ŞABLON KÖLƏLƏRİ
Bugünlərdə yerli qəzetlərin birində müəllim Süleyman Axundovun səciyyəvi məktubu dərc olunmuşdu. Məktubda c-b Axundov Bakı dəmiryol stansiyasında üzləşdiyi biabırçı vəziyyət haqda məlumat verirdi.
Cənab Axundov Şuşaya gedən ailəsini yola salırmış. Əvvəldən ikinci dərəcəli vaqona bilet almış, ilk zəngdən sonra yanındakılarla birlikdə qadın bölməsinə yaxınlaşmışdı.
- Hara soxulursan? - deyə yaxasında 33 nömrəli tanınma nişanı olan bələdçi kobudcasına qarşısını kəsmişdi.
- Xanımlar üçün olan bölməyə.
- Orada nə işin var?
- Bu xanımları yola salıram, - deyə c-b Axundov yanında dayanmış çadralı tatar qadınlarını göstərmişdi.
- Bunlar nə vaxtdan xanım olublar? Bunlar sadəcə... Daha sonra bələdçi
burada yazılması münasib görünməyən
epitetləri yan-yana düzmüşdü. Hiddətlənmiş Axundov "rəhbərliyə
üz tutub jandarmın müvafiq protokol yazmasını"
xahiş etməli olmuşdu.
"Əgər dəmiryolu
xidmətçiləri əynində
müəllim mundiri olan adamla bu
cür rəftar edirlərsə, o zaman sıravi tatarlarla necə davranırlar? - deyə c-b Axundov məktubunu bu sözlərlə tamamlayırdı.
Aydın məsələdir ki, hətta protokolun nə olduğunu bilməyən və haqqını qorumağı
bacarmayan "sıravi
tatarlarla" daha pis rəftar edirlər. Onların "xanımlarını" sadəcə vaqondan itələyib aşağı
salırlar. "Rus müəllimi mundirindəki rus məmurunun" tələbi
ilə tərtib edilən protokolun taleyi də qaranlıq qalıb. Görəsən, bu cəhd də bizim Rusiyada
tez-tez təsadüf olunan növbəti vaxt, kağız və qələm itkisinə çevrilməyib
ki?
Lakin mənim
üçün vacib
olan məsələnin
bu tərəfi deyil. Vacib olan faktın
özüdür.
Bu fakt hər birimiz üçün, bütün Rusiya üçün çox səciyyəvidir. Həyat qüdrətli əlləri
ilə bizi qabağa itələyir.
Artıq
vaqona minmək istəyirik. Lakin elə
buradaca "tanınma
nişanı" qabağımızı
kəsir və hökmlü səslə dayanmaq əmrini verir. O, bütün qanunlara, malik olduğumuz bütün haqlara rəğmən belə hərəkət edir. Axı qanunlarda heç bir yerdə yazılmayıb ki, tatar qadını xanım ola
bilməz, yaxud pulla alınan bilet sahibinin kimliyindən asılı olaraq əhəmiyyətini
itirib adi kağız parçasına
çevrilə bilər.
33 nömrəli "tanınma
nişanı" çox
güman ki, dame (fr. xanım - V.Q.) sözünü fransız
dilindən özünəməxsus
şəkildə tərcümə
edir. Əgər rastlaşdığı tatar qadınlarının
başında au pluwage
de polie (fr. kənarları enli şlyapa - V.Q.) dəbli şlyapa olsaydı, əgər sifətlərindən
vual sallansaydı, yubkalarının ətəkləri
arxalarınca sürünsəydi,
bələdçi onları
xanım kimi qəbul edər, öz əli ilə qadın bölməsinin qapısını
açıb yol göstərərdi. Lakin bədbəxtlikdən
tatar qadınları çadraya bürünmüşdü.
Bu da tanınma
nişanı sahibinin nəzərində onları
dərhal "xanım"
statusundan məhrum etmişdi.
Bu müqəddəs, əlçatmaz,
toxunulmaz "33 nömrəli
tanınma nişanı"
qarşısında diz
çökürəm! O, əsrlərdən
bəri öz müqəddəsliyini hifz
edərək bütün
Rusiyanı sıxıb
əzir. Əgər belə demək
mümkünsə, Şimal
Buzlu okeanından Şərqi Türküstan
çöllərinə qədər
başımızın üstündə
ağalıq edir.
O, hamınıza məlum
olan ümumi səciyyəli və eyni zamanda, özünəməxsus
rus şablonudur!
Hamımız, demək olar ki, istisnasız şəkildə hamımız
az və
ya çox dərəcədə "33 nömrəli
tanınma nişanlarıyıq!"
Şablonun ixtiraçısı isə rus həyatının
ən məşhur şablonçusu kimi tanınan Birinci Pyotr olub. Bu böyük islahatçının
təxəyyülündə Avropa mədəniyyəti
yalnız müəyyən
aksessuarlar, atributlar, şablonlar şəklində
təcəssüm etmişdi.
Sanki onlarsız mədəniyyətin mövcudluğu
qeyri-mümkün idi.
Pyotrun təsəvvüründə
ölkəsinə gətirmək
istədiyi mədəniyyətlə
rusların uzun saqqalı, geniş ətəkli paltarları və məşhur rus sobası arasında bütün bu predmetlərin bir yerdə mövcud olmalarını istisna edən hansısa düşmənçilik
vardı. Ona görə də
böyük islahatçı
biri-birinin ardınca qayçı, parik, reverans dövrünü, assambleya iclaslarının
başladığını xəbər verən borunu, ranqlar cədvəlini ixtira etmişdi.
Avropanın özündə parik və reveransların çoxdan dəbdən düşməsinə baxmayaraq,
bizdə ranqlar cədvəli və assambleya borularının səsi həyatımızın
ayrılmaz atributlarına
çevrilib. Rusiyada qərbçilərdən tutmuş
slayanofillərə, liberallardan
tutmuş mühafizəkarlara,
xalqçılardan tutmuş
marksistlərə qədər
hamı - bütün
müəllimlər, həkimlər,
vəkillər, qəzetçilər
hamısı - nadir istisnalarla
hamı şablonçu
və ranqçıdır,
həmin o dediyim
"33 nömrəli tanınma
nişanının" daşıyıcısıdır.
Onların hər biri ilə
ayrı-ayrılıqda danışın. Siz bu adamların fikirlərinin güzəştsizliyinə və
müstəsnalığına, baxışlarındakı ifrat
dözümsüzlüyə təəccüb qalacaqsınız.
Onların hər biri həyatın axınını
özünə görə
təyin edib, mədəniyyətin və
fərdi fəaliyyətinin
miqyaslarını özünə
görə, amma təbii ki, bəlli şablonlara əsaslanaraq müəyyənləşdirib.
Onun nəzərində
həmin şablon və miqyasların sərhədindən kənarda
başqa yanaşma tərzi, başqa fikir, başqa mövqe mövcud ola bilməz!
Bizim ranqlar cədvəli əsasında
pərvəriş tapmış Duma
(Bakı şəhər Duması - V.Q.) köhnəliyə sədaqətində
xüsusi ilə seçilir
- o, yeni rəngi, yeni çaları görmək belə istəmir.
İdeya fərdiliyi, baxışlardakı
orijinallıq bizim şablonla
tam ziddiyyət təşkil edir. Ona görə də
həyatda fanatik dərəcədə dözümsüzük, müstəsnayıq,
əleyhdarlarımızın qarşısına əmr və
hökmdən başqa heç
bir şey
çıxara bilmirik. Ona
görə də "33 nömrəli tanınma
nişanı" tatar qadının
xanım ola bilməyəcəyinə belə
israrlıdır. Bu tanınma
nişanının parıldayan səthində hər birimiz - boz, simasız, lakin xeyirxah Rusiya vətəndaşları əks olunmuşuq...
Əhməd bəy Ağaoğlu
525-ci qəzet.- 2019.- 14 sentyabr.- S.10