Fəlsəfə və biz - “Bu gün
dünəndən başlayır” silsiləsindən
1992-ci
ilin may ayında Azərbaycan radiosunun “Vaxt” adlı gənclik
proqramında mən fəlsəfə elmləri namizədi
Osman Əfəndini
həm də o zaman yenicə yaradılmış
Türk Milli Demokratik İdrak partiyasının sədri kimi
görüşə dəvət eləmişdim.
Əvvəlcədən şərtləşdiyimiz kimi,
söhbətimizin mövzusu milli şüur və Azərbaycan
gəncliyi olmalıydı. 40 dəqiqəlik
proqram çərçivəsində son dərəcə gərgin,
dinamik, bir sözlə, maraqlı bir veriliş hasilə gəldi.
Bir neçə gün ərzində cəmiyyətin
müxtəlif təbəqələrindən redaksiyamıza məktublar
gəldi, zənglər oldu, həmin verilişin təkrarını
dinləmək istədiklərini bildirirdilər. Bu
yazımdasa müəyyən mənada
aktuallığını nəzərə alaraq 27 illik fasilədən
sonra o verilişdən bəzi məqamları xatırlatmaqla,
həm də son dövr elmi yaradıcılığındakı
yeniliklərlə tanış olmaq üçün artıq fəlsəfə
elmləri doktoru kimi Osman Əfəndiyə üz tutmuş,
bir daha həmin mövzuda - milli şüur və gəncliyimiz
mövzusunda düşüncələrini öyrənməyə
çalışmışam.
Əvvəlcə Osman Əfəndi ilə
tanışlığımın qısa tarixçəsi
haqqında. Ötən əsrin 70-ci illərinə təsadüf
eləyir. O zaman Filarmoniya bağında
“Zülfünün çayçısı” kimi ad
çıxarmış bir isti yuvamız vardı. Biz gənclər
tez-tez bura yığışar,açıq havada çay
içə-içə dünya işlərindən,
oxuduğumuz kitablardan, baxdığımız filmlərdən
gap eləyər, bəzən də dünyaca məşhur
filosoflardan sitatlar gətirər, onların elmi
konsepsiyalarına, gəldikləri nəticələrə
toxunar, hətta yeri gələndə özlüyümüzdə
onları yıxıb sürüməkdən də çəkinməzdik.
Bax, belə məqamlarda adətən susmağı,
danışılanları sakitcə izləməyi üstün tutan Osman Əfəndinin
dili açılar, ahəstə səsi, büllur təfəkkürü,
aydın məntiqiylə məsələlərə
aydınlıq gətirər, çılğınları ipə-sapa
yatırar, radikal yönümlülərin məntiqini
alt-üst edərdi. Elə o zamandan
tanışlığımız, 1992-ci ildə ilk radio debatımızdan sonra
isə dostluğumuz başladı.
Beləliklə...
- Osman bəy,
gəlsənə söhbətimizə əvvəlcə
özünü təqdim eləməklə, səni
tanımayanlara özünü tanıtdırmaqla
başlayasan.
- Nə
deyirəm ki, olsun. Mən bütün həyatım
boyu yaradıcılığımı fəlsəfəyə,
xüsusən də onun mühüm sahəsi olan estetikaya həsr
eləmiş, özümə layiq olan biçimdə
yaradıcılıq işləri aparmışam. İşlərimdə baş yeri estetik ideal problemi
tutur. Deyim ki, bu problem estetikanın ən mücərrəd
problemlərindən biridir, fəlsəfi fikrin mürəkkəb
sahəsidir, özü də olduqca az
işlənmişdir. Bu sahə üzrə
dünyada iki məşhur mütəxəssis mövcuddur.
Ancaq mən
onlardan fərqli olaraq öz sistemimi yaratdım və
onların hər ikisinin sistemindəki nöqsanları üzə
çıxarıb öz sözümü deyə bildim ki, bu
da mötəbər dairələrdə mənim
tanınmağıma səbəb oldu.
- Buna necə
nail oldun?
- Əlbət ki, gecəli-gündüzlü
çalışmalarımla. İstər yerli mətbuatda,
istərsə də o zamankı ittifaq paytaxtı Moskva dərgilərində
məqalələrim, esselərim dərc olundu. Bununla da estetik idealın estetik təbiətini
açdım. Əlbəttə klassik fəlsəfəyə
əsaslanaraq. Burada ən çox köməyimə
gələnsə idealizm fəlsəfəsi oldu.
- Bu sahədə
fəaliyyət göstərən opponentləriniz necə,
buna sakitcə dayanıb tamaşa elədilərmi?
- Əlbəttə, yox. Təbii ki, mənə
hücumlar da oldu. Axı dövrün tələbləri
kontekstində sadəcə olaraq marksist mövqedən
yanaşırdılar bu məsələyə, özü də
bu mövqedən məsələnin şərhini bədii
ideal səviyyəsindən yuxarıda görmək istəmirdilər.
Bədii idealsa estetik idealın tərəflərindən
biridir, həm də məhdud tərəfidir. Estetik idealsa artıq mütləq mücərrədlik
tələb edən bir prosesdir və idealizm fəlsəfəsinə
haqq qazandırırdı. Bu isə sovetlər
dönəmində qəbulediməz sayılırdı.
Odur ki, bir çox filosoflar bu “cəncəl” məsələdən
yan ötüşür, öz başlarını qoruyurdular.
Ancaq estetik ideal artıq elə bir keyfiyyət
idi ki, bütün estetik məzmunların zirvəsində
dayanırdı.
- Niyə
məhz mücərrəd ideallar səni cəlb elədi, məyər
sadə ideallar cəlbedici deyildimi? Axı
mücərrədçiliyə varmaq geniş kütlə tərəfindən
bir o qədər də həzm olunmur, çox hallarda qəbul
edilmir.
- Bilirsənmi,
hadisələri konkret, bəsit şəkildə
araşdırmaq təbiətimə yaddır. Oxuduqlarımda,
öyrəndiklərimdə özümü tapa bilmirdim.
Vacib bildim ki, bu konkretlikdən qurtarmaq
lazımdır. Marksizm isə təfəkkürü
müəyyən bir çərçivədə
saxlayır, çərçivədən kənarda
düşünməyə imkan vermirdi. Addımını
qəbul olunmuş normalardan kənara atmaq eyib
sayılırdı. Hətta böyük
alimlərin, filosofların düşüncəsinə bir
fikir hakim kəsilmişdi ki, dünyada yeganə doğru
metodologiya yalnız marksizimdir. Mənsə estetikanın
sirlərinə bələd olmaq üçün Platon, Sokrat,
Aristoteldən, orta əsrlər sxolastik fəlsəfəsindən,
Şərq fəlsəfəsindən, Əl-Fərabidən,
Bəhmənyardan, klassik alman filosofları Hegeldən, Kantdan və
nəhayət, çox sevdiyim sufizm fəlsəfəsindən
bəhrələnmişdim. Onların fonundasa
marksist estetikası mənə olduqca yabançı,
çılpaq görünürdü. Bu bəsitliyin, bu
çılpaqlığın əsiri ola
bilməzdim, onu mədh eləməyə özümdə
daxili qüvvə görmürdüm. Bax elə buna görə
də fəlsəfədə ən çətin sahə
sayılan estetik ideal probleminin çözümünə
baş vurdum, problemin təkcə estetik məzmununa yox, həm də onun
köməyi ilə bir çox digər problemlərin həllinə
yönələn müəyyən cığırlar
açdım. Məsələn, götürək
folklorda estetik ideal problemini. Sovetlər
dönəmində bu istilahı ilk dəfə mən işlətmişəm.
Milli şüurun inkişafı
üçün mən bunun xüsusi əhəmiyyətini dərk
eləmişdim. Odur ki, nəşr olunan və olunmayan fəlsəfi
əsərlərimin əksərində milli folklorumuza məhz
bu aspektdən yanaşır, xalqın, ən çox da onun gəncliyinin
şüurunda folklorun oynaya biləcəyi rola
xüsusi önəm verirəm.
- Osman bəy,
bir xeyli müşahidələrimdən məndə
yaranmış qənaəti istərdim səninlə də bölüşəm.
Açığı, bu hal məni həm də
narahat edir. Bax, bir halda ki, filosoflar cəmiyyətdə
baş verənləri bu dərəcədə ayıq başla
görüb dərk edir, təhlil süzgəcindən kecirirlər,
bəs niyə çox zaman, bizdəsə həmişə
sanki bilərəkdən kənarda saxlanır, qlobal məsələlərin
həlli yollarının araşdırılmasında yaxına buraxılmırlar.
Axı, onların onların gəldikləri fəlsəfi qənaətlərin
çözümünə, üzərində zaman-zaman
baş sındırdıqları konsepsiyaların həyata keçməsinə istər
cəmiyyətin, istərsə də onları idarə edən
hakimiyyət dairələrinin ehtiyacı var. Sənə elə
gəlmirmi ki, cəmiyyət içində, idarəçilik
sistemindəki bir sıra qaranlıq məqamların yaranmasında
məhz bu faktorun rolu var? Hər halda bu, mənə
elə gəlir. Səhv etmirəm ki?
- Xeyr, qənaətində
haqlısan. Bəşər tarixinə nəzər saldıqda
görürük ki, ictimai proseslərin, dolayısıyla
milli şüurun yaxşılığa doğru inkişafında
aparıcı qüvvələrdən biri və ən
əsası filosoflar olub. Bu da təbiidir. Ona görə ki, filosofun bilik dairəsinin
genişliyi buna imkan verir. O, hadisələri sintetik şəkildə,
tam mənasıyla idrak süzgəcindən keçirməyi
bacarır, təfərrüatı qavrayır, mahiyyəti dərk
edib onun əsasında fikir söyləyir. Bir sıra hallarda
onların sözünün, fikrinin qəribçiliyə
salınmasına gəldikdə isə bunun müxtəlif səbəbləri
var. Xalqla ziyalı arasında birbaşa əlaqələrin
pozulması bunun başlıca səbəbi ola
bilər. 70 illik kommunist rejimi dövründə
bu məsələyə xüsusi səylə təzyiq
göstərilib. Təsəvvür edin ki,
hansısa bir bölgəyə bələd olmayan, onun problemlərindən
xəbərsiz birisini tapıb həmin bölgə üzrə
deputat təyin eləyirlər. Belə bir
“elçi” xalqın ümdə arzularını hakimiyyət
dairələrinə necə, hansı səviyyədə yetirə
bilər? Bax belə olan təqdirdə
xalqın inamına, düşüncə tərzinə təcavüz
edilir, onun qabaqcıl ziyalısına olan hörmət hissi,
inamı sarsılır. Bundan istifadə edən
məmurlarsa ziyalılara qara yaxır, təhqir edir, lağa
qoyur, beləliklə də xalqın vacib problemlərinin həlli
məqamlarında onları qapı arxasında saxlayırlar.
Yəni öz şəxsi mənafelərini milli mənafedən
üstün tutur, gərəkli ziyalıları, o cümlədən,
filosofları özlərinə yaxın buraxmırlar. Çünki belələrinə ağıllı
ziyalıların, müdrik filosofların ictimai proseslərdə
həlledici səs malik olmaları sərf eləmir.
Əslindəsə məhz o ziyalılar cəmiyyəti milli
şüura aparan yolu dəqiq müəyyənləşdirə
bilər, nəticədə milli idrak çiçəklənər,
milli ideallar bərqərar olunar. Odur ki, uzun sürən kommunist hakimiyyəti
illərində belə bir halla razılaşa bilməzdilər.
Mən belə bir əqidənin sahibiyəm ki, sağlam
ziyalıları tapıb ortaya çıxarmaq, onların
nümunəvi əxlaqından yararlanmaq lazımdır. Xalq
bilməlidir ki, kimə arxalanır, kimin ardınca gedir.
Təəssüf ki, bəzən dəyərli ziyalılar,
onların da
arasında filosoflar çörək imtahanına məruz
qalır, abırlarına sığınıb səslərini
çıxarmır, bir kənara
çəkilib küskün həyat yaşayırlar.
P.S.
Hörmətli oxucular, əlim qələm tutalı
haqqında yazacağım qəhrəmanıma, həmsöhbətimə
verəcəyim suallar hafizəmə şeir kimi gəlib desəm,
bəlkə də inanmazsınız. Özü
də öz şeirini əzbərdən bilməyən
şairlər kimi. Odur ki, bir sualı həmsöhbətimə
ikinci kərə verməkdə çətinlik çəkirəm.
Osman Əfəndiylə də belə oldu.
İllər öncəki bir
görüşümüzdən sonra qələmə
aldığım və oxucularla paylaşdığım bu
yazını daha da genişləndirmək məqsədiylə
qədim dostum Osman Əfəndini axtarıb tapdım, fikrimi
ona bildirdim. Axı, o
görüşümüzün üstündən xeyli illər
ötmüşdü, pedaqoji fəaliyyətində xeyli
uğurlar əldə etmiş, fəlsəfə elmləri doktoru
alimlik dərəcəsinə yiyələnmişdi. Budəfəki söhbətimiz
də çox maraqlı alındı və təbii ki, məndə
yeni suallar yarandı, o
sualları sistemə salıb ona yazılı surətdə təqdim
eləmək üçün vədələşib
ayrıldıq. Bir gün sonra təxminən ona
yaxın suallarımı Osman bəyə verdim. İki-üç həftə ötsə də,
ondan səs-soraq çıxmadı. Evlərinə
zəng elədim, qayıtdı ki, ay müəllim,
suallarını hayana qoymuşamsa tapammıram. Bəlkə təzədən yazasan. Mən də ki, o məsələ, yəni həmin
suallara bir daha qayıda bilməzdim. Çox
heyif deyibən çəkildim hücrəmə. Bu yaxınlarda Osman bəy bir daha mənə telefon
açıb görüşmək istədiyini bildirdi. Razılaşdım. Amma
görüşə əliboş getməyim deyə baş
sındırıb ona verəcəyim sualları kağıza
köçürdüm. Həmişə olduğu kimi,
bu səfər də aramızda çox səmimi, məzmunlu
söhbətlər oldu və ayrılarkən özümlə
gətirdiyim sualların əl yazısını ona
verib zarafatla dedim daha bunları da o birilərinin gününə salma, möhkəm
qoru. Yenə üstündən xeyli vaxt keçəndən
sonra mənə zəng eləyib dedi gəl görüşək,
sənə sözüm var. Dalağım sancdı,
soruşdum nə barədə, qayıtdı ki, sualların məni
açmadı, mənlik
deyil onlar. Buçağacan yüzlərlə
elm, sənət xadimiylə görüşüb müsahibələr
aparan, verilişlər hazırlayan 50 ilin jurnalistinə
tuşlanan bu sözlərdən alınsam da, üzə
vurmadım. Bircə onu dedim ki, mən öz
suallarımı mücərrəd ibarələrlə
süsləyə bilmərəm, jurnalist olaraq mənim də
öz üslubum, dəst-xəttim, canlı xalq
danışıq dilinə rəğbətim var, onçu da
bütün yazılarımda, eləcə də müsahimlərimə
ünvanladığım suallarımda oxucularımı, dinləyicilərimi
nəzərə alır, onları çətinə
salmamağa çalışıram. Yox, Osman bəy, mən
suallarımdan imtina eləmirəm, sənin də onlara cavab
verəcəyini gözləyirəm. Hörmətli
filosofumuzun son sözləri belə oldu ki, yox-yox, mən də
yox. Dostluğumuz qalır öz yerində,
amma mən bu suallara cavab verməyəcəm.
Bax belə, əziz oxucular. İndi mən Osman Əfəndiyə
ünvanladığım, amma cavabın almadığım həmin
sualların məndə olan nüsxəsini sizin müzakirənizə verir, ən çox da
filosoflarımızın, həmin sahə üzrə digər
mütəxəssislərin nəzərinə
çatdırıb rica edirəm öz fikirlərini bildirsinlər.
Beləliklə...
1.
Filosofun meydana gəlməsində, yaxud yetişməsində
cəmiyyət nə dərəcədə rol oynaya bilər?
2.
Əqli, idrakı baxımdan az inkişaf eləmiş cəmiyyətlərdə
necə, filosof yetişə bilərmi ?
3.
Dünyanın inkişaf qanunlarından doğru-dürüst baş
çıxaran, savadı, intellekti, elmi kəşfləriylə
seçilən xalqların içərisindən əyər
çoxlu filosoflar meydana çıxarsa, onlardan daha irəli
getmiş az tanınan xalqın filosofu bu hala necə baxar, necə
reaksiya verər, onda qibtə, qısqanclıq hissi yaranmaz ki ?
4. Ən
yüksək elmi - texniki nailiyyətlərə,
innovasiyalara imza atmış, mənəvi
boyalarla zəngin bədii nümunələr yaratmış
ağıl, istedad sahibləri durub desələr ki, biz
bütün bunlara filosoflarsız, onların fəlsəfi
konsepsiyalarından xəbər-ətərsiz, özləriylə
heç bir ünsiyyət qurmadan nail olmuşuq, filosof Osman
Əfəndi onlara nə cavab verərdi ?
5. Cəmiyyətin
əksər təbəqələrinin filosoflaşması
ümumi işə xeyir gətirər, yoxsa onun
ayrı-ayrı fərdlərinin bu titula sahib olması səmərə
verər?
6. Əgər
cəmiyyət, daha geniş mənada götürsək xalq filosofun arzu elədiyi,
cızdığı xətt üzrə getmirsə, onda o,
neyləməli, özünə hansı yolu seçməlidir?
7.
İndi isə daha konkret suallara keçirəm.Osman müəllim
həyat idealı sanaraq niyə məhz fəlsəfə
elmini seçdi, on illərlə külüng
çaldığı, ömür xərclədiyi bu sahədə
bilavasitə özününkü sandığı,
özünün tapıb üzə
çıxardığı daha hansı yenilikləri sadalaya
bilər?
8.
Jurnalist olaraq elmi kəşflərinə görə sevinir, səni ürəkdən
alqışlayıram. Amma bu yerdəcə bir
sualı da verməkdən özümü saxlaya bilmirəm.
Bu işlərinə görə aid olduğun sahədən, yəni fəlsəfi
cameələrdən sənə
dəstək verən, münasibət bildirən, sağ ol deyən olubmu ?
9. Bir
neçə təhsil ocağında sənətin üzrə
dərs deyir, mühazirələr oxuyursan. Səni
dinləyən gənclərin maraq dairəsindən, fəlsəfəyə
olan meyillərindən, bir sözlə, fəlsəfi
duyumlarından razısanmı?
10. İnsan istəsə də istəməsə də, yaş öz sözün deyir. Məsələn, idmançının gücü azalır, cərrahın skalper tutan əli əsir, şairin, nasirin ilham atı büdrəyir, rəssamın gözü zəifləyir, xanəndə zildə tövşüyür. Bəs filosoflar necə, yaşa boyun əyirlərmi? Deyirəm, bəlkə çoxunu yola salıb azıyla əlləşdiyimiz ömrün bu çağında bu suala da cavab axtaraq - filosofların yaşa boyun əyib-əyməməkliyi məsələsinə.
11. Səndən özün özünə bir fəlsəfi sual verməyini xahiş eləsələr, hansı suala üstünlük verərdin?
12. Son olaraq bir filosof kimi xalqımız, dövlətimiz, dövlətçiliyimiz, dünya məmləkətləri sırasında fəlsəfi mahiyyətimiz, özgürlüyümüz barədə fikirlərini öyrənmək, yeni elmi araşdırmalarından hali olmaq istərdim.
P.S.S. Hamıdan öncə Osman Əfəndinin cavablarını gözləyirəm.
3 Yanvar 2018.
İntiqam
MEHDİZADƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 12 yanvar.- S.17;19.