Mühacirət dramaturgiyamızda Abay
Dağlı yaradıcılığının yeri və rolu
4-cü
yazı
Qərb ədəbiyyatında olduğu kimi, Şərq,
o cümlədən, Azərbaycan ədəbi xəzinəsində
də şərtilikdən, mif və əfsanə motivlərindən,
metaforik obrazlardan, rəmzlərdən, cisim-ruh, ağ-qara kimi
antonimlərdən istifadə ilə yaradılmış
çox sayda nümunələr mövcuddur.
Şərti-metaforik üslubda işlənmiş
obrazlardan geniş istifadə bir tərəfdən
yazıçıya öz təfəkkür və təxəyyül
bacarığından gen-bol, azad yararlanmaq imkanı yaradır,
digər tərəfdənsə əsərin bədii təsir
gücünü və sanbalını artırır, məkan
və zaman məhdudiyyətini aradan qaldırır. Mühacirət
ədəbiyyatında müşahidə etdiyimiz gizli
imzalardan, şərtilik elementlərindən, simvolikadan, rəmzi
obraz-lardan istifadə İkinci Dünya Müharibəsindən
sonra böyük gücə və imkanlara sahib Sovet kəşfiyyatının
təqiblərindən yayınmağa xidmət etməklə
yanaşı, "qızıl müstəbidlərə
qarşı mücadilənin min bir şəkillərindən
biri" kimi də maraq doğurur. Bu ba-xımdan, Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatının tanınmış
simalarından olan Abay Dağlının zorakılığa
söykənən, şəxsiyyətə pərəstişə
rəvac verən, insan haqlarını, demokratik dəyərləri
sıxışdıran sovet rejiminin ifşasına həsr
etdiyi "Əsir ruhlar" tragikomik pyesi diqqəti çəkir.
Yeri gəlmişkən qeyd olunmalıdır ki,
mühacirət ədəbi irsində bu qəbildən olan bədii
publisistik əsərlər yetərincədir. Abay Dağlının "Əsir ruhlar"ı bu
mülahizə üçün ciddi əsasdır.
Mühacir
ədəbiyyatşünas, sənətşünas, publisist
Mustafa Haqqı Türkəqul kitaba yazdığı
"Əsərin müəllifi haqqında bir neçə
söz" adlı girişdə A.Dağlını
"qatı türkçü və istiqlalçı",
eyni zamanda, "xocam", "həyatını milli davaya həsr
edən mücahid", "yazı mücadiləsində
realist, səmimi və cəsur", "qayət mütəvazi,
nəfsinə hakim, maddiyyətə nifrət edən, iradəli
və ideallarına titizliklə sadiq dost" - deyə təqdim
edir və yazır ki, o, Rus imperiyasına qarşı
Avropadakı mücadilə həyatında çeşidli
janrlarda yazdığı bütün yazılarında daima
milliyyətçilk, Azərbaycan istiqlalını və
türk xalqlarını əsarəti altına almış
Rus imperialistləri ilə savaş davasını
savunmuşdur.
Ədibin "Ön söz"ündən məlum olur
ki, o, Qərb ədəbiyyatının ruhlardan bəhs edən
əsərləri ilə tanışdır. A.Dağlı
oxucusuna müraciətlə yazır ki, pyesdəki ruh səhnələri
sizə ruhların uzaq ulduzlara səyahətindən bəhs edən
fantastik Amerika romanları xatırlatmasın, "bu yazı
fantazi filan deyildir... dəmir pərdə içindəki
mücadilələri yaxından görüb, təsvir etmək,
dəmir pərdə dışında kommunizmə
qarşı mücadilənin ən müəssir (təsirli -
T.A.) şəkillərindən biridir". "...səhnə
hekayəmiz haqqında qənaətlər iyi olursa, onun bir pyes
şəklində təkmilləşdirilməsinə"
çalışacağını vəd edən
A.Dağlının "Əsir ruhlar" əsərinin
başlıca ideyası Ana Vətənə, millətə
tükənməz məhəbbət hissləri
aşılamaq, eyni zamanda, diktatura, repressiyalar, qadağalar, fəlakətlər
quruluşuna - sovet rejiminə nifrət hissi oyatmaqdır. Buradaca bir məsələni xüsusi vurğulamaq
istərdik. Pyesin ideyası Afərinin təbirincə desək,
yalnız "böyük, ən böyük, böyüklərin
böyüyü, dahilərin dahisi, bütün dünya
proletariyasının başkanı, dünya inqilabının
baş generalı, hətta generalismusu, eşsiz öndər,
yaman qəhrəman" Stalinin rejiminin antibəşər
mahiyyətini göstərmək və ifşa etməyə
yox, həm də onun ölümündən sonra da mahiyyət
etibarı ilə dəyişməyən, əsərdə
"əski hamam bir az badanalmağa (rəngləmək -
T.A.), əski tas bir az qalaylanmağa başlayan kimi xarakterizə
olunan sovet sisteminin çürüklüyünü bəyan
və tənqid etməkdir. Bir təsadüf nəticəsində
"əsir ruhlar" diyarından qurtulmağa müvəffəq
olan, uzun və əzablı səyahətdən qayıdan
Aylanın qardaşına müraciətlə Stalinin
ölümündən sonrakı dönəmə işarə
ilə dediyi "O qızıl cəhənnəmdə istibdad
bir az daha şiddətlənmiş, dəmir pərdə bir az
da qalınlaşmışdır" - cümləsi
dramaturqun yuxarıdakı niyyətindən xəbər verir.
Pyesin əvvəlində isə bacısı Aylanın cismini
soyuducuda dondurub ruhunu Azərbaycana göndərməyə
hazırlaşan fakültə məzunu Dəmirtaşla
bacısı Aylanın dialoqu müəllifin Vətənə
və millətə bağlılığını hiss etmək,
dəyərləndirmək baxımından maraqlıdır.
Üç
pərdədən, "Doğruya doğru uçan bir
ruh", "Bir türk ailəsi", "Stalinçi idarəçilər",
"Ölüm komediləri","Ruhlar, silahlar və
insanlar", "Pərdə önündən bir söz"
adlı 6 səhnədən ibarət pyesin qəhrəmanları
müxtəlif təbəqələri təmsil edirlər:
Bacısı lisə öyrəncisi Aylanın əsir ruhlar
diyarına səyahətini həyata keçirən Dəmirtaş
fakültə məzunudur, Mübarək İpligillərdənoğlu
"dil avarası", istedadsız şair, Mübarək
Zingirligillərdənoğlu "siyasət avarası",
boşboğaz mühərrirdir. Əsir ruhlar diyarında oxucu
Aylanın vasitəsi ilə "nə susaram, nə də cəlladlara
müsafir olaram" - deyərək dövrana meydan oxuyan, saz,
sənət aşiqi Daşdəmirin ailəsi ilə tanış olur. Daşdəmirin
oğlu Xanoğlan hərəkət və
danışıqları ilə əvvəlcə mənsəbpərəst,
qəddar və qorxaq insan təəssüratı oyadır.
Hadisələrin gedişi göstərir ki.
əslində, o, belə deyildir və
sistemin əleyhdarlarındandır. Aylanın əsirlər
diyarında ilk qarşılaşdığı Daşdəmirin
məktəbli qızı Afərindir. O, aşiq
olduğu və xalq düşməni adı ilə güllələndiyi
zənn etdiyi öyrətməninin intiqamını almaq niyyətindədir.
Hər fürsətdə günahsız
insanları xilas etməyə çalışan, satqın və
simasızları neştərli ifadələrlə, acı,
istehzalı, kinayəli atmacalarla nifrətini büruzə verən
İxtiyar katib pyesin işıqlı obrazlarındandır.
Yuxarıdan gələn bütün tapşırıqlara qəddarcasına,
kor-koranə, qul zehniyyəti ilə əməl etməyə
çalışan partiya, hökumət nümayəndəsi
Savalan, əvvəllər çoban işləmiş, bir təsadüflə
muxtar olduqdan sonra simasız, lovğa, təkəbbürlü
və satqın kimi yadda qalan Dadaş, hər yerdə "xalq
düşmənləri" ovu ilə məşğul olan
partiya müfəttişi Qançuk Stalin üsul-idarəsinin
yerlərdə icraçılarıdır. Bu
tiplərin məhdud, dayaz düşüncəsi, cılız
mənəviyyatı, həmçinin, günahsız insanlara
münasibətində qəddar və amansız hərəkətləri
oxucuda ikrah hissi doğurur.
"Əsir ruhlar" mühacirət irsində sovet
rejimini, Stalin istibdadını, onun buxovlarını qamçılayan,
dövrün hadisələrini, həqiqətlərini əks
etdirən pyes kimi maraq doğurur, diqqəti cəlb edir. Vətən
sevgisi, milli duyğular, türkçülük
düşüncələri, bəşəri ideallar əsərin
ruhuna hakimdir. Pyes ideya-məzmun
baxımından müasir, aktual və əhəmiyyətlidir.
Bütün müsbət məziyyətləri ilə
yanaşı qeyd olunmalıdır ki, əsər sənət
və sənətkarlıq nöqteyi-nəzərindən
müəyyən tənqidi mülahizələr
üçün predmet ola bilər: bir sıra epizodik obrazlar,
məsələn, Mübarək İpligillərdənoğlu,
Mübarək Zingirligillərdənoğlu kimi obrazlar
mövzuya yamaq təsiri bağışlayır; çox ciddi
problemdən bəhs edən səhnələrdə müəllifin
qəfildən komik səhnələr, dialoqlar, situasiyalar
yaratmaq cəhdi, istəyi (xüsusən "Qançuk"
adı ilə bağlı məqamlar) yersiz və süni
görünür; müəllifin macəraçılıqdan
xilas ola bilməməsi əsərin realizminə və bədii
dəyərinə qismən də olsa kölgə salır;
A.Dağlının dramatik xarakter yaratmaq
bacarığının hələ püxtələşməməsi
əsərdə bədii ümumiləşdirmə probleminə
də təsirsiz ötüşməmişdir.
Abay Dağlı maraqlı, mürəkkəb və zəngin
bir yaradıcılıq yolu keçmişdir. Mövzu, ideyasına görə
onun yaradıcılığını iki mərhələyə
bölmək olar: mühacirətə qədərki və
mühacirət dövrü. Mühacirətə qədərki
mərhələni ilk qələm təcrübələri,
sovet həyat və yaşayış tərzi ilə
bağlı məqalələr, Azərbaycan və dünya
klassiklərinin irsi ilə əlaqədar ümumi məlumat səciyyəli
yazılar, şeirlər, mənzum əsərlər və s.
təşkil edir. Salman Mümtaz adına Mərkəzi
Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivinin (MDƏİA) direktoru Maarif Teymurun tərtib etdiyi
"Səslərəm səni" adlı kitabda Abay
Dağlının şeirləri və ədəbi-tənqidi
məqalələrinin bir hissəsi
toplanılmışdır. Kitabda verilən
poeziya nümunələri əsasən doğma el-obanın,
Şuşanın, ana təbiətin füsunkar gözəlliyinin,
saf, təmiz məhəbbətin, gözəllərin vəsfinə,
məqalələr isə Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı
klassiklərinin həyat və yaradıcılığına
həsr olunmuşdur.
Abay Dağlının mühacirət dövrü yaradıcılığı həm sənətkarlıq, həm də mövzu-ideya baxımından kəskin fərqlənir. Böyük Vətən Müharibəsi illərində qələmə aldığı bir sıra poeziya nümunələri milli legionun mətbu orqanında - "Azərbaycan" qəzetində dərc edilmişdir. Onlardan bəziləri ("Novruz", "Azəri türküsü", "Abbas Mirzə səslənərkən", "Azərbaycan", "Ay-ulduz əfsanəsi", "Yoxdur" və s.) Məmməd Cəfərlinin "Azərbaycan legion ədəbiyyatı" kitabında öz əksini tapmışdır.
Abay Dağlı ədəbi irsinin diqqətçəkən nümunələrindən biri olan "Okullular" pyesinə müraciətimiz dramaturqun yaradıcılığını konkret nümunələr əsasında, müasir dünyanı öz ağuşuna almış qloballaşma aspektində araşdırılması məqsədi daşıyır.
Başlanğıcını orta əsrlərdən götürən, XX əsrin sonu, XXI əsrin əvvəllərindən geniş vüsət alan, sürətlənən, bəzən milli-mənəvi dəyərlərin bəlası kimi təqdim olunan qloballaşma müasir, modern texnologiyanın sayəsində cəmiyyət həyatının ən müxtəlif sahələrini bürüyən, hər cür milli, dini, regional sədləri, sərhədləri dəf edərək iqtisadiyyatı, ictimai-siyasi hadisələri, axınları, cərəyanları, ideologiyaları bir məcraya yönəldən tarixi prosesdir. Obrazlı desək, qloballaşma bir tərəfdən şirin su kanalları kimi torpağa can verir, iqtisadiyyatı, ona bağlı sahələri dirçəldirsə, digər tərəfdən kükrəyən dağ çayı kimi təbiətin və bəşər övladının əli və əqli ilə yaranan nemətlərin bir qismini məhv edir, dağıdır, viran qoyur. Hələ çar Rusiyası dövründə imperiya ərazisindəki müsəlman bacı-qardaşlarını tərəqqiyə, elmə, Avropa mədəniyyətinə sahib olmağa səsləyən maarifçilər öz milli-mənəvi dəyərlərimizi, adət-ənənələrimizi də unutmamağı tövsiyə edirdilər. Qərb həyat, təfəkkür tərzinə daha dərindən nüfuz etdikcə, bələd olduqca böyük maarifçi, naşir, redaktor, irsi və şəxsi həyatı ilə Azərbaycana bağlı İsmayıl Qaspiralının Avropa mədəniyyəti adı altında digər xalqlara insan haqları, yaxud vicdan azadlığı adı altında inteqrasiyasına, belə demək mümkünsə, bir sıra əxlaqdan kənar xüsusiyyətlərin sırınmasına, transferinə qarşı çıxmış, bədii və publisistik əsərləri ilə bu prosesə qarşı kəskin mübarizə aparmışdır. Bədii əsəri "Firəngistan məktubları"nda "Bu gün Avropadan geri qalmış millətlər Avropanı müəllim və xoca tutmalıdırsa da, Avropanın qüsurlarından, xətalarından ibrət alıb bundan daha səadətli yaşam tərzi qurmağa səy göstərmələri daha ziyadə vacibdir" - yazan İ.Qaspiralı "Avropa mədəniyyətinə bir nəzər" adlı publisistik əsərində qeyd edir ki, Avropa bir ixtiyardır, təcrübəsi çoxdur. İxtiyarlığına hörmət edək. Təcrübəsindən bəhrələnək, xətalarını təkrar etməyək: məktəblərini, universitetlərini bizlər də təsis edək, elmlə ağlımızı ziyalandırdığımız qədər haqq və ədalətlə ürəklərimizi doldurmağa çalışaq. Avropada pis-yaxşı nə varsa, uşaq kimi çapmayaq, bir insan kimi götür-qoy edək: nədir, nəyə yarar, vicdan və haqq-ədalət xaricində deyil ki?!" Qloballaşmanın təcavüzünə məruz qalan milli-mənəvi dəyərlər, adət-ənənələr hər kəsi düşündürən ciddi problemlərdir. Bu baxımdan, Abay Dağlının "Okullular" pyesini dramaturqun "SOS" siqnalı, fəryadı kimi də qəbul etmək olar.
"Okullular" pyesini Abay Dağlı 1963-cü ildə yazmış, İstanbulda nəşr etdirmişdir. 3 pərdədən, 9 səhnədən ibarət əsərin mövzusu Türkiyə məktəblilərinin həyatından götürülmüşdür. Pyesin qəhrəmanları məktəblilər - Gülsər, Gülsərən, Yavuz, Yılmaz, Erol, Birol, Gürşad, Murad, eləcə də Lisey müdiri, Müəllimə, Məmur qız, Kasıb ana, Zəngin ata, Xadimə və kütləvi səhnələrin iştirakçıları - rəqqaslar, kitab alan məktəblilərdir. Yeri gəlmişkən bir məqama diqqət yetirilməlidir. Abay Dağlı ixtisas etibarı ilə pedaqoq olmuş, xeyli müddət Azərbaycan və Türkiyə məktəblərində dərs demişdir. O, məktəb mühitinə, müəllim-şagird-valideyn münasibətlərinə dərindən bələd olmuşdur. Müəllifin pyesə giriş əvəzi yazdığı ön sözdən də bu qənaətə gəlmək olar. "Məktəblər üçün seçilən pyeslərin həm məktəb, həm müəllim, həm də şagird və onların valideynləri ilə bağlı olması hər bir təhsil işçisinin dilədiyidir" - yazan Abay Dağlı qeyd edir ki, bu mövzuda əsərlər çox azdır və bu pyes, öz dünyamızdan, sırf məktəb həyatından götürülmüşdür. Əsərin müəllifi məqsədini belə bəyan edir: pis örnəkləri göstərib, yaxşı nəticələrə nail olmaq və bir yardımçı dərs kitabı kimi müəllim-şagird-valideyn üçlüyünə xitab etmək!
Abid
TAHİRLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 28 sentyabr.- S.20.