Ulucanlar həbsxanası, Nazim Hikmət və başqaları...
İçəri addım atanda həlim, doğma, isti bir səda səni qarşılayır. Bir az qulaq verirsən, eşidirsən
ki, bu, Zülfü Livanelinin səsidir.
Yanıqlı-yanıqlı
necə oxuyursa, adamın ürəyinin cızdağı
çıxır:
Bugun
efkarlıyım açmasın güller,
Yiğidimden
kara haber verirler.
Demirden
döşeyin taştan sedirler,
Yiğidim aslanım burda yatıyor.
Dinləyərək addımlayırsan, mahnının
sözlərindən isə belə başa düşürsən
ki, içəridə səni tutqun ab-hava gözləyir. Sonra düşünürsən
ki, nə qədər ağır ola bilər,
uzaqbaşı dəmir barmaqlıqlar, köhnə əşyalar,
qırıq stollar, çirkli pəncərələr olar
da... Amma getdikcə tükürpədici mənzərələr,
mumiyadan hazırlanmış insan fiqurları, işgəncə
səsləri adamın canına necə vəlvələ
salırsa, az qalırsan özünü
dayandığın yerdən götürüb ən uzaq məsafəyə
atasan. Söhbət Ankaranın Ulucanlar səmtində
yerləşən Ulucanlar həbsxanasından gedir.
1925-ci ildən 2006-cı ilədək - düz 81 il cəza evi kimi fəaliyyət göstərib.
Türkiyənin siyasi və ədəbi həyatında
önəmli yerə sahib olan aydınlarının
ağrılarına, əzablarına, qışqırıqlarına,
al qana qərq edilmələrinə, edamlarına şahidlik
edib. 2010-cu ildən Muzey və
Kültür Sənət Mərkəzinə çevrilərək
qapılarını hər kəsin üzünə
açıb. Nədənsə, tutqun, boz,
soyuq Ankaranı burada daha çox hiss etmək olurdu. Gəzindikcə
adama elə gəlirdi ki, şəhərdəki məyus
görüntünün, solğun rəngin ağırlıq
təşkil etməyinin səbəbi bir vaxtlar bu divarlar
arasında günahsız insanlara edilən
haqsızlığın, ədalətsizliyin, ah-nalələrin
əksidir, hopub şəhərin canına...
Yazdığı şeirə, romana, söylədiyi fikrə,
inandığı həqiqətlər uğrunda mübarizə
apardığı üçün bu cür qalın
divarların arxasına atılan insanların şəkillərini
görəndə adamın lap nitqi quruyur. İlahi, kimlər
yoxdur? Siyasətçi Muhsin Yazıcıoğlu,
şair Necip Fazıl Kısakürek, keçmiş millət
vəkili Osman Bölükbaşı, keçmiş baş
nazir Bülent Ecevit, rejissor-ssenarist Yılmaz Güney, jurnalist
Metin Toker, yazıçı Yaşar Kemal, siyasətçi
Yavuz Öbekçi, siyasətçi Selim Sadak, siyasətçi
Sırrı Sakık, jurnalist Cüneyt Arcayürek,
yazıçı-siyasətçi Mahmut Alınak,
yazıçı Fakir Baykurt, keçmiş millət vəkili
Hatip Dicle və xüsusi təqdimata ehtiyacı olmayan Nazim Hikmət.
Sonuncu mənim üçün lap gözlənilməz
oldu. Özümü qəflətən doluya məruz
qalmış kimi hiss etdim. Deməli, o da burada
imiş, məmləkətin dərdini bu divarların
arasında çəkib, Pirayəyə məktubları
işıq düşməyən, gün görməyən,
ayağını bir-iki dəqiqə ərzində
götürməsən buz kimi kəsən bu betonun
üstündə düşünərək yazıb?!
Heyrətdən gözüm elə genişlənir ki, az qalır hədəqəsindən
çıxsın! Nazim Hikmət siyasi fikirlərinə
görə dəfələrlə həbs olunub, sürgün
edilib. Ulucanlar Həbsxanasında çəkdiyi
cəza isə 30-cu illərə təsadüf edir. Sən
demə, o məşhur şeiri də məhz bu cəza evində
yazıb:
Bugün pazar.
Bugün beni ilk defa güneşe çıkardılar.
Ve ben
ömrümde ilk defa gökyüzünün
Bu kadar benden uzak
Bu kadar mavi
Bu kadar geniş olduğuna şaşarak
Kımıldamadan durdum.
Sonra
saygıyla toprağa oturdum,
Dayadım sırtımı duvara.
Bu anda ne
düşmek dalgalara,
Bu anda ne kavga, ne hürriyet, ne karım.
Toprak,
güneş ve ben...
Bahtiyarım...
Başımı səmaya qaldırdım, Nazim Hikmətin
gözü ilə buludlara baxdım, qəhərdən
boğula-boğula dərindən nəfəs aldım,
ayağımı var gücümlə torpağın
üstünə basdım, günəş
şüalarının altında dayanaraq divardan mənə
boylanan rəsmlərini seyr etdim. Sonra içəri
keçib, barmaqlarımı yatdığı
çarpayının üstündə gəzdirdim. Mənə elə gəlirdi ki, belə etməklə
ona toxunurdum. Çox sevdiyi Pirayəyə
yazdığı məktublarını xatırlayır, hər
kəliməsində duyğu seli olan cümlələri dilimdən
dolaşdırırdım:
“O qədər
heç, o qədər boş, mənasız, elə haqsız
yerə səndən uzağam, bu çiləni heç bir
günahım olmadığı halda elə çəkirəm
ki, bəzən hirsimi cilovlamasam, havalanacağam deyə
düşünürəm”. Böyük şairin bu cümlələrinin
ağrısını indi daha aydın hiss edirdim!
Nazim Hikmətin çarpayısının yanından ayrılıb
digərlərinin üstündə yazılan bioqrafiyaları
oxuya-oxuya mikrafonla ucaldılan işgənc səsləri
yayılan tərəfə irəliləyirəm. Tükürpədən fəryadlar
insanı vahiməyə salırdı: “Çıxardın məni
burdan”, “Mən sizə nə etmişəm?”, “Yetər, əl
çəkin”, “Mən günahsızam” cümlələrinin
ard-arda sıralandığı səsə tərəf gedirəm.
Qarşıma yan-yana düzülən zindanlar
çıxır. Dildən-dilə,
ağızdan-ağıza gəzən, şairlərin
şeirindən, yazıçıların romanından əskik
olmayan o yer deməli, belə olurmuş. Qapısından
içəri girmək üçün iki qat əyilməlisən,
mən də belə etdim. Dar, balaca,
qaranlıq, havasız, buz kimi zindanda neçə saniyə,
neçə dəqiqə qalmağın
mümkünlüyünü yoxladım. Dözülməz
idi! Yaxşı, bəs, o qədər insan buna
necə dözə bilib?
Bu həqiqəti
fikirləşmək belə insanın ruhunu əzir! Muzeyi gəzdikcə
mumiyadan hazırlanan insan fiqurlarını görmək
mümkündür: kimi əzab çəkən yerdə,
kimi işgəncəyə məruz qalan məqamda, bəzilərini
saz çalarkən, digərlərini də yemək yeyərkən.
İlk baxışda canlı olduqlarını zənn
edirsən. Çarəsizlik bu qədər peşəkar
şəkildə yaradıla bilərdi!
Divarlarda həmin dövrdə yazılan bəzi məktublar
asılıb.
Onlardan ən öldürücüsü bir atanın
oğluna yazdığı bu misralar idi: “Oğlum, sənə
pul gətirdim. Müdir bəy yox idi, qapıdan
içəri keçirmədilər. Gələndə
göndərəcəm. O gələnə qədər
buradan getməyəcəm. Özünə diqqət et, yavrum!” Bunları nəinki yaşamaq, 50-60 il sonra şahidi olmağın özü belə
insanı sarsıtmağa kifayət edirmiş.
Mərkəzdə yanıqlı musiqilər bir-birini əvəzləyir. Zülfü
Livanelidən sonra Selda Bağcanın ifası və o dönəm
səsləndirilən mahnılar öz axarı ilə davam
etdiyini eşidirik. Məhkumlardan qalan əşyalar
burada qorunub saxlanılır. Muhsin
Yazıcıoğlunun səccadəsini, toxunma jiletini, digərlərinin
əlyazmalarını, siqaretini, dərsliklərini,
ayaqqabılarının, qalstuklarının, təsbehlərinin
saxlandığı şüşə qutuların üzərindəki
məlumatları oxuya-oxuya davam edirik.
Günəş içəriyə daha çox
dolduğu, çölü aydın seyr edilən mənzərəsindən
dolayı “Hilton” adı verilən koğuşa daxil oluruq. Lövhələrdən
baş nazir Bülent Ecevit, millət vəkili Osman Bölükbaşı
kimi dövlət adamlarının burada
saxlandığını öyrənirik.
Ulucanlar cəza
evində gəzdikcə nəhəng bir tarixin buradan keçməsi
iliklərə qədər hiss edilir. İçəriyə
girdiyin andan kədər, qəhər, məyusluq, ürək
çırpınması insandan əl çəkmir. Elə
bil ürəyinə iynələr sancılır, ruhun
izdirabla dolur! Sakit baxmağa
çalışırsan, alınmır. Muzey
elə qüsursuz restavrasiya edilib ki, hətta heç bir məlumatın
olmasa da, gördüyün mənzərələrdən
vaxtı ilə burada nələrin baş verdiyi haqda təsəvvürün
yaranır.
Çıxışa doğru irəliləyəndə
artıq ağrılı mənzərələri, Türkiyə
tarixinin o dönəmə məxsus dəhşətli həqiqətlərini
geridə qoyduğunu fikirləşirsən, elə bu məqamda
bir addımlığında dayanan Dar ağacı ilə
göz-gözə gəlirsən. Sümüklərindən
bir gizilti keçir. Alim İskilipli Atıf Hoca, Qurtuluş
Hərəkatının mənsubları inqilabçılar
Necdet Adalı, Deniz Gezmiş, Yusuf Aslan, ülkücü
Mustafa Pehlevanoğlu, yaşı 17-dən aşağı
olan, lakin asmaq üçün 20 göstərilən Erdal
Erenin də aralarında olduğu 19 nəfərin edam edildiyi
bu yerə dayanıb baxanda adama elə gəlir ki, elə indicə
beyninin içi oyulub yerə töküləcək.
Muzeydən çıxdıqdan sonra hamımız susaraq
xeyli yeridik.
Sanki sözümüz tükənmişdi! Bəlkə də,
başımız həqiqətlərin açdığı
yaralara qarışmışdı, nə bilim!
Ankara
Türkan TURAN
525-ci qəzet.-
2019.- 12 yanvar.- S.24.