Azərbaycan bədii janr ənənələrinin Sabir
Rüstəmxanlı yaradıcılığında bərpası
Salidə ŞƏRİFOVA
filologiya üzrə elmlər
doktoru, dosent
Görkəmli ədibimiz Sabir
Rüstəmxanlının "Milli taleyimiz və biz" (Güntay Gəncalp Bayandırlı
və Saleh Məhmətlə məktublaşmalarım)
və "Astar" adlı bu iki
əsərini mütaliə
etdikcə, onun bir ziyalı kimi Azərbaycan ədəbiyyatının ənənələri
və Azərbaycan ədəbiyyat tarixinin inkişafı ilə dərindən tanış
olduğunu müşahidə
edirik.
Sabir Rüstəmxanlının
Azərbaycan ədəbiyyatı
ənənələrini, janr
üsulunu dərindən
bilməsi qələmə
aldığı əsərlərində
özünü büruzə
verir.
S.Rüstəmxanlının "Milli taleyimiz və biz" (Güntay Gəncalp Bayandırlı
və Saleh Məhmətlə məktublaşmalarım)
kitabı Azərbaycan
ədəbiyyatında epistolyar
janr ənənələrini
davam etdirən bədii nümunədir. Orta əsrlərdə
və yeni dövrdə epistolyar janrı nəsr şəklində formalaşmışdır.
Bu dövrdə epistolyar
janr kimi deyil, başqa əsərlərin tərkibində
verilirdi. Məktublarla qəhrəmanların daxili aləmi, duyğuları, həyəcanları
və digər hissləri daha canlı göstərilirdi.
Epistolyar
janr klassik ədəbiyyatda geniş yayılmış poetik
forma biçimi kimi də maraq doğurmuşdur.
Ş.İ.Xətainin "Dəhnamə",
M.F.Axundzadənin "Kəmalüddövlə
məktubları", A.Şaiqin
"Əzab və vicdan", S.M.Qənizadənin
"Məktubati - Şeyda
bəy Şirvani",
Ə.Haqverdiyevin "Xortdanın
cəhənnəm məktubları"
və s. əsərlər
ədəbiyyatımızda epistolyar janrın kamil nümunələridir.
Bu epistolyar nümunələr
sırasına Sabir Rüstəmxanlının "Milli taleyimiz və biz" (Güntay Gəncalp Bayandırlı
və Saleh Məhmətlə məktublaşmalarım)
kitabını əlavə
etmək olar. Kitabda Sabir Rüstəmxanlının
Güntay Gəncalp Bayandırlı və Saleh Məhmətlə məktublaşmaları ilə
yeni realist nəsrin banisi olan M.F.Axundzadənin
janr poetikası baxımından ənənəvi
epistolyar janrında yazılmış, ictimai həyatın bütün
sahələri tənqid
süzgəcindən keçirilmiş
"Kəmalüddövlə məktubları" kimi ciddi, monumental bədii-fəlsəfi
əsər arasında
oxşarlıq müşahidə
etməmək qeyri-mümkündür.
Sabir Rüstəmxanlının "Milli taleyimiz və biz" (Güntay Gəncalp Bayandırlı
və Saleh Məhmətlə məktublaşmalarım)
kitabında ədibin müasirləri Finlandiyada
yaşayan Güney Azərbaycan ziyalısı
Güntay Gəncalp Bayandırlıya (Bayandır
Ərənol) və Azərbaycan Respublikasının
sabiq Maliyyə naziri Saleh Məhmətə
(Məmmədov) yazdığı
məktublarda müəllif
fikirləri ilə yaxından tanış oluruq. Burada müəllifin fikir
və düşüncələri
məktublar şəklində
verilir. S.Rüstəmxanlının
bu əsərini mütaliə etdikdən sonra oxucu qaranlıq
məqamlara, Güntay
Gəncalp Bayandırlı
və Saleh Məhmət tərəfindən
sosial media və kitablarda əksini tapmış yanlışlıqlara,
müəyyən fikir
və məsələlərə
aydınlıq gətirməyə
nail olur. S.Rüstəmxanlının
cavab məktubları vasitəsilə xalqımızın
milli mənşəyi
və kimliyi, keçdiyi tarixi yol, dövlətçilik
ənənələri, tarixi
şəxsiyyətlər haqqında
fikirləri, dövlət
dili haqqında mülahizələri ilə
tanış oluruq.
Sabir Rüstəmxanlının
"Milli taleyimiz və biz" (Güntay Gəncalp Bayandırlı
və Saleh Məhmətlə məktublaşmalarım)
kitabında bədii refleksiyaya rast gəlirik - müəllif onun qələminə aid bədii əsərlər
haqqında fikirlərini
oxucuya məktub vasitəsi ilə çatdırır. Kitabda müəllifin "Göy Tanrı", "Akademikin son əsəri"
kimi romanları haqqında fikirləri oxuculara qaranlıq qalan məqamlarına aydınlıq gətirir.
S.Rüstəmxanlı "Göy Tanrı" romanında Oğuz xaqanın uydurma obraz olmaması faktına toxunur: "... mən də "Göy Tanrı" romanında Oğuz xaqanın təxminən b.e.ə. 6-cı yüzildə
yaşadığını və Qorqudun da onun nəvələrindən
biri olduğunu yazmışam. Oğuz xaqanın Saklar
dönəminin hökmdarı
olduğu, həmin dövrdə yaşadığı
bədii təxəyyül
deyil, real faktlara və hesablamalara söykənir". Müəllif bu fikirləri ilə əsərinin tarixi faktlar əsasında qələmə
almasına toxunur.
Sabir Rüstəmxanlının
"Astar" kitabında
müəllifin roman və
hekayələri toplanılmışdır. Sabir Rüstəmxanlının
"Astar" kitabına
daxil edilən romanlar öz janr özəlliyi ilə seçilirlər.
Belə ki, onlar Azərbaycan
ədəbiyyatına xas
"balaca romanlar"
janrının ənənəsini
davam etdirirlər.
"Balaca romanlar"da
hadisələr bir ailənin və ya bir insanın
həyatına əsaslanır.
Qeyd etməliyik ki, bu əsərlər əsl sosial gündəlik romanlar deyil. "Balaca
romanlar" ideoloji əhəmiyyətli problemləri
də daxil etməklə, insan həyatından olan aktual problemləri əks etdirə bilir. "Balaca
romanlar"ın süjet
və kompozisiya xəttinə diqqət yetirdikdə, bir amil diqqəti xüsusi cəlb edir. Belə ki, "balaca
romanlar" tarixi keçmişə müraciət
etmir, hadisələr tarixi keçmişə həsr edilmir. Həmçinin, tarixi personajlardan
uzaq olur. "Balaca romanlar"da
hadisələr folklor
vaxtından, sınaq müddətindən və
qəhrəmanın formalaşmasından
uzaq olur. "Balaca romanlar"ın
bir xüsusiyyəti də zamanın sıxılmasıdır ki,
bu da əsərin
böyük olmayan həcmi ilə əlaqəlidir. İki fəsildən
ibarət olan "Uşaqlığa dəyən
güllə" əsərində
də zamanın sıxlaşması özünü
göstərir. Birinci
fəsil "Qançılıq",
ikinci fəsil isə "Barışıq"
adlanan bu bədii nümunədə
maraqlı, düşündürücü
mövzu ətrafında
süjet xəttini inkişaf etdirən müəllif oxuculara təsadüflərin insan
həyatında oynadığı
rolu, insan həyatını dəyişdirməyə
qadir olmasını qabarıq şəkildə
göstərməyə cəhd
edir.
"Balaca romanlarda"
bədii məkan fraqmentardır ki, bu da əhatəli
təsviri lazımsız
hala gətirir. "Balaca romanlar"da bədii məkan incəliklə təsvir edilir. Bu müəllifin
əhəmiyyət və
xüsusi bir yükə malik olan bədii məkanıdırsa. Bu məkan vasitəsilə müəllif fikrinin açılmasına yardımçı
olması əsasdır.
S.Rüstəmxanlının ilk növbədə özünün kiçik
həcmli olması ilə diqqəti cəlb edən "Astar" əsəri də bədii zaman və bədii
məkan baxımından
"balaca romanlar"la
oxşardır. Ali məktəbə
sənəd verərkən
üzləşdiyi problemlərin
təsviri, təyinatla
kitabxana müdiri təyin edilməsi və s. hadisələrin təsvirində məkan da, zaman da
əsərin qəhrəmanının
hiss və həyəcanlarında,
düşüncəsində əksini tapa bilmişdir. Əsərdə Elbəyin həyat
yolunun məntiqi davamlığı, münaqişəli
məqamları digər
surətlərin yardımı
ilə qəhrəmanın
simasında təsvir edilmişdir. S.Rüstəmxanlı
məhz Elbəyin simasında oxucunu zaman daxilində (keçmiş, bu gün və gələcək) düşüncələrə
daldırmağa nail olur.
"Balaca romanlar"a
xas qəhrəmanlar kimi Elbəyi də mövcud reallıqların müstəqil
tərəqqisi olsa da, mövcud olan sosial ziddiyyətlərə
"düzəlişlər" etməyə cəhd etsə də, reallıqlarla mübarizə
aparmağa qadir ola bilmir.
Sabir Rüstəmxanlının
"Astar" kitabına
daxil olan bir sıra hekayələr
də ("Süd vannası", "Bal ayı"
hekayələri və
s.) "balaca roman"lara
bənzərliyi ilə
seçilirlər. Sabir
Rüstəmxanlı "Süd
vannası" hekayəsini
Poltava çöllərinin gözəlliyi ilə başlayaraq, Əli ilə Lesyanın sevgi macəralarına, daha doğrusu, insanın ruhi aləminə oxucunun diqqətini yönəltməyə
nail ola bilir.
Hər iki qəhrəman mövcud həyat, məişət tərzindən
uzaq, sərbəst,
"mədəni" olma
və adət-ənənələrdən
uzaq yaşamağı
üstün tutan
"müstəqil düşüncəli
insanlar"dır. Lesya ilə
qısa "eşq"
yaşayan Əlinin cəmiyyət tərəfindən
qəlibləşmiş adət-ənənələrə
boyun əyərək,
geri doğma vətəninə, ailəsinə
qayıtması qəhrəmanın
cəmiyyətdə özünə
yer etmiş, dağılmayan kanonlarla mübarizə apara bilmədiyinə işarə
edir.
Sabir Rüstəmxanlının "Bal ayı" hekayəsində də bal ayına yollanmış Marina ilə hekayənin qəhrəmanı arasındakı "məhəbbət" əks etdirilmişdir. Hekayə məhdud bir zaman, həmçinin, məkan daxilində mürəkkəb olmayan, hadisələrin dolğun təsvir etməsi ilə diqqəti cəlb edir ki, bu da onu "balaca romanlar"a bənzədilməsinə əsas verir. Hekayənin qəhrəmanı ədəbiyyat, mədəniyyət sahəsinə aid məsələlər ətrafında mübahisə aparır, etdiyi tərcümədən şeir parçası söyləyir, Mannın ev muzeyinə gedir, Mann yaradıcılığı, həmçinin, Nobel mükafatı ətrafında diskurslar aparır. Hekayədə xarakterləri qısa, aydın cizgilərlə verməyə qadir olan S.Rüstəmxanlı, həmçinin, Marinanın da daxili, mənəvi aləmini, ərinin bal ayına gəlmədiyi üçün iztirab keçirməsini canlandırmışdır.
S.Rüstəmxanlının
"Milli taleyimiz və
biz" (Güntay Gəncalp
Bayandırlı və Saleh Məhmətlə
məktublaşmalarım) və "Astar"
kitabları müasir zaman
müstəvisində oxucunu tarixi olayları və müasiri
olduğu dövrün
ən mürəkkəb hadisələrinin inkişaf
prosesini izlədir, dərk etməsinə
yardım edir. "Milli taleyimiz və biz" (Güntay Gəncalp
Bayandırlı və Saleh Məhmətlə
məktublaşmalarım) kitabı epistolyar
janr nümunəsi kimi,
"Astar" kitabında əksini
tapmış bədii nümunələr isə "balaca roman" nümunələri
kimi ədəbiyyatımızda ədəbi
məktəb açmış M.F.Axundzadə, N.Nərimanov
ədəbi məktəbini davamı kimi
qəbul edilməlidir. S.Rüstəmxanlı Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində özünəməxsus xətti-dəsti olan ziyalılarımızdandır. Sabir Rüstəmxanlı öz
imzası ilə M.F.Axundzadə, N.Nərimanov və digər
görkəmli Azərbaycan yazarları sırasında bir sırada dayanmağı bacardı.
525-ci qəzet 2019.- 8 yanvar.- S.6.