"Bu universitet bir
palıd ağacına oxşar ki..."
100 ildir kölgəsindən
minlərlə insan bəhrələnir
"Bakıda darülfünun olması
mümkündürmü?"
Bu,
yüz il əvvəlin sualıdır...
"UNESCO-da Bakı Dövlət Universitetinin 100 illiyi təntənə
ilə qeyd olunub".
Bu isə bu günlərin xəbəridir.
Amma yüz il əvvəl
"Bakıda darülfünun olsun, yoxsa olmasın"
sualı indiki kimi sadə səslənmirdi.
Yüz il əvvəl zəmanə başqa idi.
1919-cu
ilin isti bir avqust günündə Azərbaycan parlamentində
gedən müzakirənin baş mövzusu belə idi:
Bakıda darülfünun olsun, olmasın?
Bu sual cəmiyyətin
qabaqcıl adamlarını iki cəbhəyə
bölmüşdü: "Hə" deyənlərə və
"yox" deyənlərə...
Mürəkkəb
zaman idi...
İnsanlar
isə...
Hər iki cəbhəni təmsil edənlər yeni,
müstəqil Azərbaycanı quranlar idi.
Sadəcə "hə" deyənlər universitet
yaratmaqla fundamental elmlərin inkişafına təkan vermək
istəyirdilər.
"Yox" deyənlər isə... bütövlükdə
universitet yaradılmasının əleyhinə deyildi, onlar fikirlərini
bunun "hələ tez olduğu" ilə əsaslandırırdılar.
Əslində
isə tez deyildi!
Hətta
gec idi!
Bakıda bu müzakirələrin getdiyi bir vaxtda
dünyada yaradılmasının min illiyi qeyd olunan universitetlər
var idi.
Və bir də elmi araşdırmalarla ortaya qoyulmuşdu
ki, orta əsrlərdə ilk universitetlərin yaranması
şəhərlərin inkişafı ilə bağlı
olub.
XX əsrin əvvəllərində Bakı kifayət qədər
inkişaf etmiş şəhər sayılırdı. Ən azı
XIX əsrin ikinci yarısından başlayaraq bu şəhərdə
neft sənayesinin sürətli inkişafı Bakını
dünyanın aparıcı yaşayış məntəqələrindən
birinə çevirmişdi. O illərin mətbuatında
Bakını hətta Amerika şəhərləri ilə
müqayisə edirdilər...
Bəs belə bir sürətli inkişaf yolu tutan şəhərdə
universitet niyə yox idi?
Səbəb sadə idi.
Rusiya imperiyası ucqarlarda əhalinin təhsilinin
artırılmasında maraqlı deyildi.
Yerli əhalinin rus dilini öyrənməsi, müxtəlif
peşələrə yiyələnməsi üçün
böyük şəhərlərdə ibtidai və texniki təhsil
müəssisələri açılırdı. Məsələn,
dənizçilik sahəsinə dövlət xüsusi əhəmiyyət
verdiyindən 1881-ci ildə Bakıda Dənizçilik Sinifləri
yaradılmışdı.
Amma nəinki
Bakıda, bütün Qafqazda ali məktəb
təşkil etmək nəzərdə
tutulmamışdı...
1907-ci ildə
Rusiya hökuməti bütün Cənubi Qafqazda maarifin
ehtiyaclarına cəmi 114 min rubl xərcldiyi halda, həbsxanaların
saxlanmasına 103 min, polis orqanlarının saxlanmasına isə
5 milyon rubl ayırmışdı...
Yalnız
Rusiyada 1917-ci ilin fevral inqilabından sonra Qafqazda ali məktəb yaratmaq barədə müzakirələr
yenidən aktuallaşmış və onda da... yenə Bakı
unudulmuşdu: ancaq Tiflisdə universitet açmağa icazə
verilmişdi...
Amma onda
artıq xoşbəxtlikdən bu xalqın Peterburq, Kazan,
Moskva, Sorbonna... universitetlərini bitirən oğulları var
idi...
Və
1918-ci ilin mayında Tiflisdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
- Şərqdə ilk demokratik respublikanın yaradılması
barədə İstiqlal bəyannaməsini məhz belə
universitet məzunları imzalamışdı...
1918-ci il dekabrın 7-də bu respublikanın parlamenti
fəaliyyətə başlamış və cəmi 10 gün
sonra ilk dəfə bu parlament tribunasından Bakıda Avropa
tipli universitet təsis edilməsi barədə məsələ
qaldırılmışdı: "Əhrar"
partiyasının nümayəndəsi demişdi ki,
"ümum fəlakətlərin birinci səbəbi maarif
yoxluğudur".
Və bir də əlavə etmişdi ki,
"...cümhuriyyət daxilində bu sənədən etibarən
darülfünun təsis edilməlidir".
1919-cu
ilin aprelində parlamentdə çıxış edən
baş nazir N.B.Usubbəyov isə bəyan etmişdi ki, Tiflisdə
yaradılması nəzərdə tutulan Qafqaz universitetinin
Bakıya köçürülməsi barədə
müzakirələr gedir və sentyabrın əvvəllərində
tədrisin başlanmasına səy göstəriləcəkdir...
Bakıda
universitet yaradılması barədə qızğın
parlament müzakirələri isə həmin ilin avqustunda
başlanmışdı...
Amma qəribədir
ki, hələ bundan il yarım əvvəl
Bakının yazıb oxumağı belə bacarmayan bir
milyonçusu da universitet sevdasını dilə gətirmişdi...
H.Z.Tağıyev
universitet arzulayır...
oğlunun dəfn günündə
Parlamentdə
universitetlə bağlı müzakirələr zamanı S.M.Qənizadə
hələ 1918-ci ilin martında H.Z.Tağıyevin oğlu Məhəmmədin
əlində tüfəng açılması nəticəsində
Lənkəranda həlak olmasını yada salaraq demişdi:
"...Onun cənazəsi bura gətirilib dəfn edildikdə,
neçə min adam müşayiət
edirdi. O vaxt Hacı cənabları adamların hüzurunda uca
səslə dedi: Həzarat! Mən
hazırlaşırdım ki, oğluma toy edim. Lakin qəza belə gətirdi ki, oğlum əlimdən
getdi. Ona görə mən oğlumun
yadigarı olaraq, millətin xeyri üçün, gələcəkdə
cavanlar xoşbəxt olsunlar deyə istəyirəm ki, burada
bir darülfünun təsis olunsun. Onun təsisindən
ötəri də öz passajımı darülfünuna bəxş
edirəm".
Hacı sonradan öz passajını - indi hamının
"köhnə univermaq" kimi tanıdığı
binanı uinversitetə niyə verməyib?
Bu, başqa məsələdir. Amma hətta təhsili
olmayan bir adamın "millətin xeyri üçün"
darülfünun arzulaması bu millətin təhsil
yanğısından xəbər verirdi.
1919-cu
ilin avqustunda parlamentdə gedən qızğın müzakirələr
də bu yanğının təzahürü idi: universitet
olsun, yoxsa olmasın?
Onda
M.Ə.Rəsulzadə millətin istəyini qısaca belə
ifadə etmişdi: "Madam ki, biz
hamımız bir nöqteyi-nəzərdəyik ki, ülum
(elmlər - M.H.), fünun (fənlər - M.H.) bizə
lazımdır. Etiraf etməliyik ki,
darülfünun da bizə lazımdır".
O
dövrün leksikonunda işlənən "darül" ev demək idi, "fünun" isə fənlər...
Deməli, bizə darülfünun - "fənlər
evi", "elmlər evi" lazım idi.
Amma hələ millətin belə bir təhsil
ocağı yaratmağa hazır olmadığını əsaslandıranlar,
bunun təhlükəli olduğunu düşünənlər
də var idi.
Hətta Yusif
Əhmədov adlı parlament üzvü demişdi ki,
"darülfünunun Bakıda olması münasib deyildir,
çünkü məncə bilirsiniz ki, darülfünun olan
yerlərdə həmişə böyük inqilablara bais
olmuşdur".
Maraqlıdır
ki, bu gün ifrat solçu mövqeyinə görə bəzən
hətta nifrətlə yad etdiyimiz Ə.H.Qarayev də həmin
müzakirələrdə universitet əleyhidarlarına sərt
cavab vermişdi: "...Bir mədəniyyət ki, füqərayi-kasibə
üçün gəlir, siz barmağınız ilə onu
tutmayın, qoyun o işıq Azərbaycan füqərayi-kasibəsi
üzərinə düşsün".
Niyə məhz universitet?
Müzakirələr
zamanı universitet yox, sadəcə müəllim hazırlayan
ali məktəb təşkli barədə
də fikirlər səslənmişdi.
M.Ə.Rəsulzadə
dərhal izah etmişdi ki, "...darülfünun
yalnız tələbələr hazır etməyir. Bununla bərabər, elm və fənnə aşina
adamların və ərbab ixtisasın bir məcmui olacaq ki, bir
tərəfdən təlim etməklə digər tərəfdən
məmləkəti öyrənir, onun əhval və
xüsusiyyatını təhlil və tədqiq edir".
Yəni
açılacaq ali təhsil ocağı
sadəcə müəllim hazırlamaq məqsədi
güdmürdü. Yeni təhsil ocağı sadə bir ali məktəb deyil, elmi biliklərin əsasını
təşkil edən bir neçə fənn üzrə
mütəxəssislər hazırlayan və fundamental elmləri
araşdıran tədris ocağı olmalı idi.
Həm də Cümhuriyyət qurucuları Bakıda
Avropa tipli universitet yaratmaq istəyirdilər. Maarif naziri
R.Kaplanov Avropada gedən inkişafdan söhbət açaraq
deyirdi ki, "onlarda ruhi-gövhər, bizdə isə buna
müqabil qalın bir pərdə vardır. İştə o pərdəni yırtacaq və ruhu
yüksəldəcək bir elm ocağı lazımdır ki,
o da darülfünundan başqa bir şey deyildir".
Həmin müzakirələrdə hətta sosialist təmayüllü
Səmədağa Ağamalı oğlu da demişdi ki,
"indi darülfünundan qalmaq ilə Avropadan məhrum
olacağıq və vəziyyətdən də xəbərimiz
olmayacaqdır".
Sonra da əlavə
etmişdi: "Burada söylədilər ki, universitet 18 milyon
pul aparır. Ona görə o ağır xərci
cəmaətin üstünə yükləmək olmaz. Mən bilmirəm, bu yazıq cəmaət necə
olur ki, qeyri-şeylərdə yaddan çıxır, elm,
şkol ki, cəmaətin gözünü açır, onda cəmaət
yada düşür".
Parlamentin bu "solçu" üzvü hesab edirdi ki,
"...universitet açmaq bir işə sərmayə
qoymaqdır.
...Mən öylə bilirəm ki, universitet öylə bir
şey deyil ki, istədiyin vaxt onu asanlıqla tikə biləsən.
Bunu hər kəs bilir. Bu
universitet bir palıd ağacına oxşar ki, basdırarsan,
iyirmi ildən sonra çıxacaq".
Müzakirələr universitet açılmasının
vacibliyini sübut edir.
Bu dəfə universitetin hansı dildə
açılacağı mübahisə doğurur.
Rusdilli
universitetdən qorxanlar və...
O vaxt
Bakıda kifayət qədər "üləma" - alimlər
yox idi. Ona görə Cümhuriyyət
qurucuları bu işin təşkilini o dövrün
tatınmış rus alimi V.Razumovskiyə həvalə
etmişdilər.
Təbii
ki, universitetdə təhsil rus dilində olmalı idi, türk
dilinin məcburi tədrisi ilə...
Amma bu fikir də mübahisə doğururdu. Məsələn,
Abdulla bəy Əfəndiyev deyirdi ki, "...indiki
darülfünunu yetişdirən müəllimlər, gərək
türk dilinə aşina olsunlar. Ona
görə də lazımdır ki, darülfünuna öylə
müəllimlər dəvət edək ki, türk dilini
yaxşı bilsin".
Belə
müəllimlər isə yox idi!
Onda
M.Ə.Rəsulzadə yenə söz alır: "...bizə
elmi və fənni Çində belə olsa öyrənməyi
tövsiyə etmişlər. Binaən-ileyh
Çində öyrənilməsi lazım gələn bir
elmi Azərbaycan paytaxtında bir çinli ağzından
öyrənməkdən bizim üçün heç bir fərq
və xətər yoxdur. Biz rusluq mərkəzində,
rus darülfünunlarında təhsil edənlərdən zərər
görmədik".
R.Kaplanov
isə əlavə edir: "Əvət bu ocağın meydana
gəlməsi üçün bunun milli olmasını icab (zəruri
- M.H.) edir. Təbii milli dediyimiz zamanda milli bir
elm xatirə gəlməsin. Çünkü
bir elm milli olamaz. Elm nə türklərə,
nə fransızlara aiddir".
Beləcə Azərbaycan parlamenti gərgin müzakirələrdən sonra - 1919-cu il sentyabrın 1-də "Bakı şəhərində dövlət universitetinin təsis edilməsi haqqında" qanun qəbul edir.
Bakı Dövlət Universiteti gənc müstəqil respublika üçün kadrlar hazırlamağa 1919-cu il noyabrın 15-dən başlayır...
Amma...
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti 1920-ci ilin aprelində bolşevik işğalına məruz qalır və hakimiyyət devrilir. Lakin cümhuriyyət qurucularının yaratdığı dövlət universiteti yaşayır...
1922-ci ildə 30 nəfər gənc ali təhsilli həkimə ilk universitet diplomları təqdim olunur. Onlardan iki nəfəri Azərbaycanlı qızlar idi və sonralar respublikanın adlı-sanlı həkimləri olacaqdı...
Sonralar xalqın taleyində mühüm rol oynayan ilk mütəxəssislər bu universiteti bitirirlər...
Sonralar Nobel mükafatı alacaq məşhur fizik Lev Landau bu universitetin ilk tələbələrindən olur...
Və zaman dəyişir...
Cəmi iki fakültə ilə fəaliyyətə başlayan universitet böyüyür, yeni fakültələr açılır. İllər keçdikcə bu universitetin bazasında yeni ali məktəblər yaranır...
Sonralar "S.M.Kirov adına Azərbaycan Dövlət Universiteti"nə çevrilsə də, Bakı Universiteti bütün dövrlərdə ölkənin aparıcı təhsil və mədəniyyət mərkəzi olaraq qalır. Dil və ədəbiyyatın, tarix və mədəniyyətin inkişafında əvəzsiz rol oynayır.
Son söz əvəzi
... 80-ci illərin sonlarında Azərbaycanda müstəqillik uğrunda xalq hərəkatı başlayır. Və bu təhsil ocağı bu dəfə də klassik universitet statusuna sadiq qalır - xalq hərəkatının mərkəzinə çevrilir.
Az sonra Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa edir.
Lakin müstəqilliyin ilk illəri gərgin siyasi və iqtisadi çətinliklərlə müşayiət olunur. Azərbaycanın müstəqilliyinə ciddi təhlükə yaranır. Keçid dövrünü yaşayan ölkəni xaos və parçalanmadan Bakı Universitetinin dünya şöhrətli məzunu xilas edir: Heydər Əlirza oğlu Əliyev...
Və illər keçəcək, həmin məşhur məzun qürurla deyəcəkdi: "Bakı Dövlət Universiteti Azərbaycan xalqının, Azərbaycan Respublikasının milli sərvətidir, milli iftixarıdır".
İndi milli iftixarımız olan bu universitetdə 18 fakültə, 127 kafedra fəaliyyət göstərir, 250-yə yaxın ixtisas üzrə kadrlar hazırlanır.
O kadrlardan biri də bu sətirlərin müəllifidir...
Müsəllim HƏSƏNOV
Yazı Bakı Dövlət Universitetinin
"100 ilin zirvəsində" mövzusunda keçirdiyi
müsabiqəyə təqdim olunur.
525-ci qəzet.- 2019.- 27 sentyabr.- S.8.