Sarı simin pıçıltısı və
bir stəkan çay...
DƏYƏRLİ
QƏLƏM SAHİBİ RAFİQ HACIYEVİN PORTRET
CİZGİLƏRİ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Rafiq
Hacıyevin əvəzsiz tarzən Əhsən Dadaşov
haqqında yazdığı "Ürəyi alovlu Əhsənlə
ərköyün Qədirin sənət möcüzəsi"
və istedadlı digər tar ustası Həmid Vəkilova həsr
etdiyi "Novator" adlı analtik məqalələrini
oxuyandan sonra belə bir kiçicik haşiyəyə
çıxdım.
Hər iki yazıda Rafiq bəy orijinal üslubla tarzənlərin
xarakter cizgilərini, yaşadıqları hisslərini, nə
üçün məhz bu ecazkar sənəti seçdiklərini
vermişdir (daha yox ki, "verməyə
çalışmışdır"). Zahirə gəldikdə
müəllif elə maraqlı sərlövhə
seçmiş ki, oxucu yan keçə bilməz, mənim kimi.
Məşhur, xüsusən, xalq arasında sevilən,
ictimaiyyətin tanıdığı sənətkar
haqqında yazmaq çətindir, bu fikri istedadlı
yazıçı və musiqi bilicisi Mustafa Çəmənli
ilə söhbətimdə ondan bir daha eşitmişdim. Həqiqətdir,
bu, səbəbsiz deyil. Rafiq bəy ilk təhkiyəsində
Əhsən Dadaşovun beş sənət
möcüzəsini fabula kimi "avans" verir: "Əhsən
Dadaşov... Dinləyicini tez ələ almağı, onun diqqətini
özünə cəlb etməyi bacaran, tarının
yumşaq, qəlb oxşayan, cazibədar səsi ilə
insanı həyəcanlandıran, sevindirən tarzən" və
"beşliyin" sonuncusu: "Əhsən Dadaşovun
yaradıcılığı XX əsr musiqi mədəniyyəti
tariximizin ən parlaq səhifələrindən birini təşkil
edir".
Mən özümün yanaşma zövqümlə
"beş"ini seçdim, onun üçün ki,
geniş həcmli məqalə zənnimcə, tarın
sarı siminin pıçıltısı ilə
yazılmışdır, başqa necə mümkündür? Müəllif
xanəndə, yaxud tar çalan olsa idi qənaətimdə
yanılmış olardım, axı o, jurnalistdir, enerjisi bu
fiziki mənbədən gəlir ürəyinin duyumu vasitəsilə.
Rafiq bəy
Əhsən Dadaşovun sənətkar portretini oxuculara
çatdırmaq üçün son dərəcə gözlənilməz
üsul işlətmişdir! Əhsənin ilahi
ecazkarlığını möcüzəli səsli Qədir
vasitəsilə çatdıra bilər (bu cür yozumla bəlkə
də ifrata varmışam). Dahi Niyazi
dirijor çubuğu olmasa da. məharətini
itirməzdi, lakin sehrkarlığı əyani
görürdü əlindəki çubuqda, onu ehtirasa gətirirdi.
Bəli, hissiyyat elmi mövcuddur yaradıcılıqda, bu
prosesdə hisslə təfəkkür birləşir,
münasibət yaradır, mən deyərdim bu amil Əhsən
Dadaşovda (eləcə də Həmid Vəkilovda)
özünü göstərirdi, tarın səsini obrazlı
təfəkkürlə ifadə edirdi, bu isə şeiriyyət
aləmilə tərbiyə olunur, necə ki, Rafiq Hacıyev bu
nüansı tutmuşdur. Və son dərəcə zərif
eyhamla hiss etdirir (mən duydum): böyük
çalğıçıların, oxuyanların, bəstəkarların
erkən stress, hissiyyat, coşqunluq keçirməsidir ki, elə
də uzun ömürlü olmurlar - Əhsən Dadaşov
kimi. Yaxşı, Əhsən qarşısındakı əli
qavallı gənc Qədir Rüstəmovun bütün
vücudundan süzülüb gələn və bal arısı kimi sarı simdən şirə
qoparan səsində və sözlərində nə etməlidir?
Su
atdım hara dəydi,
Sona bülbüllər.
Əlim
divara dəydi,
Saçı sünbüllər.
Dilim,
ağzım qurusun,
Sona bülbüllər.
Nə dedim, yara dəydi?
Saçı sünbüllər.
Elə
"yar, yar" deyirlər,
Heç
məni demirlər,
Ay sona
bülbüllər.
Mən bu misraları yazanda xəyalən 1968-ci ilə
qayıtdım. Bakıda aspiranturaya imtahan verəcəkdim.
"Azneft"də düşüb
Zülfü rəhmətliyin məşhur çayxanasına
gəldim, çay gətirdilər. Elə
bu vaxt qulağıma səs gəldi. Tanımadığım
bir qeyri-adi səsdi, "Sona bülbüllər"ini
haraylayırdı. "Segah" guşəsinə
çatanda armudu stəkan əlimdən düşdü,
çay dağıldı, pis oldum. Çayçı
cavan oğlan gülümsündü. Vəssalam.
Çox sonra anladım: demək istəyirmiş ki, təkcə
sən deyilsən "Sona bülbüllər"i eşidəndə
stəkanı əlindən salan...
Rafiq Hacıyev
də belə hala düşübmüş, yazır:
"Sona bülbüllər" qanadlandıqca yazda budaqlar
çiçəklədiyi kimi, Qədirin də səsində
"kədər, fəryad çiçəkləyirdi".
Bu fəlsəfi
mahnı və
çalğı xoşbəxtlik gətirərmi? Axı hər iki sənətkarımızda şiddətli
arzu, həvəs, ehtiras yaşanırdı. Axı fəlsəfə bədbəxtliyə də
səbəbdir. Mən belə
düşünürəm ki, yaradıcılıqsız
xoşbəxtlik yoxdur. Amma Əhsənlə
Qədirin musiqisində, öncə, qəlb əməkdaşlığında
bir azadlıq simvolu olmuşdur, çünki hər iki dahi bu
cür böyümüşdülər, eyni mühitdə tərbiyə
almışdılar, onlar son nəfəslərinəcən
azadlıq refleksini yaşamışdılar. Unutmayaq ki,
insan azadlığı əhatəsində olanların
azadlığa və maneələri dəf etməyə can
atması ilə ölçülür. Hər iki sənətkarda (Həmid
Vəkilovu da istisna etməzdim) xarakter
"üçlüyü" vardır: irsiyyət, sosial
mühit və özünütərbiyə. Axı
xarakter - xasiyyət bitkin şəklə düşmüş
iradədir.
Rafiq
Hacıyev hər iki şəxsiyyəti çox yaxından
tanıdığı üçün məqaləsində
(deyərdim, sarı simdə qələmə
almışdır) onları göründükləri
simasında təqdim etmişdir; onlar bir-birinə əbədilik
qazandırmışdı; oxuyuruq: "Əhsən də Qədiri
ucaldırdı, onun ömürünün üstünə
yeni ömür, əbədi və ölməz ömür
qoyurdu. Çünki milli musiqimizin özünəməxsus
səhifəsi olan Qədirin ecazkar səsini, nadir orijinal
ifaçılıq sənətini ilk dəfə bu
böyük şəxsiyyət görmüşdü və həmin
şanlı səhifənin ilk oxucusu Əhsən Dadaşov
idi!" - bu qənaəti hər bir
yazar ortaya qoya bilməz, çünki gərək ünsiyyət
bağlayasan, onların ifalarının fəlsəfi
çalarlarını başa düşəsən və
özün isə hissiyyata qapılmayasan, hisslərinə
qapılasan. Belə bir yanaşmada Rafiq Hacıyev müştərək
müəlliflərin ortaya qoyduqları mənəvi-maddi dəyərin
özünə əbədilik
qazandırmışdır...
Rafiq Hacıyev bu silsilədən Həmid Vəkilov barəsində
də sözünü demişdir. "Novator"
adlı bu tədqiqat səciyyəli məqalənin
özünü mən "novator" üslublu
araşdırma ilə müqayisə edərdim və
yanılmazdım. Rafiq bəy fərqli qələm
adamı olaraq faktlar xaosuna yol almamışdır (indi belə
yazanlar çoxalırlar günbəgün, sədh heyif!),
öz yaradıcı məntiqilə mühakiməsini məşhur
tarçı Həmid Vəkilova istiqamətləndirmişdir.
Onu rənglərin fəlsəfəsində təhlil
etmişdir. Görünür, Rafiq bəy
böyük şairimiz Rəsul Rzanın poeziyasına
vurğunluqdan, xüsusilə, "Rənglər" fəlsəfi-sosial
yüklü şeirlərinin təhlilindən uzaqlaşmaq istəməmişdir.
Və düzgün seçimdir. Vaxtilə
Rəsul Rzanın şeirindən aşağıdakı
misraları yaddaşımda saxlamışdım bir tələbəmin
sualına cavabımda:
Damla dənizdə
yaxşıdır,
Damlasız dəniz olmaz.
Damla dənizdən
ayrılsa,
Qumlarda pünhan olar.
Əgər tarını Həmid Vəkilovdan alsaq, o,
adiləşər, sadələşər və itmiş olar. Rafiq bəy bu məqalə
- traktatında qəhrəmanın (bəlkə "obraz"
deyək?) xarakter cizgilərini, ustad barmaqlarını, bu alətin
Almaniyada, Əfqanıstanda, Fransada, Əlcəzairdə,
Türkiyədə, Tunisdə, Yuqoslaviyada və digər sivil
ölkələrdə layiqincə təbliğinə
işıq salmışdır. Müəllif bir faktı
açıqlayır: "... Konsertlərin
birində - Ankarada Türkiyə
Cümhurbaşqanlığı simfonik orkestrinin müşayiəti
ilə Hacı Xanməmmədovun "Tar ilə orkestr
üçün 2 nömrəli konserti"ni Həmid ifa
etdikdən sonra orkestrin dirijoru, görkəmli rumın
musiqiçisi İonesku Qalatin heyrətini gizlədə bilməyib
və "bravo, heyran qaldım" deyə tarzəni
bağrına basıb".
Bu sətirləri oxuyanda qürurlandım. İncəsənət
adamı öz vətənpərvərlik borcunu məhz sənətində
təcəssüm etdirəndə necə də rahatlanır,
özünü Vətəndə görür. Həmid Vəkilov uzun illərdir qardaş Türkiyədə
yaşayıb-yaratsa da, özü və qəlbi
Yurdumuzdadır. Mən ustad sənətkarlarımızın
xarici ölkələrdə yaşayıb
çalışmasını, yaxud oxumasını
alqışlayıram, üstəgəl, pedaqoqluğunu...
Ustad H.Vəkilov Azərbaycan Milli Konservatoriyası
"Xalq çalğı alətləri"
kafedrasının professorudur, Əməkdar artistdir, Beynəlxalq
müsabiqə laureatıdır və ilaxır adlar. Bunları o, gənc
yaşlarından qazanmışdır.
Rafiq
Hacıyev yazı manerasına sadiq qalaraq xəyali fantom
yaradır: "Həmid Vəkilov zil qara saçları həmişə
səliqə ilə daranmış, baxışlarında qətiyyət
hiss olunan, o balaca oğlana çoxmu borcludur?
- Təbii
ki, çox!
Sual verə bilərsiniz:
-
Yaxşı, onda o Həmiddən bu Həmidə nə
qalıb?
Cavab
şübhəsiz ki, birmənalı şəkildə belədir:
- Hər
böyük yaradıcı insan üçün əvəzsiz
bir vergi; Sənətkar sadəliyi! Həm yetkinlik
dövründə, həm də kamillik və müdriklik
yaşında da dünyaya uşaq kimi baxmaq bacarığı!.."
Rafiq Hacıyev iki böyük tarzən haqqında günlərin
qayğılı və amansız çağlarında
araşdırma motivli geniş məqalələrini çap
etdirməklə, özünün istedadını, dərin
müşahidəsini, məntiqi təfəkkürünü
və seçim zövqünü büruzə vermiş oldu
(özü həmişə bu "üçlük"dən
qaçmışdır, təvazökarlığı imkan
verməmişdir). O, eyni zamanda, zəngin ədəbi-nəzəri biliyə,
informasiyaya malik olduğunu da göstərdi.
Belə
ki, Xalq şairi Rəsul Rzanın poeziyasına bir ekskursiya
etdi: şairin "Rənglər" şeirlər silsiləsini
seçdi, özü də çox orijinal stildə: Rənglər
melodiyasında sözlərin rəngi və rənglərin
musiqisi barədə düşüncələrini XXI əsrdə
oxucularla bölüşdürdü. Mən bu
geniş məqaləni oxuyanda ötən əsrin 60-cı illərinin
əvvəllərinə qayıtdım. "Rənglər"
"Azərbaycan" jurnalında nəşr edildi və
böyük rezonans yaratdı.
O
dövrün üzdə olan şairləri də, tənqidçiləri
də Rəsul Rzaya ədəbi hücuma keçdilər və
sağdan, soldan "vurdular". Şair
özünə xas ləyaqəti və təmkini ilə
susurdu, bilirdi bu şeirlər XXI-XXII əsrlər
üçün də hesablanmışdır,
proqnozlaşdırılmışdır. Ümumiyyətlə,
Rəsul Rza poeziyası müdrik zəkanın,
qabaqlayıcı hissiyyatın, poetik tələbatın məhsuludur,
özünütəsdiq və özünüifadə
mühüm amillərdəndir.
Şairdəki poetik mühakimə ("Rənglər"i
nəzərdə tuturam) oxucuların qəlbini təzələyən,
əxlaqını saflaşdıran fəlsəfəyə
söykənir. Bəzi tənqidçilər şairlərdə
səmimilik, bəziləri məişətçilik, bəziləri
də poetik həqiqəti hiss edirdi, demək, ən optimal
anlam o olardı, şairin obrazlarını mənadan
ayırmasınlar, yaxud xalis məfhumlara üstünlük
verməsinlər. Böyük ədib M.Qorki
yazırdı ki, elimlə bədii ədəbiyyat arasında
xeyli ümumilik var: həm orda, həm də burda
müşahidə, öyrənmə əsas rol oynayır, necə
ki, alimin, eləcə də ədibin güclü təxəyyülü
olmalıdır...
Mən bu fərdi mülahizələrimin
qaynağını keçmiş müşahidəmdən və
Rafiq Hacıyevin təhlilindən aldım. O, ilk dəfə olaraq
"Rənglər"dəki musiqililiyi sözlərin rənglərindən
duymuş, pıçıldamış və məxsusi
yanaşmışdır. Gətirdiyi nümunələr
yerindədir. Məsələn:
Rənglərin də musiqi kimi ahəngi var.
Ağrının,
sevincin, ümidin də
rəngi
var.
Düşündükcə
açılır
əlvan
səhifələri rənglərin.
Canlanır
gözümüzdə rəngi
ömrün, mübarizənin,
qəlbin,
nifrətin,
gecənin, səhərin
və
insan taleyinin.
Rafiq Hacıyev Rəsul Rza poeziyasını başa
düşən, alt qatlarındakı məna
çalarlarını tutan və şairin
yaradıcılığına məhəbbəti olan
yazıçı, jurnalist və oxucudur. Musiqiyə bələdliliyinin
nəticəsidir ki, bu şeirlərin ruhunda melodikliyi üzə
çıxarmışdır, yazır: "Rənglər"dəki
şeirlərin fikir naxışlarında, ahəngdar
misralarında, mövzu diapazonunun genişliyində, poetik
dünyagörüşünün zərgər incəliyində,
deyimində duyumönü xəyalımla
könül-könül gəzirəm "insanda daha artıq
bir insan" oyadan neçə-neçə gözəl musiqi
aləmini, oktava içində nəfəs alıb rayihələnən
nəğmələr, melodiyalar gülxanəsini". Məncə, bu konkret yanaşmada xeyli mətləbləri
görmək çətinlik yaratmaz.
Rafiq
Hacıyevin ədəbi-nəzəri və
yazıçı-publisist yaradıcılığına
müraciət etməklə (cüzi) xeyli özümə
qapıldım, düşündüm, olmuşları
xatırladım, o qənaətimi durultdum ki, bu illərdə,
hansı ki, Rafiq bəyin rəngarəng tematikasında:
mövzu seçimində, onun həlli janrlarında, hansı
üslubda qələmə almasında məxsusiliyinə elə
də diqqət yetirməmişəm - etirafdan
qaçmıram - daha yaxından ünsiyyət bağlaya bilərdim
baxmayaraq ki, yaş fərqimiz xeylidir. Lakin gec də olsa bir
neçə nəsnədə daha "görünməyən"
tərəflərinə bələdliyimdə
yanılmadım: O, çətinliklərlə həmişə
qarşılaşmışdır - cəmiyyətin labüd
diktəsidir. Mən başa düşdüm ki,
insan ciddi gərginlik içində yaşayar, gizli imkanlardan
xali olar. Mən anladım ki, insanın
qadirliyi çox hallarda çəpərlənər, qiymətini
almaz və problemlər yaradar. Mən idrak
etdim ki, insan hər şeyi bacarar. Bir həqiqətdir ki,
Rafiq bəydə çətinlikləri aradan qaldırmaq
qabiliyyəti vardır! Axı bu həyat, bu cəmiyyət,
bu fantom hər bir şəxs, o cümlədən, qələm
adamı önündə həmişə sədlər
çəksə də, maneələr ortaya atsa da, O,
bütün enerjisini, əqli və hissi imkanlarını səfərbər
edib varlığını ortaya qoyur. R.Taqor
deməmişmi ki, "mənim mövcudluğum mənimçün
bir möcüzədir".
Yaradıcı insanın potensialına tükənməz
mənbə kimi də yanaşmaq düzgün olmazdı, nə
vaxtsa - yaşın hansısa nöqtəsindəsə
dayanır, təkrar ritmlərdən asılı qalır. Dahi alman bəstəkarı
L.Bethoven yazmışdır:
"İnsanı fərqləndirən ən ali cəhət onu maneələri dəf etməkdə
inadkarlığıdır". İstedadlı, hərtərəfli
dünyagörüşlü, iradəli həmkarım Rafiq
Hacıyevi istisna etməzdim...
Əlbəttə,
insan taleyinin istənilən zərbəsi qəfil ələ
keçmiş sərvət kimi, qiymətsiz bəxşiş kimi o şəxsin
xeyrinə olur, bu da bir faktdır, baxmayaraq ki, əzabsız
yetişməklikdir. Unutmayaq ki, əzab çəkməmək
də zərərli ola bilər.
Rafiq Hacıyevlə söhbətimdə
yaradıcılığı ilə maraqlanmağıma cavab
kimi xeyli planı, layihəsi, yozumu olduğunu
açıqladı. Maraqlı dedektiv əsərlər üzərində
işlədiyini, yazı masası üstündə
"qaytanı açılmayan" qovluqların hələ
açılmadığını söylədi.
-
Çox yubanmayacağam, - dedi. - Yazmağa borcluyam. Təbii ki, yaş öz işini görür.
- Yaş
üçün tələsmə, -
pıçıldadım. - Hələ cavansan, enerjilisən.
Rafiq bəy, bir Klark qanunu var, onun bir tərəfini
götür: "Yaşa dolduqca məlumat, bilik
artır..." - Susdum, soyumamış çaydan içdim.
O, stəkanı
stolun üstünə qoydu.
- Bəs
ikinci tərəfi? - Gülümsündü.
Stəkanı ovcumda fırlatdım.
- "...Yaradıcılıq qabiliyyəti isə
azalır".
- dedim.
- Məni
hansı birinə şamil edirsiz, Allahverdi müəllim? -
Çayını yarısına qədər içdi və
işıqlı baxışlarını mənə dikdi.
- Birinciyə.
- Nikbinliklə, əminliklə dilləndim.
O, qətiyyətimə
gülümsəməklə cavab verdi...
23.08.2018.
Bakı
Allahverdi EMİNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 10 yanvar.- S.6.