Üzeyir bəy
Hacıbəylinin publisistik irsinə bir baxış
Azərbaycan xalqının bəşər mədəniyyətinə
bəxş etdiyi Üzeyir bəy Hacıbəyli dahi bəstəkar,
pedaqoq, yazıçı, dramaturq, ictimai xadim, milli operanın
banisi kimi adını ədəbiyyat və mədəniyyət
tariximizin salnaməsinə yazıb.
Xalqına təmənnasız xidmət edən Ü.Hacıbəylinin
çoxcəhətli fəaliyyətinin bir istiqaməti də
onun publisistik yaradıcılığı ilə
bağlıdır. O, ədəbi fəaliyyətə publisistika ilə
başlayıb. Ü.Hacıbəyli "Azərbaycan",
"Kaspi", "Həyat", "İrşad", "Tərəqqi",
"Həqiqət", "İqbal", "Yeni
İqbal" qəzetlərində və "Molla Nəsrəddin"
jurnalında çoxlu sayda məqalə, felyeton və satirik
miniatürlərini dərc etdirib. Ü.Hacıbəyli
1906-cı ildə C.Məmmədquluzadənin redaktorluğu ilə
nəşrə başlayan "Molla Nəsrəddin"
jurnalının fəal yazarlarından biri kimi fəaliyyət
göstərirdi. "Molla Nəsrəddin"
jurnalında "Adı molla, özü bəy Filankəs",
"Anaş Qurbağa", "Bala uşaq",
"Bızbıza", "Çoban", "Həmişə
Kefli", "Xoca Lələ", "Lal uşaq",
"Millət tərəfdarı", "Namuslu", "Rəhimsiz",
"Yalançı", "Zurnaçı" və
başqa gizli imzalarla yazdığı publisist əsərləri
onu cəsarətli, qorxmaz bir jurnalist kimi məşhurlaşdırıb.
Ü.Hacıbəylinin publisist
yaradıcılığı qəlbən, ruhən, mənən
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinə
və onun yaradıcılarına çox yaxın idi. Onun ilk satirik mətbuat orqanı kimi geniş
şöhrət qazanan "Molla Nəsrəddin"
jurnalına böyük rəğbəti vardı.
O, 1907-ci
ildə "İrşad" qəzetində dərc etdirdiyi
bir məqaləsində "Molla Nəsrəddin"
jurnalını "haqq söz danışan" bir mətbuat
orqanı kimi yüksək dəyərləndirib. Ü.Hacıbəyli xalqın istək və
arzularının ifadəçisinə çevrilən
"Molla Nəsrəddin" jurnalında qaldırılan
ictimai-siyasi, sosial problemlərin həlli istiqamətində
görülən işlərdə C.Məmmədquluzadə və
bütövlükdə mollanəsrəddinçilərin
ideyalarını dəstəkləyirdi. Bu
realist-satirik jurnalın üslubundakı sadəlik və
aydınlıq, kəskin ifşaedici gülüş, lakonizm,
ideya zənginliyi Ü.Hacıbəylinin diqqətini cəlb
edirdi. Buna görə də
özünün dərin məzmunlu, orijinal publisist
yazılarını "Ordan-burdan" başlığı
altında "Molla Nəsrəddin" jurnalının səhifələrində
dərc etdirməklə bu mətbu orqanın haqq səsinə
səs verirdi. O, xalqın qlobal problemlərini jurnalın
səhifəsində işıqlandırmaqla mövcud
situasiyada çıxış yollarını da göstərirdi.
Ü.Hacıbəyli hakim dairələrin
dövlət idarəçiliyində yol verdikləri
qüsurları, nöqsanları açıq-aşkar söyləməkdən
çəkinmirdi. Ü.Hacıbəylinin "Qəzet
oxuyan", "Söhbət", "Müəllimlərin
keçmiş günlərindən", "Müsəlman
intelligentinin məclisi", "Türkiyədə
azadlıq", "Məclis qurmağın qaydası",
"Bir firəng ilə söhbətim", "Qafqaz müsəlmanlarına
açıq məktub", "Duma yaxınlaşır",
"Hürriyyəti-kəlam", "Müsəlmanların
halı", "Dövlət dumasında", "Hökumət
və duma", "Müsəlman kəndlisinin siyasi söhbəti",
"Stolıpinin xəyalı", "Molla Nəsrəddin",
"Müsəlman məclisi", "Bazar söhbəti",
"Müəllimlər", "Dilimizi korlayanlar" və
digər publisistik yazılarındakı kinayə, eyham, satirik
ruh, lakonizm, mətləbi dolayısıyla çatdırma, dərin
məna yükü yazıçının "Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbindən bəhrələndiyini
göstərən dəyərli nümunələrdir.
"Molla Nəsrəddin" jurnalına qarşı
yersiz hücumlar bəzən onun bağlanmasına, müəyyən
fasilələrlə nəşrinə gətirib
çıxarırdı. Bunu jurnala qarşı böyük
bir haqsızlıq kimi səciyyələndirən
Ü.Hacıbəyli yazırdı: "Dövlət
dumasını bağladılar... "Molla Nəsrəddin"
jurnalını da bağladılar... Dövlət
dumasını bağlayan hökumət oldu... "Molla Nəsrəddin"i
də bağlayan hökumət oldu... Ancaq təfavüt
burasındadır ki, Dövlət dumasını
bağladılar padşah əmri ilə, amma "Molla Nəsrəddin"
jurnalını - danos ilə..." "Molla Nəsrəddin"
jurnalının 1910-cu ildə müvəqqəti
bağlanması Ü.Hacıbəyovu kədərləndirmiş,
yersiz hücumların qarşısının
alınmasında o da digər tərəqqipərvər
ziyalılar kimi etiraz səsini ucaltmış və jurnalın
səhifələrində dərc etdirdiyi yazılarla xalqa bir
səsləniş etmiş, onları haqqın, ədalətin
müdafiəsinə ruhlandırmışdı.
Cəlil Məmmədquluzadənin yaxın dostu, məsləkdaşı
Üzeyir bəyin "Molla Nəsrəddin" satirik
jurnalı ilə sıx bağlılığı onu mollanəsrəddinçilər
cəbhəsində özünəməxsus bir mövqedə
qərarlaşdırırdı. "Mollanəsrəddinçilik"
anlayışını ilk dəfə ədəbi fikir aləminə
gətirən də məhz Ü.Hacıbəylidir. O,
jurnalda yazılar dərc etməklə yanaşı, həm də
onun fəal və ardıcıl müdafiəçisi kimi
çıxış edirdi. "Molla Nəsrəddin"ə
və Cəlil Məmmədquluzadəyə qarşı qara
qüvvələr yersiz hücumlar edərkən o deyirdi:
"Molla Nəsrəddin"i öldürmək mümkün
olsa da, mollanəsrəddinçiliyi öldürmək
olmaz".
1916-cı
ildə Cəlil Məmmədquluzadənin "Ölülər"
tragikomediyası tamaşaya qoyularkən dövrün bir
çox tərəqqipərvər ziyalıları kimi
Üzeyir bəy Hacıbəyli də bu monumental əsəri
yüksək dəyərləndirərək yazırdı:
"Ölülər" "Molla Nəsrəddin" kimi
baltanı dibdən vuran bir əsərdir".
Ü.Hacıbəyli xalqımızın milli-mənəvi
dəyərlərinin qorunması uğrunda fəal mübarizə
aparmış, elmin, mədəniyyətin inkişafına,
intibahına, təkamülünə təminat yaradan ədəbiyyat
və incəsənətin yüksəlişində misilsiz
xidmətlər göstərib. O, zülm və istibdad altında əzilən
zəhmətkeş insanların müdafiəsinə
qalxır, öz publisistikasında onları istismar edənləri
tənqid obyektinə çevirirdi. Onlara həqarətlə
baxanları, ağır vergilər qoyub xalqın əməyini
mənimsəyənləri "dinmə, ver",
"danışma, ver", "tərpənmə, ver",
"eşitmə, ver" deyənləri öz satirik
publisistikasında mənfi tipə çevirərək
geniş oxucu auditoriyasına çatdırırdı.
Yazıçı bəzən böyük həyati
problemləri, xalqın mənafeyinə zidd olan qəbahətləri
qamçılamaq üçün çox sadə və
anlaşıqlı bir dildə, insanları həm
güldürə, həm də düşündürə biləcək
kiçik satirik-yumoristik süjetlər də qururdu.
Ü.Hacıbəylinin publisistikası
dövrünün ən böyük ideallarını
özündə əks etdirirdi. O, çar Rusiyasının 1905-ci
ildə xalqa verdiyi yalançı vədləri, saxta
azadlıqları bir vətəndaş yanğısı ilə
tənqidə məruz qoyur, çarizmin ikiüzlü siyasətini
ifşa edirdi. "Biz hamımız Qafqaz
balalarıyıq" adlı məqaləsində
çarizmin xalqlar arasında milli ədavət toxumu səpməsinə
qarşı çıxır, onları bu riyakarlığa
son qoymağa çağırırdı. Dahi Üzeyir bəyin bu səslənişi bu gün
də öz aktuallığını qoruyub saxlamaqdadır.
Çünki hazırkı dövrdə erməni
millətçiləri tərəfindən Azərbaycanın
dilbər guşəsi olan Qarabağın işğalı məhz
çar Rusiyasının xələfi olan imperiyanın
qanlı əlləri ilə həyata keçirilib. Doğma Azərbaycanın azadlığı,
bütövlüyü uğrunda mübarizə aparan
Üzeyir bəyin ruhu nigarandır. Ümummilli liderimiz
Heydər Əliyev cənabları deyirdi: "Üzeyir
Hacıbəyov gəncliyini Şuşada keçirmişdir. Şuşa hər bir azərbaycanlı
üçün əziz, müqəddəs bir şəhərdir.
Üzeyir Hacıbəyov daim Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü uğrunda vuruşub. 1918-1920-ci
illərdə yazdığı məqalələri oxuyarkən
düşünürsən: o sözlər bu gün
üçün nə qədər aktualdır! O vaxtkı vəziyyət
bu gün yenidən meydana çıxmışdır. Ermənistanın Azərbaycana qarşı qəsbkarlığı,
torpaqlarımızı ələ keçirmək cəhdi və
vətənpərvər insanlarımızın ölkəmizi
qoruması o vaxt da belə olmuşdur. Üzeyir
Hacıbəyov o vaxt bu yolda çalışıb, bu gün
də təəssüf ki, tarix belə gətirib. Biz hamımız birlikdə Üzeyir Hacıbəyov
kimi insanların qoyduğu yol ilə gedərək Azərbaycanın
müstəqilliyini, Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü qoruyub saxlamağa
çalışırıq".
Üzeyir Hacıbəylinin publisistik yaradıcılığı 1918-1920-ci illərdə istər məzmun və ideya, istərsə də problematika baxımından yeni bir mərhələyə daxil oldu. O, bu illərdə öz fəaliyyətini xalqın milli ideallarını, azadlıq və müstəqillik uğrunda mübarizəsini genişliyi ilə əks etdirən "Azərbaycan" qəzetində gerçəkləşdirirdi. Azərbaycan milli publisistikasının strateji mübarizə xəttində xalqın gələcəyinin təminatçısı olan böyük bir ictimai-siyasi konsepsiya Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcılığı üçün də səciyyəvi idi. O, qəzetdə aparıcı janr kimi mühüm yer tutan publisistikanın bütün imkanlarından sənətkarlıqla faydalanırdı. İctimai-siyasi, ədəbi, tarixi, dini, mənəvi-əxlaqi, hüquqi və digər mövzularda qələmə aldığı məqalələrində Azərbaycan varlığını, onun taleyüklü problemlərini ön plana çəkirdi. "Azərbaycan" qəzetinin publisist mübarizəsinin önündə gedən Ü.Hacıbəyli əsasən respublika parlamentindəki hadisələrin şərhini verən "Hesabat" janrlı yazılara xüsusi yer verirdi. Bu publisistik yazılar içərisində Azərbaycanda milli ordunun yaradılmasına və erməni daşnaklarının Qarabağ və Naxçıvanda törətdiyi vandalizmə, qırğın və fəlakətlərə qarşı xalqı milli birliyə səsləyən dəyərli yazılar daha çox diqqəti cəlb edir. Ü.Hacıbəyli siyasi publisistikasında xalqı Azərbaycanın müstəqilliyini, suverenliyini, azadlığını qorumaq naminə vahid cəbhədə birləşməyə, milli həmrəyliyə səsləyən əsərləri çağdaş dövrümüz üçün də olduqca aktualdır. Onun "Qara təhlükə" adlı məqaləsində Azərbaycanda işğalçılıq siyasətini bərpa etməyə cəhd edən Denikin və onun tərəfdarlarının müstəmləkəçilik siyasəti tənqid obyektinə çevrilir. Ü.Hacıbəyli məqalədə erməni daşnakları və istilaçı çar generalı Denikinlə yanaşı, Azərbaycanın istiqlalını süquta uğratmağa çalışan, daxildəki düşmən dəyirmanına su tökən separatçı qüvvələrin iç üzünü açıb ifşa edərək yazırdı: "Bir Denikin var ki, bizi xaricdə təhəddüd ediyor. Bir çox denikinlər var ki, içimizə dolub, ən xətərli yerlərdə gizlənib də bizi qorxudurlar".
Ü.Hacıbəyli publisistikasının mühüm bir istiqamətini də onun Azərbaycan diplomatiyasının dünya arealında genişlənməsinin qarşısını alan qüvvələrə həsr etdiyi məqalələrdir. Bu baxımdan "Səddi-İskəndər" məqaləsi çağdaş dövrlə yaxından səsləşir. Bu gün də Azərbaycan xalqını beynəlxalq aləmə "vəhşi", "qaniçən", "mədəniyyətsiz" şəkildə təqdim etməyə cəhd göstərən erməni daşnakları keçən əsrin əvvəllərində də bu qarayaxma kampaniyasından riyakarcasına istifadə etmişlər. Ü.Hacıbəyli məqalədə məhz xalqımıza qarşı aparılan bu məkrli siyasətin arxasında hansı hiylələrin gizləndiyini yazıb bəyan edib. O, "Səddi-İskəndər" məqaləsini Azərbaycan nümayəndə heyətinin Fransaya sülh konfransına getdiyi ərəfədə qələmə almış və Azərbaycan diplomatiyasının qarşısında maneəyə çevrilən qüvvələrin pozuculuq fəaliyyətini "İskəndər səddi" adlandıraraq onların qərəzli, məkrli siyasətini ifşa etmişdi.
"Molla Nəsrəddin" jurnalında geniş yer tutan "Atalar sözü" rubrikası Ü.Hacıbəyli yaradıcılığında da xüsusi önəm daşıyır. Folklor qaynaqlarından bəhrələnən ədib xalq deyimlərinə parodiyalar edərək ona yeni məzmun orijinallığı və forma zənginliyi verir: "Müsəlmanlarda bir məsəl var, deyirlər ki, "Ağac bar gətirdikcə başını aşağı tutar. Amma bainhəmə müsəlmanlarda bir qayda vardır ki, onların "ağacları" bar gətirdikcə başlarını yuxarı tutub, ancaq hökumət qapazı dəydiyi zaman başlarını aşağı tuturlar ki, qapaz vurana "rahat" olsun".
Elm, təhsil, məktəb məsələləri də Üzeyir bəyin xüsusi önəm verdiyi problemlərdəndir. Dini xurafatı, mövhumatı yayan yalançı, fırıldaqçı mollaları ifşa edən satirik əsərlərini o, "Molla Nəsrəddin" jurnalında dərc etdirərək xalqını qəflətdən oyandırmağa səsləyirdi. Elə bu məqsədlə də jurnalda "Ordan-burdan" başlıqlı silsilə yazılar verir, öz həmvətənlərini elmli, savadlı, xalqına fayda verə biləcək bir vətəndaş kimi görmək istəyirdi.
Ü.Hacıbəylinin publisistikası həm də bədii təsvir və ifadə vasitələrinin zənginliyi ilə yüksək sənətkarlıq nümunəsidir.
Azərbaycan ədəbiyyatının
və mədəniyyətinin inkişafında misilsiz xidmətlər
göstərən Üzeyir bəy Hacıbəylinin milli təəssübkeşliyi,
vətənpərvərliyi, doğma Azərbaycanına sədaqəti
hər bir vətən övladı üçün
böyük bir ibrət dərsidir. Xalqımıza
tükənməz bir mənəvi irs qoyub gedən dahi sənətkarın
ölməz ideyalarını yaşatmaq hər bir azərbaycanlının
həyat devizinə çevrilməlidir.
Gülbəniz
BABAYEVA
AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu Mətbuat
tarixi və publisistika şöbəsinin aparıcı elmi
işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 13 sentyabr.- S.14.