Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti 2018-ci ili Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti İli elan etmişdir
İlk Cümhuriyyətimiz:
olmuşlar və düşüncələr
Şirməmməd HÜSEYNOV
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş,
bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq,
düşünək, bu günümüz üçün fəxr
edək!
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
TÜRK
HARSININ RUS KOMUNİZMİNƏ MÜQAVİMƏTİ
Ədəbiyyatın və ədəbiyyat dərslərinin
ictimai tərbiyədəki əhəmiyyətini qeyd etdikdən
sonra Bakıda müntəşir “Komunist” qəzetəsi (¹ 261)
Sovet məktəblərində ədəbiyyat dərsinin
komunist məfkurəsi nöqteyi-nəzərindən çox
naqis olduğunu təsbit ediyor. Hər şeyi qəbula
mühəyya çocuq ruhiyyəsi üzərində müəssir
olan ədəbiyyat dərslərində anlaşılan
Marksizm və Leninizm metodunu əldə etmiş mürəbbilər
(tərbiyəçilər) yoxmuş. Ədəbiyyat
dərsləri “məəttəəssüf əski məfkurənin
müməssilləri əlindədir” qeydilə qəzetə
“bütün qəzalardakı ədəbiyyat müəllimləri,
xüsusən orta məktəbdəkilər yeni proletar ədəbiyyatı
və ədəbi cərəyanlar ilə tanış degildirlər.
Daima bir Füzuli, bir Vaqif, bir Fikrət, bir Hamid
və sair bu kibi şairləri öyrətiyorlar”, - deyə təəssüf
etdikdən sonra, bu müəllimlərin “daima Türkiyə
şairlərinin əsərləri ətrafında
dolaşdıqlarından” çöx öfkələniyor.
Bəlaya baxınız ki, bir çox müəllimlər
“xalq və inqilab ədəbiyyatı” ilə qətiyyən
hesab-laşmıyorlarmış!
Türkiyə şairlərinə, yəni “Füzuli ilə
Vaqif, Hamid ilə Fikrət”ə müqabil ehmal edildigindən
şikayət olunan “bu xalq və inqilab” ədəbiyyatı əcəba
hankısıdır? Bu suala eyni fəqərənin (məqalənin)
aşağıkı sətirlərində cavab buluyoruz.
“Yaxınlarda ədəbiyyat haqqında bir
çox məruzələr tərtib etmək istəyən
bir cəmiyyətdə inqilabdan sonrakı ədəbi cərəyanlar
haqqında da bir məruzə verilməsi təklifinə bəzi
ədəbiyyat müəllimləri etiraz etmişlərdir.
Onlar Sovetlər İttifaqında, bilxassə Rusiyadakı
inqilabi ədəbiyyat ilə hesablaşmaq lüzumunu
unutuyorlar. Gözləri daima Türkiyə ədib və
şairlərindədir”.
Azəri müəllimlərinin, ədəbiyyat dərslərində
Rusiyaya degil Türkiyəyə baxdıqları bolşevik qəzetəçilərini
qızdırıyor. Bu qızğınlıq yalnız qəzetə
münəqqidlərində degil, bolşevik firqəçilərində
də görülüyor. Ədəbiyyatda, mətbuatda
və məktəbdə görülən
Türkçülük cərəyanına dərhal
Türkiyəçilik rəngi verilərək bunun oktyabr
lisanına, inqilab əsasına, digər təbir ilə
ruscanın təsiri ilə Rusiya hegemonyasına qarşı
töcih edilmiş məfkurəvi bir təbiyə
(hazırlıq) olduğu iddia olunuyor. Məsələn “Qəza
təşviqat və maarif şöbələrinin müdirləri
ilə qəza siyasi maarif idarələri müdirlərinin
keçənlərdə vüqu bulan “müşavirəsindən”
bəhs edən “Komunist” qəzetəsi (¹ 270) “komunizmə zid
olan məfkurənin” əksəriyyət etibarilə “mədəni
maarif müəssisələrində, ədəbiyyat cəmiyyətlərində
və dərnəklərində mövqe tutaraq, bir çox məktəblərdə
dəxi əski müəllimlər tərəfindən tərvic
olunduğunu” təsbid ediyor.
Qızıl Rusiyanı buraxıb da hala Türkiyəyə
baxan “komunizm əleyhdarı” tərbiyənin xassəsindən
olmaq üzrə qəzetə, ərəb əlifbasını
dəxi zikr ediyor. “Məktəblərdə dərslər
hala əski üsul ilə veriliyor və ərəb əlifbasından
istifadə olunuyor” deyə şikayət ediyor.
Yeni nəslin
tərbiyəsində inqilab ünvanı altında rus tərbiyəsini
idealizə edən rusçu komunistlər, yalnız “ədəbiyyat
dərsləri” ilə “Ərəb əlifba”sından degil, ədəbiyyatdan
da şikayətlidirlər. Keçən nüsxələrimizdə
bir bolşevik münəqqidinin müasir Azəri şairlərinin
inqilabdan mülhəm (ilhamlı) olmayaraq “ufaq burjuazi” məfkurəsinə
məclub (cəlb) olduqlarından nə surətlə bəhs
etidigini Mirzə Bala arqadaşımız təhlil eyləmişdi.
Bu dəfə də “Tənqidçi” imzası ilə ədəbi
təhlillər yazan birisi İsmayıl Hikmət Bəyin
“Maarif və Mədəniyyət” məcmuəsində “tənqid
və münəqqid” haqqında yazdığı məqaləsini
“burjuazi” məhsulu bulduğu kibi, Bakı səhnəsində
pək böyük müvəffəqiyyətlərlə təkərrür
edən (təkrarlanan) şair Hüseyin Cavid Bəyin “Topal Teymur”
nam əsərinə qarşı adəta (həmişəki
kimi) müharibə elan eyləmişdir.
Şairin
“hünər, kəlam ustadı və sənətkar
olması” qarşısında təslim olmaq məcburiyyətində
qalan Sovet müdirləri, zahirdə hər dürlü siyasətdən
ari, sırf sənət məhsulu olan bu əsərlərdə
komunizm məfkurə və metoduna muğayir fikirlər təsəvvür
edilməsindən daima müstəğribdirlər (təəccüblüdürlər)
“Topal Teymur”un nə kibi bir əsər
olduğunu bilmiyoruz. Əsəri daha görəmədik.
Fəqət “Tənqidçinin” məqaləsindən
anlıyoruz ki, əsərdə, hər nə şəkildə
isə Teymur idealizə edilmişdir. Anlaşılan
bolşevik məfkurəçiləri bu idealizə keyfiyyətində
mütləqa “milli romantizm” qoxusu duymuşlar və “gözləri
daima Türkiyədə bulunan “ədəbiyyat müəllimlərinin
bu “xəzinədən də istifadə edəcəklərini
qorxu ilə tələqqi eyləmişlərdir.
Maarif
komisarı Quliyev, “Topal Teymur”un Teymur kibi insan qafalarından
ehramlar yapan bir tipi “idealizə” etsə də, “orijinal əsərlər
azlığından” səhnəyə vəzinə müsaidə
etmişsə də, mütəəssib “Tənqidçi” bu
“müsalihəyi” (barışı) qətiyyən anlamıyor,
pyesin Sovet səhnələrində oynanmasının mənini
israrla tələb ediyor.
“Komunist”
tənqidçisinin Cavid Bəyin əsərində bilduğu
ən böyük nöqsan “Teymur kibi, müvərrixlərcə
xunxarlığı mühəqqəq bulunan bir tipi elm və
fənn dostu olaraq göstərməsi və kəndisində
qüvvətli rəhm və şəfqət cənbəsi
bulduğu” imiş!..
Tühəf (əcaib) deyilmi ki, tarixin bir mislini daha qeyd
etmədigi xunxar bir “Çeka” vəhşətini təmsil edən
komunist münəqqidləri siyasət tarixindəki vəhşətlərə
qarşı istiqrah hissi duyuyor. “Qafalardan ehram yapan
Teymur”larda elm şövqü ilə şəfkət hissi
arayanları “muğfel romantizm” ilə ittiham ediyorlar.
Halbuki bolşevik istibdadının qurşuna düzdürdigi
zavallı qafalar bir araya gətirilərsə kim
bilir bir qaç “ehram” meydana gələr. Həqiqət
bu mərkəzdə ikən, bolşeviklər, dünyanın
ən “mədəni və ən müşfiq” bir hökumət
əsasını qurmaq qayəsindədirlər.
Aşikardır ki, məqsəd Cavidin, Teymuru tarixi
ittihamlardan tənzihə mütəvəcceh təmayülünü
xırpalamaq degildir. Böylə olsaydı bolşevik münəqqidləri
əmələ ədibi Maksim Qorkiyi də tənqid edərlərdi.
O da “Qadın ana” ünvanı ilə yazdığı hekayəsində
oğlunu arayan zavallı bir qadına qarşı Teymuru rəqiq
(rəhmli) və müşviq olaraq təsvir eyləmişdir.
Halbuki qərbçiligində pək iləri
gedərək bəzən yoldaşları tərəfindən
icra olunan vəhşət və məzalimə qarşı
üsyan edən Qorki bu nöqtədən tənqidə
uğramışsa da, mövzu bəhs xüsusda kimsənin təərrüzünə
hədəf olmamışdır. Olamaz da.
Fəqət Cavid böylə degildir.
Cavidin idealizə etmək istədigi tip ələladə bir
tip degildir. Türk tarixinə təəllüq
edən bir tipdir, milli tarixi, bu tarixdəki qəhrəmanlıqları
təhəddür (əks) etdirəcək bir tipdir. Bu tipin vəhşətindən degil, rəhmindən,
zülmündən degil, ədlindən bəhs etmək,
komunist məfkurəçilərinin işinə gəlməz.
Onlar maarifdə və sənətdə olduğu kibi, tarixdə
də gözlərin Cənuba və Şərqə degil,
daima Şimala baxmasını istərlər!..
Onlar istərlər, fəqət istədikləri olmaz. İnqilab və
proletar şairlərini bəkləyib dururlar. Halbuki həyat kəndi müqtəziyatını
görür. Cavidin əsərlərini təmsil
edən türk səhnəsi xalqın rəğbətinə
müqabilə olaraq “Topal Teymur”u təqdir edir durur.
Kəndisinə
“tənqidçi”dən ziyadə “Çeka” ünsürü
deyiləcək “Komunist” mühərririnin israrı ilə bu
kibi əsərlərin tamaşası mən (qadağa) edilsə
belə - ki ən son məlumata görə edilmişdir - həyat,
təbii olmayan bir idarəyi qəbul etmədigi kibi onun
yabançı məfkurələrini də slib atar, zira təbiəti
qapıdan qovsanız da bacadan girər!..
M.Ə.
(Məhəmməd Əmin)
“Yeni
Qafqasiya”, 1 şubat (fevral) 1927, ¹8-9
KAZAN
TÜRKLƏRİ
Kazan
türkləri sabiq Millət Məclisi əzasından A.Battal
Bəyin “Kazan Türkləri” namiylə nəşr etdigi
kitabın elanı, vaxtilə “Yeni Qafqasiya”da təb edilmiş,
fəqət nəşriyyatımızda zühur edən zəruri
təvəqqüf (dayanma) saiqi ilə, bu kitab haqqındakı
mütaliəmizin nəşri təxirə
uğramışdı.
Kazanlı
məsləkdaşımızın nəşr etdigi bu kitab,
Azərbaycan ilə Türkiyə mətbuatında “Şimal
Türkü”, Krım ilə Volğa boyu mətbuatında da
“Tatar” namiylə yad olunan Türk elinin tarixi sərgüzəştini
hekayə edən dəyərli bir əsərdir. Mühərrir,
Volğa boyunda yaşayan bu Türk elinə doğru olaraq veriləcək
yeganə ismin “Kazan Türkləri” ola biləcəgi
davasında israr etməkdədir.
Bunun üçün də o, kitabına “Kazan Türkləri”
namını vermişdir. A.Battal Bəycə “Şimal
ayısı olursa da Şimal Türkü olmaz”. Kazanlı
münəqqidlərin “Tatar Puşkini” deyə təqdir etdikləri
məşhur şair Tukayın belə, vaxtilə Battal Bəyin
də yaxalandığı “Tatar modası”na tabeən, kəndi
qövmünə “Tatar” deməsini, “Kazan Türkləri” pək
böyük bir xəta ədd ediyor.
Battal Bəyə görə Volğa və Kama nəhnrləri
boyunda sakin Türklər vaxtilə bu hövzədə
yüksək mədəniyyət sahibi olan Bulğar enqazi
üzərində təəssüs edən qüdrətli
Türk xanlığını təşkil etmişlərdi. Bu
xanlığın ismi Kazan idi. Kazan, bu
gün təsəvvür olunduğu kibi, yalnız bir şəhərə
verilmiş isim degildir, idarə və hökumət mərkəzi
olmaq həsəbiylə bu şəhərə tabe
bütün məmləkətin ismi Kazandır. Kazan xanlığı yalnız bir şəhəri
degil, vəsi bir məmləkəti və bu məmləkətdə
yaşayan Türkləri ehtiva ediyordu. Demək,
bu ölkənin tarixi ismi Kazandır. Buradakı
Türklər də Kazan Türkləridir.
***
“Tatar” ünvanı altında oyanan
“milli intibah məfkurəsinin hədəfi “tarixi müqəddərata”
baş əyərək, siyasi Rus hakimiyyəti altında “milli
mədəni” mövcudiyyət qazanmaqdan ibarət idi. Kazan
ismini ehya etməklə A.Battal Bəy, Volğa boyunda oyanan
milli intibah cərəyanını “milli-mədəni” muxtariyyət
məhdudluğundan milli istiqlalçılıq kibi siyasi
geniş bir yola sövq etmək istiyor. “Tatarçılıq”
rus demokratizminin cinahı (qanadı) altında bütün
Rusiya müsəlmanlarının rəhbəri olmaq istərdi.
“Kazançılıq” isə, digər ellər
ilə bərabər Rus istilasına qarşı mücadilə
bayrağı açıyor.
Battal Bəycə, çarizm tərəfindən məhv
edilən müstəqil Kazan, tarixi və mədəni qiymətdən
məhrum, Moskov Çarlığına nisbətlə səviyyəsi
dün bir cəmiyyət və hökumət degildi. “Bolğar” mədəniyyətinin
varisi bulunan Kazanın kəndinə məxsus mədəni bir
qiyməti vardı. Müəllif, bu
davasında Rus müəlliflərini istişhad (şahid)
ediyor. Mütəəssib (təəssübkeş) Rus
müvərrixlərinin (tarixçilərinin) “talandan
başqa bir şey bilməz köcəbə vəhşilər
ordusu” tələqqi etdikləri Kazanı Rus müvərrix və
filosofu məşhur Solovyov “mədəniyyət ocağı”
- deyə tərif eyləmişdir - diyor.
Kazan gəncliginin
dimağında düşmənlərin də etiraf etdigi
“Kazan qiymətləri”ni itilalandıran
(aşkar edən) müəllif, 1917-də Kazanda elan olunan
milli-mədəni muxtariyyat şüarını Kazan Türkləri
üçün həqiqi bir məfkurə olaraq qəbul
etmiyor. Bu qərarı verən Millət Məclisində
siyasi muxtariyyət istəyən mühüm bir əqəliyyətin
mövcud olduğunu bizə xəbər veriyor. Tatarıstan Cümhuriyyətinin muxtariyyətini elan
edən Moskvalı bolşeviklər bu şərəfi kəndilərinə
çıxmasınlar. Onlar, ancaq getdikcə
qüvvətlənən bu siyasi cərəyanı tətmin
etmək məqsədi ilə Tatarıstan Muxtariyyətini
“yuxarıdan elan” eyləmişlərdir. Fəqət
digər tərəflərdə olduğu kibi, burada da bittəbii,
şəklən tətmin etdikləri bu hərəkatı felən
öldürmək üçün nə lazımsa ehmal etməmişlərdir.
***
Rus
Çarlığının, Şərqi istilaya tövcih
olunan ilk zərbəsini Kazan Xanlığı yemişdi. Bu zərbənin dəhşət və dərəcəsini
təsbit etmək üçün “Kazanın korxunc İvan
kibi bir canavar tərəfindən zalimanə surətdə
istila edildigini” söyləmək, müəllifcə kafidir.
Faciəyi bu qısa cümlə ilə təqdir
etmək xətasında bulunamayan qarelər müəllifin
işbu istilayı təsvir edən səhifələrini
oxusunlar. Tarixi vaqeələrə
qarşı həssasiyyətlərini qeyb etməyənlərin
bu fəci səhifələri soyuqqanlılıqla
oxuyamayacaqlarına əminiz. Ələlümum
çox mövsuq olan bu əsər, rus məzalimindən bəhs
edərkən, vaqeələri rus mənbələrinə
istinadən nəql edər ki, kəndisini “milli təəssüb”
saiqi ilə ifrat və qərəzkarlıqda ittiham etmək
imkanı da yoxdur. Öylə ikən, rus imperyalizminin ilk
qurbanı olan bu Türk məmləkətinin
uğradığı acı fəlakətlərin, bu kitab ən
acı səhifələrini ehtiva ediyor!...
Rus Çarlığının Türk millətinə
nələr etdigini bilmək istəyənlər Kazan
Xanlığının “Qara yazısını” oxusunlar. Məzalim
(zülmlər) tarixinin aləmşümul nümunələrin
həp burada cəmdir. Kazan
Türklügü yerindən olmuş, yurdundan qovulmuş,
öldürülmüş, tənəssür (xaçpərəst)
etdirilmiş, milli mədəni hər növü xüsusiyyətdən
təcrid edilərək səfil bir “parəyə” (hissə)
halına endirilmişdir.
Hissəsinə
gələn bu fəlakət nəticəsində Kazan
Türklügü çox qeyb eyləmiş, nüfusca
azalmış, Türk əhali şəhərlərindən
qovulmuş, Türk köylərinə rus mujiqləri
oturdulmuş, Kazan köylüləri arasına rus
köylüləri salınmış, xalq
ruslaşdırılmış, bu ruslaşdırmanın
Kreşin namı ilə vücuda gətirildigi hadisə Kazan
Türklügünün məruz qaldığı din və vicdan
təqibatını göstərən nə dilsuz bir vaqedir. İnsanlar feilən İslam, rəsmən xristiyan
yaşamaq kibi əlim bir vəziyyət içərisində
sənələrcə mücadilə etmiş, mənəvi
iztirablar altında xırpalanmışlardır.
Fəqət bütün bunlara rəğmən, Kazan
Türkü tamamilə məğlub olmamış, mətanət
göstərmiş, mücadilə etmiş, mövcudiyyətini
müdafiə edə bilmişdir. Bu mücadilədə
kəndisinə rəhbərlik edən zümrə din alimləri
olmuşdur. Din alimlərinin Kazandakı rolu çox
böyükdür. Bu rolun nədən ibarət
olduğunu, müəllif rus mühərrirlərindən
Firsovun təqdiratı ilə tövsiq ediyor (möhkəmləndirir).
Firsov “Rus ortodoksları bəzi yerlərdə
papazların üzünü pək nadir gördükləri
halda, müsəlmanlar da hər köydə bir məscid, bir və
yaxud bir qaç molla bulunduruyordu ki, bu mollalar məhəllə
əhli ilə sıxı təmasda bulunuyorlardı. Bizdə
(yəni Rusiyada) oxuma-yazma bilməyən cahil papaz (din xadimləri)
az olmazdı. Halbuki onlarda (yəni
Kazan Türklərində) molla demək alim deməkdi və
bunlar lazım olan təhsili görmüş adamlar
arasından seçilirdi” - diyor və “molla eyni zamanda
dindaşlarının müəllimi, qazisi və hətta təbibi
olurdu” - deyə təqdiratını təyid ediyor.
***
Kazan Türkləri kibi siyasi zümrəsini qeyb edən
istilazədə millətlərdə dini müəssisələrin,
millətin tutulacaq yeganə istinadgahını təşkil
etdigi əmsalı ilə vaqedir. Şu təqdirdə cəmiyyətin
yedigi müdhiş zərbələrə qarşı vəhdət
və mənligini müdafiə və mühafizə edən
dini zümrə, bütün mühafizəkarlığına
rəğmən, afaqi (perspektivli) surətdə tərəqqi
amili oluyor, tarixi çox müqəyyəd və müsbət
rol oynuyor. Nitəkim Kazan
Türklügündəki ilk intibah mübəşşirləri
bu zümrədən yetişdigi kibi, bugünkü Kazan
münəvvərlərinin kütleyi-əsliyyəsini dəxi
Məhəmmədiyyə, Hüseyniyyə kibi mədrəsələrdən
yetişən mollalar, müəllimlər, mühərrirlərlə
camaat xadimləri təşkil etməkdədir. Hətta
bugünkü halda komunist keçinən “xadimlər”
arasında belə “kökləri mədrəsələrdə
bulunanlar” az degildir.
Kitabın
“Ədəbi və Milli İntibah dövrü” ünvanı
altında yazılan səhifələri bizə Şahabəddin
Mərcani, Qəyyum Nasiri kibi böyük mübaşirlərdən
tutaraq müasirlərimizə varıncaya qədər, milli və
ədəbi Kazan mühitində meydana atılan, yetişən
camaat adamlarının bu zümrə içərisindən
yetişərək milli intibah məfkurəsinə etdikləri hizməti tedad ediyor. Fəqət
təəssüf olunacaq bir zəhət var ki, o da bu səhifələrin
digər səyfələrə nisbətlə daha mücməl
(qısa) olmasıdır. Könül istərdi
ki, Battal Bəy bizə Kazan Türklügünün
çarizmdən çəkdigini anlatdığı kibi bu
Türklügün o mənhus çarlığa qarşı
mücadiləsi demək olan intibah dövrünün vaqeələrini
də eyni təfsilatla anlada idi.
***
Əsərin
təsnifindəki təmayül, tarixcə bizə daha
yaxın hadisələri daha uzaq hadisələrdən daha az təfsil ilə anlatmaqdır. Ədəbi və
Milli İntibah fəsli haqqında qeyd etdigimiz bu xüsusiyyət
“Tatar Cümhuriyyəti”nin bugünkü vəziyyəti
fəslində bilxassə nəzərə çarpar. Şöylə ki, məcmui orta formatla 250 səhifə
təşkil edən bu kitabın bugünkü vəziyyəti
anlatan qismi ancaq 6 səhifədən ibarətdir.
Bu səhifələrdəki ifadəsi ilə mühərrir,
bolşevik sistemi ilə Rusiya istilası əleyhində olmaqla
bərabər, millətin bu sistem daxilində ümidsiz bir
halda inqraz etməkdə olduğu fikrinə qətiyyən
iştirak etmiyor. Biləks, bolşevik istilasına qarşı xalqda ciddi
bir müqavimət əsəri görüldügünü
iddia və XVII və XVIII əsrlərdə rus təmsil siyasətinə
qarşı dinini sipər edərək müavimət edən
və XIX əsrin sonlarına doğru və XX əsrin
başlarında milliyyətini inkişaf etdirməyə
çalışmış olan millətin şimdi də mənligini
müafizə etmək uğrunda
çalışdığını” təbşir ediyor.
Əvvəlki müqavimətində çarlığa
mədyun (minnətdar) olmayan millət, bittəbii, şimdiki
çalışmasında da komunizmə mədyun degildir. Müəllif
bu qəziyyeyi təcbid etməyi də ehmal etməmişdir (əhəmiyyət
verməmişdir).
Kazan Türklərinin bəzilərində,
yaşadıqları acı tarixin bəzi zehinlərdə
buraxdığı dərin infial (xəcalət çəkmə)
üzündən rusluqla etilaf surətilə müdafiəyi
mövcudiyyət üsulunu tərcih etmək meyli vardır. Kazan
Türklügünü bu xətalı yoldan mən ilə
tarixi düşmənə qarşı vəziyyət alaraq,
digər Türk ellərilə bərabər istiqlal hədəfinə
doğru sövq etmək niyyətilə qələmə
alınan “Kazan Türkləri” əsərini
qarelərimizə hərarətlə tövsiyə edərkən,
möhtərəm mühərririni də bu faydalı
müfid (mənalı) əsərindən dolayı təbrik
eyləriz.
M.Ə.(Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 15 aprel 1926, ¹11
TÜRKİYƏ-İRAN
DOSTLUĞU
Keçən 2 həftə əsnasında zühur edən
mühüm hadisələrdən biri də Türkiyə ilə
İran arasında əqd olunan bitərəflik əhdnaməsidir.
Tehranda
Türkiyə fövqəladə mürəxxəs (müvəkkil)
və böyük elçisi Məmdux Şövkət Bəy
ilə Tehran Rəsul-vüzərası Ağayi Mirzə
Mühəmməd Əli Xan Füruği ilə xariciyyə vəziri
Ağayi Mirzə Davud Xan Miftahi tərəfindən imza olunan
bu müahidəyə nəzərən “Əsri hazırın
hər iki millətə tövcih etdigi ehtiyac və zərurətlərdən
mülhəm olan” iki qonşu millətin yekdigərlərinə
qarşı silah istemal etməyəcəkləri ilə, hər
hanki bir tərəf əleyhinə 3-cü bir və ya bir
qaç dövlət tərəfindən hərb
açıldığı zaman digər tərəfin bitərəf
qalacağı və bu bitərəfliklərin müsəlləhən
müdafiə ediləcəgi mütəqabilən təmin
edilmişdir.
İki qonşu məmləkət bir tərəfin əmniyyət
və asayişini ixlal və ya hökumətini devirmək qayəsini
güdən təşəbbüs və təşəkküllərə
kəndi topraqları daxilində müsaidə etməməgi
təəhhüd eyləmiş, hər bir tərəf digərlərinin
hüdudu üzərində təşəvvüşlər
(qarmaqarışıqlar) yapmaq istidadında olan əşirətlərə
qarşı tədbirlər alacağını qərarlaşdırmışdır.
Xülasəsi bundan ibarət olan müahidənin daha
müfəssəl mətnini qarelərimiz yövmi qəzetələrdə
görmüşlərdir. Bunun üçün
biz, burada müahidənamənin mətni və maddələri
üzərində duracaq degiliz.
Bizi ən çox sevindirən şey siyasi müqəddəratı
yekdigərinə bağlı bulunan bu iki məmləkətin
doğru bir yola girdiklərini görməkdir. Türkiyə
ilə İranın müasir İslam Şərqi üzərindəki
təsirləri məlumdur.
Bu iki dövlətin yekdigəri ilə anlaşaraq, əl-ələ
verərək təcəddüd və istiqlal yolunda yoldaş
olmaları Şərq dünyasının milli istiqlal hədəfinə
doğru atdığı qədəmləri təsri edən
(sürətləndirən) ən böyük amillərdəndir.
Türkiyədə zühur edən tərəqqi əsərlərinin
İran üzərində daimi təsiri
görülmüşdür. Türkiyədə məşrutiyyətin
təəssüsü, İran məşrutiyyətinin təəssüsünə
mucib olmuşdur. Sultan Həmidin
halını mütəaqib Məhəmmədəli şah
taxt və tacını qeyb eyləmiş, Əbdülhəmid
Osmanın inqirazından (taxtdan salınmasından) sonra Qacar
sülaləsi də münqəriz (nəsli kəsilmiş)
olmuşdur.
Türkiyədə elan olunan cümhuriyyət və
cümhuriyyətin mənzumeyi-əfkarını təşkil
edən radikal islahat bütün əsasat və təfərrüatı
ilə yeni İranda tətbiq edilmiyorsa da cümhuriyyət tətbiqini
təcrübə etməklə başlayan Rıza Xanın
icraatı İran xəqayiqi nöqteyi-nəzərindən, həddi
zatında, müsbət şeylərdir. İləridə
inkişafı mütəsəvvür birər tərəqqi əsərləridir.
Yeni sülalə təsisi ilə nəticələnən
İran hərəkatının şəkli, cümhuriyyət
sisteminə məfkurəvi bir əlaqə ilə mərbut
olanları güldürməsə də, İran millətinin
daxili işlərinə aid olan bu cəhətə qarışmaq
Türk cümhuriyyətpərvərlərinin xatir və xəyalından
keçməz. Yetər ki, onlar yeni idarənin həqiqi
cümhuriyyət mahiyyətini təşkil edən yüksək
düsturların inkişafını mən etməyəcəginə
qane olsunlar.
Tehranda əqd olunub yaxında iki millət məclisləri
tərəfindən təsdiq olunacaq bitərəflik müahidənaməsi
siyasi Türkiyə məhfəllərində böylə bir
qənaətin artıq təəssüs etdiginə dəlildir. Nitəkim
Türkiyə-İran dostluğunun salifuz-zikr (yuxarıda
xatırladılmış) müahidənin əqdindən əvvəl
dəxi çox dəyərli bir əlamətini
gördük. Məqsədimiz iranilərin
türk qızları ilə evlənmələri məsələsidir.
Məlum
olduğu üzrə türk qızı alan
iranilər ya Türkiyə təbəəliginə keçməgə
məcbur tutuluyor və yaxud hüdudi milli xaricinə
çıxarılıyorlardı. Əksəriyyən
məsələ tələqlə (boşanma ilə) həll
olunuyor, sənələrdən bəri bərabər
yaşadığı rəfiqəsini tərk etməklə
bir iranlı, Türkiyədə yaşamaq haqqını
qazanmış oluyordu. Türk qızı ilə evlənən
iranilərin, bila-istisna iranlı türklərdən ibarət
olduğunu nəzəri-diqqətə alırsaq bilməyiz xəzineyi-övrağun
hankı bucağından bulunub da hankı “qeyrətli” məmurun
“əsəri-zəkası” ilə tətbiqində inad göstərilən
bu, hər cəhətcə mənasız bulunan “qanun”un gərək
Türk dövlətinin və gərək hər iki məmləkətin
ali mənfəətlərilə qonşuluq münasibəti
üzərində nə fəna təsirlər icra etdigini
anlarız.
Tehran
müahidənaməsinin elanına təqəddüm edən
(iləridə olan) və bizcə bir xeyir əlaməti olaraq
tələqqi olunan şey iştə bu “əski qanun”un Millət Məclisi tərəfindən
xüsusi surətlə ilğa (ləğv) olunduğu idi. Bundan sonra bir təbrizli, bir səlmaslı və bir
xoylu kəmali sərbəstliklə bir istanbullu, bir ərzurumlu
və ya trabzonlu qız ilə bilaşərt və qeyd evlənəcək,
bir iranlı ərkəklə türkiyəli bir qız sərbəstcə
ailə təşkil edəcəkdir. Çünki
lisan birligi ilə hars yaxınlığının təbii
qıldığı bu sehriyyəti işqal edən qanun
süniligi artıq qalxmışdır.
Yeni İranın calibi-nəzər icraatından ən
mühümmi, şübhəsiz, Şah Pəhləvinin
vücuda gətirdigi İran ordusudur. Bu ordunun düşmənlər
əlində bir alət olub, müşkül bir gündə,
Türkiyə əleyhinə tövcih ediləcəgi
haqqında bir taqım bədbinanə nəşriyyat vüqu
bulmuşdu.
Ortada hərb və təhlükə havası əsən
böylə bir zamanda mütəqabil bitərəflik təmininə
aid əqd olunan bitərəflik müahidəsi bu kibi nəşriyyatın
nə dərəcədə əsassız olduğunu göstərdi.
Qazi
Mustafa Kamal Paşa həzrətləri tərəfindən gənc
İran ordusunun müəssisi Rıza Xan həzrətlərinə
surəti məxsusədə göndərilən mürəssə
(qiymətli daş-qaşla bəzədilmiş) qılınc
Türkiyənin bu tərəfdən dostluqdan başqa bir
şey bəsləmədigini təmriz edər mənidar bir hədiyyədir...
M.Ə.
(Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 15 may 1926, ¹13
LENİN
ÖLDÜKDƏN SONRA
Lenin aləmşümul iddiası etibarı ilə qeyb
etmiş bir sosyalist, məhəlli icraatı etibarı ilə
qazanmış bir ixtilalçıdır.
Tərifimizdə
təzad görülməsin: Lenin Bolşevik Firqəsinin
lideri olaraq yapdığı ixtilalda - kəndisi müdrik
olsun-olmasın - Rusiya köylü ixtilalının iqtiza (tələb)
etdigi radikal bir müvəffəqiyyəti əldə etdi: Pək
müthiş və amansız bir surətdə əski feodal
baqiyatından ibarət bulunan dvoryanlıq və əsilzadəlik
rişəsini ta kökündən kəsib atdı. Əski mənasilə, Çarizmə bir daha övdət
imkanını buraxmadı. Fəqət o,
Rusiyanın bulunduğu mərhəleyi-tarixiyə ilə
mütənasib bulunan bu məqsədlə iktifa etmədi.
Həqiqətdə köylü ixtilal firqəsinin vəzifəsini
görür ikən, ruhunun bütün inikasatı ilə əski
rus idealistlərinə təvarüs (varislik) edərək mütəxəssis
inqilabçılar nəzəriyyəsini ortaya atan bu adam, Marksizm metodunu təsahüb (himayə) etməsi
və nəzəriyyatını bu məktəb istilahatına
uydurması ilə şəklən sosyalist və aləmşümul
bir ixtilal dahisi kibi göründü.
Yeni iqtisadi siyasət tətbiqatı ilə başlayan
ricət (geriyə dönmə), Rusiya ixtilalının ədəmi-müvəffəqiyyətə
uğramış xəyaldan, imkan daxilində bulunan həqiqətə
qarşı yapılan bir ricət idə. Bu ricət
lüzumunu Leninlə bərabər bəlkə sairləri də
təqdir ediyorlardı. Böylə bir ricətin
lüzumunu məmləkətdəki köylü müqaviməti,
Kronştadt üsyanı şəklində təzahür edən
israrı ilə, zatən təlqin ediyordu. Fəqət bu ricətin başlanması və onun
müvəffəqiyyətlə icrası heç şübhəsiz
ki, Leninin firqə üzərindəki qəti nüfuzuna mədyundur.
Bu ricət, halı-hazırda şiddətli bir
böhran keçirməkdə, firqə içərisində
dərin bir ixtilafı, ənüd bir mücadiləyi dəvət
etməkdədir. Bu böhranı atlamaq
üçün afaqi iddialarını fəda ilə həyatın
şəni tələblərinə doğru daha ziyadə təkamül
göstərmək zərurətində bulunan Kominist Firqəsi,
görən gözü və dərk edən əqli
hökmündə bulunan Lenini qeyb etdikdən sonra haqqı ilə
dərk edə biləcəkmi?
Buna,
komunistlər cavab veriyorlar: Leninin bir sənədən bəri
zatən işlərə müdaxiləsi yoxdu. Halbuki
Komunist Firqəsi yıxılmadı. Əvvələn, bu bir
sənədə Komunist Firqəsinin yıxılmasını
təsri edəcək hadisələr az degildir. Sonra bir sənəlik
qeybubəti əsnasında Leninin hər zaman iş
başına övdət edə bilməsi ehtimalı, ruhi pək
böyük bir amil olmuşdur. Halbuki şimdi bu ruhi amil tamamilə
zail olmaqla bərabər onun yerinə digər bir amil qaim
olmuşdur. Bu amil Leninə vərəsət məsələsidir.
Firqədə ikinci Lenin yoxdur. Leninlik iddiasında bulunanlar isə
az degildir. Bunlar arasındakı rəqabət
üçün firqə içərisindəki mücadilələr
dəxi az zəmin hazırlamamışdır.
Leninin ixtilalçı olmaq sifətilə həqiqi müvəffəqiyyətlərindən birisi də inzibati möhkəm bir firqə “mütəxəssis ixtilalçılar kastı” vücuda gətirə bilməsidir. Fəqət əksərən bu kibi kastların vəhdəti baş rahibin vücudu ilə qaim olur, baş getdikdən sonra ixtilaflar başlar. Lenin daha xəstə ikən başlayan ixtilaf kim təmin edər ki kəndisinin vəfatından sonra daha ziyadə inkişaf etməsin.
M.Ə. (Rəsulzadə)
“Yeni Qafqasiya” 1 şubat (fevral) 1924,
¹9
(Ardı
var)
525-ci qəzet 2019.- 5 yanvar.- S.20-21.