"Şər şənbə"də
duyulan ağrılar
Şair
Yusif Nəğməkarın
"Ön ün"
bölümü ilə
başlayıb, "Son ağı"
və "Son ün"
bölümləri ilə
tamamlanan "Şər
şənbə" poemasında
"Zülmət dumanlı
iyirmi yanvar günü Sübhün açılması nigarançılığında
Gözümüzlə od
götürdük" poetik
fikri dərhal diqqəti çəkir. Müəllif burada həmin
anların inkaredilməz
məşəqqətlərini dilə gətirir.
"Şər şənbəyə
bənzəyəmməz hər
şənbə;
Onun adı Şər Şənbədir, Şər
Şənbə..."
"Qırğın" rədifli gəraylıyla
başlayan əsərin
əvvəlində şair
qırğının bütün
"leksik mənasını"
ortaya qoyur. Bu sözün incələnməsi
"imperiyanın xilas
üçün çaldığı
çırtıq, NATO-nun sevinc
payından atılan artıq" anlamlarının
sübutu olur. Varlığı buz dəmirlərin
ayaqları altında əzilmiş cavan bədənlərin, bükülməz
qolların, isti damarların qaranlıqlar içrə zəhərlənən
sübhə doğru güllələnmiş şəhərdə
yaratdığı vahimənin
qorxuncluğu poemanın
hər sətrində
göz önündə
dayanır. Dərdə sarı
üz-üzə, ürək-ürəyə
boylanan insanların azadlıq istəyinin əvəzinin bu cür verilməsi ədalətsizliyin tarixinə
qanlı hərflərlə
yazıldı. Bu yazının mürəkkəbi
Qarabağı istəyən
ermənilərin və
Babəklərin torpağı
Sumbatlara verilsin deyən mərkəzin planlarıyla əlbir idi.
Poemanın ən şifrələnmiş,
bütün siyasi oyunların əsl üzünü göstərən
hissəsi "Əlac"
adlı bölümdür. Müəllif Münəccimoviçə həm
həqiqətin, həm
də ritorikliyini itirmiş suallarını
ünvanlayır. "Əlacı qırğında
tapdın, neyləyək?
Qırılan qırılsın, sən salamat ol" hikkəsiylə şovinist ürəkli çoxbilmiş yazığa
xəbərdarlıq edir
ki, borclu-borclunun sağlığını istəyər.
Təzə-tər ölümlər
doğan güllələrin
azadlıq eşqini güllələdiyi Şənbə
gecəsində Vətən
deyənləri zirehli
maşınların təkərləri
altında xıncım-xıncım
etdirən Yazovun alnından öpərək,
ölkəni "qaydaya
salan" Mixail Qorbaçovun bu qaniçənliyi hiddətlə
qələmə alınır:
O göl gölməçədi,
yoxsa qızıl qan?
Kəsilmiş ayağın bir tayı hanı?!
Varsa bacarığın, a meyit
yığan,
Əzilmiş bədənin başını
tanı.
Şair lüləni özünə
tuşlayan ordunun əlində heybətli görünən dəmir
tanka müraciət edərək ona kimlərin əlində qul olduğunun fərqinə varmasını
məsləhət edir. Gurultusu yerləri,
göyləri didən
tanka nifrətindən
güclü olmadığını
bildirir. Ümidi
silahlı, əli yaraqsız bir xalqın vətən səmasında "qanad açan" güllələrə
tuş edilməsi, Bakının neftiylə yeriyən tankların Bakıyla haqq-hesab çəkməyə gəlməsi
poemada inandırıcı
şəkildə ifadəsini
tapmışdır. Sosialist Bakısının
qan işığında
məhzun görkəmlə
şairin üzünə
baxması o səksəkəli
günlərin portreti
kimi qələmə alınıb. Qeyrəti düşmənə
göz qırpmayan Turan övladlarının
o taylı, bu taylı Azərbaycan olaraq ayrı salınması həmin müsibətlərin təməli
kimi xatırladılır.
Əsərdə o Qara
Gecə beynəlmiləl
havaların qan meydanında qol açıb oynadığı
an kimi yozumlanır.
Dünənki olmuşu
sabah olacağı
bilməkdən çətin
olan bir zamanda köksü partladılmış televiziyanın
dilinin kəsilməsi,
qəzetlərin nəşrinin
dayandırılması da
əsərdə toxunulan
məsələlərdəndir.
Qırx ildir Bakıda yaşayan xadimə Valyanın da qırğın günü
fəryadını gizlədə
bilməməsi poemada
insanlığa tutulan
yas kimi mənalandırılır. Qeyri millətdən
olan bu qadın
rus oğlu rusa "dayan" deyərək yalvarır, onun yadına salır ki, bu qırdıqların faşist müharibəsinə
oğul verən xalqın övladlarıdır.
Qanunsuz qanuna baş əyib gələnlərə
öz millətindən
olanların da haqq verməməsi əsərdə Azərbaycanın
haqq səsi kimi tədqim edilir. Şəhidlərin dəfnində sellənən
göz yaşlarından
yerin qəddinin əyilməsini mübaliğə
kimi yox, mübaliğəsiz reallıq
kimi qəbul etmək lazımdır.
Çünki əsərdə göstərildiyitək o günlərdə
tabutların altında
Azərbaycan yeriyirdi.
Qanunlara sığmayan bu tabutların yerə də sığmayacağı
gömülməzliyin simvolu
kimi əks olunur. Yaddaş çəmənimizdə qərənfillər bitirkən
bağda, baxçada qərənfil axtarmağın
əbəs olduğunu
söyləyən müəllif
bəla yönü bir ikən dərdimizi
min yerə yozmamağa
çağırır.
Bu əsərdə Yusif
Nəğməkar varlığı
sözündən öncə
talanan, gözünün
yaşında ay batan Bəxtiyar Vahabzadənin
"Şəhidlər" poemasından sitatlar da gətirir. Onun akademiyaya
üz tutaraq növbədənkənar sessiya
çağrılmasını tələb etməsi, radiodan pərən-pərən
düşən deputatlara
səslənməsi inamla
cəsarətin təntənəsi
kimi ifadə olunur. Oradan çıxarkən sovet generalının təqibinə məruz qalan şairin onun üzünə tüpürməsini vəsf
etməsi, poemanın özəlliyini daha da qabardır. Yırtıcı yağının yad sifətinə tüpürmək şəhidlik
mərtəbəsi kimi
xarakterizə edilir.
Poemada şəhidlərin
itkisindən doğan göynərti hiss olunsa da, "Bilirəm hər biri məqam
yetişsə, Təzədən
şəhidlik libası
geyər" - inamı
da özünü göstərir. Əsərdə ölümüylə İlhamına yetə bilən, torpağa üz qoymağı həsrətdən ötə
bilən Fərizənin
ruhu da digər
ruhlar kimi ürəyini boşaldır.
Azərin ruhu isə
"Məni "Qızıl
ordu" adını öyüb Nazını çəkdiyim meydanda vurdu" - deyərək fəryad edir. İlqarın ruhu gülüşün
güllə unamadığını,
gülləninsə uşaq
tanımadığını haray çəkir. "İlqarın ölümü yox, Ölüm, İlqarın
hanı?" - sualı o gecə həyatından məhrum edilmiş uşaqların müsibətini təcəssüm
etdirir. Naməlum ruhun fəryadı isə daha da
ürəkyaxıcıdır:
Şərəfdi qorumaq ana vətəni,
Şəhid ölməsəydim, şəhid
qalardım.
Adımla
ağlayan olsaydı məni,
Barı eşidərdim, rahat olardım.
Bu naməlum ruh özü özünə
elə bir ağı deyir ki, yaşam ölümsüzlüklə, ölüm
əbədiyyətlə əvəzlənir. "Məni doğan ana önümdən keçib, Qonşu məzarlarda məni axtarır" - fəryadı
ilə tək o naməlum şəhid ruhunun yox, eyni
aqibəti yaşayan başqa ruhların da ümumiləşdirilmiş
obrazı yaradılır.
"Mənim körpə
balam qəbrimə baxıb - Yazığın
kimliyi bilinmir, - deyir" - misralarında nəinki
şəhid olmuş bir ailə başçısının,
həmçinin, müəmmalar
içində ömür
sürməyə məhkum
edilmiş uşaqların
valideyn axtarışları
da ifadə olunub.
Poemanın "İttiham" bölümündə
şair qanunun əzənlər iradəsinə
qul olmasına qarşı çıxaraq,
xalqına qarşı
törədilmiş bu
cinayətin cəzasız
qalmasına üsyankar
mövqe nümayiş
etdirir, şəhid ruhlarını elin bütövlük rəmzi
kimi təqdim edir:
Saxta sifətləri üzlətsələr
də,
Gözlərəm gözümü gözlətsələr
də,
Saymaram sayını gizlətsələr də,
Bütöv bir elmdir şəhid
ruhları.
Gülnar
SƏMA
525-ci qəzet.- 2019.- 18 yanvar.- S.7.