Siseron - natiqliyin sinonimi
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Oktavianın
Romaya yürüşü ona konsulluğunu saxlamağa imkan verdi. Siseronun bədbəxtliyinə səbəb
olan, onun dediyi “bu gənc adam təriflənəcək,
hörmətə sahib olacaq və sonra onları itirəcəkdir”
sözləri Oktavianın diqqətindən kənarda
qalmadı.
Oktavian,
Antoni və Lenid Triumviratı oktyabrın axırında
formalaşmışdı və tezliklə Siseronun edam edilməsi üçün onun
axtarılmasına başlandı. O, əsir
götürüldü və 7 dekabrda Qeta
yaxınlığında öldürüldü. Onun başı və əlləri rostra üzərində
qoyuldu, bu isə, Romadakı Forumda natiqlər üçün
olan platforma idi.
Siseronun siyasətdəki işi daim öz opponentləri
tərəfindən inkar edilir, dostları tərəfindən
isə onun ləyaqətləri şişirdilirdi. Kübar əcdada malik
olmayan yeni adam kimi o, heç vaxt Optimatlar
dairəsinin aparıcı şəxsləri tərəfindən
qəbul edilməmişdi. 63-cü ildən
sonrakı öz siyasi bədbəxtliklərinin ardınca ona
qısqanclıq göstərilir, bəzən də möhkəm
xarakterə malik olmadığına görə onunla
razılaşmırdılar. Pompeylə siyasi ittifaqa girməyə
ləngidiyindən o, heç vaxt buna nail
ola da bilmədi. O, respublikanı qoruyub saxlamaq
üçün başqalarından daha çox kompromisə
getməyə hazır idi, lakin özünün “De Republica” əsərində
onu da qəbul edirdi ki, respublika hökuməti güclü fərdin
iştirakını tələb edir. Misal
üçün, idealizə olunan Pompey kimi, qoy bu fərd də
stabilliyi təmin edə bilsin.
Lakin o, Roma respublika inzibatçılığına xas
olan zəifliyə də elə bir diqqət vermirdi. Bu administrasiya
rüşvətxorluğu yoxlamaq barədə qanunvericilikdə
nəsə etməkdə uğursuzluğa düçar oldu.
Romadakı qanuna və qaydaya dəstək vermək
üçün elə bir mexanizm yox idi. Onun
63-cü ildə “Concordia ordinium” konsepsiyasını qəbul
etmək barədə müraciəti Optimatlar və Populyarlar
arasında razılığın olmaması ucbatından real
problemlər cərgəsinə daxil edilmədi.
Siseronun Terentsiyaya 82-ci ildə evlənməsi - bu
qadın varlı olmaqla yanaşı, yaxşı tərbiyə
görmüşdü, - 79-cu ildə qızı Tulliyanın,
65-ci ildə isə oğlu Markın dünyaya gəlmələri
ilə nəticələndi. O, Terentsiyanı 46-cı ilin əvvəlində
boşadı və 15 yaşlı Publiya adlı qızla, onun
puluna görə evləndi. Çox sevdiyi
qızı Tulliya üç dəfə ərə getməklə,
45-ci ilin fevralında öldü. Bundan
azacıq sonra Siseron özünün ikinci arvadını da
boşadı.
Onun qardaşı və cavan qohumu 45-ci ildə ikinci
triumviratdan sonra tərtib edilən proskriptsiya siyahısına
(onu ilk dəfə diktator Sulla tətbiq etmişdi) görə
öldürüldülər. Onun o qədər sevmədiyi
oğlu Mark qaçıb Filippidə vuruşdu. Sonralar gənc Mark Oktavianla barışdı və
30-cu ildə konsula çevrildi.
Vəkillərə rəmzi haqdan artıq pul almaq
qadağan olunduğu halda, Siseronun pulu məhkəmələrdən,
çox hallarda minnətdar müştərilərin irsindən
gəlirdi. Onun bədxərcliyi, xüsusən çox sayda
villalara malik olması, pula görə daim davam edən çətinliklərinin
yaranmasına səbəb olurdu.
Siseronun yaradıcılığında epistolyar janr da
xüsusi yer tutur. Siseronun b.e.ə. 67-ci ildən 43-cü ilə
qədər olan məktublarından 900-ə qədəri bizim
dövrə gəlib çatmışdır. Onlardan 835-ni o, özü yazmışdır,
46-nı dostlarına, maliyyə sahəsindəki məsləhətçilərinə
və naşirlərinə, 419-u 94 sayda olan müxtəlif
dostlarına, tanışlarına və qohumlarına
ünvanlanmışdı. Antik dövr
üçün müasir sayılan məktubların
çoxu bizə gəlib çatmamışdır. Məktubların bir hissəsi Siseronun
ölümündən sonra siyasi səbəblərə
görə məhv edilmişdi. Onun
Oktavianla məktublaşmasından da heç nə
qalmamışdır. Onun daha ehtiyatsız
olan və özünün düşüncələrini
açıb göstərən məktubları Attikə və
Kvintə ünvanlanmışdı. Bu məktublarda
o, Attikə çox sayda yunan zərb-məsəllərini
misal çəkir. 45-ci ildə
özünün bəzi məktublarını dərc etdirmək
ideyası Siserona hakim kəsildi. Bu məktublar
dəqiq qaydada yazılmış, yaxşı dilə malik
olmaqla, heç şübhəsiz, nümunə kimi
seçilmişdi. Lakin bu məktublar
Siseronun sağlığında nəşr
olunmamışdı, onlardan çoxu dostlarına kömək
göstərməsi barədə əyalət qubernatorlarına
olan xahişlərdən ibarət idi.
Belə məktublar qədim dünyanın başqa
heç bir yerində mövcud olmadıqarından, əsas
tarixi mənbələr hesab olunur. Onlar çox hallarda dəqiq
tarixləri göstərir, həm də Sezarın vətəndaş
müharibəsi barədəki icmallarını gözdən
salmaq üçün istifadə edilə bilərdi. Həmin hadisələr barədə xəbər verəndə,
o, təbii ki, kifayət qədər obyektiv deyildir və
özünə qarşı etibarı yüksəltmək
üçün o, keçmiş hadisələri
düzgün yada salmamaqla yanaşı, onları həm də
düzgün olmayan qaydada təsvir etməyi də
bacarmamış deyildi.
Siseron Latın poeziyasında bir şair kimi də
tanınır, onun poeziyaya töhfəsi nisbətən
kiçik olsa da, bu sahənin özündə də heç
də hesaba alınmayan bir şəxsiyyət deyildi. Onlardan məlum olan ən
yaxşı poemalar fraqmentlər şəklində bizim
dövrə gəlib çatsa da, “Onun konsulluğu
haqqında” və “Onun həyatı və zamanları
haqqında” əsərləri özünü tərifləməyə
həsr olunduğuna görə antik dövrdə tənqidə
məruz qalmışdı. O, şeirdə hekzametr üslubunu
xeyli yaxşılaşdırmışdı, sətrin sonunda
iki və ya üç hecalı sözlərdən istifadə
etməyə üstünlük verirdi. O, şeirdə öz
dövrünün müasir meyllərinə heç də rəğbət
bəsləyən deyildi. Onun Homerdən və
yunan dramaturqlarından etdiyi tərcümələrin fraqmentləri
də salamat qalmışdır.
Lakin Siseron natiqlik sahəsində öz dövründə
özünə bərabər olan başqa birisini
tanımırdı. Axı o, siyasətdə və qanun məhkəmələrində
öz reputasiyasını bir natiq kimi qazanmışdı.
Məhkəmələrdə o, müdafiə məqsədilə
iştirak etməyə üstünlük verirdi, ancaq onun
Verresə qarşı istintaqı ən məşhur hadisələrdən
biri idi. Əsasən, öz emosional
gücünə görə o, axırda
danışmağı sevirdi. Təəssüf
ki, heç də müdafiə etdiyi işlərin
hamısında o, Verresə olan hücumunda olduğu kimi, mənəvi
cəhətdən sağlam sayıla bilən münasibət
nümayiş etdirmirdi. Onun dövründə
Roma natiqləri dolğun, rəngarəng və möhtəşəm
üsluba malik olanlara - “asiyalılara” və birbaşa sadə
üsluba malik olan “attiklərə” bölünürdü.
Birincilərə Kvint Hortensi, ikincilərə isə Yuli Sezar
və Mark Brut daxil idi.
Siseron isə özünün hansısa bir məktəbə
məxsus olmasından və ona meyl etməkdən imtina edirdi. O, rodoslu Molon tərəfindən
natiq kimi tərbiyə olunmuşdu. Molonun isə
üslubu eklektik idi və o inanırdı ki, natiq müxtəlif
üslubları qarışdırmalı və onlardan istifadə
etməlidir.
Siseron auditoriyaya müraciət etməyə bənzər
bir qaydada ritmlərin öyrənilməsinə
yaxınlaşırdı, xüsusən cümləni və
ya kəlməni vurğulayırdı. Onun
ritorikası bu sənətin formalarının
qarışığı idi və auditoriyanın qulaqları
bu effektlərə uyğun olaraq özünü
sazlayırdı. Onun 58
çıxışı bizim dövrə gəlib
çatmışdır, onlardan da bəzisi tam şəkildə
saxlanmamışdır. Bəzi
çıxışları dərc edilməkdən
ötrü təftişə məruz qalmışdır.
Onlardan ən mühümü “Pro Milone”
çıxışıdır. Siseronun
orijinal çıxışı bu vaxt uğursuz oldu və o,
çıxışını yenidən yazıb Marsiliyada
(Marseldə) sürgündə olan Milona göndərdi (Milon
yolda sözləşdiyi Klodini öldürmüşdü, o,
Siserona yaxın olmaqla, onun sürgündən
qayıtmasına köməklik göstərmişdi. Klodi isə məşhur vəkil olan senatorun qəddar
düşməni idi). Bir qayda olaraq,
Siseronun dərc etdirdiyi çıxışları orijinaldan
fərqlənirdi.
Siseron özünün “Brutus”unda bir natiq kimi öz
silahını təsvir edir, - bura fəlsəfəyə əsaslanmaq,
ədəbiyyatı, qanunları, tarixin anbarını
bütünlüklə bilmək, opponentin qollarını
sarımaq və jürinin gülməsinə imkan verməmək
bacarığı daxildir. Xüsusi işdə
ümumi prinsipləri çıxışın əsasına
qoymaq qabiliyyəti, geri çəkilməkdən istifadə
etmək, acıq və ya yazıq gəlmə
emosiyalarını qaldırmaq gücü, bilavasitə mahiyyət
nöqtəsinə öz intellektini yönəltmək bacarığı
ritorika cəbbəxanasının vacib vasitələridir.
Bunlar heç də ədalətsiz mənzərə
deyildir.
Siseron
“Pro Archia” nitqində deyirdi: “Bu növləri (ədəbiyyatı
və fəlsəfəni) öyrənmək gənc adamın
qidasıdır, yaşlı adamın əyləncəsidir,
uğura aludə olmaqdan, düşmənçiliklə
barışmaqdan imtina etməkdir. İctimai zərər
görmədən şadlanmaq, istər xaricdə, istərsə
də ölkənin daxilində olsun, gecələr bizim daimi
sirdaşımızdır”. Onun yumoru da
Stoiklərin ən yaxşı zarafatlarına bənzəyirdi.
Bir qətl mühakiməsindəki nitqi barədə
Siseron sonralar lovğalanmışdı ki, “jüri üzvlərinin
gözünə kül üfürmüşdü”.
Biri özünün anonim əsərində
yazılırdı ki, “Siseron yayılan böyük
yanğın kimi xətt üzrə uzağa və eninə
gedir və fırlanır; onun daxili odu
aşıb-daşır və sönmək bilmir; o, müxtəlif
intensivlikdə müxtəlif nöqtələrdən istifadə
edir və yanacağa bel bağlayaraq onu qidalandırmaqda davam
edir”. Onun natiqlik uğurları, nobilitetein “yeni adama” (“homo
novus”) müqavimət göstərməsinə baxmayaraq,
öz siyasi fəaliyyəti üçün ona yolu təmizlədi.
O, latın dilindəki yazını
bütünlüklə inqilabiləşdirmişdi. O,
“dövrü” üslubun əsl yaradıcısı idi. Onun üslubunda, əslində, Avropa Renessans
üslubu formalaşmışdı. Siseronun
pərəstişkarı olan Kvintilian bəyan edirdi ki, onun
adı natiqliyin sinonimidir və tarixçi Livi yazırdı
ki, ikinci Siseron onu adekvat qaydada tərifləməyə ehtiyac
duyacaqdır.
Təsadüfi deyildir ki, Böyük Britaniyanın XVIII əsrdəki görkəmli siyasi xadimi, Yeddiillik müharibədəki (1756-1763-cü illər) qələbənin təşkilatçısı Böyük Uilyam Pitt daim qızıl dilli Siseronu oxuyurdu, həm də onun öz düşmənlərinə, əleyhdarlarına paylarını qəzəblə verməsinə vurulmuşdu. Böyük Pitt özü də İcmalar Palatasında ən məşhur natiq kimi şöhrət tapmışdı, təsadüfi deyildi ki, onu “əsl romalı” adlandırırdılar.
Siseron ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərmişdi.
B.e.ə. 55-ci və 46-cı illəri arasında o, natiqlik
prinsipi və praktikası üzərində mühüm
müşahidə apardı. Bu məsələyə “De oratore”, “Brutus” və “Orator” əsərlərini
həsr etdi. Onun məsələyə geniş
yanaşması klassik prinsipləri ilhamlandırdı.
O deyirdi
ki, nitqin məqsədi üç amildən ibarətdir: nitq təlimatverici,
cəzbedici və emosional olmalıdır. Birincisi
üçün xeyli yaxşı saxlanmış ağıla
malik olmalısan; ikincisi üçün asiyalıların
ekzotisizmi ilə attikistlərin parlaqlığı
arasındakı tarazlıq düşüncəsinə malik
olmaq lazımdır. Üçüncüsü
üçün isə psixologiyanın başa
düşülən sağlamlığına malik
olunmalıdır. Böyük nitq adətən
təbii qabiliyyətin, məntiqin və sağlam liberal təhsilin
kombinasiyasından meydana gəlir.
Siseron həm də görkəmli filosof idi. O, Epikurian filosofu Fedrin və
larissalı akademik Filonun rəhbərlikləri altında təhsil
almış və beləliklə, fəlsəfənin
dörd başlıca məktəblərindən
üçünə bütünlüklə əsaslanmaq
imkanı qazanmışdı. Epikurianizmi o rədd
edirdi, baxmayaraq ki, onun dostu Attik bu məktəbin pərəstişkarı
olaraq qalırdı.
Siseron özünü akademik (Platonun Akademiyasının məzunu kimi nəzərdə tutulur) adlandırırdı, ancaq başlıca olaraq onun bilik nəzəriyyəsini tətbiq edirdi, onda olan dəqiqliyə üstünlük verirdi. Bu yolla o, özünün əsərlərindəki ziddiyyətlərə haqq qazandırırdı. Etikada o, daha çox doqmatizmə meyl edirdi və ona görə stoiklər ona maraq göstərirdilər. Lakin o, öz nüfuzu üçün stoiklərin arxasında olan Sokrata nəzər yetirirdi. Ömrünün çox hissəsində o, dinə münasibətdə aqnostik olaraq qalmışdı. Lakin 45-ci ildə qızı öləndən sonra dərin dini təcrübəyə malik olmuşdu. O, adətən, yazırdı ki, ateistdir.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.-
2019.- 12 yanvar.- S.22.