gəlmək mümkündür. Məmməd Cəfər Cəfərovun ilk növbədə elm adamı olmasını nəzərə alsaq, publisistikasındakı elmlə əlaqədar məqamların özünə yer tapmasını təbii qəbul etmək lazım gələr. Bu, həm də Məmməd Cəfər Cəfərovun publisistikasını qəzet jurnalistikasından ayıran fərqli özünəməxsusluqlardann biridir.
Məmməd Cəfər Cəfərov əsasən Böyük Vətən müharibəsi dövründə və ondan bir az sonra da publisistika ilə məşğul olmuşdur. Müşahidələr göstərir ki, görkəmli alimin ədəbi-bədii əsərləri isə əsasən, müharibə dövründən sonra yazılmışdır. Bu cəhətdən Məmməd Cəfər Cəfərovun publisistikası onun bədii yaradıcılığı üçün məşq xarakteri daşıyır. Məmməd Cəfər Cəfərov ədəbiyyata yaxın olan publisistika janrlarında yazdığı əsəri ilə ilkin və zəruri bədii yaradıcılıq məşqləri keçdikdən sonra bədii yaradıcılığa gəlmişdir. Onun bədii əsərlərinin ideya-sənətkarlıq baxımından əhəmiyyətli ədəbi əsərlər kimi alınmasında həmin uğurlu publisistika məşqlərinin özünəməxsus rolu olmuşdur.
Bütövlükdə, akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun publisistikası yüksək ideya-sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə görə ayrıca toplanılıb nəşr edilməyə və tədqiq olunub öyrənilməyə layiqdir.
Aktuallığını və bu vaxtadək Məmməd Cəfər Cəfərovun
kitablarına daxil edilmədiyini nəzərə
alaraq, 1944-cü ildə "Vətən uğrunda"
jurnalının birinci sayında çap edilmiş "Vətən
qəhrəmanı" oçerkini oxuculara təqdim edirəm.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.- 2019.- 11 sentyabr.- S.14.