Misir Mərdanovun "Azərbaycan
riyaziyyatçıları" kitabı çapdan
çıxdı
Kitabda qədim dövrdən
indiyədək Azərbaycanda riyaziyyat elminin inkişafında xidmətləri
olan alimlər haqqında biblioqrafik məlumat verilib
Bugünlərdə
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Riyaziyyat və
Mexanika İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü,
fizika-riyaziyyat üzrə elmlər doktoru, professor Misir Mərdanovun
müəllifi olduğu "Azərbaycan
riyaziyyatçıları"
ensiklopedik soraq kitabı işıq üzü
görüb.
"Elm
və təhsil" nəşriyyatında çap olunan kitab
496 səhifədən ibarətdir. Kitabda 12 akademik, 14
AMEA-nın müxbir üzvü, 177 elmlər doktoru, professor
haqqında məlumat verilib.
Kitabın
elmi redaktoru Xəzər Universitetinin rektoru, fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru, professor Hamlet İsaxanlıdır.
"Azərbaycan
riyaziyyatçıları" kitabında qədim dövrdən
indiyədək Azərbaycanda riyaziyyat elminin inkişafında
xidmətləri olan alimlər
haqqında biblioqrafik məlumat verilir. Kitabda dünya elm xəzinəsinə
misilsiz töhfələr vermiş, orta əsrlərin böyük
ensiklopedik azərbaycanlı alimi Nəsrəddin Tusi, ondan əvvəlki
elmi mühitin formalaşma mərhələləri, tədqiq
edilən mühüm məsələləri təsfir edən
tarixi faktlar, Tusidən əvvəl yaşamış sələfləri
və ondan sonrakı bəzi xələfləri haqqında məlumatlar
yer alıb. Həmçinin, kitabda XX-XXI əsrlərdə
ölkəmizdə riyaziyyatın əsasını qoymuş və
onun inkişafında mühüm xidmətləri olan, Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının akademikləri, müxbir
üzvləri, riyaziyyat üzrə elmlər doktoru və
professor elmi adına layiq görülmüş alimlərimiz
haqqında ensiklopedik məlumatlar xronoloji
ardıcıllıqla şərh olunur.
"Azərbaycan
riyaziyyatçıları" kitabının ön
sözündə professor Misir Mərdanov qeyd edib ki,
dövrümüz elm və texnikanın tərəqqisi əsasında
bəşəriyyətin maddi, mənəvi həyatında
baş verən mühüm dəyişikliklərlə əlamətdardır.
Elm və texniki cəmiyyətin həyatında getdikcə daha
böyük rol oynayır, onun inkişafı üçün
hədsiz imkanlar açılır.
Elm
sahələri arasında riyaziyyatın özünəməxsus
yeri vardır. Əgər XVIII əsrin axırlarına qədər
riyaziyyat əsasən mexanika, astronomiyada, XIX əsrdə isə
fizikanın müxtəlif sahələrində tətbiq olunur
və bu elmlərdən qidalanırdısa, hazırda riyazi
metodlar ən müxtəlif elm sahələrinə -
iqtisadiyyat, dilçilik, biologiya, kimya, tibb və müxtəlif
sahələrə dərin nüfuz edir. "Riyazi
dilçilik", "Riyazi bioogiya", "Riyazi
iqtisadiyyat", "Riyazi informatika" kimi terminlər
artıq adi, heç kimi təəccübləndirməyən
terminlər olub.
Misir
Mərdanov bildirib ki, riyaziyyatın elmin və texnikanın
müxtəlif sahələrinə geniş tətbiqi gənclərin
riyazi hazırlığına olan tələbatı
artırmaqdadır. Bu tələbatı ödəmək
üçün orta və ali məktəblərdə riyazi təhsilin
keyfiyyətinin artırılması günün vacib tələblərindəndir.
Uzun illərin müəllimik təcrübəsi göstərir
ki, bu elm sahəsində aparılan mühazirə və məşğələlərin
onun tarixi, inkişaf yollarında istifadə etmək şagird
və tələbələr arasında bu elmə olan
marağı artırır, gənclərin vətənpərvərlik
tərbiyəsində mühüm rol oynayır: "Oxuculara təqdim
olunan "Azərbaycan riyaziyyatçıları"
kitabında qədim dövrdən indiyədək Azərbaycanda
riyaziyyat elminin inkişafında böyük xidmətləri
olan alimlər haqqında
biblioqrafik məlumat verilir. Üç fəsildən ibarət
olan kitabın birinci fəslində dünya elm xəzinəsinə
misilsiz töhfələr vermiş, orta əsrlərin
böyük ensiklopedik azərbaycanlı alimi Nəsrəddin
Tusi, ondan əvvəlki elmi mühitin formalaşma mərhələləri,
tədqiq edilən mühüm məsələləri təsfir
edən tarixi faktlar, Tusidən əvvəl yaşamış sələfləri
və ondan sonrakı bəzi xələfləri haqqında məlumat
yer alıb.
Birinci
fəsildə qədim dövrdən XX əsrə qədər
yaşamış və fəaliyyət göstərmiş
islam riyaziyyatçı - alimləri haqqında, ikinci fəsildə
XX - XXI əsrlərdə ölkəmizdə riyaziyyatın əsasını
qoymuş və onun inkişafında mühüm xidmətləri
olan, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının akademiki
adını alan alimlərimiz, üçüncü fəsildə
AMEA-nın müxbir üzvü adını alan alimlər,
dördüncü fəsildə isə elmlər
doktoru-professor adına layiq görülən alimlər
haqqında məlumatlar verilir. Nəsrəddin Tusi, ondan əvvəlki və sonraki
tarixi faktlar, şəxsiyyətlərlə bağlı məqamlara
gəldikdə, bunları qeyd etmək istərdim. Məlumdur
ki, müasir dövlətçiliyimiz və milli mənsubiyyətimiz
fərqli formalaşma dövrlərini keçmişdir. Elm,
incəsənət, milli düşüncəmiz də həmin tarixi proseslərdən kənarda
qalmamışdır. Buna görə də, elm tariximizin
öyrənilməsi müvafiq prosesləri nəzərə
almaqla aparılmalıdır. Sirr deyil ki, XIX əsrə kimi
hakimiyyətlərin, səltənətlərin, idarəetmə
mərkəzlərinin dəyişməsinə baxmayaraq, biz də
digər millətlər kimi ümumislam elmi-mədəni
irsinin daxilində inkişaf etmiş, həmin inkişafa
öz töhfəmizi vermiş, böyük elm, incəsənət
xadimləri, ədiblərimizlə, ictimai-siyasi xadimlərimizlə
təmsil olunmuşuq.
Digər
tərəfdən, ümumislam mədəniyyəti müxtəlif
millətləri - ərəb, türk, fars, tacik, özbək,
qırğız, türkmən, qazax, tatar və s.- kiçik
milli təəssüblərin fövqündə ortaq
düşüncə, dəyərlər, ortaq istəklər
altında birləşdirmişdir. Şəxsiyyətlər
milli mənsubiyyətindən, irqindən, məzhəbindən
asılı olmayaraq yaşadıqları coğrafi ərazini
təmsil etmiş, oranın inkişafında iştirak
etmişlər. Buna görə də, heç də təəccüblü
deyil ki, müasir dövrdə müxtəlif millətlər
eyni bir tarixi şəxsin onların nümayəndəsi
olduğunu iddia edirlər. Fikrimcə, hazırda müxtəlif
millətlərin həmin şəxslərə iddia etmələri
bir daha onların böyüklüyünə dəlalət
edir. Hesab edirəm ki, həmin tarixi şəxslər
bütün millətlərə aiddir. Əl - Fərabi, əl
- Xarəzmi, əl - Heysəm, Əbul- Vafa, İbn Sina, Biruni,
Ömər Xəyyam, Nəsrəddin Tusi, Rumi, Uluqbəy,
Quşçu, Kaşi və b. şəxsləri hansısa
bir çərçivəyə salmaq onları kiçiltmək
olardı. Yəqin ki, onların hər biri öz elmi fəaliyyəti,
elmi irsi ilə həm ərəb, həm türk, həm fars,
həm özbək, həm tacik, həm qırğız, həm
türkmən, həm qazax, həm tatar - ümumiyyətlə,
ümumislam mədəniyyətinə qatqısı olan hər
bir millətin, bəlkə də bütün dünya millətlərinin
nümayəndələri hesab oluna bilərlər".
Professorun
sözlərinə əsasən, hətta konkret bir tarixi şəxsin
elmi irsinin tədqiqi və mövcud ictimai-siyasi şərait nəzərə
alınmadan, uyğun elmi məktəblərdən təcrid
edilmiş şəkildə öyrənilə bilməz. Belə
ki, Bağdaddakı "Müdriklər evi",
Marağadakı "Marağa rəsədxanası", Səmərqənddəki
"Uluqbəy rəsədxanası" və sair çoxmillətli
elmi ictimaiyyəti özündə birləşdirmişdir.
Bir çox hallarda məktəblər bir-birindən təsirlənmiş,
biri digərinin ənənələrinin davamçısı
kimi çıxış etmiş, alimlər bir elmi mərkəzdən
digərinə köçmüşlər: "Tusinin
dövrü islam elmi dünyasındakı intibahın zirvəsi
hesab edilə bilər. Orta əsrlər ərəb-islam elmi
irsini tədqiq edən alimlərin əksəriyyəti bunu
xüsusi vurğulayırlar. Məsələn, görkəmli
alman alimi Q.Züter VIII-XVI əsr şərq alimlərini
öyrənərək, bu dövrü üç mərhələyə
bölür:
I mərhələ
750-900-cü illəri əhatə edir. Bu dövr tərcümə,
qədim yunan və hind elminin mənimsənilməsi
dövrü kimi xarakterizə edilir.
II mərhələ
900-1275-ci illəri əhatə edir. 1200-cü ilə kimi elmin
inkişafı saraylarla, 1200-1275-ci illər müddəti isə
Nəsrəddin Tusi və Marağa rəsədxanası ilə
bağlıdır.
III mərhələ
1275-1600-cü illəri əhatə edir. Bu arada Uluqbəy rəsədxanası
xüsusi vurğulansa da, islam dünyasında ümumi
inkişafın ləngiməsi və tənəzzülə
uğraması qeyd edilir. Beləliklə, Nəsrəddin Tusi və
Marağa rəsədxanası ilə yaxın şərq elmi
məktəbindəki elmi inqilab sonralar tənəzüllə
müşayiət olunmuş, bu məktəbin təsiri bir
neçə əsr davam etmişdir. Uluqbəy tərəfindən
sonralar təsisi edilmiş Səmərqənd rəsədxanası
da elmi-araşdırma mərkəzi olmaq baxımından
Marağa rəsədxanası ənənələrinin
davamçısı olmuşdur. Buraya da Yaxın Şərqin
əksər alimləri dəvət olunmuş, əməkdaşlıq
etmişlər, rəsədxana elmi-pedaqoji mərkəz kimi fəaliyyət
göstərmişdir. Fundamental elmi mərkəzin təşəkkül
tapması və inkişafı kifayət qədər maliyyə
dəstəyi, siyasi iradə olmadan qeyri-mümkündür. Bu
da ya hakimlərin iradəsi ilə olur, ya hansısa bir şəxsiyyətin
dövlət qarşısında qoyduğu dəlillər əsasında,
ya da elmə alüdə olan hansısa bir yüksək məqamlı
fərdin təşəbbüsü ilə. Digər tərəfdən,
ictimai-siyasi sabitliyi də yaddan çıxarmaq olmaz. Yəqin
ki, bütün bu səbəblərdən Nəsrəddin
Tusidən sonra yaxın arealda elmdə tənəzzülün
şahidi oluruq. Bunlarla yanaşı, istənilən elmi mərkəz
digər mərkəzlərlə sıx əlaqədə
olmalıdır. İslamın ilk dövrlərində yunan,
İran, hind dillərindən elmi, fəlsəfi, ədəbi əsərlərin
ərəb dilinə tərcüməsi, tədqiqatı,
araşdırılması altı yüz ildən artıq bir
müddətdə öz təsirini göstərmişdir".
Misir
Mərdanov deyib ki, hər bir tarixi şəxs öz
dövrünün yetirməsidir. Şəxsin tarixdəki
rolu, onun böyüklüyü, elmi irsinin qiymətləndirilməsi
yalnız həmin dövrün reallıqları ilə
müqayisədə anlaşıla bilər. Bu mənada Tusi də
istisna deyil. Buna görə də, Tusinin elmi, ictimai, siyasi fəaliyyətinin
düzgün başa düşülməsi yalnız
dövrün paralelləri, Tusinin dövrünü qabaqlayan
faktorları və ondan
sonrakı elmi araşdırmalara təsirini öyrənmədən
dolğun hesab edilə bilməz: "Məhz bu baxımdan
çıxış edərək birinci fəsildə təkcə
hazırkı Azərbaycan Respublikası ərazisində
doğulmuş, yaxud yaşamış alimlər haqqında
informasiya ilə kifayətlənməyib, orta əsrlər
islam aləminin bəzi parlaq nümayəndələri
haqqında faktlar öz əksini tapmışdır.
Oxucuların diqqətinə onu da çatdırmaq istəyirəm
ki, kitabı hazırlayarkən
çalışmışıq ki, vəfat etmiş və bu
gün yaşayan, riyaziyyat sahəsində elmlər doktoru elmi
dərəcəsinə və ya professor elmi adına layiq
görülmüş həmvətənlərimiz bu
siyahıdan kənarda qalmasın. Nəzərə alsaq ki,
hazırda Azərbaycan alimləri dünyanın bir çox
ölkələrində yaşayır və fəaliyyət
göstərir, ola bilər ki, bu siyahıdan kənarda qalanlar
olsun. Bu kitaba daxil edilməmiş, riyaziyyat üzrə elmlər
doktoru elmi dərəcəsinə və ya professor elmi
adına layiq görülmüş həmvətənlərimiz
haqqında məlumatları bizə göndərənlərə
əvvəlcədən təşəkkürümüzü
bildirir və onları əmin edirik ki, kitabın növbəti
nəşrlərində onların təklifləri nəzərə
alınacaq".
S.QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2019.- 13 sentyabr.-
S.10.