Məğlubiyyətin “Xəcalət”i
Türkan Turan
Yorucu günün
sonu idi. Hazırlaşırdım, redaksiyadan çıxım.
Birdən otağa Qol.az-ın
baş redaktoru Aydın Bağırov daxil oldu.
Tələsdiyimi görüb, hara getdiyimi soruşdu. Yarım
saatdan da az vaxtım
qaldığını, Akademik
Milli Dram Teatrına çatmalı olduğumu
dedim. Lakin “pik saat” olduğu
üçün gecikəcəyimdən
gileylənə-gileylənə gödəkcəmi əynimə
keçirib qapıya səmt almaq istəyəndə, hansı
tamaşa olduğu ilə maraqlandı, yazıçı-dramaturq Hüseynbala
Mirələmovun Qarabağdan,
qaçqın həyatından
bəhs edən eyniadlı əsəri əsasında səhnələşdirilən
“Xəcalət”dən bəhs
etdim. Gözünü
gözümə zilləyib
bir qədər baxdı, sonra üzündə istehzalı
təbəssüm yarandı
və əlavə etdi: “O vaxt Ağdamdan
Bakıya gələndə
bizə qəribə baxırdılar. Deyirdilər ki, sizin orada eviniz var
idi? Guya biz birdən-birə, torpaqdan peyda olmuşuq və ya başqa planetdən
gəlib onların arasına düşmüşük.
Əvvəl-əvvəl bu cür danışanlarla dalaşırdıq,
sonra alışdıq”.
O danışdıqca susurdum.
Necə də dəhşətlidir,
yurdunun bir hissəsindən didərgin
düşür, digər
hissəsində tənəyə
məruz qalırsan.
Sənə yad, soyuq, məsafəli davranırlar.
Sanki suçlu sənsən!
Ağac kimi kökündən kəsilib kənara atılırsan, bilmirsən
doğrandığına yanasan,
yoxsa baxışların,
sözlərin altında
rəndələnməkdən özünü qoruyasan.
Bu dialoqdan sonra tamaşa mənə daha da maraqlı
gəldi. “Görəsən,
Aydının dediklərini
orada nə qədər hiss edəcəm”
düşüncəsi ilə
teatra yollandım.
Adam çoxluğundan girişdə sıxlıq
yaranmışdı. Sən demə,
bu, aysberqin görünən hissəsi
imiş. İçəridə
bir anşlaq vardı, gəl görəsən! Açığı təəccübləndim, həm
də sevindirici idi. Deməli, biganəlik yoxdur,
deməli, Qarabağ unudulmayacaq. Son dəqiqələr olduğu
üçün, zaldakı
yerimizi tutduq. Bayaqdan dinməyən insan uğultusu, bir-birinə qarışan səsdən
yaranan hay-küy artıq dinməyə başlayırdı. Gözlər
son dərəcə dəqiq,
qüsursuz hazırlanan
qaçqın evinə
dikilir: nəmli divar, oradan asılmış
tar, uçuq tavan, çökək döşəmə,
dəmirdən paslı
çarpayı, pərdə
ilə arakəsmələr,
sınıq-salxaq əşyalar.
Tamaşanın quruluşçu rəssamı İsmayıl
Məmmədovun səhnəni
necə həssaslıqla
tərtib etdiyi danılmaz idi. Baxdıqca vaxtı ilə baxçalara, xəstəxanalara, yayda istidən qovuran, qışda soyuqdan donduran vaqonlara, ucu-bucağı görünməyən
çadır şəhərciklərinə
sığınan insanlar
gəlib adamın gözü önündə
dayanırdı.
Hüseynbala Mirələmovun “Xəcalət”
adlı iki hissəli dramı, yazıçının şərti
olaraq “Qarabağnamə”
adlandırılan silsiləsinə
daxil olan əsərlərindəndir. Cəmi altı
obrazın iştirak etdiyi dramda baş
verənlər Qarabağ
müharibəsindən sonrakı
hadisələrdən bəhs
edir. Maraqlı, orijinal süjetə,
bitkin kompozisiyaya malik olan, yarı
xatirə, yarı olmuş və başa gəlmişlərin
təsviri yolu ilə yazılmış bu əsəri yazıçı təxəyyülü
ilə gerçəyin,
bədiiliklə sənədliliyin
harmoniyasından yarandığını
da demək olar. Hadisələr yazıçı ustalığı və səmimiliyi ilə elə təqdim olunur ki, ürəyi,
mənəviyyatı yerində
olan hər bir azərbaycanlı bunlardan yalnız mütəəssir olmaqla kifayətlənmir, həm
də gələcək
mübarizələr üçün
daxilən səfərbər
olur. Bir ailənin başına gələnlərin təsviri
ilə başlanan əsərdə olaylar şəxsi mənafedən
uzaqlaşdırılaraq ümümxalq
müstəviyə keçirilir
və izləyici belə bir sualla
baş-başa buraxılır:
“Kimdir günahkar, özümüz, ya özgələri?”
Hadisələr Bakıda, qaçqınların
yaşadıqları yataqxanalardan
birində cərəyan
edir. Ailənin qızı Gülyaz
istəmir ki, yoldaşları onların
hansı vəziyyətdə
və hansı şəraitdə yaşamaqlarının
şahidi olsunlar.
Anası Fərqanənin
öyüd-nəsihəti ona
təsir etmir və o, əsəbi şəkildə anasına
deyir: “Bura adam gələr,
ana? Bilirsən onların necə
evləri var?” Bu bir neçə
cümlə məğrur
qızın ailəsinin
durumunu büsbütün
aydınlaşdırır.
Müəllifin çılpaq şəkildə
obrazların dili ilə canlandırdığı
bir çox məqamlar, bir ailənin faciəsi milli faciə kimi təqdim olunur. H.Mirələmov qaçqın
taleyi yaşamağa məcbur olanları da iki yerə
bölür: qaçqın
statusundan istifadə etməklə qaz vurub qazan dolduranlar
və Vətənə
qayıtmaqdan başqa
arzusu olmayan, aza qane olan,
“Təki torpaqlarımız
azad olsun”, - ideyası ilə yaşayanlar.
Uşaqlıqdan bir yerdə böyümüş Vətən
və Murad Qarabağ savaşına da birgə gedir,
amma sonradan onların həyat yolları ayrılır. Atəşkəs
haqqında müqavilə
imzalanandan 10 il
sonra dostlar yenidən görüşürlər.
Amma necə? Bu on il müddətində
Vətən torpaq həsrəti ilə yanıb-yaxılmış, Murad
isə Qarabağ döyüşü zamanı
əldə etdiyi sərmayə ilə var-dövlət qazanmışdı.
Buna görə də,
iki dost arasında vətənə, torpağa
münasibətdə fikir
ayrılığı yaranır.
Vəziyyətləri ağır olduğu
üçün Vətən
oğlunu aparıb şəhərdəki internat
məktəblərinin birinə
qoyur. Qızı Gülyaz isə
onlarla qalır.
O da buradakı şəraitsizlikdən, rütubətdən
xəstəliyə tutulur.
Əsərin konfliktini Vətən ilə Murad arasındakı mövqe və baxış fərqləri təşkil
edir. Kim haqlıdır?
Qarabağ savaşında canını
qurban verməyə hazır olan, xəstə qızına dərman pulu tapa bilməyən Vətənmi? Yoxsa bu savaş hesabına varlanan, torpağının,
yurdunun azadlığını
xarici ölkələrin
köməyində axtaran
Muradmı?
İkinci pərdədəki hadisələr
yenə də eyni məkanda baş verir. Muradın çağırdığı
həkim Vətənin
qızını müayinə
edib dərman yazır və yenə də keçmiş xatırlanır.
Kərim
həkimin hər kəlmədə Muradı
tərifləməsi və
onun da bundan
açıq şəkildə
zövq alması Vətənin nəzərindən
qaçmır. Öz uşağını
müalicə etdirə
bilməyən və bu işdə başqasının yardımını
qəbul etməyə
məcbur olan valideynlərin vəziyyətini
ümumi bəla kimi qiymətləndirən
müəllif Muradın
hərəkətlərinə haqq qazandırsa da, onun yekəxanalığını
göstərməyi də
unutmur.
H.Mirələmovun 2003-cü ildə qələmə aldığı bu dram bir çox mətləbləri özündə
ehtiva edən əsərdir. Burada “Əsl insan və vətəndaş kimdir?” sualından başlayaraq müxtəlif
problemlərlə bağlı
sorğulara cavab verilib, Azərbaycanın sinəsində hələ
ki, sağalmaz yara olan Qarabağ
problemi, məcburi köçkünlərin taleyi,
qaçqınlara göstərilən
münasibət və
onların həyat uğrunda apardıqları
mübarizənin real mənzərələri
yaradılıb.
Quruluşçu rejissoru əməkdar incəsənət xadimi Bəhram Osmanov, bəstəkarı Xalq artisti Səyavuş Kərimi olan tamaşada əsas rolları Xalq artistləri Nurəddin Mehdixanlı, Ramiz Novruz, Əməkdar artist Əsgər Məmmədoğlu, aktyorlar Xədicə Novruzlu, Əlvida Cəfərov, Məzahir Cəlilov ifa edirdi. Dramaturq müharibənin doğurduğu faciələri, insanlara gətirdiyi fiziki və mənəvi əzabları, sındırılmış insan talelərini, ümidsizliyi təsirli boyalarla təsvir edə bilib. “Xəcalət” pyesi dünyada hökm sürən müharibə kabusuna, zorakılığa qarşı yönəlmiş, insanları ən çətin anlarda belə ləyaqətli, mətin və mübariz olmağa səsləyən bir əsərdir. Pyesə dramaturqun qoyduğu “Xəcalət” adı çox doğru və yerində işlənib. Torpaqlarımızın 20%-dən çoxunun işğal olunduğu, milyonlarla insanın qaçqın düşdüyü bir vaxtda xalqımızın heç nə olmamış kimi şad-xürrəm yaşaması bizim üçün xəcalətdir. Sazaq kimi adamı kəsən cümlələrdən biri isə budur: “Vətən insanın bədəni kimidir, bir yeri ağrıyanda digər yerləri də sızıldayır. Bəs bu sızıltı Bakıda niyə hiss edilmirdi?” Hüseynbala Mirələmov bu cümlə ilə həm Qarabağ həqiqətini, həm də Bakının reallığını gözlər önünə sərir!
Ən təsirli məqamlardan biri Kürənin araq
içdikdən sonra Muradın səxavətindən
danışdığı, hətta Fərqanənin bu gün Muradın
yanına gəlib ondan Vətənə iş düzəltməsini xahiş
etdiyini dediyi səhnədir.
Xəbəri eşidən Vətən böyük
sarsıntı keçirir. Bu məqamda bütün zalın
həyəcandan çıxardığı heyrət dolu səs, onların necə təsirləndiyini
göstərirdi. Yazıçı burada
həm də içib özünü
itirənləri mükəmməl şəkildə
anladır.
İki saatdan artıq davam edən tamaşa bitdi. Hamı ayağa qalxdı,
alqış sədalarından
qulaq tutulurdu.
Mən
isə Bəxtiyar Vahabzadəni düşünürdüm.
Onun vaxtilə “Xəcalət” povesti nə üçün
yarıya qədər oxuya bildiyini, qəhərdən
boğulduğunu, göz yaşlarını saxlaya bilmədiyinin
səbəbini anlamışdım. Bu dərdlə qol-qola,
baş-başa yaşaya bilməməyin xəcalətindən
idi.
525-ci qəzet 2019.- 5 yanvar.- S.24.