Əhməd bəy Ağaoğlu: Mən
kiməm?
Kitab ilk dəfə
İstanbulda nəşr olunduğuna görə Türkiyə
türkcəsiylə: "Ben neyim?" adlanır. Bu prinsipə
əsaslansaq məşhur satirik Əziz Nesinin özünə
seçdiyi sual-təxəllüs də Azəri türkcəsində:
"Əziz Kimsən" şəklində səslənməlidir.
Məsələ bunda deyil əlbəttə.
Əhməd bəyin vaxtilə özünə
özü haqqında verdiyi suala biz bu gün tam dolğunluqla
cavab verə bilərik.
Əhməd bəy Ağaoğlu kimdir? 1869-cu ildə Şuşada
dünyaya gəlmiş, ilk təhsilini elə bu şəhərdə
almış, sonra Tiflisdə, Sankt-Peterburqda davam etdirmiş və
nəhayət, Parisdə Sorbonna universitetində
tamamlamış böyük mütəfəkkir, siyasi və
ictimai xadim, yazıçı-publisist.
Parisdə yaşadığı illərdə
Fransanın məşhur alimləri Ernast Renan və İppolit
Tenlə yaxınlaşır. Renandan dərs alan
Əhməd qısa bir zamanda müəlliminin sevimli tələbəsi
olur, təhsilini bitirdikdən sonra Renan hətta ona Parisdə
qalmağı təklif edir.
- Sən
dünya miqyasında alim ola biləcək
şəxssən - deyir. - Vətəninə dönmə. Şərq səni udar.
Əhməd
bəy:
- Şərqin oxumuşlara ehtiyacı var - deyə cavab
verir. - Sizdən
aldıqlarımı soydaşlarıma
çatdırmalıyam.
Vətənində firəng Əhməd deyə
adlandırılan Əhməd bəy Ağaoğlu kimdir? Bir neçə qəzetin təsisçisi
və redaktoru, Azərbaycanda "Həyat" (Əli bəy
Hüseynzadəylə birlikdə) "İrşad",
"Tərəqqi", Türkiyədə rəsmi dövlət
xəbər agentliyinin - Anadolu Ajansının və
"Türk sözü", "Akın" qəzetlərinin
qurucusu. Azərbaycanda və Türkiyədə üç
siyasi partiyanın əsas yaradıcılarından biri:
Bakıda "Difai", İstanbulda "İttihad və Tərəqqi",
Sərbəst firqə. Üç parlamanın deputatı:
İstanbulda Məclisi məbusanın, Ankarada Böyük Millət
Məclisinin, Bakıda Cümhuriyyət parlamanının
üzvü.
Əhməd bəy Ağaoğlu kimdir? Türk, fars, ərəb,
rus, ingilis, fransız, alman dillərinin bilicisi, İslam,
İran və türklərin tarixini, Karamzindən (Qara Mirzədən)
Maksim Qorkiyə qədər rus ədəbiyyatının, Qərb
mədəniyyətinin mükəmməl bilicisi.
... və hər şeydən əvvəl
qürurlu, məğrur, heysiyyətini və ləyaqətini
həmişə yüksək tutan millət fədaisi.
Əhməd bəyin ömrü - mübarizələrlə
keçən, rastlaşdığı müqavimətlərə
sinə gərən, əzab-əziyyətlərlə, itkilərlə,
xəyal qırıqlığıyla dopdolu və
bütün bunlara rəğmən daim tutduğu yolla dönmədən
irəliləyən şərəfli və əyilməz bir
həyatdır.
Bütün həyat yolunu əhatə edən xatirələrini
yazmaq istəsə də, bunu etməyib. Amma Şuşada
uşaqlıq günlərindən Parisdə təhsil illərinə
qədər keçən bir dövrü əhatə edən
"Altmış yeddi il sonra", Maltaya sürgünündən
bəhs edən "Mütariqə və sürgün xatirələri",
yeni partiyanın qurulması barədə "Sərbəst
firqə xatirələri" Əhməd bəyin
bütün tərcümeyi-halını ehtiva edir.
Şuşada
ilk məktəbdə cəmisi beş nəfər
türk çocuğu oxuyur, qalan çoxluq başqa millətlərdəndir,
həm də türklərə qarşı aqressiv
düşmənçilik ruhunda tərbiyə almış
şagirdlərdir. Tənəffüslərdə
türk çocuqları arxalarını divara dirəyib
hücumlara müqavimət göstərirlər, "rəqibləri"
onların başlarından bahalı xəz Buxara
papaqlarını qapıb kos-kos oynayırlar. Axırda türk çocuqlardan məktəbdə tək
bir nəfər - Əhməd bəy Ağayev qalır.
Yeniyetməlik dövründən Şuşadan
ayrılmış və bir daha doğma şəhərə
gələ bilməmiş Əhməd bu həsrəti həmişə
qəlbində daşımışdır. Paris bulvarında bir əlində
Alfred Müssenin şeir kitabı, o biri əlinlə
lüğət fransız dilini öyrənə-öyrənə
xəyalında yenə vətənini canlandırır:
"Qarabağ yadıma düşdü. Şuşa
şəhərinin dar, palçıqlı və qaranlıq
küçələrini xatırladım".
Parisdə
təhsil alan 23 yaşlı Əhməd
1892-ci ildə Londonda Avropa şərqşünaslarının
IX konqressində iştirak edir. Böyük
şəhəri dolaşır. "Budur,
bu da Hayd Rark. Özünü elə bil
doğma Şuşada, Topxanada, ya da köhnə
dustaqxananın yanındakı erməni bulvarında hiss edirsən".
Əhməd bəyi tanıyanların şəhadətinə
görə, otuz ildən artıq Türkiyədə yaşasa
da, ömrünün sonuna kimi Qarabağ ləhcəsiylə
danışırmış.
Şuşa məktəbində türk
uşaqlarının xəz papaqlarıyla kos-kos oynayanlar
böyüyüb, Daşnak, ya Qnçak partiyalarının
üzvləri oldular və "Mşak" qəzetinin səhifələrində
Əhməd bəyə qarşı indi də təbliğat
(daha doğrusu, yalan-böhtan) hücumuna keçdilər.
1910-cu ildə
E.Ter-Qriqoryan adlı birisi "Alov və qılınc"
adlı pyes yazır və əsərin personajları
sırasında Şükür ağa adıyla təqdim
olunan Əhməd bəy, Hacı Əhməd adıyla təqdim
olunan Hacı Zeynalabdin Tağıyev ermənilərin və
rusların qatı düşmənləri kimi qələmə
verilir. Ermənilərin 100 ildən bəri oxuduqları bir
"mahnı" - guya ruslarçün ən böyük təhlükə
türklərdir və bu təhlükənin
qarşısını yalnız "böyük
qardaşa" qul kimi sadiq olan ermənilər ala bilər.
Ter-Qriqoryanın pyesi haqqında məlumatı mən
görkəmli alimimiz Vilayət Quliyevin Əhməd bəy
Ağaoğlunun "Seçilmiş əsərləri"nə
yazdığı Ön sözündən almışam. Türkiyədə
Əhməd bəyin ən yaxın dostlarından və məsləkdaşlarından
biri tatar əsilli Yusif Akçura qeyd edir ki, Əhməd bəy
türkcə, rusca və fransızca məqalələri eyni həvəslə
yazırdı. Əli bəy Hüseynzadənin
fikrincə, Əhməd bəy rus və fransızca məqalələrini
hətta türkcədən də asan yazırdı. Əhməd bəyin öz etirafına görə, həyatı
boyu yazdığı məqalələrin hamısı bir
araya toplansa, Bakıdan İstanbula qədər uzanan geniş
bir yol ortaya gələ bilər. Nə yazıq ki, bu zəngin
irsdən son otuz ildə - yəni müstəqililk
dövründə çağdaş Azərbaycan oxucuları
yalnız bir qismiylə tanış ola
bildi və bu işdə Vilayət Quliyevin xidməti
misilsizdir.
Müəllifi
olduğu "Ağaoğlular", "Atatürk və
Əhməd Ağaoğlu" kitablarından, Əhməd bəyin
əsərlərinin hazırlanması, onlarçün şərhlər
və izahlar verməsi, ön söz yazmasından başqa,
Vilayət bu il - hörmətli Prezident İlham Əliyevin fərmanıyla
böyük mütəfəkkirin 150 illiyi qeyd olunarkən də
"525-ci qəzet"in şəhifələrində mütəmadi
olaraq onun ayrı-ayrı məqalələrini giriş
sözüylə dərc etdirir.
Bu
yazımda mən Ə.Ağaoğlunun Azərbaycanda nəşr
olunmuş "Seçilmiş əsərləri"nə, məqalələrinə,
"Mən kiməm", "Sərbəst insanlar ölkəsində",
"Sərbəst firqə xatirələri", habelə
"Üç mədəniyyət"in Türkiyə nəşrinə,
oğlu Səməd Ağaoğlunun "Babamın
arkadaşları" kitablarına isnad edirəm. Amma bu mətnlərdən başqa, bir çox
faktları bizim alimlərin və ilk növbədə Vilayət
Quliyevin araşdırmalarından alıram. Hər dəfə bunu qeyd etməsəm də, nəzərə
çatdırmağı vacib bilirəm.
Amma Əhməd bəyin öz əsərlərindən
və alimlərimizin tədqiqatlarından istifadə etməklə
bərabər, irəli sürdüyüm mülahizələr,
gəldiyim nəticələr doğrusu və bəlkə də
yanlışıyla təbii ki, bütünlüklə
yalnız mənə aiddir.
Özünütədqiqin,
özünüanalizin maraqlı örnəyi olan "Mən
kiməm" əsərində Ə.Ağaoğlu
varlığında iki zidd başlanğıcın -
Çölüm və İçim adlandırıdığı
iki xislətin, başqa sözlə, altruizm və eqoizmin
münasibətlərindən söz açır və qibtə
ediləsi bir səmimiyyətlə etiraf edir: "Mənim iki
böyük ehtirasım var: zəngin olmaq və yüksək
vəzifə tutmaq".
Lakin bu sahədə də içiylə
çölü arasında dərin təzadlar və
mücadilələr baş verməkdədir.
Ə.Ağaoğlunun həyat yoluna, fəaliyyətinə
nəzər atdıqda bu mücadilədə altruizmin zəfər
çaldığının şahidi oluruq. Yəni zənginlik
ya yüksək vəzifə naminə Əhməd bəy
heç bir prinsipindən, heç bir əqidəsindən vaz
keçməyib, mənliyindən imtina etməyib. Bu qələbəni lap gənc yaşında
qazanıb və ömrünün sonuna kimi yenilməyib.
Sankt-Peterburqda
qısa təhsil müddətində ilk tanış
olduğu azərbaycanlılar Əli bəy Hüseynzadə və
Əlimərdan bəy Topçubaşov olub. Əli
bəylə dostluğu ömrü boy davam edib. Azərbaycanda çiyin-çiyinə mübarizə
aparıblar. Az zaman fərqiylə hər
ikisi Türkiyəyə köçür, mühacir həyatının
fərəhlərini də, məşəqqətlərini də
birgə yaşayırlar, bir yerdə Maltaya sürgün
edilirlər. Ankarada yaşayan Əhməd bəyin
qızları təhsil aldıqları illərdə
İstanbulda Əli bəyin evində ailə üzvləri kim yaşayıblar. Ə.Hüseynzadənin
ölümündən bir il əvvəl
dünyasını dəyişən Əhməd bəyin vəfatını
eşidən Əli bəy hönkür-hönkür
ağlayıb.
Bütün bunlarla barəbər, bir fakt da əlamətdardır. Deyildiyi kimi,
"Həyat" qəzetini H.Z.Tağıyevin vəsaiti ilə
Əli bəy və Əhməd bəy birlikdə
yaratmış və redaktə etmişlər. Amma
hansı məsələdəsə Əli bəylə
razılaşmadığı üçün Əhməd bəy
ona belə bir məktub yazır:
"Sevgili qardaşım Əli bəy! Təvəqqə
edirəm ki, qəzetinizdə məlum edəsiniz ki, mən
bundan sonra "Həyat" müdirliyindən xaric olub "Həyat"
ilə heç bir əlaqəm yoxdur, Əhməd bəy
Ağayev.
16 noyabr
1905"
Prinsipial məsələlərdə ən yaxın
dostlarına belə güzəştsiz olan Əhməd bəy
milli maraqların müdafiəsi uğrunda mubarizdə tamamilə
barışmazdı.
Özəlliklə 1905-ci ildə Bakıda və
başqa şəhərlərdə erməni-müsəlman
toqquşmaları barədə erməni, rus və Avropa mətbuatında
çıxan yalanları Əhməd bəy elə rus və
fransız mətbuatında konkret faktlarla təkzib edir. Əhməd bəy
bu hadisələr haqqında həqiqətləri hətta həmişə
antimüsəlman və ermənipərəst mövqedə
olan "Sankt Peterburqskie vedomosti" qəzetində belə
çap etdirə bilmişdi.
Dil və
üslub məsələlərində Əhməd bəylə
müxtəlif mövqelərdə olsalar da, Mirzə Cəlil
Məmmədquluzadə "Hardadırlar" adlı
yazısında çox haqlı bir sual verir:
"Hardadırlar rusca yazanlarımız. Bədxahlara
cavab verən keçən vaxtlarda bircə Əhməd bəy
olardı. Amma "İrşad"
çıxandan sonra ...rusca yazmağa dəxi fürsət
tapa bilmir. Niyə rusca oxumuş
cavanlarımız hərdən bir qələm
götürüb müsəlmanlar barəsində yalanlara
cavab yazmırlar?"
Mirzə
Cəlilin 120 il bundan qabaq verdiyi sual bu
gün də cavabsız qalır.
Əhməd
bəy "Bakı hadisələri haqqında həqiqət"
adlı məqaləsində yazır:
"Guya qırğından əvvəl Bakı
mollaları, Baş molla (???) məsciddə
erməniləri qılıncdan keçirməyə
çağırmışdır".
Tam əksinə
olaraq danışırlar ki, ermənilər Şuşadan,
Şamaxıdan və hətta az qala
Türkiyədən başkəsənlər
çağırmışlar ki, müsəlmanlardan intiqam
alsınlar. Şayiələr
yayılırdı ki, Lalayevin pulla ələ
alınmış əsgərləri, Türkiyədən
quldur dəstəsinin başçısı Andronik müsəlmanlara
divan tutacaq (Naxçıvanda, Şamaxıda, Qubada və
başqa yerlərdə elə belə də oldu). Əhməd
bəy davam edir:
"Doğrudan da, ermənilərlə müsəlmanlar
arasında qırğın başlandı. Əvvəlcə bir erməni
bir müsəlmanı öldürdü, ...daha
bir müsəlmanı öldürdü, bir
başqasını yaraladı və açıq şəkildə
bildirdi ki, bundan sonra yenə də müsəlman öldürmək
fikrindədir. Bir müsəlman qatil ermənini
güdərək başından böyük sözlərinə
görə onu qətlə yetirdi. Ermənilər
bu öldürülən üçün təntənəli
dəfn mərasimi düzəldib qəbiristanlıqda nitqlər
söylədilər, onun ailəsi üçün
böyük məbləğdə pul topladılar. Qətl törədən müsəlman həbs
olundu. O, istintaq kamerasından qazamata aparılan zaman yolda
konvoydakı erməni əsgərlər tərəfindən
öldürüldü".
Bu olay sovet vaxtı Dağlıq Qarabağda məhkum
olunmuş üç azərbaycanlının həbsxanaya
aparılarkən qızışmış kütlə tərəfindən
linç edilməsini, elə maşının içindəcə
yandırılmalarını yada salır. Tarix necə də
təkrar olunur.
Tarix başqa bir cəhətdən də təkrar olunur. Bizim günlərdə
Rusiyayla ABŞ və Fransa arasında ən azı ciddi gərginlik
var. Amma hər üç ölkənin təmsilçiləri
Qarabağ məsələsi üzrə Minsk qrupunda, əsasən
ermənipərəst mövqedə dururlar, bu məsələdə
yekdildirlər.
Keçən əsrin əvvəllərində də
belə idi.
Ə.Ağaoğlu yazır:
"Qafqaz hakim dairləri hər işdə erməniləri
müdafiə edir və ruhlandırırdı".
Erməniləri nəinki rus çarı müdafiə
edirdi, hətta türk sultanı da dəstəkləyirdi. "Üç mədəniyyət"
əsərində Əhməd bəy yazır:
"Padşah
hələ də ermənilərə sığınıyor,
onlardan yardım istiyor. "Aziz və
mühterem" olan erməni dostlarını hər gün
sarayında sayqıyla kabul edərək,
devlet işlerini ellərinə emanət ediyor. Duşmanlar
sultan saraylarını müsadirə edərək
eşyalarını sokaka atıyor, haremlerini yatak odası
yapıyorlar".
Elə həmin
əsərində Əhməd bəy Sultan Vahəddin
zamanında ingilis zabiti Maksvelin əmri ilə ermənilərə
hər islam və türk evinə girərək
şübhəli gördükləri qızları ala bilmək
üçün bəlgə (vəsiqə) verildiyini
yazır.
Peterburqda təhsil illərini xatırlayaraq, Əhməd
bəy qeyd edir ki, tələbələr arasında yalnız
üç nəfər türk-tatar vardı. Qalanları erməni,
gürcü, ləzgi və b. idi... "Bizi
görər- görməz hamısı ayağa qalxdı, bizə
tərəf gəldilər. Həmin dəqiqələrdə
aramızda türklük, ermənilik, gürcülük,
çərkəzlik-filan yoxdu. Hamımızı
birləşdirən müştərək qafqazlılıq
duyğusu vardı".
Bəs nə oldu? Erməni-türk münasibətləri
niyə pozuldu? Türkiyədə "milləti-sadiq"
adlandırdıqları və bu gün də bu ölkədə
hüzur içində rahat yaşayan ermənilər haqda
burada danışmıram. Qafqazda bu münasibətlərin,
pozulmasına gəldikdə isə, bu, əlbəttə
Çar hakimiyyətinin apardığı "parçala,
hökm et", yaxud "ayır, buyur"
siyasətiylə bağlı idi. Amma bu qarşdurmanın
kökləri barədə erməni millətçilərinə
xas olan bir cəhəti Əhməd bəy çox dəqiq
göstərir: "Müsəlmanlar mədəniyyət
yoluna qədəm qoyduqları ilk günlərdən
başlayaraq, ermənilər qonşularını lazımi rəğbətlə
qarşılamadılar".
"Lazımi rəğbətlə
qarşılamadılar" hələ çox yumşaq ifadədir. Erməni millətçilərinin
gözləri götürmədikləri ilk növbədə
savadlı Azərbaycan ziyalılarıdır. Ermənilər
qarşısında heç bir günahı olmayan, hər
xalq kimi onlara da normal münasibət bəsləyən hər
hansı Azərbaycan ziyalısı tanınmış və
nüfuzlu şəxsiyyətdirsə, hökman erməni mətbuatında
ləkələnir, terrorçu ASALA təşkilatının
qətlinə qərar verilmiş adamların siyahısına
düşür. Ermənilərin əleyhinə
çığır-bağır salan "millət qəhrəmanlarıyla"
işləri yoxdur, onlar ermənilərçün təhlükəli
deyillər, nə qədər istəyirlər
boğazlarını yırtsınlar. Amma
qeyrətli və ağıllı ziyalılar - real qüvvədir,
odur ki, ilk növbədə onları aradan götürmək
lazımdır. Çox vaxt "özmüzkülərin"
əliylə... Əhməd bəy
yazır:
"Qırğın zamanı nəinki ziyalı, hətta
ən sadə müsəlman ailələrindən də eləsi
yox idi ki, şəxsi təhlükəsizliklərini risk
altında qoyaraq erməniləri gizlətməsin. Halbuki erməni
ziyalıları tərəfindən bir təsadüfdə də
olsun belə addım atılmamışdır".
Erməni
yazıçısı, şamaxılı Aleksandr Şirvanzadə
(Movsisyan) həmin o "Sankt-Peterburqskie vedomosti" qəzetində
yazırdı:
"Mən bir müddət Bakıda qalıb hədsiz kədərlə
müşahidə etdim ki, müsəlmanlarla ermənilər
arasında mehriban münasibətlər pozulmuşdur. Hər yerdə,
hər addımda bir-birinə qarşı aşkar
inamsızlıq hiss olunurdu. Ədalət naminə deməliyəm
ki, Ağayev həssaslıq göstərdi: geniş
müşahidəli bir şəxs kimi o, ayrı-ayrı
müsəlmanlarla ermənilər arasında şəxsi
düşmənçilik zəminində tək-tək və
tez-tez baş verən toqquşmalara ciddi məna verdi. Ağayevlə
danışdığımızdan bir qədər sonra
"Kaspi" qəzetinin redaksiyasında erməni və
müsəlman ziyalılarının
yığıncağı keçirildi. Bu
iki qonşu millətin nümayəndələrinin ümumi və
ictimai mənafe zəminində birləşməsi yolunda ilk cəhd
idi. 20 nəfərin iştirak etdiyi həmin
yığıncaqda çoxları böyük
toqquşmaların törəyə biləcəyi barədə
Ağayevlə mənim təşvişimə şərik
oldular".
Bizim günlərdə də iki tərəfdən edilən
belə ziyalı təşəbbüslərinin heç bir
real nəticə vermədiyi bəllidir. Bu gün də
Qarabağ münaqişəsinin həllinin açarı
başqa əllərdədir. Erməni-Azərbaycan
toqquşmalarının qarşısına almaq
üçün Azərbaycan ziyalıları Tiflisə
Qafqazın canişini Vorontsov-Daşkovla görüşə
gedirlər. Bu görüşlərdə
Əhməd bəy aparıcı fiqur kimi iştirak edir, necə
deyərlər "birinci skripkanı" çalırdı.
Amma bu təşəbbüslərin də səmərə
vermədiyini dərk edən ayıq başlı Azərbaycan
ziyalıları bir müdafiə təşkilatı
yaratmağın zəruriyyətini duyurlar. Vilayət
Quliyev yazır:
"Bu məqsədlə
Ə.Ağaoğlu, doktor K.Mehmandarov, Ə.Rəfibəyov,
B.Cavanşir və b. fəal iştirakı ilə 1906-cı
ildə "Difai" partiyası yaradıldı. "Difai" əslində, həmin çətin
dövrdə Azərbaycan türklərinin milli
varlığını, şərəf və ləyaqətini
qoruyan, onların imperiya zülmünə və erməni
terroruna qarşı müqavimətini təşkil etməyə
çalışan ilk siyasi təşkilat idi".
Dəyərli
alimimiz Əziz Mirəhmədov "Əhməd bəy
Ağaoğlu" kitabında yazır: "Difai"nin
başçılarından olan Ə.Ağaoğlu bir sıra
Azərbaycan şəhərlərinə gedərək, yerlərdə
məhəlli şöbələrini təşkil etmişdi,
Gəncədə təşkilat komitəsinə Ələkbər
və Ələsgər Xaçməmmədov
qardaşları, həkim Həsən Ağayev, Ələkbər
Rəfibəyli, şeyxulislam Molla Məhəmməd
Pişnamazzadə, gimnaziya müəllimi Mirzə Məhəmməd
Axundzadə və başqaları daxil idi".
Məxəzlərdə Gəncədə "Difai"
firqəsinin əsas rəhbərləri kimi Ələkbər
bəy Rəfibəyli və Molla Məhəmməd
Pişnamazzadə, Qarabağda Kərim bəy Mehmandarov
göstərilir.
Çox zaman olduğu kimi, nüfuzlu
ziyalılarımız xalqın maraqları naminə, millətin
xilası yolunda çarpışarkən
"özümüzkülər" - "sapı
özümüzdən olan baltalar" onların
ayaqlarını baltalayırdılar. Bəzi felyetonlarında Mirzə Cəlil
öz üslubuna uyğun olaraq, Əhməd bəylə
yüngülvari məzələnirdi:
"Heyif olsun o elminə ki, Firəngistan xarabasında təhsil
eləyibsən. Gedib Avropanın veyilxanalarında guya elm
oxuyubsan, bir mənə de görüm "asmurş" nədir?
Həyə bildin! Asmurş bir cin adıdır.
Di get, dəxi elmdən dəm vurma".
Mirzə
Cəlilin amalından xəbərdar olan, onun yumor hissini qiymətləndirən,
özü də bu hissə malik olan Əhməd bəy
yazırdı:
"Baxın "Molla Nəsrəddin"ə. Bu cəridə
nə gözəl cəridədir! Nə qədər
ağıl, zəka, məharət və zövq göstərir,
nəinki biz müsəlmanlar, bəlkə ən mədəni,
ən mütərəqqi tayfalar belə cəridələri
ilə fəxr edərlər!"
XX əsrin əvvəllərindəki Azərbaycan mətbuatının
araşdırıcısı Əziz Mirəhmədov Əhməd
bəyin buraxdığı "İrşad" qəzetinin
qarşısına çıxan çətinliklərdən
yazır. Çeşidli mürtəce qüvvələrin həmlələri,
hakim dairələrə yağış kimi yağan danoslar,
İran şahının tənqidinə qadağa
qoyulması, çapxananın, müdirin evinin
axtarılması, hətta Əhməd bəyin Qafqazdan
qovulması təklifi və təhlükəsi qəzetin nəşrini
davam etməsinə imkan vermirdi. Ə.Mirəhmədovun
yazdığı kimi, "Çox əlamətdardır ki,
belə bir vaxtla qəzetin dadına çatan "Molla Nəsrəddin"
oldu".
Mətbuat səhifələrində hədələrlə
və siyasi danoslarla kifayənlənməyib, muzdlu
qoçulara indiki Filarmoniyanın binasında Əhməd bəyi
döydürürlər. Belə bir şəraitdə Əhməd
bəy mühacirət etmək qərarına gəlir:
"Şiddətli tənqid edilənlər arasında idim. İş belə dərəcəyə
çatmışdı ki, artıq daha izzət-nəfsimin
deyil, ailəmin də sakitliyi və salamatlığı təhlükə
altına düşmüşdü".
Amma Əhməd bəy Türkiyəyə gedəndən
sonra da ardınca atılan daşlar səngimir, onun müdafiə
edən gənc Üzeyir bəyin qarabağlı qiyafəsində
karikaturunu çap edirlər və fitnəkarlıqla araya
qarabağlı-bakılı məsələsini atırlar. Əhməd bəy
Üzeyir bəyin cavabıyla tanış
olduqdan sonra gənc dostuna məsləhət görür ki,
belə ucuz və düşük atmacalara cavab verməsin. Qoy
nə deyirlər desinlər, nə yazırlar yazsınlar, sən
bunlara əhəmiyyət vermə, öz işini gör,
öz yolunla getməyə davam et - Əhməd
bəyin tövsiyəsinin məğzi belə idi.
"Qarabağlı-bakılı" söhbətinə Mirzə
Cəlil də özünəməxsus şəkildə
münasibət bildirir:
"Heç bir millət, heç bir işdə bizə
oxşamır.
Hər işimiz tərsinədir, qarabağlısan,
yazıçılıq eləmək istəyirsən, cəhənnəm
ol, get, otur öz Qarabağında nə qədər istəyirsən
yaz, dəxi sənin Bakıda nə işin var. Bu, harda
görsənib ki, insan qarabağlı
ola-ola gedə otura bir özgə şəhərdə qəzet
çıxarda? Amandır qardaşlar, huşyar
olun. Əvvəla içinizə başqa
şəhərdən gələn bir yad adamı qoymayın.
Ərizə verməlidir, verin, şipyonluq eləməlidir
eləyin, xülasə hər bir vasitə ilə olsa
çalışın öz içinizdən rədd edin.
Amandır qardaşlar qeyrət, qeyrət. (Əgər varsa!) İndi fürsət
vaxtıdır, sonralar ola bilər ki, xalq
ayıla və bizim qərəzbazlıq yolunda işlətdiyimiz
xəbərçiliyə yol verməyə. Odur ki,
danosbazlıq və şeytançılıq
vıstavkalarında qızıl medal alan əvvəl
müsəlman qardaşlar olur".
Mirzə Cəlil mübarizəsini davam etdirməkçün
Qafqazda qalır. Əhməd bəy ömrünün
Türkiyə dövrü başlanır - çətinliklərlə,
fədakarlıqla, fərəhlərlə və
peşmançılıqlarla dolu bir ömür. Ağayev - Ağaoğlu olur. Amma
arada Nuri paşanın komandanlığı ilə Azərbaycana
yardıma gələn Qafqaz-İslam ordusuyla Nuru paşanın
siyasi müşaviri kimi vətənə gəlir. Aparılan danışıqlarda Nuri paşa və
Əhməd bəy M.Ə.Rəsulzadənin rəhbərlik
etdiyi Milli şuranın ləğv olunmasına və Fətəli
xan Xoyskinin rəhbərliyi ilə Nazirlər
şurasının yaradılmasına razılıq verirlər.
Bəlkə elə buna görə də
M.Ə.Rəsulzadə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaradılmasında Əhməd bəyin rolunu "ikinci dərəcəli
və epizodik" adlandırmışdır. Əhməd bəyin Əlimərdan bəy
Topçubaşovla münasibətləri də soyuq idi.
Odur ki, mühacirətdə də
soydaşlarından Əli bəydən başqa yaxın dostu
yox idi. Müxtəlif Azərbaycan
mühacir təşkilatlarına daxil olmadan türk siyasi həyatına
inteqrasiya olunmuşdu.
Əhməd bəyin Türkiyə illəri barədə
Vilayət Quliyevin "Atatürk və Əhməd
Ağaoğlu" kitabında ətraflı bəhs olunur. Təbiətinə
və xislətinə uyğun olaraq Əhməd bəy
İstanbulda ilk günlərdən aktiv siyasi-ictimai həyatın
içinə girir, "İttihad və Tərəqqi"
partiyasının qurucularından və ideoloqlarından biri
olur, qəzetçilik fəaliyyətini davam etdirir.
Yenə də təbiətinə uyğun olan
çılğınlığı, prinsipiallığı,
ötkəmliyi və hətta tərsliyi, höcətliyi
başına burda da bəlalar açır. Vilayət Quliyev yazır:
"Ayağına balta vurmayınca sakitləşməyən
adam!" - illər sonra gənclikdən
tanıdığı Nazım Hikmətin Mikayıl Rəfili
haqqında dediyi bu sözləri eyni ilə Əhməd
Ağaoğluna da aid etmək olar".
Bu bənzətmə
doğrudur, amma burda bir yanlışlıq da var: Mikayıl Rəfili
haqqında bu sözlər Nazım Hikmətin ona həsr
olunmuş şeirindən deyil, Rəsul Rzanın
"Qızıl gül olmayaydı" poemasındandır,
özü də belədir:
Dilinə
soyuq söz gəlməyən,
ayağına balta vurmasa
dincəlməyən
bədbəxt adam.
Bir
yanlışlıq Ə.Ağaoğlunun "Seçilmiş
əsərləri"nin (2007) izahlar
bölümündə də var:
"Mehmet Əmin Yurdaqul (1869-1844) Türkiyənin milli
şairi, ölkənin dövlət himninin müəllifi"
(səh. 380).
Türkiyənin dövlət himninin - Milli marşın
müəllifi Mehmet Akif Ersoydur.
İngilislər
tərəfindən illihadçılarla birlikdə Malta
adasına sürgün olunmuş Ə.Ağaoğlunu və
başqalarını Mustafa Kamal Paşa azad etdirə bilir,
Ağaoğlunun sürgündən qurtulmasında Sovet Azərbaycanının
hökumət başçısı Nəriman Nərimanovun
da rolu olub. Ümumiyyətlə, Ağaoğlu
köhnə dostu saydığı Nərimanova böyük
hörmətlə yanaşır, ona yazdığı məktubda
vətənə qayıtmaq haqqında müraciət edir.
Nərimanov bu müraciətə müsbət
yanaşsa da, xoşbəxtlikdənmi, bədbəxtlikdənmi
bu niyyət baş tutmur. Bədbəxtlikdən
ona görə deyirəm ki, Əhməd bəyin bir də
Qarabağı, doğma Şuşanı görmək, vətən
torpağına tapşırılmaq arzusu ürəyində
qalır. Xoşbəxtlikdən ona görə
ki, 37-ci ilin repressiya qurbanlarının - işgəncələrə
məruz qalanların, güllələnənlərin
arasında olmur.
Mustafa Kamal zəfər çalıb Türkiyəni
işğaldan azad edəndən sonra onun ən yaxın
silahdaşlarından biri də Əhməd bəy
Ağaoğlu olur. Qazi onu mühüm bir vəzifəyə
- Baş mətbuat idarəsinə müdir təyin edir. Böyük Millət məclisinə deputat
seçilir. Qazinin ona xüsusi diqqətlə
və qayğıyla yanaşması ətrafındakılardan
bəzilərinin qısqanclığına səbəb olur, hər
vəchlə onu Atatürkün gözündən salmağa
çalışırlar. Ağaoğluna
qarşı istifadə olunan ən yaramaz üsullardan biri hər
fürsətdə onun Azəri türkü olmasını
vurğulamaq idi.
Məclisdə
Əhməd bəyin iradlarına qarşı Maliyyə naziri:
"Əhməd bəyə əvvəlcə türkcə
öyrənməsini tövsiyə edirəm”, - deyə kobud
atmaca atır.
Əhməd bəy yerindəcə onu
Konstitusiyanı pozmaqda ittiham edib susdurur.
Ə.Ağaoğlunun yazılarını
"saçma-sapan" adlandıran başqa bir millət vəkilinə
elə məclisdəcə: "Sənə din də daxil
olmaqla hər mövzuda yeddi il dərs verərəm" -
deyir.
Qəzetəçi
Cəlal Nuri bir çıxışında söylədiyi
"Ağaoğlu Əhməd bəy deyilən adam rusdur" sözlərinə qarşı
Əhməd bəy: "Mən Ağaoğlu Əhməd
anamın, atamın və bütün əcdadlarımın
damarlarında türk qanından başqa qan axmayan
qarabağlı bir türkəm" cavabını verir. Belə cahil hücumlar tək Əhməd bəyə
yox, onun ailə üzvlərinə qarşı da olurdu.
Demokrat partiyasının fəallarından biri kimi tanınan Səməd
Ağaoğlu haqda Cümhuriyyət Xalq Partiyasının
orqanı "Ulus" qəzetində "Ağayevin
oğlu" ifadəsi işlədiləndə bacısı
Millət vəkili Tezer xanım etiraz əlaməti olaraq, CXP-dən
istefa edir. Səməd bəy təhsilini davam
etdirməkçün Strasburqa getmək istəyəndə
Ədliyyə naziri Şükrü Saracoğlu "Vaxtı
ilə cibində rus pasportunu daşımış bir
adamın oğlunu Avropaya göndərə bilmərəm"
qərarını verir. Əhməd bəyin
başqa bir qızı - Türkiyənin ilk qadın
hüquqşünası Süreyya xanım təhsilini davam
etdirməkçün Parisə getmək istəyəndə
"Milliyətçi (indi də milliyətçi
ittihamı! - A.) Əhməd
bəyin qızı belə seminara gedə bilməz" qərarıyla
üzləşir.
Ömrü boyu Şərq despotizmiylə mübarizə
aparan Əhməd bəy Avropa dövlətlərinin Türkiyə
qarşı təcavüzündən, Malta
sürgünündən sonra Qərbin mənəvi-əxlaqi
dəyərlərindən də ümidini üzür. Bu dövrdə
Sovet quruluşunun ilk dövründə elan olunan
şüarlar, o cümlədən, millətlərin
azadlığı və bərabərliyi barədə bəyanatlar
Ağaoğlunun nəzərlərini Moskvaya tərəf
çevirir. O zaman Sovet Rusiyasının Türkiyədəki
səfiri olan S.Aralov xatirələrində Rusiyayla Türkiyənin
yaxınlaşmasında, Leninlə Mustafa Kamal arasında
xoş münasibətlər yaranmasında Əhməd bəyin
rolunu xüsusi qeyd edir. Elə bu da
Ağaoğlu bədxahlarının əllərində daha
bir dəlilə çevrilir. Vaxtilə
"Ağayoffun" Çar Rusiyasının təbəəsi
olması başının qaxıncına çevrilir.
Türkiyə Böyük Millət Məclisinin o vaxtki
başqanı Rauf Orbay: "Hakimiyyəti-milliyə"
Türkiyə hökumətinin, yoxsa Rusiya səfirliyinin mətbu
orqanıdır?" - deyə
Ağaoğlunun istefasını tələb edir.
Əhməd bəyin nüfuzlu əleyhdarlarından biri
də Baş nazir İsmət İnönüdür. İsmət paşa
Cümhuriyyət tarixində öz yeri olan, Atatürkdən
sonra "İkinci adam" sayılan şəxsiyyətdir.
Amma nədənsə Əhməd bəyə
münasibəti heç də xoş olmayıb. Vilayət Quliyev bunun bir çox örnəklərini
gətirir.
İsmət paşanın Əhməd bəyin yaxın
dostu Y.Akçurayla münasibətlərinin pozulması da
Yusif bəyin Məclisdə verdiyi təklifdən
başlanır. Y.Akçuranın məmurların dövlət
avtomobillərinin aradan götürülməsi təklifinə
cavab olaraq, İsmət İnonü nümayişkaranə
şəkildə xidməti maşınına minməyərək:
"Haydı mənə bir taksi" -
çağırmasından sonra Yusif bəy daha parlamanda
çıxış etmir. Olsun ki İsmət
paşanın da, bəzi başqa siyasi xadimlərin də rəyincə
Türkiyəyə sığınmış azərilər,
tatarlar "gəmidə oturub gəmiçiylə dava"
etməsələr də, yersiz surətdə ölkənin
işlərinə qarışırlar. İsmət
paşa üzünü Əhməd bəyə tutaraq
deyir: "Əhməd bəy,
siz xəyalpərəst idealistsiniz. Həyatdan xəbəriniz
yoxdur, insanlar pul istəyirlər, pul! Və siyasətçilər
onların bu istəyini nəzərə almağa borcludurlar.
Siz belə şeyləri anlaya bilməzsiniz".
Əhməd bəy bu sözləri də cavabsız
qoymur.
İsmət paşanın Ə.Ağaoğluna
münasibətini Atatürk də bilirdi. Əhməd bəyin
qızı Süreyya xanımın xatırladığı
kimi bir məclisdə Qazi atasına yanaşaraq:
- Əhməd bəy, İsmət paşa "Əhməd
bəyə dövlət qulluğunda yer yoxdur" - deyir.
Ağaoğlu:
"Mən kimsədən dövlət qulluğu istəmədim"
- deyə cavab verir.
Vilayət
Quliyev yazır: "Baş nazir İsmət
İnönünün "yetişmiş insan
potensialının" olmamasından acı-acı şikayətləndiyi
1930-cu illər Türkiyəsində Əhməd
Ağaoğlunun ensiklopedik zəkasına, universal biliklərinə,
tükənməz enerjisinə tətbiq sahəsi
tapılmamışdı".
İsmət
paşa Ə.Ağaoğlunun Baş Mətbuat idarəsində
tutduğu vəzifədən azad edilməsinə də nail olur. Yerinə İsmət
paşanın adamı sayılan Mehmet Zəkəriyyə
Sertel (1890-1980) təyin olunur.
İndiyə qədər bilmədiyim bu faktı Vilayətin
kitabından öyrənən zaman qəribə hisslər
keçirdim.
Yüz il bundan qabaq, mənim
doğulmağımdan on-on beş il əvvəl baş verən
hadisələrdən söhbət getdiyi yerdə birdən birə
şəxsən tanıdığım, dəfələrlə
söhbət etdiyim adamın adına rast gəlməyim
möcüzə kimiydi. Nazım Hikmətin
yaxın dostu Zəkəriyyə Sertel ailəsiylə birlikdə
bir müddət Bakıda yaşayarkən tez-tez atamgilə
qonaq gələrdilər. Biz də bir
neçə dəfə onların evlərində olmuşduq.
Zəkəriyyə bəylə Parisdə də
görüşmüşdük. Bakıda
dəfn olunmuş həyat yoldaşı Səbihə
xanımı da, qızları Yıldız xanımı da
tanıyırdım. Yıldız
xanımla Bakıdan başqa, Parisdə və İstanbulda da
görüşmüşdük. Zəkəriyyə bəy
"dostlarım Əli bəy Turan, Əhməd
Ağaoğlu, Yusif Akçura" - deyəndə mənə
elə gəlirdi ki, qoca bir az
mübaliğə edir, onlardan xeyli cavan idi axı. Bir də ki, mənimçün əfsanəyə
çevrilmiş insanların qarşımdakı qocayla
dostluğu mənə Zamanların, Vaxtların qatıb
qarışması, dəyişik düşməsi təsiri
bağışlayırdı. Məşhur
türk rəssamı Abidin Dino Bakıya məhz Zəkəriyyə
bəyi görməkçün gələndə onu Sərtəllə
birlikdə qarşılayıb ötürdük. Bütün bunlar haqqında "Kərəm
kimi" kitabımda dərc olunmuş "Sərtəllər"
adlı yazımda ətraflı bəhs etmişəm. Nazım Hikmətdən söz düşmüşkən
indiyəcən bilmədiyim bir fakt da məni təəccübləndirdi.
Elementar məntiqə görə
türkçü-turançı, millətçi Əhməd
bəy kommunist Nazım Hikmətlə antipod, ən azı
siyasi rəqib olmalıydı. Əhməd
bəyin qızı Süreyya xanım xatirələrində
Ankarada evlərinə tez-tez gəlib gedən qonaqların
sırasında Nazım Hikmətin də adını çəkir.
Əhməd bəyin İsmət paşayla münasibətlərinin
daha da gərginləşməsi Sərbəst firqənin
yaranmasıyla bağlıdır. Tək partiyalı
Türkiyədə ikinci siyasi firqənin yaranması
Atatürkün öz təşəbbüsü idi və bu təşəbbüsün
səmimiyyətinə şübhələnməyə əsas
yoxdur. Atatürk doğrudan da
çoxpartiyalı Qərb demokratiyalarında olduğu kimi, ikinci
bir partiyanın yaranmasını zəruri hesab edirdi. Sırf müxalifət partiyası olmasa da, hər
halda bu firqənin öz proqramı, öz ideologiyası,
öz siyasi davranışı olmalıydı. Əhməd bəy bir söhbətində deyir ki,
İngiltərədə kralın müxalifəti olduğu
kimi, bu da Qazinin öz təşəbbüsüylə
yaranmış "Atatürk "müxalifəti"
olmalıydı. Əhməd bəyin müdrik həyat
yoldaşı Sitarə xanımın uzaqgörənliklə
"bu, sizi dolaşdırmaqçün siyasi duzax ola bilər" xəbərdarlığına
baxmayaraq, Əhməd bəy Qazinin niyyətinin xoşməramlı
olmasına qəti əmin idi, yeni firqəni "çox qəribə
və çətin dərk edilən insan olan Qazinin istəyi
və razılığının bəhrəsi" hesab
edirdi. Yeni firqəyə Atatürkün
bacısı Məqbula xanımın da daxil olması bu fikri
bir daha təsdiqləyirdi.
Amma məsələ ondaydı ki, hamının Türkiyənin
xilaskarı kimi qəbul etdikləri Atatürkdən deyil, onun
yeganə siyasi partiyasından və bu partiya hökumətinin
yeritdiyi siyasətdən narazılar da çox idi və onlar
yeni firqədə xilas yolu görürdülər. Sərbəst
firqənin gün-gündən artan populyarlığı
Cümhuriyyət Xalq Partiyasını və Hökumətinin
başında duran İsmət İnönünü narahat etməyə
bilməzdi. Samsunda söylədiyi nitqində
İsmət paşa yeni siyasi partiyaya ciddi iradlarını
bildirir. Cavab olaraq, Sərbəst firqənin
qurucuları Əli Fəthi Okyar və Əhməd
Ağaoğlu İzmirdə görüşlər
keçirirlər. İzmir əhalisi yeni
partiya rəhbərlərini olmazın çoşquyla,
izdahamlı nümayişlərlə, bitib-tükənməyən
alqışlarla qarşılayırlar. Bununla
bağlı Əhməd bəyin bir etirafı
düşündürücüdür: "Yüz minlik
izdihamın nə qədər qorxunc varlıq olduğunu mən
ilk dəfə burada gördüm. Onun məhəbbəti
də, qəzəbi də bəladır".
Bu sözləri oxuyarkən 90-cı illərdə
Azadlıq meydanındakı mitinqlərdən
aldığım təəssüratı xatırladım.
Ağaoğlu
yazır:
"1930-cu il avqustun 8-də təməli qoyulmuş Sərbəst
firqə həmin il noyabrın 17-də, yəni heç
yüz gün yaşamadan tarixə gömüldü".
Sərbəst
firqəyə qarşı duran qüvvəni səciyyələndirərək
Əhməd bəy qeyd edir:
"Yeni firqənin tərəfində yalnız on
beş millət vəkili və Məqbula xanım vardı. O biri tərəfdə
üç yüz millət vəkili, hökumət, İsmət
paşa kimi kinli Baş nazir, dövlət, dövlətin malik
olduğu bütün vəsait və qüvvələr
vardı. Əsrlərlə əzilmiş və
sındırılmış millətin tərəfdarları
yalnız təhlükə və qorxu olmadığı
zamanlar müsbət və işə yararlı qiymət
alır".
Əhməd
bəyin "Sərbəst firqə xatirələri" və
"Sərbəst insanlar ölkəsində"
yazılarını oxuyanda hər iki başlıqdakı
ümumi sözə - "sərbəst" sözünə
diqqət yetirməklə bərabər, belə bir fikrə də
gəlirsən ki, Sərbəst firqə haqqında xatirələr
Sərbəst insanlar ölkəsinə bir açardır.
"Sərbəst insanlar ölkəsinin"
janrını təyin etmək çətindir. Tomas Morun və
Kampanellanın əsərlərini yada salaraq bu yazını
utopiya adlandırırlar. Amma Əhməd
bəyin əsəri sırf utopiya deyil. Utopik
bir cəmiyyət təsvir edirsə də, qəhrəmanın
qurtulduğu əsarətdən bəhs edən səhifələr
daha çox antiutopiya təsiri bağışlayır. Amma bu da əsəri tam xarakterizə etmir. "Sərbəst insanlar ölkəsində" həm
də siyasi pamfletdir və məhz bu yönümdən onda
yürüdülən bəzi fikirlər və mülahizələrin
Sərbəst firqənin başına gələn olaylarla
bağlantısını duymaq olur. Həm
də tək Sərbəst firqənin tarixçəsi deyil,
eyni zamanda, Əhməd bəyin yaşadığı
dövrdə Türkiyənin bir çox problemləri bu siyasi
pamfletdə, ya traktatda öz əksini tapmışdır.
Sərbəst
insanlar ölkəsinin müdrikləri sayılan pirlər əsarətdən
qurtulmuş insandan soruşurlar: "Əsarətin
görünən bağlarını qırmısan, amma daxili
halqalarını da qırıb atmısanmı?"
Əsərdən
bəzi sitatlar:
"Azad olmaq asan deyildir. Köləlik bundan
asandır. Kölə özünü başqasına təslim
edir, iş bitir. Azad isə, əksinə,
başqası haqqında düşünməyə məcburdur.
Qulluqgöstərmə, yaltaqlıq, kölələrin,
əsirlərin işidir, ruhun büsbütün misgin və zəlil
olduğuna dəlildir. Yaltaq adamda şərəf və heysiyyət
olmaz. Bu qulluqgöstərmə və yaltaqlıq Şərq
xalqlarını mənən gətirib yeyən illətlərin
ən qorxuncu və ən dəhşətlisidir... Şərq
qəsidəxanları özləri də hiss etmədən və
fərqinə varmayaraq millətlərinə ən çox
pislik edən insanlardır.
Azad olmayan məmləkətləri tək bir şəxs
idarə edir.
Hökmdar deyilən bu adamın iradəsi
hakimdir. Belə məmləkətdə vətəndaşların
xoş güzəranı və səadətlərindən
daha artıq o tək adamın keyfinin qayğısına
qalırlar. Adamın qədir-qiyməti
onun bacardığından daha artıq özünü o tək
şəxsə bəyəndirmək qabiliyyəti ilə
ölçülür. Çəkişmə,
tüfeylilik, şöhrət qazanmaq, hiylə və
fırıldaq bu üsulun vasitələridir.
Məsələn, istibdad özünü maariflə,
ticarətlə, əkinçiliklə, yollarla, sənayə
ilə çox da yormadı. Əhalidən
alınan milyonlarla pullar bu işlərə sərf olunmaq
üçün beş-on adamın əllərinə verilməyə
başlandı.
Hər məmur,
hər xadim və dövlət adamı öz həyatı
haqqında hər an hesabat verməyə
borcludur.
Azadlıq nəzarətə istinad edir. Azadlıq nəzarət
deməkdir. Nəzarət olmayan yerdə azadlıq olmaz və
ola da bilməz.
Nəzarət heç kəsin ağzına gələni
söyləməsi və haqlı-haqsız başqalarına
öcəşməsi deyildir.
Nəzarət başqa, xəbərçilik başqa.
Tənqid etdikləri adamların heysiyyətinə
toxunacaq bircə kəlmə belə işlətməkdən
çəkinməli, onlara hörmət edilməlidir.
Bu
sözlər əsarətdən qurtulmuş adama öz məmləkətindəki
tənqidləri xatırlatdı, Aman, o necə də çirkin
azğınlıq idi, nə küfrlər, nə
söyüşlər idi! O nə qarışıq kəlmələr,
nə qapalı işarələr, nə
üstüörtülü və iyrənc simalardı!
Bəziləri ziyalı zümrəsinin çox vaxt milləti
təmsil etmədiyini və bu iki məfhum arasında bəzən
dərin təzadlar olduğunu, bir-birinə yad
qaldıqlarını və hətta bir-birini anlaya bilmədiklərini
və ona görə də ziyalı zümrəsinin daim millətə
tərcümanlıq edə bilməyəcəyini misallarla
sübuta çatdırmışlar.
Bunlara cavab olaraq Şekspir, Milton, Gete, Şiller, Kant,
Hegel, Molyer, Volter, Jan Jak Russo, Viktor Hüqo, Dante, Puşkin,
Lermontov, Tolstoyun adları çəkilir. "Şekspir
və Milton olmasaydı, Kromvelin zühuru mümkün
olardımı? Volter və Jan Jak Russo
yetişməsəydilər, "Bəşər hüququ bəyannaməsi"
işıq üzü görərdimi?
Susdurmaq,
hərəkətsiz saxlamaq, və
təndaşların ağızlarını, gözlərini,
qulaqlarını, beyinlərini bağlamaq istibdad üsulunun
idaretmə sistemidir".
Bu
parçanı oxuyanda M.Ə.Sabirin məşhur şeiri yada
düşür: "Dinmə, danışma..."
Ə.Ağaoğluyla Mirzə Fətəli Axunzadənin
də fikir yaxınlığı var. Bu, böyük İran
şairi Sədiyə münasibətlərində
görünür. Mirzə Fətəlinin
"Gülüstan" və "Büstan" haqqında
dedikləri məlumdur. Əhməd bəy
"Üç mədəniyyət" əsərində
yazır:
"Şeyx
Sədi çağının ən böyük adamı və
hətta ən böyük dahisi ola bilər.
Üslubu farscanın ən mükəmməl və
ən yüksək örnəyi sayılıyor. Fəqət genelliklə Şeyx Sədinin fəlsəfəsi,
dünyaya baxışı, həyat haqqında telekkiləri,
fəzilət və gözəllik denilən məfhumlara aid
duyduqları bu gün, iyirminci yüz ildə, bizə ilham verəcək
bir dəyər daşımamakdadır".
Bu əsər
"Üç mədəniyyət" adlansa da və bu
üç mədəniyyət ifadəsiylə
Xristianlığa, İslam və Budda Brahma dininə işarə
olunsa da, müəllif əsasən iki dinin -
xristianlığın və islamın dəyərləri,
tarixi və müqayisəsi üzərində durur.
"Sərbəst
insanlar ölkəsində" əsərində şübhəsiz
Atatürk nəzərdə tutularaq deyilir:
"Azadlığa doğru yürüyən bir millətin
qabağında bu cür rəhbərlər oldumu, belə
sayıla bilər ki, o millət artıq ən əsas
istinadgahını tapmışdır. Bu rəhbərlərə
göstərilən hörmət və etimad həmin məmləkət
üçün əsaslı bir təhlükəsizlik sipəridir.
Belə bir şəxsiyyət hər bir hərc-mərcliyə
asanlıqla sinə gərə bilər. Doğrudur,
bu kimi rəhbərlərin dalınca danışacaq
alçaq təbiətli insanlar tapıla bilər. Lakin bunun əhəmiyyəti yoxdur. Cəmiyyətin sağlam ağlı və rəhbərə
etimadı bu kimi əllaməliyi asanlıqla aradan qaldıra
bilər".
Əhməd bəyin təsvir etdiyi Sərbəst insanlar
ölkəsində kapitalist cəmiyyətinin bəzi məziyyətləri
ilə sosializmin müəyyən üstün cəhətləri,
məsələn, sosial sığorta və varlılardan vergi
sistemi vəhdətdə verilir. Sanki çox illər
sonra Bzejinskinin ortaya atdığı nəzəriyyə -
konvergensiya təlimiylə üst-üstə düşür.
Bu təlimə görə adil cəmiyyət hər
iki quruluşun naqis cəhətlərini ataraq, müsbət tərəflərindən
yararlanmalı idi.
"Ağ
qoç, qara qoç" utopik və antiutopik povestimi yazarkən
Ə.Ağaoğlunun bu əsəriylə hələ tanış deyildim. Amma mənim
yazımdakı bəzi fikirlərim Əhməd bəyini əsəriylə
necə uyğun gəldiyinə sevindim. Məsələn,
"Ağ qoç, qara qoç"da olduğu kimi, "Sərbəst
insanlar ölkəsində"də Parlament üç
partiyadan - sağ, sol cinahlardan və orta partiyadan təşkil
olunur.
Əhməd bəy Ağaoğlunun ən mürəkkəb,
ən fərəhli və ən ağrılı problemi
Atatürklə münasibətləridir. Bu münasibətlər
müxtəlif mərhələlərdən keçir,
Cümhuriyyətin ilk illəri bu münasibətlərin
"bal ayıdır". Otuzuncu illərdən
başlayaraq, bu əlaqələrdə müəyyən
problemlər yaranır və Atatürkün son illərində
xoşagəlməz şəkil alır. V.Quliyevin
"Atatürk və Əhməd Ağaoğlu" kitabına
yazdığı Ön sözdə akademik Nizami Cəfərov
qeyd edir ki, Atatürkdən yaşlı (və təcrübələri,
həm də daha intellektual) olan Əhməd Ağaoğlunun
daxilində qaynayan qeyri-məhdud hissiyyatlar Atatürkün hərbi-rəsmiyyətçi
(sonralar isə dövlət qurucusu) soyuqqanlığı ilə
üst-üstə düşə bilməzdi".
Cümhuriyyətin
ilk illərində Atarükün əhatəsində olanlar
Qurtuluş savaşının qəhrəmanları, sərkərdələr
və paşalar - İsmət İnönü, Kazım Qarabəkir,
Fövzu Çakmak, Cəlal Bayar və başqaları
hamısı siyasətə hərbçilikdən gəlmişdilər.
Çar Rusiyasının çətin şəraitində
qəzetçilik və siyasi həyatın bütün
keşməkeşlərindən keçən Əhməd bəyin
həyat təcrübəsi onlardan fərqli idi. Buna Əhməd bəyin şəxsi qürur hissi və
əyilməzliyi də əlavə olunanda müəyyən
intriqalar nəticəsində soyuqluğun yaranması gözlənilən
idi. Əhməd bəy Atatürkə qibtə
edirdi, onu tarixin və müasir dünyanın ən
böyük insanlarından biri sayırdı, amma razı
olmayanda onunla mübahisə də edir, öz fikrinin
üstündə dururdu. Yazıçı və səfir
Yaqub Qədri Qaraosmanoğlu Ağaoğlunun başına ağıl
qoyaraq: - Əhməd bəy, bu məmləkətdə tək
bir adam var, sən də onunla qovğaya
çıxmısan - deyir.
Əhməd
bəy Yaqub Qədrinin vaxtilə Atatürkə
inanmadığını xatırlayaraq: - Biz inandıq, siz
inanmadınız - deyir. - Biz inanmağımızın cəzasını
çəkirik, siz də inanmamağınızın
mükafatını alırsınız.
Bu mükalimə də mənə çox şeyi
xatırladır. O cümlədən, elə Əhməd bəyin
"Üç mədəniyyət" kitabında gətirdiyi
bir epizodu.
Bu əhvalat Əhməd bəyin uşaqlıq
çağıyla, Qarabağda eşitiyi bir rəvayətlə
bağlıdır. Bir xan durbinlə uzaqlara baxıb: "Bu dağın
yamacında nə gözəl bir at var, belində də
çox gözəl bir xalı" - deyir. Sonra
durbini əsabələrindən birinə verir, "sən də
bax" deyir. O da baxır: Bəli, qurban olduğum,
çox gözəl at və çox gözəl
xalıdır. Durbinlə baxan əsabələrinin
ikincisi, üçüncüsü də eyni sözü
deyirlər. Nəhayət, xan bu söhbəti nəql edənə
durbini uzadaraq: sən də bax - deyir, Adam baxır: Xan sağ
olsun - deyir orda heç bir at və xalı görmədim. Xan qızır, başını çevirib gedir.
Durbinlə at və xalı "görənlərdən"
biri: doğrunu söyləmək üçün yermi
tapdın? - deyir. Elə
bilirsən mən də, başqaları da durbində bir
şey görürdük? Biz görmədiyimiz
kimi xanın özü də bir şey görmürdü.
O, bizi imtahan edirdi. Ona nə dərəcədə
bağlı olub-olmağımızı yoxlayırdı.
Onun gözüylə
gördüyümüzü, qulağı ilə
eşitdiyimizi, qısası, özümüzdən keçərək
"O" olub-olmamağımızı sınağa çəkirdi.
Əhməd bəy heç kəsin hüzurunda
"durbinlə görmədiyinə"
"gördüm" demədi. İttihad
partiyasının qurucularından olsa da, Ənvər
paşayla Mustafa Kamal qarşıdurmasında tərəddüdsüz
Qazinin tərəfini tutdu. Amma sifarişlə
Ənvər paşanı aşağılayan yazını
yazmadı, yıxılana balta çalmaq olmaz əqidəsinə
sadiq qaldı.
Yıxılanın, gedənin dalınca
danışmağı sifariş verənlər və gözləyənlər
görəsən düşünürlərmi ki, bir gün
onlar da gedəndə onlar haqqında da yamanlayıcı
yazılar sifariş veriləcək. Kimsə yazacaq, kimsə
yazmaqdan imtina edəcək. Çox vaxt
yazanın qazandıqları yazmayanınkından qat-qat
artıq olacaq.
Əhməd bəyin hər zaman öz sifətini
saxlaması bəzi hallarda Qaziyə xoş gəlir, bəzi
hallarda onu qıcıqlandırırdı. Əhməd bəyə
qızdığı anlarda ona gah "professor", gah da
"Ağayoff" deyərmiş. Bir məsələylə
bağlı Əhməd bəyin təklifinə gülərək:
- Guya bu fikir professor bəydən başqa kimsənin
ağlına gəlməyib - deyir. Sərbəst
firqə yaradılmasından və süqutundan sonra, Əhməd
bəyin "Akın" qəzetini çıxarmasıyla
bağlı Qazinin ona münasibəti daha də sərtləşir.
Əsəbi tonla Əhməd bəydən: hələ
söylə görək sən qəzet çıxarmaq
üçün pulu haradan alırsan? - soruşur.
Başqa bir səfər Əhməd bəyin qızına:
Babanın başı İran fəlsəfəsiylə doludur
- deyir. Amma ən ağır yaranı Əhməd bəyə
Atatürkün bu sözləri vurur:
"Onu da unutma ki, gəlib burada bizim qoltuğumuza
sığınmısan".
Əsəbi
və səbrsiz Əhməd bəy bütün iradəsini
toplayaraq, Qaziyə təmkinlə cavab verir:
- Paşam,
mənə çox adamlar bu sözü söylədilər. Hamısını gülərək keçdim.
Amma indi eyni sözləri sizin dilinizdən
eşitmək məni ruhumun ən dərin qatlarına qədər
sarsıtdı. Əsir bir məmləkətdən
türkün öz hürriyyətini mühafizə etməyə
müvəffəq olduğu torpaqlara gəlmiş xalis bir
türkə "qoltuğa sığınmaq" deyirsiniz.
Bu, qorxunc təzaddır və nə
üçün Allah mənə sizi belə bir təzadlı
uçurum üzərində görmək fəlakətini nəsib
etdi.
Səməd
Ağaoğlunun sözlərinə görə, Atatürk dərhal
səhvini başa düşmüş, artıq salonu tərk
etməkdə olan Əhməd bəyi qucaqlamış "sən
məni yanlış anladın" desə də, Əhməd
bəyi qaytara bilməmişdi. Vilayət Quliyev
Atatürkün bu sözlərini "böyük adamın
kiçik qisası" adlandırır.
Hərəkətindən peşmançılıq hissi
uzun zaman Atatürkü rahat buraxmır. Bir məclisdə Əhməd
bəyin qızını rəqsə dəvət edərək:
- Baban nə xoşbəxt adamdır, sənin kimi qızı
var - deyir. Başqa bir məclisdə yenə də
övladlarına: - Babanıza telefon edin, deyin ki, onun şərəfinə
badə qaldırıram - söyləyir.
Amma
iş işdən keçmişdi. Əhməd
bəyi cüzi məvaciblə dərs dediyi Universitetdən təqaüdə
çıxarmışdılar. Qazinin bütün bu
dolayı yolla onun könlünü almaq təşəbbüslərinə
Əhməd bəy: - Mən...istənilən
vaxt oxşanacaq, istənilən vaxt atılacaq adam deyiləm. Kimsənin də önündə əyilmərəm
- demişdi.
Aralarında
son görüş Atatürkün ölümündən bir il əvvəl - 1937-ci ilin yayında
Böyük adada olur, Süreyya xanım xatırlayır:
"Qazi
atama sarıldı "Həsrətin qəlbimdə, lakin kim bilir, sən hardasan?" şərqisinin
sözlərini söylədi. Çox darıxdım sənsiz”
- dedi".
Atatürkün ölümü Əhməd bəyə
çox ağır təsir edib, sevimli həyat yoldaşı
Sitarə xanımın ölümündən sonra
yaşlı vaxtı aldığı ikinci ağır zərbə
oldu.
Süreyya xanım xatırlayır:
"Atam
başını yazı masasının üstünə əyərək
hönkür-hönkür ağladı:
- O, sanki
yanar bir dağ idi - dedi - bəzən alov
püskürürdü. Alovu məni də
qarsdı, amma bu, nə gözəl alov idi".
Atatürkün
ölümündən sonra onun əleyhinə yazılanlara
cavabı yenə də Əhməd bəy verdi,
fransızların Napoleonun vəfatından sonra onun haqqında
bir tənqidi yazı yazmadıqlarını belələrinə
örnək göstərdi.
Atatürkdən sonra cəmisi yeddi ay
yaşadı. Ölüm
yatağında oğuluna son dedikləri:
-
Ömür bitdi Səməd - sözləri oldu.
Səməd Ağaoğlu 60-cı illərdə
Bakıya da gəlmişdi. Öz təşəbbüsüylə
anamla Yazıçılar İttifaqında
görüşmüşdülər. Yanıb
yaxılıram ki, anamdan bu görüşün təfsilatı
haqqında bir şey soruşa bilmədim.
Türkiyəyə
səfərlərimin birində Əhməd bəyin nəvəsi,
Səməd bəyin oğlu Təkdaş Ağaoğluyla zəngləşdik
(onunla hələ Bakıda tanış olmuşduq), bərabər
bibisigilə, Əhməd bəyin həyatda olan son
övladı Gültəkin xanımgilə getdik. Təkdaşın qardaşı Mustafa Kamal da ordaydı.
Otağın divarlarını rəsmlər,
fotolar, o cümlədən, Atatürkün Əhməd bəyə
yazıb imzaladığı fotoşəkilləri bəzəyirdi.
Ən qəribəsi odur ki, Təkdaş kommunist əqidəli
bir ziyalıdır. Marksın "Kapital" əsərini
türkcəyə çevirib. Şoloxovun "Sakit
don"unu da türkcəyə tərcümə edib. Əqidəsinə
görə məhbəsdə də yatıb, sonra arvadı
heykəltəraş-keramika ustası Qədriyyə xanımla
birlikdə 9 il mühacirətdə,
İsveçrədə qalmalı olub. Xatırlayıram
ki, babası Əhməd bəy Maltada sürgündə olub,
atası Menderes hökumətinin naziri kimi bu rejim devriləndə,
bir müddət məhbəsdə yatıb. Əhməd bəy əqidəsi etibarıyla tam bir
cümhuriyyətçi, Səməd bəy
"aşırı sağçı", Təkdaş isə
kommunist. Üçü də əqidələrində,
inamlarında ardıcıl, güzəştsiz insanlar,
müxtəlif rejimlər tərəfindən təqib olunan
siyasət adamları.
- Atanla əqidə
ixtilaflarınız şəxsi münasibətlərinizdə
necə əks olunurdu - deyə Tekdaşdan soruşuram.
-
Bir-birimizin əqidələrinə böyük
sayğıyla yanaşır və bir-birimizi çox sevərdik
- deyir. - Atamla babamın da əqidələri fərqli, amma
ürəkləri bir idi.
Azərbaycanın
üç dəyərli övladı...
Səməd bəy və Təkdaş əcdadlarının
vətəninə gələ bildilər, Səməd bəy
həyat yoldaşıyla doğma Şuşalarında da
oldular. Ata-baba evlərinin qarşısında şəkil
çəkdirdilər.
Əhməd bəyə isə bir də vətəni
görmək qismət olmadı.
Uzun illərin sovet yasaqlarından sonra Əhməd
Ağaoğlu da əsərləriylə, şərəfli
ömür yoluyla, təmiz, namuslu, qürurlu adıyla 150 illik
yubileyində iştirak etməkçün müstəqil Azərbaycana
qayıdır.
Sentyabr 2019
Zuğulba.
ANAR
Xalq
yazıçısı, Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin sədri
525-ci qəzet.- 2019.- 25 sentyabr.- S.10-11-12-13.