Sokratın sual sevgisi
esse
Bir çoxunuzun yaxşı bildiyi və bəlkə də tez-tez işlətdiyi klişe bir ifadə var: Fəlsəfədə əsas
olan cavab deyil, sualdır. Bunun doğru olub-olmadığına
toxunmadan bir şeyi deməliyəm ki, bu ifadə
sual verməyin əhəmiyyətini çatdıran
mesaja sahibdir.
Sual verməyi
gizli nələrisə
ortaya çıxarmaqla,
qaranlığı aydınlatmağa
çalışmaqla, mühakimə
etməklə eyniləşdirə
bilərsiniz. Bu bəzən
"happy end"lə - xoşbəxt
sonluqla nəticələnmir.
Tarixə nəzər salsanız,
sual verən, nələrisə qurdalayan
insanların danışan,
cavab verən insanlara nəzərən daha çox öldürüldüyünü görərsiniz.
Fəlsəfə nə qədər sual vermək üzərində qurulsa da, çox sual vermək burada belə ölümə səbəb
olmuşdu. Antik Yunanıstanda 2418 il bundan əvvəl (e.ə. 399-cu
il) çox sual verdiyinə görə Sokrat ölümə məhkum edilmişdi. Antik dövr fəlsəfəsi
çirkin, nadir hallarda
yuyunan, saçı-saqqalı
bir-birinə qarışmış
bu insanın düşüncələri sayəsində
yüksəlmişdi.
Gəncliyində döyüşçü olmuşdu
və Peloponnes müharibəsində spartalılara,
onların müttəfiqlərinə
qarşı döyüşmüşdü. Yaşlandıqda qılıncı yerə qoyan Sokrat düşüncə
döyüşünə başlamışdı.
Afinanın meydanlarında gəzir,
qarşısına çıxan
insalara sadə görünən, amma dərin mənası olan və qılıncdan
da iti suallar
verirdi. Evtidemə verdiyi sual bunlardan sadəcə biridir. Sokrat Evtidemdən aldatmağın
əxlaqsızlıq olub-olmadığını
soruşmuşdu. Evtimid də
"əxlaqsızlıqdır" deyə cavab vermişdi. Dialoqun davamında Sokrat Evtimidə bir nümunə göstərir:
Əgər dostun özünü öldürmək
istəyirsə və
sən onun bıçağını gizlədirsənsə,
bu, onu aldatmaq
deyilmi? Təbii ki, elədir.
Amma bunu necə əxlaqsızlıq kimi qəbul etmək olar? Axı nəticə etibari
ilə dostunun xeyrinə bir addım atıb. Deməli, aldatmağın əxlaqsızlıq,
aldadanın isə əxlaqsız olması hər zaman doğru deyil. Bu arqumet qarşısında
Evtimed "hə"
deməklə kifayətlənmişdi.
Sokratın insanları sual atəşinə tutmağı
elə-belə başlamamışdı. Dostlarından biri Apollon kahinindən
"Sokratdan başqa müdrik varmı" soruşmuşdu və kahin cavabında "Sokratdan başqa müdrik yoxdur" demişdi. Cavabı eşidən Sokrat
təəccüblənmişdi. Çünki o, heç nə
bilmədiyini iddia edirdi. Buna görə
də sofistlərdən
fərqli olaraq onun söhbətlərinə
qatılan insanlardan pul almırdı. Kahinin dediyini yoxlamaq üçün Afina meydanlarında, küçələrində
qarşılaşdığı insanlara suallar verməyə başlayan Sokrat, bir müddət
sonra kahinin doğru dediyinin fərqinə varır.
Sokratı müdriklik mərtəbəsinə
yüksəldən səbəb
daim sual verməsi (insanlara və ya özünə)
idi. O, bu suallarla qarşısına çıxan
hər şeyi mühakimə edirdi. Onun dili ilə
desəm: "Həyat
ancaq nə etdiyimizi düşündüyümüz
zaman məna qazanır. Mühakimədən
keçməmiş varoluş
insana aid ola bilməz". Sokrat sual verməyi, bir növ söhbət
etməyi sevdiyindən
heç bir düşüncəsini digər
filosoflar kimi yazmırdı. O, üz-üzə
danışmağın, düşüncələri
paylaşmağın daha
yaxşı olduğuna
inanırdı. Çünki yazdıqlarımızı müxtəlif
xarakterə və dünyagörüşünə mənsub şəxslər
oxuyur. Oxuduqlarını öz prizmalarından
dəyərləndirirlər. Üz-üzə danışıq zamanı isə düşüncələrini onlara
başa düşdükləri
şəkildə, yəni
onların dilindən izah etmək daha asan olur.
Həm də üz-üzə danışarkən qarşındakı
insanın düşüncələrinə
görə onu tanımaq daha asan olur. Sokratın da dediyi kimi: "Danış, səni görüm".
Sokrat sual verməkdə o qədər
irəli getmişdi ki, artıq tanrıları mühakimə
etməyə başlamışdı. Onun nəzərində
tanrı, insanların
illər boyu dua etdikləri tanrılardan fərqli idi.
Sual vermək
sevgisi Sokratı əcəllə üz-üzə
gətirdi. E.ə. 399-cu ildə afinalı Melet onu gəncləri
yoldan çıxardığı,
tanrıları mühakimə
etdiyi, insanları tanrılardan
uzaqlaşdırdığı, dövlətin təməllərini
zədələdiyi üçün
məhkəməyə verdi.
Bunlardan hansının düz olduğunu demək çətindir. Amma Afina
demokratiyasına ironiya
ilə yanaşdığına
dair bəzi sübutlar var.
Məhkəmə beş yüz bir nəfər afinalıdan ibarət münfislər heyətinin qərarı ilə Sokratı günahkar hesab elədi. Sual verməyi və danışmağı sevən Sokrat istəsə, danışıb onları bu qərardan vaz keçirə bilərdi. O isə əksini etdi. Günahsız olduğunu və afinalıların ömrünün sonuna qədər ona yemək verməli olduqlarını deməklə insanları daha da əsəbiləşdirdi. Ona "xallı badyan out"ndan hazırlanmış zəhər içirdib öldürdülər.
İnsan sual
verərkən əslində, cavab
axtarmır. Bildiyi nəyisə soruşur. Sokrat da bu yolu
tutmuşdu. O, sadəcə insanların bilgi sərhədlərini müəyyən və
insanların həyatlarının qayəsinə çevirdikləri
nəzəriyyələri mühakimə edirdi.
Taleh
EMİNOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.- 14 sentyabr.- S.16.