İLK CÜMHURİYYƏTİMİZ: OLMUŞLAR VƏ DÜŞÜNCƏLƏR

 

 

 

Neçə min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan” adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu günümüz üçün fəxr edək!

(Əvvəli ötən şənbə sayımızda)

İNQİLAB NƏĞMƏLƏRİ, YAXUD HƏBSXANƏ ŞEİRLƏRİ

Azərbaycan gəncliyi 28 May İstiqlal Bəyannaməsinin elan günündən və bilxassə bu istiqlalın düçar olduğu məşum fasilədən etibarən hər gün daha ziyadə bir əzim və fədakarlıqla mücadiləyə girişmişdir.

Digər millətlərdə olduğu kimi, Azərbaycanda da qanlı istiqlal yoluna girən gənclikdə böyük bir inqilab ruhu tərbiyə olunur. Bu ruhun nə kimi əlamət və təzahürata malik olduğunu göstərən vəsiqə və vaqeələr ara-sıra “Yeni Qafqasiya” səhifələrinə keçir. Fəqət bu səhifələrdə səbt edə bildiyimiz “səhifələr” hər halda həqiqi həyatı təsvir edə bilməkdən çox uzaqdır. Qanlı “Çeka” idarəsinin qaranlıq vəhşəti altında cərəyan edən mücadilə, bütün səfahət və ənənatı ilə yalnız bu zülmət pərdəsinin əbədiyyən Azərbaycan üfüqlərindən qaldırılacağı zaman həqqi ilə təsvir edilə bilir.

Məəmafih cahan tarixində digər misli görülməyən bir zülüm və vəhşət idarəsindən, bir fürsətini bularaq, bizə qədər gələn mütəfərriq (dağınıq) məlumat dəxi milliyyət və istiqlal naminə cərəyan edən şanlı mücadilənin nə kimi bir ruh və iman ilə məşbu olduğunu göstərməkdədir.

Məmləkətdən aldığımız bir məktub dərununda (içərisində) bizə bəzi şeir parçaları göndərmiş, dərcini rica etmişlərdir. Məktubun bu şeir parçalarına təəlluq edən qismində deyilir ki:

“Bugünkü istiqlal mübarizləri bulunan Azəri gəncliyinin ruhu və həyəcanı haqqında bir fikir verdirə bilmək ümidi ilə həbslər əsnasında “Çeka”da bulunduğumuz sıralarda, yazılan bir qaç şeir parçalarını sizə göndərirəm. Göndərdiyim parçalar içərisində qəvaidi ədəbiyyə nöqteyi-nəzərindən pozuqları çox isə də, məncə bunlar şeir deyil, istila idarəsinə qarşı hərimi-səmimiyyətdən (möhtərəm) qopan birər fəryaddan ibarətdir və əsil qiymətləri də bundadır. Azərbaycanımızın istiqlaliyyəti uğrunda istilaçı rus bolşeviklərinə qarşı davam etdirdiyimiz mücadilədən doğan bu ədəbiyyatın gələcəkdə mükəmməlləşərək ədəbiyyat tariximizin səhifələrini təzyin edəcəyinə (bəzəyəcəyinə) heç şübhə edilməsin. Vaxtilə 15-ci Ludviqə qədər Fransız ədəbiyyatının bəzəyi olan, Almaniyada alman istixlas cəmiyyəti tərəfindən fransız istilaçılara qarşı yürüdülən mücadilədən doğan, Lehistanın (Polşanın) ruslarla çarpışmasından qopan inqilab ədəbiyyatı, eyni tarixi saiqlərlə, Azərbaycan ədəbiyyat tarixini də hissəsiz buraxmazdı...”

İşbu məktuba məlfuf (bükülmüş) parça içərisində “qəvaidi ədəbiyyə”yə uyğun olanları da, olmayanları da vardır. Nitəkim ruh və ifadə etibarı ilə həzm təsiri ifadə edən növhə ilə bərabər, intiqam atəşi ilə coşan həmasətnamələr (cəsarətnamələr) də vardır. Bunlardan bir qaç parçasını, nümunə olmaq üzərə aşağıda dərc edirik:

İşdə məmləkətin əsarət zəncirində əzildiyini görüb də qəlbi qanayan həssas və lirik bir şair ki “əllərinin bağlılığından” şikayətlə “elləri” çağırır:

Ay ellər

Hanı yaz mövsimi gülüm, çiçəyim,

Tez düşdü yurduma xəzan ay ellər!

Mən yaza bilmədim əllərim bağlı,

Yoxmu bir dərdimi yazan ay ellər!

Təəssür və təəllümdən (kədərdən) ağlayan şair “Neylim” deyə dərdini anladır və ağlamaqda haqlı olduğunu isbat etmək istəyir:

Dedilər ki cavanlıq göz yaşı sevməz,

Biçarə gönlümün dərdi var neylim!

Çıxmaq istərkən turi dildara

Quldurlar əsamı çaldılar neylim!

Dərdim çox böyükdür etməyin sual,

İllərcə yürüdüm, yollarım qumsal,

Buldum sevgilimi, gəldilər dərhal,

Cananı əlimdən aldılar, neylim.

Qəlbimə söylədim üsyan et, bağır,

Bulunmayan haqqı imdada çağır.

Baxtım ki, haqqın da vicdanı ağır,

Bu insanlar kimi ruhu kar neylim.

Barı sən gəl dedim, dinləyib bir az,

Ey vəfalı qələm, dərdimi gəl yaz.

Gəldi bir çirkin əl, söylədi: olmaz.

Dinləyənlər məni kec duyar, neylim!

Söylə Allah üçün budamı bir haq!

Dərdli bir qəlb üçün ağlamaq yasaq!

Bu cansız ölkədə canandan iraq

Hıçqırıqlar məni boğar, neylim!

“Çüka”nın hökmüran olduğu məmləkətdə ağlamaq da yasaqdır, yazmaq da. Buraya nəql etdiyimiz yazıların belə sahibləri kəşf edilirsə cəzaları mühəqqəq ölüm olmasa da, həbs və ya sürgündür.

Bakı “Çeka”sındakı məhbuslardan birisi “Neçün yazmayırsan” sualı ilə kəndisinə xitab edən məchul digər birisinə cavab olmaq üzərə “Yazma!” ünvanı ilə bir şeir yazmışdır. O parçayı buraya nəql edirik:

Yazma!

Görürəm, qanlı qaranlıqların

Ölümdən yapdığı qorxunc bir varlıq

Zülmə baş əydirən alçaqlıqların

Elləri gömdüyü dərin məzarlıq

Qumlarından öksüz qanları sızar.

Mənliyimi gömmək üçün məzarçı,

Qazmada toprağa bir yeni məzar...

Hayqırmaq istədim: “Məzarçı qazma,

Qazma yaşayıram, ölməmişəm mən!

Qəlbim, qanım sıcaqtır səninkindən

Ümidim böyükdür, gömülməz, qazma!

Kiçikdir mənimçün aldığın ölçün,

Nafilə yorulma... göy yerə sığmaz!

Ancaq...

Susdurur səsimi qaranlıqların

Qan köpürən öksürüklü nəfəsi...

Çınlatır afaqi bir bayquş səsi

Acı çığlığilə bağırır: “Yazma!”

Digər bir məhbusda “Yazma” şairanə şöylə müqabilədə bulunur:                      

Yaz!

 

Üfüqdə duyulan bayquşun səsi

Qulaqlar çınlatar, ruhlar xırpalar

Qaranlığın qan donduran nəfəsi

Bəzən bizi belə qorxuya salar.

Əvət söylədiyin alçaq qatillər

Hər yerə soxular, hər yeri gəzər.

Dediyin qan tökən, insafsız əllər

Yıxar, yaxar, boğar, yıxdırar, əzər

Bil ki hər şey yapar, fəqət o şeytan

Bir cənnət var, orda bir şey yapamaz,

O cənnət ideal, bəkçisi iman,

İman olan yerdə şeytan yaşamaz!

Od oğullarında ulu iman var

İmanla şənlənən yaşıl baxçalar,

İçinə şeytanlar ayaq basamaz!

Duymaqçün baxçada bülbül səsini

Dinlərkən bayquşun mənhus nəfəsini

Bütün varlığımla söyləyirəm: Yaz!..

İştə “Qartal” namlı müstəari (ləqəbi) ilə yazan digər bir məhbus ki “Qanlı bəşər”ə meydan oxuyur:

Bəsdi, yandırma məni zülmlə ey qanlı bəşər

Mənə qəlbimdəki kin atəşi əlbəttə yetər!

Çox qıcırdatma, saqın leş dağıdan dişlərini!

Çək də o qan qurumuş kirli olan əllərini,

Çək dedim, xlrpalama, bəsdi yetər kim bu qədər,

Dağıdıb parçaladın köksümü alçaq canavar,

Yaramazsan mənim iman yatağı qəlbimi sən

Bəlkə mən məhv olaram sarsılmaz vicdanım,

Bunu hökm edir mənə hörmətli yasam, Quranım!

O böyük Türk elinin oğlu ölər, yeltənməz!

Çeynənir kəndisi, vicdanı onun çeynənməz!

Vicdanlarının deyil, vücudlarının çeynəndiyini tərcih edən bu gənclər şəhid düşən arqadaşlarına qibtə edirlər. İştə istiqlal yolunda şəhid düşən arqadaşı “Seymur”a yazdığı mərsiyəni “Bay” namı müstəzacarı (ləqəbi) ilə imza edən bir gənc atidəki qitə ilə bitirir:

“Məzarın başında istiqlal günü

Yapılacaq azadlığın düyünü

Dilərəm Tanrıdan mən də o günü

Olaydım yanında həp yatan Seymur!”

Üslub və ifadələrindən yeni üsul tədris və məktəbin məhsulu olduqları aşikar olan bu gənclər kimi, əski klassiq şeir və tərbiyənin təhti-təsirində bulunan “ixtiyar” məhbuslar da vardır ki, həyəcanlarında fəlakət arqadaşları gənclərdən heç də geri deyildirlər. İştə bu mücərrəb (sınanmış) mücahid tipini göstərən bir əsər:

İllər ilə “Çeka”da qalsam əgər ar deyil,

“Çeka” ərbabına yalvarmağa razı deyiləm

Nə qədər cövrü cəfa etsə də minnətdi mənə

Fikrim üstə əziləm, gər söyüləm, həm döyüləm

Zalimin zülmü nə qədər olsa da mən tab edərəm

Etməsin zənni ki, bir zərrə yolumdan çəkiləm.

Deyiləm mümki hər əldə oyuncaq olum

Bir qədər sıxmaq ilə sağa-sola mən əyiləm.

Çəligəm mən, bunu inkar edəməz bir kimsə

Deyiləm şişə ki bir zərbə ilə mən əziləm.

Aç gözün, yaxşı tanı ey vətənin cəlladı

Deyiləm köhnə xarabə ki əlinlə söküləm

Mənim ol mushafi natiq ki bükülməz vərəqəm

..................................................................

Tanı, Türk oğlunu, ey qatili millət Bağırov

Olmaram sən kimi, tarixdə daim söyüləm.

İştə 28 May Bəyannaməsində mündəric böyük istiqlal şüarının qüdsiyyət və ülviyyəti yolunda amansız ölümə varıncaya qədər hər türlü işkəncə, iztirab və məhrumiyyətləri sevə-sevə qəbul edən fədakar mücahidlər ki, məfkurənin yalnız əziz və müqəddəs qurbanları olmaqla qalmır, eyni zamanda, böyük cidalın ədəbiyyatını da yazırlar.

Böylə fədakar və idealist bir nəsil yetişdirən Azərbaycanın təkrar müqəddəs istiqlalına qovuşacağını kim inkar edər?!.

Yaşasın istiqlalçı Azərbaycan Türk gəncliyi!

Yaşasın istiqlal!

Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)

“Yeni Qafqasiya”, 28 May 1927, ¹17

MİLLİ HARS UĞRUNDA MÜCADİLƏ

Komunist sisteminin Azərbaycan milliyyətpərvərligi ilə məfkurəvi bir mücadilədə olduğunu bilirik. Bu xüsusda şair Hüseyin Cavid Bəyin əsərlərinə qarşı açılan “mətbuat səfəri” ilə Qarayevlərlə Axundovların Sovet kürsüsündən vüqu bulan “nitq bombardmanlarını” keçən nüsxələrimizdə xəbər vermiş, Bağırovun da maarif və məktəb cəbhəsində Türk milliyyətçiliyinin mütəcaviz bir vəziyyətdə olduğundan bəhs sözlərini nəql etmişdik. Məfkurəvi vasitələrlə milli demokrasi cərəyanına, istiqlal ruh və davasına qarşı mücadilədən aciz qaldıqlarını görən cəlladlar, müəssir ədd etdikləri yeganə silahlarına müraciət etmiş, münəvvər gəncliyə qarşı zəcri (məcburi) tədbirlər almağa başlamışlardır. Yüzlərcə həbslər, hesabsız nəfylər (sürgünlər), qaranlıq bodrumlardakı şeytani işkəncələr, iştə qəlbini milliyyət və istiqlalına qəbt edən Azərbaycan Türk gəncliyinin Qızıl rus hökumətindən gördüyü müqabilə!

Fəqət bu müqabilənin (qarşılaşmanın) yol almış bulunan bu böyük cərəyanı kəndi məcrasından döndürməyəcəgi bizcə mühəqqəqdir. Daima zikr etdiyimiz bu qənaəti qüvvətləndirən yeni vəsiqələr aldıq. Son günlərdə məmləkətdən aldığımız pək mühüm məktublarda Azərbaycan cəmiyyətinin səmimi dərinliklərində cərəyan edən şanlı mübarizənin çox mühəyyic (həyacanlı) vaqeələri zikr olunur. Biz bu vaqeələri bütün ənənə və xüsusiyyətləri ilə qeyd və təsbid etmək imkanından - məlum səbəblərə görə - məhrumuz. Vaqeənin vüsuqunu təyid edən şəxs və məkan zikrində çox kötü davranmaq zərurətində bulunmamız əlbətdə təqdir olunur. Məəmafih söyləyə biləcəyim vaqeə belə mübarizənin qiymət və mahiyyəti haqqında mücməl də olsa bir fikir verə bilir.

Komsomol və pioner təşkilatının bilxassə Türk gəncləri arasında kafi dərəcədə rəğbət görmədiyini komunist mətbuatı dəfələrlə qeyd etmişdir. Eyni zamanda bu mətbuatdan gəncliyin müxalif cərəyan təsiri altında qaldığını təyid edən vəqaeyi də öyrənirik. Məktəblilər arasında müxtəlif ad və ünvanlar altında gizli gənclik təşkilatı varmış: Komunist Gənclər Birliyinə qarşı Türk Gənclər Birliyi. Bu birliklərdə milli məfkurə tərviç olunuyor. Çeçənlərdə bu təşkilata mənsubiyyətləri kəsb olunan bir qaç tələbəni məktəbdən tərd eyləmişlərdir. Sovet hökuməti duyduğu bu “təhtülərz” (yer altı, gizli) cərəyana qarşı da həbs, tərd və “təmizləmə” ilə qarşı qoyur. Məktəbdən ixrac və “Çeka”ya cəlb olunan gənc bir tələbənin xilası üçün bir komunistin vəsateti ilə Ağamalıoğluna, icra heyəti rəisidir müraciət edildiyi zaman o:

- Bu adam qatil deyildir ki, əfv edəyim, hırsız deyildir ki, buraxdırayım. Bir kərə düşününüz, bu adam Müsavatçıdır. Müsavatçı nasıl əfv olunur?!. - deyə cavab vermişdir.

Öylə ya, “bu amansız düşman”ın təsiri müdhişdir. Çünki ona əfv olunan məfkurə həyatıdır. Milliyyət duyğusunun gənc ruhlara təlqin etdigi ilham böyükdür!

İştə bir misal: Bakı məktəblərindən birində asılı bulunan divar qəzetəsinə tələbənin biri bir şeir yazmış. Mövzu gözəl bir qız təsviri: gözlər mavi, yanaqlar qırmızı, çarşaf yaşıl. Təsvirdəki rənglər müfəttişə şübhəli gəlmiş Çocuğa:

- Bu nədir, yazmışsan, deyə sormuş.

- Duyğumu yazdım, deyə cavab vermiş.

- Nədən oraq və çəkic haqqında bir şey yazmırsan?

- Oraq və çəkic mənə ilham vermir! - demiş.

“Oraq və çəkic”dən ilham alamayan bir tələbənin Sovet hesabına təhsil görməsi caiz görülməmiş, ilhamını milli rənglərdən alan kiçik şair məktəbdən tərd (azad) edilmişdir.

Milli hökumət dövründə türkləşmiş bulunan məktəblərdən çıxan tələbənin miqdarı getdikcə artır. Yeni yetişən bu münəvvər kadrosu Darülfünunun türkləşməsi ilə idarələrin milliləşdirilməsini ciddiyyət və hərarətlə tələb edirlər. Təkrarla verdikləri vədlərə rəğmən, bu iki cəhəti ehmal edən Sovet hökuməti kəndisini gündən-günə köpürən nifrət və müxalifət qarşısında bulur. Bu müxalifət ünsürlərini azaltmaq məqsədilə bolşevik hökuməti milliləşmiş məktəblərdən bir qismini qapamaq çarəsinə əl atmışdır. Məsəla Şəkidə bir qız və bir oğlan məktəbi qapadılmışdır. Gəncədə dəxi bir orta türk məktəbi bağlanmışdır. Bakıda təsərrüf məqsədilə birləşdirilən və qapadılan türk məktəblərindən başqa, yalnız işçi fakültəsindən 300-dən ziyadə türk tələbə dışarı atılmışdır. Bu atılanlardan bir çoxunun komsomol təşkilatına mənsub olduqları şayani-diqqətdir. Bunların komunist olsalar da, türkcə olaraq təhsil görmüş olduqları və qəzalardan gəldikləri üçün ruscadan zəif olaraq ruhən də rusçuluq əleyhində bulunduqları qovulmalarına ən böyük bir səbəb olmuşdur. Məktəbdən qovulan bu tələbələr icra etdikləri böyük bir nümayiş əsnasında maarif komisarını təhqir eyləmiş, komisar müavininin üzünə qarşı:

- Siz, rusçuluq siyasətinin ajanlarısınız. Bizi ruslaşdırmaq istiyorsunuz! - deyə hayqırmışlar, kəndisini təhdid etmişlərdir.

“Təmizləmə” yalnız tələbə arasında deyildir. “Milli təhlükə”nin önünə keçmək üçün şimdi meydana yeni bir şüar atılmışdır:

- Komunist olmayan müəllim olamaz!

Bu şüarı həyata tətbiq etmək üzrə müəllimləri “saf-çürük” edirlər. Azərbaycanın məşhur şairi Hüseyin Cavid Bəy, Mirzoyanın məruf bəyanatına rəğmən, müəllimlik səlahiyyətindən nəz (məhrum) edilmişdir. Digər şair Ə.Cavad Bəy də bir çox yerdə müəllim ikən, şimdi yalnız bir məktəbdə tədris edir. Məsləklərində məruf qədəmli bir çox türk müəllimlərinin də hərbiyə məktəbində dərs vermələri mən olunmuşdur.

Azərbaycan maarif komisarlığı Macar professorlarından Julies Meszaros ilə türk Köprülüzadə Fuad və sair professorlarla Azərbaycanda dərs vermələri üçün müqavilə bağlamışdı. Bu müqavilələr şimdi ləğv olunmuşdur. “Zarya Vostoka” qəzetəsində görüldüyünə nəzərən, bolşevik rəislərindən Orconikidze “Müsavat” firqəsi yaşıyormu, Azərbaycanda milliyyəçiliklə nasıl mübarizə etməlidir?” mövzuları üzərinə söylədiyi nitqində əz-cümlə bu məsələyə yanaşaraq, “bütün müəllimləri milliyyətçi olan Azərbaycanda bu professorların verəcəyi dərs milli ruhu daha ziyadə təqviyə edər” demişdir.

Azərbaycan Ali Pedağoji İnstitutu sırf türkcə dərs verilən bir məktəb idi. Şimdi bu məktəbin istiqlalı ilğa olunaraq, rus professorlarının təhdi idarəsində olan Darülfünuna bir şöbə olmuşdur. Bittəbii dərslərin qismi külliyyəsi də rusca verilməyə başlanmışdır. Əz cümlə, Türkiyədən dəvət olunaraq gətirilən müq-dədir müəllimlərdən Xəlil Fikrət Bəyin Berlin əzimətindən bil-istifadə bir daha geri gəlməsinə müsaidə edilməmişdir. Zatən Fikrətin Azərbaycandan tərdi (çıxarılması) üçün Moskva nəzdində qaç dəfə təşəbbüs edilmişdi. Şovinist rus professorlarının müraciətlərini nəzərə alan Moskva yalnız Xəlil Fikrət Bəyi Azərbaycandan təbidlə (uzaqlaşdırma) ilə qalmamız, onun türkcə olaraq tədris etdiyi psixoloji və bədiiyyat dərslərini də rus professorlarına vermişdir.

Komunist məfkurəçilərinin, Cavid-Cavad-Cabbar səpayəsi (üçlüyü) üzərində duran bugünkü Azərbaycan ədəbiyyatının əleyhində olduqlarını bilirdik. Məgərsə “proletar ədəbiyyatı”nın təsisinə bir türlü müvəffəq olmayan bu zuppələr (zövzələr - çıxır-bağır salanlar) yalnız bir növünün deyil, ələlitlaq (bütün) milli ədəbiyyatın əleyhinədirlər. Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunda mövcud xüsusi Lisan və Ədəbiyyat Fakültəsinin ilğası (ləğv edilməsi) üzərinə kəndisinə müraciət edən tələbəyə Maarif Komisar müavini və Pedaqoji İnstitutu müdiri Məhəmməd Cəlil:

- Bizə ədəbiyyat lazım deyil, mövcudundan bizar ikən yeni milli ədəbiyyatını yetişdirəcəyiz? Yola gəlməzsiniz, institutu tamamilə qaparız - demişdir.

Bütün bu vaqeələrə Ruhullah Axundovun Maarif Komisarlığına təyin olunduğu xəbərini  əlavə edərsək, Türk hars və ürfanının bolşevikləri bi-həqqin əndişəyə düşürən milliyyət ruh və cərəyanının qüvvətlənməsinə qarşı Azərbaycanda ciddi bir mücadilə cəbhəsi açıldığına hökm etməliyiz.

Axundov “milli harsı” inkar edən bir müfrit (ifratçı), milliyyətçiliyə qarşı Draqon qanunlarının tətbiqini tələb edən bir qəddar və rus istilasına təhəmmül göstərəməyən mücahidlərə qarşı “amansız hücum” tələb edən bir xinxar (zalım)dır.

Mustafa Quliyevin böylə bir zatla təbdili (dəyişdirilməsi), Türk hars və ürfanına (adət və ənənəsinə) qarşı bir reaksiyonu, milli ruh və cərəyanı əleyhində tətbiqi düşünülmüş yeni bir planı göstərir.

Azərbaycan istiqlalının müstövlülərin (işğalçıları) kirli çizmələri altına düşdüyü bu məsum gündə intiqam hissi ilə təcdidi-əhd edərkən, Türk harsının düçar olduğu təcavüz və türk ruhunun məruz qaldığı təərrüzü dəf üçün enerjilərimizi birə on artıralım, atəşin və müqəddəs bir həmlə ilə mücəhhəz Azəri Türk gəncliyinin bu kibi tədbirlərlə doğru yolundan şaşmayacağını göstərəlim, düşmənləri məyus, dostları şad edəlim!

Yaşasın Azərbaycanın atəşli gəncliyi! Yaşasın istiqlal!

Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)

“Yeni Qafqasiya”, 1 şubat (fevral) 1926, ¹15

ƏSARƏT FƏLSƏFƏSİ AZƏRBAYCAN KOMUNİSTLƏRİNİN RUHİYYATI

Keçəndə 27 nisan münasibətilə intişar edən bir məqalədə, rəsmi statistik rəqəmlərinə istinadən, Azərbaycan Komunist Firqəsi deyilən təşkilatda Türk ünsürünün ancaq 100-də 20 nisbətində olduğunu göstərmişdik. Halbuki rus ünsürü 100-də 60-70 nisbətini ehraz etməkdədir. O gündən bu günə qədər firqə kadroları şübhəsiz dəgişmişdir. Fəqət ədədcə çoxalan əzanın mənsub olduqları milliyyət nisbəti qeyd etdigimiz müadiləyi (miqdar fərqini) hala dəgişdirməmişdir.

Məsələnin gərək bu cəhəti, gərək Azərbaycan Komunist Firqəsi ilə Rusiya Komunist Firqəsi arasındakı təşəkkül münasibətləri məlumunuzdur. Biliyoruz ki, Azərbaycan Komunist Firqəsi namını daşıyan müəssisə III İnternasyonala daxil digər milli komunist firqələrindəki istiqlala malik degildir. O, III İnternasyonala bilavasitə deyil, bilavasitə girər Rusiya firqəsi tərəfindən təmsil olunur.

27 nisan xəyanətini işləyən bu firqənin hankı hüquqi əsaslarla nə kibi insani mülzəməsindən mürəkkəb olduğunu bilməklə bərabər buradakı Türk əqəliyyətin nə kibi bir ruh və fəlsəfə ilə mütəhəssis olduğunu da tədqiq etmək faydasız degildir.

Kəndi məmləkətlərinin yabancılar tərəfindən istilasına təhəmmül edən (dözən), əsarət və istilayı, hürriyyət və istiqlal şəklində göstərmək zillətinə qatlanan bu zatlar əcaba hankı məfkurəyi daşıyor, hankı haləti-ruhiyyənin məhsulu bulunuyorlar? Daha doğrusu mühərrik bulunduqları hassis (şəxsi) mənfəətləri nə surətlə təvil (izah) ediyorlar?

Bu suala cavab vermək üçün, biz, nisbətən namuslu olduğu qəbul edilə biləcək Nəriman Nərimanovu alalım: 27 nisan xəyanətinin mütəvəffa (mərhum) Nərimanov namı ilə icra edildigi məlumdur. Azərbaycan komunistləri tərəfindən mürşid və lider sifətilə tanındığı da onun bu mövzu üçün ən müvafiq bir tədqiq və təhlil tipi olduğunu təmin edər.

Nərimanovun tərcümeyi-halını yazan komunist bir müəllif “Rus kültürü və rus mühərrirlərinin təhti-təsirində qalan Nərimanın rus çarizmi ilə mücadilə etdigi halda, daima rus harsı ilə fikri cərəyanlarına sadiq qalaraq siyasi sahədə dəxi “daima Rusiyaya mütəvəccih olduğunu” lisani-təqdirlə yad edər”.*

Daima gözü Rusiyada bulunan Nəriman bittəbii, milli istiqlal fikirlərindən uzaqdaydı. O, “Müsavat” firqəsinin milli istiqlal və federasyon nəzəriyyələrini bir dürlü həzm edəməz, bunları “axmaq şüar” deyə rədd edərdi. “Hankı şüarlarla Qafqasiyaya gediyoruz?” ünvanı ilə Moskvada nəşr etdigi bir məqalədə Azərbaycan milliyyətçilərini Türkiyə haqqında bəslədikləri hissiyyatı təhsil (öyrənmək) ilə “Osmanlı türklərinə güvənən “Müsavat”çılar, Rusiyanın inhilal və həlakinə inandılar və hər millətin kəndi müqəddəratını düşündügünü görərək onlar da kəndilərinə bir şey tasarlamaya başladılar” - deyə yazıyordu.*

Nərimanca milliyyət naminə meydana çıxan “Müsavat” firqəsi “Qafqasiya müsəlmanlarını federasyon kibi bir taqım axmaq şüarlarla ovutmuş, onları türk imperyalizminin çəkmələri altında çeynətmişdir”.*

Qafqasiyanın müqəddəratını rusluq camiəsi xaricində təsəvvür edəməyən Nəriman qədər Türkiyənin Qafqasiyadakı nüfuzuna qarşı açıq vəziyyət almış 2-ci bir azərbaycanlı yoxdur. Azərbaycan hökumətinin rəisi Yusifbəyli Nəsib Bəy naminə yazdığı məktubun bir yerində Nəriman atidəki sətrləri yazmışdır:

“Mən daima Türkləri Qafqasiyaya dəvət edənlərin şiddətlə əleyhində bulundum. Bakı bələdiyyəsi ictima salonunda söylədigim son nitqdə buna aid idi”.

Bu nitq Bakının milli Azərbaycan qüvvətlərilə Azərbaycan həlasına (vəziyyətinə) yardım üçün gələn qəhrəman Türk ordusu tərəfindən mühasirə edildigi günlərdə söylənmişdi. Nəriman bu nitqində türklüyü çəkişdirmiş, Türkiyəyi istiqbala hazırlaşan Azərilərin pək böyük bir xəta işlətdiklərini, Rusiya əmələsindən qorxmaq lazım gəldigini bakılılara anlatmış, sonra da solluğu Rusiyada almış səlaməti “ana vətənə” ilticada bulunmuşdu.

Bitərəf qarelərcə Qafqasiyanın istiqlalını müdafiə edən bir adam üçün “Türkiyəyi dəvət” əleyhində bulunmaq təbiidir, deyə Nəriman təbriə edilə (başa düşülə) bilir. Fəqət Nəriman ilə bir Qafqasiya istiqlalçısı arasındakı fərq böyükdür. O, Qafqasiyaçı degil, rusçudur, Türkiyə əleyhində ikən Qafqasiyayı Rusiyadan ayrı təsəvvür edəmiyor. Hələ Azərbaycanın Rusiyadan ayrılmasına mütəvəcceh hərəkətləri əfvi qəbul edilməz bir günah kibi tələqqi ediyor. Nəsib Bəyə yazdığı məktubunda “Rusiyanın canının Bakı petrol ocaqlarında olduğuna” işarət edən Nəriman Gürcüstan, Ermənistan mühərrirlərinin xətasını əfv etsə də, Rusiya əmələsi “Müsəlman ziyalılarının işlədigi cinayəti qətiyyən əfv edəməz” diyor, “Qızıl ordusu möcüzələr xəlq edən bir millət və dövlətin həyatı ilə oynamaq caiz olmaz” cümləsi ilə də bu “mərhəmətsizlik”ə kəndisincə haq veriyor. Nəhayət hökumət rəisini istiğfari-zünub (günahların bağışlanması) ilə böyük Rusiyadan əfv diləməyə dəvət ediyor. Yalnız şu surətlədir ki, “rus əmələsinə qarşı işlədiginiz günahın kəffarəsi verilir” yoxsa “müsəlman xalqını çox böyük fəlakətlər bəkliyor” deyə kəndi xalqını rus məzalim və vəhşətilə təhdid ediyor”.*

Bu iqtibaslardan görünüyor ki, Nərimanov ilə arqadaşları Türklügü atıyor, Azərbaycan istiqlalını fəda ediyorlarsa, bunu insaniyyət, bəşəriyyət və böyük ixtilal naminə degil, “Rusiya əmələsinə qarşı günah işləməmək” üçün icra ediyor. “Qızıl Ordusu möcüzələr xəlq edən böyük millət və dövlətdən” qorxduqları üçün ya-pıyorlar. Mühakimələrindəki amil, ələlitlaq, “proletariat” degil, “rus proletariatı”dır.

Azərbaycan Komunist Firqəsinin 100-dən 25-ni təşkil edən türklərin münəvvər keçinən qismi, işbu kibi qorxulardan və yaxud “qorxaqlıq” pərdəsi altında gizlənən satılıq vicdanlardan ibarətdir.

27 nisan intiqamını almaq qayəsi ilə istiqlal cidalının şanlı meydanına atılan gənclik hər şeydən əvvəl hazırkı nəsli, Nərimanların düçar olduğu bu fikir əsarətindən qurtarmağa baxmalı, rusluğu idealizə degil, ona qarşı qoyacaq bir hars və mədəniyyətlə silahlanmalıdır. Yalnız çarizm və yalnız komunizmlə degil, bütün rusluqla mücadilə etməlidir.

Komunist olub da əmələ qayəsini daşımaq bir qəbahət degildir. Bu bir fikirdir. Fikrə ehtiram edəriz. Fəqət ələlitlaq yerli əmələyə degil, rus əmələsinə də tapanlar bizcə möhtərəm olamazlar. Rus əmələsini idealizə edən qızıl bir Türk komunisti ilə Rus çarını idealizə edən “Ağ padşahçı” bir Türk bəyi arasında, bizcə bir fərq yoxdur. Mütəxasim (düşmənçilik edən) 2 cəbhədə durmalarına rəğmən, bunların yapısı eyni xəmirdən yoğrulmuşdur. İkisi də rusçudur. İkisinin də fəlsəfəsi əsarət fəlsəfəsidir. İkisi də quldur! Bəyaz qul ilə qırmızı qul!...

Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)

“Yeni Qafqasiya”, 27 nisan 1926, ¹12

(Ardı var)

 

Şirməmməd HÜSEYNOV

 

525-ci qəzet.- 2019.- 12 yanvar.- S.20-21.