Oqtay Rzanın portret
yaradıcılığı
Oqtay Rza bizi tərk etdi. Onun haqqında "vaxtsız
getdi" demək mümkün deyil, amma "heyif getdini" onu tanıyanların hamısı
dilə gətirməsə
də, mütləq ürəyində deyir.
Oqtay Rza şair idi, alim idi, vətəndaş
idi, hamıya kömək etməyə tələsən, səmimi
və mehriban bir insan idi. Onunla
ilk dəfə 2005-ci ildə
"Qobustan" jurnalının
o vaxtkı baş redaktoru Ələkbər Salahzadənin otağında
tanış olduq. İmzamı soruşdu. Nizami
Məmmədov dedim, sonra atamın adını soruşdu, Murad dedim. Dedi
ki, bundan sonra Nizami Murad
yaz. Və elə o gündən
sonra ustadın məsləhəti ilə
Nizami Muradoğlu yazmağa başladım.
Son zamanlar ustadla
Kamil Məhərrəmoğlunun
60 illik yubiley tədbirində görüşmüşdük. Oqtay müəllimə
demişdim ki, 85 illiyinizə sizin haqqınızda bir məqalə yazacağam.
İndi
o məqaləni yazmağa
başladım, amma heyif ki, Oqtay
müəllim bizdən
ayrıldı.
Oktay Rza portret ustasıydı. Onun şeirlərində
həm ulu sələflərimizin, həm
də bu gün respublikamızın
ictimai-siyasi, ədəbi-bədii
həyatında fəaliyyət
göstərən, yaşayan,
yazıb-yaradan bir çox adamların portretini görə bilərsiniz. Mövlana Rumidən
milli qəhrəman Salatın Əsgərovaya
qədər. Belə portret
şeirlərdən biri
də 1991-ci ildə Xəlil Rza Ulutürkə yazılıb.
Şeirin ilk bəndi belədir:
İqlim-iqlim, mahal-mahal, diyarbadiyar
Ərzi
gəzən misraların,
kəlmələrin var;
Çünki odu azalmayan nəğmələrin var!
Quş da bilir hardan,
nədən başlanır
Vətən,
Şair
qardaş! Səndən,
"Məndən başlanır
Vətən".
Xəlil Rza Ulutürk vətəndaş şair
idi. "Məndən başlanır vətən"
kitabının və
ümumən bədii
yaradıcılığının əsas məğzini vətənə həsr edilmiş şeirlər təşkil edirdi. Xəlil Rzanın vətən sevgisinin arxasında əzablı yollar, qaranlıq zindanlar - Lefertova həbsxanası, ağır
işgəncələr, sorğu-suallar,
oğul itkisi -şəhid atası olmaq və bütün bunlara mərdliklə sinə gərən şair ürəyi dururdu. Oqtay Rza da məhz
bu baxımdan Xəlil Rzanın portretini yaradanda onun vətən sevgisini önə çəkmişdi.
Oqtay Rza həqiqi mənada günümüzün aynası
kimi həyat həqiqətlərini poeziyaya
gətirir, yaratdığı
orijinal nümunələrlə
ədəbiyyatımızı zənginləşdirir, oxucunun
mənəvi dünyasına
nüfuz edir, yüksək əxlaqi keyfiyyətlər aşılayırdı.
Şairin şəhid Mübariz
İbrahimliyə həsr
etdiyi "Vətən
naminə" şeirini
oxuduqca sanki bir film seyr edirsən.
İstər bədii ifadə
vasitələri, istərsə
Mübarizin portret cizgiləri elə ustalıqla verilib ki, qəhrəmanın şücaəti, müəllifin
bacarığı adamı
heyran edir. Mübariz İbrahimlinin obrazı gözlərimizin
önündə canlanır:
Sinəmdə - sönməyən Vətən
sevgisi,
Azğın düşmənlərə qarşı
kimiyəm.
Dözüm - babaların müqəddəs
irsi,
Mən şəhid
Mübariz İbrahimliyəm.
Şeirdə Mübariz İbrahimlinin döyüşə yollanmazdan
əvvəl ata-anasına
yazdığı məktubundakı
fikirlərin bədii inkasını yaradan şair Oqtay Rza həm qəhrəmana
öz məhəbbətini
ifadə edir, həm də ona bir el sevgisi
qazandıraraq heykəlləşdirir.
Döyüşən oğluyam doğma diyarın,
Yağı həmləsinə sinə
gərmişəm.
Şəhriyar düzünün, Biləsuvarın
Şöhrət sarayına tac göndərmişəm.
Yazdığım namədə ürək
sözlərim,
Vətən məhəbbəti, torpaq eşqi var.
Nə atam, nə anam,
nə əzizlərim
Göz yaşı
axıdıb ağlamasınlar.
Şairin bu məhəbbəti milli qəhrəman, xalqımızın mərd,
cəsarətli qızı,
şərəfli ölümüylə
düşmənin sinəsinə
dağ çəkən
Salatın Əsgərovanın
bədii portretini yaradanda da özünü
bariz şəkildə
göstərir.
Doğuldun qız, öldün
fəqət kişitək,
Qucaqlayıb məzarını gül-çiçək.
Neçə fəsil, neçə
nəsil keçəcək
Tunc özüllü söz körpündən, Salatın!
Şairin
bədii portretini yaratdığı şəxslərin
içərisində Xoşbəxt
Yusifzadə, Buludxan Xəlilov, Nizami Cəfərov, Tağı
Sadiq, İlqar İlkin, İlqar Cəfərli, Milli qəhrəman Koroğlu Rəhimovun və başqalarının adları
keçir.
Akademik Nizami Cəfərovun şəxsiyyətini şair
oxucuya belə təqdim edir:
İgid
ölkəsini Ərzə
tanıdır,
Bir günü
həftəyə tən
olan səfər.
Mənim
də nəğməmin
qəhrəmanıdır -
Müdrik, alicənab Nizami Cəfər.
Yaxud Buludxan Xəlilov haqqında şair belə yazır:
Dost alim Buludxan Əzizoğlusan,
Sən də məmləkətin əziz
oğlusan.
Ürəyi işıqlı, göy
qədər geniş,
Ürəyi çeşmədən təmiz oğlusan!
Oqtay Rza sadə, təmiz qəlbli, kövrək bir adam idi.
Nə fəxri ad hərisi idi, nə də
var-dövlət. Ürəyi məhəbbətlə
dolu bu sadə
insan asta-asta yeriyərdi, hər səhər radio verilişlərinə
qulaq asar, zəng edib müzakirələrə qatılar,
müasir gəncliyə
tövsiyələrini verərdi.
Belə sadə həyat tərzi onun həyat kredosuna çevrilmişdi:
Köhnə evimizin varisiyəm
mən,
Sanki arabamda daş yox, qum
gəlir.
Nə var, nə dəbdəbə
hərisiyəm mən,
Belə yaşamaqdan çox xoşum gəlir.
Bu da şairin özü haqqında yazdığı, yaratdığı
portreti idi. Oqtay Rza
məhz belə sadə yaşayırdı,
amma bu sadəliyinin
içində böyük
bir mənəviyyat zənginliyi vardı.
Xatirəsi qəlbimizdə əbədi
olaraq yaşayacaqdır.
Allah Oqtay Rzaya rəhmət eləsin, məkanı
cənnət olsun.
Nizami MURADOĞLU
Filologiya üzrə elmlər
doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 25 sentyabr.-
S.19.