Günəşin
elçisi
esse-monoqrafiyadan
fraqmentlər
Məşhur rus rəssamı İvan Kramskoyun dünyaca
tanınan bir əsəri var, Naməlum qadın. O əsər niyəsə mənə
Nurəngiz Günü xatırladır həmişə. Bəlkə də heç bənzəyiş yoxdu,
amma mənim zənnimdə hətta o əsərin adı da
Nurəngiz Gündür.
Tretyakov qalereyasında olarkən o naməlum qadın rəsminin
qarşısında xeyli dayandım və içimdə onunla
söhbət elədim.
Sanki Nurəngiz xanımla danışırdım.
Bilirəm ki, Nurəngiz xanımın da bu əsərdən
xoşu gəlirdi, amma soruşmağı unutmuşdum ki, siz də
bu oxşarlığı hiss edirsinizmi? Bəlkə o da hiss edib, bəlkə
də yox, amma mən bu əsərdəki obrazda həmişə
Nurəngiz xanımı gördüm.
Qalereyada doğma adamımı görürmüş
kimi xeyli sevindim, kövrəldim, imkanım olsaydı rəsmin
boynuna da sarılardım.
Bu əsərin şəklindən Şuşadakı
evimizdə varıydı, divara vurmuşduq. Onda Nurəngiz
xanımı televiziyada görürdüm tez-tez. Elə o vaxtdan da bu əsəri Nurəngiz xanıma
bənzətmişdim.
Sonra illər
keçdi, mən ali təhsil aldım,
Bakıda yaşadım, televiziyada gördüyüm
adamları yaxından gördüm, yaxından tanıdım,
o cümlədən də Nurəngiz xanımı.
Və Nurəngiz xanımı ilk dəfə görəndə,
yanılmadığımı hiss elədim. Yəni zənnimdə
aldanmamışdım.
Mənim aləmimdə oxşarlıq çoxuydu.
Bu əsərin sirri, sehri nə qədəriydisə, elə
Nurəngiz xanımın əsrarı, gözəlliyi o qədəriydi.
***
Sanki sevgidən yoğrulmuşdu. İnsanda
insanlara, otlara, ağaclara, hər bir canlıya, ya elə
cansız şeylərə də, məsələn adi qələmə,
adi stula, bir güllü nəlbəkiyə, bir xırda
böcəyə qarşı nə qədər mərhəmət
olardı, nə qədər qayğı olardı. Güllərlə danışardı, divara
sığal çəkərdi, ağacları dinləyərdi,
yağışı ovcuna yığıb nəsə deyərdi.
Bir çatlayan əşyaya ürəyi yanar, bir
qırılan stul ayağına ufuldayardı.
Yanından ötdüyü adamları saxlamaq, niyə
bikefsən, nə dərdin var, soruşmaq istəyərdi. Əlindən
gələni edərdi hamı üçün, əlindən
nə gəlirdisə əsirgəməzdi.
Bir
ananın xəstə uşağına,
Bir
yaralı quşun qırıq qanadına,
bir kimsəsizə,
bir
işsizə,
bir
arxasıza arxa olmuşdu.
Hardanıydı
bu qədər sevgi,
bu qədər
mərhəmət...
Heç özü də bilmirdi.
Amma bir şeyi bilirdi ki, zəifə, imkansıza,
gücsüzə, kasıba mütləq kömək etmək,
dərdini dinləmək, söykək olmaq lazımdır.
Vəfatından sonra Nurəngiz xanımı el
ağladı, el yola saldı, el haray çəkdi. Qızı
Jalə xanım deyir ki, anamı sevən və anamdan
yaxşılıq görən nə çox insan var imiş.
Heç bunların çoxundan mənim xəbərim
olmayıb.
Anam
bunları necə edib, necə çatdırıb, bilmirəm...
***
Bir də Nazim Hikməti sevirdi. Elə çox sevirdi
ki, şeirlərini oxuyanda, ya dinləyəndə gözlərini
yumardı.
Dəfələrlə şahidi olmuşdum bunun. Harasa uzaqlara
gedərdi Nazim Hikmətin sətirlərinin qanadlarında.
Bir xeyli vaxtdan sonra qayıdardı. Bu
qayıdış bahara qaranquş
qayıdışıydı...
Sevdiyi şeir "Günəşi içənlərin
türküsü" Nazim Hikmətin ən məşhur və
ən sevilən şeiridir ki, Nurəngiz xanım bu şeiri
Günəş kimi ciyərlərinə çəkirdi. Sətir-sətir
içirdi bu şeiri.
Bu bir
türkü:-
toprak
çanaklarda
güneşi içenlerin türküsü!
Bu bir
örgü:-
alev bir
saç örgüsü!
kıvranıyor;
kanlı;
kızıl bir meş'ale gibi yanıyor
esmer
alınlarında
bakır
ayakları çıplak kahramanların!
İlk dəfə Nurəngiz xanımın ifasında
tanıdım bu şeiri. Tanıdım və
sevdim. Bildim ki, Günəşi içənlər
də var və Günəşi də içmək olarmış,
necə ki, o qəhrəmanlar kimi.
Ben de
gördüm o kahramanları,
ben de
sardım o örgüyü,
ben de
onlarla
güneşe giden
köprüden
geçtim!
Ben de içtim toprak çanaklarda güneşi.
Ben de
söyledim o türküyü!
Nazim Hikmət sevgisi bir həsrət kimi keçirdi içindən. O böyüklükdə
şairin qədrini bilmədilər, deyirdi və kədərlənirdi
ki, o böyüklükdə şairinə yiyə
çıxmadı milləti. O gözəllikdə şair vətənindən
didərgin düşdü, zindanlarda şeirlər yazdı,
axırda da vətən həsrətiylə qürbətlərdə
öldü. Bu, çox ağrıdırdı
onu.
Söhbətlərimizdə dəfələrlə
vurğulayırdı ki, Nazim Hikmət türk şeirinə
yeniliklər gətirdi, azadlıq uğrunda
çarpışdı, qeyri-adiliyi ilə seçildi, sevildi,
amma qürbətdə gözlərini yumdu, bax bu, onu
ağrıdırdı.
İşte:
şu
güneşten
düşen
ateşte
milyonlarla
kırmızı yürek yanıyor!
Sen de
çıkar
göğsünün kafesinden yüreğini;
şu
güneşten
düşen
ateşe
fırlat;
yüreğini yüreklerimizin yanına at!
Akın
var
güneşe akın!
Güneşi
zaptedeceğiz
güneşin zaptı yakın!
Həm də çox maraqlı və şərəfli
bir hadisədir ki, Nazim Hikmətin ilk kitabı "Günəşi
içənlərin türküsü" 1928-ci ildə
Bakıda çap olunub və beləliklə, sərbəst
şeirin sehrinə salıb oxucularını. Heç yadımdan
çıxmaz...
Nurəngiz xanıma həsr olunmuş televiziya
proqramının birində belə bir ifadə işlətdim
ki, sərbəst şeirimizin baniləri Nazim Hikmət, Rəsul
Rza, Mikayıl Rəfili və digərləri olub. Ancaq
şeirimizə sərbəstliyi Nurəngiz Gün gətirib.
Bu ifadəm ədəbiyyatşünaslar tərəfindən
çox rəğbətlə, riyazi aksiom kimi qəbul edildi.
Nurəngiz xanım deyirdi, çoxları elə bilir
şeir sərbəstdirsə, onu yazmaq çox asandır, yəni
sərbəstin nə qafiyəsi olur, nə də hecası. Amma
düşünmürlər ki, sərbəst şeirin öz
ritmi, öz musiqisi, öz ahəngi olur və şeir su kimi
axıb gedir adamın dilində.
Güneşi
içiyoruz sesinde!
Coşuyoruz,
coşuyor!..
Yangınlı
ufukların dumanlı perdesinde
mızrakları göğü yırtan atlılar koşuyor!
Şairin vətən yanğısından
danışardı Nurəngiz xanım, Pirayəyə sevgisindən,
həyat eşqindən, mübarizəsindən,
qorxmazlığından, şeirlərindən yanğıyla
danışardı.
-
Mübarizə bu gün də var, yarın da...
misralarını həyatının şüarı kimi həmişə
önə çəkərdi.
Bir də xatırladırdı ki, "Şair öz
xalqının carçısı olmalıdır" və
Nazim Hikmət həm öz xalqının, həm də
bütün insanlığın yorulmaz azadlıq
carçısıydı.
Akın
var
güneşe akın!
Güneşi
zaaaaptedeceğiz
güneşin zaptı yakın!
Bu sərbəst şeirin özünəməxsus ahəngi
var və oxuduqca o ritmə düşürsən. Şeirin sərbəstliyini
unudursan, sətirlər elə ahənglə oxunur ki, o ahəngdən
çıxa bilmirsən.
Nazim Hikmətin böyüklüyü həm türk
şeirinə gətirdiyi sərbəstlikdə, həm yenilikdə,
həm sərbəst şeirin ritmində, həm də Günəşi
içən şair olmasında idi.
Nurəngiz
Gün həmişə Nazim Hikməti yada salanda Günəşi
içən adam deyirdi.
Və Günəşi içən adamın həsrəti
şeirlərindən keçirdi.
Merdivenlerimizin
çengelini
yıldızlara asarak,
ölülerimizin başlarına basarak
yükseliyoruz
güneşe doğru!
Nazim Hikmət təkcə türklərin deyil, elə
bütün dünyanın da böyük şairi idi. Onun nəfəsi,
şeirləri, açdığı cığır yeni,
avanqard idi. Bununla belə bu yenilikdə bir
azadlıq hayqırtısı, bir azadlıq həsrəti
vardı. O, böyük inqilablar şairi idi. O
dövrün bütün ictimai-siyasi hadisələrinə həmişə
öz münasibətini bildirmiş və bu hadisələr
onun yaradıcılığına sirayət etmişdir. Şair haqsız olan hər şeyə qarşı
mübarizə aparmış və öz sözünü deməkdən
çəkinməmişdir.
Hərdən də deyirdi ki, o boyda sevgi yaşayasan, bir
qadını o qədər sevəsən, axırda
ömrünü bir rus qadınla başa vurasan. Həyat elə
amansız sürprizlərlə doludur ki, bu amansız
sürprizləri amansızcasına yaşamağa məhkumsan.
Nazim Hikmət ölənə kimi Pirayənin həsrətiylə
yandı, yandı və axırda da kül oldu. Böyük sevgiydi Nazim Hikmətin sevgisi. Elə Günəş boyda böyük idi.
Günəşi
içən adam Nazim Hikmət!
Günəşli
günlər yaxındadır,
Günəşli
günlərdən keçirik...
Umudlar
bizim,
Sabahlar bizim.
Hələ
sabahlarda Günəşli günlər görəcəyik,
Hələ
Günəşli günlər adına sənin
Günəşli
şeirlərini oxuyacağıq,
səni
Günəşli sevəcəyik,
Günəşli xatırlayacağıq.
Toprak
bakır
gök
bakır.
Haykır
güneşi içenlerin türküsünü,
Hay-kır
Haykıralım!
Nurəngiz xanım Nazim Hikmət şeirinin
qanadlarında gözlərini yumub Günəşə yol
aldı və Günəşi içənlərin
türküsünü oxuya-oxuya Günəşdən
keçdi... uzaqda azadlıqlar ölkəsində indi Nazim Hikmətlə
birlikdə oxuyur "Günəşi içənlərin
türküsü"nü.
***
Həzin
bir xəyal kimi xatırlayıram...
Yerişini,
duruşunu,
gülüşünü,
səsini,
baxışlarını,
gözəlliyini...
Bu
dünyadan bir gözəl keçdi,
gözəlliklərdən keçdi!
Və gözəlliyə doğru yol alıb gözəlliyə
qarışdı.
Gözəl
nə varsa onları sevdi,
gözəl nə varsa onlardan yazdı,
gözəl nə varsa...
Gözəl
nə varıydı ki...
Gözəl
uşaqlıq varıydı,
gözəl gənclik varıydı,
gözəl günlər varıydı,
gözəl güllər varıydı, şəbgül adlı,
gözəl quşlar varıydı, qu adlı,
gözəl şəhər varıydı, Bakı adlı...
Bu şəhərin
qədim küçələrini qarış-qarış gəzdi,
ağaclarıyla söhbət elədi,
daşlarıyla dost oldu,
insanlarını sevdi...
Sevgisi Xəzər
boydaydı,
bəlkə də Xəzərdən də böyük, göylər
qədəriydi,
bəlkə də xəyallar qədəriydi -
xəyallar tükənmir axı.
Hamını
sevdi,
hamını doğma sandı,
hər
kəsi anlamaq istədi,
anladı
da...
Geniş
ürəkli, təmiz qəlbliydi...
ürəyinə dünyaları sığışdırdı,
göylərdə qanadlandı,
şeirlər yazdı, yazdı...
Bir
gün də anladı ki, şeir onun həyatıdır,
və
şeirsiz yaşaya bilmir,
şeirsiz nəfəs ala bilmir,
şeirsiz həyat yox ona.
Qollarını
geniş açdı, açdı..
uçdu,
uçdu,
şeir
oldu,
ən
gözəl şeir.
Bəlkə
də rəssamıydı...
Rənglərin
diliylə danışırdı,
mavinin
çalarlarıyla,
yaşılın çeşidləriylə,
qaranın ağıyla,
ağın qarasıyla,
güllərin qoxusuyla,
çiçəklərin rəngiylə...
Bəlkə
də bəstəkarıydı,
şeirləri nəğmə kimi oxuyurdu,
sözləri yağış kimi bəstələyirdi,
misraları not-not çizirdi vərəqlərə.
Sonra
çiçəklər oxuyurdu bəstələrini,
quşlar
oxuyurdu nəğmələrini,
sular
zü mzümə edirdi həmin notları.
Bəlkə
də buluduydu...
Səhralara
yağırdı,
meşələrə yağırdı,
susuz
çöllərə yağırdı.
quruyan
göllərə yağırdı.
Yağdı
çiçəklər cana gəldi,
yağdı torpaqlar yaşıllandı,
yağdı bahar gəldi,
qaranquşlar qayıtdı,
qayıtdılar yuva qurmağa.
Bəlkə
də şəbgülüydü,
gecə
açırdı,
səhər gördüklərindən şirə çəkirdi
arı kimi.
Bəlkə də arıydı...
sözlərə qonurdu,
misralara qonurdu,
şeirlər süzülürdü dodaqlarından.
Bəlkə nağıllardan gəlmişdi,
Günəşli nağıllardan.
Qəmərə
dost oldu,
Hilala
yoldaş,
Ayparayla
sirdaş...
Sonra da
nağıllara qarışdı,
Günəşli
nağıllara,
Günəşlə
birgə qüruba endi,
qüruba endi ki,
nə vaxtsa Günəşlə birgə
doğsun.
Elçin
İSGƏNDƏRZADƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 21 sentyabr.- S.19.